Tarix təkrar səhvləri
bağışlamır
Deyilən hər
söz, irəli sürülən hər fikir dostluğa,
qardaşlığa xidmət etməlidir
Bakıda
Azərbaycan-Türkiyə Evinin (ATEV) təşkilatçılığı
ilə "Şah Xətai-Sultan Səlim" beynəlxalq
simpoziumu işini başa çatdırdı. Milli Məclisin
deputatlarının, Azərbaycan və Türkiyə alimlərinin
qatıldığı konfransda çıxış edənlərin
hamısı bu qənaətdə idi ki, böyük türk
hökmdarları olan Şah İsmayıl və Sultan Səlimin
münasibətləri zamanın tələbi ilə yenidən
araşdırılmalı və düzgün tədqiq
olunmalıdır.
AMEA
Tarix İnstitutunun direktoru, Milli Məclisin deputatı Yaqub
Mahmudov türk dünyası tarixinin
araşdırılması istiqamətində simpoziumun əhəmiyyətini
vurğuladı, Səfəvi-Osmanlı
toqquşmalarının baş verməsində hər iki tərəfin
məğlub olduğunu, bu müharibələrdən
yalnız Qərb dövlətlərinin
yararlandığını bildirərək hazırda türk
dünyasının birləşməsinin vacibliyini qeyd etdi:
"Yazılan əsərlər, tarixin düzgün təhlil
olunmaması türk dünyasında böyük
yanlışlıqlar əmələ gətirir. Türk
dünyasını birləşdirmək üçün
öncə tarixdə birləşməli, tarixdəki
qarşıdurmaları, neqativlikləri bir kənara qoyaraq
bütün şəxsiyyətlərə türk
dünyasının övladları kimi baxmalıyıq. Ortaq
türk tarixi yaratsaq, keçmiş qarşıdurmaların
hamısını aradan qaldırmış olarıq. Biz ilk
olaraq təfəkkürdə birləşməliyik. Türkiyə
və Azərbaycanda bu hökmdarlar səhv təqdim olunduqca
biz irəli gedə və birliyə nail ola bilmərik.
Çaldıran döyüşündə udan tərəf
yoxdur. Türkləri zəiflətdilər və Avropa
qazandı".
Türkiyəli
professor Tufan Gündüz "Şah İsmayılın
kimliyi: Rum və Turan arasında dini və siyasi
tanımlamalar" mövzusunda məruzəsində Şah
İsmayılı böyük türk sərkərdəsi
kimi xarakterizə edərək qızılbaş əsgərlərinin
qəhrəmanlığının kökündə Xətaiyə
dərin inamın durduğunu söyləyib.
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, Kaspi Təhsil Mərkəzinin
rəhbəri Sona Vəliyeva qeyd etdi ki, bütün türk
dünyasının birliyi üçün bu tədbirin
çox böyük əhəmiyyəti var. Bu həm də
onun siyasi əhəmiyyətini önə çəkir ki,
bizim birliyimizi heç kim poza bilməz. Tarixə qayıdaraq
onun səhvlərindən nəticə
çıxarmalıyıq. Çünki tarix təkrar səhvləri
bağışlamır. Bu mövzuda mətbuatda baş
alıb gedən hədyanlara son qoyulmalıdır. İlk
növbədə, iki böyük türk fatehinin tariximizdə
oynadığı rolu qiymətləndirməliyik. Xüsusilə,
böyük haqsızlığa məruz qalan, vahid Azərbaycan
dövlətini quran, dilimizi dövlət dili, ordu dili səviyyəsinə
qaldıran, şeirimizə heca vəznini gətirən Şah
İsmayılın xidmətləri qiymətləndirilməlidir.
Xalq
şairi, Milli Məclisin deputatı Sabir Rüstəmxanlı
"Türk tarixinin bəzi sorumları", sənətçi-yazar
Əhməd Şəfəq isə "Osmanlı-Səfəvi
münasibətlərinin müasir dövr tələbləri
baxımından siyasi dəyərləndirilməsi"
mövzularında məruzələri, Tənzilə Rüstəmxanlı,
Cahandar Bayoğlu və Seyfulla Türksoyun
çıxışları maraqla qarşılandı.
