Milli ideya, qüdrətli dövlət
və güclü lider haqqında
Fəlsəfə elmi dərketmənin
iki səviyyəsini tanıyır: empirik və nəzəri.
Belə bir fərqləndirmə əvvəla, dərketmə
fəallığının metodlarının, digər tərəfdən
isə əldə edilən elmi nəticələrin
xarakterinin dəyişkənliyi ilə səbəbləndirilir.
Empirik dərketmə hardasa faktların statisti
funksiyasını yerinə yetirməklə müşahidə,
eksperiment, müəyyən tədqiqat proqramının
hazırlanması, təsnifatı və ümumiləşdirilməsi
fəaliyyəti ilə məşğul olur. Elmi dərketmədə
isə əsas instrumentariy kimi anlayışlar, qanunlar,
kateqoriyalar, hipotezlər, mühakimələr
çıxış edir. Bəs önəmli olan nədir? Bu
iki metodun qarşılıqlı fəaliyyət prosesində
birinin digərini zənginləşdirməsi,
stimullaşdırması.
Vətəndaş
qeyrəti, alim şücaəti, məmur fədakarlığı
Elmin, fəlsəfənin inadla irəli
sürdüyü məsələlər alimləri həmişə
düşündürmüşdür. Ancaq tək
ictimai-siyasi deyil, həm də konseptual baxımdan yeni
paradiqmanın "öz taxtına
çıxdığı" bir məqamda elmi
postulatların praktik nəticələrlə bəlirlənməsi
zərurəti aktuallaşır. Bu baxımdan dövlətçilik
təcrübəsi ilə dövlətçi elmi təfəkkürün
xəlitəsi kimi ortaya çıxan əsərlərin əhəmiyyəti
əvəzsizdir. Və elə buradaca təəssüflə
qeyd edilməlidir ki, bu cür fundamental elmi məhsulları ərsəyə
gətirəcək universal mütəfəkkirlər də
azlıqdadırlar.
Son illər Azərbaycan ictimai-siyasi, nəzəri-fəlsəfi
və politoloji fikrini titrədib təlatümləndirən məqalələri
ilə nəinki elmi-siyasi elitanın, eləcə də
indifferent olmağı bacarmayan ictimaiyyətin, böyük əksəriyyətin
yerinə qor salan, onları, təbiri caizsə, daha çox vətəndaş
olmağa, mövqe sərgiləməyə, fəallığa
dəvət edən Azərbaycan Respublikası Prezidenti
Administrasiyasının rəhbəri akademik Ramiz Mehdiyevin
"Bakinskiy raboçiy" qəzetinə müsahibəsi
bir daha cəmiyyət, zaman, inkişaf və bu triumviratda şəxsiyyətin
rolu barədə düşüncələrimizə yeni bir
simmetriya, sahman, ahəng və ovqat gətirdi. Bir oxucu və
dövlətinin taleyindən yana sorumluluğu olan sıradan vətəndaş
kimi bir daha dərk etdik ki, həyatda adi yaşamın gündəlik
tələb, qayğı və mücadilələrindən
daha yüksəkdə duran müstəsna və üstün
kateqoriyalar mövcuddur: milli dövlət, milli ideya və
ideologiya, suveren dövlətçilik fəlsəfəsi, mədəni-mənəvi
identiklik, tarixi keçmiş üçün fəxarət və
s. Müəllif tədqiqatçı səbri, alim zəhmətkeşliyi,
filosof müdrikliyi və bütün bu keyfiyyətlərin
fövqündə bir praktik praqmatizmi, rasionallığı ilə
Azərbaycanın bazis nailiyyətlərinin nəzəri-konseptual
modellərini cızır, ölkə Prezidentinin səy və
əməyi ilə hasil olan möhtəşəm
uğurların söykəndiyi dəyərlər sistemini
faş edir, bir millət olaraq qürurumuzu səbəbləndirən
milli-etnik kimliyimizin tarixin dərinliklərində gizlənmiş
həqiqət laylarına "artezian vurur", bir ölkənin
timsalında bəşəriyyəti qayğılandıran
iti, aktual problemlərin həllinin lokal, lakin qayət
inandırıcı və optimal nüsxələrini ortaya
qoyur.
Qədim dövrlərin tarixi, ayrıca
da fəlsəfənin tarixi ilə maraqlananlar bilirlər ki,
dövlət idarəetməsində filosofların, müdriklərin
iştirakı hakimiyyətin xarakterinə mötədil
liberallıqla yanaşı, hər bir iqtidar üçün
son dərəsə vacib sayılan sabitqədəmlik və
uzunömürlük də bəxş etmişdir. Söhbət
Platonun məlum nəzəriyyəsinə istinaddan getmir, bu,
çoxdan olub. Sadəcə, ağıllı nəzəriyyəçi
ilə cəsarətli praktikin fəaliyyətinin simbiozu, bir
qayda olaraq, pozitiv nəticələrə məhkumdur. Apriori,
Azərbaycanın bugünkü mənzərəsi belə bir
postulatın nə qədər düzgün və həyat
qabiliyyətli olduğunu isbatlayır.
