Tarixi missiya
Azərbaycan xalqının ümummilli lideri, dünya miqyaslı ictimai- siyasi xadim, böyük mütəfəkkir Heydər Əliyevin tarixi xidmətləri haqqında danışılarkən, məlum olduğu kimi, əsas diqqət onun dövlət quruculuğu missiyasına verilir ki, bu da tamamilə təbiidir. Hər şeydən əvvəl ona görə ki, Heydər Əliyev Azərbaycanda, ümumən Sovetlər Birliyində siyasi nüfuz qazanmağa başladığı ilk illərdən - keçən əsrin 60- cı illərinin ortalarından enerjisini, əsasən, Azərbaycanda milli, müasir və Sovetlər Birliyinin imkan verəcəyi qədər müstəqil bir dövlətin qurulmasına həsr etmiş, bir neçə mərhələdən keçən kifayət qədər inamlı, ardıcıl mübarizələrdən sonra - 90- cı illərin əvvəllərindən başlayaraq müstəqil Azərbaycan dövlətini həm qurmuş, həm də onun inkişafı üçün mükəmməl strateji perspekivlər müəyyən etmişdir. Bu, əlbəttə, mənsub olduğu xalqın iradəsini ifadə edən böyük liderin əsas tarixi missiyası idi... Bununla belə, Heydər Əliyevin dövlət quruculuğundan heç də kiçik olmayan bir missiyası da millət quruculuğu idi ki, fikrimizcə, elmi tədqiqatlarda həmin məsələyə, hələ ki, lazımi səviyyədə (və miqyasda) diqqət yetirilmir.
Politoloji mülahizələrə görə, dövlət quruculuğu xeyli dərəcədə siyasi-adminstrativ hadisə olduğu halda, millət quruculuğu mənəvi- siyasi prosesdir. Və elə bir möhtəşəm prosesdir ki, adətən, yüz illər boyu davam edib, xalqın müxtəlif tarixi dövrlərdə, mərhələlərdə təbii olaraq yetişdirdiyi bir neçə ziyalılar, ictimai xadimlər, mütəfəkkirlər nəslinin çoxşaxəli, çoxmiqyaslı mübarizələri ilə müşayiət olunur.
Millət qurucusunun ən mühüm xüsusiyyəti bundan ibarətdir ki, mənsub olduğu etnosun, xalqın, millətin müstəqilliyi, inkişafı, dünyanın müasir (mədəni) millətləri səviyyəsinə yüksəlməsi uğrunda mübarizə aparır. Və əgər milli dövlət müstəqilliyinə nail olmaq qeyri- mümkündürsə belə, həmin mübarizədən imtina etməyib xalqın gücünü, yaradıcılıq enerjisini təmərküzləşdirməklə onu gələcəyə hazırlayır. Azərbaycanda millət quruculuğunun XIX əsrin əvvəllərindən başlayan, XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərindən etibarən geniş vüsət alan zəngin bir tarixi vardır ki, onu aşağıdakı dövrlərə bölmək mümkündür:
1) XIX əsrin əvvəllərindən sonlarına qədər;
2) XIX əsrin
sonu XX əsrin əvvəlləri;
3) XX əsrin
20- ci ıllərindən 60- cı illərinə qədər;
4) XX əsrin
60- cı illərindən sonlarına qədər;
5) XX əsrin
sonlarından bu günə qədər.
Birinci
dövr Abbasqulu ağa Bakıxanov, İsmayıl bəy
Qutqaşınlı, Qasım bəy Zakir, Mirzə Şəfi
Vazeh, Mirzə Fətəli Axundzadə, Seyid Əzim
Şirvani; ikinci dövr Əli bəy Hüseynzadə, Mirzə
Ələkbər Sabir, Cəlil Məmmədquluzadə, Nəriman
Nərimanov, Məhəmməd Əmin Rəsulzadə, Mirzə
Cəfər Topçubaşov, Fətəli xan Xoyski, Əhməd
bəy Ağayev; üçüncü dövr Hüseyn Cavid,
Cəfər Cabbarlı, Üzeyir Hacıbəyov, Səməd
Vurğun, Süleyman Rüstəm, Rəsul Rza, Mirzə
İbrahimov... kimi ziyalılarla təmsil olunur.
Heydər
Əliyevin bir millət qurucusu olaraq fəaliyyəti (və
mübarizələri!) biri digərinin bilavasitə davamı
olan dördüncü və beşinci dövrləri əhatə
edir ki, həmin dövrlərdə Ziya Bünyadov, İsa
Muğanna, İsmayıl Şıxlı, Bəxtiyar Vahabzadə,
Məmməd Araz, Nəriman Həsənzadə, Xəlil Rza,
Anar, Elçin... kimi ziyalılar da milli özünüdərk
(və özünütəsdiq!) uğrunda mübarizə
aparmış, böyük xidmətlər göstərmişlər.
