Yorulmaz tədqiqatçı,
unudulmaz pedaqoq
Əməkdar incəsənət xadimi, görkəmli musiqişünas, professor Elmira Abbasova onu tanıyanların, həmkarlarının, tələbələrinin qəlbində dərin iz salıb. Bu səbəbdən də onun barəsində keçmiş zamanda danışmaq həqiqətən də çətindir. Həyat eşqli, yorulmaz tədqiqatçı, gözəl pedaqoq, bir sözlə, sənətinin vurğunu olan Elmira Abbasova həmişə öz işinə, xüsusilə də pedaqoji fəaliyyətinə bağlılığı ilə seçilərdi.
O, 1932-ci
ilin yanvarında Bakıda anadan olub. 1955-ci ildə Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasını musiqişünaslıq
ixtisası üzrə bitirəndən ömrünün sonuna
kimi burada pedaqoji fəaliyyət göstərib. Hələ gənclik
illərindən tədqiqata maraq göstərən Elmira
Abbasova 30 yaşında Moskva Ümumittifaq Sənətşünaslıq
İnstitutunda "Üzeyir Hacıbəyovun opera və
musiqili komediyaları" mövzusunda namizədlik
dissertasiyasını müdafiə edib. 1958-ci ildən Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqının üzvü seçilən,
sonralar musiqi-tənqidi bölməsinin sədri, hətta katibi
olan Elmira Abbasova 1967-ci ildən dosent, 1980-ci ildən isə
professor kimi Üzeyir Hacıbəylidən yadigar qalan musiqi
ocağında pedaqoji fəaliyyətini səmərəli davam etdirib.
Bir fakt da
maraqlıdır ki, Elmira Abbasova yeganə qadın rektordur ki,
xeyli müddət Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına
rəhbərlik edib. Onun yaradıcılığını
araşdıran həmkarları bu unudulmaz alimin tədqiqat sahəsinin
bir neçə istiqamətdən ibarət olduğunu faktlarla
əsaslandırırlar. Əlbəttə,
yaradıcılığının mərkəzində həmişə
Üzeyir Hacıbəyli irsinin tədqiqi dayanırdı.
Müəllifin böyük həvəslə
araşdıraraq dahi bəstəkar haqqında
yazdıqları beş kitab və digər toplularda öz əksini
tapıb. Jurnal və qəzetlərdə də onlarca elmi məqaləsi,
oçerki dərc edilib. Üzeyir Hacıbəyli haqqında
ilk biblioqrafiya da məhz Elmira Abbasovanın rəhbərliyi
altında 1961-ci ildə yaradılıb. Sonralar müxtəlif
illərdə bu biblioqrafiyalar işıq üzü
görüb. Elmira Abbasovanın tədqiqatçı kimi
üz tutduğu ilk ünvan Üzeyir Hacıbəyli irsidirsə,
ikinci mühüm sahə dünya şöhrətli bəstəkar
Qara Qarayevin yaradıcılığıdır. Bu sahədə
də Elmira Abbasovanın özünəməxsus üslubu,
şərhetmə qabiliyyəti diqqəti çəkir. O,
Qara Qarayevin həm dünyada, həm də doğma Vətənində
dərin məhəbbətlə sevilməsinin səbəbini
dürüst əsaslandırdı. Həqiqətən həm
milli kökə, həm də müasirliyə
bağlılıq Qara Qarayevin musiqisinə heyranlıq və əbədiyaşarlıq
gətirdi. Avropalılar bu böyük bəstəkarın əsərlərində
Şərq musiqisinin müdrikliyini, türk dünyası isə
Qara Qarayevin bəşəri duyğulara malik istedadını
etiraf etdilər. Bu vəhdətin, bu
bağlılığın nəticəsində də Azərbaycanda
doğan nəhəng musiqi günəşinin şəfəqləri
məmləkətlərin möhtəşəm konsert
salonlarına nur saçdı.
Elmira
Abbasova yaradıcılığının
üçüncü istiqaməti isə Azərbaycan musiqi
incəsənətinin müasir tarixinin inkişaf yolları ilə
əlaqədardır. Milli mədəniyyətimizdə öz
yerləri və mövqeləri olan Soltan Hacıbəyov,
Niyazi, Bülbül, Səid Rüstəmov, Fikrət Əmirov,
Rauf Hacıyev, Rəşid Behbudov, Qurban Pirimov, Bəhram
Mansurov, Cövdət Hacıyev, Arif Məlikov və
başqalarının yaradıcılığı ilə
bağlı Elmira Abbasovanın tədqiqatları görkəmli
sənətşünaslar tərəfindən yüksək dəyərləndirildi.
