Dövlətçilik tariximizin
şanlı səhifəsi
Ali məramlı
tarixi şəxsiyyətlərin missiyası
XVI əsrin əvvəlində Azərbaycan özünün sosial-iqtisadi, hərbi və siyasi inkişafının çox mühüm mərhələsinə daxil oldu. Bu, 1501-ci ildə Şah İsmayıl tərəfindən əsası qoyulmuş Azərbaycan Səfəvi dövlətinin yaranması ilə bağlıdır. 1501-ci ildən 1736-cı ilədək mövcud olub, dövrünün çox güclü Osmanlı və Böyük Moğol türk imperatorluqları ilə yanaşı yaşamağa, rəqabət aparmağa qadir olan bu dövlət nəinki Azərbaycan xalqının, Şərqin bir çox xalqlarının iqtisadi, siyasi və mədəni inkişafında böyük rol oynamışdır.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin "Azərbaycan" qəzetinin 05.12.2012 tarixli nömrəsində dərc edilmiş "Şah İsmayıl Səfəvi ali məramlı şəxsiyyət kimi" adlı elmi məqaləsində təkzibedilməz tarixi faktlar və bilgilər əsasında Azərbaycan Səfəvilər dövlətinin tarixdəki yeri və rolu düzgün, obyektiv şəkildə qiymətləndirilmişdir. Hörmətli akademik Ramiz Mehdiyev tərəfindən özəyini və dayağını Azərbaycan türkləri təşkil edən bu mərkəzləşmiş Azərbaycan dövlətinin qurucusu Şah İsmayılın tarixi şəxsiyyət kimi siyasi fəaliyyəti hərtərəfli təhlil edilmişdir. Məqalədə Səfəvilərin etnik mənşəyi məsələsinə xüsusi diqqət yetirilmiş və bundan düzgün elmi nəticələr çıxarılmış, tarixi gerçəklikləri görmək, eşitmək istəməyən bəzi "səfəvişünasların" cəfəng mülahizələri kəskin şəkildə tənqid edilmişdir. Azərbaycan Səfəvi dövlətinin qurucusu Şah İsmayılın məxsus olduğu sülalənin etnik mənsubiyyəti ilə bağlı Səfəvi tarixşünaslığında müxtəlif fikirlərə rast gəlinsə də, "Səfəviyyə" dini ordeninin yaradıcısı Şeyx Səfiəddinin bir Azərbaycan türkü olması heç bir şübhə doğurmayan tarixi gerçəklik kimi çoxdan təsdiq edilmişdir. Çünki səfəvişünas alimlər tərəfindən Səfəvilərin ulu əcdadları haqqında əsas və etibarlı mənbə sayılan Təvəkkül ibn İsmayıl ibn Bəzzazın XIV əsrin II yarısında yazdığı "Səfvət əs-səfa" ("Saflığın saflığı") kitabında Şeyx Səfi dəfələrlə açıq şəkildə "piri-türk" - "müqəddəs türk" və yaxud "türk piri" adlandırılmışdır. "Azərbaycan Səfəvilər dövləti" kitabında bu məsələyə aydınlıq gətirən görkəmli alim Oqtay Əfəndiyevin yazdığına görə, hətta Fars torpağı olan Şirazda sülalənin banisi olan Şeyx Səfiyə dəfələrlə onun etnik mənsubiyyəti qabardılaraq bir türk kimi müraciət edilmişdi. Qocaman alimin öz kitabında "Səfvət əs-səfa"dan gətirdiyi iqtibaslarda da bu tarixi gerçəklik bir daha təsdiqlənir. O.Əfəndiyevin əsərinə müraciət edək: "Yüksək mənsəb sahibi olan və bütün Farsda cəsarəti ilə tanınan əmir Abdulla Şeyx Səfiyə müraciət edərək dedi: "Ey, türk piri..." Mövlana Əhməd və Mövlana İbrahim Təbrizinin qeydlərinə görə, "onlar Ərdəbilə gələndə Şeyxin evində bizim üçün qara çörək və su gətirdilər. Qəflətən bir neçə türk daxil oldu. Onlar üçün ağ çörək və bal gətirdilər". Bundan belə nəticə çıxır ki, Şeyx Səfinin hücrəsində türklər digərlərindən fərqləndirilir və onlara üstünlük verilirdi. Kökü, mənşəyi türk olan bir sülalənin XV-XVI əsrlərdə baş vermiş hərbi-siyasi proseslərdə ikinci və üçüncü dərəcəli rol oynayan fars etnosu üçün "İran milli dövləti" yaratması qətiyyən ağlabatan görünmür və bu, heç bir tarixi məntiqə də uyğun gəlmir. Tam qətiyyətlə demək olar ki, Səfəvi dövləti yaranışından süqutuna qədər bir türk dövləti kimi mövcud olmuşdur. Etnik kökü türk, mənsubiyyəti türk, sülaləsi türk, özü türk olub. Azərbaycanın Ərdəbil mahalında doğulmuş Şah İsmayıl Xətainin bəzi İran tarixçiləri tərəfindən "türk dilində danışmağa məcbur olan iranlı" kimi qələmə verilməsi nə qədər gülünc və absurd görünür. Şah İsmayılın özünün siyasi və ədəbi fəaliyyəti, fikrimizcə, belə haqsız iddialara ən tutarlı cavab hesab oluna bilər. Şah İsmayılın qurduğu Azərbaycan Səfəvi dövlətində türk dili ən yüksək status qazanmışdı. Dövlətin ali mənsəb sahiblərinin işləyib çalışdığı saray təşkilatında türk dilində danışılır, hökm və fərmanlar da bu dildə verilirdi.
