Dahi şəxsiyyət
Hər tarixi dövrün öz görkəmli şəxsiyyətləri olur. Şəxsiyyətləri zaman yetişdirir. Amma bəzən əksinə də olur. Dahi insanlar zamanın fövqünə yüksələrək, öz dövrlərini yaradırlar. Heydər Əliyev Azərbaycan üçün belə bir şəxsiyyətdir: XX əsrin ikinci yarısının xeyli hissəsini əhatə edən dövr onun adı ilə bağlıdır.
1969-cu ildən başlayaraq, 30 ildən çox müddət ərzində o, yalnız bir dəfə respublikanın rəhbəri kimi hakimiyyətdən kənarda olmuşdur. 1982-ci ildə Heydər Əliyev daha yüksək vəzifəyə - İttifaq hökuməti sədrinin birinci müavini vəzifəsinə təyin edilmiş, hakim partiyanın ali orqanı olan Siyasi Büronun üzvü seçilmişdir. Amma sonralar Heydər Əliyev 1987-ci ildə ölkənin o vaxtkı rəhbəri Mixail Qorbaçovun yeritdiyi siyasi xəttə etiraz əlaməti olaraq, tutduğu vəzifələrdən istefa vermişdir.
Lakin Heydər Əliyevin Azərbaycanda olub-olmamasından, yüksək vəzifədə çalışıb-çalışmamasından və ya pensiyaya çıxmasından asılı olmayaraq, respublikanın bütün şəhərlərindən ucqar kəndlərinə kimi ağlı kəsən hər bir insan ölkənin böhranlı dövrlərində onun zəkasına, iradəsinə və məharətinə inanıb güvənmiş, Heydər Əliyevin simasında Vətənini və həmvətənlərini sevən, lazım gəldikdə onların köməyinə gəlməyə və onlara arxa durmağa həmişə hazır olan müdrik bir ağsaqqal görmüşdür.
1969-cu il idi. Demək olmaz ki, respublika hansısa faciələrlə, çıxılmaz problemlərlə qarşılaşmışdı. Əmin-amanlıq və sakitlik hökm sürürdü. Lakin bu aldadıcı sabitlik idi. Narazılıq gündən-günə artırdı. Xidmət sahələrində nizamsızlığın baş alıb getməsi, əhalinin həyat səviyyəsinə, məktəb və xəstəxana təminatına görə respublikanın Ümumittifaq göstəricilərindən geri qalması, iqtisadiyyatda vəziyyətin yarıtmaz olması, respublika rəhbərliyinə etimadsızlıq ölkənin durğunluqdan çıxarılmasına inamsızlıq yaratmışdı. Respublika rəhbərlərinin xoşagəlməz əməlləri, rüşvətxorluğu barədə yayılan şayiələr vəziyyəti daha da gərginləşdirirdi. Hər yerdə söhbət gedirdi ki, Azərbaycanın ali rəhbərlərindən biri alimlik dərəcəsi almaq üçün dissertasiya müdafiə etmək naminə Gədəbəy rayonunun ərazisindəki bəzi torpaq sahələrini Ermənistana güzəştə getməyi vəd etmiş və yalnız rayon sakinlərinin qətiyyətli hərəkətləri torpaqların verilməsinin qarşısını almışdır. Bu söhbətlərin həqiqətə nə qədər uyğun gəldiyi məlum deyil. Lakin Ermənistanın növbəti dəfə ərazi iddiaları irəli sürməsi və Azərbaycan SSR Ali Soveti tərəfindən sərhədlərin dəqiqləşdirilməsinə dair zərərli, güzəştli qərar qəbul edilməsi fonunda bu söhbətlər çox inandırıcı görünürdü. İnsanlar başa düşürdülər ki, respublika rəhbərliyi uzun illər ərzində yığılıb qalmış qüsurların, ziddiyyətlərin və narazılığın çəlpəşik kələfini açmağa qadir deyil.
