1919-cu ildə Əylisdə nə baş
vermişdir
Azərbaycanlıların
soyqırımı
Müasir erməni tarixşünaslığı və təbliğatı tarixin digər dövrləri kimi 1918-1920-ci illərdə Cənubi Qafqazda cərəyan etmiş hadisələri də saxtalaşdırmaqla ermənilərin türk-müsəlman xalqlarına qarşı zorakılıqlarına, ərazi iddialarına haqq qazandırmaqda davam edir. Həm Ermənistanda, həm də müxtəlif ölkələrdə yaşayan erməni tarixçilərinin (A.Ayvazyan, R.Ter-Minasyan, M.Avetisyan, E.Zohrabyan, A.Enrikyan, S.Vraçyan, V.Kevorkyan, A.Minasyan, Q.Simonyan, A.Sarkisyan, V.Xorabekyan, B.Asatryan, L.Melik-Şahnazaryan, A.Vardanyan, R.Hovanesiyan və b.) ən çox müraciət etdikləri "sevimli" mövzulardan biri də elə 1919-cu il Əylis hadisələridir. "Sapı özümüzdən olan baltalar"dan bəziləri də həmin hadisələri təsvir edərkən yalnız erməni müəlliflərinin uydurmalarına istinad etməyi, onlardan qidalanmağı üstün tutmaqla, əslində, erməni təbliğat dəyirmanına su tökməkdə davam edirlər. Bir sıra müasir ermənipərəst rus və dünya müəllifləri də bu yolla gedərək 1918-1920-ci illər hadisələrinin təhlilində yalnız erməni tarixçilərin əsərlərinə müraciət edirlər (Daha ətraflı bax: Vladimir İvanov. Dearmenizaüiə Naxidjevana v XX v. Naxidjevan v XX - naçale XXI vekov: Nekotorıe faktı. Sbornik statey. M.: "Russkaə panorama", 2011, s. 18-59).
1987-ci
ildə Tehranda erməni dilində H.Axnazaryanın "Qoxtan
qavarı: tarixşünaslıq və memuarlar" adlı
kitabı çıxmışdır (Ermənilər Ordubad
bölgəsini Qoxtan adlandırmaqda davam edirlər-K.İ).
H.Axnazaryan Əylis kəndində anadan olmuş, Praqa Universitetini
bitirmiş və sonralar İranda
müxtəlif ali məktəblərdə dərs
demişdir. Bu gün Əylis hadisələrindən bəhs
edən bütün erməni tarixçiləri də öz
uydurmalarında həmin hadisələrin guya yeganə sağ
qalmış şahidi olan H.Axnazaryanın kitabına istinad edirlər.
Yeri gəlmişkən, bu kitabın 1919-cu il hadisələri
ilə bağlı hissəsi indi
internetdə geniş
tirajlanmaqdadır (www. Karabah88.kq/history/adr/18html).
Bəs
erməni tarixçilərinin və
onlara züy tutanların belə saxtalaşdırmağa çalışdıqları Əylisdə
1919-cu ildə hansı hadisələr baş vermişdir?
