Sosial və investisiya yönümlü
büdcə
Azərbaycan iqtisadiyyatının müxtəlif sahələrində əldə olunan nailiyyətlər ilk növbədə dövlət büdcəsində əksini tapır. Sosial məsuliyyət prinsipini rəhbər tutan ölkə iqtidarı dövlət büdcəsinin mədaxil və məxaric hissəsini vətəndaşların mənafeyi baxımından qurmağa və yüksək sosial rifaha nail olmağa çalışır. Azərbaycanın davamlı tərəqqisinin "barometr"inə çevrilən dövlət büdcəsi real göstəriciləri və artım səviyyəsi ilə təkcə vətəndaşların yaşayışını deyil, ümumən hökumətin fəaliyyətini dəyərləndirmək imkanı yaradır.
Son 10 il ərzində dövlət büdcəsi gəlirlərinin strukturu Azərbaycanın real inkişaf dinamikası barədə dolğun mənzərə yaradır. Səmərəli iqtisadi islahatların nəticəsi olaraq dövlət büdcəsi gəlirlərinin illik artım tempi dünya üzrə yüksək göstəricilərdən sayılır. Məsələn, Beynəlxalq Valyuta Fondunun hesablamalarına görə, 2003-cü ildən Azərbaycanda büdcə gəlirlərinin orta illik artımı 20-30 faiz təşkil etmişdir ki, bu da regionda rekord göstəricilərdən sayılır. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycanın 2013-cü ilin dövlət büdcəsi Cənubi Qafqaz ölkələrinin ümumi büdcəsinin 76 faizini təşkil etmişdir.
Milli
Məclisdə təsdiq edilmiş "Azərbaycan
Respublikasının 2014-cü il dövlət büdcəsi
haqqında" qanun respublikamızın qarşıya
qoyduğu strateji hədəflərə doğru inamla irəliləyən
ölkə olduğunu bir daha təsdiqləyir. "Büdcə sistemi haqqında" qanuna, habelə
Nazirlər Kabinetinin "Dövlət büdcəsinin tərtibi
və icrası qaydaları"na uyğun olaraq
hazırlanmış ali maliyyə sənədinin strateji
istiqamətləri qeyri-neft sektorunun inkişafı -
makroiqtisadi sabitliyin təmin edilməsi, iqtisadiyyatın rəqabət
qabiliyyətinin yüksəldilməsi, ixrac qabiliyyətinin
artırılması; regionların davamlı və
tarazlaşdırılmış inkişafının təmin
edilməsi, sosialyönümlü siyasətin prioritetliyinin
qorunub saxlanılması, maliyyə intizamının gücləndirilməsi,
şəffaflığın artırılmasıdır
2014-cü ildə xam neftin bir barrelinin qiyməti bu ilin dürüstləşdirilmiş büdcəsində olduğu kimi 100 ABŞ dolları səviyyəsində nəzərdə tutulmuşdur. Xam neftin bir barelinin qiymətinin 100 ABŞ dollarından yuxarı olmaqla qərarlaşan qiymət səviyyəsi ilə müqayisədə proqnoz məbləğlərin əhəmiyyətli dərəcədə aşağı səviyyədə göstərilməsi neftin qiymət konyunkturasındakı ciddi risklərdən sığortalanmanın təminatçısı və məqbul mühafizəkar yanaşma kimi müsbət dəyərləndirilməlidir.
Makroiqtisadi
sabitlik ili
Məlumdur ki, ilin sonuna yaxın Milli Məclis 2014-cü ilin dövlət büdcəsi layihəsini müzakirəyə çıxarmış, deputatların bəzi təklif və rəyləri nəzərə alınmış, bu sahədə şəffaflıq, hesabatlılıq təmin olunmuşdur. 2013-cü il dekabrın 19-da isə ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyev tərəfindən "Azərbaycan Respublikasının 2014-cü il dövlət büdcəsi haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununun tətbiqi barədə fərman imzalanmışdır. Xüsusi vurğulamaq lazımdır ki, büdcə zərfinə daxil olan sənədlərin, o cümlədən Azərbaycan Respublikasının 2014-cü və növbəti üç il üzrə iqtisadi və sosial inkişaf konsepsiyasının, habelə proqnoz göstəricilərinin hazırlanmasında ölkədə formalaşmış hazırkı əlverişli iqtisadi mühit baza kimi götürülmüşdür.
