Tarix elmimizin metodoloji problemləri
Cümhuriyyət
dövrü tariximizə baxış
Akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsi tarixi dövrlərin əvəzlənməsi prosesini dərk etmək üçün bir yol göstərir. Müəllif yazır: "Tarixin hər bir mərhələsi onun üçün səciyyəvi olan ictimai-siyasi proseslərin, vəziyyətin və inkişaf dövrlərinin əvəzlənməsi ilə zəngindir".
Belə dövrlərdən biri məlum olduğu kimi, cümhuriyyət dövrüdür. Akademik Ramiz Mehdiyev vurğulayır: "...biz müsəlman Şərqi tarixində ilk demokratik cümhuriyyətin varisləriyik. 1918-ci ilin mayı Azərbaycan milli ideyasının ilk dəfə həyata keçməsinin rəmzinə çevrilmişdir".
Cümhuriyyət elan edildiyi vaxtdan bəri bu dövr tarixinə münasibət heç də həmişə birmənalı olmayıb. Əslində Rusiyada rejimlər və sistemlər dəyişsə də, cümhuriyyət dövrü tarixinə yanaşmada mühacir ağqvardiyaçı ədəbiyyatın yanaşması ilə sovet ədəbiyyatının və müasir tarixçiliyin yanaşması arasında elə bir ciddi fərq yoxdur. Sovet tarixçiliyinin məsələyə yanaşması sırf mərkəzçi, imperiya tarixçiliyini, baxışlarını ifadə edirdi. İndiki Rusiya tarixçiliyi də əsasən onlardan fərqlənmir. Məsələyə siyasi, imperiya baxışı üstünlük təşkil edir. Bir-birilərindən fərqlənmələrinə baxmayaraq, onların hamısını Azərbaycan tarixinə qərəzli münasibət birləşdirir. Azərbaycan sovet dövründə SSRİ-nin tərkib hissəsi olduğundan mərkəz və yerli tarixçiliyin məsələyə yanaşması da fərqlənməyib.
Cümhuriyyət dövrü tarixinə gerçək qiymət vermək üçün şərait Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin elan edilməsindən sonra başlandı. Lakin tarixi tədqiqatlarda duyğusallıqdan, populizmdən doğan müəyyən boşluqların özünü göstərdiyi peşəkar tarixçilərə aydındır. Bəziləri dövrün bir neçə tarixi şəxsiyyətini yerli-yersiz tənqid etsələr də, bütövlükdə cümhuriyyət dövrü tarixini müsbət qələmə alıblar. Cümhuriyyət dövrü tariximizin üstündən xətt çəkmək indiki müstəqilliyimizin əleyhinə olmaq deməkdir! Amma müstəqil Azərbaycan tarixçiliyinin cümhuriyyət dövrünə yanaşması yalnız duyğulardan, hissiyyatlardan ibarət olmamalıdır! Çünki cümhuriyyət dövrü tarixi istər sovet dövründə Azərbaycan xalq tarixi, istərsə də indiki müstəqillik dövründə rəsmi tarixçilik nöqteyi-nəzərindən qiymətləndirilsə, şərəfli bir tarixdir! Hər bir xalq və onun gələcək nəsilləri belə tarixi yaratması ilə yalnız fəxr edə bilər! Cümhuriyyət dövrü tarixi heç şübhəsiz, zəngin dövlətçilik tariximizin bir səhifəsidir. Müsəlman dünyasına Cümhuriyyət məfkurəsini və müasir respublika üsul-idarəsini ilk olaraq Azərbaycan xalqı gətirdi. Azərbaycan xalqı müstəmləkə zülmü altında inləyən xalqların azadlıq yolunda çıraq yandırdı, istiqlala səslədi. Onlara örnək oldu! Həmin dövrün rəsmi Azərbaycan tarixçiliyi nöqteyi-nəzərindən yazılmasının gərəkliyi kimsədə şübhə doğurmamalıdır. Bu baxımdan Cümhuriyyət dövrünün sistemli və mükəmməl araşdırılması istiqamətində yeni bir səhifəni ümummilli lider Heydər Əliyevin 1998-ci ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 80 illiyi ilə bağlı imzaladığı sərəncam açdı.
