Vətəndaşlıq mədəniyyəti
Azərbaycanın güclü dövlətə
çevrilməsinin həlledici resursudur
Vətəndaş olmaq - vətənin
güclü dövlətə çevrilməsinə töhfə
verməkdir
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin "Azərbaycan
Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə
sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı"nın
icrasının dördüncü ilinin yekunlarına həsr
olunmuş konfransdakı çıxışında dövlət-vətəndaş
münasibətlərinin ana xəttini təşkil edən
başlıca prinsip bir daha vurğulanmışdır:
"Dövlət siyasətinin mərkəzində Azərbaycan
vətəndaşı dayanır, hər şey Azərbaycan vətəndaşı
üçün edilir".
Azərbaycanın
güclü dövlət olması üçün
bütün fəaliyyət ilk növbədə Azərbaycan
vətəndaşının hərtərəfli və
güclü inkişafının təmin edilməsinə
yönəlmişdir və siyasi liderimiz bunu ardıcıl
olaraq bəyan edir. Təbii olaraq sual
yaranır: vətəndaş olaraq dövlətimizin bu həssaslığına
kifayət dərəcədə qarşılıqlı cavab
verə bilirikmi? Hüquqlarımız qədər öhdəliklərimiz
barədə də təsəvvürlərimiz varmı?
Son
günlər cəmiyyətdə müzakirə edilən məsələlərin
müşahidəsi bu sualları cavablandırmaq
üçün bir sıra qənaətlərə gəlməyi
mümkün edir. Bunlardan birincisi odur ki, Azərbaycan xalqı,
vətəndaşı, gənci bu illərdə olduğu
kimi, yenə də öz dövlətinin yanındadır.
İkinci qənaət isə onu deməyə imkan verir ki, cəmiyyətdə,
xüsusilə gənclər sırasında milli təəssübkeşliyin
və tarixi yaddaşın möhkəmləndirilməsi, vətənpərvərliyin
tərbiyəsi səhəsində səylərimiz daha intensiv
olmalı, sistemli şəkildə həyata keçirilməlidir.
Ehtimal olunan hər cür cəhdlərə qarşı
sarsılmaz mənəvi müqavimət
formalaşmalıdır. Bu istiqamətdə diqqət mərkəzində
olan əsas məsələlərdən biri də cəmiyyətdə
"vətəndaş olmaq nə deməkdir" sualına
dair aydın təsəvvürlərin
formalaşmasıdır.
Dövlət
və vətən vahid tam təşkil edən
anlayışlardır. Vətəndaş olmaq böyük
hüquq və nemətdir! Vətəni sevmək - birmənalı
olaraq dövləti sevmək deməkdir! Vətənini sevən
vətəndaş - güclü dövlətin hər şeyə
qadir olan qüvvəsidir.
Tarixdən
məlum olan həqiqətdir ki, vətəni, məmləkəti
"dövlət" zirvəsinə ucalda bilmək vətənini
sevən insanların - vətəndaşların
missiyasıdır. Vətənlərinin adını
dünyanın siyasi tarixinə yaza bilən və qüdrətli
ölkəyə çevirənlər həm də dövlətin
əbədi olaraq ən ali vətəndaş örnəyinə
çevriliblər. Bu, həmişə belə olub və belə olacaq!
Vətəndaş
da, vətəndaşlıq mədəniyyəti də olduqca
dinamik məzmunlu anlayışdır. Bu sahədə hər
hansı problemlərin mövcudluğunun səbəblərini
təhlil etmək istəsək,
"obyektiv, yoxsa subyektiv səbəblərdir"
sualına cavabı görəcəyik. Hesab edirik ki,
başlıca məsələ subyektiv müstəvidədir.
Dövlət obyektiv olaraq vətəndaşını
bütün siyasətinin mərkəzində yerləşdirib.
Onun maraqlarına,
yaşadığı vətənin mənafeyinə xidmətdədir.
Bəs vətəndaş necə, öz öhdəliklərini
dərk edə bilirmi? Bu torpağın üzərində gəzmək,
mənəvi haqqı qazanmaq üçün nə edir?
