Təhsil islahatları
zamanın tələbidir
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 24 oktyabr 2013-cü il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq olunmuş "Azərbaycan Respublikasında təhsilin
inkişafı üzrə Dövlət Strategiyası"
ictimai fikirdə geniş reaksiyaya səbəb olmuşdur. Bu da təsadüfi deyil. Təhsil
sisteminin inkişafı ölkənin gələcəyi,
iqtisadi-siyasi perspektivləri, habelə hər bir ailə və
vətəndaşın həyati maraqları ilə sıx
bağlı olduğundan bütün cəmiyyətin diqqət
mərkəzindədir. Strategiya respublikanın hazırkı
siyasi, iqtisadi, sosial-mədəni durumu, beynəlxalq mövqeyi,
hədəfləri, təhsilin ictimai yüksəliş amili
kimi qlobal əhəmiyyəti, bu sahədə mövcud təcrübə
və tendensiyalar nəzərə alınaraq tərtib
edilmişdir və həqiqətən də, təkmil bir sənəd
təsiri bağışlayır. Sənəddə deyilir:
"Ölkə qarşısında duran növbəti strateji
vəzifə sosial-iqtisadi həyatın daha da modernləşdirilməsi
və qabaqcıl beynəlxalq təcrübəyə
uyğunlaşdırılması yolu ilə davamlı iqtisadi
inkişafın təmin edilməsi və əhalinin həyat səviyyəsinin
yüksəldilməsindən ibarətdir. Bunun
üçün prioritet istiqamət ölkə
iqtisadiyyatının dünya iqtisadiyyatına
inteqrasiyasının sürətləndirilməsi ilə
yanaşı, insan kapitalının inkişafı, şəxsin
müasir bilik və bacarıqlara yiyələnməsinin təmin
edilməsidir". Göründüyü kimi, təhsil
sisteminin başlıca vəzifəsi ölkədə iqtisadi
inkişafla, bu sahə üzrə beynəlxalq trendlərlə
sıx əlaqədə götürülür ki, bu da
müsbət haldır.
Məlumdur
ki, bu gün bütün dünyada ümumi səciyyə
daşıyan ənənəvi təhsil sistemi industrial
sosial-texnoloji ukladla birgə yaranmış və bu ukladın
inkişaf meyillərinə uyğun şəkildə təkamül
etmişdir. Burada hər
şey ölkələrin iqtisadi potensialının yüksəldilməsinə,
maddi sərvətlərin və rifah halının davamlı
artırılmasına yönəldilir. Ötən əsrin
60-cı illərində amerikalı professor Dennison
"İqtisadi artıma müxtəlif amillərin təsiri"
adlı fundamental əsərini yazanda təsir amilləri
sırasında birinci yerdə əmək, ikinci yerdə fiziki
kapital dururdu, təhsil yalnız üçüncü yeri
tuturdu. İndi isə təhsil ön mövqeyə
çıxmışdır və alimlərin fikrincə, bu,
artıq həmişəlik belə olacaqdır. Qeyd edək
ki, Azərbaycan pedaqoji fikrinin mənbəyində duran sovet məktəbi
ənənəvi industrial sistemin təzahür formalarından
biridir və dövlət strategiyasında həmin sistemin təkmilləşdirilməsi
xəttinin əsas götürülməsi təhsildə
varislik prinsipinin gözlənilməsi baxımından doğru yoldur. Amma bu gün
artıq postindustrial texnoloji uklada keçid müşahidə
olunur və bu, yeni qlobal çağırışlara meydan
açır. Sevindirici haldır ki,
strategiyada yeni reallıqlar da inikasını
tapmışdır. Üçüncü bir tərəfdən,
bu həm də qabaqlayıcı bir sənəddir, mahiyyətcə
proqram xarakteri daşıyır: təhsil cəmiyyətin
inkişafına müxtəlif iqtisadiyyat sahələri
üçün kadr hazırlanması yolu ilə yardım etsə
də, müasir iqtisadiyyat əvvəlki dövrdəkindən
köklü surətdə fərqlənir və zaman keçdikcə
bu fərqin daha da artacağı aşkar görünür. Təhsil
sistemi isə Azərbaycanda hələ də iqtisadiyyat və