Çaldırana
gedən yol
Səfəvi
dövləti kimi güclü bir dövlətin yaranması
Avropada, xristian aləmində hamını narahat edirdi. Anadoludakı
türklər də Şah İsmayıla rəğbət bəsləyir,
dövrün özündən doğan haqsızlıqlar
geniş xalq üsyanları ilə müşayiət olunurdu.
Osmanlı ərazisindəki əhalinin xeyli hissəsi Səfəvi
ideologiyasının təsiri altında idi. Avropa dövlətlərinin
müxtəlif vasitələrlə münasibətləri daha
da kəskinləşdirməsi gələcəkdə Səfəvi
və Osmanlı dövlətləri arasında uzun sürən
və dini pərdə arxasında aparılan müharibələrə
səbəb oldu.
Anadoluda
40-45 min qızılbaşı qılıncdan keçirdən
Sultan Səlim (1512-1520) bir il sonra Səfəvi dövlətinə
hücum etdi. Sultan Səlimin farsca yazdığı təhqiramiz
məktublara türkcə cavab yazan Şah İsmayıl məsələni
sülh ilə həll etməyə cəhd etsə də, bu
alınmadı. 1514-cü ildə
Cənubi Azərbaycanın Maku şəhərinin
yaxınlığındakı Çaldıran adlı yerdə
qoşunlar üz-üzə gəldi. Osmanlıların
çoxlu top-tüfəngi var idi. Şah İsmayılın vəzirləri
ona məsləhət gördülər ki, gecə vaxtı
hücum etsələr, qarşı tərəf odlu silahlardan
istifadə edə bilməyəcək. Şah İsmayılın
isə cavabı belə oldu: "Mən
gecələr tacir karvanına basqın eləyən
quldur deyiləm. Qoy
Allahın iradəsi necədirsə, elə də olsun".
Üç
gün çəkən bu döyüşdə Şah
İsmayılın qoşunu Sultan Səlimə məğlub
oldu. Qızılbaşlar top-tüfəngin
qarşısında davam gətirə bilmədilər. Deyilənə
görə, döyüş vaxtı Şah İsmayıl
kiçik bir dəstə ilə Sultan Səlimin
artilleriyasına doğru can atır, lakin bu zaman onun atı
büdrəyib yıxılır. Şah İsmayıla
çox bənzəyən Soltanəli Mirzə Əfşar
"Şah mənəm" deyə
qışqırmaqla onu əsir düşməkdən xilas
edir. Rəvayətlərdə deyilir ki, Şah İsmayıl
bu döyüşdə qılıncı ilə topun lüləsinə
güclü bir zərbə vuraraq onu iki yerə bölür.
Sonralar Sultan Səlim Şah İsmayıldan həmin
qılıncı ona göndərməsini istəyib, lakin həmin
qılıncla neçə dəfə cəhd göstərsə
də, topu kəsə bilməyib. O, Şah İsmayıla məktubunda
yazıb: "Bu, həmin qılınc deyil". Şah
İsmayıl cavabında belə deyib: "Qılınc həmin
qılıncdır, qol o qol deyil".
Sultan
Səlim Xoy, Mərənd və Təbriz şəhərlərini
tutsa da, orada çox qala bilmir,
6 gündən sonra şahın tacı, əlbisələri
və bəzək əşyaları da daxil olmaqla xeyli qənimət
götürərək geri dönür. O özü ilə Təbrizdən
İstanbula incəsənət xadimlərini və sənətkarları
da aparır. Dünyanın ən zəngin muzeylərindən
sayılan İstanbul Topqapı sarayında, Əsgər
muzeyində indi də Azərbaycan tətbiqi sənətinin
Çaldıran döyüşündən sonra buraya gətirilmiş
ən nadir nümunələri nümayiş etdirilməkdədir.
