Nərgizlərin gözü yolda qalanda...
Ermənilər
işğal edilmiş
ərazilərdə qalan tarixi
abidələri dağıtmaqla və saxtalaşdırmaqla
kifayətlənməyib bu ərazilərdə
arxeoloji qazıntılar da
aparmaqdadırlar. Məqsəd ermənilərin Qarabağa XIX əsrin əvvəllərindən
etibarən köçürüldüyünə dair təkzibolunmaz tarixi
faktları ört-basdır etmək, onların guya
min illər boyu bu torpaqlarda
yaşadıqlarına dair saxta
tarixi dəlillər ortaya
çıxarmaqdır. Ermənistan Ekspedisiya,
Arxeologiya və Etnoqrafiya
İnstitutunun bir qrup əməkdaşı işğal
altındakı Ağdam rayonu
ərazisinə, vaxtilə Qarabağ
xanlarının yay iqamətgahlarının
yerləşdiyi Şahbulaq
yaylağına ezam edilib.
Onlar Şahbulaq yaylaqlarında tikintisi
1751-1752-ci illərdə başa çatan və Qarabağ
xanlarının iqamətgahı olan
Qıfıl xan sarayı kompleksi
ərazisində qazıntı işlərini hələ də
davam etdirməkdədirlər.
Babaların
yazdığı tarix
Eyni acıları illərdir bu əraziləri qarış-qarış gəzən,
tədqiq edən AMEA-nın Arxeologiya və
Etnoqrafiya İnstitutunun
şöbə müdiri, tarix
elmləri namizədi Təvəkkül Əliyev də bizimlə
bölüşür: "Onlar daha çox
Qafqaz Albaniyasına aid
xristian abidələrini erməniləşdirməyə
səy göstərirlər. Petrosyanın məntiqinə
görə, harada xaçkar
varsa, orada erməni
yaşayış məskəni olub. Görünür, onun Qobustanda Mezolit və Tunc dövrlərinə aid
xaç işarəli daşlardan
xəbəri yoxdur. Yoxsa
buranı da "qədim erməni məskəni"
elan edərdi.
Petrosyan Ermənistan əhalisinin və
Qarabağın sadəlövh erməni sakinlərinin milli ruhunu daim
tarıma çəkir. Şuşa və
onun ətrafında ilk
dəfə olaraq Tunc
dövrünə aid kurqanlar
aşkar edilib. Sadəlövh
erməni camaatı haradan bilsin
ki, hələ 117 il bundan əvvəl Şuşa
real məktəbinin müəllimi, milliyyətcə
alman olan Emil Resler həmin abidələrdə
tədqiqatlar aparıb, əsərlər yazıb".
Keçmiş Hadrut (indiki Xocavənd) rayonunun Bünyadlı kəndi ərazisindəki
orta əsr türk qəbiristanlığındakı
qəbirlərin başdaşları sındırılıb, buradakı
günbəzvari türbənin üzərindəki ərəb
qrafikalı yazını daş zərbələri
ilə zədələyərək erməni əlifbasından bir neçə hərf həkk ediblər. Təvəkkül
müəllim deyir ki,
erməni vandalları bu gün
də Qarabağın tarix və
memarlıq abidələrinin üzərinə xaç
işarələri çəkməklə məşğuldurlar.
Azərbaycanın işğal
olunmuş rayonlarının
diyarşünaslıq muzeylərindən, eləcə də
azərbaycanlı evlərindən qarət etdikləri minlərlə
qədim xalçanı "erməni xalqının sənət
əsəri" adı ilə xarici
ölkələrdə satır, Qarabağın yüzlərlə
alban-xristian abidələrinin üzərinə
"erməni" möhürü vururlar, Xocalıdakı müsəlman qəbiristanlığını
və XVI əsrə aid məqbərəni
dağıdıb daşlarını Qarqar
çayına tökürlər. Qarabağın əzəli
Azərbaycan torpaqları olduğunu
üzdəniraq erməni alimləri "bilməsə" də,
burada yaşayan erməni
camaatı çox gözəl bilir. Əslində bu yalan məlumatları yaymaqda
maraqlı olan erməni lobbisidir.
