Ramazan oğulları
Represiya
qurbanlar
O vaxt Gəncəyə tez-tez gedib-gələn respublika xalq daxili işlər komissarı Həmid Sultanov bu bölgəyə yaxşı bələd olduğu və Ramazan oğullarını, onların dəstə üzvlərini yaxından tanıdığı üçün dəfələrlə Rüstəmə sifariş göndərib onunla görüşmək istədiyini bildirmiş, təzə hökumətdə ona vəzifə verməklə əməkdaşlığa dəvət etmişdi. Dəvətlərin nəticəsiz qaldığını görən hökumət qüvvələri Rüstəmin və qardaşı Təhməzin yerini bələdləyib ora dəstə-dəstə əsgər göndərirdilər. Kəndlərə, yollara gözətçi qoyur, meşələrə öyrədilmiş adamlar salırdılar.
...Sovet dönəmində bolşeviklərin "uğurlu" fəaliyyətlərindən bəhs edən yazılardan: "1922-ci ilin yanvar ayında Gəncə Qəza İcraiyyə Komitəsinin sədri Qasım İsmayılov bir sıra qaçaq dəstələrinin üzvlərinə sifarişlər göndərmiş və onları camaat arasına qayıtmağa, torpağa sahib çıxmağa, əkin-biçin işləri ilə məşğul olmağa çağırmışdı... Gəncəbasarın məşhur qaçaqlarından biri sayılan Məşədi Ramazan oğlu Rüstəmin bolşeviklərə rəğbət göstərməsi, onların tapşırığı ilə iqamətgahına çəkilməsi də yaxşı qarşılanmadı".
"Ramazan oğlu Rüstəmin, necə deyərlər, ram olması, bir paralarının xoşuna gəlməsə də, Qasım İsmayılovun əhval-ruhiyyəsini yaxşılaşdırmışdı".
"1922-ci ilin apreli, Gəncə İcraiyyə Komitəsinin sədri Qasım İsmayılov Gəncəbasara gələndən bəri neçə-neçə - "Mənəm!" deyən qaçaq ram edilib, inqilabi hökumətin tərəfinə keçib. Ən xoşa gələn odur ki, Məşədi Ramazan oğlu Rüstəm kimi bir igid onun təklifini qəbul edərək qaçaqlığın daşını atmağa razılıq vermişdi".
Xalqın gözü qarşısında baş verən və yaddaşlarda yaşayan həqiqət isə tam başqadır. Rüstəm, qardaşları Təhməz və Alməmməd Azərbaycan çar Rusiyasının tabeliyində olanda da qaçaqçılıqla məşğul olublar. Gəncə üsyanından sonra, ümumiyyətlə, Kürqırağı ormanlardan qırağa çıxmayıblar. Rüstəmin başçılıq etdiyi dəstə həmişə samuxlu Məmmədqasımın dəstəsiylə yoldaşliq edib, öldürülənədək - 1931-ci ilin sonuna kimi işğalçı şura hökumətinə - zülmə və zülmkara qarşı birlikdə vuruşub. Bu fikirlər Qaçaq Məmmədqasımın yazılı xatirələrində də təsdiqini tapıb. 1926-cı ildə olan hadisəni yada salan Məmmədqasım yazır: "Biz Qədilidə ikən köhnə bir alman dostum Ramazan oğlu Rüstəmdən soruşur: "Qasımdan nə xəbər?" Rüstəm isə "Qasımın yeri-yurdu bilinməz", deyə cavab verir. Alman təkidlə "Mən onunla görüşməliyəm" - deyir. Rüstəm: "Sən, Kür sahili boyunca gəz, mütləq rastlaşacaqsan" - deyə cavab verir".
Digər bir fakt: Qaçaqların Kürqırağı meşədə yerini öyrənən bolşeviklər Kürün üzərindən keçid tikmək adıyla Rüstəmin və qaçaq Məmmədqasımın üstünə çox sayda əsgər göndərirlər. Qəfil atışmada, qaçaqlardan da ölən olur, Rüstəmin dəstəsi də əks tərəfin xeyli əsgərini qırır. Əsgərlərə başçılıq edən Vasili Fyodoroviç və Qubalı Abdullayev vurulandan sonra bolşeviklər geri çəkilirlər. Rüstəm və Məmmədqasım izi azdırmaq üçün gecə üz tuturlar Ceyrançölə. Məmməqasım yazır: "Yaralılar qatırlarda, biz isə piyada Ceyrançölünün ucsuz-bucaqsız ərazisilə irəliləməyə başladıq. Qarşımızdan sürü-sürü ceyranlar qaçırdı. Ramazan oğlu Rüstəm bir ulduzu göstərib, bu ulduza tərəf gedək, dedi".