Əslində,
bu hadisələri 1918-1920-ci illərdə bölgədə cərəyan
edən proseslərin kontekstindən kənarda təhlil etmək
düzgün olmazdı. Birinci Dünya müharibəsindən
sonra Cənubi Qafqazda yaranmış mürəkkəb hərbi-siyasi
vəziyyətdən istifadə edən erməni siyasi liderləri
əzəli Azərbaycan torpaqlarında öz milli dövlətlərini
yaratmaq planlarını həyata keçirməyə
başladılar. Bu planın gerçəkləşdirilməsində
əsas maneə isə həmin
torpaqların əsl sahibləri olan Azərbaycan türkləri
idilər. Öz sərsəm məqsədlərinə nail
olmaq üçün ermənilər İrəvan
quberniyasında,
Naxçıvanda, Zəngəzurda, Qarabağda və Azərbaycanın
başqa bölgələrində yerli türk-müsəlman əhaliyə
qarşı kütləvi qətliamlar həyata keçirir, vəhşiliklər
törədirdilər. Erməni daşnaklarının göz
dikdikləri ərazilərdən biri də qədim
Naxçıvan torpağı idi. Rusiyada baş vermiş
inqilab nəticəsində Qafqaz cəbhəsinin ləğv
edilməsi ilə əlaqədar bölgəni tərk edən
rus qoşunları hər yerdə olduğu kimi,
Naxçıvanda da özlərinə məxsus olan hərbi ləvazimatları,
silah-sursatı erməni daşnak hərbi hissələrinə
verir, onlar isə bu silah-sursatdan müsəlmanlara qarşı
istifadə edirdilər. Eyni zamanda, bölgədə yaşayan
erməni əhalisi də sürətlə silahlandırılır, müsəlman
əhalinin deportasiyası üçün hazırlıq
görülürdü. Beləliklə, yerli azərbaycanlılarla müqayisədə kifayət qədər hərbi
üstünlüyə malik ermənilər bölgədə
yaranmış mürəkkəb geosiyasi və hərbi vəziyyətdən
istifadə edərək 1918-ci ilin əvvəllərindən
başlayaraq bölgənin etnik vəziyyətini zor gücünə öz xeyirlərinə
dəyişmək üçün azərbaycanlı əhaliyə
qarşı kütləvi vəhşilik hərəkətlərinə
başladılar. Yalnız naxçıvanlı liderlərin
azərbaycanlı əhalinin müdafiəsini təşkil etmələri,
eləcə də Kazım Qarabəkirin
başçılığı altında türk
qoşunlarının şimal-şərq cəbhəsində
uğurlu əməliyyatları
naxçıvanlıları məhv olmaq təhlükəsindən
xilas etdi və ermənilərin Bakıda, Qubada,
Şamaxıda törətdikləri
soyqırımıları burada da davam etdirmələrinə
imkan vermədi.
1918-ci
ilin yayında Andranikin quldur dəstəsinin
Naxçıvana soxulması ilə bölgə əhalisi
üçün yenidən həyəcanlı
dövr başlamışdır. Onun gəlməsindən
cürətlənən bölgədəki erməni
yaraqlı dəstələri də yenidən fəallaşaraq
Andranikin qoşunları ilə birgə Naxçıvan və
Ordubadın türk-müsəlman əhalisinə
qarşı
azğınlıqlar törətmişdilər. Andranikin
məqsədi Naxçıvanda möhkəmlənmək,
sonra isə Zəngəzurdan və Qarabağdan keçərək
Bakıda Şaumyanın
başçılıq etdiyi bolşevik-daşnak sovet
hökuməti ilə birləşmək idi. Lakin onun
Naxçıvanı ələ keçirmək cəhdləri
yerli özünümüdafiə dəstələrinin qəhrəmanlıqları
sayəsində heç bir nəticə vermədi. 1918-ci ilin iyulunda
Türkiyənin XI Qafqaz diviziyasının hissələri ilə
döyüşdə məğlubiyyətə
uğramış Andranik Naxçıvan şəhərini ələ
keçirə bilməyərək Ordubada geri çəkilmiş, buradakı Azərbaycan kəndlərinə
divan tutduqdan sonra Oxçuçay vadisi ilə Zəngəzura
- Gorusa çəkilmişdi. Naxçıvan bölgəsinin
erməni quldur dəstələrindən azad edilməsi ilə
burada nisbi sakitlik yaranmışdı.