Akademik Ramiz Mehdiyevin
məqaləsində görkəmli sərkərdə və
dövlət xadimi kimi
qiymətləndirilən Şah
İsmayıl Səfəvinin ana dili olan doğma
türk dilinə nə dərəcədə
bağlı olduğu, bu
dilin dövlət dili
statusu qazanması, milli
mədəniyyətimizin inkişafı üçün
göstərdiyi xidmətlər xüsusi olaraq qeyd edilmişdir.
XVI-XVII əsrlərdə, demək olar ki, bütün Səfəvi
hökmdarları dövlət işlərində Azərbaycan
türk dilindən geniş
istifadə etmiş, bu
dildə fərmanlar vermiş və məktublar
yazmışlar.
Şah
İsmayılın (1501-1524) 1512-ci ildə Musa Durğut
oğluna fərmanı, Şah I Təhmasibin (1524-1576)
Osmanlı Sultanı II Səlimə, İngiltərə
kraliçası Yelizavetaya, Şah I Səfinin (1629-1642)
Avstriya İmperatoru II Ferdinanda, Şah II Abbasın (1642-1666)
Şirvan bəylərbəyi Hacı Mənüçöhr
xana, Şah Sultan Hüseynin (1694-1722) Polşa Kralı Fridrix
Avqusta yazdığı məktublar türk dilindədir.
Maraqlıdır ki, bu dövrdə Osmanlı sarayında rəsmi
dövlət dili kimi fars dili işlədilirdi. 1514-cü il
Çaldıran savaşından sonra Şah
İsmayılın Osmanlı Sultanı Səlimə sülh təklifi
ilə göndərdiyi məktub bu gün də tamamilə
anlaşılan türk dilində
yazılmışdır. Məktubda deyilir: "Əgərçe
mənim kinimə bel bağladınız, lakin mənim ixlasdan
qeyri ayinim yoxdur və bu vurhavurda (Çaldıran
savaşında - müəlliflər) mənim günahım
yox idi. Əgər olmuş isə, mərhum Sultan Bəyazid
xan dövranında sadiqlikdən qeyri nəsnə görməmişdir.
Onun mülkünə tamah salmadım, Əcəm mülkü
ilə qənaət eylədim. Ədəb təriqinə riayət
edib, xilaf bayrağını qaldırmadım" (Xuseyn.
"Bedai ul-vekai (Udivitelğnıe sobıtiə).
"İzdanie teksta, vvedenii i obşaə redaküiə
A.S.Tveritinovoy) Moskva: İzdatelstvo Vostoçnoy Literaturı. l.
445 b)) əsərindən iqtibas gətirdiyimiz Osmanlı
tarixçisi Qoca Hüseynin yazdığına görə,
sultan Səlim Şah İsmayılın türk dilində olan
məktubuna fars dilində cavab göndərmişdi. Məktubda
sülh üçün əsas şərt kimi Səfəvilərin
qızılbaşlıqdan imtina etməsi göstərilirdi.
