Strateji hədəfləri fəth edən
yeni təfəkkürlü lider
2003-2011-ci illər ərzində əsas kapitala yönəldilən investisiyaların həcmi əhəmiyyətli şəkildə artmış, 2010-cu ildə 2003-cü illə müqayisədə 2,9, o cümlədən daxili investisiyalar üzrə 7,7 dəfə çoxalmışdır. Təhlil olunan dövrdə daxili investisiyaların ümumi investisiyalarda xüsusi çəkisi 24,8 faizdən 75,7 faizə qədər artmış, xarici investisiyaların payı isə müvafiq olaraq 75,2 faizdən 24,3 faizə qədər enmişdir. Yalnız 2003-2010-cu illər ərzində Azərbaycan iqtisadiyyatına yönəldilmiş 84,3 milyard dolların 45,1 milyardı xarici sərmayələr olmuşdur ki, bunun da yalnız üçdəiki hissəsi birbaşa xarici investisiyalardır. Xarici investisiyalar cəlb etməklə yanaşı, Azərbaycan eyni zamanda sərmayə ixrac edən ölkəyə çevrilmiş və son 8 ildə başqa dövlətlərə 5,7 milyard dollarlıq və ya hər il orta hesabla 711 milyon dollar sərmayə yatırmışdır. Bu müddət ərzində ölkəmizdə 161 sənaye müəssisəsi və obyekti, Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft boru və Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəmərlərinin Azərbaycan hissəsi, 490 kilometr uzunluğunda avtomobil yolları, 4 Beynəlxalq Hava Limanı, 3 metro stansiyası, Bakı Beynəlxalq Avtovağzal Kompleksi, 737 kilometr uzunluğunda qaz kəmərləri istifadəyə verilmiş, 1,3 milyon nömrəlik avtomat telefon stansiyaları tikilmiş və ya yenidən qurularaq istismara verilmişdir. Eyni zamanda, bu dövr ərzində ümumi sahəsi 13,2 milyon kvadratmetr olan 101,3 min yeni mənzil, 3,9 min çarpayılıq xəstəxana, növbədə 5,1 min xəstəni qəbul edən ambulatoriya-poliklinika müəssisələri, 323,2 min şagird yerlik ümumtəhsil məktəbi, 7,9 min yerlik məktəbəqədər uşaq müəssisələri, 23 Olimpiya İdman Kompleksi və digər mühüm sosial-mədəni obyektlər tikilib istifadəyə verilmişdir.
Aparılan təhlil və araşdırmalardan aydın olur ki, 2003-2011-ci illərdə büdcə və vergi (fiskal) siyasətinin əsas məqsədi dövlət büdcəsini əhalinin maddi rifah halının yaxşılaşdırılmasına, gəlirlərinin və məşğulluq səviyyəsinin yüksəldilməsinə, ölkə iqtisadiyyatının idarə olunmasına, neft sektorundan yüksək gəlirlilik əldə edildiyi orta və uzunmüddətli perspektivdə vəsaitlərdən maksimum səmərəli istifadə edilməsinə, maliyyə intizamının gücləndirilməsinə, həmçinin qeyri-neft sektorunun dayanıqlı inkişaf tempinə, ölkənin makroiqtisadi vəziyyətinin sabit saxlanılmasına, maliyyə və iqtisadi böhranın, həmçinin inflyasiya təzyiqlərinin mümkün qədər azaldılmasına ölkənin dinamik inkişafının stimullaşdırılması üçün əsas maliyyə mənbəyinə və iqtisadi alətinə çevirmək olmuşdur.
