Tarix elmimizin metodoloji
problemləri
Tarixi bilməyin faydası
Tarixin öyrənilməsi nə üçün
vacibdir? İnsanlar tarixə nə üçün tez-tez
müraciət edirlər? Tarix sübut edir ki, keçmişini bilməyənin
bu günü, sabahı və gələcəyi yoxdur! Tarix bizim yolumuza
işıq tutur! Akademik Ramiz Mehdiyev məqaləsində tarixi nə
üçün öyrənməyin vacibliyi sualına da elmi əsaslandırılmış cavab verir. O yazır: "Cavab birdir
- tarix insana özünü dərk etməsi üçün
lazımdır... O, xalqa özünün indisini dərk etmək,
gələcəyə yolunu müəyyənləşdirmək
üçün lazımdır".
Akademik bu
fikirlərini səbəbsiz yazmır. Heç kimə sirr deyil
ki, tarixin bilinməsi
sahəsində bizdə xeyli
boşluqlar var. Tarixin kifayət qədər bilinməməsi və milli tarixdən
qürurlanmamaq nəticəsində bir sıra problemlər
yaranır. Akademik yazır:
"Əgər bu gün bizim vətəndaşların bir
qismində müəyyən xarici dairələrin dövlətimiz,
onun tarixinə qərəzli siyasətinə biganəlik,
laqeydlik müşahidə ediriksə, bu, müəyyən dərəcədə
onlarda tarixi şüur formalaşdıra bilməmiş milli
tarix elminin öyrədilməsindəki ciddi boşluqların
nəticəsidir".
Tarixi bilməyin faydası ilk baxışda çox sadə
bir məsələdir. Lakin sadə olduğu qədər də
mürəkkəbdir. Akademik Ramiz Mehdiyev bununla
bağlı olaraq yazır: "Biz özümüzü
ümumi tariximiz sayəsində dərk edirik".
Məlum
olduğu kimi, müasir
dövrümüz texnika dövrüdür. İnsan icad etdiyi raketlərlə kosmosa uçur.
Bir zamanlar vaxt alaraq insan əli ilə
görülən işlər qısa müddət ərzində
kompyuterlə yerinə yetirilir. Ən yeni
texnologiyalar sayəsində dünya xeyli kiçilib. Tərəfdarları
və əleyhdarlarının olmasına baxmayaraq, qloballaşma prosesləri gedir. Amma bütün bunlarla
yanaşı, dövrümüz həm də tarixçi təfəkkürü
ilə düşünmə dövrüdür. Əvvəllər tarixi yalnız keçmiş
haqqında elm kimi qiymətləndirirdilər. Bir qədər keçmiş tarixi konkret zaman və
məkan daxilində insanların fəaliyyətini öyrənən
elm olaraq dəyərləndirdilər. Tarix bilavasitə
görünməyən, ünsiyyətdə olunmayan, lakin mənbələrlə
keçmişdən bu günümüzə gələn,
günümüzdə ortaya çıxan tənqidçi və şərhçi
bir anlayışla verilən
elmdir. Tarix keçmişlə insanın
yaşadığı dövr arasında bitməyən, sonu olmayan bir
dialoqdur. Bəşəriyyət mövcud olduqca
tarix də olacaq, deməli, baş verən hadisə və
proseslər barəsində tədqiqatlar da aparılacaq.
Bu günün tarixi
dünəndən, daha əvvəllərdən,
uzun əsrlərin qaranlıqlarından qaynaqlanır. Tarix və müasirlik bir-biri ilə sıx
bağlıdır. Tarix eyni zamanda xatirə,
təcrübə və mülahizə elmidir. Həqiqət təbiətin qoynunda rəsm çəkən
rəssam üçün nədirsə, tarixçi
üçün də o olmalıdır. Rəssam
işlədiyi obyekt ilə bilavasitə ünsiyyətdə
olur, onun gözü qarşısındadır. Tarixçi isə yalnız toz basmış,
saralmış, soyuq mənbələrin vasitəsi ilə
tarixlə əlaqə yaradır. Keçmiş
tarix hər kəsə fərqli görünür.
Tarixçi əsərində duyğu və düşüncələrini
dilə gətirir, tarixə yaradıcı, bəzən də
xəyali yanaşır. Suallar seli tarixçini
rahat buraxmır. Bunsuz tədqiqat işi olmaz ki! Belə olmasaydı, onda bütün tədqiqat
işləri eyni məzmun və məna daşıyardı.
Bir araşdırma işi aparıldıqdan sonra
başqa tədqiqat işlərinə heç ehtiyac da qalmazdı! Tarix elmi insanların fəaliyyəti nəticəsində
meydana gələn hadisə və prosesləri öyrənir.
Tarixin təbiəti insandır. İstər
fərd olsun, istər cəmiyyət! Bəzilərinə
görə, tarix böyük işlər görmüş
şəxsiyyətlərin fəaliyyəti, insanların
bacardığı işlərin, Yer üzündə
çalışmış böyük adamların tarixidir.
Dünyada qazanılmış uğurlar görkəmli adamların
fikir və düşüncələrinin konkret maddi nəticələridir.