Dövlət müstəqilliyinin bərpasından iki onillikdən çox bir dövr keçib. Cümhuriyyət dövrü tarixinə duyğulu, hissiyyatlı yanaşma dövrü də artıq keçib getməlidir. Bu dövr tarixi üzərində məhdud partiya siyasəti qurmaq, ondan müəyyən siyasi məqsədlərə çatmaq üçün istifadə etmək cəhdləri yersiz olduğu kimi, uğursuzluğa da məhkumdur. İndiyədək bir çox əsərlər yazılsa da, ciddi, daha dərin, tənqidi təhlilə əsaslanan araşdırmaların aparılması zamanı çoxdan yetişib. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaradılmasını bəzən yalnız Osmanlı yardımları ilə əlaqələndirənlərə də rast gəlinir. Əlbəttə, bu doğru elmi-tarixi yanaşma deyil! Çünki dövləti xaricdən gələn qüvvə qurmur. Dövlətin qurulmasında xarici qüvvə ikinci, üçüncü dərəcəli rol oynayır. Dövlətin qurulması üçün ilk növbədə xalq, onun ərazisi olmalı, sonra isə hökuməti qurulmalıdır. Xalq və onun ərazisi yoxdursa, dövlət xarici yardımların köməyi ilə necə qurula bilər? 1918-ci ilədək Azərbaycan xalqı, ərazisi var idi. Azərbaycan xalqı çarizm zülmündən xilas olmaq uğrunda uzun illər boyu mübarizə aparmışdı. Müharibə gedişində yaranmış şəraitdə isə Milli Şura yuxarıdan xalqın istiqlalını elan etdi. Çətinliklə olsa da hökumətini və onun strukturlarını qurdu. Osmanlı yardımları cümhuriyyətin qurulmasında mühüm xarici amil rolunu oynadı. Osmanlı dövlətinin regionda yürütdüyü hərbi və diplomatik fəaliyyəti Azərbyacan xalqının arzu və istəkləri ilə uyğun gəlirdi. Azərbaycan Cümhuriyyətini xalqımız qarşısında xidmətləri olan Nuru Paşa qurmadığı kimi, Türkiyə Cümhuriyyətini də Azərbaycan, sovet yardımları qurmadı. Türkiyənin istiqlal savaşında qələbə qazanmasında başlıca amil Mustafa Kamal Paşanın rəhbərliyi altında türk xalqının qırılmaz əzmi, iradəsi oldu! Sovet Rusiyasının, o cümlədən Azərbaycanın yardımları da yalnız köməkçi rolunu oynadı. Azərbaycanda da bu böyük tarixi missiyanı xalq özü yerinə yetirdi.
Fikrimizcə, bu dövrdə daxili siyasətdə buraxılan nöqsanlar dərindən öyrənilməlidir. Nə üçün iqtisadi islahatlar aparılmadı? Kəndli hərəkatı nə üçün mövcud idi? Bu, yalnız xarici amillərin təsiri altındamı baş verirdi? Nə üçün bəzi azərbaycanlı ziyalılar cümhuriyyət hakimiyyətinə laqeyd qalmışdılar? Və sair. Onların öyrənilməsinin tarixdən ibrət almaq baxımından böyük əhəmiyyət daşıyacağı şəksizdir.
Diqqətə
alınması lazım gələn məsələlərdən
biri heç şübhəsiz, bolşevik orduları Azərbaycan
ərazisinə daxil olarkən yaranmış vəziyyətdir.
Burada tənqidi təhlil ya çatışmır, ya da zəifdir.
Çoxlu suallara dərin elmi cavabın verilməsində fayda
vardır. Nə üçün
cümhuriyyət uğrunda işğalçıya ilk
günlər ciddi müqavimət göstərilmədi, ağır döyüşlər
getmədi? İngilis arxiv mənbələrində deyildiyi
kimi, Bakıda
qarışıqlıqda yalnız iki nəfər
öldü. Nə üçün məhz bolşevik ordu hissələrinin
müsadirələri
başladıqdan və bölgələrin
işğalı həyata keçirildikdən sonra müqavimət, azadlıq hərəkatı başladı? Bu və ya digər məsələlər
tarixdən ibrət almaq və buraxılan səhvləri təkrarlamamaq
üçün gerçəkliyə
uyğun araşdırılmağa ehtiyac duyur. Tarixi fakt, hadisə
və prosesləri olduğu kimi şərh etməyə
çalışmaq lazımdır. Tarixi fakt və tarixə
yaxın faktlar arasında obyektiv hakim yalnız hadisə və
proseslərin nəticəsidir. Hər bir şeyə nəticəsinə
görə qiymət verilir.
