Onun üçün nəğmə həyat
idi
Şəfiqə Axundova-90
Azərbaycan Respublikasının xalq artisti, əməkdar incəsənət xadimi Şəfiqə Axundova musiqi tarixinə Şərqdə opera yazan ilk qadın bəstəkar kimi daxil olub. Onun əsərləri onilliklərdir ki, repertuarlardan düşmür, xalqın qəlbini, ruhunu oxşayır.
Retro mahnılar deyilən bir ifadə var. Bizlərin gənclik
illərində çox populyar olan bir çox mahnılar indi
retro sayılır. Keçən il itirdiyimiz, bu il isə
90 illik yubileyini qeyd etdiyimiz sevimli bəstəkarımızın
nəğmələrini isə nədənsə retro
mahnılar adlandırmağa çətinlik çəkirəm.
Bu nəğmələr həmişə təzə,
sevilərək ifa olunan və dinlənilən əsərlərdir.
Yəni həmişə populyardır,
müasirdir. Bu da onları yaradan bəstəkarın
böyük istedadından qaynaqlanır.
"Mən elə həyatı anlayandan sənət
haqqında düşünmüşəm. Musiqini nə
vaxtdan, yəni yaşımın hansı çağında
sevdiyim yadıma gəlmir. Çünki elə
bilirəm ki, bu sevgi mənimlə birgə doğulub. Ona görə ki, çox erkən yaşlarımdan
fortepianoda eşitdiyim mahnı və rəqsləri
çalmağa başlamışam. Sanki
bu öz-özünə öyrənmək qabiliyyəti mənim
içimdən gəlirdi". Bu sözləri
bəlkə də bəstəkarın öz ömürnaməsinə
yazdığı bir epiqraf saymaq olar.
Şəfiqə Axundova 1924-cü ildə qədim Şəkinin
sayılıb-seçilən Axundovlar ailəsində
dünyaya göz açmışdır. Atası Qulam
Axundov dövrünün tanınmış ziyalısı idi.
Müəyyən illərdə partiya işində,
rəhbər vəzifələrdə
çalışmışdı. Zəhmli
idi, çox danışmağı sevməzdi,
sözünü bir dəfə deyərdi və dediyindən
dönməzdi. Şəfiqənin
anası Züleyxa xanım isə evdar qadın idi. Kövrək qəlbi, incə duyumu vardı, musiqini
də çox sevirdi.
Ş.Axundovanın musiqi istedadı çox erkən
yaşlarından ortaya çıxmışdı. İlk vaxtlar
heç özü də inana bilmirdi ki, musiqi bəstələyir.
Yəni onlar bədahətən yaranırdı.
Ancaq bir
müddətdən sonra dərk edir ki, həmin musiqiləri
özü yaradır və bu sənətə daha çox
bağlanırdı. Nəhayət, bu
bağlılıq elə bir sevgiyə çevrilir ki, Şəfiqə
xanım onu sənətdən heç bir qüvvənin
ayıra bilməyəcəyini yəqin edir. Bakıdakı 173 saylı məktəbdə təhsilini
davam etdirərkən musiqi məktəbinə də daxil olur.
İstedadı müəllimlərini heyran qoyur,
ümidlərini artırır. Lakin ata
qızının gələcəkdə musiqiçi olmaq, həyatını
bu işə həsr etmək fikrini yaxına belə buraxmaq
istəmirdi. Hətta bəstəkarlığı
seçdiyini biləndə o, Şəfiqəyə müəyyən
qadağalar da qoyur. Onun etirazı elə
ciddi idi ki, hər vəchlə qızının musiqi ilə
məşğul olmasına maneçilik etməyə
çalışır. "Bu sənət
sənə çörək verməyəcək" -
deyirdi.
Ş.Axundovanın sənət sevgisini duyub dərk edən
ən çox bacısı Zümrüd xanım idi. Sənət
taleyinin uğurlu olmasını da Şəfiqə xanım həmişə
onun adı ilə bağlayırdı. Zümrüd
xanım böyük ədəbiyyatşünas alim, tənqidçi,
akademik Məmməd Arif Dadaşzadənin həyat
yoldaşı idi. O, filologiya elmləri namizədi kimi
universitetdə dərs deyirdi. Dadaşzadənin evində
dövrün görkəmli ziyalıları - Səməd
Vurğun, Cəfər Xəndan, Həmid Araslı, Mirzə
İbrahimov və başqaları öz həyat
yoldaşları ilə tez-tez qonaq olurdular. Qadınlar
ayrı otaqda oturardılar, hansı ki Zümrüd
xanımın burada böyük bir royalı vardı. Hər dəfə onlar gələndə
bacısı Şəfiqəyə qonaqlar üçün
musiqi ifa etməyi tapşırardı. Xanımlar
qızın royal çalmasından çox məmnun
qalardılar. Beləliklə, Şəfiqə
xanımın musiqi istedadı barədə xəbəri
olanların sayı artırdı.