Belə yanaşmada
dünya tarixinin ruhunu böyük adamlar təşkil
edir. Həmin adamlar dahilər və ya qəhrəmanlar olaraq qiymətləndirilir.
Məlumdur ki, insanlar fərqli düşüncəyə
sahibdirlər.
Tarixin meydana gəlməsində, hadisələrin bu və ya
başqa şəkildə inkişafına onların düşüncələrinin,bunun
nəticəsi olaraq fəaliyyətlərinin təsiri şəksizdir.
Ona görə də tarixçi, sadəcə,
xronologiyaya, fikirlərə diqqət yetirməyib, bu
xronologiyaların arxasında gizlənən mahiyyətə,
fikirlərin içindəki duyğu və həyəcanın
köklərinə enməlidir. Tarixi şəxsiyyətin
aldığı tərbiyəyə, ailə mühitinə diqqət yetirməyə borcludur.
Bunsuz tarixçinin yazdığı əsərin
elə də böyük əhəmiyyəti olmaz. Fərdlərin fərqli psixoloji özünəməxsusluqları
olduğu kimi, cəmiyyətlərin də fərqlilikləri
vardır. Tarixçi cəmiyyətin
psixologiyasını diqqətdən
qaçırmamalıdır.
Tarixi hadisə və proseslərə iqtisadi amillərin
təsiri şübhəsizdir. Amma tarix yalnız
iqtisadi amillərin təsiri altında baş vermir. Ona dövrün hakim ideologiyası da təsir edir.
İdeologiya isə konkret şəraitdə
xalqın və dövlətin qorunması və
inkişafına xidmət edir. Tarixi hadisə və
proseslərə yanaşma zamanı tarixçinin diqqət
yetirməsi vacib olan
əsas - başlıca və xüsusi amillər
vardır. Əsas - başlıca amillərin
rolu adətən dəyişmir. Onlar
tarixin lokomotivləridir. Xüsusi amillər
isə hadisədən hadisəyə dəyişir, bir-birindən
fərqlənirlər. Bu, bir qanunauyğunluqdur! Tarixçinin məharəti onların hər ikisinə
birdən lazımi əhəmiyyət verib, vəhdətdə
görüb araşdırmaqdır. Cəmiyyətlə onun yerləşdiyi məkan
arasında bağlılığı da tarixçi gözdən
qaçırmamalıdır.
Akademik Ramiz Mehdiyev haqlı olaraq yazır: "İstənilən
tarixi hadisələr yalnız o şərtlə
anlaşıla və düzgün qiymətləndirilə bilər
ki, onlar konkret tarixi şəraitdə və əlaqəli
şəkildə nəzərdən keçirilsin".
Tarix, sadəcə,
bir problemin araşdırılmasına həsr edilmiş elm deyil, insanlara doğru nəticələrə
gəlmələri üçün istiqamət verən bir
düşüncə tərzidir. Bütün insanların təkcə
öz təcrübələrini deyil, keçmişi öyrənməyə,
ondan güc
almağa və daim təcrübə qazanmağa ehtiyacı
vardır. Hər bir millət tarixdə ata və
babalarının qazandığı uğurlarla fəxr edir.
Onu zənginləşdirməyə
çalışır. Bu isə həmin
milləti qürurlu edir, tərəqqiyə, yeni-yeni
uğurlar qazanmağa aparır. Əks-təqdirdə,
millət yerində sayar, daha sonra isə tənəzzülə
gedər. Hər bir xalq haradan gəlib
haraya getdiyini yaxşı bilməlidir. Bunda isə tarixi biliyin böyük
faydası vardır. Keçmişini bilməyən bir millət
tarixi yaddaşını, qan yaddaşını unutmuş,
sellərə qərq olmuş, milli kimliyini itirmiş,
assimilyasiyaya uğramış kimidir! Onu yaxşı gələcək
gözləmir! Tarixdə olmuş, lakin indi mövcudiyyətini
qorumayan xalqların və
dövlətlərin tarixini xatırlamaq bu elmin faydası barədə
çox şey deyir. Tarixi keçmişi - istər
yaxın olsun, istərsə də uzaq adi insanlar bilavasitə
görə bilmirlər. Onu tarixçinin əsərləri
vasitəsi ilə öyrənirlər. Tarixçinin
mənbələri yaxşı bilməsi və layiqli əsərlər
yazması, eyni zamanda, müasir dəyərlərin daha
yaxşı təqdir edilməsinə imkan verir. Tarixi
oxucuya çatdıran
tarixçilərdir. Tarixçi tarixdən kül
yox, od götürməlidir. Milli tarixinin ən parlaq səhifələrini
sevgi və şövq ilə xalqına
çatdırmalıdır. Xalqının təkcə
məhdud, lokal tarixini deyil, dünya siyasətində
tutduğu yeri qabartmalıdır. Mənfiliklərdən
isə ibrət almağa kömək etməlidir. Əlbəttə, tarixi yaxşı bilməklə
insan hər şeyi əvvəlcədən görə bilməz.