Vətəndaşlıq
mədəniyyəti və vətənpərvərlik tərbiyəsi
əvvəllər necə idi, indi nə vəziyyətdədir
və gələcək perspektivləri necə olacaq?
Vətənpərvərlik
tərbiyəsi hər zaman konkret-tarixi xarakter
daşıyır və olduqca dinamik anlayışdır. Vətəndaşlıq
tərbiyəsi müasir dövrdə xüsusilə vacib əhəmiyyət
kəsb edir. Belə ki, gənclərin
dünyagörüşü hazırda bir tərəfdən
manipulyasiya obyektinə çevrilmişdir. Digər tərəfdən
isə qloballaşan və liberal dəyərlərin
üstünlük təşkil etdiyi dünyada maddiyyat amilinin
önə çıxması da
reallıqda müşahidə edilən meyillərdən
biridir.
Müasir
elmə görə, "vətənpərvərlik" - vətənin
tarixinə, keçmişinə və gələcəyinə
rəğbət və bağlılıqda ifadə olunan
hissdir. "Vətənpərvərlik" hər bir dövlətin
milli ideyasının mahiyyətidir. Əgər bu sahədə
müəyyən problemlər olarsa, bu o deməkdir ki, milli ideyanın
mühüm bir tərkibinin reallaşması ləngiyə bilər.
"Müqəddəs
yer boş qalmır" deyimini yada salsaq, bu sahədə hər
gün, hər saat tədbirlərin ardıcıl olaraq
görülməsi zəruridir. Bu istiqamətli tədbirlərin
həyata keçirilməsi zamanı kəmiyyət deyil,
keyfiyyət meyarları
üstünlük təşkil etməlidir.
Vətəndaşlıq
mədəniyyətinin, tərbiyəsinin dövlətçiliyin qorunması üçün həyati
vacib resursa çevrilməsini istəyiriksə, onun mənası
və mahiyyətinə dair təsəvvürlər aydın
olmalıdır. Həm də hədəf yalnız gənclər
deyil, bütün cəmiyyət, sosial təbəqələr
olmalıdır. Dünyadakı kimi! Tutduğu mövqe və
statusdan asılı olmayaraq!
Bəzən
"vətən" və "dövlət"
anlayışlarını ayırmaq cəhdlərini
görürük. Gerçəklikdə isə bu anlayışların
bir-birindən təcrid edilməsi mümkün deyil, yaxud da
söz oyunudur! Üstəlik də əgər əməllərdə
təzahür edirsə, onun adı vətənə xəyanətdir!
Ümumən
qəbul edilmiş elmi qənaətə görə, "vətəndaşlıq"
- insan və dövlətin qarşılıqlı öhdəliklərində
ifadə olunan davamlı siyasi-hüquqi münasibətləri,
bağlılığı deməkdir. "Vətəndaşlıq"
bu cür imkanları olmayan digər
insanlarla müqayisədə
müəyyən hüquqlara və vəzifələrə
malik olmaq deməkdir. Buna görədir ki, hüquqi statusuna görə vətəndaş
bu ölkənin ərazisində yaşayan digər ölkə
vətəndaşlarından və ya vətəndaşlığı
olmayan şəxslərdən fərqlənir.
Vətəndaş-dövlət
münasibətlərinin tarixi qədimdir. Maraqlıdır
ki, müasir sivilizasiyanın
yarandığı qədim Romada əhalinin yalnız 10 faizi vətəndaşlar
hesab edilirdi. Afina demokratiyasında vətəndaşlığa
qəbul etmək təntənəli mərasimlə
müşayiət olunduğu kimi, "şəhər-dövlət"
(polis) əleyhinə törədilən əməllərə
görə vətəndaşlıqdan ömürlük məhrum
da edilirdilər.
Bu
baxımdan dövlət-vətəndaş münasibətlərində
də tarixən fədakarlıq və qəhrəmanlıqla
yanaşı, eyni zamanda qarşılıqlı irad və tənqidlər
də olub və olacaq. Ən başlıcası odur ki, vətənin
qüdrətli dövlət olması naminə edilən təşəbbüslər
qarşılıqlı olaraq onun möhkəmlənməsinə
xidmət edib
Bu
istiqamətdə fəaliyyət göstərən və
göstərmək istəyən istənilən fərd olsun,
ya da təsisat - onlara hər cür dəstək göstərilməlidir.
