Azərbaycanda orta təbəqə:
reallıqlar və problemlər
"Mən istəyirəm ki, mülkiyyətçilərin
yeni nəsli meydana gəlsin, onda insanlar iqtisadi cəhətdən
azad olacaqlar.
Bu halda onlar məmurdan, böyük adam
deyilən adamdan asılı olmayacaqlar... Əgər
ayrılıqda götürülmüş bir adamın
iqtisadi azadlığı yoxdursa, o, fəaliyyət
azadlığından məhrumdur..."
İlham
ƏLİYEV
Prezidentin
29 dekabr 2012-ci il fərmanı ilə təsdiq
edilmiş "Azərbaycan 2020: "Gələcəyə
baxış" İnkişaf Konsepsiyasında nəzərdə
tutulan hədəflərdən biri də əhalinin orta təbəqəsinin
genişləndirilməsi və bu təbəqənin rolunun
gücləndirilməsidir. Bu baxımdan bəzi fikirlərimizi oxucularla
bölüşdürmək istərdik.
Beynəlxalq
təcrübə
Orta təbəqə
anlayışının mahiyyətini açmaq
üçün iqtisadi ədəbiyyatda müxtəlif meyar və
yanaşmalardan
istifadə edilir. Qərb alimlərinin
fikrincə, orta təbəqənin statusunu məşğulluğun
tipindən, təhsilin səviyyəsindən və gəlirlərdən
asılı olaraq müəyyən etmək lazımdır.
Avropa və inkişaf etmiş digər ölkələrdə
orta təbəqəyə həkimlər, ali və orta məktəb
müəllimləri, vəkillər, sahibkarlar, ticarətçilər,
sənətkarlar, iri müəssisələrin menecerləri və
mühasibləri, elmi-texniki və humanitar sahələrdə
çalışanlar həm gəlir, həm də intellektual
səviyyə meyarlarına görə daxil edilirlər. Qərb
standartlarına görə, o şəxslər orta təbəqəyə
aid olunur ki, onların daimi iş yerləri və stabil gəlirləri,
banklarda depozitləri, mənzil sahəsi və avtomobilləri
var, ildə 2 dəfə istirahət etmək imkanına
malikdirlər, ali təhsillidirlər və s. Ümumiyyətlə,
inkişaf etmiş ölkələrdə orta təbəqə dedikdə
yüksək həyat səviyyəsinə malik olan sosial qruplar başa
düşülür və onlar əhalinin təxminən
50-70 faizini təşkil edirlər.
ABŞ-da
orta təbəqənin say etibarı ilə müəyyən
edilməsinin əsas meyarı orta gəlirlilikdir. 1970-ci ildə bu ölkədə orta gəlirli ailələrin
sayı ümumi ailələrin 65, 2007-ci ildə 44 faizini təşkil
etmişdir. Rusiyaya gəldikdə isə
qeyd edək ki, bu ölkə 2008-ci ildən yoxsulluqla
mübarizə konsepsiyasından imtina edərək prinsipcə
yeni - orta təbəqənin sayının artımına
istiqamətlənən konsepsiya
formalaşdırmışdır. Orta
müddətli perspektiv üçün cəmiyyətin
strukturunda onların sayının 50, hətta 70 faizə
çatması nəzərdə tutulmuşdur. Hazırda Rusiyada aylıq gəliri 2 min dollar olan əhali
orta təbəqəyə aid edilir. Ancaq bu
ölkədə həyatın qiymətinin daha yüksək
olduğunu vurğulayırlar.
İqtisadçıların hesablamalarına görə,
Moskvada orta təbəqəyə aylıq gəlirlərin 2-2,5 min, regionlarda isə 1-1,5 min avro olanlar aid
edilməlidir. 2010-cu ildə aparılmış
sorğu nəticəsində müəyyən olunmuşdur
ki, Rusiyada əhalinin 17 faizi könüllü olaraq
özünü orta təbəqədə görür.
Ancaq rus alimi E.Kuznetsov yazır ki, əgər Avropa
standartlarına əsaslansaq, indi Rusiyada orta sinfə əhalinin
ancaq 2-3 faizi aid ola bilər.
