Güclü Azərbaycan,
yüksək sosial rifah
Dünyada insan
üçün ən böyük nemət azadlıq,
dövlət üçünsə müstəqillikdir. Əgər
azad insan müstəqil dövlətdə yaşayırsa, bu
xoşbəxtliyin dəyəri ölçüyəgəlməzdir.
Bu mənada, istənilən xalqın qarşıya qoyduğu
hədəflərə doğru inamla irəliləməsi
prosesində milli dövlətin mövcudluğu vacib şərtlərdən
biridir. Yalnız özünü milli etnos kimi dərk edən
və gələcək inkişaf strategiyası barədə
aydın təsəvvürə malik olan xalqlar müstəqil
dövlətlərini quraraq onun mövcudluğunu qoruyub saxlaya
biliblər.
Heydər
Əliyev müasir Azərbaycanın banisidir
Azərbaycan
xalqı üçün xoşbəxtliyin belə yüksək
zirvəsinin fəthi ümummilli lider Heydər Əliyevin
adı ilə bağlıdır. Ulu öndər
fəaliyyətinin hər bir məqamı ilə xalqın,
dövlətin, cəmiyyətin və vətəndaşın
mənafeyinə xidmət edib, Azərbaycanın
bütövlüyü uğrunda, ölkəmizin beynəlxalq
aləmdə nüfuzunun artması üçün fədakarlıqla
çalışıb, mümkün ola bilən hər
şeyi edib. Heydər Əliyev hələ Sovetlər
birliyində yaşadığımız illərdə
respublikanın rəhbəri kimi milli ruhun, milli
özünüdərkin yüksəlişi, xalqın tarixi
yaddaşının özünə qayıtması, müstəqil
dövlətçilik ideyalarının gerçəkləşdirilməsi
üçün əsaslı zəmin yaradıb. Sərt
sovet rejiminin qadağalarına baxmayaraq, cəsarətlə Azərbaycanda
milli ruhun sıxışdırılmasına nəinki yol verməyib,
əksinə, onu yüksəltmək yolunda bütün
imkanlardan maksimum dərəcədə istifadə etməyi
bacarıb.
Azərbaycanda
dövlət müstəqilliyi yolunda mücadilə 1988-ci ildə
xalq hərəkatı ilə başlansa da, bu istiqamətdə
həlledici proseslər Heydər Əliyevin Azərbaycana
qayıdışından sonra cərəyan etdi. Heydər Əliyevin
qayıdışından sonra başlanan milli dirçəliş
prosesi bütün Azərbaycan siyasi mühitində
aparıcı qüvvəyə çevrilərək, milli
dövlətçiliyin bərpası istiqamətində qəti
addımların atılması ilə müşayiət
olundu. Beləliklə, 1969-1982-ci illərdə
Azərbaycanın gələcək dövlət müstəqilliyinin
bünövrəsini qoyan Heydər Əliyev
xalqımızın ciddi və taleyüklü problemlər
qarşısında dayandığı bir dövrdə
misilsiz tarixi xidmətlər göstərdi, Azərbaycanın
müstəqilliyinin əldə olunmasında, milli
dövlətçiliyinin yaşadılmasında tarixi missiya həyata
keçirdi. Həmin dövr Azərbaycan dövlətçiliyinin
və milli tariximizin parlaq səhifələrini təşkil
edir.
Bu
proseslərin davamı olaraq müstəqil, iqtisadi cəhətdən
qüdrətli, dünya birliyinin tanıyıb ehtiram etdiyi Azərbaycan
dövlətini qurmaq xilaskar kimi ulu öndər Heydər Əliyevə
nəsib oldu. 1993-cü ildə ölkəmizin çətin
bir vaxtında heç kimin öhdəsindən gələ
bilməyəcəyi
məsuliyyəti üzərinə götürməklə Azərbaycanın
əbədi müstəqilliyini təmin etdi. Onun hakimiyyətə
qayıdışı ilə milli ideologiyamızın əks
olunduğu dövlətçilik konsepsiyası
hazırlandı. Ulu öndər müasir Azərbaycanın
qurucusu, memarı kimi tanındı, milyonların
ehtiramını qazandı.