Ş.Axundova
o günləri belə xatırlayırdı: "Bacım
Zümrüdün evindəki bu maraqlı görüşlər
əslində mənim sənət taleyimi həll etdi.
Artıq hiss edirdim ki, heç kim məni
bu sənət sevgisindən məhrum edə bilməz. Günlərin birində yenə də bacımın
evində məclis qurulmuşdu. Artıq mənim
ifaçılığım haqqında çoxları xəbərdar
idi. Mən royal arxasına keçib bəstələdiyim
musiqilərdən ifa etdim. Bunu çox bəyənən
xanımlar bacıma üz tutub dedilər ki, ay Zümrüd, bəlkə
Şəfiqəni Üzeyir bəyin yanına aparasan. Bu
yerdə yazıçı Mirzə İbrahimovun həyat
yoldaşı Sara xanım dedi ki, mən bu dəqiqə Mirzəyə
zəng edim, qoy o bu barədə Üzeyir
bəyə danışsın. Mirzə müəllim də o
saat Üzeyir bəylə danışıb... O vaxt Mirzə
İbrahimov incəsənət idarəsinin rəisi idi. Səhəri gün bacım məni Üzeyir bəyin
yanına apardı. Əlbəttə, belə
bir dahi şəxsiyyətin qarşısında
çıxış etmək təsəvvür edin ki, nə
qədər çətindir. Elə həyəcanlı
idim ki, o həyəcan hissini heç vaxt unuda bilmirəm.
Nə isə, görüşdük Üzeyir bəylə
və o, mənim musiqi qabiliyyətimi yoxladı, sonra mən
öz bəstələdiyim musiqilərdən çaldım.
Üzeyir bəy bütün bunlardan çox razı qaldı
və dedi ki, bu qızda sırf yaradıcılıq qabiliyyəti
var, mütləq o, musiqi ilə ciddi məşğul
olmalıdır. Beləliklə, Üzeyir bəy
mənim musiqi təhsili almağımı tövsiyə etdi.
Elə o gündən də bütün
varlığımla sənətə bağlandım".
Şəfiqə
Axundovanın istedadını görən Üzeyir bəy onu
ilk musiqi savadı almaq üçün Hacı Xanməmmədovun
tar sinfinə göndərir. Bu, xalq musiqisini daha
yaxşı mənimsəməkdə vacib amil idi. Həm də məqsəd Şəfiqənin
notları öyrənməsi və musiqi nəzəriyyəsini
mənimsəməsi idi. Üzeyir bəyin
fikrincə, hər bir bəstəkar milli alətlərdən
birində çalmağı mütləq bacarmalı idi ki,
xalq musiqisini daha dərindən mənimsəsin və
yazdığı əsərlər xalqın ruhunda olsun.
Bir ildən sonra o, Ağabacı Rzayevadan dərs
alır. Beləliklə, Şəfiqənin uğurlu təhsil
yolu Üzeyir bəyin xeyir-duası ilə 1941-ci ildən
başlayır. O həmçinin Fatma Zeynalova və Məmməd
Nəsirbəyovdan musiqi nəzəriyyəsini öyrənir. Bütün bunlar ona imkan verirdi ki, qəlbindən
süzülən təranələri kağıza
köçürsün.
Üzeyir bəy yetirməsinin gələcəyinə
böyük ümidlə baxır və ona daim kömək
edir, dəstək verirdi. "Yadımdadır, M.Dilbazinin sözlərinə
"Beşik başında" adlı mahnını
Üzeyir müəllimə göstərdim. Bu mənim ilk mahnılarımdan idi. O,
mahnını sona qədər dinlədi və xoşuna gəldi.