Akademik Ramiz Mehdiyevin təkcə elə
son onilliyi əhatə edən elmi
yaradıcılığının, professor Rəbiyyət
Aslanovanın dediyi kimi, konseptual peyzajını səciyyələndirən
istiqamətlər sırasında əliyevşünaslığın
təməlinin qoyulması, bu zəngin irsin ideya-siyasi və
elmi-fəlsəfi aspektlərinin tədqiq, təhlil və təbliği
ilə yanaşı, müasir dünyanın qlobal inkişaf
meyillərinin araşdırılması, demokratiya və
tranzitologiya məsələləri, həmçinin milli
dövlətçilik, inkişafın milli model və
konsepsiyalarının hazırlanması kimi strateji problemlərin
təqdim edilməsini fərqləndirmək
mümkündür: "Milli müstəqillik,
özünüdərk və özünütəsdiqin nəzəri
əsaslarının konseptual təqdimatı sahəsində
Ramiz Mehdiyevin əsərləri ictimai elm sahəsində
mühüm hadisəyə çevrilmişdir".
"XXI əsrdə milli dövlətçilik",
"Azərbaycan - qloballaşma dövrünün tələbləri",
"Demokratiya yolunda: irs barədə düşüncələr",
"Gələcəyin strategiyasını müəyyənləşdirərkən:
modernləşmə xətti", "Qloballaşma
dövründə dövlət və cəmiyyət",
"Azərbaycançılıq - milli ideologiyanın kamil
nümunəsi", "Gorus - 2010: absurd teatrı
mövsümü", "Müasir Azərbaycan milli
ideyanın təcəssümü kimi", eləcə də
nəzəri sanbalına və praktiki siqlətinə görə
geri qalmayan digər əsərləri onun görkəmli
filosof-alim kimi bir tərəfdən konkret məsələlərə
nəzəri-politoloji yanaşma diapazonundan xəbər verirsə,
digər tərəfdən ali dövlət məmuru qismində
bu mənsəbdə qazandığı təcrübənin,
empirik kapitalın elmi nəticələr və ümumiləşdirmələrdə
hansı müvəffəqiyyətlə tətbiq edildiyini
görüntüləyir.
Akademik Ramiz Mehdiyevin son vaxtlar tam yeni
keyfiyyət imicində oxucularının görüşünə
gələn "Bakinskiy raboçiy" qəzetinə "Müasir
milli ideyanı zənginləşdirən odur ki, vətəndaş
özünü dövlətin bir hissəsi hesab edir,
özündə dəyişikliklər üçün
qüvvə görür, güclü dövlətin və
güclü, iradəli liderin varlığına ehtiyac
duyur" adlı müsahibəsi bütövlükdə cəmiyyətin
ən diametral düşüncə sahibi olan vətəndaşlarının,
fərdi "mən"inin nəfəsliyindən gündə
heç olmasa bircə dəfə fərqli talelərin, ciddi
problemlərin çalxalandığı real həyata
tamaşa etməyə vaxt tapan adamlarının, hansı
cinahda qərar tutmasından asılı olmayaraq aydın
fikirli ziyalılarının, siyasətçilərinin,
texnokratlarının, məmurunun, aliminin, tələbəsinin
diqqətini Azərbaycanın ön sıralarında qərar
tutduğu ümumi inkişaf proseslərinə mismarlayır,
bu yolun fəlsəfəsi, tapındığı meyarlar, təbliğ
etdiyi dəyərlər, hədəflədiyi ünvanlar barədə
müfəssəl bilgi verir.
Hesab edirik ki, cəmiyyətin qızmar
"kürəsi"ndən çıxmış bu cür
isti, qaynar mövzulara müraciət həm də bir
ziyalılıq borcundan, məsuliyyətindən qaynaqlanır,
irəli gəlir. Tutduğu ali məmur vəzifəsinin hədsiz
problemlərlə qayğılandırdığı bir məqamda
akademik Ramiz Mehdiyevin alimliyin, filosofluğun fövqündə
həm də bir ziyalı kimi cəmiyyət
həyatının, dövlətçiliyimizin,
varlığımızın bəsit göründüyü
qədər də müstəsna mətləbləri ilə məşğul
olduğunu görmək böyük vətəndaş təşəkkürünü
haqq etməklə yanaşı, həm də əsl
ziyalılığın vəzifələri barədə agah
edir.
Milli ideya - milli
özünüdərk
- Biz kimik? Haradan gəlib,
hara gedirik? Tarixin dan yerinin
söküldüyü nöqtədən ta ki qürubunadək
uzanan bu yolda nəsibimiz nə olub, itirdiyimiz nə?
