Azərbaycan investisiya cəlbediciliyini
qoruyub saxlayır
Azərbaycanın
son illərdə ciddi makroiqtisadi uğurlara imza atması, beynəlxalq
əhəmiyyətli layihələrin gerçəkləşməsində
aparıcı söz sahibi kimi çıxış etməsi
dövlət idarəçiliyinin uzun illər ərzində
formalaşmış, təcrübədən uğurla
çıxmış çevik mexanizmlər əsasında həyata
keçirilməsi
nəticəsində mümkün olmuşdur. Respublikanın
bütün problemlərinə milli dövlətçilik
kontekstindən yanaşan, cəmiyyətin ümumi inkişaf
qanunauyğunluqlarını dəqiq şəkildə qiymətləndirməyi
bacaran, eyni zamanda, ictimai həyatın müxtəlif sahələrindəki
çatışmazlıq və nöqsanlar haqqında səhih
təsəvvürə malik olan Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev praqmatik liderlik keyfiyyətləri sayəsində
yeni dövr üçün qarşıda duran prioritet vəzifələri
dəqiq şəkildə müəyyənləşdirə
bilmişdir.
Ölkə
rəhbəri müasir dünyada iqtisadi inkişaf
potensialının hər bir dövlətin gücünü
şərtləndirən başlıca amil qismində
çıxış etdiyini ilk gündən düzgün
müəyyənləşdirmiş, rəhbərlik etdiyi
komandanın bütün səylərini də məhz bu istiqamətdə səfərbər
etmişdir. Cənab İlham Əliyevin elmi əsaslarla
yeritdiyi sosial-iqtisadi strategiya nəticəsində cəmiyyətin
ümumi potensialının milli məqsədlər naminə səfərbər
olunması inkişaf prosesində yüksək dinamizmi və məqsədyönlülüyü
təmin etmiş, hər bir mərhələ
üçün qarşıda duran vəzifələrin
həllinə real imkanlar açmışdır. Azərbaycan Prezidenti cəmiyyət
qarşısında verdiyi bəyanatlara sadiqliyini,
yürütdüyü siyasətin reallığa adekvat
olduğunu son 10 ildə əməli işi ilə sübuta
yetirərək formalaşdırdığı işlək
mexanizmlər əsasında islahatların
davamlılığını,
ardıcıllığını təmin etmiş, ictimai
həyatın bütün sahələrində intibah və tərəqqinin
əsasını qoymuşdur.
Hakimiyyətin
mütəmadi olaraq gördüyü işlərlə
bağlı xalqa hesabat verməsini
mütərəqqi ənənə kimi
formalaşdıran Prezident İlham Əliyev bunu həm də
şəffaf, səmərəli və demokratik idarəetmənin
mühüm formulu hesab edir.
Artıq bir neçə ildir ki, bu cür
hesabatlar həm də konkret dövr ərzində əldə
edilmiş nailiyyətlərin qiymətləndirilməsi,
müstəqil dövlətimizin əldə etdiyi
uğurların ictimaiyyətə düzgün, obyektiv
çatdırılması, mövcud problemlər ətrafında
müzakirələrin aparılması, onların həlli
yollarının tapılması üçün səmərəli
vasitəyə çevrilmişdir.
Azərbaycan
Prezidentinin sədrliyi ilə Nazirlər Kabinetinin 2013-cü
ilin birinci yarısının sosial-iqtisadi
inkişafının yekunlarına və qarşıda duran vəzifələrin
müzakirəsinə həsr olunmuş iclası Avratlantik məkana
inteqrasiya kursunu uğurla davam etdirən, transmilli enerji və
kommunikasiya layihələrinin lokomotivinə çevrilən,
demokratikləşmə
yolunda atdığı ardıcıl addımlarla Cənubi
Qafqazın ən nüfuzlu ölkəsi kimi tanınan
respublikamızın bütün sahələrdə dinamik
inkişaf etdiyini təsdiqləmişdir. Bir
sıra Avropa ölkələrində qlobal iqtisadi
böhranın təsirlərinin hələ də duyulduğu
bir dövrdə Azərbaycanın 2013-cü ilin son 6 ayında
da mühüm nailiyyətlərə imza atması -
makroiqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılması, ümumi daxili məhsulun,
qeyri-neft sektorunun nəzərəçarpacaq dərəcədə
artması dövlət rəhbərinin həyata keçirdiyi
inkişaf strategiyasının səmərəliliyinin əyani
göstəricisidir.