1969-cu ilin iyulunda Heydər Əliyev respublikanın rəhbəri oldu. Bu işə o, respublika Dövlət Təhlükəsizliyi Komitəsinin sədri vəzifəsindən gəlmişdi. Dövlət Təhlükəsizliyi Komitəsi sovet dövlətinin hakimiyyət strukturunda son dərəcə vacib bir qurum idi və çox böyük səlahiyyətlərə malik idi. Heydər Əliyev burada sıravi əməkdaş kimi fəaliyyətə başlayaraq, 46 yaşında general rütbəsində həmin komitənin rəhbəri olmuşdu. Bu fakt ona görə əlamətdardır ki, o vaxtlar Sovet İttifaqının ideologiyasında beynəlmiləlçilik və xalqların hüquq bərabərliyi bəyan edilsə də, bu vəzifəyə, bir qayda olaraq, milliyyəti rus olan şəxslər təyin edilirdilər. Heydər Əliyev Azərbaycan Dövlət Təhlükəsizliyi Komitəsinin sədri vəzifəsində çalışan ilk azərbaycanlı idi.
Heydər Əliyev cəmiyyət tərəfindən prinsipial, qətiyyətli, iradəli və etibarlı bir insan kimi tanınırdı. O, respublikada vəziyyətə yaxşı bələd idi, qüsurları, ağrılı məqamları aydın təsəvvür edirdi və yeni vəzifədə fəaliyyətinin ilk günlərindən dövlət orqanlarını və ictimaiyyəti mövcud nöqsanların aradan qaldırılmasına, Azərbaycanın sürətli inkişafının təmin olunmasına cəlb edə bildi.
Azərbaycan SSR-in rəhbəri kimi çalışdığı on üç ildən bir qədər artıq müddətdə Heydər Əliyev iqtisadiyyatın inkişafında və insanların həyat səviyyəsinin yüksəldilməsində böyük uğurlara nail oldu. Təkcə xaricdə deyil, SSRİ-də də az tanınan Azərbaycan barəsində dinamik inkişaf edən, cəmiyyətin bir çox problemlərini müvəffəqiyyətlə həll edən qabaqcıl respublika kimi danışmağa başladılar. Bu dəyişikliklərin təşkilatçısı, dünya miqyaslı siyasi xadim kimi Heydər Əliyev barəsində xarici mətbuatda yazılar dərc edilməyə başlandı, Qərb ölkələrinin analitik mərkəzlərində söhbətlər açıldı. Biz özümüzü daha rahat və inamlı hiss etməyə başladıq, gözümüzdə dəyərimiz daha da yüksəldi. Xalq perspektivi gördü, gücünü dərk etdi.
Heydər Əliyev İttifaq rəhbərliyinə işləməyə dəvət olunduqdan sonra respublikada qazanılmış nailiyyətlər, inkişaf hədəfləri və əvvəlki mövqelər bir-bir əldən getməyə başladı. İnsanları narahat edən və cəmiyyətdə qarşıdurmaya gətirib çıxaran kəskin problemləri həll etmək əvəzinə, respublikanın rəhbərləri daha çox özlərinin rifahı qayğısına qalır, vəzifələrini qoruyub saxlamaq üçün hər şeydə İttifaq rəhbərliyinə yarınırdılar. 1992-cü ilin mayında Xalq Cəbhəsi hakimiyyətə gəldikdən sonra iqtisadiyyatda, dövlət idarəçiliyində və siyasətində əsl tənəzzül başlandı. Onların bir illik fəaliyyəti respublikanı vətəndaş müharibəsinə sürüklədi, suverenliyin və ərazi bütövlüyünün itirilməsi təhlükəsi, hərc-mərclik və anarxiya ilə üz-üzə qoydu. Azərbaycan dövlətçiliyi üçün bu böhranlı dövrdə xalqın təkidli tələbi və ölkənin o vaxtkı Prezidentinin müraciətləri nəticəsində Heydər Əliyev 1993-cü il iyunun 15-də parlamentin, daha sonra isə respublikanın rəhbəri seçildi.