Fiskal siyasətin yuxarıda qeyd olunan hədəflərinin reallaşdırılması nəticəsində 2003-2010-cu illərdə dövlət büdcəsinin gəlirləri və xərcləri əhəmiyyətli şəkildə artmışdır. Təhlili aparılan dövrdə büdcə gəlirlərinin orta artım tempi 40,4 faiz, xərcləri isə 40,1 faiz təşkil etmişdir. Dövlət büdcəsi gəlirlərinin ÜDM-ə faiz nisbəti 2003-cü ildə 17,1 faiz, xərclərinin isə 17,3 faiz təşkil etdiyi halda, 2010-cu ildə müvafiq olaraq bu nisbət 27,4 faiz və 28,3 faizə bərabər olmuşdur. 2003-cü illə müqayisədə gəlirlər 9,3, xərclər isə 9,5 dəfə artmışdır. Büdcə göstəricilərinin ÜDM-ə faiz nisbətinin və əvvəlki dövrlərlə müqayisədə artımı 2003-2011-ci illər üzrə Azərbaycan Respublikasının büdcə-vergi siyasətinin əsas istiqamətləri son nəticədə əhalinin maddi rifah halının yaxşılaşdırılmasına və ölkə iqtisadiyyatının dinamik inkişafının stimullaşdırılmasına xidmət etmişdir. Büdcənin əsas gəlir mənbəyi olan vergilərin vaxtında və tam ödənilməsinin təmin edilməsi, vergi bazasının genişləndirilməsi, vergi ödəyicilərinə xidmətin beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılması, həmçinin vergi orqanları ilə vergi ödəyiciləri arasında münasibətlərin daha da təkmilləşdirilməsi məqsədilə qəbul edilmiş, 2005-2007-ci illəri əhatə edən "Vergi inzibatçılığının təkmilləşdirilməsi Dövlət Proqramı"nda nəzərdə tutulmuş tədbirlərin icrası nəticəsində dövlət büdcəsi gəlirlərinin əhəmiyyətli artımı təmin edilmişdir. Eyni zamanda, büdcə gəlirlərinin artmasını şərtləndirən səbəblərdən biri də "Azərbaycan Respublikası gömrük sisteminin 2007-2011-ci illərdə inkişafına dair Dövlət Proqramı"nın qəbul edilməsi və uğurla reallaşdırılması olmuşdur.
Büdcə gəlirlərinin artımı sosial proqramların da maliyyələşdirilməsində öz bəhrəsini vermişdir. Eyni zamanda, sosial xarakterli proqramlarla yanaşı, ölkə iqtisadiyyatı üçün əhəmiyyətli hesab olunan digər mühüm sənədlər təsdiqlənmişdir ki, həmin sənədlərin maliyyə mənbəyi kimi dövlət büdcəsi çıxış etmişdir. Bu sənədlərdən "2008-2015-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında əhalinin ərzaq məhsulları ilə etibarlı təminatına dair Dövlət Proqramı"nın icrası məqsədilə 2009-cu ildə 22,7, 2010-cu il dövlət büdcəsindən 106,0 milyon manat vəsait ayrılmışdır. O cümlədən, kiçik və orta sahibkarlığın inkişaf etdirilməsi məqsədilə Sahibkarlığa Kömək Milli Fondundan 2003-cü ildə 10,7, 2004-cü ildə 18,5, 2005-ci ildə 36,3, 2008-ci ildə 87,8, 2009-cu ildə 129,5, 2010-cu ildə 44 milyon manat həcmində vəsait ayrılmışdır. Ümumilikdə 2003-2010-cu illərdə ayrı-ayrı xərc komponentləri üzrə götürdükdə ümumi dövlət xidmətləri xərcləri orta hesabla 31 faiz, müdafiə 38,4 faiz, məhkəmə hakimiyyəti, hüquq-mühafizə və prokurorluq 28,4 faiz, təhsil 26,2 faiz, səhiyyə 33,8 faiz, sosial müdafiə və sosial təminat 26,4 faiz, mədəniyyət, incəsənət, informasiya, bədən tərbiyəsi və digər kateqoriyalara aid olmayan sahədə fəaliyyət 28,7 faiz, mənzil və kommunal təsərrüfatı 35,1 faiz, kənd təsərrüfatı, meşə təsərrüfatı, balıqçılıq və ovçuluq, ətraf mühitin mühafizəsi 32,7 faiz, sənaye, tikinti və faydalı qazıntılar 2,2 dəfə, nəqliyyat və rabitə 10,2 faiz, iqtisadi fəaliyyət 3,2 dəfə, əsas bölmələrə aid edilməyən xidmətlər üzrə 56,3 faiz artmışdır.
