İqtisadi inkişaf sosial rifaha xidmət
edəndə
"Yenə tıxacdır, ilişdik, görəsən
nə edək? Bəlkə
yol polisinin alternativ yolları kara gəldi.
Amma əhəmiyyətsizdir. Guya orada maşın az olacaqE" Yəqin avtomobilə
istər sürücü, istərsə də sərnişin
kimi oturan hər kəs özündən asılı olmayaraq
bu deyingən hissləri yaşayıb və sözsüz, əsəbiləşib
də. Təbiidir. Çox qısa
müddətdə - təxminən 10 il ərzində
ölkənin demək olar bütün ərazilərində
belə vəziyyətin yaranması heç də
hamının, necə deyərlər, "həzm" edə
biləcəyi fakt deyil. Odur ki, kimi bunun səbəbini
yolların tez-tez təmirə bağlanması, kimi şəhərlərin,
o cümlədən paytaxtın xüsusən mərkəzi
küçələrinin darlığı, kimi
sürücülərin yol hərəkəti qaydalarına əməl
etməməsi, kimi də ağlagəlməz digər amillərlə
bağlayır. Və əgər
bağlayırlarsa, deməli, həmin səbəblərdə
həqiqət payı var. Amma o da var ki, həmin amillərdəki
ümumi həqiqət payı əsas - avtomobillərin
sayının kəskin artması səbəbi ilə
müqayisədə dəfələrlə azdır.
Son illər ölkə əhalisinin sosial rifahının
yüksəlməsinə aid məqaləni tıxaclardan,
avtomobillərin sayının artmasından
başlamağımız oxucularımıza qəribə gəlməsin. Əvvəla,
bu, indi hamımızın gündəlik
qarşılaşdığımız,
yaşadığımız, ən azından şahidi
olduğumuz mənzərədir və hətta bəzən fərqinə
varmasaq da, rifahımızın əyani göstəricisidir.
İkincisi, bu göstərici bütün
dünyada çoxdan müsbət fakt kimi qəbul və təhlil
olunur. Elə isə gəlin biz də belə edək: rəsmi
statistikaya görə, 10 il əvvəl Azərbaycanda
hər 1000 nəfərə 62 avtomobil düşürdü. Etiraf edək ki, həmin göstərici inkişaf
etmiş ölkələrlə müqayisədə
aşağı rəqəm idi. Lakin
ölkəmizdə sürətli iqtisadi inkişafın insan
amilinə, daha doğrusu, əhalinin rifahına xidmət edəcəyinin
bəyan olunması və bunun ardınca həmin istiqamətdə
əməli tədbirlərin görülməsi nəticədə
insanların keçmiş SSRİ dövründən ürəklərində
əlçatmaz arzu kimi gəzdirdikləri şəxsi
avtomobilə sahib olmaq imkanlarını artırdı.
Artıq 2008-ci ildə Azərbaycana rekord miqdarda - 89,1 min (dəyəri 1 milyard 120 milyon dollar) təkcə
minik avtomobili gətirildi. 2012-ci ildə isə rekord təzələndi
- ötən il ölkəyə 89,6 min minik avtomobili idxal
edildi ki, bu da 10 il ərzində Azərbaycana gətirilən
avtomobillərin sayının 9,2 dəfə artması deməkdir.
İndi ölkəmizin hər 1000 nəfərinə 110
avtomobil düşür, yəni, 2003-cü ildəkindən təxminən
2 dəfə çox. Çox maraqlıdır
ki, bu sahədə artan təkcə avtomobillərin sayı
yox, həm də dəyəridir. Belə ki, Azərbaycana
idxal olunan avtomobillərin dəyəri son 10 ildə 18,7 dəfə artmışdır. Başqa sözlə desək, avtomobil almaq istəyən
vətəndaşlarımız artıq işlənmiş,
köhnə maşınlardan imtina edərək yenilərinə
üstünlük verirlər. Bu isə ilk
növbədə onların maddi imkanlarının yüksəlməsi
ilə izah edilə bilər.