Bu suallar fəlsəfənin, tarixin, ədəbiyyatın,
Yer elmlərinin cavabı qarşısında minillərdir
baş sındırdığı suallardır. Zamanın iti ahənginin ağuşundan
çıxa bilməyən müasir cəmiyyətlərdə,
qlobalizm, atlantizm kimi fövqəlideyaların bəşəriyyətin
yeni arxitekturasını cızmağa inadla səy göstərdiyi
bir dönəmdə bəlkə də kimsə həmin
sualların bəsitliyi, hətta ən mötəbər
cavablarınsa aktuallığını qeyb etdiyini
düşünə bilər. Heyhat! İrəli
sıçramaq üçün ayağımızı
basdığımız nöqtə möhkəm, etibarlı,
güvənli deyilsə, biz onun haqqında hər şeyi
bilmiriksə, risk etməyə dəyərmi?
Kökləri torpağın məhvərinə
işləyib şirəli laylara dayanan ağac gövdəli,
şaqqalı, dözümlü olur.
Özülü dərin, təməli
möhkəm bina uzunömürlü, etibarlı
sayılır.
El arasında adamı işi-əməli
bir yana, əsli-kökü, kökəni
ilə tanıyırlar.
Millətin adını millətlər
xəritəsinə yazan onun tarixi keçmişi, bu
keçmişin qədimliyi, zənginliyi və məqsədidir,
mətləbidir, qayəsidir, milli ideyasıdır.
"Keçmiş - inam, konkretlik,
müəyyənləşdirilmiş reallıq deməkdir. O, vaz
keçə bilməyəcəyimiz bir məktəbdir. Zira, bizlər Keçmişimizi bilmədən
İndimizi anlaya və Gələcəyə təsir edə
bilmərik". İtaliyalı
yazıçı-jurnalist Oriana Fallaçiyə məxsus olan
bu fikirlər zaman-zaman mütəfəkkirlər tərəfindən
müxtəlif biçimlərdə söylənsə belə,
bu gün də aktuallığını, məna kəsərini
itirməyib.
Akademik Ramiz Mehdiyev hesab edir ki: "Millət
öz inkişafının strateji proqramına, dövlət və
millətin mövcudluğunun mənası sayılan milli
ideyaya, inkişafın məqsəd və prioritetlərinə
malik olmalıdır".
Milli ideya! Heç
şübhəsiz, bu, ilk növbədə hər bir millətin,
etnosiyasi faktorun mövcudluğunu, inkişaf və
intişarını səbəbləndirən aparıcı
şərtlərdəndir... məqsəddir, hədəfdir.
Eyni zamanda, milli ideya təbiəti etibarilə
konstruktiv, birləşdirici elementdir. Siyasi
sistemin ən müxtəlif institutlarının ahəngdar fəaliyyətini
əlaqələndirən, tənzimləyən,
stimullaşdıran vektor kimi milli ideya fəlsəfi-politoloji
kateqoriya olmaqla yanaşı, həm də bütöv bir dəyərlər
sistemidir. Müəllif Azərbaycan
xalqının milli ideya məsələsinin son üç
illik tədqiqatlarının birbaşa obyekti və ərsəyə
gələcək kitabının əsas trendi
olacağını bildirməklə elmi ictimaiyyətə
mövzu ilə bağlı fundamental bir əsərin ortaya
çıxacağı mesajını verir.
Akademik Ramiz Mehdiyev "...tarixə əsaslanaraq
Azərbaycan xalqının milli-ideoloji konseptinin təşəkkülü
və transformasiyası prosesini" yeddi dövrə
bölür. Məlumdur
ki, fəlsəfi nöqteyi-nəzərdən milli
şüurun sistemləşdirilmiş ümumiləşdirməsindən
ibarət olan milli ideya bu və ya digər etnosun, xalqın,
millətin mövcudluğunun ali mənasını
müəyyən etməklə həmin xalqın obrazlı
düşüncə tərzinin bədii inikası olan əsərlərdə,
fəlsəfi mətnlərdə ifadə oluna bilir. Buna
görə də təsadüfi deyildir ki, müəllif
1828-1875-ci illəri əhatə edən birinci, həmçinin
1905-ci ilədək davam edən ikinci mərhələni
xarakterizə edərkən cücərtiləri sonrakı
onilliklərdə ərsəyə gələcək milli
oyanış toxumlarını məhz həmin dövrdə
formalaşmağa başlayan milli realist ədəbi məktəbin
səpdiyini göstərir: "Şimali Azərbaycan əhalisinin
etnik baxımdan oyanışı bu görkəmli mütəfəkkirlərin
fəlsəfi, tarixi və ədəbi əsərlərindən
qaynaqlanmışdır". Doğrudan da, əgər XIX əsrin
II yarısında Cənubi Azərbaycanda bir sıra dini,
ideoloji cərəyanlar (babilər və s.) baş
qaldırmışdısa, Şimalda Abbasqulu ağa
Bakıxanov, Mirzə Kazımbəy, Mirzə Fətəli
Axundov, Həsənbəy Zərdabi, Mirzə Ələkbər
Sabir, Cəlil Məmmədquluzadə, Nəriman Nərimanov
kimi filosof, yazıçı və mütəfəkkirlərin
səyi ilə maarifçilik yeni ideoloji cərəyan kimi
yaranıb təşəkkül tapmışdı.