cəmiyyətlə həqiqi fikir və davranış
mübadiləsi sisteminə inteqrasiya olunmayıb;
qloballaşan, diversifikasiya olunan müasir iqtisadiyyatın və
bütövlükdə cəmiyyətin tələbləri ilə
ayaqlaşa bilmir. Halbuki təhsil bu gün həm də
sabahkı innovasiyalı gerçəkliyin yaradılması
üçün məsuliyyət daşıyır. Prioritet
iqtisadi sahələr üzrə sadəcə muzdlu
işçilər yox, qarşıya sistemli və mürəkkəb
məsələlər qoyub, onları həll etməyi bacaran,
ehtiyac duyulan istehsalat və müəssisələr qurmaq
iqtidarında olan mütəxəssislər
hazırlanmalıdır. İnnovasiyalar elə ideyaların
axtarılması və inkişaf etdirilməsidir ki,
bunların köməyi ilə fundamental elmi kəşfləri
real iqtisadi tələbatı təmin edə biləcək məhsullara
çevirmək mümkün olsun. Bunun üçün təhsil
ictimai həyatın, ilk növbədə iqtisadiyyatın
inkişaf templərini qabaqlamalı, orta və uzaqmənzilli
perspektivləri qabaqcadan görməli və vaxtında
bunların layihələndirilməsi ilə məşğul
olmalıdır. Keyfiyyətli təhsil sistemi qərarlaşan
ölkələrin təcrübəsi sübut edir ki, o, sadəcə
cari istehlak tələbatlarına işləmir, gələcəyin
optimal modelini qurur, əmək və istehlak bazarını
proqnozlaşdırır, tələbatları
formalaşdırır, istiqamətləndirir və bu yolla
sabahkı iqtisadiyyatın inkişafına stimul verir.
Effektiv
iqtisadiyyatın, rəqabət qabiliyyətli istehsal sahələrinin
yaradılması, dövlətin inkişaf etdirilməsi
üçün yeni tipli insanlara böyük ehtiyac var. Çağdaş dünyada ən
kəskin rəqabət də elə müstəqil qərar
vermə və fəaliyyət göstərmə, səbəb-nəticə
kateqoriyaları ilə yaradıcı düşünmə,
geniş mənada dizayn və layihələndirmə,
özünükamilləşmə, yüksək təşəbbüskarlıq,
eyni zamanda, adaptivlik qabiliyyətinə malik olan, daha bir sıra
zəruru tələblərə cavab verə bilən insanlar
uğrunda gedir. Bu insanın ümdə xüsusiyyətləri
müstəqillik, yaradıcı düşüncə,
quruculuq qabiliyyətidir. Bunlar isə yalnız sərbəst və
azad yaradıcı mühitdə formalaşa bilər.
Ümumdünya Bankının tədqiqatlarından aydın
olur ki, sovet tipli məktəb (bizim məktəb də mənşə
etibarilə bu tipə aiddir)
dünya üzrə ən çox təsisatlaşmış
və intizam baxımından ən sərt məktəbdir. O həm
də darıxdırıcı və
cansıxıcıdır, uşaq və yeniyetmələrdə
elmə, təhsilə həvəs oyada bilmir. Təhsil bəsit
əzbərçiliyə və yadda saxlamağa istiqamətləndiyindən
imtahanlar əsl dəhşət və stress mənbəyinə
çevrilir. Bütün dünyada çalışırlar
ki, təhsil alanlar müstəqil işləməyə,
informasiya əldə etməyə öyrəşsin,
alınan məlumatları sərbəst şəkildə təhlil
və emal etsin, müvafiq nəticələr çıxara
bilsin. Biz isə Komenski məktəbinin başlıca prinsipinə
sadiq qalaraq, hələ də məktəbliyə zəif və
bacarıqsız varlıq, müəllimə isə onun
qüdrətli hamisi kimi baxmaqda davam edirik. Amma unuduruq ki, məktəb
artıq ötən əsrin birinci yarısında olduğu
kimi, yeganə informasiya kanalı deyil. Mühit, İnternet,
televiziya, digər media resursları müəllimin
uşağa "ağıl öyrətməli olan
böyük" obrazını ciddi şəkildə
korroziyaya uğratmışdır. Sinif-dərs
sistemi bir çox hallarda bu rəqabətə davam gətirmir.