Qlobal enerji və
nəqliyyat-kommunikasiya layihələrinin uğurla davam etdirilməsi,
Avropanın enerji təhlükəsizliyinin təminatında Azərbaycanın
rolunun yüksəlməsi, eyni zamanda qeyri-neft sektorunun
ümumi daxili məhsulda çəkisinin artması,
regionların tarazlı və davamlı inkişafı, yeni
istehsal müəssisələrinin açılması, əhalinin
sosial müdafiəsi
tədbirlərinin gücləndirilməsi hökumətin son
6 ayda həyata keçirdiyi iqtisadi siyasətin əsas qayəsini
təşkil etmişdir. Nazirlər Kabinetinin
iclasında sosial-iqtisadi, infrastruktur və digər sahələrdə
görülmüş işlərlə bağlı
açıqlanmış faktlar Azərbaycanın dinamik
iqtisadi inkişaf və tərəqqi yolunda olduğunu təsdiqləməklə
yanaşı, dövlət başçısı cənab
İlham Əliyevin hökumətin fəaliyyətinə necə
böyük tələbkarlıqla, məsuliyyətlə
yanaşdığını göstərir.
Nazirlər Kabinetinin son
iclasında səsləndirilən statistik rəqəmlər
respublikamızın dinamik inkişaf yolunda olduğunu bir daha təsdiqləyir.
Qlobal iqtisadi tənəzzülün səngimədiyi bir şəraitdə
bu ilin 6 ayında Azərbaycan iqtisadiyyatı makroiqtisadi
dayanıqlıq və yüksək artım potensialı
nümayiş etdirmişdir. Hesabat dövründə ümumi
daxili məhsul 5 faiz, qeyri-neft sektoru 10,9 faiz
artmışdır. Son üç ildə
iqtisadiyyatın qeyri-neft sektorunun davamlı şəkildə
artması və 10 faizlik səviyyəni üstələməsi
ölkə iqtisadiyyatının modernləşdirilməsinə
və şaxələnməsinə, neft faktorundan
asılılığın azaldılmasına, qeyri-neft
sektorunun sürətli inkişafına yönəlmiş
iqtisadi siyasətin səmərəliliyini göstərir.
Hökumətin
iclasında bildirildiyi kimi, 2012-ci ildə və 2013-cü
ilin ötən 6 ayında
dövlətin maliyyə vəsaiti hesabına nəhəng
investisiya proqramlarının həyata keçirilməsi
büdcə xərclərinin əhəmiyyətli dərəcədə
artımına səbəb olmuşdur. 2012-ci ildə büdcə xərcləri
2011-ci illə müqayisədə 13,1, 2013-cü ilin birinci
yarısında isə 31,6 faiz artmışdır. Bundan başqa, hesabat dövründə əhalinin
pul gəlirlərinin artım tempi 7,1 faiz təşkil etmiş
və inflyasiyanı ənənəvi olaraq 5,1 faiz üstələmişdir.
Ölkə üzrə orta aylıq əməkhaqqı 6,8 faiz
yüksələrək 408,8 manat təşkil etmişdir.
Xarici dövlət borcunun ÜDM-ə nisbətinin
aşağı səviyyədə saxlanılması, son 6
ayın nəticələrinə görə isə məcmu
valyuta ehtiyatları məbləğindən 9 dəfəyədək
az olması ölkədə makroiqtisadi vəziyyətin
dayanıqlılığını bir daha təsdiqləyir.
Son illər iqtisadi sahədə
regional liderliyini təmin etmiş Azərbaycan investisiya cəlbediciliyi
baxımından da bu üstünlüyünü qoruyub
saxlayır. Sahibkarlıq mühitinin
sağlamlaşdırılması, biznesə başlama
prosedurlarının sadələşdirilməsi, iş
adamlarına dövlətin güzəştli kreditlərindən
geniş istifadə imkanlarının yaradılması və
digər mühüm tədbirlər respublika iqtisadiyyatına
investisiya qoyuluşlarının həcminə və strukturuna
müsbət təsirini göstərir.
Rəqabətədavamlı
biznes mühiti ilə dünyanın nüfuzlu maliyyə
qurumlarının diqqət mərkəzində olan Azərbaycan
2013-cü ilin birinci yarısının yekunlarına görə
biznes üçün cəlbedici ölkə imicini daha da
möhkəmləndirmişdir. Nazirlər
Kabinetinin 2013-cü ilin birinci yarısının sosial-iqtisadi
inkişafının yekunlarına həsr olunmuş iclası
ölkə iqtisadiyyatına yatırılan sərmayələrin
dinamik artımını, eləcə də Azərbaycanda
yerli və xarici sərmayələri stimullaşdıran normal
makroiqtisadi mühitin mövcudluğunu bir daha təsdiqləyir.