Belə bir durumda vətəndaşlıq mədəniyyətinin
tərbiyəsi xüsusilə dövlətin prioritet sahələrindən
birinə çevrilir. Mövzunun müzakirəsi mövcud vəziyyətə
nəzər salmağı tələb edir.
Ən böyük azərbaycanlı
- ulu öndərin həyatı vətəndaşlıq
örnəyi idi
Xalqımızın
ümummilli lideri Heydər Əliyev Azərbaycanın milli qəhrəmanları
və vətənimizin azadlığı uğrunda şəhidlərin
ailə üzvləri ilə görüşdəki
çıxışında demişdir: "Vətəndaş"
sözü böyük sözdür, müqəddəs
sözdür. "Vətəndaş" sözü o deməkdir
ki, hər bir vətəndaş öz vətəninə sadiq,
vəfalı olmalıdır,
onun müdafiəsi yolunda şəhid
olmağa hazır olmalıdır".
Bu vətəni
bizə Tanrı bəxş edib, əcdadlarımız, tarixi
şəxsiyyətlərimiz onu qoruyub, saxlayıb. Bu dövləti - suveren
Azərbaycanı isə ötən əsrin 90-cı illərinin
əzab-əziyyəti ilə xalqla çiyin-çiyinə
dahi siyasət öndəri - ümummilli lider Heydər Əliyev
yaradıb. Taleyin möcüzəsi kimi ulu öndərin
memarı olduğu müstəqil dövlətçiliyimiz
qurulub və tarixdə ilk dəfə özünü
"müstəqil Azərbaycan vətəndaşı"
adlandıra biləcək yeni nəsil yaranıb.
18
oktyabr 1993-cü il tarixdə Azərbaycanın Müstəqillik
Gününun ikinci ildönümü münasibətilə
xalqa təbrikini yada salanda onun vətəndaş və
dövlət münasibətlərinə verdiyi dəyər
gözlərimiz önündə canlanır. O zaman müstəqillik
o qədər kövrək, dövlətin taleyi o qədər
qeyri-müəyyən idi ki, ümummilli lider Heydər Əliyev
öz təbrikini müraciət üstündə - müstəqil
olmaq istəyən vətəndaşlara xitab üzərində
qurmuşdu: "Hörmətli həmvətənlər! Bu
gün Azərbaycanın həyatında əlamətdar
gündür - dövlət müstəqilliyinin ikinci
ildönümüdür. Mən
bu əlamətdar gündə respublikamızın
bütün vətəndaşlarına müraciət edirəm.
Bu müstəqilliyi daimi etmək üçün fədakar əməyə
dəvət edirəm. Mən bu gün Azərbaycan Silahlı
Qüvvələrinə, vətənini əziz sayan, onu sevən
hər bir vətəndaşa müraciət edirəm. Biz
taleyimizi özümüz həll etmək imkanı
qazanmışıq. Ancaq bu imkanları əldə saxlamaq,
müstəqilliyi daimi etmək qarşımızda duran əsas
vəzifələrdir. Bir dövlət başçısı
kimi mən bu vəzifələri özümün ümdə
vəzifələrim hesab edirəm. Ümid edirəm ki, hər
bir vətənpərvər azərbaycanlı, bu yurdun vətəni
sevən hər bir sakini bunları özünün şəxsi
vəzifələri hesab edəcəkdir. Bu ümidlərlə
sizə həyatınızın bütün sahələrində
uğurlar diləyirəm".
Vətəndaş cəmiyyəti.
Vətəndaşlıq mədəniyyəti
- müqayisə nəyi göstərir?
Vətəndaşlıq,
vətənpərvərlik - ilk növbədə mədəniyyətdir.
Ancaq heç bir qanun özlüyündə cəmiyyətə
hazır vətəndaş bəxş edə bilməz, bu, gərəkli
şərtlərdən yalnız biridir.