Sultan Səlimin tələbi belə idi:
"Qırmızı papağı başınızdan endirəsiniz
və Bayanduriyyə sultanlığı zamanında dörd
böyük Ridvanullah əleyhum (Məhəmməd Ə.S.-dan
sonra gələn dörd xəlifə - Əbu Bəkr, Osman,
Ömər və Əli nəzərdə tutulur -müəlliflər)
nə tərzdə zikr olunursa, ol üslub üzrə yad etdirəsiniz...
Ol köprü ki Araz çayı üzrə olub, Çoban
köprüsü kimi tanınır, iki məmləkətin sərhədi
olursa, sizinlə bəradər (qardaş - müəlliflər)
kimi olalım". Fikrimizcə, məktubun əsas əhəmiyyəti
həm də ondadır ki, bu gün bizim Vətən
tarixşünaslığında səhvən və ya
yanlışlıqdan Ağqoyunlu kimi təqdim etdiyimiz dövlətimizi
I Sultan Səlim öz adı ilə - "Bayanduriyyə
sultanlığı" adlandırmışdır (Yenə
orada, v.446a-b).
XVII əsrdə Səfəvi dövlətində
olmuş Avropa səyyah və elçilərinin gündəliklərindəki
materiallar sübut edir ki, həmin yüzillikdə Səfəvi
sarayında, ordusunda və inzibati idarəetmə
orqanlarında Azərbaycan türk dili rəsmi dil kimi geniş
şəkildə işlənmişdir. 1617-ci ildə Səfəvi
sərhədini keçən İtaliya səyyahı Pyetro
della Valle burada qarşılaşdığı
qızılbaş atlılarının hamısının türkcə
danışdığını qeyd etmişdir. Azərbaycandan
xeyli uzaqda, dövlətin paytaxtı olan İsfahanda da eyni vəziyyətlə
qarşılaşan Pyetro della Valle qeydlərinə davam edərək
yazırdı: "Sarayda mənə
aydın oldu ki, Persiyada (Səfəvidə - müəlliflər)
farscadan daha çox türkcə danışırlar. Həqiqətən
türk dili Səfəvinin saray və böyüklərinin
dilidir". Onun gətirdiyi maraqlı faktlardan biri də
xristian uşaqlarını müsəlmanlaşdırmaq yolu
ilə yaradılan şah qvardiyasına daxil olan qulamların
da türk dilində danışmasıdır. Azərbaycan Səfəvi
dövlətinin görkəmli hökmdarlarından biri
olmuş I Şah Abbas (1587-1629) vaxtının böyük hissəsini
qulamlarla keçirir və onlarla
türkcə danışırdı. XVII əsrin 30-cu
illərində İsfahanda olmuş böyük alman alimi Adam
Olearinin müşahidəsinə görə, rəsmi qəbul
zamanı şahın türkcə danışması,
divanxanada olan görüşdə və sarayda əcnəbi
elçilərinin şərəfinə verilən
qonaqlıqda dövlət nazirlərinin də
(eşikağasıbaşı və s.) türkcə
danışmaları bu dilin gerçək dövlət dili səlahiyyətində
olduğunu göstərir. XVII əsrdə Səfəvi
sarayında olmuş fransız səyyahı Jan Batist Tavernye
yazırdı: "Saray adamlarının dili türkcədir".
Daha sonra qeyd edirdi ki, "burada üç dildən birində
- fars, türk, ya da ərəb dilində
danışırdılar. Saray əhli, hərbçilər,
böyüklər türkcə danışırlar. Şah və
sülalə üzvləri bütün əhalisinin dili
türkcə olan Azərbaycandandır". Tavernyedən 20 il
sonra (1685-1694) Səfəvi dövlətinə gəlmiş
alman alimi Engelbert Kempfer isə bu məsələyə
xüsusi yer verərək yazırdı: "Səfəvilər
sülaləsinin ana dili olan türk dili İran (Səfəvi)
sarayında geniş yayılmışdır. Türk dili
saraydan tutmuş yüksək rütbəli və mötəbər
şəxslərin evlərinə kimi yayılmış və
nəticədə elə olmuşdur ki, şahın hörmətini
qazanmaq istəyən hər kəs bu dildə
danışır. İndi iş o yerə
çatmışdır ki, başı bədəni
üçün dəyərli olan hər kəsin türk
dilini bilməmək günah hesab olunur. Türk dili
bütün Şərq dillərindən asandır. Türkcənin
danışıq tərzindəki vüqar və səslənmə
əzəməti onun sarayda və səltənət qəsrində
yeganə danışıq dili olmasına gətirib
çıxarmışdır" (Azərbaycan tarixi üzrə
qaynaqlar. Redaktoru professor, əməkdar elm xadimi Süleyman Əliyarlı.