İnvestisiya cəlbediciliyinə təsir göstərən
amillər asırasında iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi,
sahibkarlığın inkişafı və sənaye
potensialının gücləndirilməsi tədbirləri
xüsusi yer tutur.
Prezident İlham Əliyev
sözügedən iclasda ölkə iqtisadiyyatına 12,6
milyard dollar civarında investisiya qoyulmasını müsbət
göstəricilərdən biri kimi xarakterizə etmişdir: "Hesab edirəm ki, 12,6 milyard dollar səviyyəsində
qoyulan sərmayə çox gözəl göstəricidir.
Əgər biz bu tempi saxlaya bilsək, ilin sonuna qədər sərmayələrin
səviyyəsi təqribən 25 milyard dollara
çatacaqdır. İlin əvvəlində mən
qarşıya vəzifə qoymuşdum ki, bu il Azərbaycana
qoyulacaq sərmayə keçən ildən az
olmamalıdır".
2010-cu ildə ölkə
iqtisadiyyatına 15,5 milyard, 2011-ci ildə isə 20 milyard dollar
investisiya qoyulmuşdur. Son illər ümumi
investisiya portfelində daxili sərmayələr prioritetliyini
qorumaqla təxminən 65-70 faiz təşkil etmişdir.
Ümumilikdə, dinamik artım tempi qeyri-neft sektoru üzrə
vergi daxilolmalarının ÜDM-dəki xüsusi çəkisi
2003-cü ildəki 10 faizdən 2013-cü ilin birinci
yarısında 12 faizədək yüksəlmişdir.
Bu göstəricilər hökumətin investisiyaların
şaxələndirilməsi sahəsində
yürütdüyü siyasətin səmərəliliyinə
dəlalət edir. Bu siyasət neftdən əldə olunan gəlirlərin
qeyri-neft sektoruna, istehsal sahibkarlığının
inkişafına yönəldilməsini, özəl sektorun
ümumi daxili məhsulda xüsusi çəkisinin
artırılmasını təmin edir.
Hesabat
dövründə respublikanın iqtisadi resurslarının
düzgün və məqsədyönlü realizə edilməsi,
real sektorun dəstəklənməsi, sənayeləşmənin
stimullaşdırılması, maliyyə-bank sektorunun fəaliyyəti
üçün daha əlverişli şəraitin
yaradılması, vergi mühitinin
liberallaşdırılması tədbirləri ölkənin investisiya cəlbediciliyinin
yüksəlməsinə təsirini göstərmişdir. Bu
baxımdan 2013-cü il yanvarın 1-dən qüvvəyə
minən Vergi Məcəlləsinə edilmiş əlavə və
dəyişikliklərin əhəmiyyətini də xüsusi
vurğulamaq lazımdır. Vergi qanunvericiliyinə edilmiş dəyişikliklərin
konseptual əsasları bir tərəfdən yeni qlobal iqtisadi
çağırışlara əsaslanır, digər tərəfdən
də ölkənin ortamüddətli hədəflərinə
istiqamətlənmiş məqsədlərə xidmət edir.
Məcəllədəki bir sıra yeniliklər
sahibkarların - vergi ödəyicilərinin hüquq və
qanuni mənafelərinin müdafiəsinə xidmət edir. Vergi güzəştlərinin bir qrupu sosial məqsəd
daşıyaraq vergi ödəyicilərinin maddi vəziyyətinin
yaxşılaşdırılmasına, ikinci qrupu isə
stimullaşdırıcı xarakter daşıyaraq müəyyən
sahələrin inkişafının təmin edilməsinə
yönəlmişdir.
2013-cü ilin birinci
yarısında iqtisadiyyata 12,6 milyard dollar civarında sərmayə
yatırılması ölkənin kredit reytinqinin yüksək
olması, biznes mühitinin liberallığı və və
makroiqtisadi sabitlik amilləri ilə şərtlənir.
Hökumət 2013-cü ildə qeyri-neft sektorunun əsasən
regionlarda inkişaf etdirilməsi yolu ilə sosial və regional
tarazlığın qorunmasına çalışır. Daxili imkanlar hesabına hesabat dövründə
ölkə iqtisadiyyatına 7 milyard dollar investisiyanın
yatırılması həm də "Azərbaycan
Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə
sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı"nda nəzərdə
tutulan tədbirlərin gerçəkləşdirilməsi
baxımından əhəmiyyətli olmuşdur. Proqramda nəzərdə
tutulmuş tədbirlərin maliyyələşdirilməsinə
80 milyon manat xərclənmişdir.
