Uzunmüddətli inkişafa zəmin
yaradan konsepsiya
Dinamik inkişaf yolu keçən müstəqil Azərbaycanın son illər regionun ən aparıcı dövlətlərindən birinə çevrilməsi ilk növbədə elmi əsaslar üzərində gerçəkləşdirilən milli iqtisadi inkişaf modelinə əsaslanır. Beynəlxalq maliyyə qurumlarında da maraqla qarşılanaraq ciddi elmi müzakirələrə səbəb olan bu model özünəməxsus cəhətləri ilə əlverişli coğrafi və geoiqtisadi məkanda yerləşən respublikamızı yeni iqtisadi fenomenə çevirmiş, sabit inkişaf yoluna çıxarmışdır.
2003-cü ildən ölkəyə inamla rəhbərik edən İlham Əliyevin elmi təmələ əsaslanan iqtisadi siyasəti respublikanın inkişaf prosesində dinamizmi və məqsədyönlüyü təmin etmiş, qarşıda duran vəzifələrin həllinə real imkanlar açmış, cəmiyyətin ümumi potensialının milli məqsədlər naminə səfərbər olunmasına etibarlı zəmin formalaşdırmışdır. Azərbaycanın zəngin təbii sərvətlərindən səmərəli istifadə edilməsinin, respublikanın investisiya cəlbediciliyinin yüksəldilməsinin və digər konseptual əhəmiyyətli tədbirlərin nəticəsi olaraq Azərbaycan iqtisadiyyatı təkcə sürətli inkişafla deyil, eyni zamanda yeni keyfiyyət parametrləri ilə də özünü təsdiqləmişdir.
Son illərin makroiqtisadi göstəriciləri əsası ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən qoyulmuş inkişaf strategiyasının xalqın mənafeyinə adekvat olduğunu təsdiqləyir. 2003-2012-ci illərdə ümumi daxili məhsulun orta illik artımı 13, qeyri-neft sektorunda 10,6 faiz təşkil etmişdir. ÜDM 3, onun adambaşına düşən həcmi 2,7, qeyri-neft sektoru 2,3, əsas kapitala yönəldilən investisiyaların həcmi 7,3 dəfə artmışdır. Bu dövrdə ölkə iqtisadiyyatının inkişafına 132 milyard dollar məbləğində sərmayə qoyulmuşdur. Dövlət büdcəsi 19, strateji valyuta ehtiyatları 29, iqtisadiyyatın kreditləşməsi 24,5 dəfə artmışdır. Əhalinin gəlirləri, orta aylıq əməkhaqları və pensiyaların orta məbləği müvafiq olaraq 6,9, 6,3 və 6,4 dəfə yüksəlmişdir. Bu müddətdə bir milyondan çox yeni iş yeri açılmış, yoxsulluğun səviyyəsi 44,7 faizdən 6 faizə enmişdir. Əldə olunmuş dinamik iqtisadi artımın nəticəsidir ki, Azərbaycanın "yuxarı orta gəlirli" ölkələr sırasında mövqeyi daha da möhkəmlənmişdir.
Davamlı inkişaf tempinin qorunub saxlanması baxımından qarşıdakı illərdə respublikanın inkişaf hədəflərinin düzgün müəyyənləşdirilməsi son dərəcə aktual məsələyə çevrilmişdir. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev praqmatik siyasətçi kimi bu mərhələdə də qarşıda duran strateji vəzifələri düzgün qiymətləndirir, xalqın mənafeyi baxımından bir sıra məqsədləri önə çəkir. Dövlət başçısı İlham Əliyevin hələ Nazirlər Kabinetinin 2011-ci ilin 9 ayının sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına həsr olunmuş iclasında bəyan etdiyi kimi, məqsəd 2020-ci ilədək Azərbaycanda ümumi daxili məhsulun ən azı 2 dəfəyədək artımına nail olmaq, respublikanı inkişaf etmiş ölkələr sırasında görməkdir.
Dövlət başçısı bu məqsədlərin uğurla gerçəkləşdirilməsi üçün kompleks tədbirlər həyata keçirir. Cənab İlham Əliyevin 30 dekabr 2012-ci il tarixli sərəncamı ilə təsdiqlənmiş "Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış" İnkişaf Konsepsiyasında göstərildiyi kimi, hazırda Azərbaycanın yeni inkişaf mərhələsinin əsas hədəfi innovasiyayönümlü iqtisadiyyatın formalaşdırılması, sosial sahədə önləyici inkişaf trendinin təmini, əhalinin rifahının layiqli, qabaqcıl beynəlxalq standartlara uyğun səviyyəyə çatdırılması, habelə elmin, mədəniyyətin inkişafında, ictimai həyatın bütün istiqamətlərində yeni nailiyyətlərin əldə olunmasıdır. 2020-ci ilədək olan dövrü əhatə edən konsepsiyanın hazırlanması prosesində Azərbaycanın müvafiq dövlət orqanları, elmi təşkilatları və yüksək ixtisaslı mütəxəssislər iştirak etmişlər.
