Azərbaycan fəlsəfəsi
tarixinin görkəmli tədqiqatçısı
Azərbaycan
fəlsəfəsi tarixinin tədqiqi, təbliği
və tədrisində əməkdar elm xadimi, fəlsəfə elmləri doktoru, professor Midhət Ağamirovun xidmətləri xüsusi
qeyd olunmalıdır. Çünki
o, təkcə Azərbaycanda deyil, SSRİ-nin bir çox elmi mərkəzlərində
tanınmış filosof idi.
M.Ağamirov hələ
on doqquz yaşında
olarkən "Gənc işçi" qəzetində
işləmiş, "Gənc bolşevik"
jurnalında məsul katib, "Marksizm-leninizm İnstitutunun
Azərbaycan filialı"nda elmi əməkdaş
kimi fəaliyyət göstərmişdir.
15 il həmin institutda
böyük elmi işçi vəzifəsində
çalışmaqla bərabər, bir sıra
ali məktəblərdə dərs də
demişdir.
1947-ci
ildə S.M.Kirov adına ADU-da
(hazırda BDU) "Mirzə Ələkbər Sabirin
ictimai-siyasi baxışları" mövzusunda namizədlik dissertasiyasını
müdafiə etmişdir. 20 il Azərbaycan SSR EA Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunda baş elmi işçi
vəzifəsində işləmişdir. Doqquz
il həmin institutda
"Marksizm-leninizm fəlsəfəsinin tarixi", 1986-cı ildən ömrünün
sonuna kimi "Fəlsəfə
və ictimai fikir tarixi" şöbəsinin müdiri
olmuşdur.
M.Ağamirov 1972-ci ildə M.V.Lomonosov adına Moskva
Dövlət Universitetində "Azərbaycanda marksist-leninçi təlim uğrunda
mübarizə tarixindən" mövzusunda
doktorluq dissertasiyasını müdafiə
etmişdir. Respublikanın bir
sıra ali məktəblərində fəlsəfə
elminin tədrisi ilə məşğul olmuş, fəlsəfə kafedralarında assistent, baş müəllim,
dosent və professor vəzifələrində
işləmişdir.
Görkəmli
alim XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda fəlsəfi və ictimai-siyasi
fikrin aparıcı tədqiqatçılarından
biri olmuşdur. Fəaliyyəti
müddətində on monoqrafiya
çap etdirmişdir.
Bunlardan
"Mirzə Ələkbər Sabirin dünyagörüşü"(1962), "Azərbaycan
ictimai fikrində milli
məsələ" (1963), "Abdulla Şaiqin dünyagörüşü"
(1983), "Məhəmməd Hadinin fəlsəfəsi"
(1987), "Azərbaycan romantiklərinin dünyagörüşü"
(1989) və başqalarını göstərmək olar.
Filosofun "M.Ə.Sabirin dünyagörüşü",
"Abdulla Şaiqin dünyagörüşü", "Məhəmməd
Hadinin fəlsəfəsi" adlı
monoqrafiyaları və XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda
ictimai-siyasi fikir
tarixinə aid orijinal elmi tədqiqatları, habelə tarixi-fəlsəfi
mövzulara aid məqalələri
xüsusilə çox dəyərlidir. Çox ciddi və tələbkar
insan olan M.Ağamirovun fəlsəfə sahəsindəki
uğurları onu təkcə respublikada deyil, onun hüdudlarından çox-çox
kənarlarda da tanıtmışdı.