2013-cü ilin 9 ayının yekunları isə respublikanın ötən illərdən başlanmış sürətli inkişafında hər hansı geriləmə və yubanmanın olmadığını göstərir. Hesabat dövrünün sosial-iqtisadi göstəriciləri Avratlantik məkana inteqrasiya kursunu əzmlə davam etdirən, transmilli enerji və kommunikasiya layihələrinin əsas hərəkətverici qüvvəsinə çevrilərək Cənubi Qafqazın ən nüfuzlu ölkəsi kimi tanınan Azərbaycanın sosial-iqtisadi sahədəki uğurlarının ardıcıl xarakter daşıdığını göstərir. Bütün bunlar həm də ölkə rəhbərinin müəyyənləşdirdiyi iqtisadi prioritetlərin dayanıqlı əsaslara söykəndiyinə, respublikanın gerçək potensialı ilə uzlaşdığına dəlalət edir.
2013-cü ilin 9 ayında dünyada qlobal iqtisadiyyatın inkişaf istiqamətində hərəkətə gəlməsi, enerji daşıyıcılarının qiymətlərinin nisbətən yüksəlməsi, habelə əlverişli xarici mövqe və daxili tələbin genişlənməsi fonunda Azərbaycan iqtisadiyyatında artım meyilləri davam etmişdir. İqtisadi aktivliyin hökumət tərəfindən dəstəklənməsi iqtisadiyyatın inkişaf dinamikasına müsbət təsir göstərmiş, xaricdən gələn müəyyən inflyasiya meyillərinə baxmayaraq, makroiqtisadi sabitlik qorunmuşdur.
Şübhəsiz, müasir dövrdə hər bir ölkənin iqtisadi inkişaf tempini və qlobal maliyyə təhdidlərinə səmərəli müqavimət potensialını xarakterizə edən başlıca amillərdən biri də məhz makroiqtisadi dayanıqlılıq səviyyəsidir. Son illər əksər nüfuzlu beynəlxalq maliyyə institutları, eləcə də reytinq agentlikləri Azərbaycanın bu sahədə öncül ölkələrdən biri olduğunu birmənalı etiraf edirlər. Xatırlatmaq yerinə düşər ki, Ümumdünya İqtisadi Forumunun 2013-2014-cü illər üçün hazırladığı "Qlobal Rəqabət Qabiliyyəti İndeksi"ndə respublikamız makroiqtisadi sabitlik indeksi üzrə mövqeyini 10 pillə yaxşılaşdıraraq 8-ci yerdə qərarlaşmışdır. Həmçinin Azərbaycan əsas makroiqtisadi göstəricilərdən olan inflyasiyanın birrəqəmli və aşağı səviyyəsinə görə dünya ölkələrinə liderlik etmiş, eyni zamanda, dövlət borcunun ümumi daxili məhsula nisbətinə görə dünyada 13-cü yeri tutmuşdur. Nazirlər Kabinetinin 2013-cü ilin 9 ayının sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına və qarşıda duran vəzifələrin müzakirəsinə həsr olunmuş iclasında Prezident İlham Əliyev bu barədə belə demişdir: "Bu sahədə də çox konservativ siyasət aparırıq və bu gün Azərbaycan dünya miqyasında bu göstəriciyə görə də ən qabaqcıl yerlərdədir. Bizdə xarici borc ümumi daxili məhsulun cəmi 7-8 faizini təşkil edir. Bəzi inkişaf etmiş ölkələrdə bu, 100 faizə yaxındır. Harada bu, 70 faizdir, hesab olunur ki, o ölkədə maliyyə vəziyyəti yaxşıdır. Azərbaycanda isə 7-8 faizdir. Bu, o deməkdir ki, biz bu gün və gələcək üçün elə güclü əsaslar yaradırıq ki, Azərbaycan heç vaxt - nə bu gün, nə 10 ildən, 20 ildən sonra borc problemi ilə rastlaşmasın".
