Dünya, səndə nəyim qaldı
Xalqımız 2013-cü ili Heydər Əliyev ili kimi qeyd edir. Çünki bu il ulu öndərin 90 yaşı tamam olur. Heydər Əliyev elə bir məktəb idi ki, bu məktəbin hər bir yetişdirməsi canlı əsərə çevrilmişdi. Heydər Əliyev məktəbini keçənlər həyatda heç vaxt büdrəməyiblər, Vətənə, xalqa sədaqətlə xidmət etmişlər və edirlər! Bu əziz günlərdə Heydər Əliyev məktəbinin yetişdirmələrindən söz açmaq, onları yada salmaq yerinə düşür. Bu məktəbin ən layiqli yetirmələrindən biri də 90 yaşını qeyd etməyə hazırlaşdığımız Yunis Rzayev idi.
Onu respublikada yaxşı tanıyırdılar. Böyükdən kiçiyədək hamı Yunis Rzayevə inanırdı, hörmətlə yanaşırdı. Onun yanına böyük ümidlə gələrdilər. İnsanları çox səmimi qarşılayar, əlindən gələn köməyi edərdi. Yunis müəllim barəsində xalq arasında bir deyim yaranmışdır, "o kişi adamdır". Bu, bir həqiqətdir ki, hər adama kişi demirlər. Yunisin doğulub boya-başa çatdığı ailə onun ləyaqətli bir adam kimi formalaşmasında böyük rol oynamışdır.
Yaşlı nəslin nümayəndələri, onun atası Qəhrəman kişini yaxşı xatırlayırlar. Sözü bütöv adam idi. Ailəsini dolandırmaq üçün gecə-gündüz çalışardı, yorulmaq nə olduğunu bilməzdi. Həmişə yeganə oğlu Yunisə deyərdi ki, zəhmət ən böyük məktəbdir, zəhmətin verdiyi tərbiyəni heç kim, heç nə vermir. Bir də dönə-dönə deyirdi ki, dilinə yalan gətirmə, yalan qədər adamı hörmətdən salan ikinci bir şey yoxdur!
Yunis
müəllim xoşbəxt bir adam idi. Çünki o, Qəhrəman kişinin ailəsində
dünyaya gəlmişdi. Bu ailədə xeyirxahlıq,
kasıb-kusuba əl tutmaq, alicənablıq, ürəyiyanımcıllıq
və insanpərvərlik kimi ülvi keyfiyyətlər nəsildən-nəsilə
verilmişdi. Yunis müəllimə də bu
keyfiyyətlər genlər vasitəsi ilə keçmişdi.
Qəhrəman
kişi dünyasını tez dəyişdi.
1946-cı ildən ailə Yunisin ümidinə
qaldı. O, müharibədən yenicə qayıtmışdı.
Evin tək oğlu, üç bacının tək
qardaşı idi. Dolanışıq xeyli
çətinləşmişdi, çörək daşdan
çıxırdı. Ona görə də
Yunis gənc yaşlarında ən ağır işlərə
gedirdi.
Onun işgüzarlığını, mərifət və
mədəniyyətini, diribaşlığını
görüb 21 yaşında Şişqaya kəndində istehlak
cəmiyyətinin sədri seçdilər. Yunisdən əvvəl
bu vəzifədə onun atası işləyirdi.
Müharibə yenicə başlayanda Qəhrəman kişi imkansız ailələrin
siyahısını tutub onlara növbədənkənar ərzaq
məhsulları verərdi. Çoxlarının
dükanlardan aldıqları malların qiymətini ödəməyə
imkanları yox idi. Mahir təşkilatçı və xeyirxah bir ağsaqqal kimi camaatın
çörəklə imtahana çəkilməsinə imkan
vermədi. Atası dünyasını dəyişəndə
kənd camaatının tələbi ilə Yunis atasını əvəz
etdi. Atası kimi Yunis də işə
müharibədə həlak olan ataların
uşaqlarının siyahısını tutmaqdan
başladı. Yetim qalmışların təhsil almaları
üçün çox çalışdı, onlara pulsuz
paltar verilməsinə nail oldu. Bir gün
gördü ki, müharibə uşaqları çılpaq
ayaqlarına əski dolayıb ayaqyalın məktəbə
gedirlər. Bu ona elə pis təsir
etmişdi ki, ömrünün son günlərinədək
xatırlayırdı. Yunis müharibə illərində
qəhətə çıxmış "qaloş"
axtarışına başladı. Çox çətinliklə
Bakıdan 500 cüt qaloş alıb yetim uşaqlara
payladı. Bu qayğı
qarlı günlərdə ayaqyalın məktəbə gedən
uşaqları çox sevindirdi.
