Siyasətin ali prinsipi və gələcək
hədəfi: İNSAN HƏR ŞEYDƏN ÜSTÜNDÜR!
"Müstəqil Azərbaycanın siyasəti insan amilinə hesablanıbdır. İnsan hər şeydən üstündür. Azərbaycan vətəndaşı, onun təhlükəsizliyi, rahat yaşaması, rifahı ön plandadır".
İlham ƏLİYEV,
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
Bu günlər nəinki Azərbaycan cəmiyyətində, bütövlükdə yaxın və uzaq məmləkətlərdə seçki ilinin məntiqinə uyğun olaraq son 10 illik tarixin göz önündə canlandırılmasına səy göstərilir. Qət edilən tarixi mərhələnin yekunları o qədər möhtəşəm olmuşdur ki, onların elmi-siyasi, fəlsəfi dərki, ictimai şüurda, beynəlxalq rəydə mənimsənilməsi üçün hələ illərin keçməsi lazım gələcək. Digər tərfədən, müstəqillik tariximizin hər bir mərhələsinin mənasını dərk etmək, dünyada öz yerini başa düşməyə çalışmaq - xalqımızın həm də ən mühüm dünyagörüş tələbatıdır.
Bu tarixin peşəkarlar tərəfindən dəyərləndirilməsi hələlik zamanla ayaqlaşa bilmir. Bunu etiraf etməliyik. Eyni zamanda, milli tarixin konseptuallaşdırılması, tarix fəlsəfəsinin yazılmasını yalnız sonraya, gələn nəsillərə həvalə edə bilmərik.
Tarixi mərhələlərin yaradıcısı kimdir, tarix necə yaranır? Məlum olduğu kimi, tarix fəlsəfəsinin cavab axtardığı sualların biri də budur. Bu suallardan ən vacibi də tarixi mərhələlərin ictimai şüurda, vətəndaşın təsəvvürlərində dəyərləndirilməsi məsələsidir. Adətən qeyd edilir ki, daha düzgün qiymət verilməsi üçün də uzun müddətin keçməsi lazım gəlir.
Bununla belə bu on ilin tarix fəlsəfəsinin ən azından ingilis tarixçisi Arnold Toynbinin "Çağırış-Cavab" düsturu ilə müqayisə edərək ilk dəyərini vermək mümkündür.
Böyük şəxsiyyətlərin Vətən qarşısında xidmətlərini qiymətləndirərkən əsas meyar onların öz qarşısına qoyduğu başlıca məqsəd, bu məqsədə nail olmağa yönəlmiş fəaliyyətləridir. Son 20 illik tarixdə Azərbaycanda ümdə məqsəd müstəqil azərbaycanlının rifahı, meyar isə onu gerçəkləşdirməyə hesablanmış siyasi kurs olmuşdur.
Nəticə, əldə edilən çox mühüm qənaətlərdən biri isə budur: vətəndaşa, insansevərliyə, humanizmə dayaqlanan siyasət - XXI əsrdə Azərbaycanda milli dövlətçilik quruculuğunun fəlsəfəsini təşkil etmişdir! Çünki yalnız firavan insan, yetkin cəmiyyət və güclü dövlət öz vətəndaşlarının hüquqlarının gerçəkləşməsinə, insanların rifah halının yüksəlməsinə, hüquq və azadlıqlarının qorunmasına təminat verə bilər.
İnsan
ölçülü siyasət modeli son əsrlərin hadisəsidir
İnsan tarixən dövlətin başlıca hərəkətverici
qüvvəsi hesab olunmuşdur. Elə insanlar var ki, onlarsız bu və
ya başqa xalqın, dövlətin tarixinin yaranması, sadəcə,
mümkün deyil! Məşhur alim L.Paster yazırdı ki,
Fransanın tarixindən 100 adamın adını
çıxarın və onda Fransa tarixi olmayacaq!
Paradoks həm də ondadır ki, adı tarixdə həkk
olunan dahi şəxsiyyətlərin fəaliyyəti də məhz
onların öz xalqını, vətəndaşını
düşünən siyasəti həyata keçirməsi ilə
bağlı olmuşdur. Bu, sanki mistik bir vəhdət,
bağlılıqdır. Şəxsiyyəti zirvəyə
ucaldan öz dövlətinə, insanlara xidmət etmək
missiyasıdırsa, bu, eyni zamanda həm də insanların onu
əbədi yaşatmasının sadə düsturudur.