Müstəqilliyin əldə edilməsi ilə eyni
vaxtda Azərbaycanda demokratik-hüquqi dövlət və vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğuna başlanmışdır. Bu illər həm də vətəndaş cəmiyyəti
təsisatlarının intibah dövrü olmuşdur. Müstəqillik
illərində Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması və inkişafı respublikada baş verən
demokratikləşmə proseslərinin əsas göstəricilərindən
birinə çevrilmişdir. Əsas
nailiyyətlərdən biri də vətəndaş-dövlət
münasibətlərinin yeni modelinin, vətəndaşların
təşəbbüskarlığı üçün dialoq
məkanının formalaşması olub.
Vətəndaş
cəmiyyətinin təkamülünə tarixi-müqayisəli
yanaşma göstərir ki, onun mahiyyətində müxtəlif
mövqelər mövcuddur. Vətəndaş cəmiyyətinin
tarixi tiplərinin tədqiqi bu sosial fenomenin zaman gedişində
dinamik dəyişikliyə uğrayan məzmuna malik
olduğunu üzə çıxarır. Buradan belə bir nəticə
çıxır ki, informasiya və biliyə əsaslanan cəmiyyətdə
vətəndaş cəmiyyətinin mənası yeniləşməyə
bilməz. Bütövlükdə indiyə qədər
mövcud olan tərifləri birləşdirən bir ümumi
xüsusiyyət isə mahiyyətcə
belə səslənir: vətəndaş müvafiq problemlərin
həllinin fövqünə qalxarsa, o zaman "vətəndaş"
adlana bilməz və siyasiləşən institutlara çevrilər.
İnformasiya və biliyə əsaslanan cəmiyyət dövründə bu institut sosial
sifarişlərə çevik cavab verə bilən təşəbbüslərin,
kreativ vətəndaşlıq funksiyasının əsas
daşıyıcıları kimi çıxış edir və
fəaliyyətlərini də buna müvafiq olaraq
qurmalıdır.
Hazırda
ölkədə 4000-ə yaxın qeyri-hökumət təşkilatı
(QHT), 20-yə yaxın QHT
koalisiyası, Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurası fəaliyyət
göstərir. Bütün bunlar alqışlanmalı olan
çox böyük nailiyyətlərdir.
Eyni
zamanda, hüquq və öhdəliklər bir-biri ilə
bağlı anlayışlardır. Sözünün
kökündə "vətəndaş" sözü olan
bu təsisatlarda çoxsaylı "vətəndaş
hüquqları cəmiyyətləri" olduğu kimi, vətəndaş
öhdəlikləri cəmiyyətlərinin də olması
gözləniləndir. Vətəndaş cəmiyyətinin 5
minə yaxın təsisatı arasında bu ideyaya xidmət edənlər
çoxdur. İstər Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə
dair Azərbaycan həqiqətlərinin dünyaya çatdırılması
yönündə, istər milli qəhrəmanlarımızın
cəmiyyətə tanıdılması yönündə gərəkli
işlər görülür. Bu da çox təbiidir. Belə
ki, sözünün kökündə vətəndaş olan
bir cəmiyyəti məhz vətəndaşlıq mədəniyyəti
olan insanlarla qurmaq mümkündür. Çünki vətəndaşsız,
dövlətini sevməyən fərdlərdən "vətəndaş
cəmiyyəti" qurmaq mümkünsüzdür!
Qeyd
edilən məsələdə
vətəndaş cəmiyyəti və onun tərəfdaşları
olduqca geniş anlayışdır və çoxsaylı
subyektlərə malikdir. Həmin subyektlərin bir neçəsinə ardıcıl olaraq nəzər
salaq. Məsələn, siyasi partiyaların, hərəkatların,
gənclər təşkilatlarının proqramlarında bu
mövzuya - vətəndaşlıq mədəniyyətinin
formalaşmasına münasibət
necədir?
"Yeni
Azərbaycan Partiyasının Proqramı"na nəzər
salsaq, burada əsas ideoloji prinsiplərdən biri azərbaycançılıq,
vətənçilik prinsipidir. Bu prinsipə görə,
"Yeni Azərbaycan Partiyası dilindən, dinindən, etnik və
sosial mənşəyindən asılı olmayaraq Azərbaycan
dövlətinə və onun qanunlarına tabe olan, ölkəmizdə
və onun hüdudlarından kənarda yaşayan bütün
Azərbaycan vətəndaşlarını Azərbaycan
xalqı, Azərbaycanı isə onların ümumi,
bölünməz vətəni, doğma yurdu hesab edir.