Onun
qayğı və təəssübkeşliyindən
çoxları nümunə
götürürdü. Özünü intizamlı və tələbkar
kimi göstərən Yunisi az sonra Rayon Partiya Komitəsinə
işə dəvət etdilər. Əvvəl təlimatçı,
sonralar şöbə müdiri
işlədi.
1951-ci ildə
Yunis Rzayevi Basarkeçər Rayon XDS İcraiyyə Komitəsinin
sədri, sonralar isə həmin
rayonun partiya komitəsinin birinci katibi seçdilər. O,
Basarkeçər rayonunun sosial-iqtisadi məsələlərini
uğurla həll edirdi. Həmin illər Göyçənin ən rahat,
qayğısız və xoşbəxt illəri idi. Göyçənin
azərbaycanlılar yaşayan kəndləri ildən-ilə abadlaşır,
sosial obyektlərin, xüsusən də məktəblərin,
mədəniyyət evlərinin, uşaq
bağçalarının tikintisi sürətlənirdi.
Raykom
katibi xüsusilə milli mədəniyyətimizin
qorunub inkişaf etməsinə böyük diqqət yetirirdi.
Təsadüfi deyil ki, Ermənistanın tərkibinə
qatılan azərbaycanlı rayonları içərisində
öz milli mədəniyyətini, adət və ənənəsini
ən çox qoruyan da elə Basarkeçər rayonu idi. Hər il burada bədii özfəaliyyət
kollektivlərinin olimpiadası keçirilirdi, Bakıdan tez-tez
müğənnilər, musiqi kollektivləri və teatrlar dəvət
olunurdu. Aşıq musiqisi geniş təbliğ edilirdi.
Aşıq Ələsgərin məzarı bərpa olundu.
Onun yubileyləri keçirildi.
Yunis
Rzayev heç vaxt Azərbaycan mədəniyyətinin erməni
mədəniyyətindən zəngin olduğunu dilinə gətirməzdi.
Lakin onun rəhbərliyi altında keçirilən tədbirlər
vasitəsi ilə bunu sübut edirdi, ermənilərin özlərinin
etirafını eşitməkdən xüsusi həzz
alırdı.
Ermənistanda
Yunis Rzayevin böyük nüfuzu vardı. O, 3
çağırış Ermənistan SSR Ali Sovetinin, 7-ci
çağırış SSRİ Ali Sovetinin deputatı, 2
çağırış respublika Ali Sovetinin sədr
müavini seçilmişdi, Ermənistan KP Mərkəzi Komitəsinin
üzvü idi.
Yunis
Rzayev öz nüfuzundan istifadə edib milli siyasətin
keşiyində dayanmışdı. O, Talıb Musayev, Tapdıq Əmiraslanov, Qəşəm
Aslanov və digər qeyrətli oğullarla birlikdə erməni
hiyləsinin nəticəsi kimi Göyçə əhalisinin
Azərbaycanın Mil-Muğan zonasına
köçürülməsinin qarşısını
aldı, əhalinin dədə-baba yurdlarından
çıxarılmasına imkan vermədi. Azərbaycanlıların
ən çox yaşadıqları Vedibasar, Dərələyəz,
Uluxanlı, Sərdarabad, Şiraz ərazilərindən fərqli
olaraq, Azərbaycanın aran zonalarına Göyçə
mahalından köçürülənlər çox az
oldu.