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, beynəlxalq maliyyə qurumlarının hesabatları göstərir ki, nəinki inkişaf etməkdə olan, hətta inkişaf etmiş bir çox dövlətlərin xarici borcu idarəolunmaz həddə çatmışdır. Problem avro zonasında özünü daha qabarıq göstərir - bu geoiqtisadi məkanda yerləşən ölkələrin xarici borcu 12 trilyon dolları ötüb. Borcun həcmi Avropanın ayrı-ayrı ölkələrində hətta 120-150 faizə çatır.
Azərbaycanda isə dövlət borcunun ümumi daxili məhsula nisbəti 8 faiz həcmindədir. Bunu əsas makroiqtisadi göstəricilərdən hesab edən maliyyə institutları ortamüddətli dövrdə ölkə iqtisadiyyatının həm qlobal, həm də lokal təhdidlərə qarşı kifayət qədər dayanıqlı hesab edirlər. Digər mühüm göstərici isə büdcə xərclərinin optimal səviyyədə - ümumi daxili məhsulun 30-40 faizi civarında saxlanılmasıdır.
Makroiqtisadi sabitliyi şərtləndirən mühüm amillərdən biri də strateji valyuta ehtiyatlarının ilbəil dinamik artımıdır. Müqayisə üçün bildirək ki, inkişaf etmiş ölkələrin böyük əksəriyyətində strateji valyuta ehtiyatlarının həcmi ÜDM-in 25-30 faizini təşkil edir. Neftlə zəngin ərəb ölkələrində isə bu rəqəm təxminən 45 faizə bərabərdir. Azərbaycanın güclü maliyyə-valyuta ehtiyatlarına malik olması ölkənin davamlı inkişafına, habelə regionda investor mövqeyinin güclənməsinə güclü təminat yaradır. 2003-cü ilə qədər respublikamız müxtəlif iqtisadi layihələri həyata keçirmək üçün beynəlxalq kreditorlardan borc almağa məcbur olurdusa, son 10 ildə yürüdülən səmərəli iqtisadi siyasət sayəsində Azərbaycan borc alan ölkədən borc verən dövlətə çevrilmişdir. Eyni zamanda, yüksək iqtisadi inkişaf meyilləri ölkəmizin strateji valyuta ehtiyatlarının dinamik artımına imkan vermişdir. Bu müddətdə Azərbaycanın valyuta ehtiyatları 49,6 milyard dollara, ÜDM-in təxminən 90 faizinə yaxın bir həddə çatmışdır.
Dünya İqtisadi Forumunun hesablamalarına görə, Azərbaycan hazırda rəqabət qabiliyyətinə görə də Müstəqil Dövlətlər Birliyi məkanında birinci yerdədir. Ümumilikdə, respublikamız 2012-ci illə müqayisədə qurumun reytinq cədvəlində 7 pillə irəliləyərək 37-ci yerdə qərarlaşmışdır.
Davamlı
inkişafın aynası
2014-cü ilin dövlət büdcəsi deməyə əsas verir ki, qarşıdakı il Azərbaycanın bütün sahələr üzrə dinamik inkişafında mühüm rol oynayacaq. Ölkə iqtisadiyyatında mühüm maliyyə təminatı rolunu oynayan dövlət və icmal büdcələrdə risklərin qarşısının alınması, onların potensial gəlirlərinin neftdən asılılığının azaldılması, qeyri-neft sektorundan daxilolmaların artırılması istiqamətində səmərəli tədbirlərin görülməsi 2014-cü ildə də qarşıda duran başlıca vəzifələrdəndir. Bundan başqa, dövlət büdcəsi gəlirlərinin yığım əmsalının artırılması, mülkiyyət vergilərinin dərəcələrinin optimallaşdırılması, əməkhaqqından gəlir vergisinin vergi tutulmayan məbləğinin minimuma yaxınlaşdırılması, müxtəlif vergi növləri üzrə vergi bazasının genişləndirilməsi, vergidən yayınmaların qarşısının alınması istiqamətində işlər növbəti illərdə də davam etdiriləcək.