Ümummilli
lider Heydər Əliyevin vaxtilə söylədiyi "Heç
kəsin şübhəsi olmasın ki, ömrümün
bundan sonrakı hissəsini harada olursa-olsun yalnız və
yalnız Azərbaycan Respublikasının müstəqil
dövlət kimi inkişaf etməsinə həsr edəcəyəm"
deyimini bu gün də həyəcansız xatırlamaq mümkün
deyil. Ona görə ki, xalqımızın əsrlər
boyu uğrunda mübarizə apardığı, lakin əsl
milli dəyər mahiyyəti bugünkü
uğurlarımızda görünən müstəqillik
idealında cəmiyyətimizin
qarşılaşdığı ağrılı günlərdə
öz izini qoymuşdur. Ulu öndərin bu
həyat manifesti bizdə ölçüyəgəlməz
qürur hissi doğurur. Çünki bu optimizmdə onun rəhbərliyi
ilə milli varlığımızın taleyüklü
problemlərinin həlli yolunda atılan uğurlu
addımları, milli tərəqqiyə mane olan problemləri
vaxtında təmkin və qətiyyətlə aradan
qaldırmaq əzmi və bacarığı, elin qüdrətindən
mayalanan milli təfəkkürün yaradıcı
potensialı təcəssümünü tapıb. Məhz buna
görə Heydər Əliyevin müstəqillik
konsepsiyası ölkəmizin əldə etdiyi bugünkü
uğurlar fonunda xüsusi aktuallıq kəsb edir.
Ulu öndər
Heydər Əliyevin yaratdığı müasir Azərbaycan
tam mənada sosial dövlətdir. Bu məqalədə ulu
öndər Heydər Əliyev tərəfindən müəyyənləşdirilən
və hazırda yeni keyfiyyət göstəriciləri ilə
səciyyələnən sosial siyasətin prioritetlərindən
söz açacağıq.
Mütərəqqi
konsepsiyalara əsaslanan sosial siyasət modeli
Sosial siyasət anlayış olaraq XIX əsrin
ikinci yarısında Almaniyada ortaya çıxıb.
İlk dəfə sadəcə fəhlə və
kapitalist sinfi arasındakı mənfəət
qarşıdurmasını nizamlamaq üçün dövlətin
gördüyü tədbirləri nəzərdə tutan bu
anlayış daha sonra inkişaf edərək geniş mənada
işlədildi, bütün təbəqələri əhatə
etdi. Müasir elmi-nəzəri mülahizələrə
görə, sosial siyasət dedikdə, əhalinin həyati mənafeyinin
təmin olunmasına yönəldilmiş konkret tədbirlər
sistemi nəzərdə tutulur. Sosial siyasət
çoxcəhətli prosesdir, o, mürəkkəb struktura
malikdir. Bu siyasətin hər hansı bir
göstəricisini əsas götürərək
bütövlükdə cəmiyyətin ümumi
inkişafı haqqında fikir yürütmək olar. Bu
mənada sosial siyasətin başlıca məqsədi
yoxsulluğun və sosial təzadların olmadığı,
yüksək həyat səviyyəsinə malik olan, sosial
ziddiyyətlərin kəskin münaqişələrsiz həll
edildiyi bir cəmiyyəti formalaşdırmaqdan, insanlarda fəal
həyat mövqeyi yaratmaqdan, maddi imkanlardan səmərəli
istifadə etməyi öyrətməkdən, cəmiyyətin
əmək qabiliyyətli hər bir üzvünün həyat
səviyyəsinin onun öz səylərindən asılı
olduğunu dərk etdirməkdən ibarətdir.
Təqdirəlayiq və kifayət qədər
sevindirici haldır ki, ikinci dəfə dövlət müstəqilliyini
əldə etməsindən cəmi 22 il keçməsinə
rəğmən, iqtisadi sahədə keçid
dövrünü uğurla başa vuran Azərbaycan
sosialyönümlü bazar iqtisadiyyatının
formalaşması sahəsində böyük müvəffəqiyyətlər
əldə edib, ölkəmizdə əhalinin bütün təbəqələrinin
həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması məqsədilə
mümkün zəruri tədbirlər addım-addım
reallaşdırılıb. Belə bir möhtəşəm
nailiyyətin əldə olunmasında əsas faktorlardan biri də
lider amili ilə əlaqədar olub.