1960-cı ildə
nəşr olunan "M.Ə.Sabirin dünyagörüşü"
adlı əsəri ilə alim marksist-leninçi təlimin, marksist-leninçi
ideologiyanın, marksist-leninçi fəlsəfənin
təbliği mövzusundan "uzaqlaşaraq" Azərbaycan fəlsəfi fikir tarixinin
araşdırılması və tədrisi ilə məşğul
olmağa başlayır. Həmin
monoqrafiyanın "Müqəddimə"sində böyük şairimizin
yaşayıb-yaratdığı dövrün
xarakteristikası haqqında geniş məlumat
verilir. Rusiyada və o cümlədən Azərbaycanda
mövcud olan sosial-siyasi və iqtisadi durum, müstəmləkə boyunduruğu
altında inləyən məzlum və məhkum xalq kütlələrinin acınacaqlı vəziyyəti,
ölkədə baş verən
qarışıq hadisələr, sinfi
mübarizə, inqilabi azadlıq hərəkatları,
ədalətsizlik, haqsızlıq, zülm
və istismarın törətdiyi ağır nəticələr
dolğun şəkildə əksini
tapır.
Müəllif M.Ə.Sabiri yenilik, milli azadlıq hərəkatının,
mütləqiyyət quruluşunun məhv
edilməsinin, zülm və istismarın aradan qaldırılmasının tərəfdarı
kimi oxucuya təqdim edir. Milli məsələdən danışarkən Sabiri beynəlmiləlçiliyin, bütün xalqların dostluq
və qardaşlıq şəraitində
yaşamalarının və çətinliklərə, əsarətə,
haqsızlığa, ədalətsizliyə qarşı
mübarizədə yekdil
olmalarının tərəfdarı və müdafiəçisi
kimi səciyyələndirir.
Böyük şairin fanatizmi yayan din xadimlərinə
münasibəti haqqında danışarkən göstərir
ki, Sabir elə bir dövrdə, elə bir
mühitdə yaşayıb-yaradırdı ki,
cəhalət, xurafat və mövhumat meydan
sulayırdı. Genişlənməkdə olan
milli azadlıq hərəkatı və
siniflər mübarizəsinin kəskinləşməsi mühafizəkar
ruhaniləri, xalqdan, millətdən uzaq düşmüş din başçılarını da qorxuya
salmışdı. Hiss edirdilər ki, yaxınlaşmaqda olan yenilik dalğası onları da
xidmət etdikləri ağaları ilə birlikdə süpürüb aparacaqdır. Ona görə
də bu oyanmanın, canlanmanın
qarşısını almaq üçün dindən istifadə edir, hökumətə, dövlətə, onun rəhbərliyinə ağ
olmağı küfr kimi
qələmə verir, həmin əməllərinə
görə cəhənnəm odunda
yanacaqları ilə qorxudur, hakim sinfin mürtəce
siyasətinə kömək etmiş
olurdular.
M.Ə.Sabiri azadlıq
carçısı, bərabərlik və qardaşlıq
ideyalarının tərənnümçüsü
adlandıran müəllif, eyni zamanda, onu avamlıq və
nadanlığa, cəhalət və geriliyə, ictimai həyatda əngəllərə
qarşı alovlu bir mübariz kimi dəyərləndirir.
Görkəmli
alim Sabirin etik və estetik
görüşlərini də geniş təhlil
edir. Filosofun bu kitabı çox sadə,
hamının başa düşəcəyi,
anlayacağı elmi dildə
yazılmışdır.
Fikirlərdə
ardıcıllıq, bağlılıq, güclü
məntiq vardır. Hər bir
fəsil, hər bir paraqraf
üzərində ciddi araşdırmalar
aparılmış, irəli sürülən fikir
və müddəalar şairin öz əsərlərindən gətirilən
konkret faktlarla yüksək səviyyədə
işıqlandırılmışdır. M.Ə.Sabir haqqında çox
yazılıb, müxtəlif fikirlər söylənilib, dissertasiyalar, monoqrafiyalar
hazırlanıb. Lakin M.Ağamirovun
bu əsəri daha çox fəlsəfi məzmun və xarakter
daşıdığına görə əvvəlkilərdən
köklü şəkildə fərqlənir.
1982-ci ildə M.Ağamirovun "Abdulla Şaiqin dünyagörüşü"
adlı monoqrafiyası çapdan
çıxmışdır. Kitab "Giriş" və 6 fəsildən ibarətdir.