Müəllimlər isə bir ucdan intizamın sərtləşdirilməsini
istəyir, məktəblilərdən itaətkarlıq tələb
edirlər. Halbuki bu gün öz inkişaf səviyyəsinə
görə Amerika və Avropaya yaxınlaşmaqda olan Asiya
ölkələrində, xüsusilə də, Çində
təhsil prosesi azad və psixoloji baxımdan çox rahat
simulyativ oyunlar vasitəsilə aparılır. Hər şey
ona xidmət edir ki, şagird
maksimal həcmdə bilik mənimsəsin, amma gərginlik
keçirməsin. Misal üçün, Tayland məktəblərində
aşağı siniflərdə dərslər cəmisi 20 dəqiqə,
fasilələr isə 1 saat davam edir. Elə Avropanın
özündə də məktəb bizdəkindən
"yumşaq"dır. Finlandiyada tədris zamanı əsas
ona fikir verilir ki, uşaq bilik öyrənəndə
özünü xoşbəxt hiss etsin. Biz isə onu nəyin
bahasına olursa-olsun dərs oxumağa məcbur edirik. Bu
gün Qərb dünyasında uşaqların əksəriyyəti
coğrafiyanı Discovery proqramı üzrə öyrənir.
Sadə, sürətli və anlaşıqlı bir yoldur.
Başqa mütərəqqi üsullar da az deyil, bunlar barədə
də bəhs edəcəyik.
Tələbələrin
istər ölkə daxilində, istərsə də xaricdə
bir ali məktəbdən, bir fakültə və ixtisasdan
başqasına rahat şəkildə keçə bilməsi,
istədikləri kursları seçməsi olduqca vacibdir.
İşəgötürənlər ali məktəb məzunları
qarşısında get-gedə daha geniş və ciddi tələblər
qoyurlar. Səbəb aydındır: müasir şirkətlərə
polivalent mütəxəssislər, yəni, istehsalat fəaliyyətində
müxtəlif məsələləri eyni ustalıqla həll
etməyə qadir olan mütəxəssislər
lazımdır (artıq sovet dövründəki dar
ixtisaslaşmadan imtina olunur). Bu
halda məzunun malik olduğu bacarıqlardan biri əsas
götürülməli, qalanları isə ona əlavə
rolunda çıxış etməlidir. Mütəxəssislərin
qənaətinə görə, polivalent mütəxəssislər
hazırlamaqdan ötrü 2-3 ali təhsil almağa ehtiyac
yoxdur. Kifayətdir ki, tələbəyə qonşu fakültə
və universitetlərdə ayrı-ayrı kursları dinləmək
imkanı yaradılsın. Tarixən müxtəlif Qərb
universitetlərində belə bir təcrübə sınaqdan
keçirilmiş və özünü doğrultmuşdur.
Bizdə isə bu, hələlik mümkün deyil.
Azərbaycan
iqtisadi inkişafının ən qüdrətli mərhələsinə
qədəm qoyur. İldən-ilə, aydan-aya böyüyən
və güclənən iqtisadiyyatımızın dünya sisteminə inteqrasiya
olunması təhsil üçün mahiyyətcə yeni bir
situasiyadır. Beynəlxalq əmək bölgüsündə
iştirak, qlobal əmək bazarının, habelə
ildırım sürəti ilə inkişaf edən elmi-texniki
tərəqqinin
reallıqları mütəxəssis
hazırlığında (ilk növbədə texniki sahələrdə
çalışacaq mütəxəssislərin) yeni
konsepsiyalar işlənilməsini şərtləndirir. Bir tərəfdən
elm və texnika inkişaf etdikcə biliklərin istehsalı, mənimsənilməsi
və istifadə edilməsi üçün daha yüksək
intellektual qabiliyyətlər tələb olunur. Bu tələb
durmadan yüksəldikcə, onu ödəməyə qadir olan
kontingent azalır. Paradoksal olsa da, faktdır. Digər tərəfdən
ali təhsillə ali məktəbdən sonrakı təlim
arasında kəmiyyət-keyfiyyət nisbəti dəyişir,
müvafiq diplom və sertifikatlar isə ömürlük
professional statusa təminat vermir. Üçüncü bir tərəfdən
alimlərin hesablamalarına görə, bu gün insan
artıq həyatı boyunca fəaliyyət sferasını
orta hesabla 13 dəfə dəyişir.