Ulu öndər Heydər Əliyevin
1993-cü ildə hakimiyyətə gəlişinədək Azərbaycanda
populist, heç bir iqtisadi qanunlara cavab verməyən sosial
siyasət mövcud idi. Bu siyasət
ayrı-ayrı sosial stratlara ünvansız,
ehtiyaclarını dəqiqliklə qiymətləndirmədən
pensiyaların, güzəşt və imtiyazların verilməsini
nəzərdə tuturdu. O dövrdə Azərbaycan
dövlətinin keçirdiyi ağır iqtisadi böhran
sosial siyasətdə sürətli dəyişikliklər edilməsinə
imkan vermirdi. Lakin ötən əsrin 90-cı
illərinin ortalarından etibarən ümummilli lider Heydər
Əliyevin gərgin səyləri nəticəsində Azərbaycanda
mövcud olan ictimai-siyasi durum normal məcraya düşdü
və iqtisadiyyatda irəliləyiş meyilləri yarandı.
Bunun nəticəsi kimi isə ölkədə
sosial sistemin köklü surətdə yenilənməsi və
daha doğrusu, yeni milli modelin yaradılması məsələsi
gündəmə gəldi. Yeni iqtisadi
sistemə keçid zamanı Azərbaycanın hansı modeldən
faydalanmasına dair müxtəlif fikirlər irəli
sürülsə də, Heydər Əliyev bazar münasibətləri
əsasında formalaşan sosialyönümlü milli
iqtisadiyyatın qurulmasını əsas strategiya kimi müəyyənləşdirərək
Azərbaycan xalqının sosial rifahının
artırılmasını fəaliyyətinin başlıca məqsədlərindən
biri elan etdi.
Yeni model bu və ya digər spesifik cəhətlərlə
yanaşı, sosial sferada yüksək nəticələr əldə
etmiş qabaqcıl ölkələrin ən son təcrübəsini
də özündə birləşdirməliydi.
Təbii ki, o dönəmdə bu sahədə ən
kiçik addımların belə atılması heç də
asan deyildi. Lakin bu sahədə təkmil
islahatların müəllifi olan ulu öndər Heydər Əliyev
inanırdı ki, zaman ötəcək və biz ən
irimiqyaslı sosial layihələri gerçəkləşdirmək
iqtidarında olacağıq. Böyük
öndər bilirdi ki, bu məqsədlərə nail olmaq
üçün onun icra mexanizminin necə qurulmasının
böyük əhəmiyyəti var. Bu mənada
iqtisadiyyatın yüksək inkişafı sosial siyasət sahəsində
qarşıya qoyulmuş məqsədlərə nail
olmağın əsasını təşkil etdi.
Heydər
Əliyev tranzitoloji proseslərə böyük diqqət
yetirirdi
Heydər Əliyev güclü dövlət
ideyasına sadiq qalaraq ilk növbədə sosial problemlərin
həlli sahəsində dövlətin rolunun
artırılmasına xüsusi əhəmiyyət verirdi.
Bir yandan inflyasiya, iqtisadiyyatın güclü böhran
yaşaması, əvvəlki iqtisadi əlaqələrin
dağılması və yenilərinin yaranmaması, bir yandan
isə ölkəmizin zorla cəlb olunduğu Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi fonunda əhali
yoxsulluq həddinə düşmüş, özünün
minimal sosial tələbatlarını ödəmək
imkanlarından məhrum olmuşdu. Təbii ki, cəmiyyət
həyatının bütün sahələrində olduğu
kimi, yenə də yük sosial siyasətin başlıca
subyektinin - dövlətin üzərinə
düşürdü.
Yeni, kövrək addımlarını atan
Azərbaycan özünün hədəflərini
düzgün müəyyən etmişdi.
Bu, hüquqi aspektdə demokratik, hüquqi,
iqtisadi aspektdə bazar münasibətlərinə rəvac verən,
sahibkarlığı və çoxmülkiyyətçiliyi
dəstəkləyən, sosial aspektdə isə hər kəsin
layiqli həyat səviyyəsini təmin etməyi öhdəsinə
götürən bir dövlət ideyası idi. Şübhəsiz ki, totalitar rejimdən
çıxmış, uzun illər dövlətçilik ənənəsindən
məhrum olmuş, iqtisadiyyatı dərin böhran
keçirmiş bir ölkə üçün transformasiya
prosesi asan və rahat olmayacaqdı. Bu mənada
Heydər Əliyev məhz islahatlar yolunu seçmişdi.