Büdcə qanunu ilə tanışlıq göstərir ki, 2014-cü ildən etibarən rayon və şəhərlərin vergi potensialının artırılması, onların ərazilərində fəaliyyət göstərən idarə və təşkilatların həmin rayon və şəhərlərin yerli gəlirlərinə daxil edilməsi üçün əməli tədbirlər həyata keçiriləcək. Rayon və şəhərlərin ərazisində fəaliyyət göstərən fiziki və hüquqi şəxslərin dövlət büdcəsinin mərkəzləşdirilmiş gəlirlərinə ödədikləri bəzi vergi və ödənişlərin rayon və şəhərlərin yerli gəlirlərinə daxil edilməsi nəzərdə tutulur. Bu mexanizmin tətbiqi regionların inkişafı və iqtisadi durumu haqqında real vəziyyəti qiymətləndirməyə imkan verməklə yanaşı, onların mərkəzdən iqtisadi asılılığının azalmasına zəmin yaradacaq. Gələn ilin dövlət büdcəsində diqqəti çəkən mühüm məqamlardan biri regionların maliyyələşməsində yeni mexanizmlərin tətbiqi, yerli büdcələrə dotasiyaların 1,8 faiz azaldılmasıdır. Sumqayıt, Şirvan və Abşeron rayonları ilə yanaşı, Mingəçevir şəhəri və İmişli rayonunun xərclərinin də öz gəlirləri hesabına formalaşdırılması nəzərdə tutulur.
Ümumilikdə, 2014-cü ilin dövlət büdcəsinin xərcləri dövlətin orta və uzunmüddətli prioritetlərini özündə birləşdirən iqtisadi xəttin həyata keçirilməsinə, sosial-iqtisadi inkişaf sürətinin qorunub saxlanılmasına, iqtisadiyyatın tənzimlənməsinə və stimullaşdırılmasına, milli maraqların beynəlxalq miqyasda təmin edilməsinə, qeyri-neft sektorunun və sahibkarlığın inkişafına, istehsal və sosial infrastrukturun müasir tələblər səviyyəsində qurulmasına, xalqın rifah halının daha da yaxşılaşdırılmasına maliyyə təminatı yaradacaq.
2014-cü ildə əsas məqsədlərdən biri kimi dünya bazarlarında rəqabətə davamlı, ölkənin daxili tələbatında əhəmiyyət kəsb edən məhsulların istehsalının genişləndirilməsi üçün maliyyə təminatı yaratmaq, iqtisadiyyata cəlb olunacaq sərmayənin strukturunda daxili resursların payını artırmaq, dövlət sifarişli layihələrin maliyyələşdirilməsinə üstünlük vermək, dövlət büdcəsinin vəsaiti və digər maliyyələşmə mənbələri hesabına turizmin inkişafını stimullaşdırmaq, ekoloji tədbirləri davam etdirmək, alternativ və bərpa olunan enerji mənbələrini yaratmaq prioritetlər sırasındadır.
Dövlət büdcəsinin tərtibi zamanı dünyada gedən iqtisadi proseslərin ölkə iqtisadiyyatına mümkün təsirləri də nəzərə alınmışdır. Respublikanın makroiqtisadi proqnoz göstəricilərinə əsasən, qarşıdakı ildə 58,6 milyard manatlıq ümumi daxili məhsul (ÜDM) istehsalı gözlənilir ki, bu da 5,2 faizlik artım deməkdir. Neft sektoru üzrə ÜDM-in 1,5 faiz azalması fonunda qeyri-neft sektorunda əlavə dəyərin 36 milyard manat və ya cari illə müqayisədə 10 faiz real artımı proqnozlaşdırılır. Ümumiyyətlə, gələn il ÜDM-də qeyri-neft sektorunun xüsusi çəkisi 61,5 faiz həddində nəzərdə tutulur. Bu, 2012-ci ilin yekununa nisbətən 8,8, 2013-cü ilin proqnozuna görə 3,1 faiz çoxdur. Müqayisə üçün qeyd edək ki, büdcədə qeyri-neft ÜDM-in xüsusi çəkisi 2008-ci ildə 44,6, 2009-cu ildə 54,9, 2010-cu ildə 44,4, 2011-ci ildə 44,8, 2012-ci ildə 52,7 faiz təşkil etmişdir.
