İki əsrin sirli
savaşları
Bütün Avropanı
və Rusiyanı cənginə alan fəhlə
hərəkatının birləşməsi, mütləqiyyətə,
istismara qarşı çıxması, yeni dövlətlərin, yeni
sosialist dünyasının yaranması
erməni millətçilərinə "Böyük
Ermənistan" dövlətini yaratmaq üçün daha yeni, daha ciddi
ümidlər
verir. Onlar bir tərəfdən çar Rusiyasına əyilməkdə davam edir, digər tərəfdən
isə beynəlxalq aləmlə sərbəst əlaqələrini
qurur, çar
hökumətinin devrilməsinə çalışan eserlərdən
tutmuş bolşeviklərə kimi rus
inqilabçılarının hamısı ilə əməkdaşlıq
edirlər. Erməni separatizminin
açıq təhlükələrini hiss
edən Rusiya Qriqoryan
kilsəsinin nəzdindəki erməni məktəblərini
kilsənin təsirindən çıxarmaq üçün
Rusiyanın təhsil nazirliyinin
tabeçiliyinə keçirir, kilsənin
əmlakının idarə olunmasının yeni
qaydalarını təsdiq edir.
Bundan qəzəblənən
ermənilər Rusiyaya qarşı
açıq çıxışlara başlayır. Həmişə ruslara sədaqət
andı içən Eçmiədzin göz
qırpımında mövqeyini dəyişərək,
imperiyaya diş
qıcayır, "Daşnaksütyun"
və "Qnçak" kimi
erməni terror dəstələri çar mütləqiyyətinə
qarşı açıq mübarizədə birləşirlər. Kilsə və inqilabçılarla
kəbinə gedən erməni terror dəstələri
Qafqaza köçür,
Bakıda varlanan ermənilərin
hesabına fəaliyyətlərini gücləndirmək üçün neft səltənətinə
üz tuturlar. Ona görə ki, bura artıq əsrin sonunda
dünyanın diqqətini özünə cəlb edən neft səltənətinə çevrilirdi.
Bütün dünyadan
Bakıya kapital çay
kimi axırdı və bu
axın öz arxasınca müxtəlif
millətləri, iş adamlarını
Bakıya qazanc dalınca cummağa
vadar edirdi. Eyni zamanda neft səltənətinə
dünyanın hər yerindən canilər, oğrular,
peşəkar qatillər, müxtəlif millətlərdən
ən qədim peşənin təmsilçiləri belə
ağlı çaşdıran asan
qazancın qoxusuna gəlirdilər. Bakı ilə bağlı internet
resurslarında yerləşdirilən bir
neçə məlumatı nəzərdən keçirsək,
görəcəyik ki, 1851-ci ildə
Bakının əhalisi 7400 nəfər müsəlmandan ibarət
idisə, 1863-cü ildə bu rəqəm
iki dəfədən çox
artır və 1897-ci ildə 112 minə çatır! Müsəlmanların sayı Bakı qəzasında
həm Rusiyanın apardığı köçürmə
siyasətinin, həm də neft səltənətinə
bütün dünyadan
vüsət alan fəhlə və kapital axını nəticəsində 56,2 %-ə
düşür,
ruslarla ermənilərin sayı isə
artaraq qəza əhalisinin 36,3%-ni təşkil edir. Yəhudilər və almanlar
əhalinin 3%-ə yaxın hissəsini təşkil edirlər.
Birinci Dünya müharibəsinin əvvəlinə kimi Bakının əhalisinin sayı iki dəfə artır. Əgər 1903-cü
ildə şəhərin özündə və onun ətraf kəndlərində 143 min nəfər yasayırdısa, 1913-cü ildə
bu rəqəm 244 mini
ötmüşdü.
Bu ərəfədə ermənilər
eyni zamanda çar hökumətinin məmurlarına
qarşı terror aktlarına rəvac verir. Erməni kilsəsi isə bütün cinayətləri bilavasitə və
ya dolayısı ilə dəstəkləyir.
Halbuki bu kilsə cəmi yüz il əvvəl müsəlman ölkələrində
ermənilərin zindanda
yaşadıqlarına, yalnız rus
imperiyasının təbəəliliyində, rus
qanunlarına itaət etməkdə öz
xoşbəxtliklərini gördüklərinə, rus taxt-tacına and
içməkdən yorulmurdu. Çar idarə üsulu zəiflədikcə, tədricən
proletariatın nüfuzu gücləndikcə,
beynəlmiləl fəhlə hərəkatı vüsət
aldıqca erməni ideoloqları bir an belə düşünmədən Rusiyaya arxa çevirir,
Avropa dövlətlərində
dayaqlarını gücləndirir, dərnəklərini
yaradır, təbliğatını qurur,
Bakı neftinin qoxusunu
alan vəhşilər kimi
ruslarla didişməkdən belə
çəkinmədən Azərbaycan ərazilərinə cumur, qırğınlar törədirdilər.
Bu, bitməyən qanlı erməni
savaşları idi.