Sosial siyasətin transformasiyası o zaman
uğurlu hesab oluna bilər ki, elmi-nəzəri, iqtisadi əsaslara
söykənsin, eyni zamanda sosial prioritetlər düzgün
müəyyənləşdirilsin. Təhlillər göstərir ki, Heydər Əliyev
sosial siyasətinin prioritetlərini pensiya islahatları,
monetizasiya (güzəşt və imtiyazların müavinətlərlə
əvəz edilməsi), yoxsulluğun azaldılması kimi məsələlər
təşkil etmişdir.
Bütün sivil cəmiyyətlərdə
pensiya təminatı sosial müdafiə sisteminin mühüm
sahəsi kimi qəbul olunur. Odur ki,
bu sahədə islahatlar mürəkkəb, maliyyətutumlu,
uzun müddət tələb edən bir prosesdir. Çünki hər kəsin pensiya hüququ illər
ərzində qazanılır, eyni zamanda ödənilən
sığorta haqlarının məbləği və əmək
stajı bilavasitə pensiyanın məbləğinə təsir
edir. Bu sahədə düzgün verilməyən
qərar bütövlükdə ölkənin sosial müdafiə
sistemini sarsıda bilər.
Ölkəmizin pensiya sisteminin problemləri
əsasən aşağıdakılardan ibarət idi: sosialist
sistemindən miras qalan və sığorta prinsipinə
söykənməyən pensiya sisteminin problemləri;
1991-1995-ci illərdə baş verən yüksək inflyasiya
prosesləri nəticəsində insanların əvvəlki
dövr üçün əməkhaqqının real dəyərdən
düşməsi; hüquqi bazanın təkmil olmaması;
sosial sığorta sisteminin dövlət sosial yardımı
sistemindən ayrılmaması və s. Eyni zamanda maliyyə
çatışmazlığı şəraitində əməkhaqlarının
kəskin az olması pensiyaların da məbləğinə təsirsiz
ötüşmürdü. Elə bu səbəbdən
də ödənilən pensiyaların maksimum miqdarına uzun
illər məhdudiyyət tətbiq olunmuşdu.
Heydər Əliyev sosial siyasətində
pensiya islahatlarının əsas məqamları
aşağıdakılar olmuşdur: 13 iyun 1997-ci il tarixdə Milli Məclis tərəfindən
qəbul olunmuş "Vətəndaşların pensiya təminatı
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanununa dəyişiklik
və əlavələr edilməsi barədə" qanun
pensiya sistemində həmin dövr üçün zəruri
hesab edilən bir sıra islahatlara yol açdı. Belə ki,
pensiya yaşı mərhələlərlə kişilər
üçün 60 yaşdan 62-yə, qadınlar
üçün 55 yaşdan 57 yaşa
çatdırıldı. Eyni zamanda
pensiyaların hesablanması sistemində müəyyən dəyişikliklər
edildi. Nəticədə 650 min vətəndaşın
pensiyası orta hesabla 2,1 dəfə
artırılaraq 1993-cü ildən sonra pensiyaya
çıxmış vətəndaşların pensiyalarına
bərabərləşdirildi.
Ümummilli lider 17 iyul 2001-ci il tarixli sərəncamla "Azərbaycan
Respublikasında Pensiya İslahatı Konsepsiyası"nı
təsdiq etdi. Bu konsepsiya vətəndaşların pensiya
ödənişlərinin etibarlı maliyyə təminatına
nail olunması, pensiya təminatı sistemini bazar
iqtisadiyyatı prinsiplərinə uyğunlaşdırmaqla, əhalinin
rifahının yaxşılaşdırılmasında onun
rolunun artırılması, pensiya təminatı sisteminin idarə
olunmasının təkmilləşdirilməsi, sosial
sığorta haqları ilə ödənişlər
arasındakı əlaqənin
uyğunlaşdırılması kimi mühüm problemlərin
həllini nəzərdə tuturdu.
