Əsl sənətin sehri
Azərbaycan qadınları arasında ilk dəfə bəstəkar kimi fəaliyyət göstərərək milli musiqimizin inkişafında xüsusi xidmətlərilə seçilən Ağabacı Rzayevadan sonra bu sahədə çox tanınmış sənətkar xanımlar olub. Maraqlıdır ki, Şərqdə ilk opera yazan qadın bəstəkar Şəfiqə Axundovanın bu şücaəti musiqi aləmində əsl hadisəyə çevrildi. Şərqdə opera yazan ilk qadın bəstəkarın Azərbaycanda yetişməsi həqiqətən də böyük fəxarətdir. Sonrakı illərdə Ədilə Hüseynzadə, Hökumə Nəcəfova, Elmira Nəzirova, Elza İbrahimova və başqaları müasir düşüncə tərzi və milli köklərə bağlı musiqi əsərləri yaratdılar. Bu gün nəsillərə nümunə olacaq, yaradıcılıqları ilə seçilmiş bəstəkarlarımızın əksəriyyəti Qara Qarayevdən dərs alıb. Həmin tələbələrdən biri də məhz Elza İbrahimovadır. Qara Qarayevin sinfinə düşmək üçün mütləq istedadın olmalı idi. Bəlkə də buna görədir ki, Qara Qarayevin sinfini bitirənlərin əksəriyyəti böyük bəstəkarlar oldu. Vaxtilə onun sinfində oxumaq üçün nəinki keçmiş SSRİ respublikalarından, hətta dünyanın bir çox ölkələrindən gələrdilər. Elza xanım Qara Qarayevin ən sevimli tələbələrindən idi. Korifey bəstəkarımız Elzanın gələcəkdə böyük bəstəkar olacağına inanırdı.
İndi oxunan bəzi nəğmələri dinlədikcə qəlbimizi bir pərişanlıq bürüyür. Bəzi ritmik, meyxana nəğmələri duyğuları elə qıcıqlayır ki, əsl meyarlar sanki öz dəyərini itirir. Bu xaosun, bu şounun içərisində hərdən korifey sənətkarların ifasında dinlədiyimiz retro mahnılar bizi ümidsizlikdən xilas edir. Belə xiffətli duyğuların içində çırpınarkən ən çox qulaq asmaq istədiyimiz musiqilərdən biri də Elza İbrahimovanın yazdığı nəğmələrdir. Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə çox haqlı olaraq bu görkəmli sənətkarı "mahnı janrının lövhə ustası" adlandırmışdır. Buna səbəb Elzanın sözə son dərəcə məsuliyyət və diqqətlə yanaşmasının güzgüsüdür.
İnsan ürəyinin ən zərif tellərini titrətməyi bacaran musiqinin, bəstənin müəllifi həmişə xalq tərəfindən rəğbətlə qarşılanır və sevilir. Bu səbəbdən də o, heç vaxt unudulmayacaq. İndi musiqili meydanlarımızı bürümüş müxtəlif bezikdirici səslərin (məhz səslərin, əsl musiqinin, nəğmənin yox) içərisində biz həmişə əvvəlki saf, təmiz, məlahətli musiqiləri eşitmək, mahnıları dinləmək istəyirik. Xüsusilə də xalq mahnılarına, peşəkar bəstəkarların nəğmələrinə qulaq asmağa daha çox ehtiyac duyuruq. Vaxtilə Fikrət Əmirovun, Cahangir Cahangirovun, Tofiq Quliyevin, Emin Sabitoğlunun mahnıları dillər əzbəri idi. İndi də bu əsərlərə xiffətli duyğularla yanaşır, onların səslənməsinə sevinirik. Bu gün peşəkar bəstəkarların sırası seyrəlməkdədir. İndi bir il tamam olur ki, Elza İbrahimova haqq dünyasına qovuşub. Yaxşı ki Arif Məlikov, Şəfiqə Axundova, Sevda İbrahimova, Ramiz Mirişli, Faiq Sücəddinov, Firəngiz Əlizadə, Tahir Əkbər kimi bəstəkarlar yaşayıb-yaradırlar. Yoxsa adama elə gələrdi ki, meydan tamamilə qeyri-peşəkarların əlinə keçib.
Ümummilli lider Heydər Əliyev Elzanın mahnılarını çox sevərdi. Buna görə də Prezidentin fərdi təqaüdünə layiq görülən ilkin sənətkarlar arasında Elza İbrahimovanın da adı yazıldı.