Bu, heç mümkün də deyil! Lakin tarixin
yaxşı bilinməsi gələcəyi görməyə
çalışmaq üçün imkan verir, gələcək
barədə yaxşı düşünməyə vadar edir.
Tarixi keçmişə tənqidi təfəkkürlə
yanaşma, ciddi araşdırmaların aparılması millətin özünü
tanımasına, buraxılan səhvləri təkrar etməməsinə
və deməli, tərəqqisinə imkan verir. Tarixin bilinməsi,
sadəcə, intellektual deyil, hətta ən sadə, təhsilsiz
insanın başında huş, yaddaş və
özünütanıma duyğusu da oyadır, mənəvi dəyərlərin
qorunması və inkişafına kömək edir. Ailədən başlayıb millətə və
dövlətə doğru formalaşmış sevgini daha da
gücləndirir. Fərdin,
bütövlükdə millətin dövləti ilə olan
sıx bağlılığını möhkəmləndirir. Beləliklə,
tarixin bilinməsi bir fərdin mənsub olduğu millətin,
üstündə yaşadığı Vətən
torpağının keçmişini öyrənmə, haradan
gəlib haraya getmə istəyini ortaya qoyur. Tarixi biliyin mükəmməl formalaşması
xalqın və onun mənsub olduğu dövlətin
güclü olmasına kömək edən amillərdən
biridir. Buna görə də akademik Ramiz
Mehdiyev tarixi bilməyin vacibliyini əsaslandırır.
Tarix və
siyasət
Akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsi əslində
tarix və siyasətin nisbəti məsələsində də tarixçiləri düzgün mövqe tutmağa bir
çağırışdır.
Məlum olduğu kimi, istər tarixçilər
arasında, istərsə də mətbuatda belə fikirlərə
tez-tez rast gəlinir: tarix elmi siyasətə qurban verilir. Fikrimizcə, burada yazılmış və
yazılmamış dünya ölkələrinin siyasi hakimiyyət
təsirindən və tarixi ənənələrdən gələn
müəyyən həqiqət anı vardır. Ayrı-ayrı böyük ölkələrdə
tarixi hadisə və proseslərə zaman-zaman dəyişilən
münasibət deyilənləri təsdiq edir. Əslində, tarixin özü elə
başdan-başa siyasətdir. Həm dolayısı
anlamda, həm də birbaşa! Siyasətdən kənar tarixi
hadisə və proses olmur. Bu gün tarixçilərin
araşdırdığı tarixi hadisə və proses keçmişdə
yürüdülən konkret siyasətdir. İstər
diplomatiya tarixi olsun, istər müharibələr tarixi, istər
mədəniyyət tarixi, istərsə də iqtisadiyyat tarixi
problemləri və s.
Sadalanan və sadalanmayan bu və ya digər tarixi problemlər müəyyən
zaman çərçivəsində yürüdülən siyasətin nəticəsində
meydana gəlib. Yekunda
həmin tarix yaradılıb. Keçmişdə
yürüdülən siyasət bu gün üçün
tarix, bu gün yürüdülən siyasət isə gələcək
üçün tarixdir.
Hər
hansı bir ölkənin tarixçisi arxiv fondlarında saxlanılan materiallar əsasında
tarixi öz xalqının milli maraqları baxımından
yazacaq. Beləliklə, bir hadisə və prosesə müxtəlif
yanaşmaları özündə əks etdirən
mənbələr əsasında yazılan əsərlər
də fərqli olacaq. Oxucu üçün həqiqəti
müəyyənləşdirmək isə xeyli çətinlik
törədəcək. Bir hadisə və proses barəsində
fərqli tarixi biliklər formalaşacaq. Hər
bir ölkənin və xalqın öz tarixi həqiqəti
olacaq. Lakin gerçək tarixi yazmaq üçün
akademik Ramiz Mehdiyevin
qeyd etidiyi kimi, tarixin fəlsəfəsinin bilinməsi
zəruridir.
Tarix bir
cür baş verir, amma ona yanaşma müxtəlif cür
olur! Tarixi hadisə və proseslərin
araşdırılmasına metodoloji tələb belə olmasa
da, tədqiqatçının sinfi, partiya, hətta milli və
dini mənsubiyyəti,
ailə tərbiyəsi, təhsili,
bu və ya digər tarixi şəxsiyyətə rəğbəti
və nifrəti də təsir edir. Belə olduqda soruşulur:
maraqların toqquşması, müxtəlif qütblərdəki
qüvvələrin üz-üzə gəlməsi nəticəsində
yaranmış tarixi obyektiv yazmaq mümkündürmü?
Ümumiyyətlə, baş verən tarixə uyğun olaraq
yazılan obyektiv tarixi əsər varmı? Dövlətlərin,
hakimiyyətə gələn və gedən ayrı-ayrı
partiyaların həyata keçirdiyi daxili və xarici siyasəti
uzun illər sonra obyektiv yazmaq nə
qədər mümkündür? Konkret olaraq, həyata
keçirilən hər hansı bir siyasət öz əksini
müxtəlif xarakterli mənbələrdə
tapdığından hakimiyyət, müxalifət və bitərəf
qüvvələrin maraqlarını əks etdirən
çoxlu ilkin mənbələr olduğundan tarixi maksimum
obyektiv yazmaq asandırmı? Düzxətli olmayan,
özündə çoxlu mürəkkəblikləri,
gözəgörünən və görünməyən tərəfləri
birləşdirən
tarixi ideallaşdırmaq nə dərəcədə
doğrudur? Tarix həm bəşəri, həm
də millidir. Tarixçi öz tarixini
obyektiv, rəğbət hissi və sevgi ilə
yazmalıdır.
