Qeyri-neft sənayesinin
inkişaf strategiyası
“Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış” İnkişaf Konsepsiyası fəaliyyətdədir
Ümummilli lider Heydər Əliyevin demokratik dövlət
quruculuğu və iqtisadi inkişaf siyasəti hazırda Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilir. Ötən dövr ərzində beynəlxalq
təşkilatlarla əməkdaşlıq güclənmiş,
inkişaf etməkdə olan dövlətlərlə müxtəlif
istiqamətlərdə əlaqələr
yaradılmışdır. Ölkə
iqtisadiyyatında davamlı artım, yüksəliş meyli
hazırda özünü aydın göstərməkdədir.
On ildən artıq bir müddət ərzində müxtəlif
sahələrdə yeni müəssisələrin, iş yerlərinin
açılması, regionların inkişaf səviyyəsində
fərqlərin aradan qaldırılması və mükəmməl
iqtisadi infrastrukturun formalaşdırılması məqsədilə
dövlətimiz tərəfindən həyata keçirilən
tədbirlər daxildə və xaricdə müsbət hal kimi
qiymətləndirilərək ölkənin imicinin artmasına
təsir etməkdədir. Ölkə Prezidentinin
rəhbərliyi ilə qəbul edilən dövlət
proqramları, konsepsiya və strategiya xarakterli sənədlər,
onların əməli icrası bu siyasətin
reallaşdırılması mexanizmi kimi xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Hazırda 60-a yaxın dövlət
proqramı, strategiya və konsepsiya fəaliyyətdədir ki,
bunlar da ölkənin ictimai həyatı ilə paralel
iqtisadiyyatın bütün sahələrinin inkişaf etdirilməsində
mühüm əhəmiyyətə malikdir.
Ölkədə
mövcud olan əmək ehtiyatlarından, təbii və
iqtisadi potensialdan səmərəli istifadə etmək,
iqtisadiyyatın qeyri-neft sektorunun inkişafını sürətləndirmək
və iqtisadi islahatları dərinləşdirmək, əhalinin
məşğulluğunu artırmaq, yoxsulluğun səviyyəsini
azaltmaq, infrastrukturu yeniləşdirmək, əlverişli
investisiya şəraiti, müasir tipli müəssisələr,
yeni iş yerləri yaratmaq istiqamətində sistemli tədbirlərin
həyata keçirilməsi məqsədilə "Azərbaycan
Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramı (2004-2008-ci illər)", "Azərbaycan
Respublikası regionlarının 2009-2013-cü illərdə
sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramı" və
digər mühüm dövlət sənədləri
hazırlanmışdır.
Mövcud
proqramlarda nəzərdə tutulmuş vəzifələrin
yerinə yetirilməsi nəticəsində ölkədə
qeyri-neft sektorunun davamlı inkişafı, yeni müəssisələrin
və iş yerlərinin yaradılması, regionlarda, eləcə
də ölkə paytaxtında kommunal xidmət və sosial
infrastruktur təminatının həcminin və keyfiyyətinin
yüksəldilməsi, sahibkarlıq mühitinin daha da
yaxşılaşdırılması, əhalinin məşğulluq
səviyyəsinin artırılması, yoxsulluğun
azaldılması sahəsində əhəmiyyətli nailiyyətlər
əldə olunmuşdur. Bütün bu kimi
müsbət meyillər iqtisadiyyatda yeni və müasir tələblərə
uyğun qeyri-neft sektorunun və bu sektorun aparıcı
qüvvəsi kimi qeyri-neft sənayesinin təşəkkülünü
və inkişafını təmin etməkdədir. Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 29 dekabr 2012-ci il tarixli fərmanı
ilə "Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış"
İnkişaf
Konsepsiyası təsdiq edilmişdir. Konsepsiyanın
müddəalarından irəli gələn vəzifələri
həyata keçirmək, qeyri-neft sənayesinin müasir tələblər
baxımından inkişafını təmin etmək məqsədilə
perspektiv dövrə hədəflənmiş proqramın
hazırlanması xüsusi zərurətdən irəli gəlir.