Ümumilikdə
hesabat dövründə investisiya siyasəti davam
etdirilmişdir. 2013-cü ilin ilk 6 ayında dövlət
büdcəsinin vəsaiti hesabına investisiya xərclərinə
3 milyard 449 milyon manat vəsait yönəldilmişdir ki, bu da
ötən ilin eyni dövrü ilə müqayisədə 935
milyon manat və ya
37,2 faiz çoxdur. Bu mənbədən elm, təhsil,
səhiyyə, mədəniyyət, idman və digər sosial-mədəni
və məişət təyinatlı obyektlərin tikintisinə
və yenidən qurulmasına 730 milyon manat vəsait istifadə
olunmuşdur. Ölkənin əsas enerji, su və qaz təchizatı,
nəqliyyat, kommunal, meliorasiya infrastrukturlarının tikintisi
və yenidən qurulması üçün 2 milyard 129 milyon
manat, o cümlədən yol-nəqliyyat
infrastrukturlarının tikintisi və yenidən qurulması
üçün 858 milyon manat xərclənmişdir.
Biznes strukturlarının
müştərək layihələrə marağının
artırılması məqsədilə yaradılmış
Azərbaycan İnvestisiya Şirkətinin (AİŞ) bu
istiqamətdəki fəaliyyəti də praktik nəticələr
verir. AİŞ ötən illərdə yerli və xarici
investorlarla birgə bir neçə böyük layihələr
həyata keçirmişdir. Şirkət bu günə kimi
ölkə iqtisadiyyatına 100 milyon manata yaxın investisiya
qoymuşdur. Qurumun təşəbbüskarı olduğu layihələrə
xarici və yerli investorlar 1 milyard manatdan çox investisiya
yatırmışlar.
İqtisadiyyatın
neft-qaz gəlirlərindən
asılılığının azaldılması, qeyri-neft sektorunun
inkişafı və ixracın stimullaşdırılması
istiqamətində sistemli tədbirlər həyata keçirən
Azərbaycan xarici ticarət dövriyyəsinin strukturunda da
müsbət keyfiyyət dəyişikliklərinə nail olur. Xüsusilə qeyri-neft
sektoru üzrə ixracın dinamik artımı ölkədə
liberal biznes mühitinin formalaşdırılması istiqamətində
həyata keçirilən tədbirlərin səmərəliliyini
göstərir. Respublikanın ixrac potensialının möhkəmləndirilməsində
məqsəd davamlı inkişafın təmini və
makroiqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılmasıdır. Dövlət həyata keçirdiyi tədbirlərlə
həm də iqtisadiyyatın qeyri-neft sektorunun inkişafına
dəstək verməyə, Azərbaycanın rəqabətqabiliyyətli
mal, məhsul və xidmətlərinin region və dünya
bazarlarına ixracına yardımçı olmağa
çalışır.
Ölkənin xarici ticarət
dövriyyəsi 2013-cü ilin yanvar-may aylarında 18,1 milyard
ABŞ dolları təşkil etmiş, onun 13,8 milyard
dollarlıq hissəsi ixracın, 4,3 milyard dollarlıq hissəsi
idxalın hesabına yaranmışdır. Bu dövr ərzində
dünyanın 135 ölkəsi ilə ticarət əlaqəsi
qurulmuş, 89 ölkəyə əmtəə ixrac
olunmuş, 123 ölkədən idxal edilmişdir. Xarici ticarət dövriyyəsi
iştirakçılarının 26-sı Amerika, 49-u Avropa,
36-sı Asiya və s. ölkələridir. İxrac məhsulları
arasında xam neft, neft məhsulları, təbii qaz, meyvə-tərəvəz,
bitki və heyvan mənşəli piylər və yağlar,
idxal məhsulları arasında qida məhsulları, qara
metallar və onlardan hazırlanan məmulatlar, maşın,
mexanizm, elektrik aparatları, avadanlıqları, nəqliyyat
vasitələri və onların hissələri
üstünlük təşkil etmişdir. Qeyri-neft məhsullarının
ixracı ötən ilin yanvar-may ayları ilə müqayisədə
12,9 faiz artmışdır.
Bütün
bunlar göstərir ki, hökumətin son illər yerli məhsulların
ixracının stimullaşdırılması sahəsində
həyata keçirdiyi tədbirlər öz nəticəsini
verir. Ölkədə istehsal sahibkarlığının
inkişafına göstərilən maddi-texniki, metodiki və
konsultativ dəstək nəticə
etibarilə rəqabətədavamlı məhsul
istehsalında əsaslı dönüşə imkan
yaratmışdır.
