Daşlaşmış mədəniyyət
nümunələri
18 aprel Beynəlxalq
Abidələr və Tarixi Yerlər Günüdür
Azərbaycan
xalqının mədəni irsi bəşər mədəniyyətinin
ayrılmaz parçasıdır.
Məhz elə buna görə də çoxəsrlik tarixi
keçmişimizdən yadigar qalan mədəniyyət abidələrinin
mühafizəsi beynəlxalq əhəmiyyət kəsb edir.
Abidələrimizin bəşəri əhəmiyyətini nəzərə
alan UNESCO-nun Dünya İrs Komitəsi tərəfindən nəşr
olunan "Dünya İrs" jurnalı da İçərişəhər,
Şirvanşahlar sarayı və Qız qalasının qurumun
təhlükədə olan İrs siyahısından
çıxarılması barədə məqalə dərc
edib. Burada abidələrin mühafizəsi sahəsində Azərbaycanın əldə etdiyi uğurlar da
yüksək qiymətləndirilib.
Tarixi
tədqiqatlar təsdiqləyib ki, Azərbaycan bəşər
sivilizasiyasının ilk meydana gəlmiş ərazilərində
yerləşir. Təbii coğrafi
mövqe və həyat şəraitinin
təmini üçün zəruri mühitin
olmasındandır ki, bu yerlər ilk insan məskənləri
kimi tarixə yazılıb. Aparılan arxeoloji tədqiqatların
nəticəsində məlum olub ki, burada yaşamış qədim
insanlar çox böyük və şərəfli tarixə
malikdirlər. Ulu babalarımız çox dəyərli maddi
mədəniyyət nümunələri yaratmışlar ki,
onlar respublikamızın ərazilərində yetərincə
qeydə alınmışdır. Bu abidələr hər bir
xalqın və ya millətin tarixi, mədəniyyəti, bir
sözlə, inkişafının bariz sübutudur.
Maraqlıdır ki, Azərbaycan ərazilərində belə
abidələrin sayı həddən artıq çox olub və
onların yaşı əsrlərlə hesablanır. Ona görə də
ölkəmizə səfər edən Avropa səyyahları
Azərbaycanın tarixi mədəni abidələrinə
heyranlıqlarını gizlədə bilməmiş və bu
barədə dəfələrlə öz xatirələrində
qeyd etmişlər.
Maddi
mədəniyyət abidələri ilə yanaşı,
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, dini xarakterli məbədlər də bu yerlərin
tarixinin qədim və zənginliyini özündə əks
etdirir. Coğrafi nöqteyi-nəzərdən harada tikilməsindən
asılı olmayaraq, ilk növbədə, onların təbii
mühafizəsi nəzərə
alınıb.
Qobustan
qayalıqları ilə Azıx mağarasında ilk insanın
əl işlərinin dövrümüzədək gəlib
çıxmasında da məhz təbii coğrafi amil əsas
rol oynayıb. Qobustanda aşkar edilmiş mağaralar və digər
sığınacaqlar, bir sözlə, memarlıq abidələri
də sübut edir ki, bu yerlər sivilizasiyaların
qovuşaraq yaratdığı mədəniyyətin
beşiyi, yəni ilk insan məskənləridir.
Manna və Atropatena dövlətlərinin mədəniyyət abidələri, müdafiə tikililəri - qalalar, yolüstü karvansaralar, o dövrün şəhərlərinin əzəmətli qala divarları, Urmiya gölü ətrafındakı sərdabələrin tədqiqi göstərir ki, hələ VI yüzillikdə bu yerlərdə yaşayış mədəniyyəti o həddə çatıb ki, hətta eyvanlı evlər də tikilib. Yaxud həmin dövrün dini abidələrindən olan od məbədlərini götürək. Bu günümüzədək gəlib çatan belə sərvətlər (Atəşgah məbədi) Azərbaycanın milli memarlığının inkişafında mühüm rol oynayıb. Onu da qeyd etməliyik ki, atəşpərəstliyin yayılması ilə bağlı yaradılan ibadətgahlar islamdan əvvəlki dövrün məbədləri sayılır. Qafqaz Albaniyasının yadigarları da bir daha təsdiqləyir ki, şəhərsalma mədəniyyətinin təşəkkül tapmasının tarixi çox qədimlərə gedib çıxır. Qəbələnin möhkəm qala divarları, saxsı borularda şəhərə su çəkilməsi, dəmirqapı keçidindəki müdafiə sistemi, Çıraqqala, Ləkit və Mingəçevirdəki məbədlər kompleksi, yaxud Sasanilər dövrü tarixini özündə qoruyub saxlayan müdafiə xarakterli abidələr də bunları söyləməyə əsas verir.