Bütün bunlarla yanaşı, ölkədə kredit sisteminin və kreditləşdirmə prosesinin təkmilləşdirilməsi, əhalinin banklara olan inamının bərpa edilməsi istiqamətlərində atılan addımlar və həyata keçirilən islahatlar nəticəsində kredit təşkilatları tərəfindən qoyulan kreditlərin həcmi 2003-cü ildəki 670 milyon manatdan, 2010-cu ildəki 9163,4 milyon manatadək və ya 13,7 dəfə artmışdır. Əhalinin bank sektoruna olan inamının artmasının əsas göstəricisi kimi 2003-cü ildə bank sektoruna 644,4 milyon manat depozit qoyulmuşdursa, 2010-cu ilin sonuna bu rəqəm 5448,8 milyon manat təşkil etmişdir ki, bu da 8,5 dəfə artım deməkdir.
Aydındır ki, həyata keçirilən
bütün tədbirlərin başlıca məqsədini
ölkədə insanların yaşayış şəraitinin
yaxşılaşdırılması, həyat səviyyəsinin
yüksəldilməsi və s. kimi sosial məsələlər
təşkil edir. 2003-cü ildən etibarən bu istiqamətlərdə
çoxsaylı tədbirlər, islahatlar həyata keçirmək,
normativ-hüquqi sənədlər qəbul etməklə
yanaşı, əhalinin rifah halının
yaxşılaşdırılması istiqamətində əldə
olunmuş nailiyyətləri davam etdirmək, yoxsulluq səviyyəsinin
daha da azaldılmasını, habelə bununla bağlı
BMT-nin qəbul etdiyi "Minilliyin İnkişaf Məqsədləri"ndən
irəli gələn vəzifələrin ölkə
xüsusiyyətləri nəzərə alınmaqla yerinə
yetirilməsini təmin etmək məqsədilə
"2008-2015-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında
yoxsulluğun azaldılması və davamlı inkişaf
Dövlət Proqramı" (YADİDP) qəbul edilmişdir.
Proqramda əsas strateji məqsədlər müəyyənləşdirilmiş
və konkret müsbət nəticələr əldə edilmişdir.
Məsələn, makroiqtisadi sabitliyi saxlamaqla və qeyri-neft
sektorunu tarazlı inkişaf etdirməklə davamlı iqtisadi
artımın təmin edilməsi istiqaməti üzrə
2009-cu ildə ümumi daxili məhsulun (ÜDM) artım tempi
9,3 faiz, o cümlədən qeyri-neft sektoru üzrə 3,7 faiz
təşkil etmiş, adambaşına ÜDM-in həcmi 4033,2
manata (5018,2 ABŞ dolları) bərabər olmuşdur. 2010-cu
ildə ölkə üzrə ÜDM-in həcmi 41,6 milyard
manat olaraq ötən ilə nisbətən 5 faiz və ya
müqayisəli qiymətlərlə 1,8 milyard manat
artmışdır. İl ərzində ÜDM-in
adambaşına düşən həcmi isə 3,7 faiz artaraq
4653,3 manat (5797,8 ABŞ dolları) təşkil etmişdir.
2010-cu ildə qeyri-neft sektoru üzrə ÜDM-in həcmi 18,4
milyard manat təşkil etmiş və ötən ilin
müvafiq dövrünə nisbətən 7,9 faiz
artmışdır, eləcə də ÜDM-də sahənin
xüsusi çəkisi 44,4 faiz təşkil etmişdir.
Bütün bunlarla yanaşı, 2009-cu ildə əhalinin
nominal gəlirləri 9 faiz artmış və 22,6 milyard manat
təşkil etmişdir. 2010-cu
ildə əhalinin nominal gəlirləri 13,3 faiz artaraq 25,6
milyard manata çatmışdır. Əhalinin sərəncamında
qalan gəlirlər adambaşına 2619,6 manat təşkil
etmiş və 2009-cu ilə nisbətən 12,9 faiz
artmışdır. Ölkə iqtisadiyyatında muzdla
çalışan işçilərin orta aylıq əməkhaqqı
325 manat təşkil etmiş və əvvəlki ilin
müvafiq dövrünə nisbətən 9,1 faiz
artmışdır.