İnfrastrukturun
müasirləşdirilməsi, iş adamlarına istehsal
yönümlü müəssisələrin
açılması üçün güzəştli kreditlərin
verilməsi, investisiyaların cəlb edilməsinə mane olan
bürokratik amillərin aradan qaldırılması, o cümlədən
elektron xidmətlərin həcminin genişləndirilməsi tədbirləri bu baxımdan mühüm
əhəmiyyət kəsb edir. Regionlarda
müasir tələblərə cavab verən və yüksək
texnologiyalarla təchiz olunan yeni sənaye və emal müəssisələrinin
istifadəyə verilməsi dünya bazarlarına rəqabətədavamlı
məhsulların çıxarılmasına,
bütövlükdə ixracın şaxələndirilməsinə
imkan yaratmışdır.
Sahibkarlıq
subyektlərinin xarici bazarlara çıxış
imkanlarının genişlənməsi həm də
qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi və
gömrük prosedurlarının sadələşdirilməsi
ilə izah olunur. Ölkə rəhbərinin 11 noyabr 2008-ci il
tarixli "Azərbaycan Respublikası dövlət sərhədinin
buraxılış məntəqələrindən
keçirilən malların və nəqliyyat vasitələrinin
yoxlanılmasında "bir pəncərə" prinsipinin tətbiqi
haqqında" fərmanı əlverişli geostrateji məkanda
yerləşən Azərbaycanda gömrük sisteminin təkmilləşdirilməsinə,
bu sahədə informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının
imkanlarından geniş istifadəyə imkan
yaratmışdır. Belə bir sistemin
formalaşması ümumən dövlət sərhədinin
keçid məntəqələrinin buraxılış
qabiliyyətinin artırılmasına, keçirilən
malların və nəqliyyat vasitələrinin
yoxlanılması zamanı süni maneələrin aradan
qaldırılmasına, idxal-ixrac əməliyyatlarının
müasir tələblərə uyğun
aparılmasına xidmət edir.
Nazirlər
Kabinetinin 2011-ci il 8 fevral tarixli qərarı ilə təsdiq
olunmuş "2011-2013-cü illər üçün
qeyri-neft məhsullarının ixracının
stimullaşdırılmasına dair Tədbirlər
Planı" ixracın stimullaşdırılması
baxımından mühüm əhəmiyyətə malikdir. Tədbirlər
Planında müəssisələrdə istehsal prosesinin
qabaqcıl texnologiyalar əsasında təşkili
üçün sahibkarlıq subyektlərinin dəstəklənməsi
ilə yanaşı, ixrac prosedurlarının sadələşdirilməsi,
ixrac məqsədli məhsulların istehsalının kreditləşdirilməsi,
ixrac üçün perspektivli sayılan ölkələrdə
müvafiq sərgilərin, forumların təşkili,
potensial ixrac bazarı ölkələrində Azərbaycan
ticarət evlərinin yaradılması və digər tədbirlər
əksini tapmışdır.
"Azərbaycan - 2020: gələcəyə
baxış" İnkişaf Konsepsiyasında respublikanın yüksək rəqabət
qabiliyyətinə malik məhsullar ixrac etməsi
qarşıya başlıca vəzifələrdən biri kimi
qoyulmuşdur. Həyata keçirilən tədbirlər sayəsində
qeyri-neft sektoru üzrə adambaşına düşən
ixrac həcminin 1000 ABŞ dollarına çatdırılması
nəzərdə tutulur. Bunun üçün yüksək əlavə
dəyər yaradan ixrac yönümlü iqtisadiyyatın
formalaşdırılması da prioritet məqsədlərdən
biridir.
Sahibkarlıq
subyektlərinin xarici bazarlara çıxış
imkanlarının genişləndirilməsi məqsədilə
yaradılmış İxracın və İnvestisiyaların
Təşviqi Fondu (AZPROMO) da ölkə sahibkarlarının
ixrac potensialının artırılmasında, investisiya
imkanlarının genişləndirilməsində, potensial tərəfdaşların
tapılmasında və birgə
əməkdaşlıq layihələrinin həyata
keçirilməsində sahibkarlara dəstək verir.
Sahibkarların işgüzar əlaqələrinin
inkişafı məqsədilə 2013-cü ilin birinci
yarısında həm ölkə daxilində, həm də
xaricdə müxtəlif biznes-forumlar, sərgilər, seminar və
konfranslar keçirilmişdir. Bu cür tədbirlər isə
yerli şirkətlərin tanıdılması, onların məhsullarının
xarici bazarlara çıxarılması, xarici işgüzar əlaqələrin
inkişafı baxımından əhəmiyyətlidir.
Sahibkarlığa dəstək
məqsədilə hesabat dövründə iqtisadiyyatın
müxtəlif sahələri üzrə 2066 sahibkara 180 milyon
manat güzəştli kredit verilmişdir. Bunun 130 milyon
manatı dövlət büdcəsindən ayrılan vəsaitdir.