Bu faktlar da təsdiq edir ki, Ramazan oğlu Rüstəm 1931-cu ilin qışınadək bolşeviklərə qarşı vuruşub.
...Rüstəmi diri tuta bilməsələr də, ölüsünü mütləq gətirəcəklərinə söz verib Kürqırağı ormanlara - Osman bozuna, Ceyrancöldəki qışlaqlara hücum edən əsgərlərin hər dəfə yarıdan çoxu öldürülür, sağ qalanlar kor-peşman geri qayıdırdılar. Qaçaq Məmmədqasımın xatirələrindən: "Bolşeviklərə qan udduran Ramazan oğlu Rüstəmin üzərinə gedən qüvvələr onu tapmadıqdan sonra bizi təqib etmək üçün Samuxa doğru irəlilədikləri barədə məlumat aldım. Lakin onlar bizdən qorxub qaçan milislərlə rastlaşdıqdan sonra Samuxa gəlməyə cəsarət etməyib geri döndülər, arabalarda aparılan cəsədləri gördükdən sonra isə mütəəssir olaraq yeni planlar cızmaq üçün arxaya çəkildilər".
Rüstəmin üstünə hər dəfə yeni hökumətin əsgərləri yeriyəndə, Əbdüləlinin və Məmmədqasımın dəstəsi köməyə gəlirdi. Ormanlarda tez-tez yerlərini dəyişən qaçaqlar, o cümlədən Rüstəm, Təhməz və Alməmməd evlərinə, el-obadakı xeyirə-şərə xəlvəti gəlib-gedirdilər ki, bolşeviklər xəbər tutmasınlar. Şahidlərdən biri söyləyir ki, Məmmədqasım özü ilə qaçaqçılıq edən kiçik qardaşı Ələsə toy etmək üçün Samuxa gəlmişdi. Toya möhkəm hazırlıq görülürdü. Hadisədən xəbər tutan Gəncə Qəza Komitəsi və NKVD toya dəvətli olan Rüstəmi və Təhməzi "ya tutmaq, ya öldürmək" qərarını verir. Bu məqsədlə bolşeviklər Məmməqasımın evinin yaxınlığında, məscidin damına gecə pulemyot qoyub, toy məclisini hədəfə alırlar. Gəncə, Şamxor, Gədəbəy, Qazax, Göyçay, Qarabağ, Şəki, Ağdaş, Zaqatala milis qüvvələri döyüş hazırlığı vəziyyətinə gətirilir...
Tələdən xəbərsiz olan qaçaq Məmmədqasım deyirdi ki, gün çıxar-çıxmaz güllə səsi eşitdik. Bu güllə məsciddən bir silahdaşımıza atılmışdı. Güllə səsləri çoxalanda məsələ aydınlaşdı. Məsciddən evimiz güclü atəşə tutulurdu. Hər tərəfdən milis nəfərləri evimizi mühasirəyə almaq üçün sürünə-sürünə bizə tərəf irəliləyirdilər. Birdən milislər "ura!" deyərək hücuma keçdilər. Biz evin içində 7 nəfər idik (onların arasında Ramazan oğulları da olub), onlar isə çox. Lakin onlara göz açmağa imkan vetmədik və Göyçay Qəza Komitəsinin rəhbəri Məhəmməd bəyi əsgərlərilə birgə öldürə bildik. Ayağa durmaq istəyən yerə sərilirdi. Bizə ardıcıl olaraq "Təslim olun!" deyə qışqırırdılar. Lakin müsəlman olduğumuza görə məscidə atəş açmırdıq...
