Rusiya XİN Diplomatik
Akademiyasının rektoru Yevgeni Bajanov:
Azərbaycan çox uğurlu, onun tərəfdaşlarını
qane edən xarici siyasət yeridir
AzərTAc
Rusiya Federasiyası Xarici İşlər Nazirliyinin Diplomatik
Akademiyasının rektoru, tarix elmləri doktoru, professor Yevgeni Bajanovla məxsusi müsahibəni
təqdim edir.
- Yevgeni Petroviç, siz Rusiyada indiki
vəziyyət barədə nə deyə bilərdiniz və
XİN, həmçinin Diplomatik Akademiya diplomatik kadrlar
yetişdirən müəssisə kimi dünyada geosiyasi şəraitə
necə uyğunlaşır?
- Gəlin
ondan başlayaq ki, XİN və Diplomatik Akademiya qarşısında
qoyulan vəzifələr tam eyni deyildir. XİN
xarici siyasəti həyata keçirir, ölkəmizin xaricdəki
vətəndaşlarının mənafelərini müdafiə
edir, biz isə beynəlxalq sahədə istifadə ediləcək
kadrlar hazırlayırıq. Bu gün Diplomatik Akademiya ali məktəblər üçün yeni
sistemə daha çox uyğunlaşmağa
çalışır - ali məktəblər pul
qazanmalıdırlar. Biz büdcə təşkilatıyıq,
lakin büdcə bizim xərclərimizin yalnız üçdəbir
hissəsini ödəyir, qalan üçdəiki hissəni isə
biz təhsil və elm vasitəsilə qazanmalıyıq.
Ali məktəblərin işini qiymətləndirərkən
əsas götürülən qaydalardan biri ali
məktəb elminin pul qazanmağı bacarması, yəni
qrantlar cəlb etmək qabiliyyəti, layihələrin həyata
keçirilməsidir. İkincisi, biz hansı
dövrdə yaşamağımızı nəzərə
alırıq, milli mənafelərdən və XİN-in həll
etdiyi məsələlərdən çıxış
edirik. Bütün bunlara uyğun olaraq,
bizdə beynəlxalq sahədə peşəkar kadrlar
hazırlanır.
- Bu gün sizin ali
məktəbdə təhsil sistemi necə qurulur?
- Diplomatik Akademiyada üç bölmə fəaliyyət
göstərir. Bunlardan birincisi kadrların
ixtisasartırma və yenidənhazırlanma fakültəsidir.
Bizim sistemə görə, XİN-in mərkəzi
aparatının hər bir əməkdaşı üç
ildə bir dəfə təkrar peşə
hazırlığı keçməlidir. Bundan əlavə,
diplomatın taleyi çox müxtəlifdir - bu gün konsul məsələləri
ilə, sabah iqtisadiyyatla məşğul
olursan. Buna görə də daim bilikləri
artırmaq lazımdır. Hər bir səfir
xaricə getməzdən əvvəl bizim kurslara gəlir.
Bu kurslar ildə iki dəfə keçirilir.
Ay ərzində 30-40 səfir, müşavir-elçi və
baş konsul hazırlıq keçir.
Bundan əlavə, biz digər dövlət müəssisələrinin,
dövlət və özəl korporasiyaların əməkdaşlarının
geniş spektri üçün beynəlxalq münasibətlər
sahəsində peşə hazırlığı ilə məşğul
oluruq. Biz müvafiq sazişlər bağlayırıq və
bu forma yetərincə populyarlaşmışdır.
Biz həm də regionlarda, yerli administrasiyalarda işləyən
əməkdaşların müəyyən dərəcədə
hazırlanması ilə məşğul oluruq. Ali məktəbdə
ikinci hissə bakalavr və magistrlərdir. Orada müdavimlərin sayı qat-qat azdır. Bizdə büdcədən maliyyələşdirilən
90 yer vardır. Bundan əlavə, biz pullu əsaslarla
daha 200 nəfər qəbul edirik.
- MDB ölkələrindən, o
cümlədən Azərbaycandan olan müdavimləriniz
çoxdurmu?
- Bizə
hələ Prezident Yeltsinin sərəncamı ilə MDB
ölkələrindən olan müdavimlər
üçün Rusiya Federasiyasının büdcəsi
hesabına 101 yer həcmində kvota ayrılmışdır.