Elza xanımın sənəti haqqında xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə həmişə ürəklə danışırdı. Yenə də onun fikirlərini xatırladırıq: "Elza gözlə görünən dünyanı deyil, görünə bilməyən, içəridən bizi dalğalandıran hisslərin, həyəcanların, bir sözlə, iç dünyamızın rəssamıdır. O, səslərdən toxuduğu nəğmə naxışlarında bizə ovqatımızı, öz iç dünyamızı göstərir. Nəğmələrinin verdiyi bəsirət gözü ilə o, bizi özümüzə, daxili aləmimizə baxmağa məcbur edir. Biz gözlərimizin önündə kəpənək kimi uçan sehrli səslərin arxasınca getməyə bilmərik. Onun nəğmələrində gözəgörünməz səslər predmetləşir, gözəgörünən arzulara, duyğulara çevrilir. Bax budur əsl böyük sənətin gücü və sehri".
Məhz bu gücün və sənətin sayəsində Elza xanım elə musiqilər bəstələmişdir ki, indi həmin şərqilər əsl milli Azərbaycan mahnılarıdır. Bəstəkarın musiqisi elə məlahətlidir, hiss və həyəcanla doludur ki, ona sakit qulaq asmaq mümkün deyil. Unudulmaz şairimiz Əli Kərimin sözlərinə yazdığı bir mahnıdakı mətnə fikir verin: "Qayıt mənim gülüm, qayıt bu yerə, qayıt sahmana sal bu kainatı".
Elza
İbrahimovanın mahnıları dinləyicilər
üçün ona görə qiymətlidir ki, bu əsərlərdə
hər kəsin duyğuları əks olunur, adama bəzən
elə gəlir ki, bu mahnı məhz sənin
üçün yazılıb. Bunun da əsas səbəbi bəstəkarın
musiqisinə xas olan lirikanın həyatdan alınmasıdır.
Onun mahnılarında çox ritmik surətdə bəzən
böyük bir eşqin dastanı, bir sevənin bütöv həyatı,
həsrəti, əzab-əziyyəti əks olunur.
Görün, neçə illərdir ki, "Məhəbbət
qürbətə gedərmiş" mahnısını sevə-sevə
dinləyirik. Bu məşhur nəğmənin nə
sözündə, nə də musiqisində yad bir xal, nəfəs
duyulur. Elza İbrahimovanın yaradıcılıq
uğurlarını şərtləndirən əsas amillərdən
biri də budur ki, o, musiqisi ilə yeni bir ömür verdiyi mətnin
sözlərinə xüsusi diqqət yetirərdi. Təqdirəlayiqdir
ki, o, sözün qədrini bilən bəstəkar
olduğundan hər şeirə mahnı yazmazdı.
Misralarına musiqi ilə can verdiyi şairlərin
sırasına diqqət yetirək: Bəxtiyar Vahabzadə, Əliağa
Kürçaylı, Zivər Ağayeva, Dəmir Gədəbəyli,
Oqtay Şamil, Aslan Abdullayev, Rəfiq Zəka, Vahid Əziz və
başqaları. Bu düzgün seçimin nəticəsində
Elza xanımın mahnıları illərdir ki, həm
müğənnilər tərəfindən ilhamla ifa olunur, həm
də dinləyicilər o nəğmələri çox
sevirlər. Elza xanımın mahnılarını kimlər
oxumayıb?! Unudulmaz müğənnilərimizdən Rəşid
Behbudov, Şövkət Ələkbərova, Gülağa Məmmədov,
Hüseynağa Hadıyev, Mirzə Babayev, Oqtay Ağayev, Flora
Kərimova, Yalçın Rzazadə, Natəvan Şeyxova, Akif
İslamzadə, Elmira Rəhimova, İlhamə Quliyeva, Aybəniz
Haşımova və başqaları dönə-dönə bu
istedadlı bəstəkarın
yaradıcılığına müraciət ediblər.
Unudulmaz Rəşid Behbudov Elza xanımın
mahnılarını xüsusilə sevərdi. Dünyanın
bir çox ölkəsini dolaşmış bu böyük sənətkar
hər yerdə məhz Elza xanımın vətən
haqqında yazdığı bir mahnını xüsusi
şövqlə oxuyardı:
Dağlarına
düşən şehdən,
Çöllərinə
əsən mehdən,
Doya bilmirəm
Bir anamdan, bir də
səndən,
Bu dünyadan
Doya bilmirəm!
Ey Vətən!
Rəşid Behbudov bu mahnını Odlar yurdunun vizit kartı kimi təqdim edərdi. Yaradıcılığı boyu "Ey Vətən"ə çox
bağlandığından Rəşid Behbudovun dəfn mərasimi də məhz həmin mahnının sədaları altında olmuşdur.
Bu gün istedadlı
gənc ifaçılar
da Elza İbrahimovanın
yaradıcılığına tez-tez müraciət edirlər. Onlar duyurlar ki, Elza xanımın mahnılarını oxumaq
sənət məsuliyyətinin
dərki deməkdir.