Təbii
ki, yoxsulluğu yaradan əsas amillərdən birinin
işsizlik olduğunu nəzərə alaraq, yoxsulluqla
mübarizədə ölkədə əmək qabiliyyətli
əhalinin məşğulluğunun təmin olunması sahəsində
tədbirlərin həyata keçirilməsi önəmli yer
tutur. 2009-cu ildə ölkə üzrə 73,6 min, 2010-cu ildə
52,7 min daimi olmaqla 73 mindən çox yeni iş yeri
açılmışdır. Ölkə vətəndaşlarının
rifah halını yaxşılaşdırmaq məqsədilə
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin müvafiq fərman və
sərəncamlarına əsasən, 2003-2010-cu illər ərzində
yaşa görə əmək pensiyasının baza hissəsi
və sosial müavinətlərin məbləği zaman-zaman
artırılmışdır. Bu sahədə daha sistemli tədbirlərin
reallaşdırılması, ölkədəki
pensiyaçıların pensiya təminatını
yaxşılaşdırmaq məqsədilə Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2008-ci
il 30 dekabr tarixli sərəncamı ilə "2009-2015-ci illərdə
Azərbaycan Respublikasında sığorta-pensiya sisteminin
inkişafına dair Dövlət Proqramı" qəbul
edilmişdir.
Baxılan
müddət ərzində ölkədə məşğulluğun
təmin edilməsi istiqamətində də mühüm
addımlar atılmışdır. Eyni zamanda, atılan ən
mühüm addımlar ölkə başçısı tərəfindən
qəbul edilmiş bir sıra mühüm sənədlərin
icrası nəticəsində mümkün olmuşdur. Belə
ki, 2003-2011-ci illər ərzində əməkqabiliyyətli əhalinin
məşğulluğunu təmin etmək məqsədilə
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2007-ci il 15 may tarixli sərəncamı
ilə "Azərbaycan Respublikasında məşğulluq
strategiyasının həyata keçirilməsi üzrə
Dövlət Proqramı (2007-2010-cu illər)" təsdiq
edilmiş və proqram çərçivəsində əmək
bazarının təkmilləşdirilməsi, onun institusional
inkişafı, məşğulluq sahəsində qanunvericilik
bazasının təkmilləşdirilməsi tədbirləri
həyata keçirilmişdir. Bu istiqamətdə başqa bir
mühüm sənəd isə "Azərbaycan
Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramı (2004-2008-ci illər)" və "Azərbaycan
Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə
sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət
Proqramı"dır. Araşdırmalar göstərir ki,
uyğun strategiya və proqramların icrası nəticəsində
2004-2010-cu illər ərzində ölkə üzrə 912,9
min yeni iş yeri açılmışdır.
Ümumiyyətlə,
son illər həm də Dövlət Neft Fondu və Heydər
Əliyev Fondu tərəfindən həyata keçirilən
çoxsaylı layihələrlə yadda qalmışdır.
Sosial sahələrin inkişafında Heydər Əliyev Fondu
tərəfindən təhsil, mədəniyyət, səhiyyə
və digər sahələrdə həyata keçirilən
proqram və layihələr müstəsna əhəmiyyət
kəsb edir. Bu nəticələr beynəlxalq qurumlar tərəfindən
də müsbət qiymətləndirilmişdir. Məhz bunun nəticəsidir
ki, BMT-nin İnkişaf Proqramının əhalinin rifah səviyyəsini
əks etdirən İnsan İnkişafı Hesabatına əsasən,
Azərbaycan 2005-2010-cu illərdə 34 pillə irəliləyərək
169 ölkə arasında 2005-ci ildə tutduğu 101-ci yerdən
2010-cu ildə 67-ci yerə yüksəlmişdir. 2000-2010-cu illər
üzrə ölkəmiz insan inkişafı indeksinin orta illik
artım tempinə görə MDB məkanında birinci yerə
layiq görülmüş və "orta insan
inkişafı" ölkələri qrupundan "yüksək
insan inkişafı" qrupuna keçmişdir.