Hətta dediyi sözlər bu günə qədər
qulağımdan getmir. Dedi ki, Şəfiqə, səndə
yaxşı orijinal keçidlər var. Ay qız, sən bu
musiqiləri haradan tapırsan?" Böyük
ustadın hər tərifli kəlməsi Şəfiqənin
ürəyini dağa döndərirdi.
Ş.Axundovanın yaradıcılığı ilk
addımlardan uğurlu olmuşdur. Hələ tələbəlik
illərində, yəni konservatoriyada oxuduğu vaxtlarda bir
sıra instrumental əsərlər, mahnı və romanslar
yazmışdı. Hətta o, özündə
dahi Nizaminin və Füzulinin şeirlərinə müraciət
etmək cəsarəti tapmışdır. Nizami Gəncəvinin
sözlərinə "Nə gözəl",
"Cahanda", Məhəmməd Füzulinin sözlərinə
"Fəqan etmək idim" romanslarını bəstələyir.
1943-1944-cü
illərdə Şəfiqə xanım Asəf Zeynallı adına Bakı Musiqi Məktəbində təhsil
alır. Sonra Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasında həm musiqi nəzəriyyəsi, həm də
bəstəkarlıq ixtisası üzrə B.Zeydmanın
sinfini bitirir. Üzeyir bəy gənc yetirməsinin
yaradıcılığı, uğurları ilə daim
maraqlanırdı. Bu dövr barədə
Şəfiqə xanım söyləyirdi ki, "Üzeyir bəy
konservatoriyanın nəzdində hazırlıq kursları
açmışdı. Həftədə
üç dəfə bizimlə məşğul olurdu.
Gah ümumi qrupda Azərbaycan xalq musiqisinin əsaslarını
gənc bəstəkarlara öyrədir, gah fərdi olaraq əsərlərimizlə
məşğul olur, yəni yazdıqlarımıza baxır,
gah da muğamları nota köçürürdük. Üzeyir bəy gənc Azərbaycan musiqiçilərinə
bəstəkarlıq sənətinin klassik
qayda-qanunlarını daha dərindən öyrətmək
üçün Leninqrad Konservatoriyasının görkəmli
professoru Zeydmanı Bakıya dəvət etmişdi. Biz bu böyük ustaddan bəstəkarlığın
sirlərini öyrənirdik".
Ş.Axundovanın sənətə gəldiyi ilk illər
İkinci Dünya müharibəsi dövrünə təsadüf
edirdi. Bu zaman Azərbaycan bəstəkarlarının
yaradıcılığında Vətənə, torpağa məhəbbət,
qəhrəmanlıq, qələbəyə inam mövzusu
geniş yer tuturdu. Xalq çətin
günlərini yaşayırdı. Məhz
o vaxt Ü.Hacıbəylinin özü nümunə göstərərək
bəstəkarları xalqı ruhdan düşməyə
qoymayan əsərlər yazmağa
çağırırdı. Süleyman Ələsgərov,
Səid Rüstəmov, Soltan Hacıbəyli, Ağabacı
Rzayeva, Fikrət Əmirov, Qara Qarayev və başqaları kimi
gənc bəstəkarların sırasında Şəfiqə
xanım daha mübariz ruhlu, xalqa mənəvi dayaq olan nəğmələr
yazırdı. Onun "Zəfər
marşı", "Zəfər bizimdir", "Ana Vətən"
və digər mahnıları bu silsilədəndir.
Şəfiqə Axundova geniş diapazona malik bəstəkar
idi. O,
musiqinin bir çox janrlarında yazıb
yaratmışdır. Kiçik instrumental əsərlərdən
ta irihəcmli opera, operettaya qədər ən müxtəlif
janrlı əsərlər onun
yaradıcılığında özünə yer tutub.
Onlarca teatr tamaşasına musiqi yazıb.
"Ev bizim, sirr bizim" operettasında simfonik orkestr
üçün yazdığı suitalar, simli kvartet
üçün pyesləri, xor üçün silsilələri
Şəfiqə xanımın bir bəstəkar kimi hərtərəfli
istedada malik olmasını təsdiqləyir. O, eləcə də dram
teatrlarında oynanılan "Aydın", "Əlvida,
Hindistan", "Nə üçün yaşayırsan"
və digər tamaşalara musiqi bəstələmişdir.