Heydər Əliyev güclü, iradəli şəxsiyyət və sərt təbiətli siyasətçi idi. Lakin onun yüksək mədəniyyəti, dərin biliyi və iti zəkası, ünsiyyət tərzi insanları onun qəbul etdiyi qərarları, verdiyi göstərişləri və tapşırıqları yerinə yetirməyə məcbur etməkdən daha çox, onların doğru və vacib olmasına inandırırdı. Bu və ya digər qərarı qəbul etməzdən əvvəl o, müxtəlif baxışları öyrənir, işə bağlılığı olan hər kəsin öz fikrini söyləməsinə, nöqteyi-nəzərini şərh etməsinə imkan yaradırdı. Qəbul edilən qərarlar, bir qayda olaraq, müzakirənin məntiqinə uyğun gəlirdi. Lakin elə hallar da olurdu ki, bu qərarlar əksəriyyətin fikri ilə ziddiyyət təşkil edir, Heydər Əliyevin rəyi həlledici amil olurdu. Lakin bu amirlik, tərslik və ya başqalarının fikrinə etinasızlıq kimi qəbul edilmirdi. Mülahizələrini tutarlı dəlillərlə dərindən əsaslandırması və başqalarını inandırmaq bacarığı sayəsində Heydər Əliyevin rəyi ilə son nəticədə hamı razılaşırdı. Əlbəttə, narazı qalanlar da olurdu. Lakin zaman hər şeyi yerinə qoyur, insanlar onun haqlı olduğunu və uzaqgörənliyini özləri görüb yəqin edirdilər.
İşdə kollegiallığa və demokratikliyə nə qədər böyük əhəmiyyət versə də, Heydər Əliyev qərarların qəbulu üçün məsuliyyətdən heç vaxt özünü kənara çəkmirdi. Şərait tələb etdikdə ən məsul qərarları belə təkbaşına qəbul edirdi.
1993-cü
ilin iyun ayı idi. Milli Məclisin iclasında Heydər Əliyevin
parlament sədri seçilməsi məsələsi
qoyulmuşdu. O, verilən bütün suallara ətraflı
cavab verdi. Müzakirə qurtardı, növbə səsvermə
proseduruna çatdı. Elə bu vaxt iclasda olan keçmiş
müdafiə naziri Rəhim Qazıyev bəyan etdi ki, Gəncə
şəhərindəki vəziyyəti nəzərə
almadan (orada onun həmfikri xeyli sayda hərbi kontingenti
özünə tabe etmişdi və hakimiyyəti ələ
keçirməyə çalışırdı) və orada
olan qüvvələrin tələblərini yerinə yetirmədən
seçki heç nə verməyəcək və onu
keçirmək olmaz. Bu, açıq-aşkar şantaj, Heydər
Əliyevə qarşı real təhlükə idi.
Həmin
insanlarla təmasa girmək heç də təhlükəsiz
deyildi. Bundan bir qədər əvvəl oxşar vəziyyətdə
iqtidar yaxasını kənara çəkməyi üstün
tutmuşdu. Heydər Əliyev R.Qazıyevin dediklərinə məhəl
qoymaya bilərdi və bu, səsvermənin nəticələrinə
heç bir təsir göstərməzdi. Lakin o, dərhal qərar
qəbul edərək bildirdi ki, Gəncədə vəziyyətlə
tanış olmaq üçün 2 saatdan sonra oraya yola
düşür. Kütləvi informasiya vasitələrinin
nümayəndələri də onunla birlikdə gedə bilərlər.
Bu məqsəd üçün ayrılmış avtobus Milli
Məclisin yanında gözləyəcəkdir.
Bu, mərdliklə
atılmış müdrik bir addım idi. Bundan əvvəl də,
sonrakı illərdə də o, çox mürəkkəb vəziyyətlərdə
dəfələrlə cəsarət və qətiyyət
göstərmiş, ölkənin rifahı naminə fədakarlığa
hazır olduğunu nümayiş etdirmişdi.