Toy üçün ətlik heyvan gətirməyə gedənlərin də bu vuruşmadan xəbərləri yox idi. Onlar kəndə girəndə atəş səslərini eşidirlər, elə başa düşürlər ki, atəş səsi toy şənliyindən gəlir. Lakin yaxınlaşanda hər şey aydın olur. Onlar da heyvanları buraxıb, milislərin arxasında mövqe tutub atəş açırlar. Beləcə, iki atəş arasında çaş-baş qalan milislər qorxub qaçmağa başlayırlar.
Axşama yaxın toy yeri qan çanağına döndü. Düşmən tərəfdən ölənləri bir yerə topladıq, 37 cəsəd vardı, yaralı daha çox idi. Ertəsi gün cəsədləri arabalara yüklədib Gəncəyə - vilayət mərkəzinə göndərdik...
Yerli əhali Rüstəmə, Təhməzə, qaçaq Əbdüləliyə, Tanrıverdiyə, gürzalıya, Məmmədqasıma böyük hörmət göstərirdi. Onların dəstə üzvlərindən hansı biri kimin qapısına, nəyəsə göndərilsəydi, heç vaxt əliboş qayıtmazdı. Təsadüfi deyil ki, o illərdə neçə-neçə gəncəbasarlı "xalq düşməni" adıyla güllələnəndə və ya sürgünə göndəriləndə NKVD müstəntiqlərinin və "troyka"nın belə insanlara vurduğu bir damğa da "sənin qaçaqlarla əlaqən olub, onlara ərzaq, silah, patrondaş çatdırılmasında yardımçı olmusan və s." idi. Əslində, bu həqiqət idi. Çünki xalqının, vətəninin şərəfini qorumaq istəyən belə qaçaqlardan camaat nəinki hər hansı köməyini, hətta canını belə əsirgəmirdi. Rüstəmi, Təhməzi, Əbdüləlini, Eminli Tanrıverdini, Gürzalını, Məmmədqasımı daşnak-bolşevik hökumətindən, satqınlardan el özü qoruyurdu. Bolşeviklər onları tutmaq üçün kənddə-kəsəkdə nə qurğu qursaydılar, təəssübkeş insanlar dərhal qaçaqlara çatdırırdılar. İki-üç aydan bir Gəncə, Şəmkir, Tovuz, Qazax milisi, Az.QPU əməkdaşları Rüstəmin yerini öyrənən kimi onu tutmaq, ya da öldürmək üçün hücuma keçirdilər. Hər dəfə də belə hücumlar ən azı 40-50 əsgərin ölümü ilə nəticələnirdi.
...1930-cu il fevral ayının son günləri idi. Novruz
bayramının yaxınlaşması ilə əlaqədar
inanc yerlərinə üz tutanların, "Bitdili
İmamı"na ziyarətə gələnlərin
sayı çoxalmışdı.
"Allahsızlığı" təbliğ edən bolşeviklər bundan
çox narahat idi. İlk çərşənbədən Əliheydər
Qarayevin tapşırığı ilə Şəmkir
stansiyasında vaqon-qərargah yaradılmışdı.
Qərargaha rəhbərlik Gəncə Qəza
Komitəsinin təşviqat məsələləri üzrə
şöbə müdiri Cəmil Məmmədzadəyə və
Ağahüseyn Tağıyevə
tapşırılmışdı. Onlar
Şəmkir stansiyasında, Koltəhnəli, Keçili,
Qurulux, Xuluf, Qapanlı, Bitdili, Qaracəmirli və digər kəndlərdə
"xalq toplantıları" keçirirdilər.
Camaatı bölgədəki qaçaqlara - o cümlədən,
Rüstəmə, Təhməzə, Tanrıverdiyə,
Gürzalıya, Əbdüləliyə
və Məmmədqasıma, eləcə də el-oba adamı
kimi tanınan nüfuzlu insanlara qarşı
qaldırırdılar. Dinin şeytan əməli olduğunu
söyləyərək camaatı "Bitdili İmamı"na getməməyə, mollalara, axundlara, şeyxlərə,
əfəndilərə və ruhanilərə inanmamağa,
yeni quruluşu bəyənməyənlərə qarşı
birgə mübarizəyə çağırırdılar...