Sevindirici
haldır ki, təhsil sisteminin çox geniş spektri üzrə
səmərəli müzakirə üçün imkan verən
dövlət strategiyasında sadalanan problemlərlə əlaqədar
məsələlər də nəzərdən
qaçırılmamışdır. Fitri bacarıq və
istedadların erkən yaşlarından müəyyənləşdirilib
bütün təhsil prosesi boyunca (məktəbəqədər-ümumi-peşə
təhsili-universitet) dəstəklənməsi bu sırada
xüsusi yer tutur. İlk əvvəl mütləq qeyd etməliyik
ki, bütün dünya cəmiyyətlərinin resurs xarakterli
ən böyük ehtiyaclarından olan istedadlar məsələsi
hər zaman Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin diqqət mərkəzində olmuşdur.
Bu prinsipial məsələdə dövlət rəhbərinin
göstərdiyi örnək xalqımızın daha
işıqlı gələcəyi naminə
hamımızı, ilk növbədə təhsil
işçilərini ciddi düşündürməlidir. Bu
ümummilli məsələnin həllinə erkən
yaşlardan və uşaqların zehninin inkişaf etdirilməsi
ilə paralel başlanılması daha məqsədəuyğundur.
Psixoloqlar iddia edirlər ki, həyatın müxtəlif mərhələlərində
insanın təfəkkürü müxtəlif intensivliyə
malik olur və müxtəlif istiqamətlərə yönəlir.
Təbiət insana uşaqlıq dövründə
yaşlılar üçün təsəvvürəgəlməz
templərlə bir neçə dil öyrənmək, mücərrəd
məfhum və təzahürlər arasında münasibətləri
dərk etmək, emosiyaları bir anda görünən əyani
obrazlara çevirmək və bütün bunları oyun əsnasında
həyata keçirmək qabiliyyəti verib. Uşağa əşyalar,
obrazlar və hadisələr arasında əlaqə tapmaq
ehtiyacı xasdır və bu da
öz ifadəsini sonsuz sual axınında tapır. Məşhur
tədqiqatçı Masaru İbuk erkən tərbiyə nəzəriyyəsindən
bəhs edən kitabında yazır: "2, 3 və ya 4
yaşında insan elə şeyləri asanlıqla mənimsəyir
ki, sonradan həmin şeyləri ya çətinliklə
öyrənir, ya da öyrənə bilmir. Uşaqlarda
güclü ünsiyyət və böyüklərin demək
istədiklərini anlamaq qabiliyyəti var. Onlar həmişə
oxumağa, öyrənməyə hazır olurlar". Lakin
alimlər onu da qeyd edirlər ki, təbiət insana hər bir
hədiyyəsini məhdud müddətə bəxş edir.
