Daş
üzərində donmuş tarix
Dünənimizdən
bugünümüzə
Daş,
torpaq, su, ağac... Təbiətin
atributları olan bunların insan həyatı üçün
nə dərəcədə əhəmiyyət
daşıdığı məlumdur. Lakin məlum olmayan bəzi həqiqətlər
də var ki, onlar araşdırıldıqca sirlər, sehrlər dünyası
ilə üz-üzə qalırsan. Su həyat
mənbəyidirsə, torpaq bütün canlı və cansızların
anasıdır. Yerin "yeddi
qat" dərinliklərindən püskürüb şıxan vulkan
süxurlarından yaranan
"cansız" daşlar da torpağın bətnindən
"doğulduqları" üçün
müdriklərimiz "canlı" sayıblar. Daşla ağacın insan
həyatında oynadığı rola gəlincə, bu
barədə bir qədər ətraflı
söz açmağa
dəyər.
İbtidai icma quruluşu dövrlərində daşın
oynadığı rol, təbii ki, zaman keçdikcə dəyişərək
daha vacibliyini ortaya qoydu. Ona
görə də bədii ədəbiyyat
yarandığı gündən
daş mövzusu daim aktuallığı ilə seçilib.
Daşla bağlı kifayət qədər
atalar sözü, bayatılar, zərb-məsəllər
də az deyil: "Kəsək
oturub daşın gününə
ağlayır", "Daşdan səs
çıxdı, ondan yox",
"Daş qayaya rast gəlib", "Daldan
atılan daş topuğa
dəyər", "Daşı daş
üstə qalmayıb",
"Daş qəlbli insanları neylərdin,
İlahi?", "Vətən
daşı olmayandan olmaz
ölkə vətəndaşı" (M.Araz),
"Bu dünyanın qara
daşı göyərməz" (M.Yaqub),
"Bostanıma nə daş
atırsan?", "Başı əlhət daşına dəydi..."
və s.
Daş təkcə tikinti
materialı deyil, o, həm
də maddi-mədəniyyət abidəsidir. Daş kitabələr insanların tarixi
və mədəniyyəti, mənəvi və fiziki varlığının, kimliyinin
şahidi "yazılı pasportudur". Daş üzərində yazılanlar bəşər tarixinin
silinməz izləridir (baxmayaraq ki, ermənilər xalqımıza, hətta əcdadlarımıza
məxsus yazılı daş abidələrimizi
məhv etməkdən bu gün
də çəkinmirlər), onlar minilliklərin, əsrlərin və
nəsillərin tarixini özlərində
qoruyub saxlayırlar.
Azərbaycan
xalqının tarixinin daş
üzərində yazılması onu
göstərir ki, bu
yerlər ilk insan məskənlərindən
biridir. Bunun üçün kifayət qədər
yazılı mənbələr aşkar edilib. Əlbəttə, dəfələrlə
qeyd edildiyi kimi, belə mənbələrin
günümüzədək gəlib çatmasında daş kitabələr əvəzsiz bir xəzinədir. Məhz daş
üzərində tarix yaşatmaq
ən qədim xalqlara məxsusdur. Ona görə daş
qaim-qədimlərdən müqəddəs sayılıb, onun üzərindəki hər sadə işarə
tarixin kodlaşdırılmış
açarı hesab edilib.
Qadınların ilkin bəzəyi, xəttatların,
tarixçilərin qələm və lövhəsi də daşdan olub. İnsanda rəsm qabilliyyətinin
formalaşmasında və estetik zövqün inkişafında da
daş böyük rol oynayıb. Oyma, yonma, cızma üsulu
ilə daş üzərində həkk olunmuş təsvirlərin ən qədim
nümunələrinə alimlərimiz Ordubad
(Gəmiqaya), Abşeron (Mərdəkan,
Şüvəlan kəndlərində) və Bakı şəhərindən
60 kilometr cənubda Xəzər dənizinin
sahilindən bir qədər aralı Qobustan qayaları üzərində rast gəlinib.
Süjetli oyma
kompozisiyaları içərisində bu gün yalnız adı qalan
Zəngəzur mahalının Urud kənd
qəbiristanlığındakı sənduqələr
xüsusilə maraqlıdır. Burada biz qədim türkdilli
tayfaların etiqadı ilə əlaqədar bir
çox orijinal motivlərə
rast gəlirik. Bunlardan
şamanların dini mərasimini, qədim
türkdilli xalqlarda zoomorf anlayışlarla əlaqədar meydana çıxmış onğon
quş toteminin təsvirini
və s. göstərmək olar.
Plastik sənətimizin tarixindən danışarkən
Naxçıvan, Qarabağ, Gəncə, Qazax, Qubadlı, Kəlbəcər,
Laçın, Lerik, Gədəbəy və
başqa yerlərdə rast
gəlinən
"daşlaşmış" qoç
və atları xüsusi qeyd
etmək lazımdır. Çünki onlar həm öz sayı,
həm də üslub xüsusiyyətlərinin
müxtəlifliyi ilə plastik sənətin
keçdiyi tarixi inkişaf yolları haqda daha ətraflı məlumat verirlər.
Daşdan yalnız müxtəlif heyvan fiqurları düzəldilmir. Doğrudur, ilk orta əsrlərdə daşdan bir sıra
qadın bəzək əşyaları hazırlanıb.
Sonrakı dövrlərdə isə bu sənətlə
məşğul olanların bədii yaradıcılıq
imkanları sübut etdi
ki, daş üzərində hətta xalça
da "toxumaq" mümkündür. Milli
Elmlər Akademiyasının "Selen"
Elm-İstehsalat Birliyinin
direktor müavini Tofiq Məmmədovun adıçəkilən
sənətin incəliklərinə qədər bələdçiliyi
barədə də kifayət qədər məlumatlar var. O, bununla bağlı
fikirlərini açıqlayarkən bildirib
ki, heç nə mənasız
və gərəksiz deyil, mahir
usta daş üzərində
də sirr və gözəlliyi aşkar göstərə bilir.