Müəllif milli ideya ilə bağlı
fəlsəfi görüşlərində bu kateqoriyanın
inancdan, istəkdən, arzudan "azərbaycançılıq
ideologiyasının formalaşmasına keçidi" nəzərdə
tutan milli identiklikdən keçərək həmin
insanların mücadiləsinin kvintessensiyası kimi təzahür
edən ilk milli dövlətin yaranmasına gətirib
çıxardığını qeyd edərək, hər bir
mərhələnin müfəssəl siyasi-tarixi mənzərəsini,
həmin dövrün immanent politoloji məziyyətlərini,
aparıcı məfkurə tendensiyalarını faktların
dili ilə açıb söyləmiş, Azərbaycan
xalqının milli identiklik, milli ideya
axtarışlarının çətin və kəşməkeşli
yollarını göstərmişdir. Onun fikrincə, milli
ideya xalqı xarakterizə edən bütöv bir suallar
palitrasına cavab verməlidir; millətin tarixi və necə
yaranması, tarixi missiyası və mövcudluğunun mənası...
Və oxucu həmin suallara cavab tapır: kifayət qədər
ətraflı, isbatlı, inandırıcı. Bu
müstəvidə akademik Ramiz Mehdiyevin tədqiqatını
titanik adlandırmaq mümkündür.
Müsahibədə millətin təşəkkülündə
etnogenez və etnokulturoloji məqamların iştirakına da
yer ayrılıb. Bu isə onu göstərir
ki, müjdəsi verilən gələcək kitabda həmin məsələlər
kifayət qədər geniş
işıqlandırılacaqdır. Yəqin
ki, indiki qloballaşma çağırışlarının
intensivləşdiyi dar macalda Azərbaycan millətinin tarixi
köklərinin minilliklərin hansı mədəni
qatlarınadək işlədiyini öyrənmək heç
də faydasız olmazdı. Müəllif tarixi təftiş
və falsifikasiya etməyi şakərə çevirənlərə
səslənir: "Azərbaycan milləti Azərbaycan ərazisində
yaşayan bütün etnosların tarixi yolunun vəhdətini
əks etdirən qaynar qazan kimi formalaşmışdır. Burada güclü türk təməli ilə
yanaşı, İran, ərəb başlanğıcları,
alban layı, digər qədim etnoslar mövcud olmuş,
onların hamısı əsrlər boyu təbii şəkildə
vahid xalq kimi assimilyasiya olmuş, azərbaycanlıların
milli identikliyinə xas cizgilər, komponentlər kəsb
etmişlər".
Hələ "Müasir Azərbaycan milli
ideyanın təcəssümü kimi" əsərində
akademik Ramiz Mehdiyev milli ideyanın formalaşmasının erkən
tarixini araşdıraraq belə bir nəticəyə gəlmişdi
ki, Azərbaycan milli ideyası prioritetlərin müəyyən
edilməsi prosesində uzun bir yol keçmişdir: "Bu
müddətdə əvvəlcə dini tərkib hissə
yaranmış, sonradan o, tədricən milli mənlik
şüurunun mədəni-tarixi paradiqmasına -
türkçülüyə transformasiya etmişdir". Milli ideyaların təşəkkülünün
tarixi təcrübəsi göstərir ki, doğrudan da, milli
ideyalar çox vaxt dini aspekt daşıyır. Belə ki, tarixən məhz dini dəyər
xalqların birləşməsində akkumulyativ faktor rolunu
oynayıb. Məsələn, rus filosofu
Vladimir Solovyova görə, xalq zaman kontekstində
özünün özü haqqında
düşündüyü deyil, əbədiyyət
hüdudlarında Allahın onun haqqında
düşündüyüdür. Pravoslav
rus vətənpərvərləri üçün rus millətinin
çiçəklənməsi, möhkəm, inkişaf
etmiş dövlət nə qədər arxivacib məsələ
olsa da, milli özünüdərkin bərpasını,
dövlətin qüdrətlənməsini, maddi rifahın çiçəklənməsini
pravoslavlığın mənəvi dirçəlişindən
əlahiddə təsəvvür etmirlər.
