Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin seçkilərində
namizədin öz təşəbbüsü
və ya seçicilərin təşəbbüs
qrupları tərəfindən irəli sürülməsinə
dair tələblər
Azərbaycan
xalqının iradəsi ümumi, bərabər
və birbaşa seçki
hüququ əsasında gizli
və şəxsi səsvermə yolu ilə
azad və mütəmadi keçirilən
seçkilərdə, habelə eyni
prinsiplərlə keçirilən ümumxalq
səsverməsində - referendumda öz təzahürünü tapır.
Bu ümumi
prinsiplərlə yanaşı, Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 56-cı maddəsi ilə vətəndaşlara
dövlət orqanlarına seçmək və seçilmək
imkanı yaratmışdır. Yəni, seçki günü də
daxil olmaqla, 18
yaşına çatmış Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarının
seçmək, seçkilərin gedişini
müşahidə etmək, seçkiqabağı təşviqatda
və Azərbaycan Respublikasının Seçki
Məcəlləsində nəzərdə tutulmuş
digər hərəkətlərin həyata keçirilməsində
iştirak etmək, qanunvericiliklə
müəyyən edilmiş tələblərə
cavab verdikdə Azərbaycan Respublikası
Milli Məclisinin deputatı, Prezident və bələdiyyə üzvü seçilmək hüququ
var. Lakin fəaliyyət
qabiliyyətsizliyi məhkəmə tərəfindən müəyyən
edilmiş şəxslər seçkilərdə
iştirak edə bilməzlər. Bundan başqa, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyanın 56-cı və Seçki
Məcəlləsinin 14-cü maddələrinə əsasən,
bəzi vətəndaşların seçkili
orqanlara seçilmək hüququ
məhdudlaşdırılmışdır. Belə ki, məhkəmənin qanuni
qüvvəyə minmiş hökmü ilə azadlıqdan məhrum edilmiş şəxslərin Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti seçkilərində
namizədlikləri irəli sürülə bilməz. Eyni zamanda, bəzi
kateqoriyalı vətəndaşların
tutduğu vəzifəyə və ya qulluq mövqeyinə
görə həmin vəzifədə və ya
qulluq mövqeyində olduğu
müddət ərzində passiv seçki hüququ olmur. Yəni, hərbi
qulluqçuların (hərbi qulluqda
olduqları müddətdə), hakimlərin (hakim
olduqları müddətdə), dövlət
qulluqçularının (dövlət qulluğunda
olduqları müddətdə), din xadimlərinin
(peşəkar dini fəaliyyətlə məşğul
olduqları müddətdə) seçilmək hüququ məhdudlaşdırılır.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 100-cü maddəsində
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
seçkilərində vətəndaşların passiv seçki hüququ ilə bağlı müəyyən
tələblər nəzərdə tutulmuşdur.
Belə ki, yaşı otuz beşdən aşağı olmayan, Azərbaycan Respublikasının ərazisində
10 ildən artıq daimi yaşayan,
seçkilərdə iştirak etmək hüququna malik olan, o cümlədən
ağır cinayətə görə məhkum olunmayan, başqa dövlətlər
qarşısında öhdəliyi olmayan,
ali təhsilli, ikili vətəndaşlığı
olmayan Azərbaycan Respublikasının vətəndaşı
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
seçilə bilər.
Seçki Məcəlləsinin tələblərinə
görə, seçkilərdə prezidentliyə namizədliyin
irəli sürülməsi hüququ vətəndaşlara,
seçicilərin təşəbbüs qruplarına, siyasi partiyalara və siyasi partiya bloklarına məxsusdur. Başqa sözlə, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 100-cü maddəsində
göstərilən tələblərə cavab
verən şəxsin prezidentliyə namizədliyi öz təşəbbüsü
ilə, seçicilərin təşəbbüs qrupları, siyasi partiyalar və siyasi partiyaların blokları tərəfindən
irəli sürülə bilər.
