Azərbaycanın uğurlarını təmin
edən milli iqtisadi inkişaf modelinin müəllifi
Müstəqillik hər bir xalqın, dövlətin davamlı inkişafını milli ideya səviyyəsinə yüksəldərək mövcud iqtisadi, elmi-intellektual və mədəni potensialdan səmərəli istifadəyə geniş imkanlar yaradır. Müstəqillik nemətinə qovuşan hər bir xalq ilkin mərhələdə onu qoruyub saxlamaq, möhkəmləndirmək, dövlətin gələcək inkişafına etibarlı bünövrə hazırlamaq kimi məsuliyyətli və çətin mərhələni də keçməli olur. Müstəqil Azərbaycan 1993-cü ilin iyun ayında üzləşdiyi bu taleyüklu mərhələni məhz qətiyyətli və müdrik lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi altında geridə qoymuş, elmi təməl üzərində davamlı inkişaf yolunu müəyyənləşdirmişdir.
Ümummilli lider Heydər Əliyev bu gün həm də müstəqil Azərbaycanın sosial-iqtisadi inkişaf modelinin banisi kimi böyük ehtiramla anılır. Ulu öndər Heydər Əliyev 1993-cü ilin iyununda - respublikamızda dərin iqtisadi-siyasi və mənəvi böhranın hökm sürdüyü bir dövrdə xalqın tələbi ilə ölkə rəhbərliyinə qayıtdı, özünün dərin zəkası, yüksək idarəçilik keyfiyyətləri, quruculuq və xilaskarlıq missiyası ilə ümummilli liderlik zirvəsinə ucaldı. Böyük öndər Heydər Əliyev qısa zamanda ictimai-siyasi sabitliyi təmin etməklə ölkə iqtisadiyyatındakı tənəzzül prosesinin qarşısının alınmasına xidmət edən bir sıra zəruri tədbirlər həyata keçirdi. İqtisadi sahədə mərhələlərlə həyata keçirilən islahatların əsasında bazar iqtisadiyyatının formalaşdırılması yolu ilə ümümi daxili məhsul istehsalını artırmaq, qeyri-neft sektorunun sürətli inkişafını təmin etmək məqsədi dayanırdı.
Təcrübə göstərir ki, istənilən dövlətdə davamlı sosial-iqtisadi inkişafa və yeniləşməyə yalnız çoxmülkiyyətli iqtisadiyyat, azad rəqabət və liberal qiymətlər şəraitində nail olmaq mümkündür. İqtisadi transformasiya prosesi adətən, təkamül yolu ilə baş verir və bir qayda olaraq iqtisadi münasibətlərin bütün səviyyələrini əhatə edir. Bu baxımdan Azərbaycanda bazar iqtisadiyyatına keçid dövrünü üç əsas mərhələyə ayıra bilərik: 1991-1995-ci illəri əhatə edən tənəzzül, 1995-2003-cü illəri əhatə edən dirçəliş və 2003-cü ildən sonrakı dövrü əhatə edən dinamik inkişaf dövrləri.
Birinci
dövr üçün olduqca mürəkkəb siyasi və
sosial-iqtisadi vəziyyət səciyyəvi idi. 90-cı illərin
əvvəlində Sovet İttifaqının süqutu, müəssisələr
arasında mövcud əlaqələrin pozulması, siyasi rəhbərliyin
səriştəsizliyi, Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi, Azərbaycanın
iqtisadi, siyasi, informasiya blokadasına alınması ölkənin
sosial-iqtisadi həyatında xaosa gətirib
çıxarmışdı. Bu neqativ proseslər əhalinin
güzəranının ağırlaşmasına səbəb
olmuşdu. 1991-1995-ci illərdə əhalinin pul gəlirləri
real ifadədə 3,3, adambaşına orta hesabla 3,6 dəfə
aşağı düşmüşdü. 1991-ci ildən
başlayaraq 4 il ərzində əhalinin əməkhaqqı
isə 5,7 dəfə azalmışdı. Yalnız ümummilli
lider Heydər Əliyev xalqın təkidli tələbi ilə
yenidən hakimiyyətə qayıtdıqdan sonra ölkədə
siyasi sabitlik bərqərar oldu, atəşkəs əldə
edildi, irimiqyaslı iqtisadi islahatlara başlanıldı.