Eyni kontekstdə millətin etnik-siyasi məzmunundan
bəhs edən Azərbaycan filosofu Ramiz Mehdiyev
düşünür ki, XIX əsrdə ölkəmizdə
"millət" anlayışı müstəsna dini
kontekstə malik idi: "Millət və ümmə tamamilə
eyniləşdirilirdi və millət anlayışı
insanların dini prinsip üzrə daha geniş məkanda birləşməsi
demək idi. Milli təfəkkürün təkamülündən
sonra "millət" anlayışı dini tərkib hissə
ilə yanaşı, həm də tədricən prioritet
xarakter almış sosiomədəni tərkib hissəsini əhatə
etmişdir". Yalnız ulu öndər
"Heydər Əliyevin siyasəti nəticəsində
"millət" anlayışının strukturuna
özünüidentifikasiyanın etnik, dini, sosiomədəni,
siyasi və bütün başqa kollektiv formaları daxil
edilmişdir".
Milli ideya axtarışlarında təsnifatın
son üç dövrü müstəsna əhəmiyyətə
malikdir. Belə ki, müəyyən fasilələrlə
müşayiət olunsa da, məhz ötən əsrin 69-cu
ilindən başlayan həmin mərhələ ölkədə
milli azadlıq düşüncələrinin boy atmasına,
milli ideya və ideologiya axtarışlarının intensivləşməsinə,
azərbaycançılıq
dünyagörüşünün aparıcı və birləşdirici
fəlsəfə kimi təşəkkül tapmasına və
nəticə etibarilə ictimai-siyasi və iqtisadi
transformasiyalar dönəmində Azərbaycanın təbəddülat,
kollaps və reqress deyil, təkamül, dialektik inkişaf,
inteqrasiya yolu tutan "sakit liman"a (! -
İlham Əliyev) çevrilməsini təmin etmişdir.
Milli ideya -
dövlətçilik və azərbaycançılıq
Azərbaycan tarixinin xalqımızın
vahid etnogenez sisteminin formalaşdırılması və təhlili
üçün zəngin materiallar verdiyini vurğulayan
akademik Ramiz Mehdiyev bu diyarın qədim tarixini təşkil edən
xalqların bizim etnik əcdadlarımız, şüurumuzun
bir hissəsi olduqları qənaətinə gəlir
Bu ərazidə yaranmış
dövlətlər müxtəlif cür adlandırılsa da,
onların tarixi xələfi sayılan Azərbaycan həmişə
Qərbdən Şərqə və Şərqdən Qərbə
hərəkət edən qoşunların zərbinə sinə
gərməli olub. Allah bu xalqı
şücaət, qəhrəmanlıq, cəsarət, torpaq
sevgisi, ailə qeyrəti, namus kimi məziyyətlərlə
artıqlaması ilə qane etdiyindəndir ki, ötən
yüzillərin müharibə selləri bizləri
atdöşü eləyib uzaq Sibirin qarlı çöllərinə
atmayıb. Əksinə, belə bir zəngin
mənəvi-əxlaqi dəyərlər üzərində
boy atıb ötən əsrin əvvəlində və son
onilliyində müstəqilliyini əldə etmiş ölkəmiz
bu gün dünyanın haqqını tanıdığı,
səsini eşitdiyi, sözünü dinlədiyi dövlətlər
sırasındadır. Yəni etnik
polifoniya üzərində qəraq tutan Azərbaycan bu gün
də etnik və dini tolerantlığı müstəqil
dövlətin yeritdiyi siyasətin prioriteti, nailiyyəti səviyyəsinə
qaldıra bilmişdir.
Bu bir həqiqətdir ki, millət
uzun müddət milli ideyasız yaşaya bilməz. Belə bir ciddi oriyentirdən məhrum olan hakimiyyət
və intellektual elitanın nəticə etibarilə xalqı
birmənalı şəkildə dalana dirəyəcəyi
"perspektivi" şəksizdir. Buna görə də
ağıllı hakimiyyət Konstitusiyada, Müstəqillik
Deklarasiyasında və Dövlət himnində təsbit
olunmuş, əhalinin böyük əksəriyyəti tərəfindən
başa düşülən və qəbul olunan, millət
üçün aydın, dəqiq və taleyüklü bir
milli ideyanın mövcudluğunda maraqlıdır.
Müxtəlif illərdə müxtəlif
ölkələrdə milli ideya ultramillətçi
çalarlar daşımışdır. Velikorus
şovinizminin, Almaniya nasional-sosializminin, İtaliya
faşizminin, Yaponiyanın imperiya ambisiyalarının bəşər
mədəniyyətini hansı məhrumiyyətlərə,
humanitar fəlakətlərə düçar etdiyi hələ
yaddaşlardan
silinməyib. Buna görə də müasir
dövrdə dövlətlərin milli ideya
axtarışları az qala, belə demək
mümkünsə, siyasi olimpiadanın populyar predmetinə
çevrilmişdir.