Ermənilərin
öz maraqlarına uyğun
yeni siyasi portnyorlar tapmaları və öz
kurslarını 180 dərəcə altında dəyişmələri,
Rusiyadan daha çox Avropaya istinad etmələri, əlbəttə ki, rusları narahat etməyə
bilməzdi. Yeni ideologiyanın yayılmasında böyük
varidatlara sahib olan erməni kilsəsinin və onun nəzdindəki erməni məktəblərinin
qızışdırıcı mövqeyini
açıq görən Rusiyaya, təbii
ki, sırf müşahidəçi
mövqeyində qala bilməzdi. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, erməni kilsəsinin əmlakına
həbs qoyulduqdan, erməni məktəbləri
Rusiya Təhsil Nazirliyinin
tabeliyinə keçirildikdən sonra erməni
terror dəstələri özlərini
gözlətmədən qətllərə start
verdilər. "Daşnaksütyun"un terrorçuları vəzifədə olan çar məmurlarından
erməni maraqlarının əksinə gedənlərinin
hamısını qara siyahıya alır,
terrora rəvac verir. General
Əlixanov, Bakı Qubernatoru knyaz Nakaşidze, Yelizavetpolun vitse-qubernatoru Andreyev, qəza rəislərindən Boqoslavski, Şmerlinq, Neşanski, Pavlov,
polismeystrlərdən Çavaxov, Çumakeviç, sərhəd keşiyinin polkovniki
Bıkov və onlarla başqaları erməni
daşnakları tərəfindən qətlə yetirilirlər.
Rus
taxtı-tacına 200 il and
içən, rus təbəəliyini qəbul
edən, yalnız Rusiyanın qanunlarının himayəsində
yaşamaqdan yana
balalarını başının üstünə
qaldırıb qurban vermək istəyən
ermənilər kölgəsinə
sığındığı xalqa
maraqları tapdanan kimi
bütün
yaxşılıqları unudaraq diş qıcaması erməni xislətinin
mahiyyətini açır. İmperiyaya
qarşı gözlənilmədən baş
qaldıran erməni aqressivliyi onların Rusiyadan daha çox "Böyük Ermənistan" ideyasına sadiq olduğunu bir daha sübut
etdi.
Azərbaycan
ərazilərinə köçməyə ermənilər üçün bütün
şərait yaradılsa da, Qafqaza digər xristian millətlərinin,
o cümlədən rusların
köçürülməsi də diqqət mərkəzində
dururdu. Çox güman ki, bu da rusların ermənilərə
əmin olmamaları ilə bağlı idi. Bu
baxımdan neft sənayesi inkişaf
etdikcə Bakıda əhalinin milli tərkibi
də sürətlə dəyişirdi. Artıq
XX əsrin əvvəlində Bakının 214 minlik əhalisinin 76 mini rus, ukraynalı və belarus,
46 mini azərbaycanlı (Qafqaz
tatarları), 42 mini erməni, 25 mini fars, 9,7 mini dağ yəhudiləri,
4 mini gürcü, 3,3
mini Azərbaycan almanları, 2,3 mini isə Kazan
tatarları idi. Təxminən bir neçə onillikdən sonra,
1926-cı ilin siyahıyaalınmasına
görə Bakıda əhalinin sayı iki
dəfədən çox artaraq
453,3 min nəfərə çatır. Onlardan 159,5 mini rus, 118,7 mini azərbaycanlı, 76,7 mini
erməni, 19,6 mini yəhudi, 9,2 mini tatar, 8,9 mini ukraynalı, 7,5 mini fars, 6,3 mini alman, 3 mini tat, 3,7 mini ləzgi,
2,6 mini gürcü,
2,1 mini belarus, 1,9 mini dağ yəhudiləri,
1,9 min polyaklar idi.
Çar Rusiyası ilə Avropa dövlətlərinin müstəmləkə
siyasətini müqayisə edəndə fərqli və təəccübləndirici
faktlara rast gəlmək
olur. Avropada müstəmləkəçiliyin əsasını
qoyan Portuqaliya ilə İspaniya Cənubi və Şimali
Amerikada yerli əhali
sayılan hinduları qəddarcasına istismar
edərək qırdılar. İspaniya
koloniyalarında ən ağır işlərdə qul kimi amansızcasına istismar edilən hindular 3 il ərzində ölürdülər.
Təxminən 50 il ərzində ispan müstəmləkəçiləri bu minvalla milyon
yarım hindunu məhv edərək yerini Afrikadan
daşınan qullarla doldurdular.
Ona
görə də rus müstəmləkəçiliyinin
xüsusi qəddarlığı ilə
seçilən Avropa müstəmləkəçiliyindən
nisbi həlimliyi ilə fərqlənməsində
əsas amil rusların özlərinin də
300 il tatar-monqol əsarəti
altında yaşaması ola bilər.