Ulu
öndər bir ictimai-iqtisadi formasiyadan digərinə
keçid dövründə respublikanın
qarşısında duran strateji vəzifə və hədəfləri
düzgün müəyyənləşdirməklə
dünyanın qabaqcıl dövlətlərinin təcrübəsində
sınaqdan uğurla çıxmış, müsbət nəticələri
sübut olunmuş inkişaf kursunun Azərbaycan gerçəkliyinə
adekvat modelini yaratmışdı. Heydər Əliyev qısa
zamanda özəl mülkiyyətçiliyə,
sahibkarlığa, sərbəst rəqabətə meydan
açan, dövlətsizləşdirməni özündə
ehtiva edən, sosialyönümlü mahiyyət daşıyan,
habelə xarici iqtisadi əlaqələrin gücləndirilməsi
və münbit biznes mühitinin formalaşdırılması
yolu ilə ölkəyə investisiya axınını
stimullaşdıran liberal inkişaf modelinin praktik surətdə
gerçəkləşdirilməsinə nail oldu. "Azərbaycan
dövlətinin strateji yolu yalnız demokratiya, sərbəst
iqtisadiyyat prinsiplərinin bərqərar olması, bazar iqtisadiyyatı
və sahibkarlığın inkişafıdır" - deyən
Heydər Əliyev demokratik düşüncə və həyat
tərzinin bütün dünyada diktə etdiyi bu meyarlara hər
zaman sadiqlik göstərdi, milli inkişaf naminə bu yolun
alternativsizliyi fikrinin ictimai rəyə aşılanmasına nail
oldu.
Həmin
dövrdə respublikanın məhdud maliyyə imkanları və
zəif büdcəsi ilə qarşıya qoyulmuş strateji məqsədlərin
yaxın gələcəkdə
reallaşdırılmasının
qeyri-mümkünlüyünü nəzərə alan,
sosial-iqtisadi inkişaf prosesində xarici kapital və sərmayə
amilinin təkanverici rolunu düzgün olaraq önə çəkən
Heydər Əliyev xarici şirkətlərlə Xəzərin
Azərbaycan sektorundakı zəngin neft ehtiyatlarının mənimsənilməsini
nəzərdə tutan müqavilələrin imzalanmasına da
vacib məsələ kimi yanaşırdı. İqtisadi
inkişafın sürətləndirilməsinin, səmərəli
sosial-iqtisadi islahatlar aparılmasının, investisiya layihələrinin
həyata keçirilməsinin ümdə şərti kimi
müstəqil Azərbaycanın yeni neft strategiyası işlənib
hazırlandı və 1994-cü ildən etibarən mərhələlərlə
həyata keçirildi. Ümumilikdə bu sektora 60 milyard dollar
xarici sərmayə yönəldildi.
"Əsrin
müqaviləsi"nin imzalanması və icrasına
başlanması ilə Azərbaycanın dünya iqtisadi
sisteminə inteqrasiyasının və ölkənin enerji təhlükəsizliyinin
möhkəm təməli qoyuldu. Azərbaycan neftinin dünya
bazarlarına çıxarılması üçün
Bakı-Novorossiysk, Bakı-Supsa ixrac neft kəmərlərinin
istismara verilməsinə və Bakı-Tbilisi-Ceyhan əsas
ixrac neft kəmərinin inşası ilə bağlı
sazişin imzalanmasına, beləliklə də, ixrac
marşrutlarının diversifikasiyasına nail olundu.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin 1999-cu ildə
imzaladığı fərmanla neft yataqlarının xarici
şirkətlərlə birgə işlənməsindən əldə
edilən mənfəət neftinin satışından daxil
olan vəsaitlərin səmərəli idarə olunması, həmin
vəsaitlərin prioritet sahələrin inkişafına və
sosial-iqtisadi baxımdan mühüm əhəmiyyət kəsb
edən layihələrin həyata keçirilməsinə
yönəldilməsini təmin etmək üçün
Dövlət Neft Fondu yaradıldı. Ümumilikdə neft-qaz
sektoru iqtisadiyyatın digər sahələrinin
inkişafında da lokomotiv rolunu oynadı.
Düşünülmüş iqtisadi siyasət nəticəsində
makroiqtisadi sabitliyə nail olundu və davamlı iqtisadi
artımın əsası qoyuldu. İqtisadiyyatın
bütün sahələrində islahatlara
başlanıldı, əhalinin həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində ciddi
addımlar atıldı.