Ulu öndər Heydər Əliyevin son fərmanlarından
biri də pensiya sistemində islahatlar aparılmasına aid
olmuşdu. "Azərbaycan Respublikasında dövlət
pensiya sisteminin təkmilləşdirilməsi tədbirləri
haqqında" 4 avqust 2003-cü il tarixli 908 saylı fərmanla
Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin
yerli orqanlarının pensiyaların və pensiyalara əlavə
olunan müavinətlərin təyin olunması, maliyyələşdirilməsi
və ödənişinə nəzarət üzrə funksiyaları
onların həyata keçirilməsini təmin edən
müvafiq maddi-texniki baza və ştat vahidləri ilə
birlikdə Dövlət Sosial Müdafiə Fonduna verildi. Bununla da sosial sığorta haqlarının
yığılması, idarə olunması və sosial
sığorta ödənişlərinin, o cümlədən
pensiyaların maliyyələşdirilməsi, təyin
olunması, əhaliyə çatdırılması üzrə
vahid strukturun yaradılması istiqamətində həlledici
addım atıldı.
2002-ci il yanvarın 1-dən
ölkəmizin sosial siyasətində yeni dövr
başladı. Belə ki, "Azərbaycan
Respublikasının bəzi qanunvericilik aktlarına dəyişikliklər
və əlavələr edilməsi haqqında" 15 noyabr
2001-ci il tarxli qanunla iki konseptual məsələ
öz həllini tapdı: birinci, güzəşt və
imtiyazlardan istifadə edən əhali kateqoriyasının dairəsinə
yenidən baxıldı; ikinci, kommunal və nəqliyyatdan
istifadəyə görə güzəştlər müavinətlərlə
əvəz olundu. Bütövlükdə
kommunal və nəqliyyat sahəsində mövcud olan güzəştlərin
monetarizasiyası həyata keçirildi. Güzəştlərin
müavinətlərlə əvəz olunması bazar
iqtisadiyyatı şəraitində dövlət vəsaitlərinin
xərclənməsinin səmərəliliyinin yüksəldilməsinə,
enerjidaşıyıcılardan səmərəli və qənaətlə
istifadənin təmin olunmasına, sosial müdafiənin
ünvanlılığının artırılmasına
şərait yaratdı.
Əlbəttə, həmin dövrdə bu
addımlar birmənalı qəbul edilməsə də, zaman
göstərdi ki, sosial siyasətin düzgün qurulması və
onun dayanıqlı olması üçün başqa yol
yoxdur. Güzəştlərin
müavinətlərlə əvəzlənməsi
ünvanlılığın gücləndirilməsinə səbəb
oldu. Bu proses imkan verdi ki, imtiyazlardan məhdud
səviyyədə istifadə edənlər və yaxud istifadə
edə bilməyənlər də onlar üçün nəzərdə
tutulmuş güzəştlərin pul əvəzini
alsınlar.
Yoxsulluğun azaldılması hazırda
beynəlxalq ictimaiyyət qarşısında duran ümumbəşəri
problemdir. Ölkəmizdə həmin
problemin həlli aktual olsa da, bu sahədə ciddi nailiyyətlərin
əldə olunması üçün irimiqyaslı maliyyə
resursları tələb olunurdu. Heydər Əliyevin
müəllifi olduğu yeni neft strategiyasının həyata
keçirilməsi, "Əsrin müqaviləsi" çərçivəsində
ölkəmizə maliyyə vəsaitlərinin daxil olması
yoxsulluqla ciddi mübarizəyə başlanmasına zəmin
yaratdı. Yoxsulluğun azaldılması məqsədi
ilə sosial siyasətin qarşısında dayanan vəzifə
arasında eyniyyət olduğunu (hər ikisinin məqsədi
insanların layiqli həyat səviyyəsinə nail
olmaqdır) nəzərə alsaq görərik ki, bu istiqamətdə
görülən irimiqyaslı işlər əhalinin sosial
müdafiəsinin gücləndirilməsi yönümündə
ciddi irəliləyişlərə səbəb olmuşdur.
Sosial
siyasətdə yeni istiqamətlər
2003-cü ildən etibarən ölkəmiz
üçün milli transformasiyanın yeni mərhələsi
başlandı. Məqsədyönlü siyasət
kütləvi şüurun və cəmiyyətin sosiomədəni
bazisinin mərhələlərlə postindustrial dəyərlər
və ənənələr məcrasına
transformasiyasına imkan yaratdı, milli tərəqqinin
sabitliyini və davamlılığını təmin etdi,
ölkəni beynəlxalq münasibətlərin obyektinə
yox, aparıcı subyektinə çevirdi.
Azərbaycan hakimiyyətinin iqtisadi sferada həyata
keçirdiyi siyasətin indi də özünü qabarıq
büruzə verən ən önəmli cəhətlərindən
biri hər zaman sosialyönümlülük faktorunun ön
plana çəkilməsidir. Bu mənada sosial-iqtisadi siyasətin başlıca
istiqamətlərindən biri də regionların
inkişafına xüsusi diqqət yetirilməsidir.
