Talanan yurd
yerlərimiz
Cəbrayılın
işğalı həm də milli-mənəvi, tarixin yaşıdı olan
abidələrin məhvi ilə nəticələndi
Qarabağ! - Dağı dağlardan, bağı bağlardan
seçilən, daim
torpağına-daşına and içilən,
uğrunda candan
keçilən ana torpaq!
O qədərmi gözə gəldin?! Günahın cənnətməkan
olmağın idimi?! Məkrli düşmən
buna görəmi sənə tamah saldı, diş
qıcadı?! Zaman-zaman yadellilərin təcavüzünə, aramsız
hücumlarına məruz qaldın, ötən yüzillikdə
də taleyin üzünə gülmədi:
iki əsr davam edən
işğalçılıq siyasəti, XX əsrin
sonlarında daha
amansız formada özünü
göstərdi...
Sovetlər
imperiyasının dağılmasından istifadə edən təcavüzkar
Ermənistan himayədarının hərbi-siyasi gücü ilə
Qarabağa genişmiqyaslı hücuma keçəndən sonra
bir-birinin ardınca Xocalı, Şuşa, Laçın, Kəlbəcər,
Ağdam işğala
məruz qaldı. İl yarım ərzində Ermənistanın Azərbaycan
torpaqlarına təcüvüzünün miqyası genişləndikcə,
təkcə o yerlərin canlı
varlıqları deyil, milli-mənəvi sərvətləri
də məhvə məhkum edildi. Azğınlaşmış erməni
vandalları şovinizm siyasətindən güc aldıqlarından, daha
çox ərazilərimizi zəbt etməyə
can atdılar və buna
müəyyən mənada nail oldular.
1993-cü il avqustun 23-də
Qarabağın müqəddəs bir yurdu Cəbrayıl
da təcavüzün növbəti
qurbanlarından birinə çevrildi.
Ərazisi 105 min hektar olan bu torpaq tarixi, dini və mədəni abidələrin məskəni
kimi də tanınırdı. Cəbrayıl
milli aşıq-ozan sənətimizin baniləri
- Dirili Qurbani,
Aşıq Pəri, Mücrüm Kərəm,
Aşıq Humay kimi
tanınmış el və xalq sənətkarlarının
dünyaya göz
açdığı yurd olaraq
da mədəniyyət və ədəbiyyat
tariximizin səhifələrində yer tutub.
Daşnakların
məqsədi qonşu torpaqlarını
yalnız zəbt etmək deyil, işğala məruz qoyduqları ərazilərdəki
abidələri - tarixin yaşıdı və
yadigarlarını da dəyişərək
guya, onların ermənilərə məxsus
olduğunu sübuta
yetirmək idi.
Cəbrayıl
rayonu ərazisində milli-mənəvi sərvətlər
- maddi-mədəniyyət nümunələri az
olmayıb. Təəssüf ki, bu gün onların çoxunun
yalnız adları və gözdağına çevrilən
şəkilləri qalıb. Ümumiyyətlə isə erməni
təcavüzkarları Azərbaycanın mədəni irsi olan mədəni sərvətini
xüsusi qəddarlıqla talan etmişlər. Dağlıq
Qarabağ bölgəsində və ətraf
ərazilərdə Azərbaycanın milli
mədəniyyət ocaqlarına erməni təcavüzkarlarının
vurduğu ziyanın dəyərini dəqiqləşdirmək
o qədər də asan
deyil. Çünki elə
maddi-mənəvi sərvətlərimiz talan
edilib ki, onları heç bir meyarla qiymətləndirmək
mümkün deyil.
Dağıdılmış sərvətlər nəinki Azərbaycanın,
həm də sivilizasiyalı bəşəriyyətin əvəzolunmaz
mədəniyyət nümunələri idi.
Milli-mənəvi
dəyərlərimizin, tarixi və mədəni
abidələrimizin zəngin, həm də qədim nümunələrini
qoynunda minilliklər boyu
saxlayan, 82 kəndi, 72 orta
və natamam məktəbi, 3 musiqi məktəbi, 12 mədəniyyət evi, 32 klub, 10 mədəni
çadır
və avtoklub, 78 kitabxana, 3 daimi, 4 səyyar
kinoqurğusu fəaliyyət göstərən
Cəbrayılın həmçinin minilliklərin yadigarı
eksponatlarla zəngin
tarix-diyarşünaslıq muzeyi də
vardı. Əhaliyə 210 çarpayılıq mərkəzi
xəstəxana və ümumi
çarpayı sayı 245 yer olan kənd xəstəxanaları, 11 həkim,
52 feldşer-mama məntəqəsi xidmət
göstərib. Cəbrayıllıların əsas gəlir mənbəyi
isə təsərrüfatla bağlı olub.
1970-ci
ildən başlayaraq rayonda
quruculuq işləri geniş
vüsət almışdı. Rayon mərkəzində
bir vaxtlar "Dəyirman
dərəsi" kimi tanınan boş ərazi ötən əsrin 80-ci illərində
geniş yaşayış massivinə,
yaşı əsrlərlə hesablanan Xan çinar isə bu yurdun simvoluna
çevrilmişdi. Sözügedən
dövrlərdə irəliləyişə səbəb üzüm bağlarının
salınması idi.