Ümummilli
lider Heydər Əliyev respublika iqtisadiyyatındakı tənəzzül
prosesinin və hiperinflyasiyanın qarşısını almaq,
makroiqtisadi sabitliyə nail olmaq üçün ilkin mərhələdə
sərt büdcə-kredit siyasətinə üstünlük
verdi. Hökumətin çevikliyini, işləkliyini təmin
etmək üçün yeni dövrün tələblərinə
uyğun struktur islahatları başlandı, habelə özəlləşdirmənin
birinci mərhələsinin həyata keçirilməsi istiqamətində
qətiyyətli qərarlar qəbul edildi. 1996-ci ildən etibarən
dövlət mülkiyyətinin xalqın mənafeyinə
uyğun formada özəlləşdirilməsi prosesinə
başlanılması sərbəst bazar rəqabəti prinsiplərinin,
xüsusi mülkiyyətçiliyin bərqərar olmasına,
habelə milli iqtisadiyyatın dünya iqtisadi sisteminə
inteqrasiyasına, insanların şüurunda, həyat tərzində
kardinal dəyişikliklərə səbəb oldu. Ölkədə
həyata keçirilmiş özəlləşdirmə
prosesi hər bir vətəndaşın iqtisadi islahatlarda
şəxsi marağını təmin etmək, əhalinin həyat
səviyyəsini yaxşılaşdırmaq, sağlam rəqabətə
əsaslanan istehsal üçün şərait yaratmaq niyyətinə
xidmət edirdi. İqtisadiyyatın bütün sahələrini
əhatə edən özəlləşdirmə prosesi
müstəqil respublikamızda bazar iqtisadiyyatı
meyarlarının sürətlə formalaşmasına,
ölkənin xarici iqtisadi əlaqələrinin yüksəlməsinə,
dünya təsərrüfat sisteminə inteqrasiyasına
etibarlı zəmin yaratdı.
Ulu
öndər Heydər Əliyevin təşəbbüsü və
rəhbərliyi altında 1995-ci ildən başlayaraq aqrar
sektorun bazar prinsipləri əsasında yenidən qurulması,
sovxoz və kolxozların ləğv olunması, onlara məxsus
torpağın, mal-qaranın və əmlakın kəndlilərə
paylanması kimi tədbirlər nəticəsində kənd təsərrüfatında
ciddi struktur dəyişiklikləri baş verdi, keyfiyyətcə
fərqli münasibətlər formalaşdı. Aqrar sektorda səmərəli
təsərrüfatçılığın,
sahibkarlığın inkişafının təmini məqsədilə
kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçılarının əvvəlki vergi borcları
silindi, onlara müddətli vergi tətillərinin verilməsinə
başlandı. Bununla yanaşı, kənd təsərrüfatı
məhsulu istehsalçıları torpaq vergisindən başqa
bütün digər vergi ödənişlərindən azad
edildilər. Heydər Əliyevin memarı olduğu və
uğurla həyata keçirdiyi torpaq islahatı Azərbaycan kəndlisinin
çoxəsrlik arzusunu reallaşdırdı, onları
torpağın həqiqi sahibinə çevirdi.
Keçid
mərhələsində həyata keçirilən iqtisadi
siyasətin mühüm istiqamətlərindən biri də nəqliyyat-kommunikasiya
infrastrukturunun inkişaf etdirilməsi idi. Azərbaycanın nəqliyyat
sisteminin gücləndirilməsi və ölkənin tranzit
imkanlarından səmərəli istifadə edilməsi
üçün Şərq-Qərb, Şimal-Cənub nəqliyyat
dəhlizləri üzrə layihələrin həyata
keçirilməsinə başlanıldı. Azərbaycan
Respublikası beynəlxalq bazarlara çıxmaq məqsədilə
təhlükəsiz və effektli nəqliyyat birləşmələrinin
inkişafına çox böyük üstünlük
verirdi. Tarixi İpək yolunun bərpası ideyasının əfsanədən
reallığa çevrilməsi istiqamətində həyata
keçirilmiş kompleks tədbirlər respublikamızın
geostrateji və coğrafi əhəmiyyətini daha da
artırdı. Beynəlxalq əhəmiyyətli bu layihənin
reallaşması məhz ulu öndər Heydər Əliyevin gərgin
və çoxşaxəli fəaliyyətinin, qətiyyətinin
nəticəsidir. TRASEKA layihəsi 1993-cü ildə Brüsseldə
keçirilən Avropa İttifaqının sammiti zamanı
Orta Asiya ölkələri, Cənubi Qafqaz respublikaları və
adı çəkilən təşkilatla imzalanmış
sazişə əsasən həyata keçirilir. 1993-cü
ilin sonlarında Bakıda Avropa Birliyinin MDB ölkələrinə
texniki yardım proqramı nümayəndəliyinin (TASİS)
açılması ilə Azərbaycan iqtisadiyyatının
bütün sahələrinin Avropa modeli üzrə yenidən
qurulması prosesi başlandı. Məhz həmin bu proqram
çərçivəsində 1993-cü ildə Brüsseldə
Avropa İttifaqının təşəbbüsü ilə
"Avropa-Qafqaz-Asiya Transqafqaz nəqliyyat dəhlizi"
(TRASEKA) layihəsi irəli sürüldü. Müzakirələrin
yekunu olaraq "Brüssel bəyannaməsi" adlı iki rəsmi
sənəd imzalandı və qədim Şərq-Qərb
"İpək yolu" dəhlizinin yeni şəraitdə bərpası,
nəqliyyat-kommunikasiya infrastrukturlarının yenidən
qurulması və inkişaf etdirilməsi qərara
alındı. TRASEKA layihəsi üzrə ən mühüm
tədbir - beynəlxalq konfrans 1998-ci ilin sentyabrında
Bakıda keçirildi.