Gələn il həmçinin dövlət büdcəsi gəlirlərinin sabitləşdirilməsi, qeyri-neft sektoru və digər real mənbələr hesabına büdcəyə əlavə daxilolmaların cəlb edilməsi, eləcə də büdcə xərclərinin daha çox sahibkarlığın inkişafı, biznes mühitinin yaxşılaşdırılması nəticəsində əldə olunacaq resurslar hesabına formalaşdırılması nəzərdə tutulur. Bunlardan əlavə, dövlət büdcəsi gəlirlərinin yığım əmsalının artırılması, mülkiyyət və yol vergilərinin dərəcələrinin optimallaşdırılması, əməkhaqqının gəlir vergisinin vergi tutulmayan məbləğinin yaşayış minimumuna yaxınlaşdırılması, vergitutma bazasının genişləndirilməsi, vergidən yayınma hallarının qarşısının alınması tədbirlərinin davam etdirilməsi planlaşdırılır.
Qeyri-neft sektoru dinamik inkişaf edir
Gələn
il qeyri-neft sektorunda yeni istehsal və xidmət
müəssisələrinin yaradılması, sənayeləşmənin
sürətləndirilməsi və sənaye
istehsalının artırılması üçün maliyyə
təminatının yaradılması məsələləri
diqqət mərkəzində olacaq. Bütün bunların nəticəsi
kimi gələn ilin dövlət büdcəsində özəl
sektorun ÜDM-də payının 83,2 faizə
yüksələcəyi gözlənilir. Bu,
2014-cü ildə ölkədə biznes mühitinin daha da
liberallaşacağına, özəl sektorun inkişafı
üçün daha əlverişli imkanların
yaranacağına dəlalət edir.
2014-cü
ilin dövlət büdcəsinin strukturu hökumətə gələn
il üçün qarşıya
qoyulmuş hədəfləri reallaşdırmağa geniş
imkanlar açır. 2014-cü ildə dövlət büdcəsinin
gəlirləri 18 milyard 384 milyon, xərcləri isə 20
milyard 63 milyon manat nəzərdə tutulur. Dövlət
büdcəsi xərclərinin 54,2 faizi
cari xərclərə, 41,9 faizi əsaslı xərclərə,
3,9 faizi dövlət borcuna xidmətlə bağlı xərclərə
yönəldiləcək. 2014-cü il
dövlət büdcəsinin xərclərinin artımı
2013-cü ildə büdcədən maliyyələşən
və maliyyə yardımı alan təşkilatlarda
çalışan işçilərin əməkhaqlarının,
ölkə üzrə bir sıra sosial ödənişlərin
artırılması, yeni təşkilatların fəaliyyətə
başlaması, yeni dövlət proqramlarının təsdiqi
və yeni fondların təsis edilməsi ilə əlaqələndirilir.
Bu ilə
nisbətən 2014-cü il dövlət büdcəsi xərclərində
sosial müdafiə və sosial təminat xərcləri 14,3, kənd təsərrüfatı, meşə
təsərrüfatı və balıqçılıq xərcləri
13,9, elm xərcləri 12,5, səhiyyə xərcləri 8,4, təhsil
xərcləri 8, mədəniyyət, incəsənət,
kütləvi informasiya və idman xərcləri 7,5, müdafiə
xərcləri 7,1, iqtisadi fəaliyyət xərcləri 19, nəqliyyat
və rabitə xərcləri 8,7, mənzil və kommunal təsərrüfatı
xərcləri 14,6 faiz artacaq.
Dövlət
büdcəsinin gəlirlərinin formalaşmasında
2013-cü ilə nisbətən gələn il Dövlət
Neft Fondundan transfertlər 2 milyard manat və ya 17,8 faiz azaldılacaq və bu, hökumətin
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi siyasətinin
mühüm tərkib hissəsidir. Əvvəlki illərdən
fərqli olaraq gələn il fondun diqqəti
başlıca məqsədə - xərclərə qənaətə,
gəlirlərin həcminin artırılmasına və ən
əhəmiyyətli layihələrin maliyyələşdirilməsinə
yönələcək. Eyni zamanda, ARDNF-dən transfertlər
müxtəlif sahələrə - infrastruktur, təhsil və
s. investisiyalarla əvəz ediləcək. Bu
baxımdan gələn ilin dövlət büdcəsi
özündə Azərbaycanın iqtisadi inkişafına,
habelə qeyri-inflyasiya mənbələri hesabına büdcə
kəsirinin maliyyələşdirilməsinə yeni konseptual
yanaşmanı ehtiva edir.