Həmin
illər ermənilər bir neçə dəfə
Basarkeçər rayonunun və onun azərbaycanlılar yaşayan
kəndlərinin adlarını dəyişdirmək istəsələr
də, hər dəfə Yunis Rzayevin müqaviməti ilə
qarşılaşdılar. O dövrdə erməni millətçilərinin törtöküntülərinin əl-ayaqları
Göyçə mahalından kəsilmişdi. Basarkeçəri
heç cür "Vardenis" edə bilmirdilər.
Allah ona hər
şey vermişdi, ucaboylu,
enlikürək, qartal
baxışlı, təbiətən şən və
şux, yaşına uyğun olmayan gur səsi, boyuna uyğun
olmayan qıvraq yerişi və yerişə uyğun olmayan səbrli
və təmkinli adam idi. Onu nəinki azərbaycanlılar, hətta
ermənilər də sevir, ehtiramla yanaşırdılar.
O, işdə nə qədər ciddi,
tələbkar idisə, məclisdə, dost-tanış
yanında bir o qədər şən, deyib-gülən idi. Hər
bir şeyi gözü ilə görməyi, camaatla söhbət
etməyi xoşlayardı. Qocalarla görüşməkdən,
söhbət etməkdən həzz alardı. Onda çox yüksək
aura var idi. Hara gedirdisə, əhali onun ətrafına
toplaşardı, dərdlərini
çəkinmədən danışardılar. Ermənistanda
azərbaycanlılar Yunis Rzayevi el ağsaqqalı, el atası,
ermənilər isə öz aralarında onu "turkeri
derder" (türklərin şahı) adlandırardılar.
Yunis müəllim o günləri
xatırlayaraq deyirdi: "Raykom katibi işləyəndə
bir də gördüm ki, Yerevanda Ermənistan KP Mərkəzi
Komitəsində, Ermənistan SSR Nazirlər Sovetində, Ermənistan
SSR Ali Sovetinin Rəyasət Heyətində, nazirliklərdə
bir nəfər də olsun azərbaycanlı yoxdur. Ermənistan
KP Mərkəzi Komitəsinin birinci katibi Koçinyanla
söhbət edərkən dedi ki, ali təhsilli azərbaycanlılar
çox azdır. Ali təhsili olanlar da rəhbər işdə
işləməyə yaramırlar.
Mən böyük narahatçılıq keçirdim.
O gündən kəndləri, hətta başqa rayonları da
bir-bir gəzib orta məktəbi qurtarmış gənclərlə,
yaşlı və ahıl adamlarla, məktəb direktorları
ilə, kənd sovetlərinin və kolxozların sədrləri
ilə xeyli söhbət aparmalı oldum. Birinci ildə təxminən
50 nəfərə yaxın gəncin razılığı
alınıb Azərbaycanın ali məktəblərinə
oxumağa göndərildi".
Yunis Rzayevin fəal iştirakı və təkidli tələbi
ilə Ermənistan KP Mərkəzi Komitəsində, Nazirlər
Sovetində və bir çox nazirliklərdə azərbaycanlılar
işləməyə başladılar.
Bir faktı xatırlatmaq maraqlı olardı. O dövrdə Ermənistan
rəhbərliyi Elmlər Akademiyasının prezidenti
Ambarsumyanın 60 illik yubileyini qeyd etməyə
hazırlaşırdı. O bu ərəfədə Ermənistan
KP Mərkəzi Komitəsinə ünvanladığı
müraciətində qeyd edirdi ki, nə qədər ki,
Basarkeçərin adı və onun katibi dəyişməyib,
mən yubileyimin keçirilməsinə razılıq verməyəcəyəm.
Az sonra millətçi ermənilərin
bir qrupu bu müraciətə qoşularaq Yunis Rzayevə
qarşı nifrətlərini büruzə verməyə
başladılar.
Bir dəfə
Yunis Rzayev Ermənistan SSR Ali Sovetinin sessiyasında şair Sero
Xanzadyanın azərbaycanlılar əleyhinə
çıxışına dözməyib, söz almadan
ayağa qalxdı və əsəbi halda dedi:
- Sən
millətçisən, sən iki xalqın düşmənisən,
ona görə də sənin cızma-qaralarının
Basarkeçər rayonunda oxunmasını qadağan etmişəm.