Respublikada
özəl sektorun inkişafı, ictimai-siyasi sabitliyin,
davamlı inkişafın təminatçısı olan
sahibkarlar sinfinin formalaşması da məhz ulu öndər
Heydər Əliyevin müstəsna xidmətləri ilə
bağlıdır. Ulu öndər hakimiyyətə gəldiyi
ilk dövrlərdən milli sahibkarlarla görüşür,
onların qayğılarını, problemlərini öyrənir,
mövcud çətinliklərin həlli məqsədilə
operativ qərarlar qəbul edirdi. Sahibkarlarla ilk belə səmimi
görüşlərdən biri də 1996-cı ilin əvvəlində
keçirilmişdi. Həmin görüşdə iş
adamları sahibkarlığın inkişafı sahəsində
mövcud çətinlikləri diqqətə
çatdırmış, səmərəli nəticələrə
nail olmaq üçün təkliflər irəli
sürmüşdülər. Ulu öndər sahibkarları
diqqətlə dinləmiş, özəl sektorun fəaliyyətinə
mane olan neqativ amillərin aradan qaldırılması ilə
bağlı aidiyyəti dövlət qurumlarına
tapşırıqlar vermişdi. Eyni zamanda, Heydər Əliyev
həmin görüşdə sahibkarlıq subyektlərinə
dövlət büdcəsindən güzəştli kreditlərin
verilməsi, habelə dövlət-sahibkar münasibətlərinin
institusionallaşması üçün Azərbaycan
Respublikası Prezidenti Yanında Sahibkarlar Şurasının
yaradılması ilə bağlı təşəbbüslərə
müsbət yanaşmış, bununla əlaqədar operativ qərarlar
qəbul etmişdi. Ulu öndərin sərəncamı ilə
yaradılan şuranın məqsədi ölkədə
sahibkarlığın inkişafına nail olmaq, iş
adamlarının dövlət başçısının
yürütdüyü siyasətin həyata keçirilməsində
səmərəli, fəal iştirakını istiqamətləndirmək,
bu yolda mövcud olan problemləri araşdırmaq və
onların həlli üçün təkliflər verməkdir.
Şura ölkədə sahibkarlığın
inkişafına, bu sahəyə dövlət
qayğısının artırılmasına, mövcud
problemlərin həllinə, ölkə iqtidarının
müəyyənləşdirdiyi mükəmməl inkişaf
strategiyasının reallaşmasına öz töhfəsini
verdi.