Bütün bunlarla bahəm Şəfiqə Axundova lirik
mahnılar müəllifi kimi tanınır və sevilirdi. Mahnı
janrı onun yaradıcılığında əvvəldən
sonadək qırmızı xətlə keçirdi. Təsadüfi
deyil ki, Şəfiqə xanım nə az,
nə çox - 600-ə qədər mahnının müəllifi
idi. Bu mahnıları mövzusuna görə bir
neçə qrupa bölmək olar və nədən bəhs
etsələr də, onların hamısı gözəldir.
Şəfiqə xanım Vətəndən, vətənpərvərlikdən
yazıb. Onun
"Bakı haqqında mahnı"sını, "Şəki",
"Sahil çıraqları", "Nəğməli Lənkəran",
"Mənim respublikam", "Ana torpaq", "Doğma
diyar", " Bu torpağa borcluyam" və s.
mahnılarını yada salaq. Şəfiqə
xanımın nəğmə
yaradıcılığında, eləcə də məhəbbət,
ana-övlad sevgisi, həyat eşqi, əmək, dostluq və
mehribanlıq mövzulu mahnılar xüsusi yer tutur.
Şəfiqə Axundova Səməd Vurğun, Mikayıl
Müşfiq, Süleyman Rüstəm, Mirvarid Dilbazi kimi
böyük şairlərin şeirlərinə nəğmələr
bəstələmişdir. Öz müasirlərindən də
bir çoxunun - Bəxtiyar Vahabzadənin, Nəbi Xəzrinin,
Fikrət Qocanın, Hüseyn Arifin və
başqalarının yaradıcılığına müraciət
etmişdir.
Bəlkə də elə bir müğənni tapmaq
çətindir ki, Şəfiqə xanımın
mahnılarını oxumasın. Şövkət Ələkbərova,
Sara Qədimova, İslam Rzayev, Zeynəb Xanlarova, Arif Babayev,
Gülyaz və Gülyanaq Məmmədova bacıları...
Bəstəkarın yaradıcılığında
uşaqlar üçün yazılmış musiqi xüsusi
yer tutur. Məlumdur
ki, uşaqlar üçün əsər yazmaq - bu, təkcə
musiqiyə deyil, digər
yaradıcılıq sahələrinə də aiddir-düşünüldüyü
qədər asan bir iş deyil. Bunun
üçün uşaqları sevmək, onların
psixologiyasına dərindən bələd olmaq vacibdir. Şəfiqə xanımın balacalar
üçün yazdığı musiqidə müəllifin
incə qəlbi duyulur. Bu da məlumdur ki,
onun qadın, ana hisslərindən irəli gəlir.
1943-cü ildə Şəfiqə Axundova ilk dəfə
Əyyub Abbasovun "Adil və Sərvinaz"
tamaşasına musiqi bəstələmişdi. Sonralar bu janr
bəstəkarın yaradıcılığının
ayrıca bir qolunu təşkil etmişdir. O, "Son məktub",
"İliç buxtası", "Qaynana",
"Böyük ürək", "Vicdan", "Sən
nə üçün yaşayırsan", "Qızıl
Əjdaha", "Natəvan", "Yaşar",
"Aydın" kimi tamaşaları öz musiqisi ilə
rövnəqləndirir. Bəstəkarın
tamaşalara yazdığı mahnılar bəyənilir,
sevilir və sonradan sərbəst şəkildə ifa edilərək
populyar mahnılara çevrilirdilər. Məsələn,
onun dillər əzbəri olan "Nədən oldu"
mahnısı "Vicdan" pyesindən, "Könül təranələri"
isə "Gəlin qayası" radiopyesindəndir. "Neyçün gəlməz"
mahnısını bəstəkar "Natəvan"
tamaşası üçün yazmışdı. Şərəf Rəşidovun "Kəşmir
mahnıları" poeması əsasında
yazdığı musiqi "Kəşmir mahnıları"
məcmuəsinin yaranmasına səbəb olur.
Şərqdə opera janrına müraciət edən
ilk qadın bəstəkar Şəfiqə Axundovadır. O, xalq
yazıçısı Süleyman Rəhimovun eyniadlı
povesti əsasında İsgəndər Coşqunun librettosu
üzrə yazdığı "Gəlin qayası" operası
ilə uca bir yaradıcılıq zirvəsini fəth
etmişdi. Bu operanın yaranmasının da
öz tarixi var. Bəstəkar əvvəlcə "Gəlin
qayası" radiopyesinə musiqi yazmışdı. Buradakı "Könül təranələri"
mahnısı o zaman geniş yayılmışdı. Sözügedən povestin müəllifi, görkəmli
yazıçı Süleyman Rəhimov Şəfiqə
xanıma opera yazmağı təklif edir. Bu iş
uğurla yerinə yetirilir.