Daş üzərində ornamental
xalça təsviri yaratmaq
qərarına gələn usta deyir: "Düşündüm
ki, daş və xalça müstəqil əhəmiyyət
daşıyacaq və ornament birinci dərəcəli olacaq.
Ornamenti nəyin üstündə
yaradacağımı tapandan sonra onu necə etmək
haqqında düşündüm: daşda iki rəng olacaq - biri özünün,
ikincisi isə onun hündür və qabarıq yerlərində əmələ
gələn kölgənin rəngi. Ornamentlərin
sıxlığını, hündürlüyünü
və s. işləyərkən düşündüm ki,
hansı sahələrdə ornament bir az seyrək və hündürlüyü azca
alçaq olacaq. Bundan başqa, ornamentlərin güllərinin və
yarpaqlarının içində olan
oymaları çox dərin etməli,
kölgənin həcmini azaltmalıyam. Əksinə, harada rəngin diqqəti cəlb etməsini istəyirəmsə,
orada ornamentin
sıxlığını artırmalı, hündürlüyün
və ornamentin siluetlərinin içində
də oyma işlərini daha dərin edərək, kölgələrin
həcmini çoxaldıram. Sonra hansı
alətlərdən istifadə edərək bu
effektin alınması haqqında düşündüm. Bunları təbii daş üstündə etməyi qərara
aldım. Ancaq gördüm
ki, təbii daşdan miniatür alına bilməz. Çünki
təbii daş məsaməlidir. Ornamenti kiçik etdikcə,
o məsamələr hər şeyi korlayacaq. Karxanalarda əhəng daşlarının
qırıntıları, tozları və s.
həddindən artıq çoxdur. Bu daşlar üzərində
işlədim. Sonra tökmə üsulu ilə onlardan bir daş plitə düzəltdim
və gördüm ki,
burada məsamələr azdır. Sonra bu üsulla,
əhəng daşından istifadə edərək işləməyə
başladım".
Qədim
insanların həyatında ov əsas
yaşayış mənbəyi olduğu üçün təsvir olunan
kompozisiyalarda da daim diqqət mərkəzində idi. Arxeoloji qazıntılar zamanı əldə edilmiş materiallar
göstərir ki, ilk orta əsrlərdə Azərbaycanda daşdan əvvəlki dövrlərdə olduğu kimi, təkcə
tikinti işləri və məişət
əşyalarının düzəldilməsi üçün
deyil, hətta ən kiçik
zərgərlik nümunələrinin bəzəyində
də geniş istifadə edilirdi.
Bu əsrlərdə daş
üzərində olan bəzəklər öz texniki icrası cəhətdən
xeyli zənginləşsə də, süjetli rəsmlərə, demək olar ki, təsadüf edilmir.
Bu əsrlərdə daş üzərində
bəzəkləri əsasən, nəbati, həndəsi, quş, heyvan rəsmləri
təşkil edirdi. Əsrin əvvəllərində
yaradılmış daş bəzəkləri
arasında biz yerli ənənələrlə
bağlı nəbati naxışlara, X-XI əsrlərdə və
sonralar, yəni, islam dininin əhali arasında dərin köklər saldığı vaxtlar isə həndəsi naxışlara daha çox rast gəlirik.
İlk orta əsrlərə aid edilən daş bəzəklərindən
danışarkən 1948-ci ildə Mingəçevirdə
aparılan qazıntı işləri zamanı bir dini məbədin
qalıqları arasında əldə edilmiş,
elm aləmində alban
kapiteli adını almış abidəni
xüsusi qeyd etməliyik. Arxeoloqlarımız tərəfindən
V-VI əsrlərə aid edilən bu abidə bizim üçün xüsusilə
maraqlıdır, çünki onun üzərində olan
ornamental kompozisiyaya sonralar el sənətimizin
bir çox növlərində
rast gəlirik.
İnsan fiqurunu təsvir edən heykəllər
içərisində 1973-cü ildə Ağdam
rayonunun Boyəhmədli kəndi
yaxınlığından tapılmış abidələr
xüsusilə diqqəti cəlb edir.
Daşla bağlı kifayət qədər
deyimlər və yozumlar olsa da,
onun gərəkliliyi barədə bundan sonra hələ
çox yazılacaq. İlk insan məskənləri olan
mağaralar, kahalar, sonrakı dövrlərin yadigarları olan
qalalar, karvansara və saraylar da məhz daşlardan
yaradılmış sənət əsərləridir. Ona
görə də daş insan həyatında bu cür
mühüm əhəmiyyət daşıyan əvəzsiz
(baxmayaraq ki, son illər onu əvəz edən materillar istehsal
etmək mümkün olub) təbii sərvətlərdəndir.
İnsan dünyaya gələndən ömrünün sonuna qədər
daş ona lazım olub.
Daş mövzusu bu gün də yazılı və şifahi xalq ədəbiyyatının
aparıcı mövzularından sayılır. Belə
nümunələrə isə
daha çox təsadüf
edilir:
Daşdandı,
Gözüm yaşı daşdandı.
Qəmnən cığırlandı
üzüm,
Dedilər ki, yaşdandı.
Daşdandı,
Fikrim coşdu, daşdandı.
Qayada kəkotunun
Dibçəyi də daşdandı.
Məhəmməd NƏRİMANOĞLU
Azərbaycan.-2012.-
23 sentyabr.- S. 7.