Heydər
Əliyev özünə və ətrafındakılara
qarşı tələbkar idi. Qəbul etdiyi qərarların
dönmədən yerinə yetirilməsinə
çalışırdı. Zabitəli idi, məsuliyyətsizliyə,
intizamsızlığa, səhlənkarlığa
dözümü yox idi. Amma bağışlamağı da
bacarırdı. Özfəaliyyətə yol verməsə də,
təşəbbüskarlığı boğmur, mütərəqqi
ideyaları və hərəkətləri dəstəkləyir
və həvəsləndirirdi. Qüsurlara və
çatışmazlıqlara son dərəcə tənqidi
yanaşırdı. Amma hər şeyi qara rəngdə
görən pessimist deyildi. Əldə edilmiş yaxşı
nə varsa hamısına görə ürəkdən sevinir
və onun bu sevinci insanlara da keçir, onları
yaradıcı işə səfərbər edirdi.
Heydər
Əliyev nadir hallarda səsini ucaldırdı. Sağ əlinin
şəhadət barmağının bircə hərəkəti
kifayət idi ki, tənbəllik etmiş və ya diqqətsizlik göstərmiş hər
hansı vəzifəli şəxs lazımi nəticələr
çıxarsın, nəinki yanlış hərəkətlərindən,
hətta yanlış fikirlərindən imtina etsin.
Heydər
Əliyev müəyyən dərəcədə avtoritar rəhbər
idi. Bunu respublikadakı vəziyyət də tələb
edirdi. O, hər bir problemin müvafiq qərar qəbul edilənədək
hərtərəfli müzakirəsini təşkil edirdi. Qəbul
edilmiş qərar isə dönmədən yerinə yetirilməli
idi. Bəzi xarici müşahidəçilər bu mövqeyi
diktatura əlaməti sayırdılar. Həmin müşahidəçilərdən
biri Mstislav Rastropoviç ilə söhbət zamanı Azərbaycanda
diktatura olduğunu söyləyəndə, dünya
şöhrətli musiqiçi cavab vermişdi ki, elədir,
Heydər Əliyev qanunun diktaturasını bərqərar
etmişdir. Heydər Əliyev isə müsahibələrindən
birində özü haqqında belə demişdi: "Mən
demokratiyanın tərəfdarıyam, amma liberalizmdən
uzağam."
Heydər
Əliyev öz qərarlarının və hərəkətlərinin
düzgünlüyünə qəti əmin idi, düzgün
saymadığı, mənəviyyat haqqında təsəvvürlərə
və hamılıqla qəbul edilmiş normalara uyğun gəlməyən
hərəkəti etmirdi. Bu inamı ətrafındakılara
da sirayət edir, qərarlarını və hərəkətlərini
hamı üçün anlaşıqlı şəklə
salır, insanları səfərbər edirdi. Heydər Əliyevin
yüksək işgüzar keyfiyyətlərini, rəhbərlik
istedadını və bacarığını bütün
obyektiv insanlar, hətta keçmişdə bu və ya digər
səbəbdən cəzalandırılmış və ona mənfi
münasibət bəsləməyə müəyyən bəhanəsi olan şəxslər də etiraf
edirdilər. Məhz buna görə Azərbaycan
üçün böhranlı dövr olan ötən əsrin
doxsanıncı illərində əhalinin mütləq əksəriyyəti
siyasi baxışlarından, digər amillərdən
asılı olmayaraq Heydər Əliyevin rəhbərliyə
qayıtmasının zəruriliyini anlayır, ölkənin
qurtuluşunu onun şəxsiyyəti ilə
bağlayırdı. Bu insanların sırasında Ali Sovetin
deputatları da var idi, o deputatlar ki, yaxın keçmişdə
Heydər Əliyevə qarşı çıxış
etmiş, bir il keçdikdən sonra isə onun qanunvericilik
orqanının sədri seçilməsi məqsədilə
parlamentin çağırılması tələbini
imzalamışdılar.
Heydər
Əliyev nəhəng və zəhmli şəxsiyyət idi.