"Giriş"də müəllif Abdulla Şaiqin
yaşadığı mühitin sosial-siyasi, iqtisadi və mədəni
vəziyyətini təhlil edir, o dövrdə hansı cərəyanların,
hansı problem və məsələlərin,
bunlara müxtəlif mövqedən yanaşan ideoloqların olduğu
haqqında məlumat verir.
Müəllif
göstərir ki, Abdulla
Şaiq uzun və
çətin yaradıcılıq yolu keçmişdir. Həmin müddət ərzində
onun yaradıcılığında ziddiyyətlər
də olmuşdur. Lakin
bu yaradıcılıq həmişə təkamüldə
olmuş, get-gedə inkişaf
etmiş, cilalanmışdır.
"Giriş"də Abdulla Şaiqin yaradıcılığında olan romantizm və realizmdən
də bəhs olunur. Kitabın birinci fəsli "Abdulla Şaiqin fəlsəfi aləmi"
adlanır. Burada həmin dövrdə Azərbaycanda
yayılan fəlsəfi, sosial-siyasi və
elmi- nəzəri baxışlara ümumi nəzər salınır.
Müəllif
yazır ki, bu dövrdə Azərbaycanda ən çox yayılan fikir cərəyanları
burjua ideologiyası, proletariatın dünyagörüşü və demokratik fikir idi. Bu fikir cərəyanlarının
fəlsəfi aspektləri ilə tanış olmaq
bizə yazıçının əsərlərində fəlsəfə
məsələlərinin necə qoyulduğunu,
onun fəlsəfi görüşlərinin
hansı istiqamətə yaxınlaşdığını
aydınlaşdırmaqda kömək edir.
Abdulla Şaiqin
yaradıcılığının ilk
dövrlərində dini təsirlər, ilahi qüvvələr və s.
həlledici, aparıcı istiqamət səviyyəsinə
yüksəlməmişdir. Elə həmin
dövrdə onun bir
sıra əsərlərində
elmi biliklərə yiyələnməyin
zəruriliyi haqqında mülahizələri öz
əksini tapır. Şaiq elmi,
maarifi, məktəbi insanların ətraf
aləmi düzgün dərk etməsi üçün zəruri sayırdı. Təbiətdə
ümumi bir dəyişmə
hadisəsinin mövcud olduğunu
da qəbul edirdi. A.Şaiq göstərirdi ki,
varlıq yox olmur, yoxdan heç bir şey törəyə
bilməz, varlıq yalnız öz şəklini
dəyişir.
Sonrakı
yazılarında Ağamirov qeyd edir ki,
A.Şaiqin əsərlərində milli məsələ, milli-müstəmləkə
məsələsi, soyğunçuluq
müharibələri, xalqlar arasında sülh məsələləri, vətənpərvərlik
və beynəlmiləlçilik haqqında söylədiyi
mülahizələr
çox əhəmiyyətli yer tutur. Müəllif
Abdulla Şaiqin etik-estetik və ədəbi görüşlərini
də tədqiq etmiş və bu barədə çox geniş məlumat vermişdir.
Şaiqin müharibə, sülh
və qadın azadlığı haqqında söylədiyi
qiymətli fikir və mülahizələrini
üzə çıxarmışdır.
Midhət Ağamirovun sonuncu fəlsəfi
əsəri 1987-ci ildə çapdan
çıxmış "Məhəmməd Hadinin
fəlsəfəsi"dir. Bu əsər
"Müqəddimə", 4 fəsil və "Xülasə"dən
ibarətdir. Birinci fəsil "Məhəmməd
Hadinin fəlsəfi görüşləri"
adlanır və bunun giriş
hissəsində fəlsəfənin əsas məsələsinə,
onun birinci və ikinci tərəfinə burjua
ideoloqlarının münasibətləri
açıqlanır. Bu açıqlama ilə müəllif demək istəyir
ki, Məhəmməd Hadinin
fəlsəfi görüşləri, fəlsəfi
baxışları çox mürəkkəb
və ziddiyyətli fikir cərəyanlarının
mübarizəsi şəraitində formalaşmağa
başlamışdır.