Şeyx Cüneydin
Qusardakı məqbərəsi
Şah
İsmayıl Xətainin babası Şeyx Cüneydin Qusar
rayonunun Həzrə kəndi yaxınlığında məqbərəsi
var. Deyilənə görə, həmin ərazidə
Şirvanşahla üz-üzə gələn Şeyx
ağır yaralanır, bu vəziyyətdə Ərdəbilə
aparılmağının çətinliyini bilərək vəsiyyət
edir ki, onu bir dəvənin üstünə qoysunlar, dəvə
harda yatarsa, ordaca dəfn etsinlər. Dəvə
Gülüstan deyilən bir yerdə yatır və Şeyx
Cüneydi orda dəfn edirlər. Bir neçə il sonra
Şah İsmayılın atası Şeyx Heydər eyni taleyi
yaşamalı olur. Onu da atasının yanında dəfn edirlər.
Şah İsmayıl hakimiyyətə gələn kimi
Şirvana üz tutur, Şirvanşaha qalib gəlir,
atasının məzarını Ərdəbilə
köçürür, babası üçün həmin
yerdə böyük bir məqbərə tikdirir, Təbrizdən
yüz ailə köçürülüb həmin əraziyə
gətirilir ki, məzara xidmət etsinlər. İndinin
özündə də böyük ehtiramla ziyarət olunan həmin
məqbərənin yerləşdiyi kənd Həzrət-Həzrə
adlandırılır.
Şəki
hökmdarlığını, gürcü
çarlarını Səfəvi dövlətindən
asılı vəziyyətə salan Şah İsmayıl
hakimiyyətinin son illərində Şirvanşah
Şeyxşahla dostluq və qohumluq münasibətləri
yaradır, əvvəlcə qızı Pərixan
xanımı Şeyxşahın oğlu Sultan Xəlilə ərə
verir, sonra isə özü 1523-cü ilin axırlarında
Şirvanşahın qızlarından biri ilə evlənir.
"...Dişləmə
çiy loxmanı"
Deyilənə
görə, 1524-cü ildə Novruz bayramından az sonra
Şah İsmayıl böyük bir qoşunla Qarabağdan
keçərək ov edə-edə Şəki hökmdarlığının
ərazisinə daxil olur. Salnamələrdə deyilir:
"Şəki valisi Həsən bəy onu
qarşılamağa çıxıb təzim etmək şərəfinə
nail oldu və zəmanə hökmdarına bol-firavan peşkəşlər
təqdim etdi. Əlahəzrət şah ov etmək
sevdasına və dağlara tamaşa etmək həvəsinə
malik olduğu üçün hökm verdi ki, qazilər və
Şəki əyanları Gürcüstanla Şəki
arasında yerləşən və Şahdağ adı ilə
məşhur olan yerdəki cüyürləri və digər
vəhşi ov heyvanlarını qovub bir yerə toplasınlar.
Belə nəql edirlər ki, keçmiş sultanlar o vilayətdə
Şahdağa pənah aparan ovun ardınca getməzdilər və
buna görə də o dağda çoxlu cüyür
vardı. Heç bir kəs o cüyürlərə dəyib-dolaşa
bilmirdi. Çünki onların (Şahdağda) ovlanması
uğursuzluq əlaməti hesab olunurdu. Bu məsələni
(şaha) ərz etsələr də, o həzrət buna məhəl
qoymadı və ovun başlamasına əmr etdi. Elə ki cərgə
ovu tərtib olundu, hökmdar çoxlu cüyür və
saysız-hesabsız vəhşi heyvanları Şahdağda
ovlayıb Ərdəbilə tərəf geri
qayıtdı".
Şah
yolda ağır xəstələnir və tələm-tələsik
Təbrizə yola düşür. Sərab
yaxınlığındakı Mənqutay adlı yerdə
halı o qədər pisləşir ki, düşərgə
salmalı olurlar. Müalicənin bir faydası olmur, o, 23 may
1524-cü ildə 36 yaşında, həyatının,
yaradıcılığının, arzularının ən
qaynar çağında dünyadan köçür və Ərdəbildə,
Şeyx Səfi məqbərəsində dəfn olunur. Lakin
qısa ömründə gördüyü işlər onu Azərbaycan
xalqının siyasi və mədəni tarixinin ən parlaq səhifələrindən
birinin yaradıcısı kimi tanıtdırdı. Onun
qeyri-adi hərbi istedadı haqqında K. Marks yazırdı:
"Səfəvilər xanədanının banisi Şah
İsmayıl fateh idi. O, on dörd illik hakimiyyəti
dövründə on dörd əyalət fəth
etmişdi".