Böyüdükcə uşaqlarda dərrakə öz zirvəsinə
çatır, 6-7 yaşlarında isə onların əlaqə
axtarmaq ehtiyacı ("nə üçün?" və
"necə?" sualları) nəzərəçarpacaq dərəcədə
zəifləyir. Əgər bu ehtiyac həmin vaxtacan xüsusi
tərbiyə ilə möhkəmləndirilməyibsə, onların yaradıcılıq
qabiliyyəti aşağı olur. Deməli, istedad və
müstəsna zehni bacarıqların aşkarlanmasına məhz
6-7 yaşına qədər başlamaq daha effektiv
sayılmalıdır. İnsanın Potensial
İmkanlarının İnkişafı İnstitutunun
(Filadelfiya, ABŞ) direktoru Qlen Dauman körpəlikdən
istedadları kəşf olunmuş uşaqların 2-3
yaşında mürəkkəb gimnastik hərəkətlər
etdiklərinə, üç dildə kitab oxumalarına,
at çapmalarına, skripka və
royalda virtuozcasına ifa etmələrinə
şahid olduğunu yazır. Deyilənlər də sübut
edir ki, bağça, sonradan isə məktəb
yaradıcı inkişafın ilkin mənbələri rolunu
oynamalı, uşaqların yaradıcı qabiliyyətlərini
oyatmalı və cilalamalı, qeyri-formal təhsil isə
yaradıcı təfəkkürün inkişafına dəstək
verməlidirlər. "Azərbaycan Respublikasında Təhsilin
İnkişafı üzrə Dövlət
Strategiyası"nda istedadların müəyyənləşdirilməsi
və inkişafı məsələrinə geniş yer
ayrılması təqdirəlayiqdir. Təkcə onu
xatırlatmaq yetər ki, sənədin 7-ci ("Strateji hədəflər
və tədbirlər") bölməsində istedadlı
uşaqlar üçün xüsusi inkişaf proqramlarının
hazırlanması (1.2.3. bəndi), istedadın erkən
yaşdan aşkar olunması, inkişafı və dəstəklənməsi
üzrə sistemin yaradılması (2.4.), istedadın aşkar
edilməsi üzrə qabaqcıl beynəlxalq təcrübəyə
uyğun diaqnostik metodikaların, psixometrik vasitələrin hazırlanması
və tətbiq edilməsi (2.4.1), hər bir istedadlı təhsil
alan üçün fərdi inkişaf proqramlarının
müəyyənləşdirilməsi, onların fərdi plan
əsasında hazırlanması (2.4.2) kimi tədbirlər nəzərdə
tutulur. Bu sıraya respublika fənn olimpiadaları ilə
bağlı təkliflər də əlavə oluna bilər.
Fikrimizcə, bu olimpiadalarda tapşırıqlar istedadların
müəyyənləşməsinə yönəldilməli,
iştirak etmək istəyən hər bir məktəbliyə
öz bilik və bacarığını nümayiş etdirmək
üçün şərait yaradılmalı, qaliblərin və
mükafatçıların sayı artırılmalı və
onlar təxirə salınmadan ali məktəblərin
müvafiq kafedralarında yüksək ixtisaslı alimlərin
himayəsinə verilməlidirlər.
Burada bir məsələ də unudulmamalıdır.
Əsas o deyil ki, uşaq tez bir vaxtda parlaq istedadı nəticəsində
böyük uğurlara imza atsın (əlbəttə, bu,
ideal variant olardı). Əsas onun ilkin yaradıcılıq vərdişlərinə
yiyələnməsi, yaradıcı düşüncənin əsaslarını
əxz etməsidir. Əgər bu təfəkkür tərzi tərbiyə
vasitəsi ilə aşılansa, uşağın gələcək
həyatında bu təməl
üzərində mühüm irəliləyişlər edəcəyinə
ümid bəsləmək mümkündür. Universitet həyatında
bu bacarıq ən müxtəlif istiqamətlərdə -
fikrini səlis ifadə etməkdən, mövqeyini
düzgün əsaslandırmaqdan tutmuş fiziki, tibbi və riyazi ehkamların
şübhə altına alınmasına qədər
geniş bir diapozonda istifadə edilə bilər. Ümumi
qanunauyğunluqlardan konkret hallar üçün xüsusi,
detallaşdırılmış nəticələr
çıxarmağı bacarmaq, həyati situasiyalarda əsas
olanla ikinci, üçüncü dərəcəli məsələləri
ayırd edə bilmək də müasir dövrdə
xüsusi bir istedaddır. İstənilən halda belə
yeniyetmələrin cəmiyyətə fayda vermə
ehtimalı nisbətdə xeyli yüksəkdir.
İndi gələk
strategiyada müasir təhsilin formal (kütləvi, ənənəvi),
informal (özünütəhsil yolu ilə biliklərə yiyələnmə)
və qeyri-formal formaları haqqında müddəalara və
yeni təhsil texnologiyaların tətbiqi məsələlərinə.