Onları ideallaşdırmağa lüzum yoxdur.
Hər bir xalq öz psixologiyasına, düşüncəsinə və fəaliyyətinə uyğun olaraq tarixini yaradır. Bundan kənarda xalqın tarixi yoxdur. Xalqın psixologiyasında ümumi cəhətlərlə yanaşı, çoxlu müxtəlifliklər də olur. Onu isə qətiyyən vahidləşdirmək, ümumiləşdirmək doğru deyil. Müəyyən nöqsanlara baxmayaraq, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti daxili amillərin nəticəsində deyil, yaranmış əlverişsiz geosiyasi şəraitdə bilavasitə bolşevik Rusiyasının işğalı nəticəsində süqut etdi. Bu işğala çoxlu beynəlxalq amillər ciddi təsir göstərdi. Əgər Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti qurulmasaydı, Azərbaycan bolşevik Rusiyası tərəfindən hansı statuslu ərazi kimi işğal ediləcəkdi? SSRİ-nin tərkibinə hansı formada qatılacaqdı? Formal olaraq müstəqil respublika olardımı? Azərbaycan SSR yaradılmasaydı, Xalq Cümhuriyyətinin varisi olan indiki Azərbaycan Respublikasını yaratmaq asan olardımı? Ümumiyyətlə, mümkün olardımı? Əgər bolşevik Rusiyasının işğalı baş verməsəydi, müstəqil Azərbaycan 1918-ci il sərhədləri və təbii sərvətləri ilə 95 ildən çox mövcud olsaydı, millətsevər hökumətlər xalqa rəhbərlik etsəydi, onda ölkəmiz indi hansı inkişaf səviyyəsində olardı? Azərbaycan xaqlının və dövlətinin dünya siyasətində yeri necə olardı? Amma baş verənlər artıq tarixdir. Onu dəyişdirməyə kimsənin gücü çatmaz! Dəyişdirilməsi mümkün olmayan, lakin düzgün araşdırılmağa ehtiyac duyulan dövrlərdən biri sovet dövrü tariximizdir.
Sovet dövrü tariximizə yanaşma
Akademik Ramiz Mehdiyev Azərbaycan tarixinə üzvi surətdə baxmaqda və vəhdətdə yanaşmanın vacibliyini irəli sürür. Məlum olduğu kimi, tədqiqatlarda qiymət verilməsi müəyyən çətinliklər yaradan dövrlərdən biri sovet dövrü tarixidir. Sovet dövründə tarixçinin SSRİ tarixinə yanaşması ilə indiki yanaşma arasında xeyli fərqlər vardır. Bu da təbiidir. Sovet dövründə ütülü, hamar təqdim edilən bir tarix 80-ci illərin sonu-90-cı illərin əvvəllərindən başlayaraq və indi də bəzi məsələlərdə əksinə yazılır, kəskin tənqid edilir. Az qala üstündən xətt çəkilir. Bu vəziyyət tarix və siyasətin nisbətinə konkret nümunədir. Sovet dövründə tənqidi kimsənin ağlına gəlməyən, gəlsə də susulan bu tarix, istənilən siyasi, dövlət xadimi indi asanlıqla tənqid oluna bilir. Amma sovet dövrü tarixi yalnız ağ və ya qara səhifələrdən ibarət deyil! Onun müxtəlif çalarları var! Həmin cəhətlərə də diqqət yetirilməlidir. Sovet dövrü tarixi Azərbaycan xalqının tarixinin ayrılmaz bir hissəsidir. Bu dövr Azərbaycan tarixi bizim həm Rəsmi, həm də Xalq tariximizdir! Çünki işğal olunsa da, mərkəzdən idarə edilsə də, Azərbaycanın formal olaraq rəsmi hakimiyyət orqanları fəaliyyət göstərirdi. Azərbaycan müstəqil dövlət olmasa da, dövlətçiliyin bəzi atributları mövcud idi. Bu dövrə yanaşmada Rəsmi tarix və Xalq tarixinin hər ikisinin "qızıl ortağı" gözlənilməlidir.