Regionların sosial-iqtisadi inkişafına dair həyata
keçirilən iki dövlət proqramı bölgələrdə
mövcud olan iqtisadi potensialdan tam və səmərəli
istifadə olunması, sosial-iqtisadi vəziyyətin
yaxşılaşdırılması və iqtisadiyyatın
tarazlı inkişafının təmin edilməsi infrastruktur
sahələrinin bərpası və genişləndirilməsinə,
yeni istehsal və emal müəssisələrinin, təhsil, səhiyyə,
idman-sağlamlıq, mədəniyyət obyektlərinin istifadəyə
verilməsinə səbəb olmuşdur.
Hər iki sənəd modern dövlət
quruculuğunun tranzitoloji proseslərindən bilavasitə xəbər
verir. Birinci proqramın icrası zamanı
meydana çıxan önəmli hallardan biri də o oldu ki, bu
proses başlı-başına buraxılmadı, sənədə
vaxtaşırı əlavə və dəyişikliklər
edildi. Bu da tranzitoloji prosesin tənzimlənməsindən
və çevik idarə olunmasından xəbər verirdi.
Birinci proqramdan sonra növbəti proqramın qəbul
olunması ölkədə sosial transformasiyada tranzitoloji
aspektlərə necə böyük önəm verildiyinə
bariz nümunədir. Bu da, öz növbəsində,
Azərbaycanda sosial siyasətin transformasiyasının
uğurunu şərtləndirən əsas cəhətlər
sırasında yer alır. Beləliklə,
qloballaşma prosesinin daha geniş vüsət
aldığı yeni əsrdə ölkəmizin sosial və
iqtisadi inkişafı obyektiv qanunauyğunluqları, mütərəqqi
dünya təcrübəsini, bazar iqtisadiyyatı prinsiplərini
tamamilə özündə əks etdirərək
irimiqyaslı islahatlarla müşayiət olunmaqla zamanın
çağırışlarına cavab verən növbəti
və kifayət qədər sürətli inkişaf mərhələsinə
daxil oldu.
Bu gün ölkəmizdə həyata
keçirilən modern sosial siyasət malik olduğu konrkret
parametrlərlə diqqəti cəlb edir.
Həmin parametrlərdən bəhs edərkən burada əsas
cəhətlərdən biri sosial müavinət sisteminin
sığorta-pensiya sistemindən ayrılması istiqamətində
həlledici addımların atılması, buna xidmət edən
"Əmək pensiyaları haqqında" və "Sosial
müavinətlər haqqında" Azərbaycan
Respublikası qanunlarının qəbulu oldu. 2006-cı il yanvarın 1-dən qüvvəyə minən
bu qanunlar ölkədə sosial sferanın tamamilə yeni əsaslarla
qurulmasına gətirib çıxardı. Beləliklə,
ölkəmizdə yeni, beynəlxalq təcrübədə
özünü doğrultmuş üçpilləli struktura
(baza, sığorta və yığım hissələrindən
ibarət) əsaslanan əmək pensiyaları sistemi
formalaşdırıldı. Bununla da
sosialist prinsiplərinə, başqa sözlə desək, həmrəylik
prinsiplərinə əsaslanan pensiya sistemini inkişaf
etmiş Avropa ölkələrində geniş tətbiq olunan
- vətəndaşların fərdi hesablarında
yığılan pensiya kapitalına əsaslanan pensiya sistemi əvəz
etdi. Mövcud qanunvericiliyə uyğun
olaraq sığortaolunanların fərdi uçotu həyata
keçirilir və məcburi dövlət sosial sığorta
haqlarının fərdi sığorta hesablarında
toplanılır. Beləliklə də vətəndaşların
pensiya təminatı fərdi uçotun məlumatları əsasında
onların ödədikləri sığorta haqlarının məbləğinə
uyğun olmaqla müəyyən edilir.
"Sosial müavinətlər
haqqında" qanun isə əvvəllər sistemsiz halda olan
müavinətlərin dairəsini, təyin olunması şərtlərini
vahid bir sənəddə tənzimləyir.