Qeyri-neft
sektoru üzrə büdcə daxilolmalarının həcminin
artırılması, ilk növbədə "Azərbaycan 2020:
gələcəyə baxış" İnkişaf
Konsepsiyasında nəzərdə tutulmuş məqsədlərin
praktik reallaşdırılmasına xidmət edir. Ölkə iqtisadiyyatının keyfiyyətcə
yeni mərhələyə qədəm qoyması ilə əlaqədar
hökumət qarşısında qeyri-neft sektoru üzrə
ümumi daxili məhsulun 2 dəfəyədək
artırılması vəzifəsini qoymuşdur.
Maliyyə
Nazirliyinin hesablamalarına əsasən, 2014-2017-ci illərdə
Azərbaycanda ümumi daxili məhsulda neft sektorunun payı
müvafiq olaraq 38,5 faizdən 27,6 faizə
düşəcəyi gözlənilir. 2015-ci
ildə bu göstəricinin 32, 2016-cı ildə 29 faiz təşkil
edəcəyi proqnozlaşdırılır. Paralel olaraq
ÜDM-də iqtisadiyyatın qeyri-neft sektorunun xüsusi çəkisi
2014-cü ildəki 61,5 faizdən 2017-ci ildə
72,4 faizə yüksəlməlidir. 2015-ci ildə
ÜDM-də qeyri-neft sektorunun payının 68, 2016-cı ildə
71 faiz təşkil edəcəyi bildirilir.
2014-cü ildə qeyri-neft sektorunun ümumilikdə 10
faiz artacağı gözlənilir. Qeyri-neft-qaz sektorundan əldə
olunacaq əlavə vəsaitlərin əsas mənbəyi
vergi və gömrük daxilolmaları, büdcədənkənar
gəlirlər hesab edilir. 2014-cü ildə Vergilər
Nazirliyinin xətti ilə dövlət büdcəsinə 7,1 milyard və ya cari illə müqayisədə
702 milyon manat (2013-cü illə müqayisədə 11 faiz
çox ) çox vəsaitin daxil olması nəzərdə
tutulur. Bu il qanunvericiliklə vergi güzəşti
əldə etmiş vergi ödəyiciləri dairəsinin nisbətən
genişləndiyi bir şəraitdə nəzərəçarpacaq
bu artım ilk növbədə sahibkarlığın
inkişafı, habelə liberal vergi mühiti və çevik
vergi inzibatçılığı hesabına təmin ediləcək.
Həyata keçirilən səmərəli vergi siyasəti
və ödəyicilər üçün yaradılan əlverişli
şərait, inzibatçılıqla bağlı davam etdirilən
tədbirlər öz müsbət nəticələrini ilk
növbədə vergi ödəyicilərinin sayının və
vergi daxilolmalarının sürətlə artmasında
göstərir. 2000-ci ildən indiyədək vergi ödəyicilərinin
sayı 3 dəfədən çox artaraq 520 mini
ötmüşdür. Vergi sisteminin
yaratdığı əlverişli şərait nəticəsində
vergi ödəyicilərinin maliyyə imkanları əsaslı
şəkildə genişlənmişdir. Həmin dövrdə Azərbaycanda
vergi daxilolmalarının həcmi 12 dəfəyə yaxın
artmışdır.
Ölkə iqtisadiyyatının
proqnozlaşdırılan inkişaf tempi, qeyri-neft sektoruna
yatırılan investisiyaların həcminin artması, bunun
qarşılığında həmin sahədə iqtisadi fəallığın
yüksəlməsi, yeni istehsal müəssisələrinin
yaradılması, sahibkarlıq subyektlərinin fəaliyyətə
başlaması və digər tədbirlər neftdənkənar
bölmələrdən əlavə vəsaitlərin əldə
olunacağını şərtləndirir. Daha bir
mühüm tendensiya budur ki, regionların inkişafı sahəsində
son dövrlər həyata keçirilən tədbirlər nəticəsində
bölgələrdə iqtisadiyyatın əhəmiyyətli dərəcədə
inkişafına nail olunmuş və vergi potensialı xeyli
artmışdır.