Bunun əksi olan, insan amilinə biganə qalan siyasətin
də hansı aqibəti yaşaması tarixdən
yaxşı məlumdur. Siyasi məsuliyyətsizlik heç zaman cəzasız
qalmır!
İnsan
dünyada yaradılan bütün maddi və mənəvi dəyərlərin
müəllifi, Yer üzündə ən ali
dəyəridir - mütəfəkkir və dahi şəxsiyyətlərin
bu qənaətinin əsrlərlə yaşı var. Antik,
klassik və yeni dövrün, xüsusilə də orta əsrlərin
islam fəlsəfəsinin mərkəzində insanın
durduğu humanizm təlimləri olmuşdur. Humanizm
bir fəlsəfə kimi İntibah dövründə
yaranıb inkişaf etmişdir. İnsan,
dövlət və Vətən vahid tam təşkil edən
anlayışlardır.
İnsanın
ali dəyər zirvəsinə ucaldılması
tarix boyu heç də asan deyil, ən çətin məsələlərdən
olmuşdur. Tarix fəlsəfəsindən məlumdur
ki, sivilizasiyanın önündə getdiyi hesab edilən
Avropada, Qərbdə yalnız orta əsrlərdən,
İntibah dövründən insan, şəxsiyyət, onun dəyəri
və missiyası məsələsi gündəmə gəlmişdir.
Qərb fəlsəfi fikrində isə insanı yalnız XX əsrdə kəşf
ediblər.
İnsan
amilinin siyasətin ali prinsipinə
çevrilməsi daha çətin olmuş, bunun
üçün də əsrlərin keçməsi lazım
gəlmişdir. Mərkəzində "insan ali
dəyərdir" prinsipinin dayandığı siyasət
humanizm, insansevərlik (humanizm) siyasətidir
Başqa fəaliyyət sahələrindən fərqli
olaraq, siyasətdə insansevərliyin təzahürü təkcə
söz və şüarlar deyil, ilk növbədə, onun
reallaşmasında ifadəsini tapan konkret nəticələrdir. Hər kəsin ləyaqətinin,
rifah və firavanlığının təmin edilməsi belə
siyasətin dəyərləndirlməsində ali
meyar kimi çıxış edir. Bu universal,
ümumplanetar bir prinsipdir. Milli və bəşəri
bir dəyərləndirmədir. Burada insanların nə
milli, nə sinfi, nə də dini və s. əlamətləri
deyil, insan olması prinsipi qayə təşkil edir. Siyasi proseslərin dəyərləndirilməsi
bütün məsələlərin fövqündə duran
insana yönəlmiş siyasətin həyata keçirilməsi,
onun şəxsiyyətin, dövlətin və bəşəriyyətin
maraqları naminə reallaşdırılması vəzifəsinə
tabe edilməsidir.
Siyasətdə dövlət və millətsevərlik
liderin reallaşdırdığı siyasi kursun məqsədlərində,
prioritetlərində, məzmun və mahiyyətində, vasitələrdə
təcəssümünü tapır.
Tarixən sınaqlardan çıxan insan
ölçülü siyasətin ən məqbul modeli
insanın mərkəzdə dayandığı demokratik siyasi
sistem kimi qəbul edilmişdir. Humanist simalı siyasətin
meyarı insanın imkanlarının reallaşmasına, rifah
və firavanlığının təmin edilməsinə,
ölkədə və dünyada sosial ədalətin möhkəmlənməsinə
istiqamətlənməsi olmuşdur. Siyasi
tarixdə konstitusiyalar da tədricən belə yaranıb.
Tarixdən bəllidir ki, dövlət siyasətini
ilk olaraq konstitusiyada təsbit edir və yalnız bu halda onun təminatı
labüddür. "İnsan ali dəyərdir"
prinsipinə söykənən siyasət mütləq,
ümumbəşəri prinsip kimi zaman-zaman hüquqi sənədlərdə
təsbit edilmiş, qanunlar şəklinə
salınmışdır.
İnsan ölçülü siyasət həm dövlətdaxili,
həm də beynəlxalq məzmun daşıyır. Beynəlxalq
miqyasda bu, özünü dövlətin suverenlik hüququna
hörmət, bir-birinin daxili işlərinə
qarışmamaq, faydalı əməkdaşlıq və
dostluq, ədalət və qarşılıqlı hörmətə
əsaslanan siyasətdə büruzə verir.