Partiyamız Azərbaycan xalqının milli-mənəvi dəyərlərinin,
adət-ənənələrinin, milli əxlaqi mentalitetinin,
dilinin, dininin qorunmasını hamı üçün
ümumi vətən hesab olunan və xalqımızın
dövlətçilik hisslərini, dövlət rəmzini
yaşadan vahid Azərbaycan dövləti ilə bağlayır.
Azərbaycan
dövləti bizim milli varlığımızın,
birliyimizin, dinc və firavan həyatımızın təmin
edilməsinin, hər kəsin hüquq və azadlıqlarının
qorunmasının yeganə, etibarlı vasitəsidir! Odur ki,
partiyanın üçüncü əsas prinsipi özündə
milli, mənəvi və ümumbəşəri dəyərləri
əks etdirən azərbaycançılıq və vətənçilikdir".
Partiya gənclərlə sıx, birgə fəaliyyət
göstərir.
Digər
partiyaların nizamnamələrində, gənclər təşkilatlarında
da, bir qayda olaraq, "azərbaycançılıq",
"dövlətçilik" ifadələri vurğulansa
da, bunlar formal xarakter daşıyır. Çünki
reallıqda əksər partiyaların fəaliyyəti bu
sözlərin həqiqi məna və mahiyyətindən uzaq
olan fəaliyyəti nümayiş etdirməklə məşğuldur.
Vətəndaşlıq duyğusu
olmayan "vətəndaşlar"...
Dünyada
elə dəyərlər var ki, onları seçmirlər. Bu
dəyərlərin sayı çox az olduğu
üçün onları sadalamaq olar. Bu, doğulduğun vətən,
vətəndaşı olduğun dövlət, mənsub
olduğun millət, mənəvi prinsiplərindir! Yəni
onları seçim etmək mümkün deyil. İnsanları
vətən amili birləşdirir! Başqa çox şeylərin
ayırdığı cəmiyyəti də dövlət kimi
özünü təsdiq edən vətən sarsılmaz edir!
Lakin təbii ki, bu, həmin mənəvi birlik formasını
- dövlətin dəyərini
anlayanlar üçündür.
Postmodern
qloballaşan cəmiyyətdə bəzən vətən, vətənpərvərlik
anlayışlarını dəbdən düşmüş
mövzu hesab edənlər də var. Xüsusilə də bu
insanlar kateqoriyasına mənsub olanların istinad etdiyi, daha
doğrusu, təzim etdikləri Qərb məkanında. Qərbə
təzim edənlər üçün burada "vətən"
və "dövlət" anlamlarına verilən dəyərə
də bələd olmaq pis olmazdı. Həmin dövlətlərin
vətəndaşları öz vətəninə xidməti hər
şeydən öndə qoyur.
Lakin
qeyd etdiyimiz kimi, seçimi mümkün olmayan dövlətçilik
dəyərlərini seçmək
istəyənlər mövcuddur. Belə yaşayanlar
üçün bəlkə də ən böyük cəza
elə onların "vətənsiz və bayraqsız",
dövlətini və kimliyini bilmədən
yaşamalarıdır. Belələri vətəndaşları
olduqları dövlət haqqında yalnız uydurma və mənfi
informasiyanın toplanmasını, milli mənəviyyata və
qanuna zidd olaraq tirajlanmasını özlərinə
"missiya" seçirlər.
Onlar özlərinin xəyal etdiyi kimi, nə
demokratik düşüncə, nə də peşəkarlığına
görə deyil, yalnız Azərbaycan
əleyhinə olduqları üçün maliyyə mənbələri
tapırlar. Demokratiya barədə anlayışları isə
belədir ki, hansı ölkədə "dövlətçilik
dəyərlərinin inkarı" yoxdursa, deməli, orada
demokratiya, azadlıq yoxdur, yəni bu qədər bəsit
düşünənlər var.
