Şuşa Azərbaycanın mədəniyyət
rəmzidir
Şuşanın
işğalından 21 il ötür
Azərbaycanlı ruhunun ən parlaq və ən təkrarsız nümunəsi olan Şuşanın yaranması, inkişafı və yüksəlişi XVIII əsrdə Qarabağ xanlığının əsasını qoyan Pənah xanın (1747-1759) adı ilə bağlıdır. Əlçatmaz bir yüksəklikdə salınan şəhərin ətrafında ilk dəfə onun təşəbbüsü ilə möhkəm divarlar çəkilib və Şuşa alınmaz bir qalaya çevrilib. Onun el arasında həm də "Qala" adlandırılması bununla əlaqədardır. Qarabağ silsiləsində dəniz səviyyəsindən 1400-1800 metr yüksəklikdə yerəşən Şuşada 17 məhəllə, 17 hamam, 17 bulaq, 17 məscid vardı. Yuxarı məhəllə 8, Aşağı məhəllə 9 yerə ayrılırdı.
Şuşa yeganə şəhərdi ki, əsası qoyulandan, bütün mədəni aləmdə olduğu kimi, küçələrinə daş döşənib, kürəbəndlər salınıb. Şəhərdəki tarixi abidələrin isə sayı-hesabı yoxdur - Qala divarları və Qala qapısı, zindanlar, karvansaralar, Yuxarı və Aşağı Gövhər Ağa məscidləri, Hacıquluların, Zöhrabbəyovların, Mehmandarovların, Xanbikə xanımın, Əsəd bəyin malikanələri, Xan qızının evi və böyük ürəklə tikdirdiy bulaq...
Şəhərin siyasi, iqtisadi və mədəni mərkəz kimi təşəkkülündə Qarabağ xanlığı hansı rolu oynayırdısa, xanlığın həyatını da Şuşasız təsəvvür etmək mümkün deyildi. Eyni zamanda Şuşanın coğrafi mövqeyi elə idi ki, beynəlxalq ticarət yollarının üstündə idi və arasıkəsilmədən gələn qonaqlar bu gözəl şəhərin şöhrətini özlərilə dünyanın hər tərəfinə aparırdılar. Hələ o vaxtlar Şuşanın gümüşdən açarları və öz pul vahidi vardı. Qarabağ xanlığında - Şuşada dövlət müstəqilliyinin əsas rəmzlərindən olan pənahabadi adlanan gümüş pullar zərb olunurdu.
1763-1806-cı illərdə - İbrahim xanın dövründə şəhər çox sürətlə inkişaf elədi, genişləndi və daha möhkəm qala divarlarına sahib oldu. Ancaq bu möhtəşəm qala divarları da İbrahim xanı, Şuşanı və bütövlükdə Qarabağ xanlığını gələcək bəlalardan və təhlükələrdən qoruya bilmədi. Belə ki, o vaxtlar Rusiyanın Qafqazda işğalçılıq siyasəti get-gedə güclənirdi və 1804-cü ildə Gəncənin süqutundan, Cavad xanın qətlindən sonra Şuşanın göylərində də qara buludlar dolanmağa başladı. Qarabağ erməniləri işğalçılarla gizli əməkdaşlıq edir, xanlığa sarsıdıcı zərbələr vururdular. Belə bir mürəkkəb şəraitdə - 1805-ci ilin 14 mayında İbrahim xan Rusiya ilə Kürəkçay müqaviləsini bağlamağa məcbur oldu. Müqaviləyə əsasən, Qarabağ xanlığı məhz Azərbaycan torpağı kimi Rusiya imperiyasına ilhaq olunurdu və onun idarəçiliyinə heç vaxt heç kəsin müdaxilə etmək səlahiyyəti yox idi.