Bu gün insan ölçülü siyasətin
hüquqi əsasları beynəlxalq təşkilatların fəaliyyətinin
əsası kimi hüquqi sənədlərdə əksini
tapmışdır. Getdikcə mürəkkəbləşən
və ziddiyyətli qlobal cəmiyyətdə insana yönəlmiş
siyasətə tələbat artmış və onun
miqyasları daha da genişlənmişdir. O, bir vaxtlar
ayrı-ayrı insanların məşğul olduqları fəaliyyətdən
ümumdövlət və ümumbəşəri
mövcudluğun tələbatına çevrilir. Ona alternativ
yoxdur! Əks təqdirdə, bütün bəşəriyyət
fəlakətə sürüklənə bilər!
Azərbaycan
insanı, onun firavanlığı ümummilli liderin siyasətinin
qayəsidir
Müstəqil dövlətin vətəndaşı
olmaq böyük hüquq və nemətdir! Tarixdən
məlumdur ki, Vətəni, məmləkəti "dövlət"
zirvəsinə ucalda bilmək də insansevər liderlərin
missiyasıdır. Adı dünyanın
siyasi tarixinə yazıla bilən müstəqil dövlətin
vətəndaşları olmaq, bu missiyanın nəticəsi
olub, hər kəsə nəsib olmayan qismətdir.
Ən böyük azərbaycanlı - ulu öndərin həyatı
insanpərvərlik örnəyi idi və bu gün bu dəyər
həyatımızın, dövlət siyasətimizin
ayrılmaz hissəsidir. Məgər Heydər Əliyevi xalqın təkidli istəyi
ilə yenidən Vətənə qayıtmağa vadar edən
Azərbaycan insanını, onun müstəqilliyini hər
şeydən uca tutmaq kimi ali prinsip
deyildimi? Həyatına qarşı sui-qəsdləri,
dövlət çevrilişlərini göz altına almamaq cəsarəti
buradan qaynaqlanmırdımı? Azərbaycan
vətəndaşına qarşı törədilən 20
Yanvar qırğını haqda dünyaya car çəkmək
insanlarımıza olan ürək yanğısından güc
almırdımı?
İnsansevərlik
siyasəti Heydər Əliyevin həyatının
başlıca missiyası idi! Müstəqil,
azad vətəndaş Heydər Əliyevin qurduğu dövlətin
əsas mahiyyətini təşkil edirdi.
Heydər
Əliyevin aforizmə çevrilmiş bu sözləri onun
yürütdüyü siyasətin ideya kökləri
haqqında dolğun məlumat verir: "Mənim həyatımın
məqsədi müstəqil Azərbaycandır, firavan Azərbaycan
xalqıdır, Azərbaycan Respublikasıdır, Azərbaycan
vətəndaşıdır. Əgər mən buna nail ola bilsəm, ən xoşbəxt adam kimi həyatımı
başa çatdıracağam. Buna da nail
olmağa çalışıram və
çalışacağam".
Xalqımız yaxşı xatırlayır ki, ötən
əsrin 90-cı illərində müstəqillik yalnız
"kağız üzərində" mövcud idi. Hər şeyin - dövlətçiliyin,
milli iqtisadiyyatın, beynəlxalq əlaqələrin, milli
ordunun və s. əsaslarını sıfırdan başlayaraq
qurmaq lazım idi.
1993-cü ildə ümummilli lider Heydər Əliyevin
xalqın təkidi və tələbi ilə siyasi hakimiyyətə
qayıdışı sayəsində Azərbaycanın
müstəqilliyi təmin edildi. Məhz buna görədir ki, həmin
vaxtdan etibarən tariximizin ən ağır
sınaqlarından azərbaycanlılar milli birliyi hər
şeydən üstün tutmaqla, siyasi liderimizin ətrafında
sıx birləşməklə çıxdı, müstəqil
yaşamağa qadir xalq olduğumuzu dünyaya və birliyimizə
qəsd etmək fikrində olanlara bu yolla bəyan etdi.
Ulu
öndər ən böyük xidmətini - azərbaycanlıları
müstəqil və azad görmək missiyasını yerinə
yetirdi! Tanrının bizə bəxş etdiyi, əcdadlarımızın
qoruyub saxladığı məmləkəti isə suveren
dövlətə çevirdi. Taleyin möcüzəsi
kimi ulu öndərin memarı olduğu müstəqil dövlətçiliyimiz
quruldu və tarixdə ilk dəfə özünü
"müstəqil Azərbaycanın ali dəyəri
olan vətəndaş" - yeni nəsil yarandı.