Ümumilikdə
1995-2003-cü illəri əhatə edən dirçəliş
mərhələsi Azərbaycanın dünya iqtisadi sistemində
layiqli yer tutması, ölkə iqtisadiyyatına xarici
investorların cəlb olunması məqsədilə sərmayələrin
qorunması ilə səciyyəvidir. Bu dövrdə iqtisadi
inkişafın sürətləndirilməsinə xidmət edən
mükəmməl qanunvericilik bazası
formalaşdırıldı. Ölkəmizlə 40-a yaxın
ikitərəfli sazişlər imzalandı, beynəlxalq təşkilatlarla
səmərəli əməkdaşlıq münasibətləri
quruldu. 1995-2003-cü illər ərzində ümumi daxili məhsul
90,1 faiz, dövlət büdcəsinin gəlirləri 3,
ölkənin valyuta ehtiyatları 85 dəfə, sənaye məhsulunun
həcmi 25,2, kənd təsərrüfatı
istehsalının həcmi 53,9 faiz, xarici ticarət dövriyyəsi
4, iqtisadiyyatla məşğul olanların orta aylıq real əməkhaqqı
5,1 dəfə artdı. İnflyasiya səviyyəsi 2-3 faizə
qədər endirildi, bütün maliyyə mənbələri
hesabına iqtisadiyyata yönəlmiş investisiyaların
ümumi həcmi 20 milyard ABŞ dollarını keçdi. Əldə
olunmuş nailiyyətlər sonrakı illərdə ölkə
iqtisadiyyatının davamlı və dinamik inkişafı
üçün möhkəm zəmin yaratdı.
Bütün
bunlar ona gətirib çıxardı ki, ölkədə
aparılan müstəqil dövlət quruculuğu prosesində
iqtisadi islahatların və inkişafın mahiyyət etibarilə
yeni bir modeli - Azərbaycan modeli formalaşdı. Bu modelin fərqləndirici
xüsusiyyətini isə inkişaf üzrə müəyyən
olunmuş istiqamətlərin sahəvi proqramlarla əlaqələndirilməsi,
iqtisadi inkişafın obyektiv qanunauyğunluqlarını nəzərə
alan, gələcəyə hesablanan cəsarətli qərarların
qəbul olunması, sosialyönümlülüyün gözlənilməsi,
milli mentalitetin nəzərə alınması və mütərəqqi
dünya təcrübəsinə arxalanması təşkil
edir. Prezident İlham Əliyevin 2013-cü il yanvarın 21-də
imzaladığı "Azərbaycan xalqının
ümummilli lideri Heydər Əliyevin 90 illik yubileyi
haqqında" sərəncamda vurğulandığı kimi:
"Dünya iqtisadiyyatına uğurla inteqrasiya, ölkə
daxilində iqtisadi liberallaşma, kredit reytinqimizin artması,
iqtisadiyyatımızın rəqabət qabiliyyətliliyinin
yüksək mövqedə olması, büdcəmizin və
valyuta ehtiyatlarımızın ildən-ilə
çoxalması 1993-cü ildən etibarən Heydər Əliyev
tərəfindən yeni prinsiplər əsasında qurulan
iqtisadiyyatın sabitliyinin bariz nümunəsidir".
Azərbaycanın mütərəqqi inkişaf strategiyasını irəli sürmüş Heydər Əliyev dühası bu gün cismən aramızda olmasa da, onun ölməz ideyaları xalqın mütərəqqi inkişaf yoluna parlaq işıq saçır, hər bir azərbaycanlını vahid məram və məqsədlər ətrafında toparlayır. Həm də onunla təsəlli tapırıq ki, ümumilli liderin möhtərəm Prezident İlham Əliyev kimi xalqının, dövlətinin maraqlarını daim uca tutan, hər bir vətəndaşın mənafeyini nəzərə alan, bir sözlə, hər vədini əməli işi ilə doğruldan layiqli siyasi davamçısı var. Ölkəyə rəhbərlik etdiyi 10 ilə yaxın müddətdə qəbul etdiyi fundamental qərarlar, imzaladığı sərəncamlar cənab İlham Əliyevin daim xalqın mənafeyindən çıxış etdiyini, habelə verdiyi vədlərin sırf əməli fəaliyyətə, praqmatizmə söykəndiyini, reallığa adekvat olduğunu göstərdi, onun ictimai rəydə alternativsiz rəhbər kimi qəbul edilməsini şərtləndirdi.
2003-cü ilin oktyabrından başlanan yeni inkişaf mərhələsində iqtisadi sahədə keçid dövrünün başa çatdırılması üçün qətiyyətli, çevik addımlar atılmış, zəruri islahatlar həyata keçirilmişdir. 2009-cu ilin noyabrında BDU-nun 90 illik yubileyində dərin məzmunlu nitq söyləyən dövlət başçısı tarixi bəyanatla çıxış edərək ölkədə ötən əsrin 90-cı illərindən başlanmış keçid dövrünün artıq geridə qaldığını, Azərbaycanın bu mərhələdən uğurla çıxdığını diqqətə çatdırmışdır. Söhbət ictimai-iqtisadi formasiya dəyişkənliyi ilə bağlı sovet təsərrüfat sistemindən, planlı iqtisadiyyatdan miras qalmış bütün iqtisadi seqmentlərin bazar prinsiplərinə uyğun tamamilə yenidən qurulması prosesinin başa çatmasından gedirdi. Respublikamız son 15 ildə - özəlləşdirmədən, torpaq, vergi, gömrük islahatından tutmuş səmərəli idarəçiliyin vacib şərti olan struktur islahatlarınadək - böyük bir iqtisadi mərhələni inamla geridə qoymuşdur.