Keçən
əsrin ortalarından, xüsusilə, 60- cı illərdən
Sovetlər Birliyinin ictimai- siyasi həyatında
özünü göstərən "mülayimləşmə"
prosesi ölkənin (özünəməxsus imperiyanın) hər
yerində olduğu kimi, Azərbaycanda da milli təəssübkeşlik
hisslərinin bu və ya digər dərəcədə
açıq təzahürü üçün müəyyən
şərait yaratdı. Və həmin şəraitdən düzgün, məqsədyönlü
və məhsuldar istifadənin əsas qarantlarından biri (əslində,
birincisi) Heydər Əliyevin şəxsində güclü
milli liderin hakimiyyətə gəlməsi idi.
Ümumiyyətlə,
böyük tarixi şəxsiyyətin millət quruculuğu
prosesindəki mübarizədə uğurlarını təmin
edən cəhətlər ən azı aşağıdakılardan
ibarətdir:
1) mənsub olduğu etnosa, xalqa, millətə,
ümumən etnik- mədəni sistemə təbii, tərəddüdsüz
bağlılıqdan irəli gələn milli təəssübkeşlik;
2) xalqın tarixini, düşdüyü
ictimai-siyasi vəziyyəti, sözün geniş mənasında,
yaradıcılıq potensialını yüksək intellektlə
dərindən dərk edib tərəqqi, təkamül
üçün real, həyata keçirilməsi
mümkün proqnozlar, perspektivlər müəyyən etmək
istedadı;
3) özünəqədərki (və müasir)
milli ictimai- siyasi, ideoloji maraqları təhlil edib ümumiləşdirmək,
tarixdən gələn bu və ya digər səviyyədə
formalaşmış milli ideologiyanı özündə ehtiva
edib inkişaf etdirmək məharəti;
4) tarixin təcrübəsini rəhbər tutmaqla
hakimiyyətin verdiyi imkanlara əsaslanaraq milli strateji
maraqların həyata keçirilməsi üçün
düzgün taktika yürütmək, keçmişin səhvlərindən
imtina edib uğurlarını daha da təkmil formada təqdim etmək
bacarıgı;
5) milli mənəvi-ideoloji
enerjinin təmərküzləşdirilməsi, müzakirələrə
geniş meydan açılması, ictimai şüurdakı (və
həyatdakı) qorxu, ətalət və tərəddüd
simptomlarının mümkün qədər aradan
qaldırılması, millətin mütərəqqi şəxsiyyətlərinin
nüfuzunu gücləndirmək, yeni (gənc) nəslin mənəvi
sağlamlığını təmin etmək
üçün ardıcıl, inamlı təşkilatçılıq
tədbirlərinin görülməsi.
Ümummilli
lider müstəqillik dövründə müəyyən
münasibətlərdə Azərbaycanın ən yeni tarixinə
dair ölkə ictimaiyyətini, ziyalıları
düşündürən bir sıra suallara cavab verməli
olurdu ki, onlardan biri də belə idi: "Nə
üçün 60- cı, 70- ci illərdə Azərbaycandan
sona qədər təqib olunan bir dissident - millətçi
çıxmadı? Halbuki Sovetlər Birliyinin digər
respublikalarında onlar kifayət qədər
olmuşdular..." Cavab olduqca yığcam (və mükəmməl)
idi: "Çünki ən böyük dissident mən
özüm idim..."
Heydər
Əliyevin millət quruculuğu siyasətinin, fikrimizcə,
üç əsas prinsipi mövcuddur:
1) millətin özünü özünə
tanıtmaq;
2) milləti, xüsusilə, onun
ziyalılarının, böyük şəxsiyyətlərinin
timsalında hər hansı təhlükədən xilas (və müdafiə) etmək;
3) milləti dünyaya (eləcə də
dünyanı millətə) tanıtmaq.