Müstəqilliyə gələn yolun
başlanğıcında Azərbaycan tamamilə başqa bir
ölkə idi və bu prinsipin gerçəkləşməsi
üçün çox qurbanlar verilib. İlk
növbədə, təçavüzkar Ermənistan tərəfindən
torpaqlarımızın işğalı baş vermiş,
suverenliyimizə qəsd edilmişdi. Vətəndaş
qarşıdurmasından, ölkənin
parçalanmasından, daxili hərc-mərclik və dövlət
çevrilişlərindən keçmişdi. Xalqımızın qeyd-şərtsiz dəstəklədiyi
dahi öndər Heydər Əliyevin fədakar xidmətləri
sayəsində Azərbaycanda ictimai-siyasi sabitlik təmin
edilmişdir, müstəqilliyin həyati vacib təməlləri
qurulmuşdur. Müstəqilliyin bərqərar olması baş
tutmuşdur.
Bu illərdə hələ çox güclü olan
keçmişin yeni yaranan kövrək gələcəklə
savaşı gedirdi. İlk vaxtlar kommunist ideologiyasının
təsirindən xilas olub demokratik dövlət quruculuğu
yoluna çıxmış cəmiyyətdə yeni
düşüncə tərzinin formalaşmasına və ona
təsir edən zəruri şəraitin yaradılmasına
müəyyən zaman tələb olunurdu. Ölkəni qərq edən xaos nəticəsində
bütün səylər siyasi sabitliyin qorunub saxlanması
müstəvisinə keçmiş, milli quruculuğun
reallaşan prioritetlərindən birinə çevrilə bilməmişdi.
Cəmiyyətin şüuru çox
ağır şərtlərin mövcudluğu ilə
sosial-iqtisadi problemlərlə və siyasi sabitlik məsələləri
ilə məşğul idi. Bu illərdə
insanlara verilən demokratiya vədləri yalnız ideolojiləşmiş
siyasi ritorikanın bir hissəsi olaraq qalmaqda idi.
Ərazimizin 20 faizinin Ermənistan tərəfindən
işğal olunduğu, bir milyondan artıq qaçqın və
məcburi köçkünün çadırlarda
ağır vəziyyətdə yaşamağa məcbur
edildiyi bir vaxtda ölkəni separatçılıq meyilləri
də bürümüş, hakimiyyət böhranı vətəndaş
müharibəsinə gətirib çıxarmışdı. Bir milyon
qaçqın olan ölkədə hələ ki, onların ən
fundamental hüquqlarının təmin edilməsi lazım
idi. Dahi liderin qeyd etdiyi kimi: "Müstəqilliyi elan
etmək nə qədər vacib olsa da, əsl müstəqilliyi
qazanmaq üçün bu, hələ azdır".
Heydər
Əliyev mövcud çətinliklərə rəğmən
Azərbaycan insanını bütün siyasətin ali məqsədi bəyan edən ilk müstəqil
Konstitusiyanı yaratdı. Məlum -
"Dövlət xalq üçündür" aforizmini bəyan
etdi. Beləliklə, ulu öndərin qəbul etdiyi
Konstitusiya, onun "insan ali dəyərdir"
prinsipi bütün sahələrdə rəhbər tutmalı
olduğumuz, məzmununa daim yaxınlaşmalı olduğumuz
bir insansevərlik idealının təcəssümü oldu.
Bu prinsip Konstitusiyanın hər bir bəndində
duyulmaqdadır! Mərkəzində Azərbaycan
insanının dayandığı Konstitusiya ilə dahi lider
bu gün qalibiyyətlə davam edən siyasətin hüquqi əsaslarını
müəyyən etdi.
Konstitusiyanın ideologiyası "insan-dövlət"
maraqlarının qarşıdurmasına dair tarixdən məlum
olan fikirləri aradan qaldırdı. Öz hüquqlarının
qarantı olan müstəqil dövlətdə yaşayan Azərbaycan insanının
fundamental-sabit ölkədə yaşamaq və yaratmaq
hüququnu təmin etdi: "Maddə 12. Azərbaycan
Respublikasının vətəndaşlarının layiqli həyat
səviyyəsinin təmin edilməsi dövlətin ali məqsədidir.", "Maddə 74. Vətənə sədaqət müqəddəsdir.
II. Vəzifəyə seçilmə və ya təyinat
yolu ilə qanunvericilik, icra və ya məhkəmə hakimiyyəti
orqanlarında işləyən şəxslər öz vəzifələrini
dürüst və layiqincə yerinə yetirməməyə
görə məsuliyyət daşıyırlar və qanunla
müəyyən edilmiş hallarda and içirlər".