Bu gün
elm və təhsil müəssisələrinin kompyuterləşdirilməsi,
beləliklə də gənclərin müasir texnologiyalardan istifadə
vərdişlərinə yiyələnmələrinə
şərait yaradılması, onların virtual dünyaya
çıxışının təmin edilməsi ölkədə
müasir intellektual səviyyəyə malik gənclərin
formalaşdırılması istiqamətində
atılmış məqsədyönlü addımlardır.
"İnkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsinə
nəzər salsaq görərik ki, onlarda uğurun əsas səbəbi
neft-qaz deyil, bilikdir, savaddır, müasirlikdir. Bizdə isə
həm bu olmalıdır, həm də əlbəttə ki, təbii
ehtiyatlar var. Bu amillərin sintezi Azərbaycanı çox
qabaqcıl, müasir ölkəyə çevirəcəkdir"
- deyən ölkə başçısının əsas məqsədi
"qara qızılı insan kapitalına çevirməklə"
Azərbaycan Respublikasında dayanıqlı və sabit
sosial-iqtisadi inkişafa nail olmaqdan ibarətdir. Məhz bu
baxımdan Prezident İlham Əliyevin 2006-cı il 19 oktyabr
tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilən "Azərbaycan
gənclərinin xarici ölkələrdə təhsil
almasına dair Dövlət Proqramı" xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Dövlət başçısının da
vurğuladığı kimi, bu proqram 5, 10 ildən sonra, bəlkə
də daha da gec bəhrə verəcəkdir, amma intellektual gələcəyə
yönəldilən investisiya kimi mütləq
özünü doğruldacaqdır. 2011-ci ilin aprel
ayının məlumatlarına görə, "2007-2015-ci illərdə
Azərbaycan gənclərinin xarici ölkələrdə təhsili
üzrə Dövlət Proqramı" çərçivəsində
740 nəfərin təhsili ilə bağlı xərclər
Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft Fondu tərəfindən
maliyyələşdirilmişdir. Dövlət Proqramında
iştirak edən gənclərin əksər hissəsi
Böyük Britaniya (22,3 faiz), Türkiyə (16,9 faiz), Almaniya
(15,1 faiz) və Fransanın (9,1 faiz) universitetlərində təhsil
alırlar. Proqram çərçivəsində xarici ölkələrdə
oxuyanların 309 nəfəri bakalavr, 307 nəfəri isə
magistratura pilləsində təhsil alırlar. Xarici ölkələrin
universitetlərində bakalavr (mütəxəssis) pilləsində
təhsil alan tələbələrin əksər hissəsi
idarəetmə (91 nəfər), tibb (70 nəfər),
informasiya və kommunikasiya texnologiyaları (52 nəfər) sahələrində,
magistratura pilləsində təhsil alanların əksəriyyəti
bakalavr pilləsində olduğu kimi, əsasən iqtisadiyyat və
idarəetmə (184 nəfər) sahəsində biliklərini
artırırlar. Ali təhsilli kadrların hazırlanması
istiqamətində atılan bu məqsədyönlü
addımlar, həm də elm sahəsində görülən
işlərlə, həyata keçirilən islahatlarla
müşayiət edilir. Məhz bunun bariz nümunəsidir ki,
Azərbaycan Respublikasında elmin inkişaf etdirilməsi məqsədilə
2009-cu il 4 may tarixində "Azərbaycan Respublikasında
2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı üzrə Milli
Strategiya və bu strategiyanın həyata keçirilməsi ilə
bağlı proqram" qəbul edilmişdir. Bu əsasda,
2009-cu ildə Azərbaycan Respublikası Prezidentı
yanında Elmin İnkişafı Fondu
yaradılmışdır. Fond elmin müxtəlif sahələri
ilə bağlı qrant müsabiqələri keçirir ki,
bu da ölkəmizdə elmin maliyyələşdirilməsi
baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Beləliklə,
qeyd edilənlərdən aydın olur ki, cənab İlham Əliyevin
rəhbərliyi ilə Azərbaycan Respublikasında artıq təbii-iqtisadi
imkanlardan istifadə etməklə çox güclü və
dayanıqlı bir iqtisadiyyat formalaşmışdır.