Tarixçi hər hansı bir tarixi şəxsiyyəti,
dövrü pisləməməli və ya tərifləməməlidir.
Tarix elminin məqsədi divan tutmaq, məhkəmə qurmaq
deyil! Tarixçi tarixi faktlar barəsində mühakimələr
yürütməli, onların mahiyyətini
açmalıdır. Buraxılan səhvləri
təkrarlamamaq üçün tarixi əsaslandırılmış
material verməli, yol göstərməlidir. Bununla
bağlı olaraq akademik Ramiz Mehdiyev yazır: "Peşəkar
tarixçi təkcə tarixi faktları dəyərlərə
aid etməklə kifayətlənməyib, həm də
onların barəsində dəyərli mühakimələrə
malik olmalıdır. O, pisləməli və tərifləməli
deyil".
Apardığı tədqiqatda son nöqtə
qoyduğunu deməyən, fikirlərini diskussiya
üçün açıq saxlayan, nəinki
yaşadığı dövrdəki həmkarlarını, həmçinin
gələcək tarixçiləri onun əsərləri və
baxışlarına yenidən baxmağa səsləyən
tarixçi böyükdür. Bütün tarixi dövrlər və
problemlər üzrə mükəmməl tarixçi olmaq
mümkün deyil! Buna heç insanın fiziki imkanı da
çatmır! Həmin tarixçidən sonra gələn və yeni
faktları üzə çıxaran gənc bir tədqiqatçı
əvvəllər yazılmış əsərlərə fərqli
baxışı ortya qoyur və beləliklə, tarixin
açılmamış, gizli, yeni qatlarını üzə
çıxarır. Burada çox şey tarixçinin
araşdırıcılıq bacarığından, mötəbərlik
dərəcəsinə görə hansı mənbələrlə
işləməsindən, onları necə öyrənməsindən
və nəticələr çıxarmasından
asılıdır. Bütün bu məsələləri
düzgün bilmək üçün akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsi
tarixçilərin yoluna bir işıq saçır.
Tarixçi və tarixi mənbələr
Akademik Ramiz Mehdiyev məqaləsində tarixçilərin
tarixi mənbələr üzərində necə işləmələrinə
dair metodoloji tələbləri də əsaslandırır. O yazır: "Bəzi
tarixçilərin verdiyi qüsur ondan ibarətdir ki, onlar mənbələr
haqqında məsələni həqiqilik məsələsindən
aydın fərqləndirə bilmirlər. Hər
hansı tarixi hökmün həqiqiliyi problemi "yalnız və
əsasən müəyyən mənbələrin mənşəyi
baxımından həll edilə bilər".
Məlumdur
ki, əgər kimyaçı aldığı laborator nəticələrinin
doğruluğunu
birbaşa ünsiyyətdə olduğu
sınaqların köməyi ilə təkrarən yoxlaya
bilirsə, tarixçi tədqiqatını mənbələr
əsasında aparır, araşdırdığı tarixi
keçmişlə heç bir zaman birbaşa ünsiyyət
qura bilmir. Onunla yalnız mənbələr vasitəsi ilə tanış olur. Tarixi tədqiqatın
özünəməxsusluğu da elə bundan ibarətdir.
Lakin maraqların
toqquşduğu bir zamanda mənbələri yazanlar öz
dövlətlərini və ya qrup
maraqlarını ifadə edən ayrı-ayrı şəxslərdir.
Ona görə də tədqiqatçı bu
amili nəzərdən qaçırmamalı, mənbənin
tənqidi təhlilini həyata keçirməli, hansının
gerçəkliyini əks etdirdiyini, mötəbərliliyini
müəyyənləşdirməlidir. Tarixçi
mənbəni yersiz yerə müasir siyasət
baxımından təhlil edib tarix yazmamalıdır. Mənbənin
köməyi ilə araşdırdığı dövrə nüfuz
etməlidir. Dövrün tarixinin fəlsəfəsini
bilməlidir.
Tarixçi
ilə tarix arasında vasitə, körpü rolunu oynayan tarix mənbələri mötəbərlik
dərəcəsinə görə bir neçə qrupa
bölünür. Onları adətən ən mötəbər,
mötəbərliyi az olan, mötəbərliyi şübhə
doğuran və mötəbər olmayan mənbələrə və
s. ayırırlar. Ən mötəbər mənbələr,
heç şübhəsiz, uzun illər boyu arxivlərdə
saxlanılan rəsmi dövlət sənədləri, rəsmi
yazışmalar, zamanında bilinməyən dövlət və hökumət
siyasətini müəyyənləşdirən rəsmi məlumatlar
və göstərişlərdir. Mənbələr xarakterinə görə də
müxtəlifdir.