Sənədin ən böyük məziyyətlərindən
biri ilk dəfə olaraq, ömür boyu təhsil məsələsinin
prinsipial şəkildə qoyulması və müxtəlif təhsil
formaları, yeni informativ texnologiyalarla əlaqələndirilməsidir.
Yuxarıda qeyd olunduğu kimi, yaşadığımız
dövr müasir insanı formal
təhsillə təhsilin digər formaları arasında
optimal nisbəti müəyyən etmək, fəaliyyət
istiqamətlərini ömür boyunca bir neçə dəfə
dəyişməyə hazır olmaq kimi vəzifələrlə
qarşı-qarşıya qoyub. Bizim orta statistik vətəndaş
isə 40-50 yaşlarına qədər gəncliyində əldə
etdiyi təhsil hesabına müəyyən
işdə çalışır və ömründə ən
yüksək əməkhaqqını da bu vaxta qədər
qazanır. Bundan sonra isə əgər ixtisas dərəcəsini təkmilləşdirmirsə,
artıq elm və texnikanın yeni nailiyyətlərindən
geri qalmağa və gənclər tərəfindən
sıxışdırılmağa başlayır. Bu zaman onun
qarşısında iki çıxış yolu qalır: ya
biliklərini zənginləşdirmək, ya da peşəsini
və işini dəyişmək. Belə bir şəraitdə
fasiləsiz təhsil institut və mexanizmlərinin,
ömür boyu təhsil infrastrukturunun yaradılması kimi məsələlər
aktuallaşır.
Ötən
əsrin 80-ci illərində Amerikada görkəmli sosioloq
P.Allman tərəfindən irəli sürülmüş
"fasiləsizliyin kəsilməsi" (discontinuity hypothesis)
fərziyyəsi təhsilin fasiləsizliyi və ömür
boyu təhsil konsepsiyasını elmi cəhətdən əsaslandırdı.
O vaxta qədər bütün dünyada belə bir fikir
hökm sürürdü ki, insan aktiv təhsillə yalnız
gənc yaşlarında məşğul ola bilər.
P.Allmanın fərziyyəsi bu düşüncəni, bu həyat tərzini alt-üst etdi. Alim belə
bir nəticəyə gəlmişdi ki, ömür boyu təhsil
almaq yetkin şəxslərin gələcək
inkişafına aparan ən etibarlı vasitədir. Elmin
yeniliyindən xəbər tutan təqribən 23 milyon
amerikalı yaşlı insan 1984-cü ildə yenidən təhsil
almağa başladı. Hazırda beynəlxalq pedaqoji dairələrdə
ömür boyu təhsil amilinə daha geniş kontekstdə
baxılır. Bu, artıq mütəmadi peşə dəyişməsi
prinsipi kimi yox, insan qarşısında açılan
üfüqlərin daimi genişləndirilməsi, bilik və
vərdişlərin dərinləşdirilməsi zərurəti
ilə izah olunur. Təhsilin fasiləsizliyinə yönəlmiş
metodların insanları yeni həyat səviyyəsi, daha
yüksək keyfiyyətli həyatla təmin etdiyi nəzərə
alınaraq, belə metod və üsullar da vaxtaşırı
yenilənir. ABŞ-ın İndiana ştatı universitetinin
müəllimi Kertis Bonkun "Açıq dünya:
veb-texnologiya təhsil sferasını necə dəyişir"
adlı kitabında bu məsələlər geniş şərh
olunub. Bonk əmindir ki, ödənişsiz onlayn video təhsil
növü istənilən şəxs üçün
görünməmiş imkanlar açır. Nəhəng bir virtual sinfi
xatırladan bu "İnternet akademiyası"nda eyni zamanda 1
milyondan çox tələbə texniki və işgüzar
bilik və vərdişlər mənimsəyir. Yeni
texnologiyalar ənənəvi üsulla oxumaq imkanında olmayan
yaşlı insanların, əlillərin, həmyaşıdları
ilə ayaqlaşa bilməyən şagirdlərin həyat tərzini
köklü surətdə dəyişmiş və onlara əlverişli
imkanlar yaratmışdır. K.Bonkun yazdığına görə,
təkcə ABŞ-da artıq on minlərlə adam bu
üsulla təhsil alır. O, kitabında Xan
Akademiyasının kitabxanasını misal göstərir -
hazırda orada hesabdan tutmuş fizikaya, tarixdən tutmuş
maliyyəyə qədər bütün fənlər üzrə
2500-dən artlq pulsuz video-mühazirə yerləşdirilmişdir.