Venesiyadan
olan bir tacir 1518-ci ildə özünün Şah
İsmayılla Təbrizdəki görüşlərini belə
xatırlayır: "İndi onun 31 yaşı var. Ortaboylu,
olduqca gözəl və mərd bir kişidir. Saqqalını
qırxır, bığ saxlayır. Ona qız kimi vurulmaq olar.
Solaxay olsa da, bütün əmirlərdən
güclüdür. Oxatma məşqləri zamanı, adətən,
musiqi çaldırır. Rəqsi çox sevir. Rəqqasələr
oynarkən ayaqlarını yerə döyərək
İsmayıla həsr olunan mahnılar da oxuyurlar. O hər
gün əmirlərlə oxatma yarışları keçirmək
üçün meydana çıxır və həmişə
də günün qaliblərinə mükafatlar verir. Bu
yarışlar vaxtı onun şərəfinə
çalıb oxuyur, rəqs edirlər. Bu sufi öz təbəələri,
xüsusilə də əsgərlər tərəfindən
Allah kimi sevilir və pərəstiş olunur. Onun əsgərlərindən
bir çoxu döyüşə yalın əllə - dəbilqə
və zirehsiz girirlər, onlar əmindirlər ki,
İsmayıl onları döyüşdən salamat
çıxaracaq".
Şah
İsmayıl hələ uşaq yaşlarından idman
oyunlarına, cıdır yarışlarına böyük həvəs
göstərir, tez-tez ova gedirdi. Sərkərdəliyi
dövründə bir neçə zorxana
açdırmışdı ki, burada bayram şənlikləri
düzənlənər və pəhləvanlar öz güclərini
sınayardılar. Şah İsmayıl həm də rəssamlıq
və xəttatlıq bacarığı ilə də
seçilir, kitab oxumağı çox sevirdi. Uzun Həsənin
Təbrizdə yaratdığı məşhur kitabxananın
nəzdində yeni tipli geniş bir kitabxana
açdırmışdı ki, buradan həm öz ölkəsinin
əhalisi və alimləri, həm də qonşu ölkələrin
alimləri istifadə edirdilər.
Bəyan olsun
qoy hamıya
Əsrlər
boyu güclü dövlətçilik ənənələrinə
və zəngin mədəni irsə malik olan, bəşər
sivilizasiyasına mühüm töhfələr verən
türk dünyası bu gün də həmin haqqa sahib
çıxmağa can atır. Amma buna qarşı olan
qüvvələr də mövcuddur. Bu gün Azərbaycan və Türkiyə
türklərini qarşı-qarşıya gətirmək cəhdlərinin
olduğu, xüsusilə tarixi əsərlərə, filmlərə
təhrif edilmiş müxtəlif məlumatların
ötürüldüyü bir vaxtda bu simpoziumun əhəmiyyəti
çox böyükdür. Bu yaxınlarda Türkiyədə
"Star" telekanalında yayımlanan "Muhteşem
Yuzyıl" serialında Sultan Süleymanla eyni dövrdə
Azərbaycana rəhbərlik etmiş Şah
İsmayılın oğlu Şah Təhmasibi
aşağılayan ifadələr işlədilib, Vəzir
İbrahim Paşa onun "şah"lığını
lağa qoyub: "Bir Osmanlı bəyi Təhmasib deyilən o
dəyyusa şah ünvanı ilə xitab edə bilməz.
Heç bir Osmanlı bəyi Təhmasiblə
hünkarımızı müqayisə edə bilməz.
Göy üzündə necə ki bir Günəş varsa, Yer
üzündə də bir tək imperator var ki, o da Sultan
Süleyman xandır".