Lakin o, insanlar üçün əlçatan, diqqətli və
qayğıkeş idi, yaxşılığı yüksək
qiymətləndirir və yadında saxlayırdı. Son dərəcə
məşğul olduğuna baxmayaraq, heç vaxt təmasdan
qaçmırdı. Bu barədə deyirdi: "Hətta bilsəm
ki, bu insan mənim əleyhimədir, yenə də onunla
görüşməkdən imtina etmirəm." Mənim
fikrimcə, bu yanaşma tərzi Heydər Əliyevin
yuxarıda göstərdiyim keyfiyyətini - öz qərarlarının
və hərəkətlərinin düzgünlüyünə
inamını, habelə dinləmək və izah etmək
bacarığını, hər kəsə səbirli,
atalıq münasibətini şərtləndirən əsas
amildir. Məsələn, o, Əlikram Hümbətov ilə
uzun-uzadı təmkinlə söhbətlər aparır, onu
qan tökməkdən çəkindirməyə
çalışırdı. Bu barədə Ə.Hümbətov
özü Lənkəranda öz "qərargah"ında
sayıqlamalarını mənə söyləyərkən
saymazyana şəkildə, amma gizlədə bilmədiyi bir
qürurla danışırdı. Hərbi kontingentə nəzarəti
ələ keçirmiş bu mənfur insan özünü rəhbər
sayır və ölkənin cənubunda
"Talış-Muğan respublikası" deyilən oyuncaq
qurum yaratmağa çalışırdı. Dəlillərin
hamısı açıqlandıqdan, amma Ə.Hümbətovu
cinayətkar niyyətlərindən çəkindirə bilmədikdən
sonra Heydər Əliyev Lənkəran ictimaiyyətinə və
hərbi qulluqçulara müraciət etdi, onlar isə yeni
peyda olmuş "rəhbəri" qovdular.
Heydər
Əliyev şəxsiyyətinin çox böyük cazibə
qüvvəsi vardı, həqiqətən, bütün xalq
ona məhəbbət bəsləyirdi. Heydər Əliyevin bir
müraciəti kifayət idi ki, on minlərcə insan heç
bir hazırlıq görmədən və təşkilatlanmadan
qəlbinin hökmü ilə küçələrə
çıxıb onun siyasətini müdafiə etsin.
1994-cü ilin payızında dövlət çevrilişinə
cəhd edildikdə Heydər Əliyevin müraciətinə
cavab olaraq on minlərlə Bakı sakini iki saat ərzində
Prezident Administrasiyasının binası önünə
toplaşaraq xalqın kimin tərəfində olduğunu qəsdçilərə
aşkar şəkildə başa saldı.
Heydər
Əliyevin iki dəfə respublikanın rəhbəri
olduğu 30 ildən artıq bir dövr Azərbaycanın
çoxəsrlik tarixində kiçik bir müddətdir.
Lakin bu dövr dövlətçiliyimizin və xalqımızın
mənlik şüurunun formalaşmasında tarixi bir mərhələ
təşkil etmişdir. Heydər Əliyevin hakimiyyətə
birinci gəlişi xalqın həyatında dönüş
nöqtəsinə, çiçəklənmə, cəmiyyətdə
yeni dünyabaxışının formalaşması,
insanların öz qüvvə və imkanlarını dərk
etməsi dövrünə çevrilmişdir. Biz naqislik
kompleksi hissinə yaxın olan bir vəziyyətdən xilas
olduq. 1993-cü ildə Heydər Əliyevin ölkə rəhbərliyinə
qayıdışı yenicə əldə edilmiş müstəqilliyimizi,
xarici və daxili amillərin təsiri altında
dağılmaqda olan dövlətçiliyimizi, bizlərdən
hər kəsin və bütövlükdə millətin şərəf
və ləyaqətini xilas etdi. Bu dövrdə demokratik
inkişafın əsasları qoyulmaqla, uğurlu iqtisadi siyasət
müəyyən edilib həyata keçirildi.
Azərbaycanın
böyük oğlu Heydər Əliyevin Azərbaycan xalqı
qarşısındakı misilsiz xidmətləri və parlaq
şəxsiyyəti qədirbilən həmvətənlərinin
xatirəsində əbədi yaşayacaqdır.
Arif RƏHİMZADƏ,
Milli Məclisin komitə sədri,
YAP İdarə Heyətinin
üzvü
Azərbaycan.-2013.- 10 may.- S.11.