Lakin evsiz-eşiksiz nə avtomobil?! Məsələ
burasındadır ki, son 10 ildə Azərbaycanda inşa olunan
yaşayış sahəsinin miqdarı da rekord həddə
çatmışdır. Statistikasız da
bütün ölkə boyu tikilən evlərin, binaların
sayı hamının gözü qarşısındadır.
Hara baxırsan tikirlər. Şəhərlərimizin
kənarında az qala özləri boyda
yeni yaşayış məntəqələri salınır,
dünənədək insan ayağı dəyməyən ərazilərdə
bir-birindən yaraşıqlı evlər, binalar inşa
olunur, infrastruktur yaradılır. Yenə də rəsmi məlumatlarsız
keçinə bilməyəcəyik: 2004-2012-ci illər ərzində
Azərbaycanda 15 milyon 137 min kvadratmetr yaşayış sahəsi
tikilmişdir və bunun 10 milyon kvadratmetrdən çoxu vətəndaşların
şəxsi vəsaitləri hesabına ərsəyə gəlmişdir.
Amma şəxsi
vəsaiti hesabına ev, mənzil, almaq
imkanı olmayanlar da diqqətdən kənarda deyil. Bəli, söhbət dövlət vəsaiti
hesabına sosial ipoteka kreditləşməsindən gedir.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, son 10 ildə
əhalinin sosial problemlərinin həlli istiqamətində
görülən tədbirlər sırasında bu fakt
mütləq vurğulanmalıdır. Məhz
dövlət başçısının 2007-ci ildə
imzaladığı sərəncamdan sonra müəyyən
sosial qruplara, o cümlədən ilk növbədə gənclərə
büdcədən ayrılan vəsaitlər hesabına güzəştli
və uzunmüddətli mənzil kreditlərinin verilməsinə
başlandı. Bu gün Azərbaycan Mərkəzi
Bankının yanında İpoteka Fondunun xətti ilə
maliyyələşdirilən sosial ipoteka kreditlərinin dərəcəsi
illik 4 faizdir. Kreditlərin qaytarılması
üçün maksimal müddət isə 30 ildir.
Dövlət büdcəsindən ipoteka kreditləşməsinə
ayrılan məbləğə gəldikdə bildirək ki, təkcə
cari il üçün nəzərdə
tutulan həmin məbləğ 40 milyon manatdır. Lakin yaxın gələcəkdə həm bu məbləğin
artırılması, həm də kreditlərin verilmə
mexanizminin təkmilləşdirilməsi gözlənilir.
Deməli, az müddət ərzində
ipoteka kreditlərindən istifadə etməklə daha
çox vətəndaşımız yaşayış şəraitini
yaxşılaşdırmaq imkanı qazanacaq.
Bununla
yanaşı, ölkəmizdə elə sosial qruplar da var ki,
onların ev və ya mənzillə təminatını
dövlət birbaşa öz üzərinə
götürmüşdür. Belə qruplardan
sayca çoxu məcburi köçkünlərdir.