Məlumdur ki, sovet dövründə hakim ideologiya və rəsmi xətt mərkəz tarixçiliyinə üstünlük verirdi. SSRİ-də "bir qazanda qovrulan" xalqların gerçək tarixi barədə susulurdu. Bu da səbəbsiz deyildi! Çünki xalqın gerçək tarixinin yazılması milli özünüdərkin, milli şüurun güclənməsinə, milli azadlıq hərəkatının artmasına və ayrılmasına təsir edərdi.
Bolşevik işğalı Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinə son qoydu. Xalqı öz təbii inkişaf yolundan döndərdi. Milli ziyalıları məhv etdi. Canını birtəhər qurtaran milli qüvvələr xarici ölkələrə mühacirət etdilər. Mərkəzi hakimiyyət Azərbaycanın təbii sərvətlərini talayıb aparırdı. Azərbaycanın ənənəvi kənd təsərrüfatı strukturu dağıdıldı, yerinə kollektivləşmə adı altında yabançı kolxoz quruluşu gətirildi və s. Amma sovet dövrü tarixi yalnız başdan-başa mənfiliklərdən ibarət olmayıb. Azərbaycanda sənayeləşdirmə həyata keçirilib. Dövrün qabaqcıl sənaye sahələri yaradılıb. Şəhərlər tikilib. Azərbaycan aqrar ölkədən aqrar-sənaye ölkəsinə çevrilib. Respublikada ali və orta məktəblərin geniş şəbəkəsi yaradılıb. Savadsızlıq ləğv edilib. Mətbuatımız inkişaf edib. Dərsliklərimiz yaradılıb. Ədəbi dilimiz formalaşıb və zənginləşib. Sovet sistemi istiqlal fikrini nə qədər məhv etmək istəsə də, onu sıradan çıxara bilməyib. İndiki müstəqilliyimiz üçün lazım olan obyektiv amillər-əhali, ərazi və hökumət sovet sistemi şəraitində də mövcud olub. Bununla bağlı olaraq akademik Ramiz Mehdiyev haqlı olaraq yazır: "XX əsrin əvvəlində müstəqil Azərbaycan dövlətinin amansızcasına məhv edilməsinə baxmayaraq, 70 ildən sonra xalqımız əcdadlarımızın vəsiyyətlərini həyata keçirmişdir. 1970-80-ci illərdə (özü də mərkəzi hakimiyyət tərəfindən total nəzarət şəraitində!) milli mənafelərin savadlı, ardıcıl surətdə reallaşdırılması 1980-ci illərin axırlarında ölkədə xalq hərəkatının genişlənməsinin bünövrəsini hazırlamış, 1991-ci ildə dövlət müstəqilliyinin bərpa edilməsi üçün platforma yaratmışdır".
İstiqlal fikri Azərbaycan şair, yazıçı və alimlərinin əsərlərində, dövlət xadimlərinin ad çəkmədən milli maraqlara uyğun həyata keçirdikləri konkret fəaliyyətləri nəticəsində formalaşıb. Sovet dövründə çalışan partiya və dövlət xadimlərinin hamısı olmasa da, bir çoxları konkret tarixi şəraitin şərtləri altında milli ruhun, düşüncənin və təəssübkeşliyin daşıyıcıları olublar. Onlar hansı rejimin mövcudluğundan asılı olmayaraq Azərbaycan üçün çalışıblar. Elə, dövlət müstəqilliyimizin bərpası üçün çalışan və bugünkü müstəqil dövlətçilyimizin və xalqımızın yaşaması, inkişafı məsuliyyətini öz üzərlərinə götürmüş siyasi, dövlət, ictimai xadimlər, elm, mədəniyyət, incəsənət adamlarının çoxu sovet dövründə doğulub, təhsil alıb və formalaşıblar.
Sovet dövründə mərkəzə tabe olsa da, dövlət və hökumət strukturları yaranıb. Azərbaycanın dövlət müstəqilliyi bərpa edildikdən sonra məhz həmin strukturların bazasında müstəqil dövlət və hökumət orqanları qurulub. Biz tariximizə vəhdətdə, daim inkişaf edən dinamikada baxmalıyıq.
Sovet
dövründə kommunist
ideologiyası, vahid sistem
mövcud olsa da, müxtəlif illəri və onillikləri
fərqləndirmək və ictimai-siyasi mühitdəki fərqlilikləri
görmək gərəkdir. Tarixçinin borcu bütün
sovet dövrünü ümumiləşdirib bir qəlibə
salmaq deyil, onun müxtəlif tərəflərini,
çalarlarını göstərməkdir. Sovet
dövrünü pisləyən əsərlər tarixi gerçəkliyi necə əks etdirə bilər?