M.Ağamirov M.Hadinin sırf fəlsəfə məsələlərinə
həsr etdiyi əsərlərin
adlarını sadalayır və yazır ki,
bu əsərlərdə fəlsəfənin
əsas məsələsinə, xüsusilə, qnoseologiyaya dair müfəssəl
mülahizələr irəli sürülür, dialektika məsələsindən,
yəni, təbiət, cəmiyyət və təfəkkürün
sabit, dəyişilməz halda,
yoxsa daimi bir hərəkət və dəyişilmə
halında olmasından ətraflı bəhs edilir,
zaman və məkan probleminə toxunulur, həmçinin dinə də
münasibət bildirilir.
Müəllifə
görə, ümumiyyətlə, M.Hadi nə
idealizm, nə də materializm
mövqeyində ardıcıl olmuşdur.
O, əsərlərində dialektikanın bəzi problemlərinə
də toxunmuşdur. Məsələn,
şair təbiətin, həyatın daim hərəkətdə, inkişafda
olduğunu, hər şeyin
dəyişdiyini ümumi qanunauyğunluq
kimi qəbul edir, bu dəyişmənin cəmiyyətə və
təfəkkürə də aid olduğunu söyləyir.
Midhət Ağamirov yazır:"Qeyd edilməlidir ki, təbiət və cəmiyyətdə baş verən dəyişilmələr haqqında şairin
bu illərdə irəli sürdüyü
müddəalar müəyyən dərəcədə məhdud
xarakter daşıyır. O, inqilablardan bəhs etsə də, bu dəyişilmə, başqalaşma
və təzələnmənin başlıca olaraq
tədrici yolla, təkamül vasitəsilə
baş verməsi müddəasını
irəli sürür. Deməli,
yaradıcılığının lap əvvəllərində
M.Hadi cəmiyyətdə, təbiətdə
baş verən dəyişilmə və başqalaşma hadisəsinin səbəblərini
ilahi qüvvədə görürdü.
Dövrün, şəraitin
özünün ziddiyyətli və
mürəkkəb olmasına, M.Hadinin dilinin çətinliyinə,
ağırlığına, fikir və
düşüncəsinin ziddiyyətli ölmasına, lakin
ardıcıl olmamasına baxmayaraq,
Midhət Ağamirov bu
işin öhdəsindən bacarıqla gəlmiş,
M.Hadi kimi romantik mütəfəkkirin fəlsəfi
baxışlarını dərindən və ətraflı
şəkildə, realistcəsinə
və heç bir
ziddiyyətə yol vermədən təhlil
etmiş, şairə layiq
olduğu qiyməti vermişdir.
Kitabın ikinci fəsli "M.Hadinin
fəlsəfi görüşləri. Sosial
fəlsəfə. Cəmiyyətdə təzadlar. İctimai tərəqqi" adlanır. Cəmiyyətdə təzadlar haqqında M.Hadinin fikrini oxuculara çatdırmaq üçün
müəllif yazır ki, şair
cəmiyyətin iki böyük
qismə bölündüyünü, bunlardan birində varlıların, dövlətlilərin,
digərində isə yoxsulların, məzlumların
toplaşdıqlarından xəbərdar idi.
Onun fikrincə, insanların pis həyat sürməsi, cəmiyyətin böyük bir hissəsinin yoxsul məişəti
mənəvi yoxsulluqla, mənəvi mədəniyyətdən
məhrum olmaqla bağlı idi.
Daha sonra müəllif
qeyd edir ki, M.Hadi cəmiyyətdə
mübarizə getdiyini, güclülərlə
gücsüzlər arasında çarpışma olduğunu, zalımların məzlumları əzdiklərini,
istismar etdiklərini görürdü.