Bunların nəticəsiz qaldığını görən
firqəçilər "Bitdili İmamı"nı
darmadağın etmək və orada olan din təəssübkeşlərini
məhv etmək qərarına gəlirlər. Bunun
üçün Ümumittifaq Kommunist Bolşeviklər
Partiyası Mərkəzi Komitəsi tərəfindən
göndərilən Qəzənfər Musabəyov və Gəncə
Qəza Komitəsinin birinci katibi Əliheydər Qarayevin rəhbərliyi
altında Şamxor, Tovuz, Qazax, Gədəbəy, Goranboy rayon
qəza komitələri katiblərinin, büro üzvlərinin,
Az.QPU-nun rayon təşkilatının iştirakı ilə Gəncədə
xüsusi yığıncaq keçirilir, əhalinin qəzəbindən
qorxaraq əlverişli vaxt kimi Novruz bayramından bir həftə
sonra planın həyata keçirilməsini qərara
alırlar.
Rüstəmə
xəbər çatır ki, əsgərlər Şəmkir
stansiyasının aşağı hissəsindən başlayaraq, Bitdili kəndini
hər tərəfdən üzük qaşı kimi
mühasirəyə alıblar. "Bitdili İmamı"nı dağıtmaq istəyirlər. Bunu Əbdüləliyə, Gürzalıya və Məmmədqasıma
da çatdırırlar.
Novruz
bayramından bir həftə sonra səhər
açılar-açılmaz əsgərlər "Bitdili
İmamı"na gedənlərin
qabağını kəsib, dörd bir tərəfdən atəş
aça-aça irəliləyəndə, Rüstəmin, Əbdüləlinin,
Tanrıverdinin və Məmmədqasımın dəstələri
onları arxadan qıra-qıra gəlirlər. Şəmkir
stansiyasında əyləşən qərargah rəhbərləri
kol-kosun içində ölən əsgərlərdən yalnız Rüstəmin
dəstəsi "Bitdili İmamı"nı bolşeviklərdən
qabaq dövrəyə alanda xəbər
tuta bilirlər. Ziyarət yerinin təşkilatçılarından
Hacı Əhməd və qardaşları, Qululu Abdulla,
İsgəndər, Temur və qardaşları, habelə bir
neçə kənd adamı şəhid olsa da, çoxlu
sayda əsgər öldürülmüşdü.
Hadisədən
xəbər tutan Şamxor Rayon Partiya Komitəsinin büro üzvü Məhəmməd
Qurbanov (Kürən Məhəmməd) qırğına yol
verməmək üçün əvvəllər dost
münasibətində olduğu Rüstəmlə və
quruluxlu Əbdüləliylə görüşür. Məhəmməd Qurbanovun bir sözünü iki
etməyən qaçaqlar axşama yaxın
Kürqırağı ormanlara çəkilirlər.
Martın 30 və 31-də bolşeviklər tərəfindən
daşı-daş üstə qalmayan "Bitdili
İmamı"nın ərazisində
uzun illər heç nə bitmirdi, sanki torpaq da nahaq qan tökənlərdən
incimişdi.
Bolşevikər
yerlə-yeksan etdikləri "Bitdili İmamı"nın xarabalıqlarına, ora gedən yollara
keşikçi qoymuşdular, Kürqırağı kəndlərə,
yataqlara, ormanlara adam saldırıb, dəstə-dəstə əsgər
göndərib Rüstəmi, Təhməzi axtarırdılar.
Ramazan oğulları onları axtaranların
sayının gündən-günə
çoxaldığını görüb izi itirmək məqsədilə
Gürcüstan tərəfi meşəliklərə çəkilirlər.
Gəncə və Şəmkir qəza komitəsi,
qəza milisinin dəstələri isə daim onların
axtarışında idi. Həmin il
qış da sanki tez gəlmişdi. Soyuq gecələr
ormanlarda qalmağa, qaçaqları axtarmağa imkan vermirdi.
Odur ki, NKVD-çilər əvvəlcə
qış aylarında Ramazan oğullarının etibar edib,
baş çəkdikləri yataqları müəyyən
edirlər. Sonra Rüstəmin
atasının yaxın dostu, qardaşı Alməmmədin
kirvəsi samuxlu Şəməhli İsrəfili tapırlar.
Rüstəm İsrəfilin xətrini çox
istəyirdi, heç vaxtı onun bir sözünü iki etməzdi.
Özü də bu, qarşılıqlı idi.
