«Mən gəldim, qızlar»
II Dünya müharibəsinin başa catmasına bir il qalmış dünyaya gələn İsveç dramaturqu Lars Nurenin "Müharibə"pyesi "Mən gəldim, qızlar" adı ilə Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşacılar Teatrında tamaşaya qoyulmuşdur. Əsərin mövzusu müharibənin dövlətlərə, xalqlara və ayrı-ayrı ailələrə necə müsibətlər gətirməsindən bəhz edir.
Maraqlı burasıdır ki, teatra baş rejissor təyin edilmiş Bəhram Osmanov ilk tamaşasını məhz bu əsərlə başlamışdır. Rejissor tamaşanı son yüz ildə dəbdə olan ekspressionizm cərəyanının tələblərinə uyğun yaratmışdır. Tamaşada müharibənin dəhşətindən bir-birinə inamını, əxlaqını, davranışını, etibarını itirmiş bir ailənin həyatı təqdim edilir. Burada sakit, lakin daxilən cox həyəcanlı dialoqlar gedir. Onlar bəzən yavaşdan, bəzən yüksəkdən ifadə olunmaqla öz məqsədlərini biruzə verirlər. Rejissor B.Osmanov əsas məqsədini ifaçılarin daxili aləmini açmağa yönəltmişdir. Ona görə tərtibatda (rəssam Sevinc Həsənova) gözə çarpacaq al-əlvan, parlaq dekorlar görünmür.
"Mən gəldim qızlar" tamaşasında beş iştirakçı vardır. Ata, ana, atanın qardaşı və ailənin iki qızı. Bu obrazlar arasında qətiyyən xoş münasibət yoxdur. Müharibə şəraiti onları biri-birinə qarşı canavara döndərmişdir. Elə ilk səhnədə ana və qızların arasındakı dialoqda biz bunu aydınca görürük. Evə su gətirmək üstündə qızğın mübahisə düşür. Bu zaman uzaqdan sanki "Mən qəldim qızlar" deyən teyf kimi ata görünür. Onun gözləri kordur. Müharibədən qayıtdığına görə ailəsindən niyə sevinmədiklərini soruşanda ana və qızlar şaşaraq müəmmalı cavablar verirlər. Ata onların cavabının arxasında baş vermiş böyük bir fəlakətin dalğasını duyur.
Ata rolunda əməkdar
artist Qurban İsmayılov
cıxış edir. O, ailəsinin
həsrətındən onları
uzun müddət görmədiyindən və
həddən artıq
cox sevdiyindən özünəmi, ya düşdüyü vəziyyətəmi
nifrət edir. Buna görə də
bütün sözləri
sərt səslənir.
Q.İsmayılovun hələ Gənclər
Tearında işlədiyi
vaxt yaratdığı
bir cox obrazların
şahidi olmuşam.
O, Qoqolun "Evlənmə"
komediyasında Potxolyuzin
obrazını da məharətlə ifa etmişdir. "Mən
gəldim, qızlar"
tamaşasında Q.İsmayılov
ekspressionizm cərəyanının
tələblərinə uyğun
davranışlar edir,
bir-birinin ardınca aldığı bəd xəbərlərdən daxilən
sarsılıb məhv
olduğunu məharətlə
göstərir. İkinci
hissənin əvvəlində
həm atanın, həm qardaşının
və ailəsinin bir stol
ətrafında əyləşməsi
səhnəsində Q.İsmayılov
həssas, incə bir aktyor məharətini
nümayiş etdirir.
Ata hiss edir ki, ailəsindən başqa burda əlavə kimsə də var. Rejissor həm bu səhnədə, həm də kicik qızının
"mən hər şeyı acıb deyəcəyəm" sözündən
sonra hamının necə təlaş kecirdiyini ustalıqla qura bilmişdir.
Ana, əməkdar artist Kəmalə Hüseynova, bütün səhnələrdə
təklif olunan vəziyyətləri dərindən
duyur, məhz bundan cıxış edərək davranır. Aktrisa, ana
obrazında ərini
ilk dəfə görəndə
vedrəni əlindən
yerə salması, sirlərin qabaqcadan açılmaması ücün
hərəkətlər vasıtəsi
ilə qızlarını
susdurması, ərinin
qardaşı ilə kecirdiyi sevgi anlarını müvəffəqiyyətlə
ifa edə bilir.
Böyüklər ücün nəzərdə
tutulmuş bu tamaşada əxlaqla bağlı davranışlar
hadisələri daha emosional təqdim etmək ücün qabardılmışdır. Tamaşaçı hansı formada olur-olsun yalnız hadisələrin inkişafını
izləyir. Birinci hissənin
sonunda qızların hər ikisinin zorakılıqla üzləşməsinin
etiraflarını, uzun
ayrılıqdan sonra ata ilə ana
arasındakı söhbətləri
rejissor xarakterlərin
dərindən acılmasına
doğru yönəltmişdir.