Beləliklə, ümummilli liderin sayəsində
müstəqilliyin ilk on ilində demokratiya yolu ilə cəsarətlə
irəliləyən, insan hüquqlarının və qanunun
aliliyinin həyat normasına çevrildiyi cəmiyyət
qurmaq istəyən Azərbaycan Respublikası, onun xalqı bu
sahədə də təqdirəlayiq nailiyyətlər
qazandı.
Qabaqcıl demokratik dövlətlərin yüzilliklər boyu
addım-addım qəbul etdiyi prinsipləri, qanunları və
normaları ölkəmiz bir neçə il
ərzində tətbiq edə bildi. Şərqdə
ilk dəfə ölüm hökmünün ləğvi, on
minlərlə insanı əhatə edən amnistiyalar, siyasi
plüralizmə, söz və əqidə
azadlığına geniş imkan yaradılması kimi
böyük nailiyyətlərə imza atdı.
On il əvvəl dünyanın etiraf etdiyi Azərbaycan
modelinin sirri –
insan ali dəyərdir
prinsipinin gerçəkləşməsidir
Son 10 ildə
Azərbaycanda dövlətçilik fəlsəfəsi
Konstitusiyada qəbul edilmiş "insan ən ali
dəyərdir" kimi keyfiyyət səviyyəsinə
qalxmış, ulu öndərin nəzəri, siyasi-hüquqi
dövlətçilik irsinin təcrübədə gerçəkləşməsi,
inkişafı və təbliği işinə həssas
qayğı yönündə misilsiz işlər
görülmüşdür. Bu, həqiqi mənada dövlətçilik
tariximizdə iqtisadiyyat, siyasət, mədəniyyət, ədəbiyyat,
qanunçuluq, elm və təhsil, nəhayət, mənəviyyat
tariximizin qələbələri ilə yazılan möhtəşəm
on il oldu!
Reallaşan böyük qələbələr həm də
bir təcrübə kimi, insan ölçülü siyasətin
Azərbaycan modeli kimi vacib əhəmiyyətə malikdir. Bu illərdə
Azərbaycan ulu öndərin konstitusionalizm ideallarına
yaxınlaşmaqda davam etmişdir. Azərbaycan
çoxmilli və çoxkonfessiyalı postsovet mərhələsinin, keçid
dövrünün zəfərlə qət edilməsinə ən
parlaq nümunə hesab edilə bilər. Görülən
bütün işlər sonda cəmləşərək Azərbaycan
insanının rifahına yönəlmiş yeni dövlətçiliyin
portretini - Azərbaycan modelini, ulu öndərin Konstitusiyada bəyan
etdiyi idealların gerçəkləşməsini təmin
etdi. Qarşıdakı dövrdə bu
missiyanın tam şəkildə yerinə yetirilməsi təmin
ediləcək.
2003-cü ildə Azərbaycan xalqı "İnsan hər
şeydən üstündür" prinsipini başlıca
strateji prioritet bəyan edən lideri seçdi. "Güclü
dövlət yalnız güclü vətəndaşlarla
yaranır və buna görə də insan hər şeydən
üstündür!"
Bu illərdə
formalaşan və dünyada etiraf edilən Azərbaycan
modelinin sirri nədədir - sualına cavablar isə ilk
baxışdan göz önündədir: İnsan hər
şeydən üstündür! Azərbaycan dövlətinin
səfərbər etdiyi strateji resursların ən önəmlisi
insan kapitalıdır!
İnsan ölçülü siyasətin ictimai-siyasi
ideala çevrildiyi hazırkı qlobal cəmiyyətdə Azərbaycanda
həyata keçirilən siyasi rəhbərlik modeli xüsusi
önəm təşkil edir. Vətəndaşın
ahəngdar inkişafı üçün onun bütün - mənəvi,
intellektual, fiziki potensial və keyfiyyətərinin vəhdətdə
reallaşmasına şərait yaratmaq, dövlətin həyata
keçirdiyi siyasətin məqsədini təşkil edir.
Əsas məqsəd hər bir vətəndaşın
güclü dövlətin fəal qurucusuna çevrilməsidir.