Tarixin təcrübəsi
göstərir ki, millət quruculuğu prosesi o zaman uğurlu
və ya məhsuldar olur ki, həmin proses tədricən,
fundamental dəyərlərə əsaslanaraq getsin... Və hər cür populizmdən, tələsgənlikdən,
"millət xadimlər"inin liderlik iddialarının
doğurduğu münaqişələrdən, mənsəbpərəstlikdən
uzaq olsun. Heydər Əliyevin təmənnasız xalq,
millət sevgisi imkan verdi ki, o, mənsub
olduğu xalqı, milləti ən yüksək səviyyədə
irəli apara (yüksəldə!), qarşıya
çıxan kifayət qədər güclü maneələri
cəsarətlə aradan qaldıra bilsin. Ümummilli lider
yaxın keçmişin təcrübəsindən çox
yaxşı bilirdi (və bunu bir neçə dəfə qeyd
etmişdi) ki, millət quruculuğunda ən təhlükəli
hallardan biri liderlik konyukturudur ki, bunun acı nəticələrini
Azərbaycan xalqı az görməmişdir.
Liderlik
konyunkturları isə elə bir mürəkkəb sosial-psixoloji hadisədir
ki, onu nəzərə almadan, əslində, müəyyən
mənada, idarə etmədən millət quruculuğu prosesini
uğurla aparmaq, demək olar ki, mümkün deyil. Buraya
(liderlik konyunkturuna) a) ölkənin uzun əsrlər müxtəlif
xanlıqlara parçalanması nəticəsində hər
regionun öz liderlərini yaratmaq iddialarından (və tarixi təcrübəsindən)
irəli gələn münaqişəlilik; b) mərkəzin
(Moskvanın) biri digərini əvəz edən süni liderlər
hazırlayıb onların şişirdilmiş (və
mübahisəli) "nüfuz"u ilə ölkəni idarə
etməyə çalışması; c) ardıcıl olmayan,
bir növ, impulsiv "qəhrəmanlıq"ların ortaya
çıxardığı təsadüfi
liderlik iddialarının doğurduğu problemlər və s.
daxildir ki, bunların hər biri, praktik olaraq, hamısı bir yerdə Azərbaycan
xalqının təmərküzləşməsi
qarşısında həmişə böyük maneələrə
çevrilmış, millət quruculuğunun lazımi (təbii)
sürətlə getməsini provokasion metod və üsullarla
ləngitmişdir.
Millət,
yaxud dövlət quruculuğunda bir lider səviyyəsində
iştirak etməyin təməl şərti, əlbəttə,
ümumi (universal) xarakterə malikdir ki, bu da mənsub
olduğun etnosun (xalqın) hər hansı bir sahədə
(elmi, mədəni, hərbi, idarəçilik və s.) və
ya bu sahələrin bir neçəsində nüfuzunu
qazanmaqdan ibarətdir. Bundan sonra isə milli liderin millət,
yaxud dövlət müstəqilliyi uğrunda mərkəzi
hakimiyyətlə "dialoq"u başlayır ki, Azərbaycanın
Heydər Əliyevə qədərki siyasi tarixində bunun, əsasən,
üç təcrübəsi mövcud olmuşdu:
1) müstəqillik tələbi ilə bu və
ya digər şəkildə mərkəzi hakimiyyətə
qarşı çıxmaq;
2) mərkəzi hakimiyyətin bütün tələblərini
yerinə yetirməklə uzun müddət hakimiyyətdə
qalıb, nəticə etibarilə, ekzotik və ya dekorativ bir
liderə çevrilmək;
3) milli mənafeləri gözləmək,
müdafiə etmək və millətin ardıcıl tərəqqisini
təmin edəcək real işlər görməklə
yanaşı, mərkəzi hakimiyyətdən
asılılığı tədricən
minimuma endirmək.
Ən çətin (ancaq perspektivli) yol
üçüncüsü idi. Və Heydər Əliyev Azərbaycanda
siyasi nüfuz qazandıqdan sonra məhz bu yolla getdi... O, mərkəzi
hakimiyyətə qarşı üsyan etmədi, əksinə,
müxtəlif üsullarla mərkəzi hakimiyyəti məcbur
etdi ki, Azərbaycanla maraqlansın, onun barəsində qərarlaşmış
"Rusiyanın ucqarları" (Nəriman Nərimanov) -
periferiya təsəvvüründən əl çəksin.
Dünyagörüşü etibarilə milli kommunist olan Heydər Əliyev
milli müstəqillik uğrunda mübarizəsində, əsas
prinsip kimi, mənsub olduğu xalqın hər hansı iddia ilə
özünə qapanmasını, özünü təcrid
etməsini yox, ən azı, Sovetlər Birliyi miqyasında
dünyaya açılmasını seçdi. O, yaxşı
bilirdi ki, xalq istedadlı nümayəndələrinin
timsalında dünyaya açılarsa, özünü
başqa xalqlarla müqayisə etmək imkanları
qazanacaqdır ki, bu da müstəqillik (və mütəşəkkillik)
üçün mühüm şərtdir. Və
bu, müdafiə deyil, hücum taktikası idi.