Ümumilikdə, bütün bunlar büdcə gəlirlərinin
neft gəlirləri hesabına deyil, büdcə-vergi siyasəti
üzrə reallaşdırılmasına, qeyri-neft gəlirlərinin
ümumi daxili məhsulda və büdcə gəlirlərində
xüsusi çəkisinin artırılmasına xidmət edən
praktiki addımlar olacaq.
Kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalçılarına vergi güzəştlərinin
müddətinin yenidən 5 il
uzadılması da qeyri-neft sektorunun inkişafına
sanballı töhfədir. Qeyd etmək
lazımdır ki, bu güzəşt hesabına 2001-2012-ci illər
ərzində dövlət büdcəsinə ödənilməli
olan 1 milyard 400 milyon vəsait fermerlərin sərəncamında
qalaraq istehsalın genişlənməsinə sərf
edilmişdir. Vergi güzəştlərinin tətbiqi və
2007-ci ildən başlayaraq kənd təsərrüfatına
ümumilikdə 600 milyona yaxın, yəni, hər il bir hektar əkin
sahəsinə MDB məkanında ən yüksək məbləğdə
- 70 dollar subsidiya ödənilməsi kənd təsərrüfatının
ümumi həcminin 2000-ci ilə nisbətən 4,4 dəfə
artırmasına imkan vermişdir. Bu onu sübut
edir ki, aqrar bölmə dövlətin iqtisadi siyasətinin əsas
hədəflərindən biridir və ölkə rəhbərliyi
bu sahəni həmişə diqqət mərkəzində
saxlayır. Bu diqqətin nəticəsidir ki, 2014-cü
ilin büdcəsində kənd təsərrüfatına cari
ilin gözlənilən icrasına nisbətən 15,9 faiz çox (ümumilikdə 539 milyon manat) vəsait
ayrılmışdır. Gələn il bu sahəyə 131
milyon manat həcmində və ya cari ilə nisbətən 6,4 faiz çox subsidiya verilməsi gözlənilir.
Kənd təsərrüfatının
inkişafında əsas məsələlərdən biri
meliorasiya və irriqasiya tədbirlərinin yerinə yetirilməsi
olduğundan bu sahə də həmişə diqqət və
qayğı ilə əhatə olunur. 2014-cü ildə bu işlərə
239 milyon manat və ya cari ilə nisbətən 4,3 faiz çox vəsait ayrılması nəzərdə
tutulub.
Sosial və investisiya
yönümlü büdcə
Neft vəsaitlərinin müəyyən qisminin
infrastruktur layihələrinin maliyyələşdirilməsinə
yönəldilməsi də respublikamızın milli
inkişaf modelinin obyektiv mahiyyətindən irəli gəlir. İnfrastrukturun
yeniləşdirilməsi insanların firavan və rahat
yaşayışı, sahibkarlığın dinamik
inkişafı məsələləri ilə yanaşı, bu
gün həm də ölkənin milli təhlükəsizliyi
ilə bağlı məsələdir. Bütün
bunlar isə nəticə etibarilə Azərbaycan
insanının mədəni-intellektual səviyyəsinin
yüksəlişinə, mənəvi-əxlaqi dəyərlərin
cəmiyyətdə əsas meyara çevrilməsinə xidmət
edir.
Büdcədə
dövlət əsaslı vəsait qoyuluşu (investisiya) xərcləri
də yüksəlmişdir - bu məqsədlə 6,3 milyard manat vəsait
ayrılmışdır. Dövlət əsaslı
vəsait qoyuluşu xərclərinin artırılması
hazırkı mərhələdə sosial tələbat kimi
ortaya çıxmışdır. Belə
ki, müasir tələblərə cavab verən infrastruktur
yaratmadan sahibkarlığın, turizmin, qeyri-neft sektorunun
inkişafından, mədəni-intellektual inkişafdan
danışmaq mümkün deyil. Dövlət
investisiyaları hesabına əhəmiyyətli infrastruktur,
kommunal və sosial obyektlərin inşası və yenidən
qurulması da məhz qeyd olunan məqsədlərin gerçəkləşdirilməsi
baxımından vacibdir.