Şübhəsiz, gələcəyi proqnozlaşdırmadan, inkişafın əsas mərhələlərini, görüləcək işlərin ardıcıllığını müəyyən etmədən uğur qazanmaq mümkün deyil. Bu baxımdan elmin gələcəyə dair tövsiyə, zəmanət verməyə, xüsusən dövlətin inkişaf strategiyası və taktikası üzrə konkret proqramlar, konsepsiyalar təqdim etməyə qadir olması vacib şərtdir. Konsepsiya dedikdə, əsas düşüncə, ali ideya, fəaliyyət istiqaməti nəzərdə tutulur. İnkişaf konsepsiyası davamlı tərəqqi üçün ünvanlı, konkret, məqsədyönlü sənəddir. Azərbaycanda hazırlanan konsepsiyanın əsas məqsədi məhz ölkədə islahatların sürətləndirilməsi əsasında keyfiyyətcə yeni idarəetmə sistemlərinin yaradılması və bununla da iqtisadiyyatın bütün sahələrində köklü dəyişikliklərə nail olmaqdır. Konsepsiya əsasında islahatlara istiqamətlənmiş onlarca konkret məqsədli proqramların hazırlanması nəzərdə tutulur.
"Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış" İnkişaf Konsepsiyasının məhz bu kriteriyalar əsasında hazırlanması, inkişafın yeni paradiqmalarının müəyyənləşdirilməsi ilə yanaşı, gələcək barədə reallığa maksimum adekvat proqnozların irəli sürülməsi təqdirəlayiqdir. Ümumilikdə konsepsiya iki əsas istiqamətdə - siyasi və iqtisadi sahədə 2020-ci ilədək həyata keçiriləcək tədbirlərin bəri başdan dolğun şəkildə müəyyənləşdirilməsi məqsədindən irəli gəlmişdir. Sənədə əsasən, siyasi sahədə dövlət müstəqilliyinin daha da gücləndirilməsi; ölkənin ərazi bütövlüyünün təmin olunması və qorunması; demokratiya institutlarının daha da inkişaf etdirilməsi; dövlətin funksiyalarının yerinə yetirilməsinin və vətəndaş cəmiyyəti təsisatlarının rolunun gücləndirilməsi; qanunun aliliyini tam təmin edən mexanizmlərin təkmilləşdirilməsi nəzərdə tutulur.
Konsepsiyanın iqtisadi istiqamətlərinə gəlincə, burada, ilk növbədə, qeyri-neft sektorunun genişləndirilməsi hesabına davamlı iqtisadi inkişafa nail olunması; iqtisadiyyatın inkişaf istiqamətlərinin şaxələndirilməsinin genişlənməsi; ölkənin ümumi daxili məhsulunun tərkibində, dövlət büdcəsinin formalaşmasında təbii ehtiyatlar amilinin azaldılması və qeyri-neft amilinin üstünlüyünün təmin edilməsi; iqtisadiyyatda innovasiyaların tətbiqinin təmini üçün güclü motivasiya mexanizmlərinin yaradılması və inkişaf etdirilməsi; mövcud resurslardan və coğrafi mövqedən istifadə olunmaqla Azərbaycanın bütün bölgələrinin sosial-iqtisadi inkişafının müasir tələblər səviyyəsində təmini; iqtisadiyyatın rəqabət qabiliyyətinin yüksəldilməsi, milli məhsulların dünya bazarlarında layiqli yer almasına nail olunması tədbirləri nəzərdə tutulur. Ümumilikdə Azərbaycanda təhsilin, səhiyyənin, humanitar sahələrin inkişafına xüsusi diqqət yetirilməsi, insan amilinin yüksək inkişaf səviyyəsinə çatdırılmasına nail olunması, xalqın bilik və bacarıqlarının səmərəli tətbiqi mexanizmlərinin qurulması, qloballaşmanın üstünlüklərindən yararlanan önləyici inkişaf modelinə keçidin təmin edilməsi əsas istiqamətlərdəndir.
2020-ci ilədək adambaşına düşən ÜDM-in 13.000 dollara çatdırılması, başqa sözlə, iki dəfəyədək artımı, həmin artımın da əsasən qeyri-neft sektorunun inkişafı hesabına təmin edilməsi nəzərdə tutulur. Bu məqsədin reallaşdırılması, habelə regional inkişaf tədbirlərinin davamı olaraq 2014-2023-cü illəri əhatə edən yeni dövlət proqramı hazırlanır. Sənəddə əsasən kənd təsərrüfatının, o cümlədən qeyri-neft-qaz sektorunun inkişafının stimullaşdırılması ilə bağlı çoxsaylı tədbirlər nəzərdə tutulur. Bundan başqa, ümumi daxili məhsulun 2 dəfəyədək artımına nail olmaq məqsədilə turizmin və informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının, o cümlədən sənayenin innovasiyayönümlü sahələrinin inkişafının diqqət mərkəzində olacağı gözlənilir.