İstər ümumi iqtisadi göstəricilərdə, istərsə
də sənaye, kənd təsərrüfatı, sosial və
s. sahələrə dair göstəricilərin dinamik formada dəyişməsi,
ilbəil artması ölkəmizin iqtisadi qüdrətini və
inkişaf tempini xarakterizə edir.
Eyni zamanda, dünyada davam edən maliyyə
böhranı nəticəsində ayrı-ayrı ölkələrin
iqtisadi vəziyyətinin pisləşdiyini, ÜDM həcminin
azaldığını, investisiya qoyuluşları və
kreditlərin cəlb edilməsi imkanlarının məhdudlaşdığını,
bir çox ölkələrin milli pul vahidlərinin devalvasiya
edildiyini, işsizlik səviyyəsinin artdığını
və bütün bunların Azərbaycanda ciddi formada hiss
edilmədiyini nəzərə alsaq, ölkəmizin iqtisadi
qüdrətini təsəvvür etmək olar. Uzağa getmədən,
MDB ölkələrinin timsalında iqtisadi böhranın
ümumi mənzərəsi ilə tanışlıqdan
aydın olur ki, bir çox qonşu respublikalarda iqtisadi vəziyyət
kəskin şəkildə pisləşmiş və 2009-cu
ilin əvvəlindən, ölkənin iqtisadi durumunu xarakterizə
edən makroiqtisadi göstəricilər aşağı
düşmüşdür. Konkret olaraq, bu ölkələrdə
ÜDM 9 faiz, sənaye istehsalı 14 faiz, o cümlədən
ölkələr üzrə, Rusiyada 14 faiz, Qazaxıstanda 1,5
faiz, Belarusda 4,6 faiz, Qırğızıstanda 12,7 faiz,
Ukraynada 29,6 faiz və s. azalmışdır. Təsadüfi
deyil ki, artıq öz iqtisadi inkişaf yolu olan, qlobal maliyyə
böhranının təsirini minimum həddə endirməyi
bacaran Azərbaycanın uğurları dünyada diqqətlə
izlənilir və ölkəmizin inkişaf tempini təmin edən
şərtlər geniş təhlil obyektinə çevrilir.
Bunu son vaxtlar dünyanın aparıcı mətbu
orqanlarında Azərbaycanın iqtisadi artımına dair dərc
olunan yazılardan, beynəlxalq reytinq agentliklərinin ölkəmizə
verdiyi qiymətlərdən də əyani görmək
mümkündür. İnternet saytlarında aparılan
araşdırmalardan aydın olur ki, Böyük Britaniyada nəşr
edilən "Financial Times" qəzeti də Azərbaycanın
investisiya imkanlarını şərh edərək yazır
ki, qlobal maliyyə böhranı Azərbaycan iqtisadiyyatına
təsir göstərməyib. Ölkə iqtisadiyyatında son
on ildə 900 faiz artım olduğunu qeyd edən qəzet bu
inkişafda özəl sektorun böyük rol
oynadığını xüsusi vurğulayıb. Məqalədə
o da qeyd edilir ki, Mərkəzi Asiya regionunun digər ölkələri
böhrandan çıxmaq üçün səylər
göstərdiyi halda, Azərbaycanda sürətli dinamik
iqtisadi artım müşahidə olunur. Ölkəmizdə əlverişli
investisiya mühitinin olduğunu qeyd edən "Financial
Times"ın beynəlxalq ekspertlərin fikirlərinə əsaslanaraq
bundan sonra da Azərbaycana daha çox investisiya cəlb ediləcəyini
xüsusi vurğulayır. Eyni zamanda, nüfuzlu "The
Economist" yazır ki, beynəlxalq maliyyə böhranı hələ
bir neçə illər boyu davam edəcəkdir, bununla belə,
Azərbaycan sürətlə inkişaf edərək liderlər
sırasında yer alacaq.