Müstəqillik
dövrü tariximizə münasibət
Rəsmi,
Hakimiyyət tarixi ilə Xalq tarixi arasında dəqiq sərhəddi,
suayırıcını müəyyənləşdirmək xeyli çətindir. Bu məsələ
tarixin fəlsəfəsi ilə məşğul olanlar
arasında daim mübahisələr doğurub. Bəzi ölkələrdə,
məsələn, ABŞ-da Hakimiyyət tarixi və Xalq tarixi
orta məktəblərdə ayrı-ayrı fənlər kimi
tədris olunur. Birincidə üstünlük rəsmi hakimiyyətin və ya
hökumətin tarixinin öyrədilməsinə, ikincində
isə xalqın keçdiyi yola, etnoqrafiyasına, məişətinə,
mədəniyyətinə və s. verilir.
Aydındır
ki, xalqsız hakimiyyət olmaz! Dünyada müstəqil
dövləti və milli hakimiyyəti olmayan xalqlar çoxdur. Lakin onların da
tarixi vardır. Xalqı tərəqqiyə və geri aparan
hökumətlərdir. Hökumət ifadəsinin mənası da elə hökm etmək,
idarə etməkdir. Milli hakimiyyət şəraitində Xalq
tarixi və Hakimiyyət tarixi sıx çulğalaşmışdır.
Onları bir-birindən ayırmaq demək olar ki, mümkün
deyil! Çünki hakimiyyət xalqın içindən çıxan şəxslərdən
formalaşır.
Müstəqillik dövrümüzün tarixi cəmi 20 ildən çoxdur. Bu dövrü araşdırmaq ilk baxışda asan görünür. Sanki hər şey bilinir. Çünki hadisə və proseslər gözümüzün qarşısında baş verib. Amma əslində belə deyil! Yaxın tarixi araşdırmağın bəzi çətinlikləri vardır. Müstəqillik dövrü tariximizin problemlərini araşdırarkən bizə Dövlət tarixçiliyi, Rəsmi tarixçilik doktrinası lazımdır. Onun da hakim ideologiyasının azərbaycançılıq olduğu kimsədə şübhə doğurmamalıdır. İdeologiyasız dövlət yoxdur! Deməli, tarix də mövcud deyil! Müstəqillik şəraitində hakimiyyətin tarixi elə xalqın öz tarixidir. Çünki xalq öz milli hakimiyyətinin qəbul etdiyi qanun və qərarlar altında yaşayır, fəaliyyət göstərir, tərəqqi edir. Tarixçinin əsəri xalqa müstəqil dövlətçilik hisslərini aşılamalıdır.
Tarixi şəxsiyyətlərə
münasibət
Akademik Ramiz Mehdiyevin məqaləsi tarixi şəxsiyyətlərin fəaliyyətinə düzgün qiymət vermək üçün bir açar, metodoloji baza rolunu oynayır. Məlum olduğu kimi, tədqiqatlarda ən mürəkkəb və mübahisə doğuran məsələlərdən biri tarixi şəxsiyyətlərə qiymət verilməsidir. Bəzi nəzəriyyəçilərə görə, tarix elə ayrı-ayrı böyük şəxsiyyətlərin tarixindən ibarətdir. Bəs tarixi şəxsiyyət kimdir? O, hansı meyarlarla müəyyənləşdirilir? Müəyyən bir tarixi dövrdə yüksək vəzifələr tutmuş bütün şəxslər tarixi şəxsiyyətlərdirmi? Bu sahədə tarix tədqiqatlarında boşluq olduğu aydın görünür. Bəzən araşdırmalarda onlardan biri şişirdilərək qiymətləndirlir, digərləri isə unudulur. Belə yanaşmanın düzgün olmadığını qeyd edən akademik Ramiz Mehdiyev yazır: "Təəssüf hissi ilə deməliyik ki, Azərbaycanın bir sıra layiqli oğulları, onların fəaliyyəti və irsi insafsızcasına unudulmuşdur və heç kəs etiraz edə bilməz ki, bunun səbəbi tarixçilərin və mənbəşünasların passivliyidir". Daha sonra akademik yazır: "Hər hansı tarixi şəxsiyyətin fəaliyyətini və ya prosesin mahiyyətini real, obyektiv və korrekt şəkildə qiymətləndirmək üçün ilk növbədə onların meydana gəlməsi şəraitini, təşəkkülündə əlverişli mühit yaradan amilləri, əvvəlki dövrlərin oxşar hadisələri ilə müqayisədə onun əhəmiyyətini öyrənmək və yalnız bundan sonra xronologiyanın təfərrüatına varmaq lazımdır. Böyük şəxsiyyətlər, bir qayda olaraq, müəyyən tarixi fazanı və ya epoxanı əks etdirirlər".