Bu qanun ölkənin aztəminatlı təbəqəsinin
maddi rifah halının yüksəlməsində mühüm
rol oynayır və ildən-ilə bu yardımın verilmə
mexanizmi daha da təkmilləşdirilir. Ünvanlı
sosial yardım təyin edilərkən yoxsulluğun mənfi nəticələrinin
yüngülləşdirilməsi, bu yardımın real olaraq
ehtiyaca uyğun müəyyən edilməsi və subyektin dəqiq
seçilməsi vacib faktor kimi nəzərdə tutulur.
Qeyd edilənlər onu göstərir ki,
Prezident İlham Əliyevin həyata keçirdiyi sosial siyasətin
əsas istiqamətləri vətəndaşların ölkə
Konstitusiyası ilə müəyyənləşdirilmiş
hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsinə,
aztəminatlı vətəndaşların, o cümlədən
əlillərin sosial müdafiəsinin təşkil edilməsinə,
sosial yardım sistemində ünvanlılıq prinsiplərinin
gücləndirilməsinə və cəmiyyətdə
mövcud olan sosial münasibətlərin tənzimlənməsinə
yönəldilib.
Prezident İlham Əliyevin "Sosial
müavinətlərin məbləğinin
artırılması haqqında" 29 avqust 2013-cü il tarixli fərmanı, "Əmək
pensiyalarının baza hissəsinin artırılması
haqqında" 27 avqust 2013-cü il tarixli, "Minimum əməkhaqqının
artırılması haqqında" 31 avqust tarixli sərəncamları
bir daha göstərdi ki, Azərbaycan hakimiyyəti əhalinin
sosial vəziyyətinin
yaxşılaşdırılmasını,
pensiyaçıların sosial müdafiəsinin gücləndirilməsini
daim diqqət mərkəzində saxlayır. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin əmək
pensiyalarının baza hissəsinin artırılmasına dair
sərəncamı təxminən 1 milyon 209 min 135
pensiyaçıya şamil olunacaq. Artım
nəzərə alınmaqla hazırda Azərbaycanda əmək
pensiyalarının baza hissəsi 128 ABŞ dolları təşkil
edir. Bu göstəriciyə görə Azərbaycan
MDB-də öncül yerlərdən birini tutur. Əmək
pensiyalarının baza hissəsinin artımının maliyyələşdirilməsi
üçün ilin sonuna kimi təxminən 73,2
milyon manat əlavə vəsait tələb olunur ki, həmin
vəsait fondun büdcəsində nəzərə
alınıb.
Ümumiyyətlə, 2003-2013-cü illər
ərzində əmək pensiyalarının orta aylıq məbləği
9,2 dəfə artaraq 18,4 manatdan 170, minimum məbləği
7,1 dəfə artaraq 14 manatdan 100 manata, yaşa görə
pensiyalar üzrə əvəzetmə əmsalı 29,3 faizdən
45 faizə çatmışdır. Həyata
keçirilən davamlı sosial müdafiə tədbirləri
nəticəsində pensiyaçıların 97 faizinin pensiya
məbləği yoxsulluq həddini üstələmişdir.
Qeydiyyata alınmış sığortaolunanların sayı təqribən
2 dəfə artaraq 1 milyon 303 min nəfərdən 2 milyon 581
nəfərə çatmışdır.
Əlbəttə, fərəhlə bir məsələni
də qeyd etməliyik ki, Azərbaycanda əhalinin sosial
müdafiəsi yalnız pensiyaların və sosial müavinətlərin
artırılmasını əhatə etmir.
Bu gün ölkəmizin hər yerində
inşa olunan sosial obyektlər - səhiyyə ocaqları, idman
kompleksləri, reabilitasiya mərkəzləri Azərbaycandakı
sosial siyasətin nə qədər əhatəli və
çevik olduğunu göstərir. Bu, Azərbaycanın
sosial siyasət modelinin özünəməxsus cəhətidir.
Bizi daha
böyük hədəflər gözləyir
Hazırda qarşıda duran ən
başlıca məqsəd Azərbaycanı inkişaf
etmiş dövlətlər səviyyəsinə çatdırmaqdır.
Bütün bunlar isə güclü və
müstəqil dövlətçilikdən keçir. Əminliklə deyə bilərik ki, ölkədəki
sürətli inkişaf və mütərəqqi islahatlar
fonunda bu məqsəd ictimai şüurda getdikcə möhkəmlənir,
milli ideyaya çevrilir. Bəli, bu gün
hər bir azərbaycanlı müstəqil vətənini abad,
müasir, inkişaf etmiş görmək istəyir və bunu
milli ideyanın əsas prioritetləri kimi qəbul edir.