Lakin 1806-cı ildə İbrahim xan ailəsilə birlikdə xaincəsinə qətlə yetirildi. O qanlı hadisəni rus ictimaiyyəti sükutla qarşıladı. Romanovlar nəslinin İbrahim xana qarşı etdiyi cinayətin bədəlini isə sonuncu rus imperatoru özünün və ailə üzvlərinin həyatı ilə ödəməli oldu...
Hadisələr sürətlə inkişaf edirdi və az sonra İbrahim xanın yerinə çarın xüsusi fərmanı ilə, Kürəkçay müqaviləsində də nəzərdə tutulduğu kimi, oğlu Mehdiqulu xan (1806-1822) təyin olundu. Ancaq çox keçmədi çar hökuməti yenə müqavilə şərtlərini kobud şəkildə pozdu və 1822-ci ildə ümumiyyətlə Qarabağ xanlığını ləğv etdi. Sonrakı illərdə xanlığın ərazisi dəfələrlə dəyişdirildi, ayrı-ayrı qəzalara parçalandı, amma bütün bunlar Qarabağın şanlı tarixini, onun dövlətçilik ənənələrini unutdura bilmədi. 1918-ci ildə Azərbaycan müstəqilliyini elan edən kimi Şuşa yenə əvvəlki ərazilərilə Qarabağ general-qubernatorluğunun mərkəzinə çevrildi.
Yüzlərlə, minlərlə yetirməsi
olan Şuşa məktəblərinin sayı da, sanbalı da
dünyaya bəxş etdiyi ziyalıları ilə
ölçülməkdədir. O dövrdə
Qarabağın mərkəzi kimi, şəhərdə
teatrla, musiqi ilə yanaşı elm, maarif də sürətlə
inkişaf edirdi. Vaxtilə Şərq dillərinin və mədəniyyətinin
öyrənilməsində müstəsna rolu olan mədrəsələri
XIX əsrin əvvəllərində tədricən Avropa tipli
məktəblər əvəz etməyə başladı.
Şuşada ilk belə məktəb 1826-cı ildə
yaradıldı. Onun ardınca 1830-cu ildə qəza məktəbi,
1849-cu ildə müsəlman-şiə məktəbi,
1874-cü ildə şəhər məktəbi, 1882-ci ildə
Realnı məktəb, 1883-cü ildə Marinski Qız məktəbi,
1893-cü ildə rus-Azərbaycan
məktəbi, 1895-ci ildə 3-cü dərəcəli
xüsusi məktəb və 1896-cı ildə isə Nikolayevski
rus-tatar məktəbi fəaliyyətə başlayıb.
Şuşada eyni zamanda Gövhər ağa, Səməd bəy
Ağayev və Camal bəy Fətəlibəyovun şəxsi
məktəbləri də fəaliyyət göstərirdi. Bu məktəblərdə
Moskva, Peterburq, hətta Berlin, Paris universitetlərini bitirən
müəllimlər dərs deyirdi. Onların, eləcə də
Firidun bəy Köçərli, Fərhad Ağazadə, Azad Əmirov,
Süleyman Sani Axundov, Zəkəriyyə Aslanov, Ağalar bəy
Əliverdibəyov, Səfərəli bəy Vəlibəyov və
Abbas bəy İsmayılbəyov
kimi müəllimlərin, Fərrux bəy Vəzirov, Həmidə
xanım Cavanşir və Bədəl bəy Bədəlbəyli
kimi maarifpərvər insanların səyi nəticəsində
Şuşa həm də dünyada elm-təhsil mərkəzi
kimi şöhrət tapır, orada böyük xəttatlar,
astronomlar, memarlar, həkimlər nəsli
formalaşırdı.