SSRİ dağılandan sonra ilk vaxtlarda bu kvota
tam istifadə edilmirdi. Bu gün isə
Diplomatik Akademiya olduqca populyardır və mən hər yerdə
böyük qürur hissi ilə bəyan edirəm ki, MDB
ölkələri arasında 2011-2012-ci illər üçün
bizim akademiyada müdavimlərin sayı ən çox olan
ölkə Azərbaycandır. Bu adamlar həm
magistraturada, həm də bakalavriaturada oxuyurlar. Son illərdə Azərbaycandan olan aspirantlar da
çoxdur.
- Azərbaycan diplomatik kadrların
hazırlanması sahəsində güclü məktəb
kimi ad çıxarmışdır. Bu məktəb
postsovet məkanında ən yaxşı məktəblərdən
biridir. Azərbaycan Diplomatik Akademiyası
ilə hər hansı əlaqələriniz vardırmı?
- Azərbaycanla
dostluq əlaqələrimiz yetərincə fəaldır. Bizim professorlar tez-tez Bakıya dəvət olunur, Azərbaycan
Diplomatik Akademiyasında (ADA) mühazirələr oxuyurlar.
Biz vaxtaşırı ADA-ya ədəbiyyat
göndərir və özümüz ADA-dan ədəbiyyat
alır, professorlar mübadiləsi aparır, birgə
mühazirələr oxuyuruq. Azərbaycan
Diplomatik Akademiyası ilə yaxşı münasibətlərimiz,
sıx əlaqələrimiz vardır. ADA-nın
rektoru Hafiz Paşayevlə çox səmimi münasibətlərimiz
yaranmışdır. Yeri gəlmişkən,
ADA-nın rektoru bizim akademiyaya gəlmişdi.
- Yevgeni Petroviç, siz müasir beynəlxalq
sistemin vəziyyətini necə səciyyələndirərdiniz?
- İkinci Dünya müharibəsindən sonra Sovet
İttifaqı və ABŞ-ın hökmranlıq etdiyi
ikiqütblü dünya yaranmışdı, onlardan hərəsinin
öz müttəfiqləri, öz düşərgəsi
vardı. İnkişaf etməkdə olan ölkələr də
çox idi. Dünya sanki
parçalanmışdı, bəziləri bir düşərgəyə,
digərləri o biri düşərgəyə qoşulurdu.
İnkişaf etməkdə olan ölkələr
uğrunda mübarizə gedirdi. Bəzən
bu mübarizə müharibələrə çevrilirdi.
"Soyuq müharibə" dövrü
başa çatandan sonra ABŞ bu qərara gəlmişdi ki,
onun inkişaf modeli bütün dünyaya şamil edilməlidir.
Bu ideologiya Amerikanın xarici siyasətinin əsası
oldu. Bu siyasət onu əsas götürürdü ki,
ABŞ-ın təsiri altında olan ölkələrin
sayı nə qədər çox olsa, bu, təkcə ABŞ
üçün deyil, bütün dünyaya bir o qədər
yaxşıdır. Bu minilliyin əvvəlində,
İraqda hərbi əməliyyatlar başlananda hamı belə
hesab edirdi ki, dünya birqütblü olmuşdur. Əslində isə məlum oldu ki, bu, heç də
belə deyildir. Çin və Rusiya
ABŞ-ın hegemonluq cəhdinə müqavimət göstərməyə
başladılar və nəticədə ŞƏT, BRİKS
kimi təşkilatlar yarandı. Eyni vəziyyət
ərəb dünyasında da müşahidə olunurdu.