Bakı, 2007, səh. 205-206).
Yuxarıda
səyyahlardan gətirilən bu parçalar nəinki XVI əsrdə,
hətta XVII əsrin sonlarına doğru Səfəvi dövlətində
türk dilinin rəsmi dil kimi geniş istifadə edilməsini
tamamilə sübut edir. Qeyd etmək lazımdır ki, Şah
İsmayılın özü Azərbaycan türkcəsində
şeirlər yazırdı. Səfəvilər dövründə
saray şairlərinin əksəriyyəti türk dilində
yazırdı. İsgəndər bəy Münşinin
yazdığına görə, Şah İsmayıl şeir
yazmaqda ali təbə malik olub, türkcə şeir yazmağa
daha çox həvəs göstərirdi. Şah
İsmayıl Xətainin "Divan"ına daxil olan qəsidələrindən
birindən bir parçaya diqqət yetirək:
İrişdi
vədəsi Sahib-Zamanın,
Ulu
divan quruldı, məhşər oldı.
Olar
ki, tabeyi mərvanilərdür,
Sürüldü
çıxdı dindən əbtər oldı...
Təcəlləsi
zühur oldı imamun,
Xəvaric
görmədi kor və kar oldı.
Şahun
astanəsində qulları çox,
Xətai
cümləsindən kəmtər oldı.
Səfəvi dövlətinin tərkibində
olan Bağdad şəhərində doğulmuş görkəmli
şairimiz Məhəmməd Füzuli ədəbi dil olmaqla
türk dilinin inkişafında yeni bir mərhələ
açmışdır. Füzuli Şah İsmayılın
hakimiyyəti dövrünü yüksək qiymətləndirərək
ilk sanballı əsərlərindən biri olan "Bəngü
Badə"ni bu böyük dövlət xadiminə həsr
etmişdir. Danışdığımız dövrdə fars
poeziyasının inkişafı haqqında bu sözləri
söyləmək olmaz. Görkəmli şərqşünas
alim Y.E.Bertels Səfəvi dövlətinin mövcudluğu
dövrünü fars poeziyasının tənəzzülü
dövrü kimi səciyyələndirmişdir.
Akademik
Ramiz Mehdiyevin məqaləsində əsas özəyini Azərbaycan
türk soyları təşkil edən və o dövrün ən
qüdrətli dövləti sayılan Osmanlı imperiyası
ilə 200 il ərzində rəqabət aparmaq gücündə
olan mərkəzləşmiş Azərbaycan Səfəvi
dövləti indiki İran, İraq, Əfqanıstan və digər
ərazilərdə yaşayan
müxtəlif xalqları birləşdirən nəhəng
imperiya kimi qiymətləndirilmiş, eyni zamanda bu dövlətin
hərbi və siyasi elitasını təşkil edən azərbaycanlıların
dövlətin əsas dayağı statusunu qoruyub saxlaması
faktına xüsusi diqqət çəkilmişdir. Səfəvi
tarixşünaslığında XVI əsrin sonu - XVII əsrin
əvvəllərində, konkret deyilsə,
I
Şah Abbasın dövründə (1587-1629) Səfəvi
dövlətinin etnik mənşəyinin dəyişərək
fars-İran dövlətinə çevrilməsinə
baxmayaraq, onun islahatları nəticəsində Azərbaycan
türk etnosunun bu dövlətdə öz üstün siyasi
rolunu itirməsi haqqında mülahizələr bu gün də
qalmaqdadır. Kökündən yanlış olan bu mülahizələr
hazırda Azərbaycan səfəvişünaslıq elminə
ciddi şəkildə ziyan vurmaqdadır. Ancaq sevindirici
haldır ki, son dövrlərdə Səfəvi dövlətinə
həsr olunmuş bəzi araşdırmalarda bu fikirlərin
ilkin tarixi mənbələrə və tarixi gerçəkliyə
uyğun olmadığı və elmi əsassızlığı
ilkin mənbələr əsasında sübuta
yetirilmişdir. Xüsusilə BDU-nun Azərbaycan tarixi
kafedrasının dosenti Zabil Bayramlı 2006-cı ildə
çapdan çıxmış "Azərbaycan Səfəvi
dövlətinin quruluşu və idarə sistemi" adlı