Məsələn, şimal
qonşumuz 20 ildir ki, milli ideya axtarışlarındadır. Hətta 1996-cı ildə "Rossiyskaya qazeta"
ümummilli birləşdirici ideya uğrunda müsabiqə də
elan etmişdi. Lakin bugünədək nəyinsə
tapıldığı barədə anonsa rast gəlməmişik.
ABŞ-da isə məsələ bir
başqa cürdür. Bu ölkənin 1787-ci
ildə qəbul edilmiş Konstitusiyasının
preambulasında millətin prioritet verdiyi məqsədlər -
amerikalıların milli ideyası ifadəsini
tapmışdır.
Azərbaycan nümunəsində də
milli ideyanın maddiləşdirilməsi bu ideyanın rəsmi
ifadəsi olan ölkə Konstitusiyasının
reallaşdırılması yolu ilə həyata
keçirilir. Akademik Ramiz Mehdiyev milli ideya ilə
bağlı görüşlərində milli ideyanın və
xalqın dəyər oriyentasiyalarının mahiyyətini
dövlətçilikdə görür: "Milli ideya Azərbaycan
cəmiyyətinin və dövlətinin həyatının əsas
məqsədi və mənasıdır. XXI əsrdə Azərbaycan
milli ideyasının əsas tərkib hissələri
bunlardır: dövlətin, ərazi
bütövlüyünün və müstəqilliyin qorunub
saxlanması, iqtisadiyyatın hərtərəfli
inkişafı, vətəndaşların
firavanlığı, müasir təhsil standartları, mənəvi
inkişaf, demokratiya, təhlükəsizlik və ondan irəli
gələn tam bir sıra məsələlər"
(Müasir Azərbaycan milli ideyanın təcəssümü
kimi, "Azərbaycan" qəz.,
26.05.2011).
Hakimiyyətinin hər iki dövründə
- 1969-1982 və 1993-2003-cü illərdə Heydər Əliyevin
fəaliyyətinin ali məqsədi
müstəqil və qüdrətli dövlət yaratmaq
olmuşdu və nə xoş Azərbaycan xalqının
halına ki, belə bir dövlətin yaranıb
yaşamasının bəxtiyar şahidinə çevrildi. Ulu öndər bir strategiya kimi milli ideyanın
reallaşmasında taktiki resurs rolunu oynayan milli ideologiyanın
formalaşması və gələcəkdə mümkün
interpretasiyasını milli suveren dövlətin gəlişməsi
və möhkəmlənməsi ilə bağlayırdı.
Bəs milli ideyanın dövlət
ideyasından fərqi nədədir? Akademikin
əsərlərindən öyrənirik ki, milli ideya konkret
xalqın etnik anlamdakı ideyasıdır. Ancaq xalq varsa, onun milli ideyasının da olduğunu
iddia etmək düzgün olmazdı. Belə ki, istisna
deyil ki, məsələn,
rusun, qırğızın, amerikalının dövlət
ideyası olsun, milli ideyası yox. Müəllifin
fikrincə, "Milli ideya mənəvi və rəmzi mənada
müəyyən dəyərlər toplusu kimi
çıxış edir. Bu halda
formalaşması xalqın mənəvi seçimi ilə
sıx bağlı olan milli ideyanın ən mühüm tərkib
hissəsi və özəyi ərazinin və millətin
yaradıcısı və qorunub saxlanmasının təminatının
rəmzi kimi məhz millət və milli dövlət
ideyası çıxış edir". Beləliklə,
əgər milli ideya bu və ya digər xalqın
mövcudluğunun məqsədidirsə, məhz
düzgün, optimal dövlət ideyası həmin məqsədə
çatmağın vasitəsidir.
Akademik Ramiz Mehdiyev müsahibəsində
müasir mərhələdə milli ideyanın
inkişafının müqəyyəd şərtlərini də
açıqlayır. Azərbaycan üçün məqbul
olan yol bütövlükdə bəşər mədəniyyəti
üçün də yeganə konstruktiv yoldur: "XXI əsrdə
iqtisadi tərəqqiyə, azad və layiqli həyata, millətin
müstəqilliyinin və təhlükəsizliyinin güclənməsinə
aparan yol demokratik prinsip və normaların sosial və siyasi
praktikaya tətbiqindən keçir. Cəmiyyətin
demokratikləşməsi millətin intellektual
potensialının həyata keçməsinə real imkanlar
yaradır, qarşıdan gələn yeni sivilizasiyaya
yaxınlaşmaq üçün meydan açır".