Bu gün dünya çoxqütblülüyə
doğru hərəkət edir, yəni öz təsirini və
ideologiyasını genişləndirməyi arzu edən Amerika
qütbü mövcuddur. Lakin başqa
aktorlar da vardır, onlar da dünya nizamında mühüm rol
oynamağa çalışırlar. Bunlar Rusiya,
Çin, Hindistan, Braziliya, Avropa İttifaqıdır. İri dövlətlərin təsir dairələri
uğrunda mübarizə gedir. Bununla bərabər,
qarşılıqlı asılılıq vardır, dövlətlər
başa düşürlər ki, qloballaşmaqda olan
dünyada onlar bir-birindən təcrid edilmiş şəkildə
yaşaya bilməzlər. Bu, iri dövlətləri
əməkdaşlığa məcbur edir. Demək istəyirəm ki, dünyada
qarşılıqlı asılılıq çox
güclüdür. Bu yaxınlarda
İsveçin Baş naziri bizim akademiyada
çıxışında qeyd etdi ki, əgər bu gün,
məsələn, Fələstində vəziyyət kəskinləşərsə,
bu, hökmən İsveçdə əks-səda
doğuracaqdır, boğazlar bağlanacaq, neftin qiyməti
artacaq və İsveç bundan zərər çəkməyə
başlayacaqdır. Bu gün biz iri dövlətlərin
nüfuz uğrunda mübarizəsini müşahidə edirik,
lakin qarşılıqlı asılılıq bu dövlətləri
əməkdaşlığa vadar edir.
- Belə demək olarmı ki,
bugünkü sistem müvəqqəti koalisiyalar sistemidir?
- Hələlik
sistem yoxdur, o, hələ formalaşmaqdadır. Nüfuz
uğrunda mübarizə gedir. Özü də
bu, sadəcə, mübarizə deyildir - qüvvələr
balansı dəyişir. Çin güclənir,
daha qüdrətli olur və onun dünyada təsiri artır.
Ən səmərəli siyasət haqqında
danışmaq istəsək, çoxqütblü dünyada
"soyuq müharibə" dövründə olduğu kimi,
düşərgələrə bölünmək
qaydaları əsas götürülməməlidir. Nəzərə almaq lazımdır ki, dünya olduqca
mürəkkəb, çoxplanlı, müxtəlifdir və
dövlətin çox mürəkkəb maraqları
vardır. Biz bəzi məsələlər
üzrə bəzi dövlətlərlə, müəyyən
məsələlər üzrə başqa dövlətlərlə
əməkdaşlıq edə bilərik. Rusiya
onu əsas götürür ki, əvvələn, MDB bizim
ümumi dünyamızdır, biz əsrlər boyu bu məkanda
yaşayırıq və bir-birimizlə ayrılmaz surətdə
bağlıyıq. Lakin biz başa
düşürük ki, MDB ölkələrinin başqa
maraqları da vardır və hər bir ölkə öz mənafelərindən
çıxış edərək çoxvektorlu siyasət
yeritməyə çalışacaqdır. Bu mənada, Rusiya bu gün çevik, açıq və
tarazlaşdırılmış siyasət yeritməyə
çalışır.
- Müasir siyasətin kəskin
problemlərindən biri güc tətbiq etmək məsələsidir.
Bu və ya digər dövlətdə, çox
vaxt Asiya dövlətlərində siyasi rejimlərin dəyişdirilməsi
şüarı altında hərbi müdaxilələr
formasında tez-tez güc tətbiq edilməyə
başlanmışdır. Sizin bu praktikaya münasibətiniz
necədir?
- Mən
buna mənfi münasibət bəsləyirəm,
çünki əvvələn, bu praktika beynəlxalq
hüquqa ziddir. İkincisi, o, heç bir məsələni həll
etməyə imkan vermir, yalnız müharibələr,
münaqişələr, nüvə silahının
yayılması, terrorizmin güclənməsi və s. mənfi
hallar üçün şərait yaradır. Biz
belə siyasəti bu gün İraqın nümunəsində
görürük. Orada demokratiya yaratmaq cəhdləri
genişmiqyaslı vətəndaş müharibəsi ilə nəticələnmişdir.
Bunun mənfi nəticələri
labüddür, çünki belə xoşagəlməz
nümunələri qəbul edən ölkələr də
vardır. Kiçik ölkələr
özlərini xarici təhlükədən müdafiə etmək
məqsədilə nüvə silahına sahib olmağa
çalışırlar. Bu siyasət
münaqişələrə, dağıntıya gətirib
çıxarır və "güc yaxşıdır"
ideologiyasının yayılmasına kömək edir. Bu cür siyasət heç bir yaxşı nəticəyə
gətirib çıxarmayacaqdır.
- Azərbaycanın BMT Təhlükəsizlik
Şurasının qeyri-daimi üzvü seçilməsini necə
qiymətləndirirsiniz? Azərbaycanın qələbəsini
hansı amillər şərtləndirmişdir?