Əlbəttə, istər Üzeyir Hacıbəyli olsun, istərsə
də Qara Qarayev və digərləri - Elmira xanımdan əvvəl
də, elə sağlığında da, sonra da müxtəlif
araşdırmalar aparılıb, qiymətli əsərlər
yaradılıb. Lakin Elmira Abbasovanı öz həmkarlarından
fərqləndirən bir sıra xüsusiyyətləri var. Təhlilə
çəkdiyi hər bir nümunəyə elmi dəlillərlə
yanaşan, onu dürüst və klassik şəkildə ifadə
etməyi bacaran müəllif son dərəcə məzmunlu,
yığcam şərhi ilə seçilirdi. Elmira Abbasovaya məxsus
fikirdir ki, Üzeyir Hacıbəyli öz əsərləri ilə
Azərbaycanla Avropa bəstəkarlıq məktəbi
arasında əbədi bir körpü yaratdı. Məhz
Üzeyir bəydən sonra Şərq və Qərb musiqisi mədəniyyətləri
arasında bağlılıq öz bəhrəsini verdi. Azərbaycan
bəstəkarlarının yaratdığı nəhəng
musiqi abidələrinin şöhrəti elləri
dolaşdı.
Elmira
Abbasovanın araşdırdığı elmi-tədqiqat
işlərindən biri də Azərbaycan muğamları
olub. Onun öyrənilməsi prosesində müəllifin
fikirləri yenə də orijinallığı və
dolğunluğu ilə seçildi. O, hər bir janrın
funksiyasını, üslub xüsusiyyətini və Azərbaycan
bəstəkarlarının
yaradıcılığındakı təsirini elmi dəlillərlə
təsdiq etdı.
Elmira
xanım yorulmaz tədqiqatçı, sevilən pedaqoq olmaqla bərabər,
həm də gözəl natiq idi. İstər mühazirələrində,
istər məruzələrində öz fikirlərini
çox yığcam və təsirli şəkildə ifadə
etməyi bacardığından hamı ona heyranlıqla qulaq
asardı. Bəlkə də elə bu xüsusiyyətinə
görədir ki, onu beynəlxalq forumlara, simpoziumlara,
konfranslara və müxtəlif tədbirlərə məmnuniyyətlə
dəvət edərdilər. Dünyanın ən məşhur
musiqişünaslarının iştirakı ilə
keçirilən belə məclislərdə azərbaycanlı
alimin məntiqli və parlaq çıxışları həmişə
maraqla, alqışlarla qarşılanardı. Bu da faktdır
ki, Elmira Abbasova uzun müddət Azərbaycan
musiqişünaslığını beynəlxalq miqyasda
layiqincə təmsil edən alimlərimizdən biri idi.
Bir xatirəni
də yazmasaq olmur. Bəlkə də bu, taleyin bir xoşbəxtliyidir
ki, ötən əsrin sonlarında bu unudulmaz
musiqişünasla söhbət etmək, müsahibə almaq
qismətimizə düşdü. Dahi Üzeyir bəyin
adını daşıyan, əməllərini,
arzularını yaşadan konservatoriyada Azərbaycan incəsənətində,
mədəniyyətində xidmətləri, ixtisaslı kadrlar
yetişməsində əməyi olan professor, əməkdar
incəsənət xadimi Elmira Abbasova Türkiyədən yenicə
qayıtmışdı. Çox həyəcanlı idi.
Gediş-gəlişin təzə-təzə
başladığı günlərdə bizim
üçün də maraqlı idi ki, Elmira Abbasovanın bu səfəri
nə ilə bağlıdır? Cavabı bizi də təsirləndirdi:
"Hər bir azərbaycanlı kimi Türkiyəni görmək
mənim də ən müqəddəs arzum olub. Amma məni
oraya aparan arzularım yox, İstanbul Universitetinin nəzdindəki
koservatoriyadan aldığım dəvət idi. Bakıdan
çıxanda gah yağış yağırdı, gah
külək əsirdi. Havanın tutqunluğu elə bil mənim
də əhvalıma təsir etmişdi. Ya bəlkə də
həyəcanımdan idi, deyə bilmərəm. Elə ki təyyarə
İstanbulda yerə endi ilk gördüyüm aydın səma
və günəş oldu. Məni çox mehriban və səmimi
qarşıladılar. İlk dəqiqədən məndə
gözəl ovqat yarandı. Elə bildim ki, heç Azərbaycandan
kənara çıxmamışam. Sanki Bakıdan
respublikamızın hansısa bir şəhərinə gəlmişdim.