Artıq 20 ildir ki, Dağlıq Qarabağ və ona bitişik
7 rayonun yüz minlərlə əhalisi öz doğma
yurdlarından didərgin düşmüşdür. Hazırda Azərbaycanın elə bir ərazisi
yoxdur ki, orada qarabağlı məcburi köçkünlər
müvəqqəti yurd salmasınlar. Xüsusən,
yeni əsrin əvvəllərinədək onların vəziyyəti
daha ağır idi. Ən yaxşı halda yataqxana, məktəb,
uşaq bağçalarında, ən pis halda isə vaqon və
alaçıqlarda məskunlaşan soydaşlarımız həmin
illər az qala o dünyanı görüb
gəlmişlər. Məhz bu səbəbdən
dövlət maddi imkanı artan ilk andan onu qaçqın və
məcburi köçkünlərin sosial-məişət
şəraitlərinin yaxşılaşdırılmasına
yönəltdi. Əvəzində alaçıqların
yerində müasir şəhərciklər, "fin evləri"nin əvəzində daş binalar, köhnə
vaqonların ərazisində müasir qəsəbələr
salındı. Hamısının da müasir
infrastrukturu. Bir neçə fakt: son 10 ildə ölkə
ərazisində ümumi sahəsi 1 milyon 241 min kvadratmetr olan
78 qəsəbə salınıb, 129 məktəb, 43 uşaq
bağçası, 47 tibb müəssisəsi, 34 rabitə evi
tikilib, 600 kilometrə yaxın yol inşa olunub, 726 kilometr su,
213 kilometr qaz, 38 kilometrdən çox kanalizasiya, 6,3 kilometr
istilik xətləri çəkilib. Cari il
isə daha 4 min ailənin (təxminən 20 min nəfərin)
8 yeni qəsəbə və məhəlləyə
köçürülməsi
planlaşdırılmışdır və artıq
onların əksəriyyəti bu rahatlığa
qovuşmuşdur. Ümumiyyətlə, hər il
Azərbaycanda təqribən 4 min məcburi köçkün
ailəsinin mənzil-məişət şəraiti
yaxşılaşdırılır. Bu sürətlə
yaxın 3-4 ilədək həmin kateqoriyadan olan bütün
soydaşlarımızın yeni ünvanlara köçəcəkləri
şübhəsizdir.
Müharibə veteranlarının, şəhid ailələrinin,
əlil və kimsəsizlərin də problemlərinin həlli
dövlətin sosial siyasətində prioritet istiqamətlərdən
sayılır.
Təkcə 2004-2012-ci illərdə şəhid
və əlil ailələrinə 4 mindən çox mənzil
verilmişdir. Ümumilikdə son 10 il
ərzində 5 mindən çox Qarabağ müharibəsi əlili
və şəhid ailəsi mənzillə təmin
olunmuşdur. O cümlədən, regionlarda yaşayan
müharibə veteranları üçün 750 ev tikilmişdir. Hazırda hər il orta hesabla bu təbəqəyə aid olan vətəndaşlarımıza
700-dən çox mənzil verilir. Ancaq
onların dövlətdən təmənnasız
aldıqları təkcə bunlar deyil. Söhbət
yenə də avtomobildən gedir. 2009-cu ildə
veteranlarımıza dəyəri 500 min, 2010-cu ildə 350 min
manat olan "Oka" minik avtomobilləri hədiyyə
edilmişdir. Onu da qeyd edək ki, bu zaman
İkinci Dünya müharibəsi əlilləri də
unudulmur. Məsələn, inişil müharibə əlillərinə
verilmiş 304, keçən il isə 325
avtomobil sahibinin arasında onların sayı az olmamışdır.
Bu kateqoriyadan olan insanlardan söz düşmüşkən,
başqa qrup əlillərə göstərilən
qayğı, verilən dəstək də yaddan
çıxmamalıdır. Ümumiyyətlə, əlil
vətəndaşların maddi təminatının gücləndirilməsi
Azərbaycanın dövlət siyasətinin əsas istiqamətlərindəndir.
Əlillərə ödənilən pensiya və müavinətlərin
artırılması, bu təbəqədən olan
insanların çoxsaylı sosial proqramlara (reabilitasiya, pulsuz
istirahət, texniki bərpa və nəqliyyat vasitələri
ilə təminat və s.) cəlb olunması, o cümlədən
əlil uşaqların sağlamlığının bərpasına,
təhsilinə, peşə vərdişlərinə yiyələnməsinə,
işlə təmin edilməsinə dair tədbirlərin həyata
keçirilməsi həmin siyasətin tərkib hissəsidir.