Necə də dəqiq bir fikirdir. Tarixi yaradan tarixi şəxsiyyətlər və
onların rəhbərlik etdikləri xalqdır. Müəyyən bir
tarixi dövrü əks etdirən tarixi şəxsiyyətlərə
verilən qiymət zaman-zaman bəzən siyasi konyuktura və
rejimlərə uyğun olaraq dəyişilib. Bir zamanlar
verilən qiymət müəyyən vaxt keçdikdən sonra tamamilə fərqli olub. Bəzən tədqiqatçılar tarixi şəxsiyyətləri
ya ittiham edirlər, ya da ideallaşdırırlar. Belə
yanaşmaların hər ikisi yanlışdır. Tarixi şəxsiyyət konkret məkan və zaman
daxilində fəaliyyət göstərir. Mücərrəd
fəaliyyət göstərən tarixi şəxsiyyət
yoxdur! Tarixçi tarixi şəxsiyyətə
qiymət verərkən sənədləri dərindən
öyrənməli, mənbələrdəki təkcə
açıq-aşkar məsələləri deyil, onlarda gizlənən
üstüörtülü mətləbləri, pərdəarxası
tərəfləri, mahiyyəti açmalıdır.
Faktları qiymətləndirməzdən əvvəl
onların tarixi gerçəkliyi nə qədər
düzgün əks etdirib-etdirmədiyini, tarixi şəxsiyyətin hərəkətində, fəaliyyətində
arxalandığı motivləri, onların konkret şəraitdə
xalqın maraqlarına nə qədər uyğun gəldiyini müəyyənləşdirməlidir.
Bununla bağlı olaraq akademik Ramiz Mehdiyev vurğulayır:
"...tarixçi müəyyən tarixi şəxsiyyətlərin
hərəkətlərini izah edərkən bu şəxsin rəhbər
tutduğu motivləri açıqlamalı, bu və ya digər
hərəkətlərin nə dərəcədə məqsəduyğun
olduğunu nümayiş etdirməlidir".
Tarixi
şəxsiyyətə, dövlət xadiminə özündən
sonra gələnlərlə deyil, özündən əvvəlkilərlə
müqayisədə qiymət verilməlidir. Çünki tarixi şəxsiyyətlərin
bir neçə on illər sonra dünya tarixinin və
xalqının necə inkişaf edəcəyini tam bilmələri
mümkün deyil! Onlar konkret şəraitdə
və zaman daxilində fəaliyyət göstərirlər. Lakin zaman hüdudlarını
aşanlar, vaxtdan uca olanlar dahilər, dühalar olurlar! Tarixi
şəxsiyyətlərin fəaliyyəti
işıqlandırılarkən bir sıra fundamental suallara dərin
elmi cavab
verilməlidir: dövlət xadimi
özündən əvvəlkilərə nisbətən
ölkəsinə yeni nə gətirdi? Bu
yeniliklər cəmiyyəti və dövləti irəlimi
apardı, yoxsa gerimi atdı? Tarixi şəxsiyyətin
etdiklərindən hansılar müstəqillik dövrü üçün
yarayır, fayda verir?
Yaşadığı dövrdən xeyli
uzağı görən,
vaxtdan uca olan, hadisə və proseslərə istiqamət verən,
dövlətinin qüdrətini artıran, xalqını tərəqqiyə
aparan tarixi şəxsiyyət böyükdür və xalqı
durduqca yaşayır. Xalqı irəli apara, güclü
komanda yarada, vəzifəsini lazımi şəkildə yerinə
yetirə, xalq, dövlət və tarix qarşısında məsuliyyətini
dərk edə, səhvlərinin hansı nəticələr
doğura biləcəyini görə bilməyən, hadisə
və proseslərin yedəyində sürünən zəif və
iradəsiz dövlət xadimlərini tarixdən silib atmaq
mümkün olmadığı kimi, onlara böyük demək
də mümkün deyil! Onlardan sonra hakimiyyətə gələnlər
həmin
dövrün və dövlət xadiminin təcrübəsinə
adətən müraciət etmirlər. Zəif dövlət
xadiminin irsinə kim müraciət edər
ki?