- Azərbaycan
mühüm ölkədir və üstəlik, strateji əhəmiyyətli
bölgədə yerləşir. O, uğurla inkişaf edir, zəngin
enerji ehtiyatlarına malikdir və buna görə də Azərbaycan
hamıya lazım olan ölkədir. Onunla həm
Rusiya, həm də ABŞ maraqlanır. BMT
Təhlükəsizlik Şurasının qeyri-daimi
üzvü seçilmək Azərbaycanın
uğurlarının və xidmətlərinin tanınması
deməkdir. Bu gün dünyada Azərbaycana
hörmət edilməsini şərtləndirən
mühüm amillərdən biri odur ki, bu ölkə onun tərəfdaşlarını
qane edən çox uğurlu xarici siyasət yeridir.
- Bu, Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin tənzimlənməsinə
necə təsir edə bilər?
- Mən
belə hesab edirəm ki, bu problem iki dövlət tərəfindən,
qarşılıqlı kompromislər yolu ilə həll edilməlidir.
Münaqişə aparan tərəflərə
heç kəs hər hansı qərarları zorla qəbul
etdirə bilməz. Mənim fikrimcə, tərəflər
razılığa gəlməlidirlər.
Azərbaycanın uğurla inkişaf etməsi
bütün dünyada, hətta Ermənistanda da nəzərə
alınır.
Azərbaycan elə tərəfdaşdır ki,
istəsən də, istəməsən də ona hörmət
etməlisən.
- Siz bu münaqişənin tənzimlənməsində
Rusiyanın səylərini necə qiymətləndirirsiniz?
- Rusiya Qarabağ münaqişəsinin tənzimlənməsində
yetərincə fəallıq göstərir. O, iki tərəfin ümumi
məxrəcə gəlməsinə kömək etmək
üçün səmimi çalışır. Şübhəsiz, bu siyasət davam edəcəkdir.
Onun səmərəliliyinə gəldikdə isə
bu da münaqişə aparan tərəflərdən
asılıdır.
- Sizin
fikrinizcə, rusiyalı diplomatların və xarici ölkələrin
diplomatlarının hazırlıq səviyyəsi necədir?
- Çoxları bizi hazırlıq səviyyəsinin çox yaxşı olmasına görə tərifləyir. Bu yaxınlarda İsveç səfiri bizim akademiyada olmuşdur. O bizdə təhsilin yüksək səviyyədə olmasını qeyd etdi. Bizim təhsil sistemi çoxlarını heyran etdiyinə baxmayaraq, o da müəyyən dərəcədə qeyri-mükəmməldir, bunlar bəzən maliyyə çatışmazlığı ilə əlaqədar olur. Lakin bu gün keçən əsrin 90-cı illərində olduğu kimi, kadr qıtlığı hiss edilmir. Hazırda XİN-də bir yerə iki nəfər iddia edir. Bu, ümumiyyətlə, pis deyil, lakin məsələn, Çinlə müqayisədə pisdir. Çində bir yeri tutmaq arzusunda olanların sayı 200 nəfərdir.
- Deyirlər,
diplomat peşəsi çox cəhətdən Sizif əməyini
xatırladır...
- Əgər diplomatlar əllərini yanlarına salıb otursaydılar, hər şey müharibə ilə başa çatsaydı, bu, Sizif əməyi olardı. Lakin diplomat öz ölkəsinin mənafelərini müdafiə edir, sazişlər imzalayır, dövlət səfərlərini təşkil edir, bir hökumətin sənədlərini digər hökumətə çatdırır. Diplomatın birinci vəzifəsi öz ölkəsini təmsil etmək, ikinci vəzifəsi isə olduğu ölkədə şəraiti öyrənməkdir. Ona görə də bu, heç də Sizif əməyi deyildir. Necə deyərlər, diplomatiya ikinci ən qədim peşədir.
Çörçillin məşhur bir kəlamı var, o deyirdi: "Diplomat sabah, bir ildən sonra, on ildən sonra nələr baş verəcəyini sizə izah edən, sonra isə bütün bunların nəyə görə onun öncədən dediyi kimi olmamasını izah edən adamdır".
Söhbəti qələmə aldı:
Orxan
YOLÇUYEV,
AzərTAc-ın
müxbiri
Azərbaycan.- 2012.- 29 yanvar.- S. 4.