Qeyri-neft sektorunun son illərdəki dinamik
inkişaf tempi özünü ilk növbədə vergi
daxilolmalarının həcmində və ümumi daxili məhsulun
artım səviyyəsində təcəssüm etdirir. Respublikamızda son 10 il ərzində
ÜDM-in səviyyəsi 7 milyard 146,5 milyon manatdan 53 milyard 995
milyon manata çatmışdır. Buna müvafiq olaraq
büdcə daxilolmaları son 10 ildə 1 milyard 225,5 milyon manatdan 17 milyard 281,6 milyon manata,
vergi daxilolmaları isə 823,4 milyon manatdan 6 milyard 25,5 milyon
manatadək artmışdır.
Azərbaycanın
iqtisadi inkişafının əsas meyilləri neft sektorundan əldə
olunan gəlirlərin qeyri-neft sektorunun inkişaf etdirilməsi
üçün investisiya istiqamətində yönəldilməsi
və qeyri-neft sektorunun çoxşaxəli formada inkişaf
etdirilməsidir. 2007-ci ildə qeyri-neft sektorunun ÜDM-də
xüsusi çəkisi 37,3 faiz olduğu halda, 2012-ci ildə
bu göstərici 52,7 faiz olmuşdur.
Qeyri-neft
sektorunda ÜDM və vergi daxilolmalarına nəzər yetirsək
görərik ki, hər iki
göstəricinin artımında yüksək dinamiklik
müşahidə edilir. Qeyri-neft sektoru üzrə ÜDM
2003-cü ildə 4 milyard 447,6 milyon manat olduğu halda, 2012-ci
ildə bu göstərici 28 milyard 474,9 milyon manata
çatmışdır. Qeyri-neft sektoru üzrə vergi
daxilolmaları isə 2003-cü ildə 443,7 milyon manatdan
2012-ci ildə 3 milyard 286,6 milyon manatadək yüksəlmişdir.
Həmçinin ÜDM-də qeyri-neft sektoru üzrə vergi
daxilolmalarının xüsusi çəkisi 2003-cü ildəki
10 faizdən 2012-ci ildə 11,5 faizə yüksəlmişdir.
Qeyri-dövlət
sektoru üzrə ÜDM isə 2003-cü ildəki 5 milyard
238,4 milyon manatdan 2012-ci ildə 41 milyard 300,1 milyon manata
yüksəlmişdir. Qeyri-dövlət sektorunda vergitutma
bazasının genişləndirilməsi nəticəsində
bu sektordan vergi daxilolmaları son 10 ildə 12,5 dəfə
artmış, 2003-cü ildəki 346,4 milyon manatdan 2012-ci ildə
4 milyard 330,2 milyon manata çatmışdır. Qeyri-dövlət
sektorunda vergi daxilolmalarının ümumi vergi
daxilolmalarındakı xüsusi çəkisi isə son 10 ildə
42,1 faizdən 71,9 faizə yüksəlmişdir.
Qeyri-neft
sektoru üzrə ÜDM-in artım faizi ilə vergi
daxilolmalarının artım faizi göstəriciləri əsasında
2011-2012-ci illər üzrə elastiklik əmsalının 1-dən
yüksək olması vergi daxilolmalarının
artımının daha çevik olduğunu göstərir.
Belə ki, qeyri-neft sektoru üzrə ÜDM-in artımı
2011-ci ildə 9,4, 2012-ci ildə 9,7 faiz olduğu halda, qeyri-neft
vergi daxilolmalarının həcmi 2011-ci ildə 21,9, 2012-ci ildə
14,5 faiz təşkil etmişdir. Bu da müvafiq olaraq elastiklik əmsalının
2011-ci ildə 2,3 və 2012-ci ildə 1,5 olması deməkdir.
Başqa sözlə, qeyri-neft sektorunda vergi
daxilolmalarının artım sürəti qeyri-neft sektorunda
ÜDM-in real artımını 2011-ci ildə 2,3, 2012-ci ildə
1,5 dəfə qabaqlamışdır.
Qeyri-neft
sektoru üzrə vergi daxilolmalarının qeyri-neft sektoru
üzrə büdcə gəlirlərində xüsusi çəkisi
bu sektorun əsas göstəricilərindən biridir. Dövlət
büdcəsi gəlirlərindən neft gəlirlərinin
transferləri və neft sektorunun vergi daxilolmaları
çıxıldıqdan sonra bu göstərici 2012-ci 70,9
faiz təşkil etmişdir. Halbuki 2003-cü ildə həmin
rəqəm 52,5 faiz idi.