Lakin
Türkiyənin Birinci Dünya müharibəsindəki məğlubiyyətindən
sonra Naxçıvanın üstünü yenidən qara
buludlar aldı. 1918-ci ilin sonunda türk qoşunlarının
Naxçıvan bölgəsini tərk etmələri ilə əlaqədar
olaraq onun əhalisinin taleyi üçün təhlükə
daha da artmağa başladı. Ermənilərin
Naxçıvana dair ərazi iddialarının
qarşısını almaq, Azərbaycanın əsas ərazisindən
ayrı düşən bölgənin Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti ilə birləşməsinə şərait
yaratmaq məqsədi ilə
burada vətənpərvər qüvvələr tərəfindən
Araz-Türk Respublikası adlı dövlət qurumu
yaradıldı. Eyni zamanda, AXC hökuməti bölgədə
öz suveren hüquqlarını təmin etmək
üçün bir sıra hərbi-siyasi, diplomatik addımlar
atdı. Ermənilərin Naxçıvanı öz iradələrinə
tabe etdirmək cəhdləri yerli əhalinin inadlı
müqaviməti sayəsində tam iflasa uğradı. Erməni
işğalçılarına qarşı əsl müharibəyə
çevrilən azadlıq mübarizəsi başlandı.
1919-cu ilin iyulun sonlarında baş vermiş hərbi hadisələr
işğalçı qoşunların bölgədən tam
çıxarılması və erməni
ağalığına son qoyulması ilə nəticələndi.
Polkovnik Qarakeşişov, general Şelkovnikov, Humpa paşa
(Yapon) kimi türkün qanına susamış zabitlərin
başçılıq etdikləri nizami qoşunlar belə,
azərbaycanlıların özünümüdafiə dəstələrinin
hücumuna tab gətirə bilmədilər. Artıq
döyüşlər İrəvanın
yaxınlığında gedirdi, yalnız müttəfiqlərin
müdaxiləsi nəticəsində hərbi əməliyyatların
dayandırılması ermənilərin tam məğlubiyyətinin
qarşısını aldı. Azərbaycanın baş naziri
N.Yusifbəylinin ifadə etdiyi kimi, İrəvan
quberniyasının bütün türk rayonu, o cümlədən
Naxçıvan, istilaçıları devirərək öz
təbii orqanizmi - Azərbaycanla birləşməyə
hazır olduğunu bildirdi. Hətta bölgənin erməni
icması belə, yığıncaqlar keçirərək,
Azərbaycan hökumətinin hakimiyyətini
tanıdığını bildirdi. Ermənilərin ingilisləri
əvəz etmiş amerikalıların köməyi ilə
Naxçıvan bölgəsini yenidən ələ
keçirmək cəhdləri də bir nəticə vermədi.
Lakin ermənilər Naxçıvanla bağlı
xülyalarından əl çəkmək istəmir, bölgəyə
həm şərqdən (İrəvandan), həm də
şimaldan (Zəngəzurdan) ciddi təhlükələr
yaradırdılar.
1919-cu
ilin sonlarında bölgədə vəziyyət yenidən gərginləşdi.
Vedibasardan Mehriyə qədər Naxçıvanın
bütün sərhədləri boyu, eləcə də Zəngəzur
qəzasında ermənilər hücum üçün
güclü hazırlıq aparır, bölgəyə əlavə
silahlı qüvvələr gətirirdilər. Ordubadda və
onun Zəngəzurla sərhəd ərazilərində daha
mürəkkəb şərait yaranmışdı. Ermənilərin
uzun sürən hazırlıqdan sonra Zəngəzurun Qafan,
Sisyan, Mehri bölgələrində, Oxçu dərəsi və
Gığıdərəsi ərazilərində dinc əhaliyə
qarşı etnik təmizləmə əməliyyatları
yüzlərlə müsəlman kəndlərinin yox edilməsi
ilə nəticələndi. Zəngəzurun Ordubada yaxın
Oxçu, Şabadın, Pirdavdan, Atqız kəndlərində
xüsusi qəddarlıqlar törədilmiş, bu kəndlərin
1000 nəfərdən çox əhalisindən yalnız
216-sı canlarını qurtararaq min cür əzab-əziyyətdən