Orta təbəqənin say tərkibini
müəyyən edən meyarlar
Orta təbəqənin say həddini
hesablamaq üçün 3 yanaşma mövcuddur: maddi
rifahın səviyyəsi, könüllü özünü
aid etmə və qarışıq. Maddi rifahın səviyyəsi
isə bir neçə göstəricinin məcmusu ilə
xarakterizə olunur: adambaşına gəlirlər, bahalı əmlakın
müəyyən komplektinin mövcudluğu (avtomobil,
müasir texnika ilə təchiz olunmuş mənzil), pullu
sosial xidmətlərdən (təhsil, səhiyyə və s.)
istifadə etmək və xarici ölkələrə istirahət
də daxil olmaqla səyahət imkanları. Bizim
araşdırmada üçüncü yanaşmadan istifadə
edilmişdir. Yanaşmanın informasiya bazası rəsmi
statistikadır.
Prezident Administrasiyasının rəhbəri, akademik
Ramiz Mehdiyevin fikrincə, Azərbaycanda əlverişli biznes
mühitinin olması bazar iqtisadiyyatının sütununu təşkil
edən orta sinfin formalaşmasını təmin etmişdir. Dövlət
başçısının 14
aprel 2009-cu il tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilən
"Azərbaycan Respublikası regionlarının
2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramı"nda isə müstəqillik
dövründə ilk dəfə olaraq orta təbəqənin
xüsusi çəkisinin (payının)
artırılması hədəf kimi qarşıya
qoyulmuşdur. Bu yerdə 2012-ci ilin oktyabr
ayında Prezidentin yanında Strateji Araşdırmalar Mərkəzinin
təşkilatçılığı ilə Azərbaycanda
orta təbəqənin formalaşmasına həsr olunan beynəlxalq
konfransın keçirilməsi xüsusi
vurğulanmalıdır. Konfransdakı məruzələrdə
ölkənin sosial-iqtisadi inkişafında əldə olunan
uğurlar, biznesin və sahibkarlığın orta təbəqənin
yaranmasında rolu qeyd edilmişdir.
Bəs,
ölkəmizdə orta təbəqəyə aid edilmək
üçün gəlirlər nə qədər
olmalıdır? Bəzi ekspertlərin fikrincə,
Azərbaycanda orta təbəqəyə aylıq gəlirləri
1250-1500 manat olan insanlar aid edilə bilərlər. Əlbəttə, burada həqiqət var. Ancaq indiki
mərhələdə bu meyarın tətbiqi ilə orta təbəqənin
say tərkibini rəsmi statistika əsasında müəyyən
etmək mümkün deyil. Digər tədqiqatçıların
fikrincə isə Azərbaycanda orta təbəqəyə
aylıq gəliri 500 manat olan insanlar aid edilməlidir. Ümumiyyətlə, orta təbəqəni müəyyən
etmək üçün gəlir meyarının həddinin
seçimi müxtəlif ölkələrdə fərqlidir.
Bu, həyatın dəyərindən
asılıdır. Odur ki, inkişaf
etmiş ölkələrdə həyatın dəyəri
inkişaf etməkdə olan ölkələrlə müqayisədə
bir neçə dəfə yüksəkdir. Məsələn,
ABŞ-da ailə gəlirlərinin 40 faizə qədəri mənzil
probleminin həllinə (alınması, icarəsi,
sığortalanması və s.) yönəldilir, 18 faizə qədəri
avtomobilin icarəsi, sığortası və istismarı ilə
bağlıdır, 17 faizi ərzaq məhsullarına xərclənir.
Gəlirlərin belə bölgüsündən
sonra ABŞ-da aylıq gəliri 2-8 min dollar olan insanların
orta təbəqəyə aid edilməsi təbiidir. Məhz bu səbəbdən hesab edirik ki, indiki mərhələdə
faktiki qiymətləndirmə apararkən Azərbaycanda əhalinin
o hissəsi orta təbəqəyə aid edilə bilər ki,
onun adambaşına aylıq gəliri 500-600 manat olsun.
Statistika
nə göstərir
Azərbaycanda əhalinin gəlirləri ilbəil
artır. Belə
ki, 2012-ci ildə 2003-cü illə müqayisədə əhalinin
ümumi gəliri 6,1 dəfə
artmışdır. Bu dövrdə iqtisadiyyatda
çalışanların orta aylıq nominal əməkhaqlarının
artımı 5,1 dəfə olmuşdur.
Yoxsulluğun səviyyəsi isə 2003-cü ildə 44,7 faizdən 2012-ci ildə 6 faizə
düşmüşdür. 2011-ci ildə bütünlükdə
2005-ci illə müqayisədə əhalinin sərəncamında
qalan real gəlirlər 1,9 dəfə
artmış və ölkə üzə əhalinin hər nəfərinə
düşən orta aylıq ümumi gəlir 282 manat təşkil
etmişdir. Bu göstərici respublika əhəmiyyətli
şəhərlərdə isə 200-640 manat civarında
olmuşdur.