Erməni lobbisi bu
işə böyük miqdarda
vəsait qoyur. İstəyirlər ki, elmə yeni qondarma iddialar daxil etsinlər. Bu yalana "həqiqət" donu
geydirməyə çalışan "alimlər"in hər
birinə günlük iş
üçün 1.000 dollar
verirdilər. Məqsəd bir qrup xarici alimin
də buraya gələrək səs-küy
və süni görüntü
yaratmasıdır.
Bu mənada AMEA-nın Coğrafiya İnstitutunun son dövrlər açıqladığı
bəzi faktlar hər birimizi
narahat etməklə yanaşı,
düşündürməlidir: Artıq ermənilər Azərbaycan
ərazilərindəki 277 coğrafi
adı erməniləşdirib və bu sahədə
"fəaliyyət"i getdikcə artırmaqdadırlar. Bu mənada Prezident İlham Əliyevin Azərbaycanda arxeoloji ekspedisiyaların fəaliyyətini
genişləndirmək və səmərəliliyini
artırmaq məqsədi ilə 2008-ci il 5
fevralda imzaladığı sərəncamın
böyük əhəmiyyəti var. Artıq demək olar ki, ölkəmizin bütün
bölgələrində intensiv elmi-tədqiqat
işləri aparılır, xalqımızın tarixi keçmişinin
öyrənilməsində mühüm
addımlar atılır. Xüsusilə ölkə
başçısının 2012-ci il aprelin 14-də Tovuz rayonunda olarkən Göytəpə Neolit dövrü arxeoloji abidəsinə baş
çəkməsi, həmin ərazi ilə
tanışlığı da dediklərimizə
əsas verir.
Qaraca
Çobanın qəbri, sapand
daşları və nərgizlər...
Qarabağın
elmi ictimaiyyətə çoxdan
bəlli olan arxeoloji
abidələrindən biri də Xocavənd
rayonundakı Nərgiztəpə yaşayış məskənidir.
Onun
haqqında ilk dəfə XX əsrin
ortalarında Mil-Qarabağ bölgəsində
tədqiqat aparan görkəmli alim A.A.İessen məlumat
verərək orada aşkarlanan
Orta Tunc dövrünə
və Antik dövr küp qəbirləri mədəniyyətinə
aid keramika nümunələrinə
əsaslanaraq Nərgiztəpəni
çoxtəbəqəli abidə kimi qeyd edibdir. Ümumiyyətlə,
bu tipli abidələrə
dünya arxeologiyasında ilkin
sivilizasiyanın başlanğıc nöqtəsi, proto-şəhər,
yəni insanların yığcam yaşayış tərzinin
bərqərar olduğu, ilkin
şəhər mədəniyyətinin
formalaşdığı bir dövrü əks etdirən maddi mədəniyyət nümunələri kimi baxılır.
Bu mənada Nərgiztəpə
və onun ətrafındakı toponimlər
bu ərazinin qədim oğuz
türklərinə məxsus yurd yerləri
olduğunu təsdiq edir.
Yerli əhali
arasında yayılan rəvayətə görə, "Kitabi- Dədə Qorqud"
dastanında təsvir olunan hadisələrin
bəziləri, xüsusilə Qaraca Çobanla bağlı əhvalatlar məhz bu ərazilərdə baş
verib, burada tez-tez rast gəlinən iri daşlar isə Qaraca Çobanın "sapand
daşları", yaxud "daşa dönmüş qoyunlar"ıdır.
Əhalinin inamına görə, Qaraca
Çobanın qəbri də buradadır. Dastanda
Qazan xan "Qaraçuğun qaplanı"
adlandırılır. Nərgiztəpə
yaxınlığındakı Qarabağ dağ silsiləsinə məxsus yüksəkliklərdən
birinin də adı məhz Qaracuğdur. XIX əsrin sonlarında və XX əsrin
əvvəllərində çəkilən xəritələrdə
də bu dağın adına təsadüf
edilir.
Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin
nümayəndəsi Arif Əliyev qeyd edir ki.