Bir
faktı da qeyd etmək lazımdır: məhz belə məktəblərin
sayəsində o vaxt Qori Müəllimlər Seminariyasında
təhsil alan azərbaycanlı tələbələrin əksəriyyəti
Qarabağdan, xüsusilə Şuşadan idi. Həkimlərdən
Əbdülkərim bəy Mehmandarov, Bəşir Axundov,
Böyük bəy Ağayev, Şəmsi Behbudov və
Qızbəs Əsədova, rəssamlardan Mir Möhsün Nəvvab
ənənələrini ləyaqətlə davam etdirən, bu
gün təsviri sənətdə hadisə sayılan
Toğrul Nərimanbəyov, Nadir Əbdürrəhmanov, Altay
Hacıyev, məşhur xalçaçı rəssam Lətif
Kərimov, heykəltəraşlardan Cəlal Qaryağdı,
Hüseyn Əhmədov və Həyat Abdullayeva, "Azərbaycan"
qəzetinin ilk baş redaktorlarından Xəlil İbrahim və
Ceyhun Hacıbəyli, Haşım bəy Vəzirov,
"Difai" təşkilatının yaradıcısı, məşhur
publisist, sonralar Mustafa Kamal Atatürkün müşaviri kimi fəaliyyət
göstərən Əhməd bəy Ağaoğlu, akademiklərdən
Səttar Əsədov, Lətif İmanov, Cəmil Quliyev, Cəlal
Allahverdiyev, Kamal Abdulla, Nikolay Zinin, Mixail Tuşinski, Qabil İsmayılov, Paşa
Rüstəmov, Nadir Əlişov, Vaqif Fərzəliyev, ilk
qadın akademiklərdən Validə xanım Tutayuq,
professorlardan məşhur ədəbiyyatşünas Əkbər
Ağayev, Fatma Süleymanova, Əmir Həbibzadə, Sayalı
Tağıyeva, İbad Ələkbərov və
başqaları, teatr və kinomuzun unudulmaz simalarından
rejissor və aktyor Şəmsi Bədəlbəyli, Üzeyir
bəy əsərlərinin mahir ifaçılarından Əhməd
Ağdamski, SSRİ xalq artisti Mehdi Məmmədov, xalq artistləri
Barat Şəkinskaya, Məhluqə Sadıqova,
"Koroğlu" filmindən hamının yaxşı
xatırladığı aktrisa Tamilla Ağamirova, təkrarsız
filmləri ilə yaddaşlarda qalan rejissor Lətif Səfərov
da vaxtilə bu ulu şəhərin ab-havası ilə bərabər
məktəblərindəki işığı, nuru da daima
özlərində yaşadan insanlardı.
XIX əsrdə
Şuşada sənətin bütün sahələri sürətlə
inkişaf etməkdəydi. Mir Möhsün Nəvvab, Kor Xəlifə,
Hacı Hüsü, Xarrat Qulu və Molla İbrahimin təşkil
etdikləri məşhur "Məclisi-üns", "Məclisi-fəramuşan"
və "Şərq gecələri" adlı ədəbi-musiqili məclislərilə yanaşı
Şuşada həm də Kərbəlayi Səfərəlinin
nəqqaşlar, Məşədi Əkbərin nüsxəbəndlər,
Kərbəlayi Səfixanın memarlardan ibarət məclisləri
də fəaliyyət göstərirdi. Belə bir mühitdə
istedadlı gənclərin üzə çıxması və
parlaması daha asan idi. Azərbaycan ədəbiyyatının
dünənini və bugününü həmin ab-havada pərvəriş
tapan Qasım bəy Zakir, Xurşudbanu Natəvan, Nəcəf
bəy Vəzirov, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Yusif Vəzir
Çəmənzəminli, Teymur Elçin kimi
yazıçılar olmadan təsəvvür etmək
mümkün deyil. Bir sözlə, Şuşada hamı sənəti
sevirdi və hamı sənətlə məşğul olmasa
da, ondan zövq almağı bacarırdı.E
Böyük
rus şairi Sergey Yesenin deyərdi: "Əgər oxumursansa,
deməli, şuşalı deyilsən". Tədqiqatçıların
fikrincə, İtaliya vokal məktəbi Avropada hansı mərtəbədədirsə,
Şuşa vokal məktəbi də Şərqdə eyni səviyyədə
idi. Bu mənada xanəndələrdən qeyri-adi səs sahibi
Cabbar Qaryağdıoğlu, "Segah İslam" adı ilə