Və elə buradaca müəllif fikrinin
davamı kimi milli ideyaya bağlı olmayan demokratiyanın
uğursuzluğa məhkum olduğunu vurğulamaqla
"sosiumun sosial quruluşunun vacib elementi, demokratiyanın tərkib
elementi sayılan" vətəndaş cəmiyyəti
institutuna xüsusi diqqət yetirir. Bizdə
bu məsələyə yanaşma da fərqlidir. Bəli,
inkişafının gələcək perspektivlərini
etnik-milli birlik zəminində bəşər mədəniyyətinə
inteqrasiya yolunda görən Azərbaycan kimi dövlətlərlə
paralel, neçə nəsil immiqrantların hesabına
demoqrafiya "planını doldurmuş" ABŞ və onun
Qərbdəki bəzi "tale müttəfiqləri" kimi
milli ideyanı dövlət ideyasına "fəda
etmiş", "vətəndaşlar birliyi", "siyasi
millət" ideyalarını bölüşən dövlətlər
də var. Niyə? Çünki vahid birləşdirici
milli ideologiya yoxdur. Azərbaycanda belə bir güclü
ideologiya mövcuddur - azərbaycançılıq!
Ulu öndər Heydər Əliyev 2001-ci il noyabrın 9-da Dünya azərbaycanlılarının
birinci qurultayında dövlətin siyasətini səciyyələndirərkən
onun daha bir prioritetini bəyan etmişdi: "Müstəqil Azərbaycan
dövlətinin əsas ideyası azərbaycançılıqdır.
Hər bir azərbaycanlı öz milli mənsubiyyətinə
görə qürur hissi keçirməlidir və biz azərbaycançılığı
- Azərbaycanın dilini, mədəniyyətini, milli-mənəvi
dəyərlərini, adət-ənənələrini
yaşatmalıyıq".
Prezident Administrasiyasının rəhbəri
milli ideyanın formalaşması tarixinin 1993-2003-cü illəri
əhatə edən yeddinci mərhələsindən bəhs
edərkən deyir: "Bu illər ərzində milli fikir
milli müstəqilliyin - suveren dövlətin
formalaşdırılmasının yekun inkişaf mərhələsinə
qədəm qoydu. Heydər Əliyevin apardığı siyasətin
bəhrəsi kimi "millət" anlayışının
tərkibinə özünütəyinin bütün kollektiv
formaları - etnik, dini, sosial-mədəni, siyasi və s. daxil
edildi. Azərbaycan ideyası Azərbaycanda
yaşayan və bu ölkəni öz ümumi Vətəni
hesab edən bütün etnik qrupların vahid fikri qismində
irəli sürüldü. Azərbaycanın
çoxsaylı etnik müxtəlifliyi bizim böyük sərvətimizə
çevrildi. Bu nemət müasir Azərbaycanı
xarakterizə edən dəyərdir və biz onu daim
qorumalıyıq. Bu dövrdən etibarən
milli özünütəyinin yeni forması daha geniş və
yeni şəkildə "azərbaycançılıq"
ideologiyası ilə eyniləşdirilməkdədir. Məhz bu dövrdə Azərbaycan xalqının
dövlət müstəqilliyinin yaradılması və
möhkəmləndirilməsi kontekstində milli fikrin
formalaşması prosesi tam olaraq başa çatdı".
Bir qədər irəli gedərək deyək
ki, hələ "Azərbaycançılıq - milli
ideologiyanın kamil nümunəsi" əsərində də
akademik Ramiz Mehdiyev göstərmişdir ki, azərbaycançılıq
dövlət siyasətinin strategiyası kimi xalqın
bugünü və gələcəyinin qavranılması və
qiymətləndirilməsini müəyyən edir: "Dərk
etmək lazımdır ki, biz keçid iqtisadi sistemi olan, vətəndaş
cəmiyyəti təsisatlarının
formalaşdığı tranzitar cəmiyyətdə
yaşayırıq və Ermənistanla müharibə vəziyyətindəyik.
Belə bir şəraitdə azərbaycançılıq
inteqrativ ideoloji sistem kimi, "milli ideya" forması kimi təsəvvür
edilir. Bu ideyanın əsasında
sivilizasiyalı Avrasiya birliyinin bir hissəsi - özünəməxsus
milli özgünlüyə, ənənəyə, milli eyniyyətə
və mentalitetə malik Azərbaycan haqqında təsəvvür
dayanır".
Bəzən azərbaycançılıq
fəlsəfəsi, ideologiyası kökündə milliləşməni
ortaq türk kökənindən məsafələnmək,
böyük bir etnokulturoloji xəzinədən imtina etmək
cəhdləri kimi təqdim etmək, yaxud bunu bu cür dərk
edənlər tapılır. Zərərli
və yanlış yanaşmadır.
Hər bir etnos imtina etdikləri ilə
deyil, qəbul etdiyi, özününküləşdirdikləri
ilə zəngindir, varlıdır. Azərbaycan
öz milli-tarixi kimliyi ilə fəxr edir. Ancaq
tarix də özü ilə təxəyyül və xatirələrlə
deyil, kateqoriyalarla davranmağı qəbul edir.