Azərbaycan BMT Baş Məclisi tərəfindən
2006-cı ildə qəbul edilən "Əlillərin
hüquqları haqqında" Konvensiyasına qoşulandan
sonra isə ölkəmizdə belə insanların hüquq və
azadlıqlarının təmin olunmasına da diqqət
artmışdır. Bu gün əlil vətəndaşlarımız, o
cümlədən sağlamlıq imkanları məhdud
uşaqlarımız ölkə qanunvericiliyində, eləcə
də BMT Baş Məclisinin qəbul etdiyi "Əlillərin
hüquq bəyannaməsi"ndə təsbit olunan
bütün sosial-iqtisadi, siyasi, şəxsi hüquq və
azadlıqlara malikdirlər.
Azərbaycanda sosial müdafiəyə ehtiyacı olan təbəqələrdən
sayca ən çoxu isə pensiyaçılardır. Hazırda ölkədə
sığorta-pensiya sistemi beynəlxalq təcrübəyə
əsaslanaraq hazırlanan 3 qanunla ("Sosial sığorta
haqqında", "Dövlət sosial sığorta sistemində
fərdi uçot haqqında" və "Əmək
pensiyaları haqqında") tənzimlənir. Bu
yeni sistem pensiya təminatında bərabər şərtlərin
tətbiqinə və qazanılan pensiya hüquqlarının
reallaşdırılmasına təminat verir. 2006-cı ildən isə Azərbaycanda beynəlxalq
təcrübədə özünü doğrultmuş
üçpilləli (baza, sığorta və
yığım) struktura əsaslanan əmək pensiyası
sistemi tətbiq olunur. Məhz bu sistemin tətbiqindən
sonra əmək pensiyalarının həm minimal (baza hissəsi),
həm də orta aylıq məbləği əhəmiyyətli
dərəcədə artmışdır. Dövlət
Sosial Müdafiə Fondunun xərclərinin 2006-cı ildən
2012-ci iləcən 4,4 dəfə
artması bunun faktiki göstəricisidir. Əmək
pensiyalarının verilməsində ən böyük
dönüş isə 2011-ci ildə baş vermişdir.
Belə ki, həmin il həyata keçirilən
islahatlar sayəsində 900 minə yaxın təqaüdçünün
pensiyası orta hesabla 40 faiz artmışdır. Ümumiyyətlə,
2006-cı ildən 2013-cü ilədək əmək
pensiyalarının minimum məbləğinin artımı 3,4, orta aylıq məbləğinin
artımı 5,2 dəfə olmuşdur. Bu
artımın məbləği 2003-cü ilə nisbətən
isə 8 dəfə çoxdur. Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, son artımadək ölkə üzrə orta
aylıq əmək pensiyasının məbləği 152, o
cümlədən yaşa görə 167 manat olmuşdur ki, bu
da MDB-də yüksək göstəricilərdən
sayılır.
Son illər Azərbaycanda əhalinin sosial müdafiəsi
sahəsində digər tədbirlər də
görülmüş, o cümlədən ardıcıl
proqramlar həyata keçirilmişdir. Həmin
proqramlardan olan ünvanlı sosial yardım mexanizminin üzərində
bir qədər geniş dayanaq. Öncə bildirək ki,
bu mexanizm dövlət başçısının 2005-ci il oktyabrın 25-də imzaladığı
qanunla tənzimlənir və onun əsas məqsədi orta
aylıq gəlirləri hər ailə üçün ehtiyac
meyarının məcmusundan aşağı olan ailələrə
dövlət tərəfindən maliyyə
yardımlarının göstərilməsidir. Artıq
dövlətin maliyyə dəstəyinə ehtiyacı olan ailələr
bu yardımdan yararlanırlar. 2012-ci ilin
yekunlarına görə, ölkədə belə ailələrin
sayı 124 min (545 min nəfər) olmuşdur. Həmin ailələrin hər bir üzvünə
ayda orta hesabla 26 manat (hər ailəyə orta hesabla 114 manat)
ödənilmişdir. Etiraf edək ki, bu
maddi yardıma ehtiyacı olan ailə üçün elə
də kiçik məbləğ deyil. Belə
olmasaydı, Dünya Bankı Azərbaycanın bu sahədəki
fəaliyyətini həmin sistemi tətbiq edən digər
ölkələrlə müqayisədə yüksək qiymətləndirməzdi.