"Gəlin qayası"nda klassik musiqi və muğam
janrları bir-birinə qovuşur. Operanın qəhrəmanları
ariyalarla yanaşı, muğam parçaları da ifa edirlər.
Başqa sözlə, bəstəkarın xalq
musiqisini dərindən bilməsi və ondan düzgün
istifadə etməsi təsdiqlənir.
"Gəlin qayası" istər
tamaşaçıların, istərsə də
yaradıcı insanların müsbət rəyini qazanır. Bəstəkar Tofiq Quliyev əsər
haqqında demişdir: "Opera çox gözəldir, melodiyası
aydındır. Burada bəstəkar muğamdan
bilə-bilə geniş istifadə edib. Bu
çox yaxşıdır, səmərəsi əladır".
Bəstəkar
Vasif Adıgözəlov isə fikrini belə ifadə
etmişdir: "Mən operaya böyük fərəhlə, həvəslə
tamaşa etdim. Şəfiqə xanım
çox əziyyət çəkib. Opera
məni qane etdi".
Təsadüfi deyil ki, Şəfiqə xanımın
operası indi də Azərbaycan Opera və Balet
Teatrının səhnəsində müvəffəqiyyətlə
oynanılır.
Ş.Axundova həm də diqqətli pedaqoq, gənclərin
qayğıkeş müəllimi olmuşdur. O, 26 il
-1956-cı ildən 1982-ci ilə qədər Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitutunda müəllim
kimi çalışmışdır.
Şəfiqə xanım həyatda qarşısına çıxan xeyirxah insanları taleyinin ona göndərdiyi xoşbəxtliklərdən biri hesab edirdi. O həmin xeyirxahların dəstəyi və özünün həyatda rast gəldiyi çətinlikləri dəf etmək, enişli-yoxuşlu yollarda yorulmamaq, geriyə çəkilməmək bacarığı, əzmi və iradəsi ilə sənətin ən yüksək zirvələrini fəth etdi. Özünü xoşbəxt sənətkar sayırdı: "Mən Allahımdan çox razıyam. O, mənə hər nə qismət edibsə, buna şükürlər edirəm. Çünki mən sənətdə arzuladığım hər nə varsa, ona nail olmuşam. Və bu mənada özümü çox xoşbəxt insan, xoşbəxt sənətkar hesab edirəm. Hər dəfə əsərim hər hansı bir tamaşa salonunda səslənəndə tamaşaçılar məni çox alqışlayır... Xalqın məhəbbətini qazanmaq isə hər kəsə nəsib olmur".
Görkəmli bəstəkar Şəfiqə Axundova 1998-ci ildə ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən Azərbaycan Respublikasının xalq artisti adına layiq görülmüşdü. O həm də əməkdar incəsənət xadimi idi. 2004-cü ildə anadan olmasının 80 illiyi ilə əlaqədar Prezident İlham Əliyev onu "Şöhrət" ordeni ilə təltif etmişdir. Şəfiqə xanım dövlət başçısının bu diqqətindən və onun yaradıcılığına yüksək qiymət verməsindən çox məmnun idi və qürur duyurdu. O, 2013-cü il iyulun 26-da, 90 yaşına çox az qaldığı vaxtda dünyasını dəyişdi. Çox təəssüf ki, Şəfiqə xanımın 90 illiyi onsuz qeyd edilir.
Elə bir gün olmur ki, Şəfiqə xanımın bəstələdiyi yüzlərlə nəğmədən heç olmasa biri, ikisi efirlərdə səslənməsin. Zaman keçir, onun mahnılarını oxuyan müğənnilərin də bəziləri artıq dünyasını dəyişib. Əvəzində gənc müğənnilər bu mahnıları öz repertuarlarına salıb yenidən oxuyur, qəlbləri oxşayırlar. Bax, bunları bilərək və gələcəyi görərək Şəfiqə xanım deyirdi ki, xoşbəxt sənətkardır.
İradə
ƏLİYEVA,
Azərbaycan.-2014.- 10 aprel.- S.10.