Milli ideya - şəxsiyyət
və lider tandemi
Tarixi gerçəkliyin də
imperativliyi qarşısında təzim etdiyi təkzibedilməz
faktdır; ilk baxışda bütün zahiri-atributiv əlamətlərinə
malik olan hər bir dövlət de-fakto müstəqil
sayıla bilmir. Belə bir statusu sabitqədəm
edən şərtlər məcmusu mövcuddur ki, onların
sırasında pozisionerlik lider, şəxsiyyət institutuna məxsusdur.
Məhz lider mahir, cəsarətli kapitan kimi
öndərliyini etdiyi xalqı, dövləti dünya siyasət
okeanının sualtı maneələrindən məharətlə
keçirib sabit, sakit limana çatdırmağa qadirdir.
Azərbaycan xalqının milli ideyasının
qərarlaşmasında, milli ideologiyanın
formalaşmasında, dövlət siyasətinin müəyyənləşdirilməsində
Heydər Əlieyevin tarixi rolu təkzibedilməzdir. O
böyük insanın silahdaşı, əqidə
yoldaşı olmaq xoşbəxtliyini yaşamış, o
böyük dövlət adamının hakimiyyət dərslərini
mənimsəmiş filosof və dövlət xadimi Ramiz
Mehdiyevin şəxsiyyət və onun konkret millətin tarixində
rolu barədə düşüncələri çox
maraqlıdır: "Tarix sübut etmişdir ki, dövlətin,
cəmiyyətin və qlobal proseslərin inkişafını
müəyyən edən başlıca amillərdən biri
şəxsiyyət fenomenidir. Tarixi proseslərə
obyektiv surətdə təsir göstərən bütün
başqa amillər konkret ictimai-siyasi, geosiyasi, sosial-iqtisadi
şəraitdən asılıdır. Şəxsiyyətin
rolu isə prioritet kimi çıxış edir,
çünki məhz konkret şəxsiyyət özünün
fəaliyyəti və qəbul etdiyi qərarlarla xalqların,
dövlətlərin tarixinə və dünya nizamına təsir
göstərə bilər... Azərbaycan
xalqının ən yeni tarixində belə bir şəxsiyyət
ümummilli lider Heydər Əliyev - sözün həqiqi mənasında
millətin və dövlətçiliyin xilaskarı olan insan
öz bəsirəti, təcrübəsi və işləri
ilə indiyəqədərki bütün dəyərlər və
siyasi oriyentirlər sisteminin fövqünə ucalmış
şəxsiyyət olmuşdur. Heydər Əliyevin
onu tarixi şəxsiyyətlər sırasına
çıxaran vətəndaş və siyasi hünəri
müxtəlif təhdidlərə və təqiblərə rəğmən
siyasətə qayıtmaq və Azərbaycanın taleyini
öz əlinə almaq qətiyyətindən ibarət
idi".
Sağlam təfəkkürə,
milli inkişafın konkret müsbət nəticələrinə
söykənən irs-varis ənənələrini pozitiv dəyərləndirən
akademik hesab edir ki, Prezident İlham Əliyev şəxsiyyəti
ölkənin inkişafının 2003-cü ildə
başlanmış növbəti mərhələsinin rəmzinə
çevrilmişdir. O, Azərbaycan xalqına məxsus
milli ideyanın nəzərdə tutduğu hədəflərə
daha tez çatmasının rahat yollarını
reallaşdırdı, milli və dövlət müstəqilliyi,
sosiomədəni inkişaf, iqtisadi rifah, dünya birliyinə
inteqrasiya kimi kateqoriyaları hər cür politoloji nəzəriyyələrin
məxrəcinə gətirərək siyasətin konkret
iş müstəvisində dəyərləndirilən
modelini ortaya qoydu: "Böyük dövlət xadimi kimi
İlham Əliyevin malik olduğu şəxsi keyfiyyətlər
onu tarixi miqyaslı siyasətçi, millətin kollektiv tarixi
təcrübəsini dövlət quruculuğu istiqamətinə
yönəldən ali idarəçilik funksiyalarını
yerinə yetirməyə sövq edir. Azərbaycan
cəmiyyəti və dünya birliyi bu fenomeni 2003-cü ildən
bugünə qədər müşahidə edə bilir".
Bu gün Azərbaycanın bəyan
etdiyi hədəflər kifayət qədər
ambisiyalıdır. Azərbaycanın siyasi sisteminin cənab
İlham Əliyev tərəfindən iqtisadi qüdrət və
sosial güvən siyasətinə, demokratiya və insan
kapitalının dəyərləndirilməsinə,
intellektual innovasiyalar və ahəngdar modernləşməyə
hesablanmış
dizaynı həmin iddiaların əlçatan
olduğunu söyləyir.
Xalid NİYAZOV
Azərbaycan.-2012.-6
yanvar.-S.3.