tanınan İslam Abdullayev, "Zabul Qasım"
adını daşıyan Qasım Abdullayev, adı dillər əzbəri
olan Bülbülcan, Məşədi İsi, Məşədi
Məmməd Fərzəliyev, Seyid Şuşinski, Keçəçioğlu
Məhəmməd, Dəli İsmayıl, Mirzə Muxtar, Xan
Şuşinski və Məcid
Behbudov, aşıqlardan Abbasqulu və Nəcəfqulu,
ifaçılardan Azərbaycan tarına yeni bir həyat verən
Sadıqcan, Qurban Pirimov, Məşədi Cəmil Əmirov,
dünya şöhrətli Çingiz Sadıqov, Sərvər
İbrahimov və Fərhad Bədəlbəyli, müğənnilərdən
Bülbül, Rəşid Behbudov və Polad Bülbüloğlu, son illərə
qədər musiqi tariximizin yorulmaz tədqiqatçısı
olan Firudin Şuşinski, Nazim Əliverdibəyov və Fərhəng
Hüseynov, bir də heç vaxt unudulmayacaq kədərli təbəssümü
ilə Anar Məmmədxanov... Onlar hələ yüz illər
sonra da tariximizi bəzəyəcək, bir sarvan kimi
ömür-gün yolunda həmişə yanımızda olan
insanlardır...
Şuşanın,
ümumən Qarabağın bəstəkarlıq məktəbi
həmişə insanları heyrətləndirib və
özünə məftun edib. Bir sözlə, o, dünya incəsənət
tarixində nadir bir hadisədir. Təsəvvür edin - Üzeyir bəy Hacıbəyli,
Zülfüqar və Soltan Hacıbəyovlar, Niyazi, Fikrət Əmirov,
Əfrasiyab Bədəlbəyli, Əşrəf Abbasov, Zakir
Bağırov, Süleyman Ələsgərov, Vasif
Adıgözəlov kimi sənətkarlar olmadan dünya necə
adi, həyat necə solğun görünərdi...
Təəssüf
ki, neçə vaxtdır onların nigaran, didərgin
ruhları Qarabağ səmalarında dolaşmaqda, özlərinə
əbədi bir sükut və rahatlıq axtarmaqdadır. Xatirəsinə
və abidəsinə güllə atılan bu dahilərin
sözündəki, səsindəki, musiqisindəki həqiqətləri
biz vaxtında, həm də axıracan anlasaydıq, kim bilir, bəlkə
indi başqa bir reallıqda, başqa bir dünyada idik...
Şuşa
həm də mərd, mübariz insanları, şanlı hərbçiləri,
müxtəlif illərdə ölkəmizdə dövlət
quruculuğunda xüsusi fəallıq göstərən
övladları ilə məşhurdur. Feldmarşal Bəhmən
Mirzə, general-leytenant Fərəc bəy Ağayev, Cəfərqulu
xan Cavanşir, general-mayor Əmənulla xan Mirzə, general-mayor
Əmir Kazım Mirzə, general-mayor Rzaqulu Mirzə Qacar, Fəzlullah
Mirzə Qacar, ADR-in ilk hərbi naziri Səməd bəy
Mehmandarov, Qarabağın general-qubernatoru Xosrov bəy Sultanov,
qardaşı Sultan bəy Paşa bəy oğlu, Xurşudbanu
Natəvanın həyat yoldaşı general-mayor Xasay xan Usmiyev, general-mayor
Yaqub Quliyev, Böyük Vətən
müharibəsi qəhrəmanları Aslan Vəzirov, Aslan Qaraşarov,
Xanlar Babanlı, Mirzəxan Məmmədov, Aliyyə Rüstəmbəyova
və Gəray Vəlibəyov, ictimai-siyasi xadimlərdən Nəriman
bəy Nərimanbəyov, Azərbaycan istiqlalına ilk imza
atanlardan Xudadat bəy Məlikaslanov, Cavad bəy Məlikyeqanov,
Cəmil bəy Vəzirov və Behbud xan Cavanşir, yaxın
keçmişimizdə məşhur neftçi Süleyman Vəzirov,
daxili işlər nazirləri Əli Kərimov və Xəlil
Məmmədov, Xosrov Ağayev, İdris Məhərrəmov,
eləcə də son dövrlər Şuşanın
müdafiəsində canından keçən yüzlərlə
gənc tariximizin ayrılmaz hissəsi olmaqla həm də nəsillərin
qürur mənbəyidir.
