Tarixin daş nəğmələri
Goran
torpağının tarixi qədimdir. İpək yolu
üstündə yerləşən bu bölgə qiymətli
abidələrlə, qalalarla, türbələrlə,
kurqanlarla zəngindir, ən çox diqqəti cəlb edən
türbələrdir. Onlar dövrün görkəmli şəxslərinin
xatirəsini əbədiləşdirmək üçün qəbirlərin
üzərində tikilib. Əsasən dördbucaqlı, hərdən
çoxbucaqlıya da təsadüf edilir. Türbələrin
inşasında əhəngdaşıdan, bişmiş kərpicdən,
yaxud çay daşından istifadə olunur, divarlara nəbati
rəsmlər çəkilirdi. Çoxbucaqlı türbələrə
Səfikürd, Borsunlu, Mollavələdli kəndlərində
rast gəlmək olur. Xüsusən Rəhimli abidələri
daha çox diqqəti cəlb edir.
Adıgözəlbəy
türbələri eyni görkəmlidir. Hərəsi
bir-birindən təqribən on metr aralı qurulub.
Hamısının üstünü günbəz
bəzəyir. Dördü də
qırmızı kərpiclə tikilib. Hər
türbənin tağ şəkilli "qapısı",
"pəncərəsi" var. Bu türbələr kompleksi
tarixin əvəzsiz yadigarlarıdır. Xəttatlıq,
həkkaklıq, memarlıq, epiqrafika, rəssamlıq, sənətşünaslıq
baxımından çox maraqlıdır. Üzərlərindəki
qısa qeydlər, məlumatlar Azərbaycan tarixi
üçün də mühüm əhəmiyyət kəsb
edir. Türbələr kompleksi məşhur
Mirzə Adıgözəlbəyin ailəsinə,
qohumlarına mənsubdur.
Mirzə Adıgözəlbəy əslən
qazaxlıdır. 1799-cu ildə Qarabağda
anadan olub. Şuşada təhsil alıb.
Gəncliyi burulğanlı illərə
düşüb. XVIII əsrin sonunda Ağa Məhəmməd
şah Qacar Şuşa qalasını
mühasirəyə alanda Mirzə Adıgözəlbəy
böyük çətinliklə Tiflisə
köçür. Rus nazirinin yanında xidmət
etməli olur. Az bir vaxtda rus dilini
öyrənir. Ən məxfi məktublar, diplomatik
sənədlər tərcümə üçün ona
verilirdi. Savadına, davranışına
görə yüksək rütbəli şəxslər
yanında böyük nüfuz qazanır. İş
elə gətirir ki, 1816-cı ildə Qarabağa gəlir.
Xurşudbanu Natəvanın atası Mehdiqulu xanla dost
olduğundan əvvəlki torpaqları özünə qaytarılır,
üstəlik ona yeni malikanələr də
bağışlanır. "İyirmi
dörd" mahalına naib təyin olunur.
Sonralar Mirzə Adıgözəlbəy
bir neçə il general Yermolovun
tapşırığı ilə Qarabağ sərhədlərinin
mühafizəsi işində çalışır. Rus-İran müharibəsində iştirak edir.
Müəyyən səbəblər
üzündən İrana qaçmış Mehdiqulu xanla
danışıqlar aparır, onun Qarabağa
qaytarılmasına nail olur.
1830-cu ildə Mirzə Adıgözəlbəy
kapitan rütbəsində istefaya çıxır və əyalət
məhkəməsində çalışır. Ömrünün son illərində isə tale onu
Goranboy torpağına gətirir. O, burada neçə il yaşayıb, - bəlli deyil. Bəlli
olan odur ki, Gəncəbasar torpağı Mirzə
Adıgözəlbəy nəslinin əbədi məskəninə
çevrilir.
Mirzə Adıgözəlbəy
qocalmış, səhhəti pisləşmiş,
gözünün nuru zəifləmişdi.
O, dərin müşahidələri əsasında memuar yazmaq
istəyirdi. Mirzə Hüseyn Salariylə məsləhətləşir.
Söylədiklərini kağıza
köçürməyi ondan xahiş edir. Razılaşırlar. 1845-ci il
yanvarın 10-da işə başlayırlar. Dekabrın
29-da isə son nöqtə qoyulur. Azərbaycan
tarixşünaslığının ən qiymətli abidələrindən
biri olan "Qarabağnamə" əsəri belə
yaranır.