Cisco akademiyasının 1997-ci ildən həyata keçirdiyi
qeyri-kommersiya xarakterli şəbəkə, habelə
"Apple" şirkətinin internet vasitəsi ilə tətbiq
etdiyi məktəb proqramları çərçivəsində
dünyanın bütün guşələrində yerləşən
təhsil müəssisələrinə pulsuz olaraq təhsil və
imtahan materialları, habelə təlimatçılıq dəstəyi
göstərilir.
"Distant
təhsil", "elektron təhsil" və bu kimi müxtəlif
adlar verilən yeni internet texnologiyaları tədris müəssisələri
tərəfindən şəbəkədə portalların
yaradılmasını, burada yerləşdirilən tədris
materiallarına giriş verilməsini (açıq, qismən
açıq, yaxud da pullu ola bilər) nəzərdə tutur.
Adətən, portallar illüstrasiyalı mətnlərdən
ibarət olur və video-audio materiallarla zənginləşdirilir.
Kompyuter qrafikası ilə modelləşdirilən sınaqlar,
müxtəlif elmi sxem və proseslər uşaqların
keçilən mövzuları əyani şəkildə
qavramasına xidmət edir. Dərs zamanı və sonra çalışmalar, təkrarlamaq
və yadda saxlamaq üçün tapşırıqlar
verilir. Şagirdlər həmin tapşırıqları edir və
yoxlamaq üçün on-line rejimdə müəllimlərinə
göndərirlər. Bu yeni təhsil növünün bir
üstünlüyü də şagirdlərin fərdi istək
və tələblərinin nəzərə
alınmasıdır. Elm sübut edir ki, məktəb
yaşlı uşaqlar da bütün insanlar kimi, günün
bütün vaxtlarında deyil, müəyyən saatlarında
fəal olurlar.
Elektron təhsil
müəyyən fənn və mövzuların müzakirəsi
məqsədi ilə sosial şəbəkələrdə də
aparıla bilir. Bunu
personal təhsil növü adlandırırlar. Adları
oxşar olsa da, fərdi və personal təhsil növləri
başqa-başqadır. Fərdi təhsildə təhsil alana
kimsə kənar şəxs (müəllim, təhsil verən)
rəhbərlik edir, onun üçün fərdi tədris
prosesi təşkil olunur. Personal təhsildə isə insan
öz təhsilini müstəqil şəkildə qurur, nəyə
maraq göstərirsə, onu öyrənir. Dərs
yoldaşlarını da eyni fənlərə maraq göstərənlərin
içindən özü seçir. Əlbəttə, şəbəkə
təhsili formal təhsilin yerini vermir. O, daha çox yardımçı rol
üçün münasibdir. Nəzərə alsaq ki, ənənəvi
təhsil sistemində öyrədilən biliklər tez
köhnəlir, aydın olar ki, formal və informal (bu halda
şəbəkə növlü) təhsilin birləşməsi
yolu ilə yüksək nəticələr almaq ehtimalı
daha böyükdür. Yaşadıqları cəmiyyətin təkmilləşdirilməsini
biznes maraqlarından üstün tutan (Amerikada ali təhsil əsas
etibarilə pulludur) ABŞ universitetləri son illərdə
öz tədris materiallarını internetdə yerləşdirmişdir,
hər bir şəxs həmin zəngin məxəzlərdən
istifadə etməklə özü üçün müstəqil
təhsil kursu yaratmaq iqtidarındadır. Bu isə eyni zamanda
elm və biliklərin inkişafı üçün də
geniş üfüqlər açır.