Rayon mərkəzini
kəndlərlə birləşdirən yollara
asfalt döşənmişdi. Rayonda elmə, təhsilə maraq
günbəgün artırdı. Çoxsaylı alimlərimizin,
ziyalılarımızın şərəfli ənənələri
uğurla davam etdirilirdi. Amma... 1988-ci ildən
başlayaraq rayonun
"bəxtində qara zolaqların"
sayı artmağa başladı. Cəbrayılın
ərazisində ermənilərin məskunlaşdığı
iki kənd də var idi: Hərəkül və Banazur...
Qarabağa erməni təcavüzünün qızğın
vaxtlarında Cəbrayılın və cəbrayıllıların
üstünə top, "alazan",
"qrad" atəşləri də məhz
həmin yüksəkliklərdən atılırdı. Evlər
od tutub yansa, dağılsa da,
günahsız, təbiətən çox
dinc olan cəbrayıllılar
qanlarına qəltan edilsələr də, dözür,
düşmənə layiqli cavab verirdilər.
Bu dözüm, tablaşma 1993-cü il avqust ayının 23-nə kimi
davam etdi.
Xocalı, Şuşa, Laçın, Kəlbəcər
və Ağdamda olduğu
kimi, Cəbrayılda
da dövlətin köməyinə ehtiyac duyuldu. Hərbi taktika, strategiya, vahid komanda altında
silahlı birləşmə yox idi. Demək olar, hərə
öz gücünə güvənir, fərdi
qaydada torpaqları müdafiə etməyə
çalışırdı. O çətin, dözülməz
günlərdə Cəbrayılda kifayət qədər
qüvvə yox idi. Amma çətinliklərə baxmayaraq,
ermənilərə qarşı müdafiə xətti
yaradılmışdı. Şaqay
yüksəkliyi alınmış və orada
mövqe tutulmuşdu.
Yeddi ay həmin yüksəkliyin hesabına rayona cəbrayıllılar tərəfindən nəzarət edilirdi. Şaqay yüksəkliyi
itirildikdən sonra Cəbrayılın da başı
üzərini qara buludlar
aldı, rayonun işğalı həmin
yüksəklik verilən gündən başladı.
Cəbrayılın
ərazisini o ağır günlərdə
qoruyan igid, cəsur oğullar az
olmamışdı: Yusif Allahverdiyev,
Samir Alıyev, Şükür
Abdullayev, İnqilab Aslanov, Azər Bayramov, Mais Verdiyev, Mübariz Qasımov, Mehdi
İsmayılov və başqa bu kimi şəhidlik zirvəsinə ucalan mərd oğullar ana torpaq uğrunda
canlarından keçməyə and
içmişdilər...
Cəbrayil
1993-cü il avqust
ayının 23-də əzəli və əbədi
düşmənlərimizin tapdağı altına keçdi. İşğaldan
sonra cəbrayıllılar ölkənin
58 bölgəsinə səpələndilər. Daha çox isə yurd-yuvaya yaxın Beyləqan, İmişli,
Sabirabad və Biləsuvar rayonlarında məskunlaşdılar.
52
min nəfər əhalisi olan
rayon və burada fəaliyyət göstərən
72 ümumtəhsil məktəbi, 8 xəstəxana, 132 tarixi abidə, 150 mədəniyyət
ocağı, 100-ə yaxın kənd büsbütün
ermənilərin işğalına məruz qaldı və vəhşicəsinə
dağıdılaraq
talan edildi.
Cəbrayıllılar
birinici Qarabağ
müharibəsində 362 nəfər şəhid verib.
Torpaqların müdafiəsində 191 nəfər əlil
olub, 6 igid isə Azərbaycanın
Milli Qəhrəmanı fəxri adına layiq
görülüb. Onu da deyək ki, vaxtilə Cəbrayıldan 7 nəfər
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı, 1
nəfər isə Sovet İttifaqı Qəhrəmanı
adını qazanmışdı.
İşğal nəticəsində rayona 13928 milyon ABŞ
dolları dəyərində ziyan dəydi.
Dağıntıya məruz qalan sənaye
və kənd təsərrüfatı obyektlərinin sayı
52, mədəni-maarif müəssisələri 149, kənd və
qəsəbələr 91, tarixi abidələr
127-dir.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin 2002-ci il 13 may tarixli fərmanına əsasən,
cəbrayıllı məcburi köçkünlər üçün 2003-cü ildə Biləsuvar
rayonu ərazisində 2598 evdən ibarət
6 qəsəbə, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyevin 2004-cü il 1 iyul tarixli
sərəncamı ilə təsdiq edilmiş "Qaçqınların
və məcburi köçkünlərin yaşayış
şəraitinin yaxşılaşdırılması və məşğulluğunun
artırılması üzrə Dövlət
Proqramı"na uyğun olaraq
həmin ərazidə əlavə 1858 evdən ibarət, bütün infrastruktura malik daha 5 qəsəbə
salınıb. Həmin yaşayış məntəqələrində
müasir tipli, hər
biri 280 yerlik orta məktəb, 50 yerdən ibarət uşaq bağçaları, rabitə evləri,
5 feldşer-mama məntəqəsi, 5 həkim
ambulatoriyası, qəsəbəbələrin əhalisinə
xidmət göstərən 50 çarpayılıq sahə
xəstəxanası fəaliyyət göstərir. Eləcə də bütün infrastruktura malik qəsəbələrdə
icma nümayəndəlikləri üçün inzibati bina, baytarlıq idarəsi, 3 qəsəbədə
yanğından mühafizə və 2011-ci ilin
mart ayında isə rayon
icra hakimiyyəti üçün
ikimərtəbəli yeni inzibati
bina tikilib istifadəyə
verilib.