Son 10 ildə
mənfəət vergisinin dərəcəsi 25 faizdən 24
faizə, 2010-cu ildən isə 20 faizə endirilmişdir.
Burada məqsəd müəssisələrin mənfəətinin
daha çox hissəsinin onların sərəncamında
saxlanılması ilə müəssisələrin investisiya
imkanlarını artırmaqdır. Qeyri-neft sektorunda mənfəət
vergisi üzrə daxilolmalar 2003-cü ildəki 119,4 milyon
manatdan 2012-ci ildə 677,4 milyon manata qədər yüksəlmişdir.
Nazirlər
Kabinetinin 2013-cü ilin birinci rübünün sosial-iqtisadi
yekunlarına və qarşıda duran vəzifələrin
müzakirəsinə həsr olunmuş iclasında səslənən
fikirlər də bir daha göstərdi ki, hökumətin
iqtisadi siyasətində regional inkişaf tədbirlərinin
prioritetə çevrilməsi əsaslı yanaşma olaraq tərəqqi
prosesində davamlılığı təmin etmək məqsədindən
irəli gəlir. Hesabat dövründə tarazlı və
davamlı regional inkişafa, qeyri-neft sektorunun yüksəlişinə,
infrasrukturun müasirləşdirilməsinə, sahibkarlıq
mühitinin liberallaşdırılmasına, yoxsulluğun səviyyəsinin
aşağı salınmasına, güclü insan
kapitalının formalaşdırılmasına xidmət edən
tədbirlər hökumətin diqqət mərkəzində
olmuşdur.
Hesabat
dövrünün sosial-iqtisadi göstəricilərindən
söz açan Prezident İlham Əliyev ümumi daxili məhsulun
3,1, iqtisadiyyatın qeyri-neft sektorunda 11,4 faiz artımın
olduğunu diqqətə çatdırmaqla, bunu son illərin ən
yaxşı göstəricisi kimi dəyərləndirmişdir:
"2013-cü ilin birinci rübündə iqtisadi inkişaf
özünü bir daha göstərdi. Xüsusilə qeyri-neft
sektorundakı inkişaf məni çox sevindirir. Bu ilin birinci
rübündə ümumi daxili məhsul 3,1 faiz
artmışdır. Hesab edirəm ki, bu, çox yaxşı
göstəricidir. Biz bu artımı qeyri-neft sektorunun
hesabına əldə etmişik. Bu ilin birinci rübündə
qeyri-neft sektorunun inkişafı 11,4 faiz olmuşdur".
Neft-qaz gəlirlərindən
asılılığın ilbəil azaldılması məqsədilə
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi istiqamətində
həyata keçirilən tədbirlər son 2 ildə
qeyri-neft sektorunun ümumi daxili məhsuldakı xüsusi
çəkisinin artmasına səbəb olmuşdur. Rəqabətədavamlı
istehsal və emal müəssisələrinin
yaradılması, yerli istehsalın stimullaşdırılması,
sahibkarlara güzəştli maliyyə yardımı mexanizmlərinin
gücləndirilməsi, habelə sənaye potensialının
möhkəmləndirilməsi tədbirləri inkişaf
dinamikasını qeyri-neft sektorunun xeyrinə dəyişmişdir.
Bu sahədə inkişaf tempinin neft-qaz sənayesini əhəmiyyətli
dərəcədə üstələməsi bir sıra beynəlxalq
təşkilatlar və maliyyə qurumları tərəfindən
də müsbət dəyərləndirilir. Asiya
İnkişaf Bankının "Asiyanın inkişafına nəzər
- 2013" adlı nəşrində yer almış iqtisadi
icmal bu baxımdan xüsusi maraq doğurur. Bankın ekspertlərinin
fikrincə, Azərbaycanda 2011-ci ildə müşahidə
olunan durğunluqla müqayisədə 2012-ci ildə
iqtisadiyyatın 2,2 faiz artımı ölkədə qeyri-neft
sektorunun inkişafının keyfiyyətcə yeni mərhələyə
qədəm qoyduğunu göstərir: "2012-ci ildə neft
sektoru azalsa da, digər sahələr sürətlə
inkişaf etmişdir. Neft ixracı tədiyə balansında
cari hesabın daralmasına səbəb olmuş, lakin əsasən
neft və qaz sektoruna qoyulan birbaşa xarici investisiyalar
artmışdır".
Nəşrdə
qeyd olunur ki, Azərbaycan Dövlət Neft Fondundan dövlət
büdcəsinə transfertlər və davamlı dövlət
investisiyaları, eləcə də 2014-cü ildə nəzərdə
tutulan neft hasilatı 2013-cü ildə 3,1, 2014-cü ildə
isə 4,8 faiz iqtisadi artıma səbəb olacaq: "Qeyri-neft
sektorunda inkişafı təşviq etmək və neft gəlirlərindən
asılılığın azaldılması kimi hədəflər
uzunmüddətli inkişafa əsas yaradır. 2013-cü və sonrakı illərdə
inkişafın aparıcı qüvvəsinin qeyri-neft sektoru
olacağı gözlənilir".