Baş
vermiş bir hadisə bəzən mənbələrdə fərqli əks olunur. Məsələn,
1917-ci il oktyabr çevrilişi bolşeviklərə məxsus
olan mənbələrində bir cür, o vaxtadək hakimiyyətdə
olmuş müvəqqəti hökumət strukturları, xarici ölkələrin
rəsmi qurumları tərəfindən isə tamam əks
qiymətləndirilir. Belə şəraitdə
əgər tədqiqatçı bu və ya digər tərəfin
mövqeyini müdafiə edəcəksə, onda heç vaxt
obyektivliyə iddia edə bilməyəcək. Əksinə,
bütün tərəflərin mövqelərini verməyə
cəhd edən tarixçi gerçəkliyi əks etdirməyə
çalışdığı üçün digərlərindən fərqlənəcək. Üzərində
işlədiyi mənbənin kimlər tərəfindən,
hansı məqsədlər üçün
hazırlandığını müəyyənləşdirməyən,
mahiyyətini açmayan, təhlil və şərh etmədən
verən
tarixçinin əsəri necə yüksək dəyərli
ola bilər? Bəzən
bütöv bir arxiv sənədi və ya digər tarixi mənbə
kitabın səhifələrində heç bir təhlil aparılmadan bir-birinin
ardınca düzülərək təqdim edilir. Bunun tarixi tədqiqatların metodologiyasına və
bütövlükdə müasir tarixçiliyə uyğun gəlmədiyi
kimsədə şübhə doğurmamalıdır.
Tarixçi əldə etdiyi mənbədəki məlumatları
əgər digər
mənbələrlə tənqidi təhlil əsasında
müqayisə edirsə, o zaman tarixi gerçəkliyi
olduğu kimi əks etdirməyə
iddia edə bilər.
Məlum
olduğu kimi, tarixi
mənbənin informasiya verimi adətən tükənmir.
Tarixçilər bir mənbəyə müxtəlif yöndən
yanaşaraq bir neçə məqsəd üçün
istifadə edir, onu
fərqli qiymətləndirirlər. Tarixçi
üçün ən mötəbər mənbə məxfi
rəsmi sənədləri
özündə birləşdirənlərdir. Ayrı-ayrı
qeyri-rəsmi şəxslərin, ayrı-ayrı məqalə
müəlliflərinin yazdıqları subyektiv xarakter
daşıyır. Onlar tədqiqat
zamanı müəyyən rol oynasalar da, mötəbər mənbə
olmağa iddialılar cərgəsində arxada gəlirlər.
Mənbənin zahiri və daxili tənqidini verməyən
tarixçinin əsəri mükəmməl olmağa necə
iddia edə bilər? Ümumiyyətlə,
tam mükəmməl, bitkin, araşdırılmasına son
qoyulmuş tarixi problem heç bir zaman olmur.
Məlum olduğu kimi, bəzi arxiv sənədləri
uzun illər boyu məxfi saxlanılır, tədqiqatçıların
istifadəsinə verilmir. Bəzi ölkələrdə məxfiliyin
müddəti 30, bəzilərində 50 il və s.-dir. Belə
olduqda "filan problemin araşdırılması dövrü
hələ gəlib çatmayıb" kimi primitiv mülahizələr
söyləyənlər də tapılır. Belə
yanaşma ziyanlı olub, tarix elminin metodoloji prinsiplərinə
ziddir. Çünki tarixçi həmin sənədlərin
tədqiqatçılar üçün nə vaxtsa açılacağını
oturub gözləyə bilməz. Buna heç imkanı da yoxdur. Ona görə də tədqiqatçı
tədqiqat obyekti kimi seçdiyi
problemi istifadəsi mümkün olan mənbələr əsasında
araşdırır, gələcək
araşdırıcılar isə bu problemə qayıdaraq onun
öyrənilməsini yeni mənbə və faktlarla dərinləşdirirlər. Beləliklə,
tarix araşdırmalarında qazanılan uğurlar möhkəmləndirilir,
yaxşı əsərlər
meydana çıxır. Bu zaman tarixçinin
tarixi faktlarla necə işləməsi məsələsi
önə çıxır.
Tarixçi və tarixi fakt
Akademik Ramiz
Mehdiyevin məqaləsi
tarixçiləri tarixi faktlarla düzgün işləməyə
dəvət etdiyi üçün əhəmiyyətlidir. Tarixçi tədqiqatını topladığı
tarixi faktların əsasında yazır. Lakin hansı faktı tarixi fakt hesab etmək olar? Heç şübhəsiz, bütün faktlar tarixi
faktlar deyildir. Ona görə də rast gəlinən hər
hansı fakt və ya faktlar qurupu əsasında yazılan əsər də
qiymətli ola bilməz. Tarixçi yalnız istədiyi, ona
lazım olan, qarşıya qoyduğu məqsədə nail
olmağa kömək edən
faktları götürür. İşə başlayanda
nə nəticə əldə edəcəyini də əvvəlcədən
ya müəyyənləşdirir, ya
da müəyyənləşdirməyə
çalışır.