Azərbaycanda keçid dövrünün başa çatmasını xarakterizə edən əsas cəhətlər bazar iqtisadiyyatı üçün müvafiq qanunvericilik bazasının yaradılmasında, sahibkarlar institutunun formalaşmasında, mülkiyyətin çoxnövlülüyünün təmin olunmasında, özəlləşdirmənin qanunverici bazasının yaradılmasında, aqrar islahatların həyata keçirilməsində, müəssisələrin təsərrüfat fəaliyyətində dövlətin rolunun məhdudlaşdırılmasında, bazar institutlarının formalaşdırılmasında, daxili və xarici iqtisadi fəaliyyətin liberallaşdırılmasında, qiymətlərin bazar tərəfindən müəyyənləşdirilməsində, ümumilikdə dövlətin iqtisadiyyata müdaxiləsinin minimuma endirilməsində, institusional islahatların həyata keçirilməsində və bu qəbildən olan digər məsələlərdə özünü göstərir.
Qarşıdakı dövrdə formalaşmış bu möhkəm təməl üzərində bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinin tam bərqərar olmasına çalışmaq, iqtisadi sahədə liberallaşdırma prosesini davam etdirmək hökumətin qarşısında duran ciddi vəzifələrdən biridir. "Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış" İnkişaf Konsepsiyası sosial-iqtisadi inkişafın keyfiyyətcə yeni mərhələsində Azərbaycanın gələcək inkişaf perspektivlərini dərin elmi əsaslarla müəyyənləşdirən konseptual əhəmiyyətli sənəddir. 2020-ci ilədək respublikada ümumi daxili məhsulun 2 dəfəyədək artımını nəzərdə tutan həmin sənəddə qeyri-neft sektorunun inkişafını, ölkənin ixrac potensialının gücləndirilməsini strateji hədəflər kimi müəyyənləşdirmişdir. Bu məqsədlərə nail olunması üçün rəqabətqabiliyyətli, ixracyönümlü, çoxşaxəli, innovativ iqtisadiyyatın formalaşdırılması, sənayeləşmə siyasətinin sürətləndirilməsi, mütərəqqi təcrübəyə əsaslanan sənaye zonalarının yaradılması, müəssisələrin texnoloji cəhətdən yeniləşdirilməsi, intensiv metodların tətbiqinin daha da genişləndirilməsi və digər tədbirlər nəzərdə tutulur.
İqtisadi İnkişaf Nazirliyinin regionların inkişafı məqsədilə həyata keçirdiyi tədbirlər bu baxımdan mühüm əhəmiyyətə malikdir. Nazirlik Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 11 fevral 2004-cü il tarixli "Azərbaycan Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı (2004-2008-ci illər) Dövlət Proqramı"nın, habelə 14 aprel 2009-cu il tarixli "Azərbaycan Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı"nın həyata keçirilməsinə məsul dövlət orqanı kimi Azərbaycanın qeyri-neft sektorunda mühüm nəticələr əldə etməsinə sanballı töhfələrini vermişdir. Bu və digər inkişaf proqramları nəticəsində bölgələrin siması dəyişmiş, sahibkarlığın inkişafı, yeni istehsal müəssisələrinin fəaliyyətə başlaması, yeni iş yerlərinin açılması naminə sistemli addımlar atılmışdır. Regionların inkişafına xidmət edən kompleks tədbirlərin davamlı səciyyə daşıması isə tamamilə təbiidir: inkişaf etmiş dövlətlərin təcrübəsi sübut edir ki, iqtisadiyyatın sabit tempini qorumaq üçün regional inkişafda tarazlığın, tarixi məşğulluq ənənələrinin saxlanılması vacib şərtlərdəndir. Dövlət başçısı İlham Əliyevin son 10 illik iqtisadi siyasətində regional inkişaf məsələlərinə xüsusi diqqətin yetirilməsi, bölgələrin tərəqqisinə yönəlmiş dövlət proqramlarının, fərman və sərəncamların imzalanması məhz bu reallığa əsaslanır.