Asiya
İnkişaf Bankının ekspertləri hesab edirlər ki,
planlaşdırılan büdcə xərcləri dövlət
investisiyalarını dəstəkləyəcək, habelə
banklarda kapitalın artırılması ilə bağlı Mərkəzi
Bankın qərarı potensial olaraq özəl sektorun kreditləşməsinin
artmasına təkan verəcəkdir. Eləcə də icra
edilməkdə olan regional inkişaf layihələri və
özəl təşəbbüslər tikinti, kənd təsərrüfatı
və xidmət sektorlarında illik artıma müsbət təsir
göstərəcəkdir. Qeyri-neft sektoru hesabına
2013-cü ildə ÜDM artımının 5,3 faiz təşkil
edəcəyi gözlənilir. Bu il ÜDM istehsalı 71
milyard dollar səviyyəsində proqnozlaşdırılır
ki, bu da 2009-cu ilin göstəricisindən 29 milyard dollar
çoxdur. Bu artımın 55 faizinin məhz qeyri-neft sektorunun
hesabına təmin edilməsi qarşıya məqsəd
qoyulmuşdur.
2013-cü
ilin ilk rübündə qeyri-neft sektoru üzrə vergi
daxilolmalarının həcminin əsaslı şəkildə
yüksəlməsi də müsbət gözləntilərə
əsas yaradır. Bu mərhələnin əsas fərqləndirici
xüsusiyyəti də məhz iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi
tədbirlərinin sürətləndirilməsi olmuşdur. Əgər
əvvəlki illərdə iqtisadi yüksəliş əsasən
mədənçıxarma sənayesi hesabına əldə
edilirdisə, hazırda bu, qeyri-neft sektorunun inkişafı sayəsində
baş verir. Qeyri-neft sənayesindəki yüksək artım
yeni müəssisələrin yaradılmasına, mövcud
olanların fəaliyyət dairəsinin genişləndirilməsinə
əsaslanan davamlı sənayeləşmə prosesinin əyani
göstəricisidir.
Ümumilikdə
infrastrukturun müasirləşdirilməsi, iş adamlarına
istehsalyönümlü müəssisələrin
açılması üçün güzəştli kreditlərin
verilməsi, investisiya qoyuluşlarına maneçilik yaradan
bürokratik amillərin aradan qaldırılması, elektron
xidmətlərin həcminin genişləndirilməsi tədbirləri
qeyri-neft sektorunun yüksəlişinə təkan verən
müsbət amillər sırasında xüsusi vurğulana
bilər. "Azərbaycan Respublikası regionlarının
2009-2013-cü illərdə sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramı" çərçivəsində
sahibkarlığın inkişafı istiqamətində həyata
keçirilən tədbirlər səmərəliliyi ilə
diqqəti çəkir. Sahibkarlığa Kömək Milli
Fondu sahibkarların dövlətin maliyyə imkanlarından əlverişli
şərtlərlə bəhrələnməsinin, xüsusilə
qeyri-neft sektorunda investisiya layihələrinin
reallaşdırılması məqsədilə uzunmüddətli
kreditlər almasının səmərəli modelinə
çevrilmişdir. Bu ilin yanvar-may aylarında fondun xəttilə
sahibkarlara 160 milyon manat güzəştli kreditlər
verilmişdir.
Davamlı
və tarazlı inkişafda sənayenin lokomotiv rolunu xüsusi
dəyərləndirən Prezident İlham Əliyevin 2012-ci il
30 dekabr tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilmiş
"Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış"
İnkişaf Konsepsiyasında bu sahənin müasirləşdirilməsi
tədbirləri dolğun əksini tapmışdır.
Konsepsiyada 2020-ci ilədək respublikanın bu sahədə
tarixi ənənələri olan iri şəhər və
rayonlarında yeni sənaye istehsalı müəssisələrinin
yaradılması və həmin müəssisələrdə
innovasiyayönümlü texnologiyaların tətbiqinin
stimullaşdırılması, ixtisaslaşmış və
ümumi təyinatlı sənaye şəhərciklərinin
yaradılması qarşıya məqsəd qoyulmuşdur.
Konsepsiyanın əhatə etdiyi dövrdə xüsusi iqtisadi
zonaların yaradılması və iqtisadi potensial nəzərə
alınmaqla Sumqayıtda neft-kimya, Balaxanıda məişət
tullantılarının emalı, Gəncədə metal
(alüminium) məmulatların istehsalı üzrə sənaye
şəhərciklərinin qurulması nəzərdə
tutulmuşdur. Qeyri-neft sənayesinin ənənəvi istehsal
sahələrinin - kimya, metallurgiya, maşınqayırma,
elektrotexnika, elektronika, yüngül sənaye, yeyinti və
aqroemal sənayesinin və s. inkişafı və ixrac
imkanlarının artırılması ilə yanaşı, rəqabətqabiliyyətli
yeni istehsal sahələrinin yaradılması da dəstəklənir.