Onlar
Azərbaycanın suveren, beynəlxalq münasibətlərin bərabərhüquqlu
subyekti, regionda bütün sahələrdə lider ölkə
kimi özünü tanıdan müstəqil dövlət
olduğunu dərk etmək səviyyəsində deyillər. "Dünyanın
paytaxtı" kimi etalon hesab
etdikləri xarici dairələrin buyuruqlarını yerinə
yetirmək üçün bu
"əyalət düşüncəsi"nin sahibləri
dəridən-qabıqdan çıxırlar. Müstəqil
dövlətinə deyil, təzim etdikləri, maliyyə
bosları ilə təmasda olmaqla "demokratik" hesab edənlərin
əslində "əyalət düşüncəsi" ilə
yaşadıqlarına yalnız acımaq qalır. Xarici dəstəkçilər
öz işini görür, öz dövlətlərinə
xidmət edirlər. Başqa məsələdir ki, ona öz
dövlətinə xidmət etməsi üçün
"xidmətçilər", onun ölkəsini
dünyanın paytaxtı, özlərini isə asılı
hiss edən əyalət təfəkkürlü buyuruq
qulları lazımdır. Bu məqsədlə istifadə
etdiyi Azərbaycandakı yalnız
ad və soyadlarından azərbaycanlı olduqları, mənəviyyatca
xəyanətə, erməniliyə xidmət edənlər
tapmaq çətin deyil!
Məsələ
burasındadır ki, kiminçünsə "vətən",
"dövlət", "vətəndaşlıq"
anlayışları ayrılmaz vəhdət təşkil
edir, kiminçünsə bunlar başqa-başqa şeylərdir.
Reallıqda
aramızda bu illərdə özünü "vətəndaş"
adlandıran, eyni zamanda dövlətçiliyə
qarşı çıxmağı peşə seçən
adamlar da var. Ən dözülməz vəziyyət onda
yaranır ki, onlar vətən, dövlət haqda gəlişigözəl
sözlər söyləyir, onun adından sui-istifadə edərək
vətənə xəyanət sayılan addımlar
atırlar.
Digər
paradoks ondan ibarətdir ki, öz partiyalarının, hərəkatlarının
adında "vətəndaş" sözündən gen-bol
istifadə etməyə üstünlük verirlər (Bu
yaxınlarda dövlətçilik əleyhinə əməllərdə
ittiham edilən "Nida" Vətəndaş Hərəkatı
kimi). Lakin bu sözün mahiyyətini dərk edirlərmi?
Gecə-gündüz
dövlətin onlar üçün etməli olduqlarına
dair iddialar səsləndirən
bu adamlar bir dəfə də olsun özlərinə sual
vermirlər: onlar vətən üçün nə isə
ediblərmi?
Belə
insanların sayı xoşbəxtlikdən az olsa da, bu, cəmiyyəti
və ziyalıları düşündürməlidir.
Çünki məhz bu kateqoriyadan olanlar Azərbaycan dövlətinin
xaricdə və daxildə güclənməsini istəməyən,
onun əleyhinə çalışanların başlıca hədəfini
təşkil edirlər. Həmin qüvvələr onlarla həm
ideoloji, həm də praktiki olaraq ciddi şəkildə
işləyirlər.
Bilərəkdən
və bilməyərəkdən "dövlət və
xalq", "vətən və vətəndaşlıq"
anlayışlarını süni şəkildə bir-birindən
ayıraraq düşmənçilik mövqeyində dururlar.
Hələ sadalanan anlayışların mahiyyətini və mənasını
tam dərk etməyən neçə-neçə gənci
yanlış yola salaraq onların arxasında gizlənmək -
bundan böyük rəzalət ola bilməz! Bəlkə də
o gənclər öz həyatlarında böyük işlər
görə bilərdilər. Lakin nə təhsil, nə karyera
imkanlarını sınamağa fürsət verməyərək
cinayətkarlığa, xəyanətə sövq edirlər. Ən
dəhşətlisi odur ki, taleyindən xətt çəkilən
bu insanların düşdükləri vəziyyətə görə
heç bir məsuliyyət daşımırlar.