sonra Ordubadın kəndlərində, o cümlədən
Aşağı Əylisdə sığınacaq
tapmışdılar (bəzi mənbələrə görə
isə bu kəndlərin 4000 əhalisindən yalnız 261-i
sağ qalmışdı (İbrahim Ethem Atnur. Muxtariyyət ərəfəsində
Naxçıvan. Naxçıvan, 1998, s. 266). Yeri gəlmişkən,
erməni daşnakları bu kəndlərin əhalisinə
qarşı 1905-1906-cı illərdə də insanlığa
yaraşmayan qəddarlıqlar törətmiş, sonuncular isə
öz yurd-yuvalarını tərk edərək Ordubada pənah
gətirməli olmuşdular. Yalnız zəngəzurlu və
ordubadlı könüllülərdən ibarət
özünümüdafiə dəstələrinin igidliyi sayəsində
ermənilər məğlub edilmiş, həmin kəndlərin
əhalisi öz ocaqlarına qayıtmışdılar. Bu
hadisələrdə Ordubadın ermənilər yaşayan
Yuxarı Əylis, Danakert, Çənnəb və başqa kəndlərində
yaradılmış silahlı quldur
dəstələri də fəal iştirak etmişdilər
(Bax: M.S.Ordubadi. Qanlı illər, B., 1991, s.126-140). 1918-1919-cu
illərdə də Zəngəzurun
adı çəkilən kəndlərinin türk əhalisi
ikinci dəfə qaçqınlıq həyatı
yaşamalı oldu. Lakin 1906-cı ildən fərqli olaraq 1919-cu ildə onlara öz doğma
yerlərinə qayıtmaq müyəssər olmadı.
Arxada
erməni quldurları Ordubadın azərbaycanlılar
yaşayan kəndlərini ələ keçirmək və
mahalın erməni kəndləri ilə birləşərək
Ordubad və Culfa rayonlarını işğal etmək istəyirdilər.
Ermənilərin sonrakı planlarında şərqdən, qərbdən
və şimaldan eyni zamanda
hücum etməklə Naxçıvan bölgəsini tam nəzarət
altına almaq dururdu.
Ermənilərin
bu istiqamətdə əsas ümidləri Ordubadın Əylis
kəndi idi. Ermənilərin və azərbaycanlıların
qarışıq yaşadığı bu kəndin (kənd
faktik olaraq iki hissədən ibarət idi. Ermənilər əsasən
Yuxarı Əylisdə yaşayırdılar - K.İ.) erməni
icması uzun müddət Azərbaycanın və
Naxçıvanın qanuni hakimiyyətini tanımaqdan imtina
etmiş, yerli üsyankar erməni
qüvvələrinin əsas dayaq bazasına
çevrilmişdi. 1919-cu ilin yayında və payızında
Njde, Kasparyan, Gülnəzəryan Melik-Musayan kimi quldurların
başçılığı altında burada çox sayda
hərbi qüvvə cəmləşdirilmişdi. Qonşu
türk kəndləri tez-tez onların terroruna məruz qalırdı.
Ermənilərin
Zəngəzurdan Ordubada gözlənilən
hücumlarının qarşısını almaq və yerli əhalinin
təhlükəsizliyini təmin etmək üçün kəndlərdə
yuva salmış silahlı quldur dəstələrini tərksilah
etmək zərurəti yaranmışdı.
Zəngəzurun
yuxarıda adları çəkilən kəndlərinin ermənilər
tərəfindən dağıdılması nəticəsində
oradan qaçqın düşmüş və Ordubada pənah
gətirmiş əhalinin bir hissəsi Aşağı Əylisdən
erməni əhalisini çıxarmış və onlar
Yuxarı Əylisə köçmüşdülər.
Türk zabiti Ədib bəyin başçılığı
altında ordubadlıların özünümüdafiə
qüvvələri Əylis ermənilərini tərksilah etməyə
nail olmuş, onları Zəngəzur
qaçqınlarının qəzəbindən qorumaq və təhlükəsizliyini
təmin etmək, mümkün təxribatların
qarşısını almaq üçün 1919-cu il
dekabrın 25-də erməni əhalisinin Əylis kəndindən
köçürülməsini təşkil etmişdilər.