Ümumilikdə
yeni sənaye sahələrinin yaradılmasına göstərilən
diqqətin nəticəsi olaraq son 10 ildə qeyri-neft sənayesində
əlavə dəyər istehsalı 1,8 dəfə
artmışdır. Ötən dövrdə ölkədə
metallurgiya sənayesi 2,2, metal məmulatlarının
istehsalı 4, maşın və avadanlığın
istehsalı 2,4, rezin və plastmas məmulatlar istehsalı 3,1,
tikinti materialları istehsalı 2,1 dəfə
çoxalmışdır. Respublikanın qara, əlvan və
nadir metal filizləri ilə zəngin olması
metallurgiyanın, hazır metal məmulatlarının,
maşınqayırma və digər əlaqəli sahələrin
inkişafına imkan verir. Yaxın 3 ildə Gəncə şəhərində
dəmirin birbaşa reduksiyası, poladəritmə və pellet
zavodlarından ibarət metallurgiya kompleksinin inşası nəzərdə
tutulur. 3.800 nəfərin çalışacağı bu
müəssisənin işə salınması ölkədə
metallurgiya sahəsinin inkişafına yeni təkan verəcəkdir.
Bundan əlavə, həmin regionda əlvan və qiymətli
metallardan - qızıl, gümüş və mis hasilatı
ilə məşğul olan daha bir müəssisənin işə
salınması gözlənilir. Hazırda müxtəlif təyinatlı
sənaye parklarının yaradılması ilə
bağlı layihələr üzərində iş gedir.
Bütün
bu tədbirlərin başlıca məqsədi, şübhəsiz,
ölkənin ümumi daxili məhsulunun strukturunda, büdcə
gəlirlərinin formalaşmasında və vergi
daxilolmalarında təbii ehtiyatlar amilinin xüsusi çəkisinin
qeyri-neft sənayesinin inkişafı hesabına
azaldılmasıdır. Həyata keçirilən tədbirlər
artıq müsbət nəticələrin əldə
olunmasına imkan yaradır. Dövlət Statistika Komitəsinin
məlumatına əsasən, 2013-cü ilin yanvar-aprel
aylarında 11,3 milyard manatlıq sənaye məhsulu istehsal
edilmişdir. Sənaye məhsulunun 74,2 faizi mədənçıxarma,
19,3 faizi emal bölməsində, 6 faizi elektrik enerjisi, qaz,
buxar istehsalı, bölüşdürülməsi və təchizatı,
0,5 faizi su təchizatı, tullantıların təmizlənməsi
və emalı bölməsində istehsal olunmuşdur. Sənayenin
neft-qaz sektorunda 1,5 faiz azalma olduğu halda, qeyri-neft sektorunda məhsul
istehsalı 2,8 faiz artmışdır.
Dövlət
başçısı İlham Əliyevin 2011-ci il 21 dekabr
tarixli sərəncamı ilə Sumqayıt şəhərinin
sənaye zonasında Kimya Sənaye Parkının
yaradılması ölkənin qeyri-neft sənayesinin
inkişaf etdirilməsi baxımından ən ciddi layihələrdən
biridir. Yeni müəssisənin inşası nəticə
etibarilə ilə müasir texnologiyalar əsasında rəqabətqabiliyyətli
sənaye məhsulları istehsalına, əhalinin yeni iş
yerləri ilə təmin edilməsinə imkan yaradır.
Magistral və dəmiryol xətlərinin Sumqayıt Kimya Sənaye
Parkına yaxın olması, şəhərcikdə yerləşəcək
emal müəssisələrinin müasir və dünya
standartlarına cavab verən texnoloji avadanlıqlarla, xammal və
yarımfabrikat məhsullarla təmin edilməsi, son məhsulun
Azərbaycanda istehsalı ölkə iqtisadiyyatının
inkişafı üçün yeni və əlverişli
perspektivlər açır.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 5 noyabr 2012-ci il tarixli fərmanı
ilə yaradılmış Yüksək Texnologiyalar Parkı
isə informasiya və kommunikasiya texnologiyaları,
telekommunikasiya və kosmos, enerji səmərəliliyi sahələrində
tədqiqatların aparılması, yeni və yüksək
texnologiyaların hazırlanması baxımından
mühüm əhəmiyyətə malikdir. Sənayeləşmə
siyasətinin davamı olaraq hökumət cari ildən əlverişli
vergi güzəştlərinin tətbiqinə
başlamış, işə cəlb olunan şirkətləri
7 il müddətinə əsas vergilərdən azad
etmişdir.