Birinci hissədə onların yataq davasını, qardaşının tez-tez
müxtəlif tərəflərdən
gizli-gizli görünməsini
də rejissor bu yozumla şərh
etmişdir.
Böyük qız rolunda gənc aktrisa Nigar Bahadırqızı cıxış edir. Müharibədə qalib gəlmiş əsgərlərin icərisində
pul qazanmaq ücün dolanan böyük bacı - N.Bahadırqızı səhnəyə
ikinci gəlişində
üc nəfərlə
görüşdüyündən bəhs edir. Kiçik bacısını da nə üçün öz ardınca əxlaqsız yola aparmasının səbəblərinə
sonrakı səhnələrdə
aydınlıq gəlir.
Onun yerişi, davranışı,
siqaret çəkməyi,
üz-gözünü boyaması,
hətta saç düzümü belə o
zamanlar panel üstündə
dayananları xatırladır.
Kiçik qız rolunda gənc aktrisa Roza İbadova çıxış edir. O səhnədə
ki, gənc ifaçı hadisələrin
gedişi, sözlərin
deyilişi ilə eyni məntiqdə özünü aparır,
o yerlərdə tamaşaçı
onu maraqla izləyə bilir. O səhnədə ki, uşaqlığı birinci
plana çəkir, pıçıltı ilə
danışır, ya sözlərlə hərəkəti
qarışdırır onda
tamaşaçıda obraza
qarşı qismən
maraq azalır.
Atanın qardaşı rolunda Rasim Cəfərov səmimi və inandırıcıdır. Onun öz
cinayətini, qardaşına
qarşı elədiyi
xəyanəti dəfələrlə
açıb söyləmək
təşəbbüsünün qarşısı ana tərəfindən qətiyyətlə
alınır. Vicdan əzabı
daxilən onu yeyir və o, bu yerlərdən birdəfəlik çıxıb
getmək qərarına
gəlir. Lakin onun
bu səfəri tamaşanın sonunda alt-üst olur. Qaçmaqda olan böyük bacı və ana onu kiçik
qızı gətirmək
üçün geri göndərirlər. Burda qardaşların
bir-biri ilə söhbəti baş tutur. Ata bütün
fəlakətin müharibədən
doğduğunu anlayır.
R.Cəfərov bu rolunda bir gəncin çıxılmaz, bədbəxt
taleyini qardaşı qarşısında etiraf eləsə də, öz hərəkətlərinə
bəraət qazandırmır.
İndi yenə də tamaşanın quruluşçu
rejissoru haqqında. B.Osmanov rejissor
sənətini dərindən
bilən professional rejissorlardandır.
Onun Akademik Milli Dram Teatrında və başqa teatrların səhnələrində hazırladığı
tamaşalar həmişə
rəğbətlə qarşılanmışdır.
Ekspressionizm cərəyanı tələbində tamaşa
hazırlamaq onun son dərəcə müasirliyindən
xəbər verir.
Tamaşaçıların qarşısında yarıqaranlıq
bir fonda
payız milçəkləri
kimi gəzişən,
ümüdsüz, sevincsiz
həyat keçirən
insanların yarı dəli, yarı ağıllı vurnuxmalarını
görürük. Tamaşanın proqramında obrazların adı yoxdur. Görünür teatr bunu müəllifin tələbləri
əsasında etmişdir.
Bu insanlar müharibənin,
aclığın, ümüdsüzlüyün
hökm sürdüyü
bir məkanda yaşayır. Rejissor demək
istəyir ki, yerindən, millətindən
asılı olmayaraq müharibə müharibədir,
bunlar da insandır.
Dünyada iki müharibənin səbəbkarı olmuş
almanların tamaşada
hərdən bir musiqiləri, şərqiləri
səslənir. Bundan əlavə tamaşada
başqa xalqların musiqisi də eşidilir. Tamaşanın bədii tərtibatı,
musiqisi ifaçıların
bir ansambl kimi səslənməsinə
yaxından kömək
etmişdir. Rejissor aktyorlarla
zərgər dəqiqliyi
ilə işləmiş
və tamaşada bütün ifadə vasitələrindən maksimum
istifadə etmişdir.
"Mən gəldim,
qızlar" tamaşasını
Gənc Tamaşaçılar
Teatrının və
onun yeni baş rejissorunun uğurlu addımı kimi qiymətləndirmək
olar.
Ağakişi KAZIMOV,
professor, xalq artisti
Azərbaycan.-2013.- 24 noyabr.- S.7.