Özü də erməni təbliğatının əksinə
olaraq bu əməliyyatı türklər (Osmanlı türkləri-K.İ.)
deyil, məhz Ordubadın yerli özünümüdafiə dəstələri
həyata keçirmişdilər. Çünki 1919-cu ildə
Naxçıvanda heç bir türk nizami hərbi dəstəsi
yox idi. Onlar buranı 1918-ci ilin dekabrında tərk etmişdilər (İbrahim
Etnur, s.88). Ədib bəy
özü bir neçə türk zabiti (Xəlil bəy, Naci
bəy, Osman Nuri bəy) və 7 əsgərlə
Naxçıvan əhalisini erməni
hücumlarından
müdafiə etmək üçün
könüllü olaraq türk
ordusunu tərk edərək 1919-cu ilin mayında
Naxçıvana gəlmiş,
bölgənin erməni təcavüzündən
müdafiəsində əvəzsiz
xidmətlər göstərmişdir. Türk nizami
qoşun hissələri Naxçıvana ikinci dəfə
yalnız 1920-ci ilin əvvəllərində daxil olmuşlar
(İbrahim Etnur, s.238). Naxçıvanlılar bu gün də
Ədib bəyin və digər türk zabitlərinin xatirəsini
əziz tuturlar. Təbii ki, Əylis əməliyyatı
zamanı hər iki tərəfdən tələfat
olmuşdu. Ermənistan hakimiyyət dairələri və mətbuatı
Əylisdə baş verən hadisələr ətrafında
hay-küy salaraq bundan Azərbaycan hökumətinə
qarşı təzyiq vasitəsi kimi istifadə etməyə
başladılar. Ermənistan XİN-in Azərbaycan XİN-ə
göndərdiyi notada Əylisdə 1400 adamın
öldürüldüyü iddia olunurdu. Müasir erməni
müəllifləri öz xislətlərinə sadiq qalaraq həlak
olanların sayını 1600-ə qaldırmışdılar
(A.Ayvazyan. Naxçıvan 1905 və 1918-1919-cu illər
döyüşlərinin odlu həlqəsində İrəvan,
2005, s.361 (erməni dilində). Ermənilər bununla bağlı
Cənubi Qafqazdakı Antanta komandanlığına müraciət
etmiş, dünya mətbuatında Azərbaycan əleyhinə
yeni böhtan kompaniyasına başlamışdılar.
Əslində, Əylis hadisələri
erməni millətçilərinin Zəngəzurda həyata
keçirdikləri etnik təmizləmə siyasətinin
labüd nəticəsi idi. Məhz bu siyasət nəticəsində
Zəngəzur qaçqınları labüd ölümdən
qurtulub Naxçıvan qəzasına gələrək
evsiz-eşiksiz, soyuq havada qaldıqlarından Əylis kəndinə
gələrək ermənilərin boşaltdıqları evləri
tutmuşdular (Azərbaycan qəzeti, 1920, 24 yanvar).
Halbuki
Zəngəzurda müsəlmanlara qarşı törədilmiş
qırğınlara və onların Əylisə gəlmələrinə
qədər nə Əylisdə, nə də
Naxçıvanda ermənilərin kompakt yaşadıqları digər kəndlərdə
onlara qarşı hər hansı
planlaşdırılmış zorakılıq halları
baş verməmişdi. Türk hərbi
komandanlığının Naxçıvandakı nümayəndəsi
Xəlil bəy özü 1918-ci ildə bir müddət Əylis kəndində qalmış və
bu müddətdə burada yerli ermənilərə
qarşı hər hansı
insident baş verməmişdi. Bunu erməni müəllifləri,
o cümlədən H.Axnazaryanın özü də etiraf edir.
1919-cu
il noyabrın 23-də Azərbaycan və Ermənistan
arasında bağlanmış
müvəqqəti sazişə görə hər iki tərəf
öz qoşunlarını Zəngəzurdan
çıxarmalı idilər.