Bütün
bunlar cənab İlham Əliyevin hakimiyyəti dövründə
- 2003-2011-ci illərdə əldə edilən uğurların
bir qismidir. Lakin ümumiləşdirsək görərik ki,
Prezident İlham Əliyevin sayəsində:
- Azərbaycan
regionun aparıcı dövlətinə çevrilmişdir.
Belə ki, ölkəmiz hazırda regionun ümumi daxili məhsulunun
80 faizə qədərini verir;
- əsası
ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən qoyulan
özünəməxsus milli inkişaf modelimizi
formalaşdırdı, onun elmi əsaslara söykənən
milli, sosial-iqtisadi məzmunlu inkişaf modelini qurdu. Bu əsasda
ölkədə enerji, nəqliyyat və ərzaq təhlükəsizliyi
təmin edildi. Azərbaycan transmilli layihələrin təşəbbüscüsü,
icraçısı və maliyyələşdiricisi oldu.
Ölkə başdan-başa yenidən qurularaq
abadlaşdırıldı. Zəruri infrastrukturlar
yaradıldı. Azərbaycan Cənubi Qafqazın ən
güclü və modern dövlətinə çevrildi;
- 155
dövlətin dəstəyi ilə BMT Təhlükəsizlik
Şurasının qeyri-daimi üzvü seçildi. Ölkədə
həyata keçirilən sosial siyasət öz bəhrəsini
verir. Azərbaycanın inkişafı artıq dəfələrlə
ölçülür.
Bu
yüksəlişi rəqəmlərlə qeyd etdikdə
görürük ki, ölkə iqtisadiyyatının həcmi
3 dəfə artıb. Azərbaycan ümumi daxili məhsul
istehsalının illik artım tempinə görə
dünyanın lider dövlətləri sırasında yer
alıb; dövlət büdcəsi 17 dəfə artaraq 20
milyarda çatıb; ölkənin strateji valyuta ehtiyatları
25,3 dəfə artıb və hazırda valyuta
ehtiyatlarımızın miqdarı 40 milyard dollardan
çoxdur; nominal orta aylıq pensiya 6,1 dəfə artıb,
orta pensiya 200 dollara çatıb; bank aktivlərinin həcmi
10,4 dəfə çoxalıb.
Baş
verən bir sıra "enmələr" və
"azalmalar" da əslində xalqın güzəranına
müsbət təsir göstərib. Belə ki, yoxsulluq səviyyəsi
49 faizdən 7,6 faizə enib; son 3 ildə internet xidmətlərindən
istifadə haqları 10 dəfədən çox
aşağı salınıb; Azərbaycanın valyuta
ehtiyatları xarici dövlət borcunu 10 dəfədən
çox üstələyib.
Dünyanı
maliyyə və iqtisadi böhranın bürüdüyü,
bu səbəbdən Avropa İttifaqının dağılmaq
təhlükəsi ilə üz-üzə qaldığı
və Avropa dövlətləri əhalisinin sosial
narazılığının artdığı, bəzi
dövlətlərin kredit reytinqinin aşağı
düşdüyü vaxtda Azərbaycanın "dəfələrlə"yə
söykənən sürətli inkişafı fantastik təsir
bağışlayır. Üstəlik, elə göstəricilərimiz
var ki, dünyada analoqu yoxdur.