Dövlət
əsaslı vəsait qoyuluşu xərclərinin strukturunu təkmilləşdirmək,
həmin vəsaitdən səmərəli istifadəyə nəzarəti
gücləndirmək, dövlət zəmanəti ilə
iqtisadiyyata cəlb olunan, habelə büdcədə dövlət
investisiya xərcləri üçün nəzərdə
tutulan vəsaitləri istiqamətlər üzrə
düzgün yönəltmək qarşıdakı il üçün prioritet məqsədlər
sırasındadır. Dövlət investisiya
siyasəti ilə müvafiq iqtisadi inkişaf proqramları
arasında əlaqələri möhkəmləndirmək, bu
vəsaitlərin ilk növbədə 2014-cü ildə
başa çatdırılması nəzərdə tutulan
layihələrin maliyyələşdirilməsinə yönəldilməsi
də əsas vəzifə kimi qarşıda durur.
Bazar iqtisadiyyatı prinsipləri bir sıra liberal
xüsusiyyətləri ilə yanaşı, əhalinin sosial
müdafiəsi institutunun yaradılması kimi
sosialyönümlü tədbirləri də özündə
ehtiva edir. Bu mənada, bazar iqtisadiyyatı və əhalinin
sosial müdafiəsi bir-biri ilə üzvi şəkildə
bağlıdır. Sosial müdafiə
sistemi öncə hər bir insanın konstitusiya
hüquqlarının müdafiəsini nəzərdə tutur.
Onun vasitəsilə həm də əhalinin əmlak
sahəsində mövcud olan bərabərsizliyinin müəyyən
dərəcədə aradan qaldırılmasından
ötrü vətəndaşların bütün təbəqələri
üçün eyni başlanğıc şərtlərini təmin
edən sosial ədalət prinsipləri reallaşır.
Azərbaycan dövlətinin ötən illərdən üstünlük verdiyi sosialyönümlü siyasətə sadiqliyi 2014-cü ilin dövlət büdcəsinə nəzərən bir daha təsdiqini tapır. Təhlillər göstərir ki, gələn ilin büdcə xərclərinin strukturunda sosial yönümlü xərclər yenə də prioritet istiqamətlərdən birini təşkil edir: sosialyönümlü xərclər dövlət büdcəsi xərclərinin 5,337 milyard manat proqnozlaşdırılır. Bu da 2013-cü il proqnozuna nisbətən 5,9 faiz və ya 299 milyon manat, 2012-ci ilin icra göstəricisinə nisbətən 597 milyon manat çoxdur. Yeri gəlmüşkən qeyd edək ki, 2014-cü il üçün yaşayış minimumu ölkə üzrə 125, əmək qabiliyyətli əhali üçün 136, pensiyaçılar üçün 103, uşaqlar üçün 103 manat nəzərdə tutulur. "2014-cü ildə ehtiyac meyarının səviyyəsi haqqında" qanunu bu meyarın ünvanlı sosial yardımların təyinatı üçün 2013-cü ildəki 93 manatdan 100 manatadək artırılacağını göstərir.
Dövlət Sosial Müdafiə Fondunun gələn il üçün təsdiqlənmiş büdcəsi isə 2 milyard 928 milyon 452 min manat təşkil edir. Bu, 2013-cü ilin proqnoz göstəricisinə nisbətən 300 milyon manat və ya 11,2 faiz çoxdur. Gəlirlərin 60,8 faizini və ya 1 milyard 780,4 milyon manatını məcburi dövlət sosial sığorta haqları üzrə daxilolmalar təşkil edəcək ki, bu da 2013-cü ilin proqnozundan 14,9 faiz və 230,3 milyon manat çoxdur.
Müasir dövrdə hər bir dövlətin davamlı və sabit inkişafının ən mühüm göstəricilərindən biri onun büdcəsidir. İqtisadiyyatın aynası, davamlı inkişafın barometri sayılan büdcənin real göstəriciləri və artım səviyyəsi istənilən dövlətdə təkcə vətəndaşların yaşayış səviyyəsini deyil, ümumən, hökumətin fəaliyyətinin səmərəliyini, faydalı iş əmsalını dəyərləndirməyə imkan verir. Bu baxımdan, əminliklə demək olar ki, 2014-cü ildə hökumət uğurlu fəaliyyətini davam etdirəcək, qarşıya qoyduğu hədəflərə doğru inamla irəliləyəcək.
Müşfiq
ATAKİŞİYEV,
iqtisad elmləri
doktoru, professor
Azərbaycan.-2013.- 26 dekabr.- S.6.