Bəyan
edilən dövlət siyasətinin ali
prinsipinin son illərdə reallaşmasını təmin edən
strategiyanın, ümummilli layihələrin, 50-yə yaxın
dövlət proqramlarının qəbul edilməsi,
onların icrasına sərt nəzarətlə müşayiət
olunan islahatlar dalğasında günbəgün, aybaay, ilbəil
Azərbaycan insanının rifah göstəriciləri
artdı. Qısa ifadə edilsə, "firavanlıq və
rifah layihələri" adlana biləcək bu tədbirlər,
ilk növbədə, hər bir vətəndaşın layiqli
həyat tərzinin təmin olunmasına, insan hüquq və
azadlıqlarının təminatına, dövlət idarəçiliyinin
çevik və işlək mexanizmlər əsasında həyata
keçirilməsinə, bir sözlə, davamlı və sabit
inkişafa xidmət etmişdir.
Bu prinsipin aliliyi dövlət
başçısının fasiləsiz olaraq görülən
işləri, qərarlarının icrasını dəyərləndirərkən
səsləndirdiyi, artıq dilimizdə aforizmlərə
çevrilmiş, vətəndaşa xidmətin rəhbər
prinsiplərini təşkil etmişdir. Bunlar dövlət idarəçiliyində:
"Hər bir məmur xalqının xidmətçisi
olmalıdır", elm və təhsildə: "neft
kapitalının insan kapitalına çevrilməsi"
devizində, "gənclər gələcəyimizin
qurucusudur", "hər kəsə məşğulluq",
"regionlar, bölgə və paytaxt arasında fərq
olmamalıdır", "sosialyönümlü bazar
iqtisadiyyatı", çoxmilli dövlətin "müxtəliflikdən
güc alan vəhdəti" kimi reallığa
çevrilmişdir. İnsan potensialına
qoyulan investisiyalar isə bütöv bir gənc istedadlar nəslinin
formalaşmasını şərtləndirmişdir.
Bu gün
xalqın öz iradəsi və müdrikliyi ilə
seçdiyi liderin siyasəti sayəsində Azərbaycan
tamamilə başqa bir ölkədir! Öz
dövləti, müstəqil siyasəti, siması, dünyada
və bölgədə mövqeyi olan uğurla inkişaf edən
bir ölkədir. Dünyada özünə
əmin və müstəqil siyasət yürüdən
dövlət səviyyəsinə çatmışdır.
Beynəlxalq birlikdə nüfuza malik məsuliyyətli
və etibarlı tərəfdaşdır.
Dövlət başçısının, milli
inkişaf strategiyası sayəsində ölkəmiz iqtisadiyyatda
keçid dövrünü başa vurdu, Azərbaycan növbəti
tarixi dəyişikliklər dövrünə qədəm
qoydu. Bu illər ərzində müstəqil dövlət
quruculuğunun, inkişafın Azərbaycan modeli yarandı və
özünü təsdiq etdi. Eyni zamanda, həmin
möhtəşəm uğurları təmin edən siyasət
də kamilləşdi. Ölkənin siyasi liderinin
yaxın gələcək üçün müəyyən
etdiyi prioritetlər sırasında müasir Azərbaycan
insanının inkişafı, ardıcıl olaraq yetkinləşməsi
ön cərgədə yer alır. Tarixən
keyfiyyət dəyişikliklərinin baş verdiyi
bütün dövrlərdə olduğu kimi, böyük məqsədlərə
çatmağın yolu kimi "milli birlik, dövlət və
xalqın vəhdəti" imperativi yenidən gündəmə
gəlir.
Dövlət
başçısının son sərəncamlarında
açıq hökumət, yeni texnokratik idarəçilik
modelinin yaranmasını təmin edən islahatlara başlanılması
ilə yeni siyasi idarəçilik modelində vətəndaş
fəallığı, iştirakı və nəzarəti
dövlət qərarlarının formalaşmasının
bütün mərhələlərində ayrılmaz proses
kimi iştirak edir. Buna görədir ki, Azərbaycanın
milli inkişaf strategiyasında humanitar potensial, insan
kapitalı və innovasiya amilinə bütün cəmiyyətin
diqqətini cəlb etmək, adekvat sosial-mədəni
mühitin yaradılması yönündə tədbirlərin
görülməsi bəhrəsini verməkdədir.
Gələcək
siyasətin hədəfi də firavan insandır
"Azərbaycan-2020: gələcəyə baxış"
İnkişaf Konsepsiyasının qəbul edilməsi ilə
ölkəmiz milli inkişafın yeni keyfiyyət fazasına qədəm
qoymuşdur.
Azərbaycan insanı və onun gələcəyinə
hesablanmış siyasətin həyata keçirilməsi də
son illərin
keyfiyyət göstəricilərindəndir.