Seçki qanunvericiliyi
qeyd edilən subyektlərin prezidentliyə
namizədliyinin irəli sürülməsinin
qaydalarını və şərtlərini də müəyyən
etmişdir. Eyni zamanda, normativ xarakterli akt yaradan bir orqan
kimi, Azərbaycan Respublikasının Mərkəzi
Seçki Komissiyası prezidentliyə
namizədliyin irəli sürülməsinin qaydaları ilə
bağlı bir sıra hüquqi
aktlar hazırlayıb qəbul etmişdir. Həmin aktlar seçki prosesində Seçki
Məcəlləsinin tələblərinin icrası mexanizmini müəyyən edir.
Qanunvericiliyin tələbinə
görə, seçkilərin təyin edilməsi haqqında Mərkəzi
Seçki Komissiyasının qərarı
rəsmi dərc edildikdən sonra
prezidentliyə namizədlərin irəli sürülməsi mərhələsi
başlayır ki, bu mərhələdə
iştirak edən subyektlərlə bağlı seçki qanunvericiliyində müəyyən
tələblər nəzərdə tutulmuşdur.
Prezident seçkisində passiv seçki hüququna malik olan Azərbaycan Respublikasının vətəndaşı
namizədliyini öz təşəbbüsü
ilə irəli sürdükdə Seçki
Məcəlləsinin müvafiq tələblərinə
əməl etməlidir. Prezidentliyə namizədliyini
irəli sürən şəxs Mərkəzi Seçki
Komissiyasının "Azərbaycan Respublikası Prezidentinin seçkilərində vətəndaşların
öz təşəbbüsü ilə
prezidentliyə namizədliyinin irəli sürülməsi,
seçicilərin təşəbbüs qruplarının
yaradılması və onlar tərəfindən
prezidentliyə namizədin irəli sürülməsi
qaydaları haqqında" Təlimatına uyğun
olaraq, bildiriş və
öhdəlik ərizəsini dolduraraq Mərkəzi
Seçki Komissiyasına təqdim edir. Bildirişdə namizəd özü
haqqında məlumatlarla yanaşı, təyin edilmiş prezident
seçkisində prezidentliyə namizəd olması arzusunu bildirir. Vətəndaş təqdim etdiyi
öhdəlik ərizəsində prezidentliyə namizədliyi
irəli sürülmüş şəxsin
soyadı, adı, atasının adı, doğum
tarixi, yaşayış yerinin
ünvanı, təhsili, əsas iş və
ya xidmət yeri və
tutduğu vəzifə (bu
olmadıqda - fəaliyyət növü),
Azərbaycan Respublikasının ərazisində 10 ildən artıq daimi
yaşayıb-yaşamaması, məhkumluğunun
olub-olmaması, vətəndaşlıq vəziyyəti və
başqa dövlətlər
qarşısında öhdəliyinin olub-olmamasına dair məlumatlar, habelə prezident
seçiləcəyi halda, həmin vəzifə
ilə uzlaşmayan fəaliyyətə xitam verəcəyi barədə öhdəliyi
göstərilməlidir. Namizədlərin
ödənilməmiş və ya üzərindən
götürülməmiş məhkumluğu olduqda,
ərizədə Azərbaycan Respublikası Cinayət Məcəlləsinin
müvafiq maddəsinin adı və
nömrəsi, namizədin xarici ölkədə
cinayət məsuliyyəti yaradan əməli
olmuşdursa və bu haqda qanuni qüvvəyə minmiş məhkəmə
hökmü
çıxarılmışdırsa və bu
əməl Azərbaycan Respublikasının Cinayət Məcəlləsində
nəzərdə tutulan cinayət məsuliyyəti
yaradırsa, xarici ölkənin müvafiq qanununun adı
göstərilməlidir. Əgər bildirişdə və
öhdəlik ərizəsində Seçki
Məcəlləsində tələb edilən məlumatlardan
hər hansı biri göstərilməyibsə,
bu zaman Mərkəzi Seçki Komissiyası namizədə və ya onun səlahiyyətli
nümayəndəsinə düzəliş etmək üçün məlumat verir.