Ermənilər
hər vasitə ilə onu aradan götürməyə çalışırdılar.
Ən nəhayət, istədiklərinə nail oldular: Yunis
müəllimə böhtan atıb şərlədilər,
fitnə-fəsad qurdular. SSRİ Ali Sovetinin
deputatı Yunis Rzayevi Basarkeçər rayon partiya komitəsinin
birinci katibi vəzifəsindən çıxarıb, Dövlət
Meşə Təsərrüfatı Komitəsi sədrinin
birinci müavini vəzifəsinə qoydular. Beləliklə, onu azərbaycanlıların əsas
mərkəzi olan Basarkeçərdən
ayırıb Yerevan şəhərinə apardılar.
Yunis
müəllim yeni iş yerinə uyğunlaşa bilmirdi. Ermənilər hər tərəfdən ona
hücumlar edirdi, gözdən salmağa, ləkələməyə
çalışırdılar.
Nəhayət, 1970-ci ilin fevral ayında Yunis Rzayev
Bakıya gətirilərək Şamaxı rayon Partiya Komitəsinin
birinci katibi seçildi. Yunis müəllim Şamaxıda 3 ilə
yaxın bir dövrdə işlədi. İlk
növbədə, fəaliyyətə mədəniyyət məsələlərindən
başladı. Nəsiminin, Xəqaninin, S.Ə.Şirvaninin,
M.Ə.Sabirin, M.Hadinin və başqalarının dünyaya
tanıdılmasına çalışırdı. Bu günədək davam edən "Sabir poeziya
günləri" o dövrdə meydana gəldi.
Heç vaxt yadımdan çıxmaz. Azərbaycan KP Mərkəzi
Komitəsinin plenumundakı çıxışı ilə hamını
təəccübləndirə bildi. Rəsmi partiya tədbirində
açıq-saçıq, səmimi söhbət gedirdi:
- Azərbaycan
ərazisi Ermənistanınkından
2,5 dəfə çoxdur! Orada hər
qarış torpaq əkilib-becərilir. Aşağı
məhsuldarlıqdan söhbət gedə bilməz. Bir
baxın, Azərbaycanda 272 min ton, Ermənistanda isə 300
min tondan çox üzüm istehsal olunur. Niyə,
nə üçün? Bütün texniki bitkilərin
şahı olan, daha çox gəlir verən
üzümçülüyə niyə belə az diqqət yetirilir? Şamaxıda
üzümçülüyün əsası XYII əsrdə qoyulmuşdur.
Məşhur mesanat və sahibkar
Mahmudağanın XIX əsrdə yüz hektarlarla üzüm
bağı olmuşdur. İndi
Şamaxıda ildə 30-40 min ton üzüm
yığılır. Bu ki, yolverilməzdir!
Heydər
Əliyev dördüncü il idi ki, Azərbaycan
KP Mərkəzi Komitəsinə katib seçilmişdi. Yunis Rzayevin çıxışını çox
diqqətlə dinləyirdi. Bu
çıxış Yunis Rzayevin həyatında
dönüş nöqtəsi oldu. Azərbaycanın
bütün rəhbər işçiləri və
ziyalıları elə ilk çıxışından onun
milli və vətənpərvər bir adam
olduğunu duyub hiss etdilər. Bu çıxışdan
sonra Yunis Rzayevin hörməti və izzəti qat-qat artdı.
Çox keçmədən onu Respublika
Üzümçülük və Şərabçılıq
Komitəsinin sədri vəzifəsinə irəli çəkdilər.
Yunis müəllimin gəlişi ilə
Üzümçülük və Şərabçılıq
Komitəsinin Aparatında ab-hava dəyişildi. İşçilər
arasında səmimilik, işgüzar mühit yarandı.
Burada məsuliyyət hissi artdı. Elə işçilər formalaşdı ki,
onların hər biri bütöv bir rayona rəhbərlik edə
bilərdilər. Aydın Əsədullayev,
Sabir Vəliyev, Nazif Əzizov kimi kadrlar ömürlərini,
günlərini, həyatlarını
üzümçülüyə həsr etdilər.