Məlumdur ki, islam dininin Qafqazda yayılması ilə bu yerlərdə memarlığın inkişafında da müəyyən dəyişikliklər zərurətə çevrildi. Yeni tipli memarlıq tikililəri - məscidlər, mədrəsələr, türbə və digər məbədlər tikilməyə başladı. Ərdəbil, Marağa, Urmiya, Şamaxı, eləcə də Bərdə, Şabran və digər yaşayış yerləri o dövr üçün Azərbaycanın ən inkişaf etmiş mədəniyyət mərkəzlərindən sayılırdı. O da xüsusi olaraq qeyd edilməlidir ki, islamdan əvvəlki dövrlərdə inşa edilən alban tikililəri milli memarlığın inkişafında mühüm əhəmiyyət daşıyıb. Həmin dövrün abidələrindən söz açarkən Zaqataladakı Paşan və Muxax, Şəkidəki Böyük Gəldək, Govurqala, Qəbələnin Böyük Əmirli, Dağlıq Qarabağın Xocavənd rayonunun Qarakənd, bir sözlə, respublikamızın bütün bölgələrindəki tarixi, dini, maddi mədəniyyət nümunələrini unutmaq olmaz. Yeri gəlmişkən, hər bir dövrün özünəməxsus memarlıq nümunələri olub və onlar tarixi əhəmiyyət daşıyıblar. Heç də təsadüfi deyil ki, Vətənimiz abidələr məskəni sayılır. Son dövrlər həmin tarixin yaddaşlarına münasibət birmənalı şəkildə dəyişib. Çünki tarixi yadigarların daşıdığı əhəmiyyət birə-on qat artıb. Turizmin inkişafında mühüm rol oynayan belə abidə və məbədlər heç də ötəri yerə əcnəbi turistlərin marağını kəsb etmir.
Təəssüf ki, tarixən bu kimi mədəniyyət nümunələri milli, məhəlli münaqişələrin qurbanlarına çevrilməkdən sığortalanmayıb. Hər dövrün özü ilə gətirdiyi "səmum yeli" onların bir çoxunun daşını daş üstə qoymayıb. Ötən əsrin əvvəllərində və sonlarında ermənilərin məkrli, çirkin siyasəti nəticəsində yer üzündən silinən abidə və məbədlərimiz də az olmayıb. Erməni işğalçılarının talan etdiyi abidələr də Azərbaycan xalqının tarixi və mədəniyyətinin zənginliyini və qədimliyini özündə əks etdirdiyi üçün belə qəddarcasına, vəhşicəsinə yer üzündən silinmiş və ya erməniləşdirilmişdir. Təsadüfi deyil ki, dağıdılmış, məhv edilmiş maddi mədəniyyət nümunələrinin arasında təkcə Şuşa, Laçın və Qubadlının rəsm qalareyaları deyil, Ağdam, Füzuli, Cəbrayıl, Zəngilan və Kəlbəcərin nəinki ərazilərindəki, hətta muzeylərində qorunub saxlanan belə sərvətlər talan edilərək Ermənistana daşınmışdır.
Bəşər mədəniyyətinin tərkib hissəsi olan maddi-mənəvi irsin qorunması beynəlxalq əhəmiyyət kəsb etdiyindən, onların mühafizəsi bu gün diqqət mərkəzindədir. Azərbaycan dövlətinin yürütdüyü humanitar siyasət nəticəsində respublika ərazisindəki mövcud tarixi, dini və mədəniyyət abidələrinin aşkar edilməsi və mühafizəsi istiqamətində çox böyük və məqsədyönlü layihələr həyata keçirilir ki, bu işdə Heydər Əliyev Fondunun fəaliyyətini xüsusi qeyd etmək lazımdır. Məhz bu fondun reallaşdırdığı bir sıra regional, yerli və beynəlxalq layihələr əsasında xalqımızın maddi-mənəvi sərvətlərinin qorunub saxlanması və gələcək nəsillərə çatdırılması xüsusi fəaliyyət proqramına çevrilib.