Hesabat
dövründə qeyri-neft sektorunun mühüm sahəsi olan
aqrar sektor da dinamik inkişaf etmişdir. Ölkə rəhbəri tərəfindən
imzalanmış çoxsaylı dövlət
proqramlarından, aqrar sahənin orta və uzunmüddətli
inkişaf strategiyalarından irəli gələn vəzifələrin
səmərəli
icrası insan resurslarının və iqtisadi potensialın əsas
mənbəyi olan regionlarda və kəndlərdə
yaşayanların rifah halının
yaxşılaşdırılmasına öz töhfəsini
vermişdir. Kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçılarına dövlət tərəfindən
maliyyə dəstəyi davam etdirilməklə "2008-2015-ci
illərdə Azərbaycan Respublikasında əhalinin ərzaq
məhsulları ilə etibarlı təminatına dair Dövlət
Proqramı"nın icrası üçün 37 milyon manat,
kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçılarının damazlıq heyvanlar ilə təmin
edilməsinə əlavə dəstək verilməsi, kənd
təsərrüfatı texnikasının, aqrokimyəvi maddələrin
alınması və digər lizinq xidmətlərinin göstərilməsi
məqsədilə
"Aqrolizinq" Açıq Səhmdar Cəmiyyətinə
60 milyon, o cümlədən Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin Ehtiyat Fondundan 25 milyon manat vəsait
ayrılmışdır.
Ümumilikdə
2003-2013-cü illərdə kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçılarına dövlət tərəfindən
birbaşa dəstək, o cümlədən yanacaq və motor
yağlarına, buğda və çəltik səpininə,
mineral gübrələrə, toxum və tinglərə
görə 587 milyon 170 min manat subsidiya verilmişdir.
2013-cü
ilin yanvar-iyun aylarında kənd təsərrüfatının
ümumi məhsulunun dəyəri faktiki qiymətlərlə
2 milyard 122 milyon 995 min manat təşkil etmiş və ya
keçən ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə
4,9, o cümlədən bitkiçilik sahəsində 4,5,
heyvandarlıq sahəsində
5,1 faiz artmışdır. 2013-cü ilin nəticələrinə
görə kənd təsərrüfatında ümumi məhsulun
artımının təxminən 6-7 faiz olacağı
gözlənilir.
Əhalinin
qida rasionunda vacib əhəmiyyətə malik olan meyvə, tərəvəz,
kartof və digər məhsulların istehsalında da müsbət
dinamika müşahidə olunmuşdur. 2013-cü il 1 iyul vəziyyətinə,
ötən ilin müvafiq dövrünə nisbətən meyvə
istehsalı 12,1 faiz, kartof istehsalı 11,8, tərəvəz istehsalı 8,8,
yaşıl çay yarpağı istehsalı 4 faiz
artmışdır. Bu da öz növbəsində, əhalinin
əsas kənd təsərrüfatı və ərzaq məhsullarına
olan tələbatının yerli istehsal hesabına ödənilməsinə
öz müsbət töhfəsini verməklə
yanaşı, ixrac potensialını da
artırmışdır.
İnkişafın
keyfiyyətcə yeni və sürətli mərhələsini
yaşayan Azərbaycanı xarakterizə edən əsas
xüsusiyyətlərdən biri həm də
formalaşdırılmış möhkəm iqtisadi əsaslar
fonunda əhalinin rifah halının davamlı olaraq yüksəldilməsi
və etibarlı sosial müdafiəsinin təşkilidir. Sosial-iqtisadi
tərəqqi prosesində qazanılan nailiyyətlərin
miqyasının ildən-ilə genişlənməsi əhalinin
bütün təbəqələrinin həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması ilə bərabər, bu
istiqamətdə əlavə tədbirlərin də uğurla
reallaşdırılmasına yeni imkanlar açır.
Ölkə rəhbəri cənab
İlham Əliyev 2013-cü ilin birinci yarısının
sosial-iqtisadi yekunlarına həsr olunmuş iclasında bununla
bağlı demişdir: "Sosial məsələlərə
gəldikdə, bu altı ayda maaşlar artıb. Bu gün Azərbaycanda
orta əməkhaqqı 520 dollar səviyyəsindədir. Orta
pensiya 200 dollar səviyyəsindədir. Gələn illərdə
bu rəqəmlər artacaqdır. Bu rübdə vətəndaşların
pensiyaları da, əməkhaqları da
artırılacaqdır. Gələn illərdə də eyni
siyasət aparılacaqdır. Bir daha demək istəyirəm
ki, iqtisadi islahatlar çox güclü sosial siyasətlə dəstəklənməlidir.