Milli elitaların, siyasi liderlərin fəaliyyətinin nəticələrini
qlobal miqyasda dəyərləndirən makrososial reytinqlər
mövcuddur. 1990-cı ildən BMT ayrı-ayrı millətlərin
inkişaf proqramını izləmək üçün
"İnsan inkişafı İndeksi" (İİİ)
müəyyən etmişdir. (Human Development
Index - HDI). Bu, ilk baxışda sadə və kompleks, eyni
zamanda, dərin göstərici olaraq imkan verir ki, alimlər,
politoloqlar, ilk növbədə isə hər biq xalqın
ictimaiyyəti öz dövlətinin nəinki iqtisadi
uğurlarını, eləcə də
ayrı-ayrılıqda hər bir vətəndaşın rifah
və firavanlığının inkişafını izləyə
-dəyərləndirə bilsin. 2010-cu ildən başlayaraq
BMT-nin İİİ-si ( HDI) hər il
hesablanır və 3 əsas aspekt üzərində
dayanır: Vətəndaşın həyat müddəti əhalinin
sağlamlıq indeksi kimi; xalqın təhsil, savad və təlim-tərbiyə
səviyyəsi; uşaqların təminatı da nəzərə
alınmaqla həyat və rifah səviyyəsi. Bu
o deməkdir ki, Azərbaycan xalqı öz lideri sayəsində
dünya xalqları arasında layiqli səviyyəni tuta
bilmişdir.
Əgər mərkəzində vətəndaşın,
insanın qoyulduğu siyasət olmasaydı, qlobal reytinqlərdəki
bu göstəricilərə nail olmaq olardımı?
On il ərzində Azərbaycanın strateji valyuta
ehtiyatlarının həcmi 48 milyard, dövlət büdcəsinin
gəlirlərinin həcmi isə 25 milyard ABŞ dolları həddini
ötmüşdür. Ötən on il ərzində
ölkə iqtisadiyyatına 137 milyard ABŞ dolları məbləğində
sərmayə qoyulmuş, dövlət büdcəsinin həcmi
19 dəfə artmışdır. İqtisadiyyatın
və sosial sahələrin inkişafı üçün
yönəldilən vəsaitin 49%-ni dövlət, 51%-ni isə
qeyri-dövlət investisiyaları təşkil etmişdir.
Qeyri-neft sektorunun inkişafına yönəldilmiş vəsaitin
ümumi həcmi 11,1 dəfə artaraq təqribən
60 milyard dollar təşkil etmişdir.
Dünya Bankı və Beynəlxalq Maliyyə
Korporasiyasının hazırladığı "Doing
Business-2009" hesabatında Azərbaycan biznes mühitinin
yaxşılaşdırılması sahəsində ən
islahatçı ölkə elan edilmişdir. Hazırda iqtisadi fəal əhalinin
sayı 7,2%, məşğul əhalinin
sayı isə 11,9% yüksəlmiş, işsizliyin səviyyəsi
5%-ə enmişdir. Bundan başqa, ölkədə 1,2 milyon yeni iş yeri
açılmışdır. Əhalinin sosial
müdafiəsi və təminatına çəkilən xərclər
9 dəfə çoxalmışdır. Əhalinin gəlirləri
ötən dövrlərlə müqayisədə 6,9 dəfə, əməkhaqqı 6,3 dəfə,
pensiyaların həcmi isə 8,6 dəfə yüksəlmiş,
ölkədə yoxsulluğun səviyyəsi 49%-dən 6%-ə
enmişdir. Qaçqın
və məcburi köçkünlərin məskunlaşdıqları
7 çadır şəhərciyi və 12 müvəqqəti
qəsəbə ləğv edilmiş, 80-dən çox
müasir qəsəbə və məhəllə
salınmışdır.
Bu il Azərbaycan Respublikasının ilk
telekommunikasiya peyki Yer orbitinə
çıxarılmışdır.
Beynəlxalq Telekommunikasiya İttifaqının
"İnformasiya cəmiyyətinin ölçülməsi-2012"
hesabatında Azərbaycan "İKT-nin inkişafı"
indeksi üzrə əvvəlki göstəricilərini xeyli
yaxşılaşdıraraq 155 ölkə arasında 68-ci yeri
tutmuş, dünyanın on "Ən dinamik inkişaf edən
ölkələr" qrupunda mövqeyini möhkəmlətmişdir.
Mədəniyyətlərarası dialoqu yeni
inkişaf mərhələlərinə qaldırmaq, xalqlar,
dövlətlər, dinlər arasında
qarşılıqlı anlaşmanı və birgəyaşayış
prinsiplərini tanıtmaq bu gün Prezident İlham Əliyevin
yürütdüyü siyasətin mühüm tərkib hissəsidir.