Son illərin statistik göstəriciləri regionların sosial-iqtisadi inkişafına yönəlmiş çoxşaxəli tədbirlərin praktik nəticələr verdiyini təsdiqləyir. 2003-2012-ci illərdə ümumi daxili məhsulun orta illik artımı 13 faiz, qeyri-neft sektorunda 10,6 faiz təşkil etmişdir. ÜDM 3 dəfə, onun adambaşına düşən həcmi 2,7 dəfə, qeyri-neft sektoru 2,3 dəfə, əsas kapitala yönəldilən investisiyaların həcmi 7,3 dəfə artmışdır. Bu dövrdə ölkənin iqtisadiyyatı 3 dəfədən çox artmış və onun inkişafına 132 milyard dollar məbləğində sərmayə qoyulmuşdur. Dövlət büdcəsi 19 dəfə, strateji valyuta ehtiyatları 29 dəfə, iqtisadiyyatın kreditləşməsi 24,5 dəfə artmışdır. Əhalinin gəlirləri, orta aylıq əməkhaqları və pensiyaların orta məbləği müvafiq olaraq 6,9, 6,3 və 6,4 dəfə yüksəlmişdir. Bu müddətdə bir milyondan artıq yeni iş yeri açılmış, yoxsulluq səviyyəsi 44,7 faizdən 6 faizə enmişdir. Əldə olunmuş dinamik iqtisadi artımın nəticəsidir ki, Azərbaycanın "yuxarı orta gəlirli" ölkələr sırasında mövqeyi daha da möhkəmlənmişdir.
2012-ci ildə ölkədə ümumi daxili məhsulun istehsalı 2,2 faiz artmış, prioritet təşkil edən qeyri-neft sektoru üzrə isə artım 9,7 faiz olmuşdur. İqtisadiyyata bütün maliyyə mənbələri hesabına 25,8 milyard ABŞ dolları məbləğində investisiya yönəldilmişdir və bunun da 75 faizi qeyri-neft sektorunun payına düşür. İllik inflyasiyanın 1,1 faiz həddində saxlanılması sosialyönümlü siyasət üçün əlverişli zəmin yaratmışdır.
Prezident İlham Əliyevin ötən 10 ildə sahibkarlığın inkişafı istiqamətində həyata keçirdiyi tədbirlər də ardıcıllığı, səmərəliliyi və sistemliliyi ilə diqqəti cəlb edir. Hələ 2004-cü il 1 fevral tarixində Bakı Biznes Mərkəzində yerli sahibkarlarla görüşən dövlət başçısı onları narahat edən məsələləri diqqətlə dinləmiş, sahibkarları dəstəklədiyini, iş adamlarına gələcəkdə də lazımi kömək göstərəcəyini bəyan etmişdir. Dövlət rəhbəri inhisarçılıq, sahibkarlara süni maneələrin yaradılması, hüquq-mühafizə orqanlarının iş adamlarının fəaliyyətinə müdaxiləsi hallarını pisləmiş, bu münasibət konkret qərarlarla müşayiət olunmuşdur. Antiinhisar fəaliyyətinin gücləndirilməsi, inflyasiyanın qarşısının alınması üçün əsaslı tədbirlərin görülməsi, qeydiyyat sisteminin sadələşdirilməsi, yerlərlə regional iqtisad məhkəmələrinin yaradılması, Rəqabət Məcəlləsinin hazırlanması və s. kimi tədbirlər də bunun əyani təcəssümüdür. Dövlət başçısı iqtisadiyyatın liberallaşdırılması, bazarın inhisardan, haqsız rəqabətdən azad olunması, özəl sektorun dəstəklənməsi, sahibkarlara güzəştli kreditlərin verilməsi sahəsində ciddi addımlar atmış, verdiyi bütün vədlərə sadiqlik nümayiş etdirmişdir.
"Azərbaycan Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı"nın icrasının dördüncü ilinin yekunları ilə bağlı Bakı Biznes Mərkəzində təşkil olunmuş konfransda "Mən daim sahibkarlarla görüşürəm, həm Bakıda, həm bölgələrdə açdığım müəssisələrin sayı bəlkə də indi yüzlərlə, minlərlə ölçülür. Ancaq hər bir yerdə yerli icra orqanlarının rəhbərləri, icra başçıları, vəzifəli şəxslər sahibkarlara kömək göstərməlidirlər. Onların fəaliyyətinə dəstək verməlidirlər, onları incitməməlidirlər, onların işinə müdaxilə etməməlidirlər" - deyən Prezident İlham Əliyevin bu qətiyyətli mövqeyindən sonra sahibkarların qanuni mənafelərinin qorunması, onların fəaliyyətinə müdaxilələrin qarşısının alınması istiqamətində tədbirlər bir qədər də gücləndirilmişdir.