Heydər Əliyev mənsub olduğu (və artıq demək
olar ki, yeganə lideri olaraq həm daxildə, həm də
xaricdə məşhurlaşdığı) xalqın
dünya miqyasına çıxanda o qədər də
mükəmməl (və müasir) görünməyəcəyindən
çəkinmədi. Və tədricən Moskvaya, ümumən Sovetlər Birliyinə konkret
işlə sübut etdi ki, azərbaycanlılar zəhmətkeş,
mədəni, hər sahədə uğurlar qazana biləcək
istedadlı bir xalqdır. Xalqı yüksəltməyin,
özünə (və dünyaya) tanıtmağın elə
bir üsulu, forması qalmadı ki, Heydər Əliyev ondan tam
gücü ilə istifadə etməmiş, sınaqdan
keçirməmiş olsun. İqtisadiyyat,
mədəniyyət, dövlət idarəçiliyi kimi
fundamental sahələrdəki uzun illərin gerilikləri, ətaləti
və hərc-mərcliyi tezliklə nəinki aradan
qaldırıldı, respublikanın ictimai həyatında ela
bir canlanma oldu ki, insanlar milli mənsubiyyətlərilə
qürur duymağa başladılar. Və
hakimiyyətə gəldiyi ilk illərdən hamıya məlum
idi ki, Heydər Əliyev tarix yaradır.
İstər
Azərbaycanda, istərsə də Azərbaycandan kənarda elə
"azərbaycanşünaslar", yaxud "sovetoloqlar"
tapılır ki, Heydər Əliyevin sovet dövrü fəaliyyətini,
rəhbərlik-idarəçilik üslubunu "təntənələrə
daha çox meydan açmaq"da tənqid etməyə
çalışırlar. Bununla heç cür
razılaşmaq olmaz... Hər şeydən əvvəl,
ona görə ki, bu təntənələr, sözün
böyük mənasında, xalqa ruh verirdi, onu təhsilə,
intellektə, ictimai fəallığa, əməyə səfərbər
edirdi.
Heydər Əliyev Azərbaycanda sovet dövlət idarəçiliyi
sistemini Azərbaycan xalqının xidmətinə verməklə
onu (dövlət idarəçiliyini) mərkəzi hakimiyyətin
"canişinliyi"ndən çıxardı. Və bunun nəticəsidir
ki, azərbaycanlılar yalnız idarə olunan yox, həm də
idarə edən xalqa çevrildilər.
Sovetlər Birliyinin dağılması, Azərbaycanda
milli müstəqillik (və dövlət müstəqilliyi)
uğrunda hərəkatın güclənməsi illərinin
sosial- siyasi mənzərəsi göstərdi ki, Heydər
Əliyev Azərbaycan xalqını doğru yolla
aparmış həqiqi milli lider olmuşdur. Çünki xalq müxtəlif
xarakterli provokasiyaları, nəticə etibarilə, dəf edərək
1) milli müstəqillik ideallarına sadiq
qalıb heç bir siyasi himayəçilik iddiasını qəbul
etmədi;
2) ərazi bütövlüyünü ən kəskin
(və güclü) təzyiq qarşısında belə
güzəştə getmədi;
3) ona müxtəlif liderlər "təklif
olunduğu" halda aldanmayıb öz həqiqi (və tarixi)
liderinə sədaqət nümayiş etdirdi.
Hakimiyyətə
gələn Heydər Əliyev başladığı millət
quruculuğu prosesini yeni tarixi şəraitdə daha inamla davam
etdirərək ən tendensiyalı və ya qısqanc tarixçinin belə
etiraf etməli olduğu həqiqətən, cahanşümul
işlər gördü ki, buraya aşağıdakılar
xüsusilə aiddir:
a) milli mütəşəkkilliyin müstəqil
dövlətçilik səviyyəsində təmin
olunması;
b) dünya azərbaycanlılarının mədəni,
ictimai- siyasi birliyinin gücləndirilməsi;
c) türk dünyasının etnik- mədəni
birliyinin siyasi birlik səviyyəsinə yüksəldilməsi.
Bütün bunlar isə Azərbaycan xalqının dünya
miqyasında özünə get-gedə daha möhkəm
mövqe tutmasını təsdiq etməklə böyük
milli inkişaf perspektivləri müəyyənləşdirir.
Nizami
CƏFƏROV,
Milli Məclisin Mədəniyyət
komitəsinin sədri, AMEA-nın müxbir üzvü
Azərbaycan.-2014.- 6 aprel.- S.2.