Qarabağ
həyatının daha bir əlamətdar hadisəsini
xatırlamağa dəyər: xəttatlarla, nəqqaşlarla,
rəssamlarla, memarlarla yanaşı tariximizi yaşadanlardan
biri - Azərbaycanın ilk
peşəkar fotoqrafı, məşhur Qacarlar nəslindən
olan polkovnik Əliqulu Mirzə də bu şəhərdə
anadan olub, çar ordusunda yüksək vəzifələrdə
çalışıb, son döyüşdən - rus-yapon müharibəsindən isə
qayıtmayıb. Əliqulu Mirzə hərbi də sevirdi, sənəti
də və hər ikisini yüksəklərə
qaldırmağı bacarırdı. O dövrü
canlandıran fotolarına görə indi həm də ona minnətdarıq.
Birincilərdən
söz düşmüşkən Azərbaycanın ilk
pianoçu qadınları da Şuşadandır. Fortepiano
üzrə ilk ali təhsil alan Firuzə xanım Qacar və Nəzirə
xanım Şah Mirzənin çıxışları o
dövrdə Qafqazın mədəni həyatında əsl
hadisə idi. Bir sözlə, bu şəhərdə tarixi
yaradanlar da vardı, bu tarixi yazanlar da, onu böyük bir sevgi
ilə şəkillərə çevirib gələcək nəsillərə
çatdıranlar da.
Bu yurdun qədim
və dəyişməyən tarixini indi də Şuşa
mağarası, Cıdır düzü, Topxana,
Bağırqan, Dovtələb, Yeddiqat, Qırxpilləkən,
Xəzinə qayası, Kirs və Qırxqız dağları
öz sirli qoynunda gizlətməkdə,
gözüyaşlı İsa bulağı, Turşsu, Meydan
bulağı, Qarqar çayı dünyaya bəyan etməkdədir.
Bu, tarixinə sığınan bir yurdun, bir şəhərin,
onun minlərlə övladının harayıdır, səsidir.
Sizcə, onu eşitməmək, o səsə, o
çağrışa getməmək mümkünmü?
Bu şəhər
indi də hər bir azərbaycanlı üçün
qürur və fəxarət mənbəyidir, paytaxt Bakıdan
400 km məsafədə olsa da, yenə hər birimizin vuran nəbzində,
döyünən ürəyindədir, həmişə
olduğu kimi, yenə Qarabağın və Azərbaycanın
azadlıq, toxunulmazlıq və sədaqət rəmzidir. Milli
Məclisin deputatı, UNESCO və ISESCO-nun xoşməramlı
səfiri Mehriban xanım Əliyevanın dediyi kimi:
"Dünyada bir çox şəhərlər var ki, onlar
müəyyən mədəni və siyasi səbəblərdən
rəmzə çevriliblər. Onların adını dilə
gətirmək kifayətdir ki, hər birimizin yaddaşında
həmin şəhərin obrazı yaransın. Hər bir azərbaycanlı
üçün belə bir şəhər
Şuşadır. Bu gün o həm də bizim
torpaqlarımızın işğalının rəmzidir. Nə
qədər ki Şuşa erməni qoşunlarının
işğalı altındadır, hər birimiz
şuşalıyıq".
Bəxtiyar QARACA
Azərbaycan.-2013.- 8 may.- S.14.