Gəncə Siyasi İdarəsinin əməkdaşları
İsrəfili idarədə elə sıxma-boğmaya
salırlar ki, onların təklifinə "baş üstə"
deməkdən başqa çarəsi qalmır.
Səhərə
yaxın öz yatağının yaxınlığında
NKVD-çilərin
atından düşürülüb öz
atına mindirilən İsrəfil bütün günü
ora-bura vurnuxub, nə edəcəyini bilmir. Axşam
dözməyib əhvalatı arvadına danışır.
"Əgər onların dediyinə əməl etməsəm,
hamımızı ya qıracaq, ya da sürgünə göndərəcəklər"
- deyir.
Məcburiyyət
qarşısında qalan İsrəfil kişi,
səhərisi oğlunu çağırıb deyir:
"Get,
Rüstəm əminə mənim adımdan de ki, gəlsinlər
bizə, çimsinlər, təmizlənsinlər, ona təzə
paltar da tikdirmişəm, gəlsin geyinsin..."
Uşaq atasının dediklərini olduğu kimi Rüstəmə
çatdırır.
Axşamtərəfi
Rüstəm qardaşı Təhməzə deyir: "Gedək kirvəgilə,
gecəni də orada qalarıq".
Təhməz: "Ay qağa,
uşaq sənnən danışanda rəngi yaman
qaçmışdı, şübhələnirəm, gəl
getməyək".
Rüstəm:
"Söz vermişəm, getməsək yaxşı
düşməz" -deyib getməyi məsləhət
görür.
Axmazın
günbatan tərəfində, meşənin qırağındakı
yatağa az qalmış Təhməz
Rüstəmə təkrar deyir: "Ay qağa, vallah at da
yerimir, şübhələnmişəm, gəl bura girməyək".
Deyilənə görə, Təhməzin atında belə
bir xüsusiyyət var imiş, xətalı yerə zorla,
dayana-dayana gedərmiş.
Rüstəm
"Əyə, qorxma gəl, birinci dəfə deyil ki"
Yatağa
yaxınlaşanda Təhməz yenə atı saxlayıb,
dayanır, ətrafa diqqətlə nəzər yetirərək
deyir: "Burnuma soldat sapoğuna çəkilən mazın
iyi gəlir, deyəsən, içəridə soldat var, gəl
qayıdaq".
Rüstəm
gileyli-gileyli: "Bir ümid
yerimiz var, ondan da əl çəkək?"
Qardaşının
bir sözünü heç zaman iki etməyən Təhməz məcbur olub: "Onda mən
çöldə durum, sən gir içəri, sonra gələrəm"
- deyir.
Qardaşı atını dəhmizləyib gedəndə
Təhməz yatağın arxa tərəfinə keçir.
Rüstəm atdan düşüb, olacağa keçir,
silahını dirəyə söykəyib,
yapınçısını çıxartmaq istəyəndə
ona bir neçə istiqamətdən eyni vaxtda atəş
açılır.
Güllə
səslərindən Təhməzə hər şey aydın
olur, ürəyinə daman, başına gəlir.
Əsgərlər meyiti götürüb yataqdan aralanmaq
istəyəndə Təhməz onları atəşə tutub,
bir neçəsini öldürür. Güllə səslərindən
qoyun-quzu, atlar, itlər hürküb pərən-pərən
düşür. Sağ qalan əsgərlər qorxudan
meyiti qoyub, qaçırlar. Təhməz
Rüstəmin meyitini götürüb xeyli aparandan sonra heydən
düşür. Təhməzin tək
olduğunu görən əsgərlərdən bir neçəsi
ürəklənib təzədən atəş
aça-aça ona tərəf gəlir. Təhməz
məcbur olub, qardaşının silahını,
patrondaşını, üstündəki əşyaları,
pulu götürüb, meyiti yolun qırağında qarla dolu
çökəkliyə qoyub, üz tutur Ceyrançölə
- həmkəndliləri olan digər çobanların
yanına. Onlara deyir ki, Rüstəmi
öldürdülər, arxamca düşmüşdülər.
Ona görə gətirə bilmədim, imkanınız varsa, siz gətirib, dəfn
edin.
Hava işıqlananda çobanlar deyilən yerə gedib
orada qarın üstündə qan izləri görsələr
də, meyiti tapa bilmirlər.