Azərbaycan tərəfi münaqişəni dinc yolla
nizamlamaq məqsədi ilə siyasi iradə və xoş niyyət
nümayiş etdirərək bölgədən qoşunları dərhal geri çəksə
də, ermənilər nəinki
öz imzalarına sadiq qaldılar, əksinə, quldur Dronun
başçılığı ilə Zəngəzura əlavə
nizami qoşun hissələri yeritdilər. Zəngəzurun və
Dərələyəzin dinc müsəlman əhalisinə
divan tutan erməni qüvvələri Qarabağı və
Naxçıvanı ələ keçirmək uçun
buradan hərbi plasdarm kimi istifadə etməyə
başladılar.
1920-ci
ilin martında ermənilər Vedibasar, Qarabağ və Azərbaycanın
digər bölgələri ilə yanaşı,
Naxçıvanı da ələ keçirmək
üçün hərbi əməliyyatlara başladılar. Onlar Ordubad istiqamətində
külli miqdarda hərbi qüvvə toplamışdılar. Hərbi
texnika və sayca üstünlük hesabına ermənilər
Aza kəndini ələ keçirmiş, martın 8-də
Ordubad şəhərini mühasirəyə
almışdılar. Naxçıvandan gəlmiş
könüllülərin köməyi ilə ermənilər
itki verərək geri çəkilsələr də,
martın 21-də, Novruz bayramı günü min nəfərdən
çox qüvvə ilə
yenidən qəflətən hücuma keçərək Ordubadın bəzi kəndlərini
ələ keçirmiş,
sonra isə şəhərə hücum etmişdilər.
Türk zabiti Ədib bəyin başçılığı
ilə Naxçıvandan gəlmiş 500 nəfərlik hərbi
qüvvənin Aza kəndi yaxınlığında
düşmənə vurduğu ağır zərbə nəticəsində
ermənilərin Ordubad mahalını ələ keçirmək
cəhdləri puça çıxmış, onlar məğlub
olaraq Zəngəzura çəkilməli olmuşdular.
Yeri
gəlmişkən, ermənilər bu hücum zamanı da
Ordubadın azərbaycanlı əhalisinin gözünü
qorxutmaq üçün onlara qarşı insanlığa
sığmayan, görünməniş vəhşiliklər həyata
keçirmişdilər. Dırnıs kəndində erməni
vandalları Mustafa adlı gəncin bədənini tikə-tikə
doğrayaraq kisəyə yığmış, anasına
göz dağı olsun deyə, qapısının
qabağına atmışdılar. Hücum zamanı Əylisin
şimalında yerləşən Nurdeh kəndi daha çox
ziyan çəkmişdi. Bu gün
Azərbaycan xəritəsində həmin kəndin
adını tapmaq mümkün deyildir. 1920-ci ilin martında
ermənilər bu kəndi yerlə yeksan etmiş, kəndin
sağ qalmış sakinləri uzun məhrumiyyətlərdən
sonra Yuxarı Əylisdə və qonşu kəndlərdə,
ermənilərin tərk etdikləri evlərdə məskunlaşmış,
Zəngəzurdan didərgin düşmüş müsəlmanlarla
eyni taleyi yaşamağa məcbur olmuşdular.
Ermənilər
sonrakı dövrlərdə də Naxçıvan
diyarını ələ keçirmək üçün çoxlu cəhdlər göstərsələr
də, bölgə əhalisinin qətiyyətli mübarizəsi,
Azərbaycan rəhbərliyinin prinsipial mövqeyi sayəsində
onların bütün planları alt-üst edilmişdi.
Heç
şübhəsiz, bu gün ermənilərin
soyqırımına məruz qalmaları haqqında
bütün dünyaya bar-bar bağıranlar bu kimi faktları
bilməmiş deyillər. Lakin bütün bunlar onlara öz ədalətsiz
və xəyanətkar mövqeyindən geri çəkilməsi
üçün kifayət edəcəkmi? Bu suala isə
yalnız onların özləri cavab verə bilərlər.
Kamran İSMAYILOV,
AMEA-nın A.A.Bakıxanov adına
Tarix İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi,
tarix üzrə fəlsəfə
doktoru
Azərbaycan.-2013.- 4 aprel.- S.6.