Nərgiztəpə abidəsi dövlət qeydiyyatındadır
və onun öyrənilməsi üçün Xocavənd RİH-in
müraciətindən sonra AMEA-nın müvafiq institutları ilə əlaqə
saxlamışıq və artıq orda ilkin tədqiqat işlərinə
başlanılıb. Qədim yaşayış məskənlərindən
biri olan Nərgiztəpə o qədər də
böyük olmayan bir sahəni əhatə
edir. Onu da xatırladım ki, bu tarixi məkan keçmiş Dağlıq Qarabağ
Muxtar Vilayətinin Azərbaycanın nəzarətində
olan hissəsində yerləşir. Qarabağ, xüsusən də onun
dağlıq hissəsində yerləşən istənilən
tarixi abidə, qədim insan
məskəni kimi Nərgiztəpə də
böyük tarixi-arxeoloji
əhəmiyyətə malikdir.
Aparılmış araşdırmalar zamanı burada
qədim mədəniyyət nümunələri aşkar olunub.
Nərgiztəpə
erməni ordusunun mövqelərinə
kifayət qədər yaxın bir ərazidə
yerləşir. Bu qonşuluq tarixi
məkanı təhlükə altında qoyur,
belə ki, ermənilərin işğal olunmuş Azərbaycan
ərazilərində xüsusilə də yay
aylarında törətdiyi yanğınlar bizim
nəzarətimizdə olan əraziyə də
keçərək buralara ziyan
vurmaqdadır. 2006-cı ildə ermənilər tərəfindən
törədilmiş bu
yanğınlardan biri Nərgiztəpə
ərazisinə də keçmişdi və
buradakı qədim qəbirlər bu
yanğından zədələnmişdi.
Ermənilərin
işğal olunmuş
ərazilərimizdə aktiv "arxeoloji tədqiqatlar və
axtarışlarla" məşğul olduğunu
deyən Arif müəllim Nərgiztəpədə
hərtərəfli arxeoloji tədqiqatların
aparılmasına böyük ehtiyac olduğunu bildirir. Nərgiztəpənin tarixi
əhəmiyyəti ilə yanaşı, həm də böyük siyasi-ideoloji əhəmiyyəti
var. Onu deyə bilərik
ki, əhalimizin böyük
hissəsi keçmiş Qarabağın bu hissəsinin Azərbaycan Ordusunun
nəzarətində olduğunu bilmir. Məqsədimiz həmin abidəni gələcəkdə
arxeoparka çevirmək, turist
marşrutuna daxil etməkdir.
Bununla əlaqədar
müəyyən işlərin görüldüyünü
deyən Arif müəllim gələcəkdə
Türkiyədəki kimi, bu
ərazidə də Qaraca Çobanla,
ümumən Dədə Qorqudla
bağlı bayram tədbirlərinin, elmi konfransların keçirilməsini məqsədəuyğun
hesab edir.
"Qaracuğun aslanı... Salur
Qazan"
Adı Nərgiztəpə
ilə sıx bağlı olan "Kitabi-Dədə
Qorqud" qəhrəmanlarından Qaraca Çoban, dastanda deyildiyi kimi, böyük bir ağacı yerindən qopara
biləcək gücə malikdir: "Çobanın üçyaşar
dana dərisindən sapanının
ayasıydı; üç keçi tüyindən sapanının
qollarıydı. Bir keçi
tüyindən çatlağucıydı. Hər atanda on iki
batman daş
atardı. Atdığı daş yerə
düşməzdi. Yerə dəxi düşsə, toz kibi
savrılırdı, ocaq kibi
obrılur idi. Üç
yıladaq daşı düşdügi yerin otı bitməzdi. Semiz
qoyun, aruq toqlı
bayırda qalsa, qurt gəlib
yeməzdi sapanın qorqusından"...
"Salur Qazanın evi
yağmalandığı boy"da o, düşmənə
qarşı vuruşur, qardaşları Qabangüc və Dəmirgüc həlak olur, özü isə üç yerdən yaralanır. Yolda Qaraca Çobanla
rastlaşan Salur Qazan fikirləşir ki, mən
çobanla getməli olsam,
Qalın Oğuz bəyləri bunu başıma qaxınc edərlər. Qazan
"Çobanı bir ağaca
sara-sara möhkəm bağladı, eyləndi,
yüriyü verdi. ...Qazan baqdı gördi, çoban ağacı arqasına almış
gəlür. Qazan aydır: "Mərə
çoban, bu ağac nə ağacdır?" Çoban aydır: "Ağam
Qazan, bu ağac nə ol
ağacdır kim, sən kafiri
basarsan, qarnın acığar, mən sana bu ağacla
yemək bişürərin", - dedi".