Azərbaycanda tarixən bərqərar olmuş tolerantlıq,
xalqların, din və mədəniyyətlərin birgəyaşayış
modeli bu gün başqalarına da nümunə olaraq göstərilməkdədir.
Bu modelin dünyaya tanıdılması məqsədilə
2011-ci ildən etibarən ölkəmizdə müntəzəm
Ümumdünya mədəniyyətlərarası dialoq
forumları təşkil edilir. Cəmiyyətdə
ictimai-siyasi sabitliyi bərqərar edən güclü sosial
siyasətin həyata keçirilməsi nəticəsində
sosial, etnik-dini və mədəni qruplar arasında
barış və sülh şəraiti
formalaşmışdır. Ölkəmiz
milli istisadiyyatın yüksəliş templəri ilə beynəlxalq
əmək bölgüsündə özünəməxsus
olan mövqeyini tutmuşdur. Azərbaycan bu
gün dünyada tanınan, beynəlxalq birlik tərəfindən
ehtiram bəslənilən regional lider, beynəlxalq nüfuza
malik bərabərhüquqlu tərəfdaşdır.
Strateji prioritetlər, onlara nail olmağın resurs və
texnologiyaları, sosial institutlar, mənəvi mühit və mədəniyyətimiz
də keyfiyyətcə yeniləşir. İnsan
resursları, kreativlik potensialı, innovasiya mədəniyyəti
həyatımıza daxil olur.
Ölkənin
milli inkişaf strategiyasını humanitar potensial, insan
kapitalı və innovasiya amilinə bütün cəmiyyətin
diqqətinin cəlb edilməsi, adekvat sosial-mədəni
mühitin yaradılması yönündə tədbirlərin
görülməsi, gələcəyin milli elitası və
innovasiya təfəkkürünə malik kadrlar korpusunun
formalaşması, Azərbaycanın XXI əsrin kreativ millətləri
sırasında yer alması, yeni nəsil elitanın
formalaşması, mədəni-intellektual statusunun yüksəldilməsi
kimi amillər müəyyən edir.
İnsana həssas dövlət siyasəti həm də
ilk növbədə, gənc insana qayğı deməkdir. Məhz buna görə
də qarşıdakı illər üçün insan
kapitalının inkişafı prioritet vəzifə kimi
müəyyən edilmişdir. Vətəndaşa
sərmayə qoyulması, onun fərdi keyfiyyətlərinin və
qabiliyyətlərinin inkişaf etdirilməsi, yeni menecerlər
sinfinin yaradılması, intellektin perspektivdə sürətli
inkişafın prioritet amili kimi müəyyən edilməsi
bu ideyanın əsas tərkib hissələridir. Bunun mahiyyəti ondan ibarətdir ki, yaradıcı zəka
sahibləri, intellektual, kreativ kadrlar, gənc və qabiliyyətli
insanlar dövlətin və cəmiyyətin lazımi diqqətindən
kənarda qalmasınlar.
Gənc nəslin təhsil səviyyəsinin
artırılması millətin özünü qoruyub
saxlamasının və inkişafının mühüm
elementidir. Gənc, kreativ və intellektual insanların
istedadından hərtərəfli istifadə edilməsi
dövlətin innovasiyalı inkişafını, həyata
keçirilən siyasətin varisliyini təmin etməyə
qadir olan əsas amildir. Ona görə də
milli təhsil sistemi müasir dövrün tələblərini
və standartlarını, yeni nəslin yetişdirilməsi və
tərbiyə olunması sahəsində bilikləri və
texnologiyaları, dünyada cərəyan edən ümumi
meyillərə müvafiq olan metodları əhatə etməsi
diqqət mərkəzindədir.
Müasir
dünyada dövlətin
rəqabətə dayanıqlı, keyfiyyətə əsaslanan
inkişafını insan amili, insan kapitalı, xalqın kreativ
potensialı təşkil edir. Modernləşmənin yeni subyektinin, yeni azərbaycanlılar
nəslinin formalaşdırılması da yeni aydın təsəvvürlərdən
başlayır. Bu təsəvvürlərin
formalaşmasında insan hər şeydən
üstündür - siyasi fəlsəfəsi həlledici rol
oynayır.
(Ardı
var)
Rəbiyyət ASLANOVA,
Milli Məclisin İnsan Hüquqları
Komitəsinin sədri, professor
Azərbaycan.-2013.-17.
sentyabr.-S.6.