Hesab edirəm ki, ölkəmizin bu sahədə əldə
etdiyi uğurlar nümunə ola bilər".
Xüsusən də
yoxsulluğun səviyyəsinin azaldılması və sosial
müdafiə sisteminin gücləndirilməsinə yönəlmiş
mütərəqqi tədbirlər dünyanın nüfuzlu
iqtisadi-maliyyə qurumları tərəfindən təqdir
olunur. Bu günlər Bakıda səfərdə olmuş
Avropa Yenidənqurma və İnkişaf Bankının
(AYİB) prezidenti Suma Cakrabartinin fikirləri bunu bir daha təsdiqləyir.
Azərbaycanda yoxsulluğun səviyyəsinin yüksək
templərlə azaldığını deyən AYİB
prezidenti bunu son 10 ildə ölkə iqtisadiyyatında əldə
olunmuş uğurlu makroiqtisadi göstəricilərlə əlaqələndirmişdir.
Azərbaycanda yoxsulluğun səviyyəsinin
2001-ci ildəki 50 faizdən 2013-cü ilin birinci yarısında
5,6 faizədək azalmasını "bəşəriyyət
tarixində nadir nümunələrdən biri" kimi qiymətləndirən
Suma Cakrabarti AYİB-in son 20 ildə respublikada
inkişafyönümlü layihələrə 1,6 milyard avro məbləğində
sərmayə qoyduğunu və qeyri-neft sektorunda iri investorlardan
biri olduğunu vurğulamışdır.
Azərbaycanda insan
indeksinin inkişafı və yoxsulluğun səviyyəsinin
azaldılması sahəsində əldə olunmuş
uğurlar digər nüfuzlu maliyyə qurumlarının da
hesabatlarında dolğun əksini tapır. Məsələn,
Dünya Bankı hesab edir ki, milli gəlirin ədalətli
bölgüsünə görə, Azərbaycan 110 inkişaf
edən ölkəni geridə qoyur və bu da iqtisadi
inkişafın səmərəliliyini göstərir.
Bankın hesabatına əsasən, respublikamız
dünyanın 153 ölkəsi arasında ən
aşağı yoxsulluğa malik 20 ölkədən biridir.
Bundan başqa, Azərbaycan insan inkişafı indeksi üzrə
169 ölkə arasında 67-ci yerdə qərarlaşmaqla
"Yüksək insan inkişafı" ölkələri
sırasına daxil olmuşdur.
Hazırda yoxsulluq həddinin
müəyyənləşdirilməsi üçün
dünya təcrübəsində müxtəlif metod və
yanaşmalardan istifadə edilir. Məsələn,
yoxsulluğun azaldılmasına böyük vəsait xərcləyən
və geniş sosial proqramlar həyata keçirən
ABŞ-da gəlirlərinin 13 faizini ərzağa xərcləyən
ailələr yoxsul hesab edilirlər. Dünyada geniş
yayılmış digər yanaşmaya görə, ölkə
üzrə orta aylıq əməkhaqqının 60 faizindən
az gəliri olanlar yoxsul sayılırlar.
Dünya Bankının
qiymətləndirmələrinə əsasən, hazırda
1,5 milyard insan - dünya əhalisinin təxminən 20,
inkişaf etməkdə olan ölkələrin əhalisinin isə
25 faizi beynəlxalq səviyyədə qəbul edilmiş
yoxsulluq həddində yaşayır. Bankın müəyyənləşdirdiyi
digər mühüm meyara görə, Şərqi Avropa və
MDB ölkələrində gündəlik gəliri 4 dollardan,
inkişaf etmiş ölkələrdə 14,4 dollardan az olanlar
yoxsul hesab edilirlər. Bu, yoxsulluğun ölçülməsinin
ən geniş yayılmış formalarından biri olan
normativ metodla oxşardır. Normativ metoda əsasən, minimum
ehtiyacların ödənməsi üçün rəsmi təyin
olunmuş həddən aşağı gəliri olanlar yoxsul
sayılırlar.
Azərbaycanda yoxsulluq həddini
xarakterizə edən başlıca göstərici əhalinin
minimum istehlak tələbatını (fizioloji minimum və
maddi təminat üçün minimum büdcə) ödəmək
üçün gəlirin məbləği hesab olunur.
Başqa sözlə, yaşayış minimumunun dəyəri
yoxsulluq həddi kimi qəbul edilir və 2013-cü il
üçün bu hədd 116 manat (147 ABŞ dolları)
civarında müəyyənləşdirilmişdir.