Nə monqollar, nə də ki, ruslar bir-birinə
qarşı avropalılar qədər qəddar və
barışmaz mövqedə olmayıblar. Azərbaycana gəldikdə
isə bütün qırğınlara rəvac
verən, təhrik edən ermənilərin vəhşiliklərində
avropalı müstəmləkəçilərdən geri qalmaması aydın görünürdü.
Bolşevik Rusiyası üçün ən vacibi
nefti ələ
keçirmək idi. Məsələ
burasındadır ki, hələ əsrin əvvəllərindən
Bakıda bolşeviklərin müxtəlif dəstələri
fəaliyyət göstərirdi. Stalin, Şaumyan kimi nüfuzlu bolşeviklər artıq neftin dadını və qiymətini bilirdilər. Bakıda cinayətkar
mühiti ələ keçirmək istəyən
Stalin neft şəhərinin
cinayətkar aləmində nüfuzlu qoçulardan sayılırdı. O, Bakıda talanlar törətməklə, quldurluq etməklə, böyuk
soyğunçuluqla bolşeviklərin qara kassasını idarə edən nüfuzlu avtoritet idi. Belə
çıxırdı ki, bütün
bolşevik partiyası üçün
Stalin məharətlə Bakıdan pul çıxarmağı bacaran
nüfuzlu şəxsiyyət idi. Stalin isə öz növbəsində bilirdi
ki, Şaumyanın Bakı fəhlələrinin
yanında siyasi lider, natiq kimi nüfuzu
ondan qat-qat
artıqdır. Ona görə də azərbaycanlılara qarşı xüsusi qəddarlığı ilə
seçilən daşnakın Bakıda karyerasını
qurması ermənilərə hava-su kimi lazım gəlsə də, Stalinə,
ümumiyyətlə, onun məhv edilməsi
daha sərfəli görünürdü.
Bakıda 10 minlərlə dinc müsəlmanı
qətlə yetirən, ölkə ərazilərində
saysız qırğınlara rəvac verən Şaumyanı
26-larla birlikdə Mikoyanın Kislovodskiyə
daşıması, ingilislərə təhvil verməsi, bir ilə yaxın orda həbsdə
qaldıqdan sonra Bakıya dönməsinin
arxasında ehtimal etmək olar
ki, bu gün
də sirlər dolaşır. Rəsmi sovet versiyasına görə, 26-larla birlikdə
Ağcaqum çölündə güllələnən,
başqa bir versiyaya görə isə Hindistana
ötürülən Şaumyanı Stalin
özünə təhlükəli rəqib sayırdı. Belə
ki, hələ ötən əsrin əvvəllərində
Stalin nüfuzlu
Bakı qoçusu və həm də fəhlə
tətillərinin və etirazlarının mahir
təşkilatçısı sayılsa da,
Şaumyan siyasi lider, natiq kimi
ondan daha nüfuzlu idi. Bir çox mənbələrdə
hələ gənclik illərindən Stalinlə Mikoyanın sirli və müəmmalı münasibətlərinə
eyham vurulur. Stalinin seçilmiş əsərlərində
isə Mikoyanın cinsi mənsubiyyətindən
şübhələnənlərə sərt cavab
da var: "Yoldaş Mikoyan kim olursa-olsun, hətta o filankəs
olsa belə, bizim
silahdaşımız və döyüş
dostumuzdur", - yazaraq
onu müdafiə edir.
Belə fərziyyə irəli sürmək olar
ki, Stalinə Bakıda Şaumyan
kimi ağıllı, qəddar və təhlükəli
rəqibdən özünün fərdi rəqqası
kimi ad qazanan
Mikoyan daha sərfəli
idi. Ona görə Mikoyanın 26-ları
müşayiət edərək sağ-salamat
Bakıya dönməsinin özü də
sirli və müəmmalıdır. Onun Bakıdan qeyb olaraq Moskvadan Azərbaycana
bolşeviklərin valisi kimi
göndərilməsi də Kremlin yenə
də ermənilərə etibarının müəyyən həddədək
mümkün olduğunu
izah edir. Lakin ermənilər kimliyindən və
hansı vəzifədə oturmasından asılı olmayaraq, həmişə Rusiyadan
öz mənafeləri naminə problemsiz faydalana biliblər.
Moskvada 50-ci illərdə aparılan
araşdırmalara görə, Mikoyan
hakimiyyətdə olduğu son illər ərzində 30 mindən yuxarı
ermənini şəxsi zəngləri ilə Sovet
İttifaqında müxtəlif səviyyəli məsul vəzifələrə
yerləşdirə bilmişdi.
Bütün bunlar belə bir qənaətə
gəlməyə əsas verir ki, iki dövlətin
münasibətlərində ermənilərin
dağıdıcı rolunun tədqiqatları
davam etdirilməli və perspektiv
münasibətlərin qurulmasında vacib
faktor kimi hər iki dövlətin siyasiləri tərəfindən
nəzərə
alınmalıdır.
Bahadur
İMANQULİYEV
Azərbaycan. - 2013.- 21 avqust.- S. 4.