Saysız-hesabsız mahnılar müəllifi Elza İbrahimova həm də Azərbaycan operasının
zənginləşməsində xidmət göstərən
istedadlı sənətkarlardan
biri idi. Onun Hüseyn
Cavidin eyni adlı əsəri əsasında yazdığı
"Afət", Qarabağ
dərdləri ilə
bağlı bəstələdiyi
"Yanan laylalar"
(Ramiz Heydər) operaları, yəqin ki, opera və sənət səhnəmizdə
nə vaxtsa nümayiş etdiriləcək.
Üzərində uzun illər
işlədiyi "Şeyx
Şamil" operasını
bilmirəm tamamladı,
ya yox. "Neftçilər" himni də öz
ifadəliliyi ilə seçilən qiymətli
musiqi əsərlərindən
biridir.
Elza xanımın
musiqilərində insan
mənəviyyatını nurlandıran
bir işıq var. Bu işığın sehri dinləyiciləri həmişə
heyrətdə saxlamaqdadır. Bir bəstəkar kimi Elza xanımın yaradıcılığındakı möcüzə onun hiss və həyəcanla bərabər, insan düşüncəsi ilə
qəribə vəhdətdə
olmasındadır. Müəllifin elə nəğmələri
var ki, dinləyicini
bir növ özü ilə hesabata çəkir.
İstər-istəməz ötənlərə nəzər salmaq, gələcək barəsində
düşünmək məcburiyyətində
olursan. Əslində, Elza xanımın
musiqisi həyatın özü qədər çoxrənglidir və hər nəğmədə
də bir insan taleyi yaşayır.
Elza İbrahimova məhz talelər üçün
nəğmələr qoşan
istedadlı bəstəkar
idi. Sənətkarın qanadlandırdığı nəğmələr məhz
bahar çiçəklərindən
rəng və ömür aldığından
həmişə təravətlidir.
Bir mahnısında deyildiyi kimi, "Dünya köhnə dünyadır,
sevgiləri təzədir".
Bax bu sevgiləri - təzə dünyanın
köhnə ab-havasından
süzülən nəğmələri
bizdə bir "nostalgiya" yaradır.
Yaxşı ki, dünyada sözün, musiqinin hər hərfinin, hər notunun üzərində diqqətlə işləyən
belə məsuliyyətli
və peşəkar sənətkarlar olub və var. Yoxsa musiqili meydanlardakı şoudan cana
doyan insanlar əsl sənətin tükəndiyini hiss edərdilər.
"O gözlər", "Bilməzdim", "Bilə-bilə",
"Nədir istəyim",
"Sən yadıma düşəndə", "Sevilmək gözəldir",
"Mehribanım", "Gecələr bulaq başı", "Gözlərimdən
çəkilmə" və
digər nəğmələri
illərdir ki, repertuardan düşmür,
sevilə-sevilə dinlənilən
ən gözəl mahnılara çevrilib.
Reklamdan uzaq, müsahibə verməyi sevməyən, elə bu tərzdə
yaşayıb-yaradan və
dünyasını dəyişən
Elza İbrahimovanı
bizə sevdirən həm mahnıları, həm də təvazökar təbiəti
oldu. Bilirsiniz, insan nəyin
həsrətini çəksə,
o, daha şirindir.
Yoxsa, hər gün ən çox sevdiyin mahnıya da yüz dəfə
qulaq asmaq məcburiyyətində qalsan,
ondan da doyarsan. Elza İbrahimova sözün
qədrini bildiyi qədər də yerini bilən xanım-xatın sənət
adamı idi. Mənalı
ömrünün demək
olar ki, hamısı şirmayı
dillərlə təmasda
keçdi, yazdı, yaratdı. Heç başqa umacağı
da olmadı. Bütün varlığı
ilə bağlandığı
musiqi dünyası ona Tanrı tərəfindən bağışlanan
ən ali
mükafat idi.
Görkəmli bəstəkar, Azərbaycan
və Dağıstan respublikalarının xalq artisti, əməkdar incəsənət xadimi, Prezident təqaüdçüsü,
"Mehriban ana" qızıl ordeni almış Elza İbrahimova yaşasaydı,
bu il onun
75 yaşı tamamlanacaqdı.
Amma təəssüf ki, biz onun cismani yoxluğunun
bir illiyini xatırlayırıq. Uzaqdan
qanadlanan nəğmələr
isə Elza xanımın bir bəstəkar kimi musiqi mədəniyyətimizdə
həmişə yaşar
olduğunu təsdiqləyir:
Kaş ünüm sənə yetə,
Kaş səsim sənə çata,
Sən yadıma
düşəndə.
Mən təzədən gələrəm,
Sevmək
üçün cahana,
Sevmək üçün həyata.
Beləcə, hər nəğməsi səsləndikcə Elza İbrahimova yenidən dünyaya gəlir. Bu mahnıların da sayı-hesabı yoxdur.
Bax, budur əsl sənətin sehri.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.-2013.- 10 fevral.- S.8.