Lakin o, yanlış olaraq zənn edirdi ki, cəmiyyətdəki bu
mübarizə əzəlidir, həmişə davam
edəcəkdir, sinifsiz, ədalətli cəmiyyətə
gəlib çatmaq mümkün
deyildir. İctimai tərəqqinin
gedişi, bu tərəqqiyə
səbəb və ona mane
olan amillər M.Hadini
həmişə düşündürmüşdür.
O, bəzən insanların bir-birinə kömək göstərməsini
tərəqqi üçün bir səbəb hesab edir. Bundan başqa,
maarif ocaqlarının geniş
yayılmasını da tərəqqiyə
səbəb kimi qəbul edir.
Eyni zamanda,
M.Hadi zənn edirdi ki, insanların xoşbəxt yaşaması üçün əsas və başlıca yolu islam dini
göstərir. Həmin yol isə hələ
bu dinin
yarandığı zamanlardan bəri qoyulan qaydalara əməl
etməkdən ibarətdir. Onun fikrincə,
cəmiyyətin irəliləməsi üçün,
ictimai inkişaf üçün insanların həvəsi, şövqü mühüm
vasitədir. Məhz həvəs sayəsində istər bütövlükdə
millətlər, istərsə ayrı-ayrı şəxslər
öz istəklərinə nail ola bilərlər. Bu barədə M.Hadi
yazır:"Bütün kainat həvəs
ilə, şövq ilə tədvir edir, həvəs ilə intizampəzir olur"("Həyat" qəzeti ¹ 150,
20 iyul 1906).
Midhət
Ağamirov çox düzgün olaraq göstərir
ki, M.Hadinin əhval-ruhiyyəsi
daim bir təlatüm keçirir: gah
fırtınalı, dalğalı bir ümman kimi coşur, qızğın mübarizələrə
çağırışlar, azadlıq uğrunda
çarpışmaq sədaları yüksəlir, gah da məyusluq, ruh düşgünlüyü,
ümidsizlik onun zehninə
hakim kəsilir. Şairə görə, ümumi yüksəlişə, tərəqqiyə
çatmaq üçün
ən təsirli vasitə cəmiyyətin bütün
üzvlərinin əxlaqının
yaxşılaşdırılması,
saflaşdırılması və maarifə, mədəniyyətə
yiyələnməsidir.
Professor M.Ağamirov
M.Hadinin etik və estetik görüşlərindən də bəhs edir: "Şairin əsərlərində bir sıra əxlaq məsələlərinin
təbliğinə də rast gəlmək
mümkündür. Ancaq
şair bir sıra hallarda dini əxlaqı nəzərdə
tutur və zənn edir
ki, gözəl əxlaq islam
dininin ruhunu təşkil
edir. Həm də bu hökm istər bu dünya, istərsə axirət barəsində
qüvvədədir".
Əməkdar
elm xadimi, fəlsəfə
elmləri doktoru, peofessor
Midhət Ağamirovun Azərbaycan demokratik
fikir nümayəndələri - milli ziyalılarımız olan
A.Səhhət, H.Cavid haqqındakı
yazıları, xüsusən, "M.Ələkbər Sabirin dünyagörüşü",
"Abdulla Şaiqin dünyagörüşü", " Məhəmməd Hadinin
fəlsəfəsi" adlı monumental tədqiqatları
onun doğrudan da, görkəmli bir filosof, peşəkar tədqiqatçı, ictimai xadim olduğunu
bir daha sübut edir.
Midhət
Ağamirovu müasirlərindən fərqləndirən
əsas cəhət bu gün
də, sabah da gələcək
nəsillərə örnək ola biləcək
milli ziyalılarımız və
onların dünyagörüşləri haqqnda
ətraflı məlumat verməsidir. Müəllifin dili sadə, nitqi aydın,
fikirləri məntiqi, üslubu səlisdir.
Müstəqil
AĞAYEV,
AMEA
Fəlsəfə, Sosiologiya və Hüquq İnstitutu, Fəlsəfə
və İctimai fikir tarixi şöbəsinin aparıcı elmi işçisi, fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Azərbaycan. - 2013.- 16 avqust.- S. 11.