Əsər 1736-cı ildən 1828-ci ilə
kimi geniş bir dövrü, az qala yüz
illik tarixi əhatə edir. Mütəxəssislər
deyirlər ki, bəzi qüsurlarına baxmayaraq, bu əsər
Qarabağın və ümumən Azərbaycanın tarixini
öyrənənlər üçün qiymətli məxəzdir.
Hələ 1848-ci ildə Tiflisdə
yaşayan Mirzə Şəfi Vazeh məşhur
"Qarabağnamə"nin əlyazmasını
nəstəliq-şikəstə xətti ilə nəfis şəkildə
köçürmüşdü. Hazırda həmin
nadir nüsxə Sankt-Peterburq şəhərindəki şərqşünaslıq
institutunun kitabxanasında saxlanılır.
Türbələrin üçü Mirzə
Adıgözəlbəyin ailəsinə və yaxın
qohumlarına, biri isə özünə məxsusdur.
Mirzə Adıgözəlbəyin türbələrinə
heç də yaxşı baxılmırdı.
Mətbuatda məsələ qaldırdıq.
Bundan sonra abidələrin tədqiqi, təbliği və
mühafizəsi üçün müəyyən işlər
görüldü; türbələr qeydiyyata
götürüldü, göstərici lövhələr
vuruldu, qismən təmir-bərpa işləri aparıldı,
məzarlığın ətrafı bərkidildi.
Kurqanlar əsasən mühüm strateji əhəmiyyət
kəsb edən və mühafizə olunan yerlərdə
yaradılardı. Varlı tayfa
başçıları və nəslin adlı-sanlı
insanları öləndə böyük təntənə ilə
dəfn edilər, hörmət əlaməti olaraq onların məzarları
üzərində möhtəşəm kurqan-abidələr,
yəni torpaq təpələr ucaldılardı.
İstər sayına və istərsə
də zənginliyinə görə Goranboy kurqanları
xüsusilə fərqlənir. Onlar heç də pərakəndə deyil, ərazi
boyunca düzülüb. Kurqanlara daha çox dağətəyi
yerlərdə, qədim "Dəvəçi" ticarət-karvan
yolu boyunca təsadüf olunur.
Qazıntılar zamanı müxtəlif əmək
alətləri, sadə silah növləri, binaların
forması, dəfn ayini, qədim insanların antropoloji görkəmi,
istehkam tikmə üslubu və s. haqqında geniş təsəvvür
üçün zəngin məlumatlar əldə edilir. Müxtəlif rəngli, müxtəlif formalı
saxsılar, oxlar, qolbağlar, xəncərlər,
dövrün yaşayış tərzi, məişəti, adət-ənənələri
haqqında ətraflı məlumat verir. Rayon mədəniyyət və
turizm şöbəsinin müdiri Gündüz Hacıyev dedi
ki, son vaxtlar Azərbaycan arxeoloqlarının türk mütəxəssisləri
ilə birgə apardıqları axtarışlar zamanı Səfikürd,
Qaradağlı və Şadılı bölgəsində yüzlərlə
kurqan aşkar edilmişdir. Goran torpağında kurqanların
düzümü böyük bir şəhərin
ünvanını nişan verir.
Şətəl şəhəri rayonun Rəhimli
kəndinin cənub-şərq hissəsində, Gəncə-Bərdə
yolunun üstündə yerləşir.
Bütövlükdə ərazisi 40 hektardan
çoxdur.
Şəhər nə vaxt və necə
yaranıb? Nizami Gəncəvinin
"Xosrov və Şirin" poemasında yazılır ki,
Harun hökmdarının oğlu Şəddad tərəfindən
Gəncə yaxınlığında Şətəl adlı
qala tikdirilib.
Arxeoloq Arif Məmmədovun tədqiqatlarından
aydın olur ki, Şətəl qalası
üçüncü, beşinci yüzilliklərdə
kiçik yaşayış məntəqəsi kimi mövcud
olmuş, sonralar xeyli böyüyərək on
üçüncü yüzillikdə özünün ən
gur inkişaf dövrünü yaşamışdır.
Şətəl şəhərinin strateji
mövqeyindən xəbər verən bir faktı
xatırlatmaq istəyirik. 1231-ci il Gəncə üsyanı zamanı Xarəzmşah
Cəlaləddin öz katibi əl-Nəsəvini usta Bəndərlə
danışıqlar üçün Şütur (Şətəl)
şəhərinə göndərmişdi.
Şətəlin açılmamış
sirləri çoxdur. Onun tədqiqi
Azərbaycanın qədim yurd yerlərinin neçə-neçə
səhifəsinə işıq saçar.