Səhər
Gəncəbasara xəbər yayılır ki, Ramazan oğlu
Rüstəm öldürülüb, meyiti də Sərdar
bağındadır...
Gəncə
Qəza Komitəsi və NKVD rəhbərləri Sərdar bağında Rüstəmin
meyitini zəncirlə
böyük bir çinar ağacına
bağlatdırırlar. Hökumət tərəfindən
təşkil olunan "vida görüşü" pullu olur.
Bu qeyri-adi "tamaşaya" bir həftə
bilet satırlar.
Rüstəmin bacısı Leyli Gəncəyə gedir,
çinara bağlananın qardaşı olduğunu yəqin
edəndən sonra, onu aparıb kənddə dəfn etmək
istəyir, vermirlər.
Leylidən sonra Rüstəmin xalası oğlu Yunis və
yaxın qohumu İsrafil də Gəncəyə gedirlər,
lakin meyiti onlara da vermirlər. Əksinə, hər
ikisini dərhal həbs edirlər. Bunu bilən kənd
camaatı, dost-tanış əl-ayğa düşüb onları qurtarmaq
üçün yollar axtarır. Çox
axtarışdan sonra təzə hökumətin yanında
sözü keçən dəllərli Qara Astanı
tapırlar. Onun vasitəsilə Gəncə
Qəza Milisinin rəisinə 18 dəvə verib, Yunislə
İsrafili QPU-nun zirzəmisindən çıxarırlar.
***
Artıq
Rüstəmin, Təhməzin, Alməmmədin qoyun
sürülərini, əkin sahələrini, təsərrüfat
alətlərini, öküzünü, atını,
arabasını, bir sözlə, nəyi vardısa, şura
hökuməti müsadirə edib kolxoz yaratmışdı. Bəzi qohum-əqraba, tanış-biliş
bolşeviklərin qorxusundan Təhməzdən aralı gəzirdilər.
Adlı-sanlı qaçaqlar da bir-bir yoxa
çıxmışdı - kimisi tutulmuş, kimisi güllələnmiş,
kimisi sürgünə göndərilmiş, kimisi də ya
İrana, ya da Türkiyəyə qaçmışdı.
1932-ci ilin yayı idi. Təhməz
azsaylı dəstəsi ilə Ceyrançöl,
Kürqırağı ormanlardan tutmuş Şəki-Zaqatala
meşəliklərini dolaşırdı. Bu yerlərin adamları dəstə üzvlərini
yaxşı tanıdıqlarından hamısı onların
qulluğunda dururdu. Təhməz qardaşı Rüstəm
öldürüləndən sonra demək olar ki, Məmmədqasımın
dəstəsindən heç ayrılmırdı. Həmin ilin yayında Məmmədqasımın təklifi
ilə qaçaqlar İrana keçmək üçün
hökumət qüvvələri ilə vuruşa-vuruşa
Araz çayının ətrafınadək gəlirlər.
Səhərə yaxın Arazı keçməyə
hazırlaşanda Təhməz Məmmədqasıma deyir ki, mən
sizi yola salmağa gəlmişəm. Dörd
uşağı, arvadı düşmən əlində qoyub
hara gedim?! Məmmədqasımgil Arazı
keçir, Təhməz isə öz dəstəsiylə Qaracəmirliyə
qayıdır. Bunu hökumət qüvvələri
də bilirdilər. Odur ki,
Kürqırağı meşələrdə gecə-gündüz
Təhməzi axtartdırır, amma tuta bilmirdilər.
Bolşeviklər çox arayıb-axtarandan sonra yenə
kirvə məsələsi gündəmə gəlir. Şəmkir
stansiyasında dəmir yolunda fəhlə işləyən Kəsəmənli
Orucu tapıb gecə ikən rayon mərkəzinə gətirirlər.
Az.QPU-nun Şəmkir təşkilatında
"mehribanlıqla" qarşılanan dəmiryolçu
Oruca deyirlər: "Bilirsən ki, dostun Təhməz hökumətə
tabe olmur. Biz istəmirik onu da Rüstəm kimi
öldürələr. Ona İran pasportu
düzəldək, çıxsın getsin dostlarının
yanına, onun da canı qurtarsın, bizim də. Amma bunu Təhməzə öz adından təklif
elə, bizim adımızdan desən, razı olmaya bilər.