Onların günləri rayonlarda, üzüm bağlarında keçirdi.
1973-cü
ildən başlayaraq Azərbaycanda
üzümçülüyün inkişaf etdirilməsi sahəsində
inqilabi iş başlandı. Bu işin ən fəal
icraçısı Yunis Rzayev idi.
Heydər
Əliyevin inadkarlığı və təşkilatçılığı
nəticəsində Sov.İKP Mərkəzi Komitənin və
SSRİ Nazirlər Sovetinin 1979-cu il 22 fevral
tarixli "Azərbaycan SSR-də kənd təsərrüfatı
istehsalının gələcəkdə ixtisaslaşması,
üzümçülük və şərabçılığın
inkişaf etdirilməsi tədbirləri haqqında" qərarı
qəbul olundu. Bu qərara əsasən Azərbaycanda
üzüm istehsalının 2,5-3 milyon
tona çatdırılması nəzərdə tutulurdu.
Yunis Rzayevin tələbkarlığı nəticəsində
partiya və hökumət qərarının icrası ilə
əlaqədar üzüm plantasiyaları sürətlə
genişlənirdi. Dağ rayonlarının
iqtisadiyyatını möhkəmləndirmək
üçün Yardımlı və Lerik rayonlarında
üzüm bağlarının salınmasına
başlandı. Lakin bu iş Lerik rayonunda maneələrlə
qarşılaşırdı. Yerli ağsaqqallar
deyirdilər ki, əziyyətimiz hədər gedəcək,
quraqlıq şəraitində dağlarda üzüm bitməyəcəkdir.
Mən Lerik rayonunun
Şingədulan kəndində keçirilən
müşavirələrin birində gedən qızğın
dialoqu yaxşı xatırlayıram:
- Yunis
müəllim, qıyma ki, əziyyətimiz hədər getsin.
Heç olmasa dağ-daşda qoyun-quzumuz
otlayır. Lerik hara, üzüm hara?
Yunis Rzayev heç kəsin sözünü kəsmir,
hamıya diqqətlə qulaq asırdı. Onda nə qədər
səbir, hövsələ var idi?!
Blaknotumu vərəqləyirəm. Həmin
müşavirənin keçirildiyi tarixi tapıram.
1978-ci il 12 avqust Tofiqə Əliyeva
adlı fəhlə görün nə deyirdi:
- Yunis müəllim,
mən sizi birinci dəfədir ki, görürəm,
Üz-gözünüzdən nur tökülür. Amma siz mənə
qəti deyin, 5 ildən sonra bu üzüm bağları,
balalarımızı dolandırmaq üçün bizə
çörək verəcəkdir, ya yox?
Yunis
müəllim dərindən nəfəs alaraq
inandırıcı şəkildə dedi:
- Çörəyiniz
mütləq olacaq. Mən öləndən sonra qəbrim
üstə gəlin, üzüm əkmək sizə bir zərər gətirmiş
olsa, onda mənə lənət oxuyun, yox, əgər xeyir gətirmiş
olsa, mənə rəhmət deyin!
Üzüm
bağlarının sahəsi 1969-cu ildəki 119,5
min hektardan 1984-cü ildə 284,1 min hektara
çatdırıldı. Üzüm istehsalı bü
dövrdə 272 min
tondan 2.126,1 min tona yüksəldi. Üzüm
istehsalına görə Azərbaycan keçmiş SSRİ məkanında
birinci yerə çıxdı. Şərab istehsalı
16,1 milyon dekalitrdən 115,1 milyon dekalitrə, şərab
süzülməsi 12,1 milyon dal-dan 16 milyon dekalitrə, konyak
süzülməsi 314 min dekalitrdən 1523 min dekalitrə,
şampan istehsalı 1657 min butulkadan 18.700 min butulkaya qədər
çoxalmışdır.
181 üzüm emalı zavodu tikilmişdir. Zavodların
emal gücü 2.100 min tona qaldırılmışdı.
Bunlar ilk baxışdan quru rəqəmlərdir. Rəqəmlərin dili quru olsa da, bu rəqəmlər
çox şey deyir və onların dalında illərin zəhməti,
gərgin əmək, yuxusuz gecələr durur.