Bu və qeyd etmədiyimiz digər rəsmi rəqəmlərin
əsasında gəlir metodu ilə apardığımız
hesablamalara görə, hazırda ölkə əhalisinin təxminən
5 faiz civarında hissəsi orta təbəqəyə aid edilə
bilər.
Onlar dövlət idarəetmə orqanlarında, nəqliyyat,
neft və qaz, tikinti və ticarət, informasiya və rabitə, maliyyə və
sığorta, peşə, elmi və texniki fəaliyyət
bölmələrində, həm dövlət, həm də
özəl sektorlarda çalışanlardır. Ancaq ölkədə
hələ də bütün iş yerlərinin
leqallaşdırılmaması və ödənilən əməkhaqlarının
rəsmiyyətdə xeyli aşağı göstərilməsi
kimi problem qalmaqdadır. Əgər bunları da
nəzərə alsaq, ölkədə orta təbəqəyə
aid edilə bilən əhalinin sayı xeyli dərəcədə
yüksəkdir.
Normativ
hüquqi baza
Prezident
İlham Əliyev demişdir: "Bizim dəqiq
konsepsiyamız, inkişaf proqramımız vardır. Bu
proqramın reallaşması nəticəsində Azərbaycan inkişaf
etmiş ölkələrin sırasına daxil ediləcəkdir...
İnkişaf etmiş ölkələrin meyarı
vardır... biz hər bir istiqamət üzrə o meyarlara
çatmalıyıq..."
Bu meyarlardan biri də əhalinin gəlirləridir. Elə isə
Azərbaycanda əhalinin gəlirlərinin əhəmiyyətli
dərəcədə artırılmasının hansı real
ehtiyatları mövcuddur?
Öncə
onu bildirək ki, ölkəmizdə əhalinin gəlirlərinin
artırılması ümumi daxili məhsulun və milli gəlirin ümumi həcmi,
eləcə də onların bölüşdürülməsi
ilə bilavasitə bağlıdır. Bu
asılılığın mövcudluğunu 2012-ci ildə Azərbaycan
hökuməti də etiraf etmişdir. Belə
ki, Nazirlər Kabineti, Həmkarlar İttifaqı və Azərbaycan
Sahibkarlar konfederasiyaları arasında 2012-2013-cü illər
üçün baş kollektiv sazişi
bağlanmışdır. Həmin
sazişdə deyilir ki, əməyin ödənişinə sərf
olunan vəsaitin ümumi daxili məhsulda xüsusi çəkisinin
əhəmiyyətli dərəcədə
artırılması təmin edilməlidir.
Apardığımız araşdırmalar göstərir
ki, Azərbaycanda gəlirlərin ilkin bölgüsü mərhələsində
ümumi daxili məhsulun cəmisi 16-17 faizi əmək ödənişləri
formasında həmin gəlirləri yaradanlara verilir. Ümumi daxili
məhsulun yalnız 8-9 faizi vergilər vasitəsilə
dövlətə, 75 faizdən çoxu isə təsərrüfat
subyektlərinə çatır. Müqayisə üçün
bildirək ki, qeyd edilən mərhələdə MDB ölkələri
üzrə orta hesabla gəlirlərin 50 faizdən çoxu
işçilərə, 15 faizdən çoxu dövlətə
və 34 faizi təsərrüfat subyektlərinə
çatır. Rusiyada, Belarusda və Ukraynada əmək
ödənişlərinin xüsusi çəkisi 50 faizdən
çoxdur. ABŞ-da isə ÜDM-də əməyin
payı 55-60, kapitalın payı 20-25 faiz təşkil edir.
Azərbaycanda yaranan gəlirlərin əməyə və
kapitala görə bu cür qeyri-mütənasib
bölgüsünün əsas səbəbi əmək
ödənişlərini tənzimləyən normativ
hüquqi bazadakı boşluqlar və uyğunsuzluqlardır. Məhz bu səbəbdən
ümumi daxili məhsulda əmək ödənişləri
azlıq təşkil edir.
Ölkədə
əhalinin gəlirlərinin əhəmiyyətli dərəcədə
artırılmasını təmin edə bilən səbəblərdən
biri də bütünlükdə gəlirlərin, yəni
ümumi daxili məhsulun və milli gəlirin mütləq
həcminin artırılmasının davam etdirilməsidir. Müqayisə üçün qeyd edək ki, 2012-ci
ildə ölkə üzrə ÜDM istehsalı 2003-cü ilə
nisbətən 3 dəfə artmışdır. Həmin
dövr ÜDM-in qeyri-neft sektorunda artımı 2,4 dəfə olmuşdur. 2012-ci ildə
qeyri-neft sektorunun ÜDM-də payı 52,7
faizə çatmışdır. Həmin il ölkədə
adambaşına düşən ÜDM-in həcmi 7490,5 ABŞ dolları təşkil etmişdir.