Dünya birliyi abidələrin beynəlxalq mühafizəsindən danışdığı bir vaxtda erməni vandalizmi Azərbaycanın maddi mədəniyyət nümunələrini yer üzündən silməklə məşğuldur. Dəfələrlə beynəlxalq tribunalardan səsləndirildiyi kimi, ermənilər heç bir beynəlxalq qanunlara əməl etmək fikrində deyillər. Şuşa tarixən abidələr şəhəri kimi tanınıb. Lakin çox təəssüf ki, 1992-ci il may ayının 8-dən sonra bu qədim, ulu musiqi beşiyində xalqımıza məxsus maddi mədəniyyət nümunələri dağıdılıb. Orada "güllələnmiş heykəllərin fəryadı" isə beynəlxalq birlikdə, sadəcə eşidilmədi. Erməni vandalizminin Azərbaycan ərazilərinə təkcə ötən əsrin doxsanıncı illərinin əvvəllərində təcavüzü nəticəsində Dağlıq Qarabağ və ona bitişik rayonlarda 13 dünya (6 memarlıq və 7 arxeoloji), 292 ölkə əhəmiyyətli muzey, 23 bağ, park, monumental və xatirə abidələri, 15 dekorativ sənət nümunəsi - tarixi və mədəniyyət nümunələrini yerlə-yeksan etməsi faktı artıq bir sıra beynəlxalq təşkilatların rəsmi sənədlərində də əksini tapıb. Əlbəttə, bura ayrı-ayrı rayonlarda məhv edilmiş abidə və məbədləri də əlavə etsək aydın olar ki, ermənilərin faşizm xislətli çirkin siyasətinin nəticəsidir ki, keçmiş SSRİ-də yeganə sayılan Ağdamın Çörək, dünya şöhrətli, 13 mindən artıq nadir eksponatlı Kəlbəcər və Laçının tarix-diyarşünaslıq muzeyləri darmadağın edilmişdir.
Ermənistanın işğalçılıq siyasəti nəticəsində Azərbaycanın tarixi və mədəniyyət, eyni zamanda, dini abidələrinin barbarcasına dağıdılması və qəsdən korlanması "Silahlı münaqişə baş verdikdə mədəni dəyərlərin qorunması haqqında" 1954-cü il Haaqa Konvensiyası, "Ümumdünya mədəni və təbii irsin mühafizəsi haqqında" UNESCO-nun 1972-ci il Konvensiyası, eləcə də "Arxeoloji irsin mühafizəsi haqqında" 1992-ci il Avropa Konvensiyası ilə daban-dabana zidd olsa da, nədənsə beynəlxalq birlik belə çirkin "siyasət"in qarşısının alınmasında qəti mövqe göstərmir, bu vandalizmə ikili standartlarla yanaşır.
Tarixin yaddaşı və yadigarları olan abidələr maddi mədəniyyət nümunələridir. Bax, elə buna görə də onların qorunması və gələcək nəsillərə çatdırılması olduqca vacib məsələlərdəndir. 1983-cü ildə UNESCO-nun Beynəlxalq Abidələrin Mühafizəsi Assambleyasının təsis edilməsində də məqsəd diqqəti maddi mədəniyyət nümunələrinin və tarixi ərazilərin qorunmasına yönəltmək olub.
Əlbəttə,
mütəxəssislərin də qeyd etdikləri kimi,
sivilizasiyalı bəşəriyyətin tarixi keçmişininin öyrənilməsində
abidələr xüsusi əhəmiyyət
daşıyırlar. O da danılmaz faktlardan hesab edilir ki,
minilliklərin yadigarları olan
abidələr, təəssüf ki, heç də
hamısı bu günümüzə qədər gəlib çıxmayıb.
Onların sıradan çıxmasının isə təbii
və süni səbəbləri olub. Belə ki, təbii
aşınmalara məruz qalan abidələr, təəssüf
ki, insan əli və əməlinin də qurbanlarına
çevrilmişdir. Zaman-zaman ərazilər yadellilər tərəfindən
işğal edilərkən məhvə məhkum olunan maddi mədəniyyət
nümunələri içərisində dini xarakterliləri
də az deyil. Bütün hallarda tarixi irsi qoruyub saxlamaq vətəndaşlıq
borcuna çevrilməlidir.
Məhəmməd NƏRİMANOĞLU
Azərbaycan.-2013.- 18 aprel.- S.9.