Milli Məclisin İqtisadi siyasət komitəsinin müzakirəsinə təqdim edilmiş "Sahibkarlıq sahəsində aparılan yoxlamaların tənzimlənməsi və sahibkarların maraqlarının müdafiəsi haqqında" qanun layihəsinin ölkədə iş adamlarının fəaliyyəti üçün daha geniş imkanlar açacağı bildirilir. Qanun layihəsinin qəbulundan sonra sahibkarlıq subyektlərində aparılan yoxlamaların vahid qaydaları bu sənədlə müəyyən ediləcək. Məqsəd sahibkarlıq subyektlərinə qarşı çoxsaylı yoxlamaları azaltmaq, qanunsuz müdaxilələri aradan qaldırmaqdır. Yeni qanunda bir sahibkarın bir neçə qurum tərəfindən yoxlanmasının qarşısını almaq üçün vahid məlumat reyestrinin yaradılması nəzərdə tutulur.
Regionların sosial-iqtisadi inkişafına dair Dövlət Proqramının icrasının dördüncü ilinin yekunlarına həsr olunmuş konfrans Azərbaycanda aqrar sektorun da dinamik inkişaf yolunda olduğunu göstərir. Ötən il aqrar sektorda artım 6,6 faiz təşkil etmişdir. Respublikamızda həyata keçirilən aqrar siyasətin əsas istiqamətlərindən biri də ölkə əhalisinin ərzaq təhlükəsizliyinin yerli istehsal hesabına maksimum dərəcədə ödənilməsidir. Nazirlər Kabinetinin regionların sosial-iqtisadi inkişafına həsr olunmuş son iclasında bildirilmişdir ki, əsas ərzaq məhsullarının istehlakı 100 faiz Azərbaycanda istehsal edilən mallar hesabına təmin olunmalıdır. Bu məqsədlə hələ bir neçə il bundan əvvəl taxıl istehsalı ilə məşğul olacaq iri fermer təsərrüfatlarının yaradılması barədə Azərbaycan Prezidenti müvafiq dövlət qurumlarına tapşırıqlar vermişdir. Artıq Ağcabədi və Beyləqan rayonlarında ümumi sahəsi beş min hektar olan iki iri fermer təsərrüfatı yaradılmışdır. Bu təsərrüfatlarda buğdanın məhsuldarlığının ən azı 40-50 sentner olması nəzərdə tutulur. Yaxın üç-dörd ilə 40-50 belə təsərrüfat yaradılacadır. Yeni iri təsərrüfatların yaradılması, suvarma-meliorasiya layihələrinin icrası torpaqlardan səmərəli istifadə etməklə yanaşı, yeni iş yerlərinin açılması, yerli istehsalın artımı, kənd təsərrüfatında yaranan əlavə dəyərin çoxalması, iqtisadiyyatın canlanmasını da təmin edəcəkdir.
Bütün
bunlar göstərir ki, ulu öndər Heydər Əliyevin əsasını
qoyduğu və hazırda uğurla davam etdirilən iqtisadi
siyasət tam mahiyyəti ilə vətəndaş amilinin mənafeyinin
təmin olunmasına, insanların rifah halının yüksəlməsinə
xidmət edir. Müstəqilliyin bəhrələrini zaman
keçdikcə Azərbaycan vətəndaşı öz
taleyində, həyatında daha qabarıq hiss edir. Və həm
də ürəkdən inanır ki, Prezident İlham Əliyev
yürütdüyü praqmatik siyasətlə qarşıda
müəyyənləşdirdiyi milli ideyanı - müstəqil
Azərbaycanın müasir və qüdrətli dövlətə
çevrilməsini inamla təmin edəcəkdir.
(Məqalə
İqtisadi İnkişaf Nazirliyi tərəfindən KİV
nümayəndələri arasında elan olunmuş
yaradıcılıq müsabiqəsinə təqdim edilir).
Elnur HACALIYEV
Azərbaycan.-2013.- 14 aprel.- S.4.