Ölkə rəhbərliyi Azərbaycanı
müasir və qüdrətli dövlətə çevirmək
məqsədini sadəcə deklarativ bəyanatlarla ifadə
etmir, onun konkret icra mexanizmlərinin müəyyənləşdirilməsi
istiqamətində də məqsədyönlü addımlar
atır. "Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış" İnkişaf Konsepsiyası bunun bariz
nümunəsidir. Belə konsepsiya göstərir
ki, ölkə başçısı Azərbaycanın sadəcə
bugünkü dinamik inkişafı ilə arxayınlaşmağı
düzgün saymır. Çünki
hazırda Azərbaycan yeni inkişaf mərhələsinə
qədəm qoyur. Bu mərhələdə əsas hədəf
çoxşaxəli, səmərəli və
innovasiyayönümlü iqtisadiyyatın
formalaşdırılması, sosial sahədə önləyici
inkişaf trendinin təmin olunması və əhalinin
rifahının layiqli, qabaqcıl beynəlxalq standartlara
uyğun səviyyəyə çatdırılması, habelə
elmin, mədəniyyətin inkişafında, ictimai həyatın
bütün istiqamətlərində yeni nailiyyətlərin əldə
olunmasıdır. Belə bir konsepsiyanın yerinə
yetirilməsi Azərbaycanı bu hədəflərə
çatdıracaq və inkişaf etmiş ölkələr
sırasına yüksəlməsində mühüm rol
oynayacaq.
Son 10 ildə iqtisadi müstəqilliyini
daha da gücləndirən Azərbaycan dayanıqlı və
dinamik iqtisadi artımını təmin edə bilmiş,
sosial rifahın əhəmiyyətli dərəcədə
yüksəlməsinə nail olmuşdur.
Bu müddətdə Azərbaycanda həyata
keçirilən islahatların insan və vətəndaş
amilinin yüksəlişinə xidmət etdiyini yuxarıda
qeyd etdik. Eyni zamanda respublikanın iqtisadi cəhətdən
inkişaf etmiş dövlətə çevrilməsi məqsədinin
özü də ilk növbədə ölkə vətəndaşlarının
sosial rifah səviyyəsinin yüksəldilməsi məqsədinə
hesablanmışdır. Üstəlik,
sosialyönümlülük respublikanın iqtisadi inkişaf
modelinin əsas xüsusiyyətlərindən biridir.
Müasir dövrdə sosial ədalət
meyarını rəhbər tutan hər bir dövlətin
qarşıya qoyduğu ən ali məqsəd
vətəndaş amilinin tərəqqisi, insanlar
üçün maksimum firavan yaşayış şəraitinin
təmin edilməsidir. Fərəhli haldır
ki, ölkəmizdə insanların fiziki, mənəvi, sosial tələbatlarının
təminatının ildən-ilə yaxşılaşması
beynəlxalq səviyyədə də yüksək qiymətləndirilir,
Azərbaycan insan inkişafı indeksinə görə də
dünya üzrə böyük müvəffəqiyyətlərə
imza atmış dövlətlərdən biri kimi göstərilir.
İnsan inkişafı indeksinin orta illik tempinə görə
Azərbaycan keçmiş Sovet İttifaqı ölkələri
arasında son 10 il ərzində
aparıcı dövlət kimi qəbul olunur. Lakin
əldə edilmiş nailiyyətlər son hədəf deyil və
qarşıya Azərbaycanın inkişaf etmiş ölkələr
sırasına daxil olması, bütün sahələr
üzrə dayanıqlı tərəqqinin qorunub saxlanması
kimi mühüm vəzifələr qoyulub. Bu məqsədə çatmaq üçün
sosial sferada da qarşıdakı dövr ərzində təbii
olaraq mühüm addımlar atılacaq. Azərbaycan
iqtisadiyyatının sosialyönümlü olması göstərir
ki, bu sahədə perspektiv vəzifələr uğurla
reallaşacaq.
Hadi RƏCƏBLİ,
Milli Məclisin
Sosial siyasət komitəsinin sədri, siyasi elmlər doktoru,
professor
Azərbaycan. - 2013.- 11 sentyabr.- S. 8.