Başqa cür aparılan tədqiqat işi kobud bir
müqayisə ilə deyilsə, tikinti materiallarının
toplanmasına və hansı məqsədlər
üçün tikiləcəyi bilinmədən başlanan inşaat işlərinə
bənzər. Baş vermiş hər hansı bir tarixi hadisə
və proses obyektiv, tarixçinin onlara yanaşması isə
fərdi, subyektivdir. Lakin nə qədər fərdi də
olsa, alınan nəticə fakt, material və araşdırmanın məzmunundan
doğmalıdır. Əks-təqdirdə araşdırma
tarixi gerçəkliyi
düzgün əks etdirməyə necə iddia edə
bilər?
Məlumdur
ki, toplanmış
tarixi faktlar heç
də həmişə tam
olmur. Deməli, bu və ya digər tarixi
faktın və faktların təhlili əsasında
aparılan tədqiqatda da heç bir ümumiləşdirmə,
nəticə son olmur. Dərin, yaxşı tədqiqatçı
heç vaxt araşdırmasının bitkin olduğunu,
"hər şeyi mən yazdım" demir, özünü
təbliğ etmir. Deyirsə, artıq bu, onun tarix elminin
metodologiyasından xəbəri olmadığını və
bir tədqiqatçı-tarixçi kimi dərin böhrana
düşdüyünü göstərir. Belə
yanaşma tarixçinin inkişafı deyil, donuqluğu, ətalətidir.
Əksinə, gələcək tədqiqatçılar
üçün qapı acıq qoyulursa, onda inkişaf üçün imkanlar
saxlanılır.
Tarix daim yenidən öyrənilməyə və təhlil
edilməyə ehtiyac duyur. Sonrakı tədqiqatlar
zamanı yeni faktlar üzə çıxdıqca vəziyyət
də dəyişir. Bu faktlar tarixçiyə əvvəllər
məlum olmayan həqiqətləri açır, bir zamanlar adi hesab
edilən tarixi faktlar, yeni siyasi şəraitdə daha ciddi əhəmiyyət
kəsb edir. Hətta formalaşmış tarixi
biliklər sistemini dağıda bilir. Burada
siyasi şəraitin təsiri və rolu danılmazdır.
Mahnıda mətn,
iqtisadiyyatda rəqəmlər hansı rolu oynayırsa, tarixi tədqiqatda
da tarixi faktlar buna bənzər rol oynayırlar. Təhlil
edilməyən və mahiyyəti açılmayan tarixi fakt
quru və sxematik olub hadisə və proseslərin mahiyyətini
açmağa xidmət etmir. Bununla bağlı olaraq
akademik Ramiz Mehdiyev yazır: "Tarixçilərimiz tarixi
faktların şərhi və onların nəzəri cəhətdən
dərk edilməsi metodları barədə ciddi
düşünməlidirlər, əks halda, milli
tarixşünaslıq... "qayçı
və yapışqan" mexanizminə, faktların
cansıxıcı təsvirinə çevrilər". Nə
qədər dəqiq fikirdir!
Araşdırma
zamanı tarixi faktlar
yalnız bir dəfə elmi dövriyyəyə gətirilmir.
Onlara dəfələrlə müraciət
edilir. Hadisə və proseslərin, faktların zaman keçdikcə yenidən
qiymətləndirilməsinə ehtiyac duyulur. Yaxın zamanlaradək
əhəmiyyətli olan bir fakt yeni şəraitdə bəzən əvvəlki dəyərini
itirir, inkar edilir, lazımsız sayılır. Əksinə,
bir vaxtlar əhəmiyyətsiz
hesab olunan hər hansı bir tarixi fakt tamamilə yeni məna və
əhəmiyyət kəsb edir. Əgər tarixçi fakt və
materialları
"kəsib bir-birinin ardınca şərh, təhlil
etmədən düzüb dəyərli bir kitab yazdım"
deyirsə, bu, tarix elmini inkişaf etdirmək iddiasından
uzaqdır.
Əlbəttə,
tarix bir-birindən təcrid olunmuş fakt və hadisələrin
məcmusundan ibarət
deyil. Tarixdə hər şey bir-biri ilə əlaqəlidir.
Tarix bütöv və sistem halındadır.
Bu baxımdan akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsi
düşünmək üçün böyük bir material
verir.
Azərbaycanın işğalı və
bölüşdürülməsi probleminə baxış
Akademik
Ramiz Mehdiyev məqaləsində Azərbaycan tarixinə
varislikdə, üzvi surətdə baxmağı tövsiyə
edir. Müəllif yazır: "Azərbaycan xalqının
tarixi rəngarəngdir, nadir xarakterli epoxa və cəmiyyətlərin
ardıcıllığı əvəzedilməzdir. Buna görə də tarixçinin vəzifəsi
xalqın siyasi və mənəvi mədəniyyətini təşkil
edən tarixi bütövlüyü gerçəkliyin
özündə tapmaqdır".