Böyük
dövlət adamları konkret şəraitdə xalqı və
dövləti üçün faydalı olanı edirlər. Onlara xəyalpərvərlik yaddır. Siyasi fəaliyyəti
dövründə bir neçə dəfə partiya dəyişmiş və
özünün dediyi kimi, "ictimai rəyə
tüpürməyən"
Böyük
Britaniyanın baş naziri
Uinston Çerçilldən vəzifədən getdikdən
sonra soruşurlar ki, hakimiyyəti illərində
gördüyü hansı işləri səhv hesab edir.
Cavabında o,
"mən işləri görərkən bir
neçə il sonra kimlərin nə düşünəcəyini
fikirləşmədim, konkret şəraitdə ingilis xalqı üçün nəyi
doğru, faydalı bildimsə, onu da etdim"- cavabını
verir. Doğrudan da, tarixi şəxsiyyət
konkret, real şəraitə uyğun olaraq hərəkət
edir. Onların həyata keçirdikləri həm
zamanında, həm
bir neçə illər sonra, həm də xalqın inkişafına kömək
edirsə, o zaman tarixi şəxsiyyətlər böyük
olurlar. Siyasi və dövlət xadimlərinə dedikləri sözlərə deyil,
əsasən konkret işlərinə
görə qiymət verilir. Deməli, yüzilliklər sonda da
hakmiyyətə gələnlər müasir Azərbaycan dövlətinin qurucusu Heydər Əliyevin irsinə və
dövlətçilik təcrübəsinə istinad edəcəklər.
Çarizm
dövründə ağır şərtlər altında
xalqın maariflənməsi, inkişafı və müstəqilliyi
yolunda
çalışmış
şəxsiyyətlər də böyükdürlər.
Azərbaycanlıların həmin dövrün
müxtəlif siyasi təşkilat və cərəyanlarında
təmsil olunmaları tariximizin zənginliyinin,
xalqımızın intellektual səviyyəsinin göstəricisidir.
Bu cərəyanları təmsil edən,
iştirakçısı olan ictimai-siyasi xadimləri
bir-birinə qarşı qoymaq qətiyyən doğru deyil,
tarix elminin metodoloji prinsiplərinə ziddir. Onların bu və
ya digər cərəyanda nə üçün təmsil olunmalarının,
xalqın inkişafı yolları barədə fərqli
düşünmələrinin əsas səbəbləri, fəaliyyətləri
və nəticələri hərtərəfli
araşdırılmalı, təhlil edilməlidir.
Cümhuriyyət dövrü xadimlərinə qiymət
verərkən də çox ehtiyatlı olmaq lazımdır. Cümhuriyyət
xadimləri öz əməlləri ilə Azərbaycan
üçün bir tarix yaratdılar. Xalqa
rəhbərlik edərək yoxdan bir var qurdular. Azərbaycan müstəqil,
xalqımız mövcud olduqca onlar da daim yaşayacaqlar.
Sovet dövrünün tarixi şəxsiyyətləri də
bizimdir. Bəzilərinin dediyi kimi, əgər onların
hamısı pisdirsə, onları yetirən, içərisindən
çıxdıqları xalq haqqında nə
düşünərlər? Onları məhz bu sistemdə
fəaliyyət göstərdiklərinə görə tənqid
etmək olmaz! Həmin şəxslər öz iradələrindən asılı olmayaraq, bu dövrdə və ya
ondan əvvəl doğulublar, sovet sistemi şəraitində işləyiblər. O zaman başqa
bir ideologiya və sistem mövcud deyildi. Bu, onların təqsiri
də deyil! Tarixçi araşdırmalıdır
ki, onların hansı sovet sistemi şəraitində xalqı
üçün faydalı işlər gördü.
Hansının hakimiyyəti illərində xalq daha çox tərəqqi
etdi. Tarixçi
onların fəaliyyətini təhlil etməli, nəyi
və necə etdiklərini, konkret şəraitdə necə hərəkət
etdiklərini öyrənməli, nəticələr
çıxarmalı, mövcud və gələcək idarəçilər,
xalq üçün istifadəyə
yararlı, faydalı olan tarixi biliklər verməldir.