Qarşıdakı
illərdə informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının da
inkişafı əsas hədəflərdən biri elan
edilmişdir. Bir neçə gün əvvəl
dünyanın nüfuzlu şirkətlərinin, elm xadimlərinin,
ekspertlərinin iştirakı ilə təşkil olunmuş
"Azərbaycanın gələcəyi üçün
növbəti böyük addımlar: Azərbaycanın
neftsonrası iqtisadiyyatı" mövzusunda "Gələcəyə
baxış" Bakı Forumu
respublikamızın rabitə və informasiya sahəsində
ciddi potensiala malik olduğunu bir daha təsdiqləmişdir.
"Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış"
İnkişaf Konsepsiyasında nəzərdə tutulmuş tədbirlər
çərçivəsində keçirilmiş forumda
İKT-nin dünyada müasir inkişaf tendensiyaları,
davamlı tərəqqi prosesindəki rolu və digər aktual
məsələlər ətrafında səmərəli
müzakirələr aparılmışdır.
Forumun
yekunları bir daha göstərdi ki, XXI əsrdə informasiya
və kommunikasiya texnologiyalarının inkişafı Azərbaycanın
sosial-iqtisadi inkişafında ən prioritet sahələrdən
biridir. Prezident İlham Əliyevin dəfələrlə bəyan
etdiyi kimi, ölkəmizin Cənubi Qafqaz bölgəsində
bu sahədə liderlik etməsi kifayət qədər real zəminə
əsaslanır. Azərbaycan neftdən əldə olunan gəlirləri
qeyri-neft sektoruna, o cümlədən nanotexnologiyaların,
informasiya-kommunikasiya infrastrukturunun inkişafına yönəltməyi
qarşıda ciddi hədəflərdən biri kimi müəyyənləşdirmişdir.
İKT-nin
inkişafı təkcə sosial-iqtisadi tərəqqinin
sürətləndirilməsinə töhfələr vermir,
eyni zamanda demokratikləşmə, insan hüquqlarının
qorunması, vətəndaşların sosial müdafiəsi,
sürətlə qloballaşan dünyaya inteqrasiya kimi digər
mühüm sferaları əhatə edir. Zəngin enerji
resurslarına, bir neçə onilliyə kifayət edəcək
karbohidrogen yataqlarına malik olmasına rəğmən, Azərbaycanın
ən yeni tarixi informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının
inkişaf göstəriciləri ilə əlamətdardır.
Qeyd edilən sahə üzrə artım dinamikası aydın
göstərir ki, ölkəmizin yaxın bir neçə il ərzində
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqindən əldə
etdiyi gəlirlərin miqyası neftdən qazanılan mənfəətə
bərabər olacaqdır.
Respublikamız
neft ehtiyatlarına görə dünyada 19-cu, istehsalına
görə isə 29-cu ölkə olsa da, hazırda həyata
keçirilən siyasətin məqsədi neftdənsonrakı
inkişafın təməlini yaratmaqdır. "Azərbaycan
2020: gələcəyə baxış" İnkişaf
Konsepsiyasında göstərildiyi kimi, qarşıdakı illərdə
əsas hədəf qeyri-neft sektorunu iki, İKT sektorunu
dördqat böyütməkdir. Hökumət hesab edir ki,
2020-ci ilədək ümumi daxili məhsulun
artımını təmin edəcək ən prioritet sahə
məhz informasiya-kommunikasiya texnologiyaları sektoru
olacaqdır. "Gələcəyə baxış"
Bakı Forumunda bildirildiyi kimi, hazırda Azərbaycanın
İKT-dən illik gəliri 2 milyard manat təşkil edir və
2020-ci ildə bu məbləğin 9 milyard manata
qaldırılması planlaşdırılır. Əsas məqsəd
neftdənsonrakı inkişafın təməlini qoymaq, gələcək
inkişafı təmin edəcək neftsiz iqtisadiyyatı irəliyə
aparmaqdır. Bununla yanaşı, yaxın 8-10 ildə
nanotexnologiyaların inkişafı da respublikamız
üçün mühüm məqsədlərdən biri
olaraq qalacaqdır.
Hazırda
bu məqsədlərin reallaşdırılması
baxımından əsas məqsəd Azərbaycanda yeni
dövrün tələblərinə cavab verən müasir
informasiya infrastrukturunun, habelə informasiya və kommunikasiya məhsulları
sektorunun yaradılmasıdır. Ölkə rəhbərinin
2012-ci il 15 mart tarixli "Azərbaycan Respublikası Rabitə
və İnformasiya Texnologiyaları Nazirliyinin tabeliyində
İnformasiya Texnologiyalarının İnkişafı Dövlət
Fondunun yaradılması haqqında" sərəncamı
informasiya-kommunikasiya texnologiyaları sektorunda fəaliyyətin
stimullaşdırılmasına, bu sahədə
innovasiyaların tətbiqinin, habelə tətbiqi elmi-tədqiqat
işlərinin genişləndirilməsinə xidmət edir.