Bu
gün müstəqil dövlətimizin ərazi
bütövlüyü pozulub, vətənimizim bir
parçası işğal edilib. Pafosdan çox uzaq olaraq demək
istərdik ki, vətən təəssübkeşi olan, onun
ağrısını hiss edən hər bir azərbaycanlı
üçün bu ümummilli problem hər şeydən
öndədir. Müharibə şəraitində
yaşayırıq. Xain düşmən gülləsinə
tuş gələn, atəşkəsin pozulması nəticəsində
həlak olan əsgərlərimiz də, Milli Qəhrəman
zirvəsinə yüksələn Mübariz kimi
oğullarımız da var!
Hüquqi baxımdan şəxsiyyət
vəsiqəsinin olması avtomatik olaraq vətəndaş
olmaq deyil
Bu
gün demokratik dövlətdə yaşayırıq və
şəxsiyyət vəsiqəsi alan hər kəs ən
azı de-yure olaraq Azərbaycan
vətəndaşı hesab olunur. Bununla yanaşı, vətəndaş
olmaq missiyasının dərk edilməsi barədə
düşünülmür.
Yəqin
xatırlatmağa dəyər ki, adətən dövləti
qarşısında böyük xidmətləri olan insanlar
haqda danışanda ən yüksək xüsusiyyət kimi "vətəndaş"
sözünü vurğulayır, işlədirik. Məsələn,
xalqına xidmət edən görkəmli insanlardan söz
açanda "həm ziyalı, həm də vətəndaş,
alim-vətəndaş, siyasi xadim-vətəndaş" deyimlərinə
rast gəlirik. Bu, hər birimizi düşündürməlidir.
Yəni alim, ziyalı, tədqiqatçı, siyasətçi
olmaqla yanaşı, əvvəl dövlətinin təəssübünü
çəkən vətəndaş olmaq hər kəsə nəsib
olan xoşbəxtlik deyil.
Vətəndaşlıq
- yalnız şəxsiyyət vəsiqəsində müvafiq
qeydiyyat demək deyil. Bu, bütöv bir anlayışdır və
sözün kökündəki "vətən" kimi mənəvi
anlayışla bağlıdır.
Torpağını,
tarixini, mədəniyyətini, dilini, dinini, mənəvi dəyərlərini
və ənənələrini sevməyən vətəndaş
sayıla bilməz! Vətəndaş - mənəviyyat
kateqoriyasıdır və onu yalnız hüquqi başa
düşənlər mənəvi haqqını itirmiş
olur.
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına görə: "Maddə
26. İnsan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının müdafiəsi.
I. Hər kəsin qanunla qadağan olunmayan
üsul və vasitələrlə öz hüquqlarını
və azadlıqlarını müdafiə etmək hüququ
vardır". Reallıqda
gördüyümüz cəhdlər bunun əksini deməyə
imkan verir.
Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşlığı
haqqında qanuna görə isə: "Maddə1. Vətəndaşlıq hüququ. Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının 52-ci
maddəsinə görə, Azərbaycan dövlətinə mənsub
olan, onunla siyasi və hüquqi bağlılığı,
habelə qarşılıqlı hüquq və vəzifələri
olan şəxs Azərbaycan Respublikasının vətəndaşıdır.
Azərbaycan Respublikasının ərazisində
və ya Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarından
doğulmuş şəxs Azərbaycan Respublikasının vətəndaşıdır.
Valideynlərindən biri Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşı olan şəxs Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşıdır".
Təbii ki, vətəndaşlıq haqda qanun demokratik cəmiyyətdə
bütün məqamları təfərrüatı ilə əhatə
etmək imkanında deyil. Vətəndaşlıq
yalnız milliyyət də demək deyil. Azərbaycanın
ərazi bütövlüyü uğrunda canından keçən
və Şəhidlər xiyabanında uyuyan qardaş
xalqların neçə-neçə nümayəndəsi ən
şərəfli vətəndaşlarımızdır.
(Ardı
var)
Rəbiyyət ASLANOVA,
Milli Məclisin İnsan
hüquqları
komitəsinin sədri, professor
Azərbaycan.-2013.-
17 aprel.- S.10.