Siyasi mənsubiyyəti barədə
məlumat vermək namizədin hüququdur
və o,
öhdəlik ərizəsinə bununla
bağlı məlumat daxil edə bilər.
Belə halda, namizəd mənsub
olduğu siyasi
partiyanın 5 sözdən çox olmayan adla
adlandırılmasını müvafiq seçki komissiyası ilə
razılaşdırır. Ərizədə göstərilmiş
siyasi partiya namizədi
öz sıralarından xaric
edibsə və müvafiq seçki
komissiyasına bu barədə bildiriş göndəribsə, həmin bildiriş alındıqdan sonra
namizədlə əlaqədar siyasi
partiyanın adından istifadə edilə bilməz.
Seçki hüququ
olan vətəndaşlar prezidentliyə
namizəd irəli sürmək üçün
özlərinin təşəbbüs qruplarını yarada bilərlər. Təşəbbüs qrupunun yaradılmasının qaydaları Mərkəzi
Seçki Komissiyasının müvafiq Təlimatında nəzərdə tutulmuşdur. Seçki qanunvericiliyinə əsasən, seçki hüququ olan vətəndaşlardan azı 100 nəfərdən
ibarət tərkibdə seçicilərin təşəbbüs
qrupu yaradıla bilər. Təşəbbüs
qrupunu yaratmaq üçün təşəbbüsçülər
mütləq öz iclaslarını
keçirməli, müvafiq qaydalara uyğun olaraq, protokol tərtib etməli
və onu rəsmiləşdirməlidirlər.
Həmin iclasda təşəbbüs
qrupunun yaradılması,
adlandırılması, təşəbbüs qrupunun
nümayəndəsinin müəyyən edilməsi,
prezidentliyə namizədliyin irəli sürülməsi, namizədliyin
irəli sürülməsinin təsdiq edilməsi üçün Mərkəzi Seçki
Komissiyasına bildirişlə müraciət edilməsi
məsələləri həll edilir.
Seçicilərin təşəbbüs qrupunun
irəli sürdüyü prezidentliyə
namizədin sənədləri Mərkəzi Seçki
Komissiyasına seçicilərin təşəbbüs qrupunun nümayəndəsi tərəfindən
təqdim edilir.
Təşəbbüs
qrupu tərəfindən Mərkəzi Seçki Komissiyasına namizədliyin irəli
sürülməsi barədə iclasın protokolu,
namizədliyin irəli sürülməsi barədə bildiriş, öhdəlik ərizəsi, namizəd
tərəfindən səlahiyyətli nümayəndə təyin
edilibsə, səlahiyyətli
nümayəndənin notariat qaydasında
təsdiq edilmiş vəkalətnaməsi
təqdim edilir.
Yuxarıda
adları çəkilən subyektlər tərəfindən
namizədliyin təsdiq edilib-edilməməsi ilə
bağlı Mərkəzi Seçki
Komissiyasına təqdim edilmiş sənədlərə
5 gün müddətində
baxılır və qərar qəbul olunur.
Təqdim edilmiş sənədlərdə
hər hansı bir səhv və ya pozuntu aşkar
edildikdə, komissiya onların aradan qaldırılması barədə namizədə
və ya onun səlahiyyətli
nümayəndəsinə bu barədə
məlumat verir. Yalnız həmin sənədlərdə müvafiq dəyişikliklər edildikdən sonra namizədliyin irəli sürülməsi
təsdiq edilir.
Arifə
MUXTAROVA,
Mərkəzi
Seçki Komissiyasının katibi
Azərbaycan. - 2013.- 28 avqust.- S. 6.