Goran torpağı həm də ulu
keçmişimizdən xəbər verən möhtəşəm
qalaları ilə də fəxr edə bilər.
Biz yalnız Kürəkçay qalaları
haqqında danışmaq istəyirik. Birinci
qala Hazırəhmədli kəndinin
yaxınlığındadır. Mütəxəssislər
onu II-IX əsrlərə
aid ilk şəhərtipli yaşayış yeri hesab edirlər.
Gəncədən 15 kilometr şimalda, Hazırəhmədli
və Göynüyən kəndləri arasında, alçaq
təpəlikdə yerləşir. Qala
divarının uzunluğu 500, eni 100 metrdir. Ətraf yerləri nəzarətdə saxlamaq, əhalinin
təhlükəsizliyini qorumaq, Gəncəni müdafiə
etmək üçün salınıb.
1988-ci ildə aparılan arxeoloji
qazıntılar zamanı ümumi qalınlığı 25
metr olan iki mədəni təbəqə aşkara
çıxarılıb. Təsərrüfat
quyuları, iri küplər, təndir, ocaq yerləri, dəmir
(oraq, kəsici alət, ox ucluğu) və daş (kirkirə)
alətlər, saxsı qablar, sərnic tipli qablar, su
qabları, tuncdan və sümükdən hazırlanan bəzək
əşyaları tapılıb. Görünür,
əhali əkinçilik, maldarlıq, dulusçuluqla məşğul
olurmuş.
İkinci qala Qaradağlı kəndi
yaxınlığında Kürəkçayın sağ
sahilində yerləşir. Alimlər onu III-XIII əsrlərə
aid edirlər. Qalanın uzunluğu 200, eni
120-130 metr olmaqla ikiqat divarla əhatə olunub. Qalanın ortasında otlaqlara və tunelə
açılan qapı yerləri görünür.
Hündürlüyü 3, eni 3,5 metrdir. Dağın altında tunel üç qola
ayrılır. Birinci qolu çayın
altından keçərək sağ və sol sahili birləşdirir.
Adı dillərdə gəzən
Gülüstan qalası isə Murovdağın ətəyində
Ağdərə və Ağcakəndin sərhədində,
İncəçayın qovuşduğu sahədə dəniz
səviyyəsindən 1700 metr hündürlükdə yerləşir.
Qala öz formasına görə gəmini
xatırladır. Mənbələrdən
birində göstərilir ki, bu qədim qala hələ
eramızdan əvvəl Xaldey hakimləri tərəfindən
tikilib. Divarları boyunca 4 gözətçi
məntəqəsi, 12 mazğal (müşahidə
gözcüyü) var. Şərq-qərb və cənub-qərb
tərəflərdən sıldırımlı dərə,
şimaldan isə sərt enişli meşəliklə əhatə
olunub. Qalaya daxil olmağın ən əlverişli
yolu cənub-şərq tərəfdəndir. Qalanın təxminən iki kilometrliyində
Gülüstan kəndi yerləşir.
Həmsöhbətim Gündüz deyir ki,
bu yerlərdən nankor qonşuların biryolluq
çıxarılması ilə əlaqədar olaraq Goranboy ziyalılarının
təşəbbüsü ilə Gülüstan
dağının ətrafında simvolik "Qələbə"
qalası inşa edildi. Bu maraqlı, məzmunlu
abidə gənclərin and yerinə çevrilib.
İndi zaman başqadır.
Müstəqil dövlət maddi-mədəni
irsimizin mühafizəsinə xüsusi qayğı göstərir.
Bu mənada tarixi abidələr həmişə
diqqət mərkəzindədir. "Tarix
və mədəniyyət abidələrinin qorunması
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanununda birmənalı
şəkildə bildirilir ki, onları qorumaq hər kəsin
borcudur. Gərək bu borcu hər birimiz
şərəflə, ləyaqətlə, əsl vətəndaşlıq
qeyrəti ilə yerinə yetirək.
Bəxtiyar Vahabzadə demişkən:
"Qədim abidələr onları yaradan xalqın
keçib gəldiyi yollardan, bu yollarda çatdığı
fikir və xəyal məqamlarından xəbər verən
nişangahlardır. Özünü neçə-neçə
nəsillərə göstərir. Əsrlərin
burulğanından keçib gələn bu abidələr
susa-susa danışır, danışa-danışa susur.
Bu baxımdan abidələr susan daş nəğmələrdir".
Gəlin bu nəğmələri dinləyək,
sevək və qayğı ilə qoruyaq.
Əhməd
İSAYEV
Azərbaycan. - 2013.- 18 avqust.- S. 11.