Bundan kimsə xəbər tutsa, bizim də, sənin
də yerin ya kənd qəbiristanlıgı, ya da
köçlü-külfətli Sibirə sürgün
olacaq". Bu görüşdə Oruc kişiyə hökumətdə vəzifə,
uşaqlarının yaxşı işlə təmin
olunacağı da vəd edilir.
...Oruc
Kürsahili meşəyə, tanış
yataqlara baş çəksə də, Təhməzi tapa
bilmir. Etibarlı adamlara tapşırır ki, Təhməzi
görəndə deyin ki, onunla vacib işim var, mütləq məni
görsün.
Xəbər Təhməzə çatandan bir neçə
gün sonra o, Orucgilə gəlir. Hal-əhval tutub çay içəndən
sonra Oruc kişi mətləbə
keçir:
- Mənim
Bakıda, İran konsulluğunda bir tanışım var, gəl
sənə bir İran pasportu düzəldim,
qaçaqlığın daşını at, get ora, öz
yer-yurdun olandan sonra külfətini də göndərərəm.
Kirvəyə etibarı böyük olduğundan Təhməz
inanıb razılıq verir.
Bir
neçə gündən sonra Şəmkir milisi Təhməzin
adına yazılmış İran pasportunu
Oruc kişiyə çatdırır.
Təhməz Qaracəmirliyə gəlib məsələni
xalası oğlu Abdulkərimə danışır. Xalaoğlu da
bu işdən xoşhal olur və axşamtərəfi faytonu
qoşub, Təhməzi Şəmkir stansiyasına gətirir.
Kirvə İran pasportunu Təhməzə verir və
bilet alıb onu Bakıya gedən sərnişin qatarına
mindirir.
Qatar tərpənəndə Oruc da, Abdulkərim də dərindən
nəfəs alırlar.
Təhməz vaqonda yerini rahatlayanda giriş
qapısında iki əlisilahlı əsgər peyda olur. O biri başdakı
qapıya baxanda görür ki, orada da iki əsgər gözlərini
ona zilləyib. Təhməz tələni
başa düşüb cəld silahını
çıxarıb yaxın qapının ağzında dayanan
əsgərləri güllələyib vaqonun pəncərəsindən
çölə atılır.
Qatar
dayandırılır, atışma başlayır. Güllə
səslərinə yaxın ətrafdakılar hadisə yerinə
axışırlar. Gələnlərin arasında Oruc
kişi də olur, aldadıldığını görəndə
ağlı başından çıxır.
Təhməz dəmiryol relslərinin altından keçən su arxında gizlənib onu axtaran əsgərləri bir-bir vurub öldürür. Əli fənərli vaqon bələdçilərindən kim fənər yandırırdısa, Təhməzin gülləsinə tuş gəlirdi. Bir saatadək davam edən atışma qəfildən kəsilir. Heç kim cürət edib fənər yandırmır. Az sonra atəş səsləri yenidən eşidilir. Su arxını 100-ə yaxın əsgər və hökumət adamı mühasirəyə alır. Bu qeyri-adi döyüşdə Təhməz düşmən əlinə sağ düşməmək üçün son gülləsini də özünə vurur.
Siyasi İdarənin əməkdaşları Təhməzin meyitini Şəmkirə aparıb Süleyman ağa Bədirbəylinin müsadirə olunmuş mülkündə yerləşən milis idarəsinin darvazasına bağlayıb üç gün saxlayır, camaatı kəndbəkənd yığıb meyitin "tamaşasına" gətirirlər.
...Müstəqillik
uğrunda mübarizədə şəhid olan yüzlərlə
azərbaycanlı kimi, Ramazan oğullarının da nə qəbirlərinin
yeri məlumdur, nə də onlar haqqında qaldırılan
"cinayət işi"nin arxivlərdə qovluğu var.
Amma onların mərdlikləri, vətənpərvərlikləri,
Vətənin azadlığı və müstəqilliyi
uğrunda göstərdikləru şücaətlər,
xeyirxahlıqlar xatirələrdə yaşayır, nəsildən-nəslə
ötürülür.
Rəhman SALMANLI
Azərbaycan.-2013.- 12 yanvar.- S.5.