Sözsüz ki, bu, son hədd deyil və qarşıya qoyulan məqsədə
çatmaq üçün tədbirlər davam etdirilməlidir.
Çünki bu göstərici üzrə biz
inkişaf etmiş ölkələrdən hələ
çox geridəyik.
Əhalinin gəlirlərinin artırılmasını
şərtləndirən digər mühüm amil minimum əməkhaqqı
barədə ölkə qanunvericiliyində nəzərdə
tutulan müddəanın Beynəlxalq Əmək Təşkilatının
qəbul etdiyi normaya uyğunlaşdırılmasının
vacibliyidir. Həmin normaya görə, minimum əməkhaqqı
məşğul əhalinin məqbul həyat səviyyəsini
təmin etmək üçün kifayət etməlidir.
Yeri gəlmişkən bildirək ki, beynəlxalq
praktikada onun məbləği işçi qüvvəsinin təkrar
istehsalı üçün lazım olan yaşayış
vasitələrinin qiymətinin cəmi ilə müəyyən
olunur.
Minimum əməkhaqqının
tənzimləyici rolunun gücləndirilməsi
Minimum əməkhaqqının hesablanmasında müxtəlif yanaşmalardan və metodlardan istifadə edilir. Məsələn, ABŞ-da minimum əməkhaqqı 4 nəfərdən ibarət ailə üçün yaşayış həddi haqqında rəsmi statistik informasiyaya əsaslanır ki, bu da əmək ehtiyatlarının sadə təkrar istehsalını təmin etməyə istiqamətlənib. Bundan əlavə, bir çox ölkələrdə normativ kimi saatlıq minimum əməkhaqqı təsdiq olunub. Yenə də ABŞ-ı misal gətirək. Bu ölkədə fəaliyyət göstərən bütün müəssisələr "Saatlıq minimum əməkhaqqının səviyyəsi haqqında" qanun əsasında işləyir. Beynəlxalq Əmək Təşkilatının Konvensiyasına görə, minimum saatlıq əməkhaqqı 3 dollardan az olmamalıdır. Bu hədd ona hesablanıb ki, minimum əməkhaqqı insanın sağlamlığının və həyat fəaliyyətinin yaşayış minimumu səviyyəsində təmin etməlidir. Başqa sözlə, aylıq minimum əməkhaqqı bütün hallarda yaşayış minimumuna bərabər olmalıdır.
Ancaq onu da qeyd edək ki, minimum əməkhaqqının tələb olunan məbləğdə təsdiq edilməsi heç də problemin tam həlli deyil. Söhbət ondan gedir ki, Azərbaycanda 1996-cı ildən əməyin keyfiyyət və kəmiyyətini nəzərə alan, gəlirlərin ədalətli bölgüsünü təmin edən və beynəlxalq miqyasda istifadə olunan əməkhaqqının və sosial müavinətlərin əməyin ödənilməsinin minimum məbləği əsasında müəyyənləşdirilməsi qaydasından istifadə məqsədəuyğun sayılmır. Bununla da minimum əməkhaqqının tənzimləyici roluna faktiki olaraq son qoyulmuş və fərdi yanaşmalara şərait yaranmışdır. Həmin ildən sonra ümumi daxili məhsulda əmək ödənişlərinin xüsusi çəkisinin ilbəil azalması və 1995-ci ildəki 22,6 faizdən 2010-cu ildə 16,1 faizə qədər enməsi (sonrakı illərin informasiyası hələlik dərc edilməmişdir) bunu təsdiqləyir. Məhz bu səbəbdən fəhlə və qulluqçuların əməyinin vahid tarif cədvəli əsasında müəyyənləşməsinin 1996-cı ilə qədər mövcud olan qaydaları bərpa edilməlidir. Yeri gəlmişkən bildirək ki, əməkhaqqı səviyyələri arasında qeyri-mütənasibliyin aradan qaldırılması məqsədilə vahid tarif cədvəlinin təkmilləşdirilməsi adını çəkdiyimiz Baş Kollektiv Sazişdə də nəzərdə tutulmuşdur.
Tofiq HÜSEYNOV,
AMEA
İqtisadiyyat İnstitutunun şöbə müdiri,
iqtisad elmləri doktoru, əməkdar
iqtisadçı
Azərbaycan.-2013.- 28 iyul.- S.5.