İnkişafın
daha bir neçə analoqsuz məqamlarına nəzər
salaq:
Davos
İqtisadi Forumunun hazırladığı cədvələ
görə, Azərbaycan rəqabət qabiliyyətinə əsasən
MDB-də 1-ci, dünyada 18-ci yerdədir;
Hər il
məcburi köçkünlərin mənzil şəraitinin
yaxşılaşdırılmasına 300 milyon manat vəsait
xərclənir;
Son 9 ildə
qaçqınlar və məcburi köçkünlər
üçün 71 yeni tipli qəsəbə
salınmış, çoxmərtəbəli binalardan ibarət
məhəllə və həyət evlərinə 23 mindən
çox məcburi köçkün ailəsi
köçürülmüşdür;
Həmin
dövrdə daimi yaşayış yerini tərk etmiş
insanlar üçün 129 məktəb, 43 uşaq
bağçası, 47 tibb müəssisəsi, 34 rabitə evi
tikilmişdir;
Qərb
bölgəsində baş vermiş zəlzələnin nəticələrinin
aradan qaldırılmasına, əhalinin uçmuş evlərinin
yenidən tikilərək özlərinə verilməsinə
300 milyon manat xərclənmişdir.
Bundan əlavə,
keçmiş SSRİ məkanında Azərbaycanda əhalinin
batmış əmanətləri ən qısa müddətdə
və ən yüksək əmsalla qaytarıldı.
Hazırda
Azərbaycanın inkişaf etmiş ölkələr
sırasına daxil olması başlıca məqsəddir.
Ölkə
rəhbərinin uzaqgörənliyi, düşüncəsi və
yüksək idarəetmə qabiliyyəti nəticəsində
ölkəmiz dünya maliyyə böhranından nəinki təsirləndi,
hətta artımla çıxdı;
Ölkəmiz
Cənubi Qafqazda söz yiyəsinə çevrildi;
İnvestisiya
qoyulan ölkədən, investisiya qoyan ölkəyə
çevrildi;
İnsan
kapitalını canlandırmaq bir nömrəli vəzifə
kimi gündəmə çıxarıldı;
Azərbaycanda sosial-iqtisadi, inkişaf, sosial təminat,
ordu quruculuğu baxımından işlər gücləndirildi;
Daha iri
planda layihələrin həyata keçirilməsinə start
verildi. Bu kimi ümumiləşmələri çox demək
olar.
Hazırda
ölkə iqtisadiyyatının şaxələndirlilməsi,
biliklərə əsaslanan iqtisadiyyatın qurulması,
innovasiyayönümlülüyü əsasında rəqabətqabiliyyətliliyin
artırılması istiqamətləri üzrə işlər
sürətlə getməkdədir.
Yekun
olaraq bir faktı qeyd etmək kifayətdir ki, nəinki müstəqilliyini
yeni qazanmış MDB respublikalarında, hətta
dünyanın uzun illər ərzində sürətlə
inkişaf etmiş ölkələrində ciddi tənəzzülün
baş verdiyi bir vaxtda - istər 2003-2008, istərsə də
2009, 2010, 2011 və 2012-ci illərin milli iqtisadiyyatımız
üçün nəzərəçarpacaq uğurlarla
başa çatması, ölkə iqtisadiyyatının
böhran "küləyindən" məharətlə
qorunması, artıq dünyanın nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlarını,
aparıcı dünya universitetlərinin iqtisadçı
alimlərini təəccübləndirməkdədir. Artıq
bu alimlər və təşkilatlar əsası ümummilli
lider Heydər Əliyev tərəfindən qoyulmuş və
Prezident İlham Əliyev tərəfindən qurulmuş Azərbaycan
Respublikasının iqtisadi inkişaf modelini öyrənmək
və digər ölkələrdə də tətbiq etmək
istiqamətində düşünürlər.
Bu, cənab Prezidentin mahir idarəçilik bacarığının nəticəsidir. ölkə rəhbəri İlham Əliyevin bu idarəçilik dəst-xətti nəinki ölkəmizdə, dünyada öyrənilməkdədir. Gələcəyə baxış 2020 - inkişaf konsepsiyasındakı hədəfləri uğurla fəth etmək üçün belə işi görməkdə bacarığı ilə dünyaya səs salan Prezident İlham Əliyevə çox ehtiyacımız var. Onu xalqımız sevir və uzun müddət ərzində Prezident görmək istəyir. Hesab edirik ki, bu, obyektiv zərurətdir.
İsa ALIYEV,
AMEA İqtisadiyyat İnstitutunun
direktoru, iqtisad elmləri doktoru, professor
Azərbaycan.-2013.- 26 iyun.- S.6.