Qeyd edək ki, həmin serialda Sah
İsmayılın şahlığı da ələ
salınır və o, "əmir" kimi təqdim olunur. Bu
mənada ümumi tariximizdə
hər hansı bir hadisənin yalnış formada
gündəmə gətirilib siyasiləşdirilməsi
yolveriməzdir. Elə Səfəvi-Osmanlı dövründə
iki türk dövlətinin yaxınlaşmasından qorxuya
düşərək onları qarşı-qarşıya qoyan
Avropa dövlətlərinin dəyirmanına yenidən su
tökməyə dəyməz. Bu gün hamımız tarixdən
nəticə çıxarmalıyıq. Hazırda
bütün vasitələrlə qardaşlıq əlaqələrini
daha da möhkəmləndirməyə can atan Azərbaycan və
Türkiyəni qarşı-qarşıya qoymaqda qanı bizdən
olmayanlar xüsusi fəallıq göstərirlər. Onlara
qarşı qoya biləcəyimiz ən təsirli vasitə
babalarımızdan miras qalan türkçülük
ideyaları və ideallarıdır. Bir də Şah
İsmayıl və Sultan Səlim münasibətlərinə
bir məzhəb, təriqət davası kimi baxanlar bir
faktı unudurlar - Şah Xətai və Sultan Səlimdən əvvəl
Əmir Teymurla İldırım Bəyazid
toqquşmasının səbəbləri nə idi?
Bəs
1915-ci ildə Azərbaycan türklərinin Çanaqqalada
üç mindən yuxarı şəhid verməsini, Anadolu
türklərinin 1918-ci ildə Bakının qurtuluşunda
iştirakını və şəhid olmalarını, 1922-ci
ildə doktor N.Nərimanovun "Qardaşın qardaşa borcu
olmaz" prinsipi ilə Türkiyəyə göndərdiyi
qızıl və neft, 1988-1994-cü illərdə türk əsgər və zabitlərinin
Qarabağda döyüşməsini və şəhid
olmasını hər hansı fikir və təriqət
davası ilə izah etmək mümkündürmü? Azərbaycan
Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri,
akademik R.Mehdiyevin haqlı olaraq qeyd etdiyi kimi: "Xalq öz
tarixinin və tarixi yaddaşının vəhdətini hiss
etdikdə onda özünə inam, mənəvi qüvvə
yaranır. Öz etnik mənşəyini dərk etmiş fərdin
həyatı tarixiliklə dolğunlaşır, o, öz xalqının
tarixində baş vermiş bütün hadisələrlə,
onun mədəniyyəti ilə bağlılığı barədə
düşünməyə, özünü ən azı, bu
tarixin bir hissəsi kimi dərk etməyə başlayır. O,
yaradıcı şəxsiyyətə çevrilir,
özünün kim olması, mənsub olduğu etnosun
keçmişi ilə onu nəyin bağlaması barədə
düşünməyə başlayır. Yalnız bu suallara
cavab tapandan sonra insan öz cəmiyyəti üçün
"nə etməli" olduğunu qərara alır".
Simpoziumun
sonunda bəyannamə qəbul olundu: "Türk tarix boyunca
çox bölünüb. Bundan belə bölünməyə
ixtiyarımız yoxdur. İndi birlik və bərabərlik
zamanıdır. Ulu ərənlərimizin söylədikləri kimi, "bir olaq, iri olaq,
diri olaq." Ortaq tariximizi müştərək
və tərəfsiz şəkildə araşdırmalı,
görkəmli tarixi şəxsiyyətlərimizə
birlikdə sahib çıxmalı və
hörmətlə yanaşmalı, əsərlərimizdə
və məruzələrimizdə bir-birimizi
incidəcək ifadələrə yol
verməməliyik".
Bir
sözlə, bu gün hər bir türkə vaxtilə
şairin söylədikləri bir dərs olmalıdır:
Xətai, işin düşər,
Gedib gəlişin düşər,
Dişləmə çiy
loxmanı
Yerinə dişin düşər.
Bəxtiyar QARACA.
Azərbaycan.- 2013.- 11
aprel.- S. 11.