İnformasiya texnologiyaları sahəsində
istehsalyönümlü fəaliyyətin dəstəklənməsi,
bu sahəyə yerli və xarici investisiyaların cəlb
olunması üzrə işlərə təkan verilməsi məqsədilə
yaradılmış fond İKT sahəsində azad rəqabət
mühitinin gücləndirilməsi, əmək
resurslarının, habelə texnoloji parkların və insan
resurslarının inkişafı istiqamətindəki layihələri
maliyyələşdirir.
Azərbaycanın
bu sahədəki uğurları müxtəlif beynəlxalq təşkilatların
hesabatlarında da dolğun əksini tapır. Ümumdünya
İqtisadi Forumunun (ÜİF) informasiya
texnologiyalarının inkişafına dair 2012-ci il üzrə
hesabatında (Global Information Technology Report 2012) dünyanın
142 ölkəsinin şəbəkə
hazırlığı indeksi əksini tapmışdır. Azərbaycan
həmin reytinq cədvəlində 3,9 balla 61-ci yerdə qərarlaşaraq,
ötənilki mövqeyini 9 pillə
yaxşılaşdırmışdır. İnternetdən
İstifadə Üzrə Beynəlxalq Statistika Təşkilatının
(Internet World Stats - IWS) açıqladığı 2011-2012-ci
illər üzrə hesabatında göstərilir ki, Azərbaycanda
internetdən istifadə edənlərin sayı ümumi əhalinin
65 faizi səviyyəsindədir. Azərbaycan bu göstərici
üzrə də region ölkələri arasında lider
mövqeyə sahibdir. Hesabatda bildirilir ki, internetdən istifadə
edənlərin sayı Rusiyada ümumi əhalinin 43,
Qırğızıstanda 39,3, Qazaxıstanda 34,1, Ukraynada 33,9,
Moldovada 30,9, Gürcüstanda 28,3,
Özbəkistanda 26,8, Türkmənistanda cəmi 1,6 faiz
olmuşdur. Azərbaycanın göstəricisi Latın
Amerikası və Karib bölgəsi, həmçinin Yaxın
Şərq, Asiya və Afrika ölkələrindəki orta
göstəricidən yüksəkdir.
"Gələcəyə
baxış" Bakı Forumu bir daha göstərmişdir ki,
ölkədə İKT-nin inkişafında başlıca məqsədlərdən
biri neft gəlirlərini iqtisadiyyatın qeyri-neft sektoruna
yönəltmək, tarazlı və davamlı inkişafı
stimullaşdırmaq, "Holland sindromu"na yol verməməkdir.
Strateji məqsəd, eyni zamanda, "Əsrin müqaviləsi"
nümunəsində neftin gətirdiyi uğur estafetini davam
etdirərək yüksək texnologiyalar üzrə xüsusi
iqtisadi zona (texnopark) ideyasını reallaşdırmaq, Azərbaycanı
informasiya texnologiyalarının istehsalı və ixracı
üzrə regional mərkəzə çevirmək,
xüsusi texnoloji tutumlu, elmi-texniki məhsulların və
proqram məhsullarının hazırlanması, istehsalı
üzrə regional bazar yaratmaq, həmçinin istehsal
edilmiş məhsulları digər ölkələrə ixrac
etməkdir. Üç əsas
şərt - regionda İKT-nin inkişafına diqqətin
artırılması, uğurlu neft siyasəti sayəsində
Azərbaycanın iqtisadi nüfuzunun artması və elmtutumlu
məhsulların böyük nəqliyyat xərci tələb
etməməsi okeana birbaşa çıxışı
olmayan Azərbaycanda bu prioritet sahənin inkişafına əsas
verir. Digər tərəfdən, Azərbaycanın əlverişli
coğrafi mövqeyi və ölkə ərazisindən
keçən Trans-Asiya-Avropa fiber-optik kabel magistralı region
ölkələrinə informasiya xidməti göstərəcək
infrastrukturun yaradılması ideyasını reallığa
çevirmək imkanı verir.
Ümumilikdə
"Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış"
İnkişaf Konsepsiyası cəmiyyətin bütün sahələri
üzrə dinamik inkişafın təmin edilməsinin strateji
hədəflərini
özündə ehtiva edir. İnanırıq ki, Prezident
İlham Əliyevin yürütdüyü siyasət nəticəsində
konsepsiya ilə qarşıya qoyulmuş məqsədlər
reallığa çevriləcək, Azərbaycan
qarşıdakı illərdə inkişaf etmiş ölkələrlə
eyni cərgədə dayanmaq imkanı qazanacaqdır.
Müşfiq ATAKİŞİYEV,
iqtisad elmləri doktoru, professor
Azərbaycan.-2013.- 22 iyun.- S.8.