Məlum olduğu kimi, hər bir xalqın
inkişafının mühüm şərti onun dövlət
müstəqilliyinin olmasıdır. Lakin müəyyən dövrlərdə
Azərbaycan xalqının müstəqil dövləti
olmayıb. Bunlardan biri çarizm
işğalı nəticəsində Azərbaycanın
şimalının işğalı,
bölüşdürülməsi və ilhaqı
dövrüdür. Müasir Azərbaycan
tarixşünaslığında
birmənalı, lakin Rusiya tarixçiliyində fərqli
dəyərləndirilən hadisələrdən biri,
heç şübhəsiz, çarizmin apardığı
müharibələr nəticəsində Azərbaycanın bölüşdürülməsi,
ondan sonra baş verən proseslər və nəticələridir.
Sovet dövründə bu işğal birləşmə,
könüllü qatılma kimi qiymətləndirilib. Azərbaycanda buna etiraz edən tarixçilərin
fikirləri yad sayılıb. Azərbaycanın
bölüşdürülməsi rəsmi imperiya tarixçiliyi baxımından birləşmə,
könüllü qatılmadırsa, həm çarizm, həm
də sovet rejimi şəraitində
Azərbaycan xalqı tarixi baxımından qiymətləndirilib yazılmasa da, işğaldır! Müstəqil Azərbaycan
tarixçiliyi baxımından da işğaldır! Bu, tarixi
gerçəkliyi əks etdirən doğru nəticədir!
Azərbaycanın
işğalı probleminə dünya siyasətindən kənar, Avropa
dövlətlərinin Şərq siyasəti nəzərə
alınmadan qiymət vermək, heç şübhəsiz,
natamam olardı. Fikrimizcə, indiyədək tarix
araşdırmalarında işğalın dünya siyasəti,
dövrün beynəlxalq münasibətləri ilə əlaqəli
şəkildə
daha dərindən öyrənilməməsi və
ya zəif bilinməsi
yaranmış boşluqlardan biridir.
Çarizmin işğalı ilə bütöv bir xalq
iki yerə bölündü. Bu günə qədər də
davam edən "Cənubi Azərbaycan",
"bölünmüş Vətən" ifadələri yarandı. Azərbaycan ərazisinə
yadellilər yerləşdirildi! Azərbaycanlılar
sıxışdırılaraq hərb sənəti və
dövlət idarəçiliyindən
uzaqlaşdırıldılar! Azərbaycanın təbii sərvətləri
vəhşicəsinə talan edildi! İnsanlarımız Sibir
sürgünlərində, çarizm həbsxanalarında
çürüdülər! Bu gün də ölkəmizin
inkişafına mane olan, xalqımızı fəlakətlərə
salan əsassız
erməni iddialarının kökü məhz çarizm
işğalları ilə qoyuldu!
Yüzlərlə digər faciə baş verdi! İşğal Azərbaycan dövlətçiliyinə
son qoydu! Lakin Azərbaycan xalqı, mədəniyyəti
bütün sıxışdırılmalara baxmayaraq, məhv
edilə bilmədi!
İşğalın digər tərəfləri də
vardır. Onların diqqətdən
qaçırılması aparılan tədqiqat işlərini
bitərəf və natamam edir. Sual yaranır:
bütün ağır nəticələrinə baxmayaraq,
çarizmin Azərbaycanda siyasəti yalnız mənfimi olub? Heç bir müsbətə yaxın element
olmayıbmı? Müstəmləkəçilik siyasəti tarixinin
öyrənilməsi göstərir ki, müstəmləkə
rejimləri və siyasəti ümumən mənfi olsa da,
onların nəticələri yalnız pisliklərdən ibarət
olmur. Müstəmləkələrdə yürüdülən siyasət nəticəsində
müəyyən müsbətə
meyilli işlər də
görülür. Mənfiliklər içərisində
bunları da
müəyyən tarixi zaman keçdikdən
sonra görmək də
tarixçinin borcudur.
İran Rusiya ilə müqayisədə geri qalmış bir ölkə idi.
Azərbaycanın şimalı İran ilə müqayisədə
daha inkişaf etmiş bir ölkə tərəfindən
işğal edilərək birləşdirildi.
Azərbaycan xanlıqlar formasında
işğal edildi. Əgər Azərbaycan xanlıqları arasında birlik
yaransaydı, xalq bir olsaydı, onda ərazilərimiz bəlkə
də işğal edilə bilməzdi. Xalq ümumi problemlərə
yanaşmada yekdil, bir olmalıdır! Xalqın sıx vəhdəti lazımdır! Bu, həmin hadisələrdən
müstəqillik dövrü üçün alınan başlıca ibrətlərdən
biridir.
Azərbaycan türkləri qarabağlı,
şirvanlı, naxçıvanlı, gəncəli, lənkəranlı
və başqa bu kimi imperiyanın tərkibinə daxil edildilər. 1918-ci ildə
isə vahid dövlət, vahid xalq kimi imperiyanın tərkibindən
çıxdılar. Şimalda
xalqımız millətləşmə prosesini Cənuba nisbətən
daha tez keçdi. Azərbaycanlılar Rusiya vasitəsilə
müasir Avropa elmi və mədəniyyəti ilə
daha yaxından tanış oldular.