Yunis Rzayevin böyük arzuları var idi. O istəyirdi ki, 1990-cı
ildə Azərbaycanda üzüm istehsalı 2,5-3 milyon tona
çatsın, üzümçülük və şərabçılıq
bütünlüklə elmi əsaslar üzərində
qurulsun, şanı, ağ kişmiş, qırmızı
kişmiş, mərmər kişmiş sortları kimi min illərin
sınağından çıxmış üzüm növləri
yenidən həyata qaytarılsın, Azərbaycan
kişmiş istehsal edən və satan dünya ölkələri
sırasına çıxsın. Bu məqsədlə
o, Cəlilabadda, xüsusilə Naxçıvanda kişmiş
sortları sahələrini genişləndirməyə və
kişmiş zavodları tikdirməyə
çalışırdı. Onun bu arzuları yerinə
yetirilsəydi, Azərbaycan 1990-cı ildə o vaxtın pulu ilə 4 milyon
manatlıq üzüm, şərab məhsulları istehsal etməli
idi. Bu, çox böyük gəlir idi. Onu ən çox narahat edən məsələlərdən
biri də o idi ki, şərabın doldurulması və
satılması əməliyyatının yarıdan
çoxunu Moskva özü həll edir, Azərbaycana isə
yalnız xammal mənbəyi kimi baxırdı. Bu
asılılıqdan qurtarmaq, öz gəlirinin sahibi olmaq məqsədilə
Yunis Rzayev Azərbaycanda butulka istehsalı zavodu tikdirmək,
mütəxəssislər hazırlamaq üçün gecə-gündüz
fikirləşir, yollar axtarırdı. Təəssüf
ki, o bu arzularına çata bilmədi. Ürək
ona vəfasızlıq etdi.
Yunis Rzayev əsl insan idi. O bütün Azərbaycanı
bürümüş üzüm bağları ilə nəfəs
alırdı. Üzümçülük onun həyatı idi. O şöhrət
axtarmırdı. İşləyirdi, son nəfəsinə
qədər işləyirdi, çünki ayrı cür
bacarmırdı. Ölümündən də qorxmurdu! Onsuz da elə Ermənistanda ona o qədər mənəvi
əzab vermişdilər ki, ölümdən beş-betər
idi.
İşgüzarlığı ilə yanaşı,
Yunis Rzayev ürəyi yanımcıl insan idi. 1977-ci ildə
dünyaya 3-cü qızım gəlmişdi. Cavanlıq
dövrü idi, bir az pərt olmuşdum. Yunis müəllim ilk baxışda bunu sezmişdi.
Mərkəzi
Komitənin kənd təsərrüfatı
şöbəsinin müdiri
Leyla Rəcəbova gülə-gülə dedi ki, yenə də
qızı olduğu üçün bikefdir.
- Ay
saqqalı ağarmış, - dedi. - Mənim 4 qızım
var. Bəs mən nə edim? Qız Allahın gözəl payıdır! Mən böyük qızımı çox sevirəm.
O, mənə və xəstə anasına qayğı ilə
yanaşır.
Məndən xəlvət körpənin xəstəxanadan
çıxma vaxtını öyrənib,
sürücüsü vasitəsilə uşaq arabası,
paltarı və digər şeylər alıb göndərmişdi.
Mən Yunis müəllimdən ancaq qayğı, ancaq
diqqət görmüşəm.
Yunis Rzayev əsl Azərbaycan vətəndaşı idi. O, bütün həyatını
xalqına, doğma Azərbaycanın şöhrətini,
şərəfini qaldırmağa sərf etmişdi. O, Azərbaycan
adı gələndə ayağa durmağı, ətrafındakıları
ayağa qaldırmağı bacaran böyük ürək
sahibi idi. Lakin ona etibarsızlıq edən də bu ürək oldu. Ömrünün
61-ci ilində dayandı. Lakin heç zaman
qədirbilən adamların qəlbindən silinməyəcək,
onu zaman-zaman xatırlayacaqlar.
Çingiz FƏRƏCOV
Azərbaycan.-2013.- 30 aprel.- S.9.