Azərbaycan vətəndaşlarının
keçmiş SSRİ-nin əmanət banklarında
qalmış vəsaitlərinin qaytarılması da dövlətin
son dövr əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi
üçün həyata keçirdiyi tədbirlər
sırasına daxil edilməlidir. Təkcə bir neçə fakt:
ölkə üzrə belə əmanətləri olan əhalinin
sayı 2,4 milyon nəfər idi. Həmin əmanətlərin qaytarılmasına isə
dövlət büdcəsindən 1 milyard manat vəsait
ayrıldı. 7 ay ərzində, yəni,
prosesin başlandığı 2012-ci ilin iyunundan sonunadək 1
milyon 450 min nəfərə 550 milyon manat ödəniş
edildi. Bu il də proses davam edir və
onun başa çatması üçün dövlət
büdcəsindən 500 milyon manatın ayrılması nəzərdə
tutulub. Onu da
vurğulayaq ki, bu cür əmanətlərin həm
qaytarılma mexanizmi, həm də ödəniş faizləri
keçmiş SSRİ respublikaları arasında ən ədalətlisi
hesab olunur.
Və nəhayət, əhalinin gəlirləri və əməkhaqları
barədə.
Bu dəfə də rəsmi statistikaya nəzər salaq:
2003-cü ildən 2013-cü ilin əvvəlinədək Azərbaycanda
əhalinin gəlirləri 6,1 dəfə
artmışdır. Ötən il iqtisadi sektorda
çalışanların orta aylıq nominal əməkhaqqı
400 manata yaxın olmuşdur ki, bu da 2003-cü ilə nisbətən
5,1 dəfə artım deməkdir. Bir çox sahələrdə isə orta aylıq
maaşlar daha yüksəkdir. Neft sənayesi
və emalında, tikintidə, bank və digər maliyyə
sektorlarında, eləcə də özəl bölmədə
işləyənlər bu gün daha çox əməkhaqları
alırlar. Elə son illər (2003-2012-ci illərdə)
ölkədə yoxsulluğun səviyyəsinin 7,5 dəfə azalmasının əsas səbəblərindən
biri də məhz əhalinin gəlirlərinin artmasıdır.
Əks halda, məsələn, son dövr turist
kimi xarici ölkələrə gedən Azərbaycan vətəndaşlarının
sayı ilbəil artmazdı. Bunu konkret faktlar da təsdiqləyir:
2006-cı ildə istirahət və gəzmək
üçün xarici ölkələri seçən həmvətənlərimizin
sayı 31 min nəfər idisə, həmin göstərici
2007-ci ildə 44 min, 2010-cu ildə 52 min, 2011-ci ildə 65 min,
2012-ci ildə bundan təxminən 30 faiz çox olmuşdur. Araşdırmalar isə göstərir ki, xaricdə
istirahət edənlərin orta aylıq qazancları 750 manatdan
çoxdur. Bununla bərabər, qiymət
sarıdan xarici ölkələrdəkindən ucuz olmayan
daxili istirahət və turizm mərkəzlərində dincələn
vətəndaşlarımızın da sayı durmadan
artır.
Bir sözlə, bütün qeyd olunan faktlar, rəqəmlər
bir daha təsdiqləyir ki, Azərbaycanda iqtisadiyyatın
inkişafı ilk növbədə əhalinin sosial
rifahının yüksəlməsinə, güzəranının
yaxşılaşmasına xidmət edir. Və dövlətin
bəyan etdiyi məqsədlər, qəbul etdiyi proqramlar
göstərir ki, bu istiqamət bundan sonra da uzun müddət
dəyişməyəcək.
Raqif
MƏMMƏDOV,
Azərbaycan.-2013.- 25 sentyabr.- S.5.