Başlıca
məqsədi imperiyanın müstəmləkəçilik
niyyətlərinə xidmət
olsa da, Azərbaycanda maarifçilik, müasir tipli məktəblərin
açılması, milli teatrın yaradılması, milli mətbuatın
qurulması, milli özünüdərk, milli şüur,
milli hərəkat, sənayeləşmənin
aparılması, müxtəlif ictimai təşkilatların
meydana gəlməsi, ölkəmizi müstəqilliyə
aparan siyasi partiya və təşkilatların
formalaşması da məhz çarizmin hakimiyyəti illərində
baş verib. Tarixi tədqiqatların metodologiyasını zəif
bilən kimsə yanlış olaraq məni çarizmin
işğalçılıq siyasətinə bəraət qazandırmaqda təqsirləndirə
bilər! Amma qətiyyən belə deyil.
Tarixi hadisə və proses olduğu kimi verilsə və ya buna cəhd
edilsə, faydalı olar. Tarix artıq baş verib! Baş
vermiş tarixi kimsə dəyişdirə bilməz! Biz maraqlarımıza uyğun olan hadisə və
prosesləri ideallaşdırmaqla, xalqımıza dərin,
doğru tarixi bilik verməməklə və ya bunu istəməməklə
nə qazanırıq? Bunların olduğu kimi
yazılması ən çətin anlarda Azərbaycan
xalqının mübarizlik ruhunun və əzminin
qırılmadığını göstərmək
baxımından əhəmiyyətlidir. Bu problemə rəsmi
mərkəzçilik tarix konsepsiyası baxımından yanaşmaq
müstəmləkəçilik
siyasətinə bəraət
qazandırmaq, deməli, xalqda müstəqillik hisslərini zəiflətmək,
qulçuluq
psixologiyasına haqq
qazandırmaqdır. Tarixi tədqiqatlar isə xalqda özünəinam hissi
yaratmağa xidmət etməlidir.
Azərbaycan
xalqı
işğalla barışmadı. Azərbaycanın
istiqlalına aparan yol məhz çarizmin hakimiyyəti illərində
başladı. Bu mübarizənin önündə
çarizm dövründə qabaqcıl ali məktəblərdə
təhsil almış
milli ziyalılar getdilər. İstiqlal
fikri və mübarizəsinin bütün
ağırlığını məhz onlar öz çiyinlərində
daşıdılar. Azsaylı milli
burjuaziya bu mübarizədə fəal iştirak etmədi.
Əsasən dolayısı yolla öz töhfəsini verdi. Nə üçün?
Ona təsir edən amillər öyrənilməlidir.
Məlumdur ki,
çarizm azərbaycanlılar içərisindən
imkanlı, varlı adamların çıxmasında maraqlı deyildi. Azərbaycanlılar
yalnız müəyyən çərçivədə və
nəzarət altında humanitar fəaliyyət
göstərə bilərdilər. Maliyyə vəsaitləri
onların əlində çox cəmlənə bilməzdi.
Buna görə də çarizm məhdud sayda olan azərbaycanlı
iş adamlarını daim sıxışdırır,
ziyalıları təzyiqlər altında saxlayırdı. Sonralar sistem dəyişsə də, sovet
dövründə azərbaycanlı milli ziyalıların
repressiya olunmalarına təsir edən çoxlu amillərdən
biri də məhz bu idi. Çarizmin müstəmləkə
siyasətinin obyektiv araşdırılması nəticəsində
işıq üzü görən kitablar xalqda ələbaxımlıq əhval-rihiyyəsi yaratmamalı,
tarixi hadisə və prosesləri gerçəkliyə
uyğun qiymətləndirməyə
imkan verməli,
Cümhuriyyətin elanına necə
çətinliklərlə və
hansı yollarla gəlib catdığı barədə
dolğun təsəvvür yaratmalıdır.
Tarix
yalnız müsbət hadisə və proseslərdən ibarət
deyildir! Mənfiliklər də vardır.
Tarix əksliklərin vəhdəti və mübarizəsindən
ibarətdir! Tarixdən faydalı olan
götürülməlidir. Pisliklərin
içərisində bəzən müsbət, inkişafa
xidmət edən amillər də olur. Məsələn,
nə qədər ağır, insan
itkisi olsa, Birinci Dünya müharibəsi illərində
Almaniyanın apardığı sualtı müharibə Antanta
ölkələrinin Afrikadakı müstəmləkləri ilə
ticarət-iqtisadi əlaqələrinə ziyan vursa, onu kəssə
də, müstəmləkə ərazilərində yeni
ictimai münasibətlərin yaranmasına, milli sənayeçilərin
yaranmasına, inkişafa, millətləşmə proseslərinə
kömək etdi. İkinci Dünya müharibəsi
nə qədər qanlı və acılı olsa da, müxtəlif
xalqların və mədəniyyətlər arasında əvvəllər
qırılmış əlaqələrin müəyyən qədər
bərpasında, bir-birilərini tanımasında rol
oynadı.
(Ardı var)
Musa QASIMLI,
Professor
Azərbaycan.-2013.- 4 iyun.- S.8.