Tarixçi tarixi şəxsiyyətləri ittiham etməməli,
onlara divan tutmamalıdır. Tarixi tədqiqatın
məqsədi heç də bu olmamalıdır. Tarixçi bu və ya digər tarixi şəxsiyyəti
sevməyə bilər. Bunu ona qadağan etmək olmaz və
bu, heç doğru da deyil! Amma ona hörmətlə
yanaşmalıdır. Çünki istər çarizm,
istər cümhuriyyət, istər sovet, istərsə də
müstəqillik dövrünün tarixi, dövlət xadimlərinin
fəaliyyəti
Azərbaycanın tarixinin, deməli, tədqiqatçının
öz tarixinin bir hissəsidir. Tarixi şəxsiyyət tarixdə yerini artıq
öz fəaliyyəti ilə müəyyənləşdirib.
Hər hansı tarixçinin subyektiv qiymət verməsi onun artıq tutduğu yeri, oynadığı
rolu dəyişdirə bilməz.
Yalnız
haqqında fərqli
fikirlər, bəzən də yanlış tarixi
bilik formalaşdırar.
Nə etməli və necə
etməli?
Akademik Ramiz
Mehdiyevin məqaləsi tarixə
bir sistem olaraq
yanaşmaqla tarixi gerçəklik, tarixi bilik, tarixi
metod, tarixi təcrübə
arasında üzvi əlaqəni öyrənmək
baxımından tədqiqatçılara bir dərs verir, ibrət
götürməyə dəvət edir, tarixi tədqiqatlar sahəsində yaranmış vəziyyətdən çıxış yollarını göstərir. Fikrimizcə, bu məqalə
aşağıdakı bəzi konkret işlərin gerçəkləşdirilməsi vacibliyini önə
çıxarır:
l
Universitetlərimizin tarix fakültələrində təhsilin
magist pilləsində tarix
elminin metodoloji problemləri və tarixin fəlsəfəsi fənlərinin müasir səviyyədə tədrisinə
böyük ehtiyac var. Tarix və fəlsəfə sahəsində
çalışan şəxslərin nəzəri biliklərinin
artırılması zəruridir.
Akademikin
tamamilə haqlı olaraq yazdığı kimi,
"bu boşluğu doldurmaq məqsədilə tarixi-fəlsəfi
biliklərin birləşdirilməsi tələb olunur";
l
Psixologiya və fəlsəfə fənlərinin sovet
dövründəki kimi deyil, daha mükəmməl, müasir
dünya elmi tələbləri baxımından tədris edilməsi
zəruridir;
l
Doktorantlar ilk növbədə minimum imtahanlarını verməli,
yalnız nəzəri biliklərə yiyələndiyi məlum
olduqdan sonra onlara dissertasiya işinin
yazılmasına icazə verilməsi faydalı
olardı;
l
Dissertasiya işlərinin keyfiyyəti
yaxşılaşdırılmalı, onu müzakirəyə tövsiyə
edən elmi rəhbərin, müzakirəsini keçirən şöbə və
kafedraların, rəy verən opponentlərin və aparıcı müəssisənin
məsuliyyəti artırılmalıdır;
l
Tarix sahəsində tədqiqatların metodologiyasına, tarixin fəlsəfəsinə
həsr edilmiş müzakirə, seminar, beynəlxalq simpozium və
konfransların keçirilməsi fayda verərdi;
l Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının fəaliyyətinin səmərəsini
artırmaq üçün təşkilati-struktur, kadr və
digər sahələrdə radikal islahatların
aparılması zamanı gəlib çatmışdır;
l
Müxtəlif qədim və
müasir dilləri bilən gənc tarixçilərin
yetişdirilməsi vacibdir;
l
Orta məktəb tarix dərsliklərinin şagirdləri yoran və heç
bir şey verməyən yersiz xronologiya və adlardan təmizilənməsinə,
hadisə və proseslərin mahiyyətinə üstün yer
verilməsinə, ali məktəblərə
qəbul imtahanları üçün test
suallarının təkmilləşdirilməsinə
ehtiyac vardır.
Musa QASIMLI,
Professor
Azərbaycan.-2013.- 6 iyun.- S.4.