Onu da qeyd
etmək lazımdır ki, informativ kommunikasiya
texnologiyalarına əsaslanan yeni interaktiv təlim
metodlarına münasibət hələlik heç də birmənalı
deyil. Texnoloji
yeniliklərin fəal müdafiəçisi və hamisi
olan "Maykrosoft" şirkətinin
dünya şöhrətli yaradıcısı və sahibi
Bill Geyts bu il Ümumdünya Davos İqtisadi Forumundakı
çıxışında distansion metodun təhsilin
inkişafında hərəkətverici qüvvəyə
çevriləcəyinə inamını ifadə edib. Harvard
universitetinin fəxri prezidenti Larri Sammers belə
düşünür ki, bu metod minlərlə yeni ideyanın
gerçəkləşməsi üçün nəhəng
bir potensialdır. Elektron, distant təhsilin əleyhdarlarının
başlıca arqumenti bundan ibarətdir ki, müəllimlə
tələbə arasında mənəvi
bağlılığı heç bir əlavə təlim kursu,
heç bir texnologiya əvəzləyə bilməz.
Çünki bu canlı, qarşılıqlı
yaradıcılıq prosesində informasiya mübadiləsindən
daha çox dünyanı dərketmədə qazanılan
şəxsi təcrübə və düşüncə tərzi
ötürülür, nəzəri biliklərin praktiki tətbiqi
sahəsində vərdişlər aşılanır...
Üçüncü bir mövqe onlayn təhsilə mötədil
münasibət bəsləyən, lakin onun əyani təhsili
əvəzləyəcəyinə inanmayanlara məxsusdur.
Onların fikrincə, bu innovasiyalar yalnız mütəxəssislərin
yenidən hazırlığı, ixtisasartırma, fərdi,
yaxud ömür boyu təhsil sahələrində müsbət
təsir göstərə bilər. Əlbəttə, bu fonda
bizim Təhsil Strategiyasında texnoloji yeniliklərin
açıq şəkildə təqdir edilməsini və
stimullaşdırılmasını mütərəqqi hal kimi
qiymətləndirməmək olmur. Lakin həqiqət naminə,
bir məsələni də xatırlatmalıyıq.
İş burasındadır ki, sosioloqlar elektron təhsil
növünün məktəb yaşlı uşaqların
sosiallaşmasına ciddi maneələr yaradacağı haqda xəbərdarlıq
edirlər və bu xəbərdarlıqları da qulaqardına
vurmaq olmaz. Hazırda adi, ənənəvi məktəb
uşaqların həyatında sosial vakuum yaranmasına imkan
vermir, onların öz yaşıdları və müəllimləri
ilə canlı ünsiyyəti prosesində əvəzolunmaz təcrübələr
qazanmalarını təmin edir. Elektron ünsiyyətin
dominantlığı şəraitində isə bu
imkanların məhdudlaşmayacağına təminat yoxdur.
Yekun olaraq əminliklə
söyləmək olar ki, təhsilin inkişafı üzrə
Dövlət Strategiyası milli təhsil sistemimizin və onun
vasitəsi ilə faktiki olaraq, bütün cəmiyyətimizin
yeniləşməsi ideyasını maddiləşdirən
fundamental nəzəri baza və ciddi fəaliyyət
proqramıdır. Bəli,
Azərbaycanda təhsil sistemi müasir iqtisadiyyatın tələblərinə
uyğun şəkildə dəyişməlidir və bu sahədə
islahat labüddür. Strategiya keçiriləcək
islahatların əsas konturlarını məharətlə
çızır və gələcək gərgin, məqsədyönlü
fəaliyyətin istiqamətləri haqqında ətraflı təsəvvür
yaradır. Etiraf edək ki, gözəl təsəvvürlərdir.
İndi qarşıda bu təsəvvürlərin real işə
çevrilməsi, deməli, imkanların son həddində gərgin
gündəlik əmək dayanır. Azərbaycanın 21-ci əsrdə
hansı mövqeyə yüksələcəyi məhz bu əməyin
nəticələrindən asılı olacaqdır.
Nizaməddin QULİYEV
Azərbaycan.-2013.-14
dekabr.-S.6.