monoqrafiyasında və 2012-ci ilin fevral ayında müdafiə
etdiyi "Azərbaycan Səfəvi dövlətinin
quruluşu və idarə olunmasında türk
qızılbaş əyanlarının rolu" adlı
doktorluq dissertasiyasında dövrün bütün əsas mənbələrini
cəlb etməklə və təkzibedilməz faktlarla
sübuta yetirmişdir ki, nəinki I Şah Abbasa qədər,
I Şah Abbasdan sonra da Səfəvi dövləti öz
türk etnik mahiyyətini dəyişməmiş, əvvəldən
axıra qədər türk qızılbaş əyanları
bu dövlətin quruluşu, saray və hərbi təşkilatlarında,
habelə inzibati-idarəetmə sistemində aparıcı,
üstün (dominant) rolunu qoruyub saxlamışdır. Şah
Abbasın islahatına gəlincə, dosent Z.Bayramlı
haqlı olaraq yazır ki, digər qeyri-türk etnosların
dövlətin idarəetmə işlərinə cəlb edilməsi
müxtəlif xalqların nümayəndələrinin də
idarəetmədə təmsil olunmasına imkan
yaratmışdır. Ancaq bu tədbirlər dövlətin
etnik mahiyyətinin dəyişməsinə gətirib
çıxarmamışdır (Zabil Bayramlı. "Azərbaycan
Səfəvi dövlətinin quruluşu və idarə
sistemi". Bakı, 2006, səh. 12-52). Şah Abbasın
hakimiyyəti dövrünün əsas mənbəyi
sayılan İsgəndər bəy Münşinin
"Tarixi-aləm arayi-Abbasi" əsərində verilmiş
1628-ci il Siyahısı əsasında hesablamalar aparan dosent
Z.Bayramlının yazdığına görə, bu
siyahıda adı yazılmış 72 nəfər əmirdən
54-ü (dörddə üçü) türk, 18-i (dörddə
biri) isə qeyri-türk etnosunun nümayəndələri idi
(Z.Bayramlı. Göstərilən əsəri, səh.33). Səfəvi
dövlətinin əsl sahibi olan Azərbaycan türklərinin
ürəyiaçıqlıq göstərərək
qeyri-türk etnosların nümayəndələrini dövlət
idarəetmə işlərinə cəlb etməsindən bəzi
İran və digər tarixçilər bu dövlətin etnik
mənşəyi ilə bağlı yalnış nəticələr
çıxarmışlar. Onlardan fərqli olaraq, hələ
XVII əsrin 70-ci illərində fransız səyyahı Jan
Şarden yazırdı ki, Səfəvi dövlətində
qızılbaşların nüfuzu o qədər
güclüdür ki, hazırda çox mühüm dövlət
vəzifələri və orduda rəhbərlik onların əlindədir
(Şarden. Səfərname-ye Şarden.Tərcome-ye Eğbal Yəğmayi,
c.III, Tehran, hicri 1374, səh.1192, fars dilində). Görkəmli
türk tarixçisi Faruk Sümər Səfəvi dövlətinə
həsr etdiyi araşdırmasında yazırdı ki, "Səfəvi
dövlətinin "milli bir İran dövləti"
olmasını irəli sürənlər buna digər bir dəlil
olaraq Səfəvi dövlətinin Sasanilər
zamanındakı hüdudlara ulaşmış olduğunu da
qeyd edirlər. Lakin hüdudlar heç bir zaman bir dövlətin
milli dövlət sayılması üçün dəlil ola
bilməz" (Faruk Sümer. "Safevi devletinin kuruluşu və
gelişməsinde Anadolu türklerinin rolu". Ankara, 1977, səh.3).
F.Sümər daha sonra qeyd edirdi ki, Səfəvilərin
"dövlət xidmətindəki taciklər (fars
köklü etnoslar) heç bir zaman Səlcuqlar dövründə
olduğu kimi dövlətin siyasi həyatında mühüm
rol oynamamışdır" (Faruk Sümer. Göstərilən
əsəri, səh.149).
Sani HACIYEV,
BDU-nun professoru,
Mehman ABDULLAYEV,
Dosent
Azərbaycan.-2013.- 17 yanvar.- S.5.