Qaraca Çoban əsl
igid, qüvvətli qəhrəmandır və
xalqın yaddaşında, xüsusilə yerli
əhalinin qəlbində ən əziz, doğma
bir insan kimi anılmaqdadır. Yazının müəllifi
olaraq qeyd etməliyəm
ki, atamın adı Qaracadır və bu da özlüyündə
gözlərini bu dağda-daşda
dünyaya açan
insanların min illərə söykənən
yaddaşından xəbər verir. Özü də Qarabağın bu ağır günlərində: "Təsadüfi deyil ki, Xocavənd batalyonu
müqəddəslərin uyuduğu bu torpaq üçün
neçə-neçə şəhid verdi
və Nərgiztəpəni düşməndən qoruya bildi. Ərənlər
əvrəni Qaracuq Çoban
sapanının ayasına daş qodı,
atdı. Birin atanda ikisin-üçin yığdı, ikisin atanda üçin-dördin
yıqdı. Kafirlərin gözinə qorxu
düşdi. Qaracuq Çoban kafirin üç yüzini sapan daşıyla yerə bıraqdı. İki qardaşı oxa düşdi, şəhid oldı.
Çobanın daşı dükəndi; qoyun
deməz, keçi deməz, sapanın
ayasına qor atar, kafiri yıqar".
Dastanda adı tez-tez
xatırlanan Qaracuq dağı da Nərgiztəpə
yaxınlığındadır. II boyda Bayındır
xan "Amid soyunun aslanı, Qaracuğın qaplanı, qonur atın iyəsi, Xan Uruzun babası...", - deyə
xatırlanır. Qaracuğun coğrafi koordinatı barədə fikirlər
müxtəlifdir. Türk müəllifi Ziya Göyalp Qaracuğun Diyarbəkrin qərbindən cənubdakı
Qaraca dağ olduğunu qeyd edir. Onu da
bildirir ki, Qaracuq adlı dağ Mosul yaxınlığında da
vardır. Bu dağlar
Türkmənistanda olan Qaracuq
dağına bənzədiklərinə görə xalq xatirəsində yaşatmaq
üçün bu dağa Qaracuq dağı
adını vermişdir.
Ancaq Xorasan
vilayətində, "Kuşanlar yurdu Bəlxdə" də Qaracuq
(Qaracıq) dağı vardır. Bu,
M.Kaşğarlının "dairəvi cahan
xəritəsi"ndə Xəzər dənizinin şərqində
"məkani-kıfcak", "Bilad ül-Quzey" (Oğuz
ölkəsi şəhərləri) arasında "Cebel-i Qaracuq" adı ilə
göstərilmişdir.
H.Araslı
yazır: "Qaracuq Cənubi Azərbaycanda
Qaradağ mahalı ərazisində
yaylaqdır". Eyniadlı dağın qədim
Naxçıvan ərazisində və Qarabağın Xocavənd
bölgəsində də olduğu
göstərilir. Azərbaycanda Kiçik Qafqaz sıra dağlarının Mil düzünə sarı uzanan
hissəsi "Qaracuq Çoban
dağı" adlanır.
Tanınmış
alimlərdən Şamil Cəmşidov isə
"Kitabi-Dədə Qorqud" qəhrəmanlarının
yaşayış yerləri haqqında"
araşdırmalarında Qaracuq (Qaraca) Çobanın adını Qarabağda olan Qaracuq dağı, onun
yaxınlığındakı Nərgiztəpə abidəsilə
əlaqələndirir.
"Kitabi-Dədə Qorqud" boylarındakı
cəmiyyətin zaman və məkanı
haqqında danışarkən daha çox bu ərazilərə
əsaslanmaq lazımdır. II boyda deyilr: "Qalın Oğuzun
dövləti, qalmış yigid arxası
Salur Qazan yerindən
durmışdı. Toqsan başlı ban evlərin qara yerin üzərinə dikdirmişdi".
Yaxud da: "Məgər,
sultanım, Dəli Qarcar dəxi ağ ban evini,
ağ otağını qara
yerin üzərinə qurdurmuş
idi", - deyilərkən, yəqin ki, elə Qarabağ nəzərdə
tutulurdu.
(ardı
var)
Bəxtiyar
QARACA
Azərbaycan. - 2013.- 31 avqust.- S. 10.