Dövlət
proqramına uyğun olaraq,
Biləsuvar və Saatlının ərazisində salınan yeni qəsəbələrdə və Bakı
şəhərində tikilən hündürmərtəbəli
binalarda 4466 cəbrayıllı köçkün ailəsi və ya ümumi rayon
əhalisinin 30 faizi mənzillə təmin
olunub.
Bakı və Sumqayıt şəhərlərində 94 məskunlaşma
obyektinin təmirindən sonra
3052 ailənin yaşayış şəraiti
yaxşılaşdırılıb.
Təcavüzkar,
vandalizm siyasəti yeridən ermənilərin məqsədi qonşu torpaqlarını yalnız zəbt etmək
deyil, həm
də işğala məruz qoyduqları ərazilərdəki
abidələri - tarixin yadigarlarını
Yer üzündən silməkdir. Belə tarixi-memarlıq abidələrinə Cəbrayıl
şəhərindəki Sultan Məcid
hamamını, Xudayarlı kəndindəki Dairəvi və səkkizguşəli
türbələri (XIX əsr), Şıxlardakı Dairəvi
türbəni (XIV əsr), Xudafərin körpülərini
(erkən orta əsrlər),
Diridağdakı Qız qalasını, Dağtumasdakı
Başıkəsik günbəzi, Gordubaba
dağındakı məzarı misal
göstərmək olar. Dini
abidələr də burada az
olmayıb: "Hacı Qaraman", "Cəbrayıl
ata", "Dül-dül",
"Mazannənə" ziyarətgahları və s. Dağtumasdakı "Tumas
ata", "Divlər sarayı",
Mahmudludakı "Canqulu" və
"Qumtəpə" kurqanları, Tatardakı Siklop tikililər, "Ağoğlan"
qədim arxeoloji abidələr
siyahısına daxildir. Cəbrayıl
Ata kəndin şimalındakı ümumi qəbiristanlıqda deyil,
o dövrün adətinə
uyğun, ona məxsus
torpaqların yuxarı başında, Alpaşa
dağının hündür və
tamaşalı yerində ayrıca dəfn edilmiş
və bura müqəddəs ziyarətgaha
çevrilmişdi.
Cəbrayıl
şəhərinin mərkəzindəki "Qara
daş" səmadan gələn hesab olunduğu üçün əhali tərəfindən
müqəddəs ziyarətgah sayılır. Rayonun
Dağtumas kəndi
yaxınlığındakı Tumas Ata abidəsi bütpərəstlik dövrünün yadigarı idi.
Rayonun ərazisində erməni
vandalları tərəfindən məhv edilmiş
tarixi, maddi-mədəniyyət abidələri
yalnız adları yuxarıda çəkilənlər deyildi. Araz çayı
üzərindəki çoxtağlı Xudafərin körpüləri,
Xubyarlı və Şıxlardakı səkkizguşəli və
dairəvi türbələr, Sirikdəki Qala,
Çələbilərdəki məscid-mədrəsə kompleksi və s. dediklərimizə
sübutdur. Təəssüf ki, tarixən bu kimi mədəniyyət nümunələri milli, məhəlli münaqişələrin
qurbanlarına çevrilməkdən
sığortalanmayıblar. Hər dövrün
özü ilə gətirdiyi "səmum
yeli" onların bir
çoxunun daşını daş üstə qoymayıb. Təsadüfi
deyil ki, maddi-mədəniyyət abidələrimiz dağıdılsa da,
elə tarixi
yadigarlarımız da vardı ki, onlar, sadəcə, əlimizdən
alınmadı, yaxud məhv edilmədi,
ermənilərin tarixi saxtalaşdırma
siyasətinin qurbanlarına çevrilərək Ermənistana
daşındı.
Lakin tarixin
təkrar olunduğu, zaman adlı
qatarın geriyə doğru deyil, gələcəyə, sabaha
irəliləməsi də inkaredilməzdir. Özgə
torpaqlarında zaman-zaman duruş
gətirməyən yadelliləri Qarabağ
tarixində və taleyində az görməyib.
Daşnak tör-töküntülərinin
də Qarabağın aranlı-dağlı yerlərindən
çıxarılacağı şəksizdir.
Məhəmməd
NƏRİMANOĞLU
Azərbaycan. - 2013.- 23 avqust.- S. 7.