Azərbaycanda yoxsulluqla
mübarizə sahəsində mühüm layihələrdən
biri də aztəminatlı vətəndaşlara
ünvanlı sosial yardımları nəzərdə tutan
xüsusi dövlət proqramının həyata keçirilməsidir.
Hazırda təxminən 120 minə yaxın ailə və ya
600 minə yaxın vətəndaş dövlətin
yaratdığı imkandan bəhrələnir. Həmin
ailələrin 60 faizinin sosial proqramlar çərçivəsində
dövlətdən heç bir yardım almaması yeni sistemin
səmərəliliyini təsdiqləyir. Ünvanlı
dövlət sosial yardımının təyin edilməsi məqsədilə
ehtiyac meyarı da mərhələlərlə ölkə
üzrə yaşayış minimumuna çatdırılır.
Məsələn, ehtiyac meyarının həddi əgər
2011-ci ildə 75, 2012-ci ildə 84 manat idisə, 2013-cü ildə
93 manat təşkil edir. Bununla yanaşı,
2004-2012-ci illərdə minimum əməkhaqqının məbləği
18 dəfə artmışdır. 2013-cü ilin birinci
yarısında isə Azərbaycanda orta aylıq pensiya məbləği
ötən ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə
1,8 faiz artaraq 152,9 manat təşkil etmişdir və orta
aylıq əməkhaqqının 37,8 faizinə bərabər
olmuşdur.
Respublikamız insan
inkişafı meyarlarının Avropa Sosial Xartiyasının
tələblərinə çatdırılması istiqamətində
də fəal iş aparır. Yaşayış minimumunun
2014-cü ildə 138, 2015-ci ildə 146 manatadək
artırılması proqnozlaşdırılır. Ehtiyac
meyarının həddinin 2014-cü ildə 107, 2015-ci ildə
114 manat təşkil edəcəyi gözlənilir. Minimum əməkhaqqının
isə 2014-cü ildə 127,7, 2015-ci ildə 140 manata
çatdırılması qarşıya məqsəd
qoyulmuşdur.
Prezident
İlham Əliyevin "Keçmiş SSRİ Əmanət
Bankının Azərbaycan Respublikasının vətəndaşları
olan əmanətçilərinə fərdi birdəfəlik
ödəmələrin verilməsi haqqında" fərmanı
sosial-mənəvi əhəmiyyətinə görə tarixi
sənəd olmaqla dövlət başçısının siyasi iradəsini birmənalı
şəkildə əks etdirərək, ölkə əhalisinin
uzun illərdən bəri gözlədiyi ciddi problemin həllinə
yol açmışdır. Fərmanın icrası sayəsində
cari il iyul ayının 1-dək 1 milyon 619 min 938 əmanət
hesabının sahibləri və ya onların vərəsələri
597 milyon manat məbləğində vəsait almışlar.
Həmin ödənişlərin 555 milyon manatı və ya 93
faizi 2012-ci ilin 7 ayında, 42 milyon manatı isə 2013-cü
ilin 6 ayında təmin edilmişdir.
2013-cü ilin dövlət
büdcəsi də əhalinin sosial rifahının gücləndirilməsi
və yoxsulluğun səviyyəsinin azaldılması istiqamətində
bir sıra tədbirləri uğurla reallaşdırmaq
imkanı yaradır. Qarşıdıkı
aylarda dövlət büdcəsindən maliyyələşən
və maliyyə yardımı alan elm, elmi tədqiqat, təhsil,
səhiyyə, sosial təminat, kənd təsərrüfatı,
hüquq-mühafizə orqanlarında çalışan
dövlət qulluqçularının aylıq əməkhaqlarının,
habelə pensiyaların orta hesabla 10-20 faiz
artırılması nəzərdə tutulur.
Nazirlər Kabinetinin
keçən ayın 18-də keçirilən iclasında da
vurğulandığı kimi, hazırda icrasına start
verilmiş "Azərbaycan 2020: Gələcəyə
baxış" İnkişaf Konsepsiyası cəmiyyətin
bütün sahələri üzrə dinamik inkişafın
strateji hədəflərini özündə ehtiva edir.
İnanırıq ki, Prezident İlham Əliyevin
yürütdüyü siyasət nəticəsində
konsepsiya ilə qarşıya qoyulmuş məqsədlər
reallığa çevriləcək, Azərbaycan
qarşıdakı illərdə inkişaf etmiş ölkələrlə
eyni cərgədə dayanmaq imkanı qazanacaqdır.
Müşfiq ATAKİŞİYEV,
iqtisad elmləri doktoru, professor
Azərbaycan. - 2013.- 8 avqust.- S. 7.