Təyyarə limanından birbaşa universitetə
getdim..." Türkiyədə gördüklərindən,
böyük satirik yazıçı Əziz Nesinlə
görüşündən, kanonçalan Ruhi Ayancilin qeyri-adi
istedadından, kitabxanalardan, muzeylərdən, müxtəlif əlyazmalarla
tanışlıq nəticəsində aşkarladığı
faktlardan danışmaqdan doymurdu. Ən böyük arzusu hər
iki ölkədə fəaliyyət göstərən
konservatoriyanın musiqi repertuarının mübadiləsini
planlaşdırmaq idi. Söyləyirdi ki, bunun
üçün çətini ilk addımın
atılmasıdır. İndi o günlərdən xeyli vaxt
keçib. Bir çox sahələrdə olduğu kimi, mədəniyyət
və musiqi istiqamətində də xeyli uğurlarımız
var. Ulu öndər Heydər Əliyevin söylədiyi kimi,
"iki dövlət, bir millət" olaraq nailiyyətlərimizi
qoşalaşdırmağı, birlikdə
çalışmağı, ucalmağı, dostları
sevindirib düşmənə gözdağı olmağı
bacardıq.
Elmira
Abbasova Azərbaycan musiqişünaslığının
inkişafına və zənginləşməsinə
böyük əmək sərf edən görkəmli sənətşünas
idi. Onun müxtəlif şəxsiyyətlər - bəstəkarlar,
müğənnilər və ifaçılar haqqında
yazdıqları kitablar həm elmi dəyəri, həm də
məzmununa görə Azərbaycan
musiqişünaslığının həmişəyaşıl
səhifələridir. Özündən sonra da bu yolu davam
etdirən tədqiqatçıların - onlarla məzun,
musiqişünas və sənətşünasın yetişməsində
böyük zəhmət çəkdi. Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasına rəhbərlik etdiyi dövrdə bir məsələnin
- xalq musiqi problemlərinin diqqət mərkəzində
olmasının səbəbkarı da məhz Elmira Abbasova idi.
Bu işlə bağlı təhsil ocağında həmişə
müxtəlif tədbirlər keçirilərdi. Elmira
Abbasova, sadəcə, bir rektor kimi bu məclislərə qatılmazdı.
O, əvvəlcədən proqramın tərtibində
iştirak edər, ifaçılarla görüşər, hər
kəsə öz işini başa salmağa
çalışardı. Bu görüşlər, əslində,
bir məktəbə bərabər idi. Geniş
dünyagörüşünə, dərin biliyə, əsl
zövqə malik olan musiqişünasın bu
görüşlərdəki ciddiliyi, məsuliyyəti onu
hamıya sevdirirdi. Tələb olmayan yerdə işin
dürüst alınacağına zəmanət vermək
olmaz. Hamı yaxşı bilirdi ki, əgər hazırlanan tədbirdə
rektorun şəxsi rəyi və iştirakı varsa, demək,
hər şey gözəl və səviyyəli olacaq. Onun
haqqında danışanlar bir məsələni də tez-tez
vurğulayırlar ki, bu yorulmaz tədqiqatçı, görkəmli
alim, istedadlı pedaqoq həm də son dərəcə
prinsipial və obyektiv idi. Bəlkə elə bu məziyyətlərinə
görədir ki, əbədi ayrılığın soyuq
ruzigarı da Elmira Abbasovanın qəlblərdəki isti yerinə
yaxın gələ bilmir.
Elmira
Abbasova bütün yaradıcılığı və
varlığı ilə Üzeyir Hacıbəyli irsinə
bağlı idi. Özü söyləyərdi ki, hər dəfə
işə gələndə Üzeyir bəyin abidəsi
önündə dayanaraq salavat çevirir, ruhuna dualar oxuyur.
Sovet dövründə bunu çox gizli edərdi. Görən,
duyan olmasın. Dövlət müstəqilliyimizi
qazandıqdan sonra arzuları çiçək açdı.
Dahi bəstəkardan yadigar qalan musiqi ocağının bir
müddət öz halal adından uzaq düşməsi onu
çox üzürdü. Ölkə Prezidenti İlham Əliyevin
sərəncamı ilə yenidən Üzeyir Hacıbəylinin
ismini daşıyan Musiqi Akademiyası şərəfli
günlərini yaşamaqdadır. Bu günlərdə
dövlət başçısının sərəncamı
ilə 90 illik yubileyi qeyd edilən musiqi ocağında
xatırlananlardan biri də məhz Elmira xanım
Abbasovadır.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2012.- 14 yanvar.- S. 5.