Azərbaycan
Respublikası 2000-ci ildən başlayaraq dünyada ən
sürətlə inkisaf edən ölkələrdən birinə
çevrilmiş və iqtisadiyyatın inkişaf səviyyəsini
səciyyələndirən əsas makrogöstərici
ümumi daxili məhsul bu dövr ərzində 4,5 dəfə və ya hər il orta hesabla 13,3
faiz artmısdır. Ölkədə 2012-ci ildə ümumi
daxili məhsulun həcmi 53,9 milyard
manatı keçmiş, onun adambaşına düşən
nominal həcmi yüksələrək 5736 manat təşkil
etmişdir. Belə müsbət inkişaf meyli
özünü qeyri-neft sektorunda da göstərmiş,
müvafiq dövr ərzində qeyri-neft ÜDM-nin həcmi 4,3 dəfə artım nümayiş etdirərək
26165,4 milyon manata çatmışdır. Onun
ölkədə adambaşına düşən həcmində
də belə yönümlü yüksəliş baş verməklə
bu göstərici 2814 manat olmuşdur. Ölkənin
qeyri-neft ÜDM-nin həcmi ümumi ÜDM-in xüsusi çəkisində
son on ildə 7 dəfə artaraq 2012-ci ildə qeyri-neft
ÜDM-i ümumi ÜDM-in 43 faizini təşkil etmişdir.
Son
dövrdə qeyri-neft sektorunun inkişaf dinamikası
ümumilikdə onun real ifadədə 7,9
faiz artması ilə nəticələnmişdir. Azərbaycanda
özəl sektorun ÜDM-dəki xüsusi çəkisi əsaslı
şəkildə artmış, son dövrdə ÜDM-in tərkibində
özəl sektorun xüsusi çəkisi 83 faizə (sənayedə
79,1 faiz, kənd təsərrüfatında
97,7 faiz, ticarətdə 98,3 faiz, tikintidə 90,2 faiz)
çatmışdır. Qeyri-neft sənayesinin
inkişafında da son on ildə əhəmiyyətli artım
meyli özünü göstərir. Belə ki, 2000-ci ildə
qeyri-neft sənayesinin ÜDM-dəkı xüsusi çəkisi
2,5 faizə bərabər olduğu halda, son illərdə bu
göstərici 6,5 dəfə artmaqla ÜDM-in 16,6 faizini təşkil
etmişdir.
Son on ildə
sənaye sektorunda yaradılan əlavə dəyər 4,4 dəfə artmaqla 26958 milyon manat olmuşdur.
Yaradılan dəyərin 30 faizdən çoxu əsasən
qeyri-neft sənayesinin payına düşür.
Yalnız 2012-ci ildə qeyri-neft sənayesində əlavə
dəyər istehsalı 11,7 faiz
artmış və 2,4 milyard manat təşkil etmişdir.
Qeyri-neft sənayesində yaradılmış əlavə dəyərin
66,5 milyon manatı və ya 2,7 faizi mədənçıxarma
sənayesinin, 1332,6 milyon manatı və ya 54,4 faizi emal sənayesinin,
980,5 milyon manatı və ya 40,1 faizi elektrik enerjisi, qaz və
buxar istehsalı, bölüşdürülməsi və təchizatının,
68,7 milyon manatı və ya 2,8 faizi su təchizatı və
tullantıların təmizlənməsinin payına
düşmüşdür. Qeyri-neft sənayesində
orta artım tempi illik 9-10 faizarası dəyişməklə
nəzərə çarpmaqdadır.
Son on ildə
sənayedə əldə edilmiş mənfəətin həcmi
5 dəfə artmaqla 26880 milyon manat təşkil etmiş, təmin
olunmuş mənfəətin isə 28,4 faizi qeyri-neft sənayesinin
payına düşmüşdür. Ölkədə yoxsulluq
səviyyəsinin 2012-ci ildə 6,0 faizə
enməsində qeyri-neft sənayesinin rolu yüksəkdir.
Ölkədə
indiyədək bir milyondan çox yeni iş yeri
yaradılmışdır ki, onların da 80 faizdən
çoxu qeyri-neft sektoruna daxil olan subyekt və müəssisələrə
aiddir. Yalnız son il ərzində bu
sektora daxil olan müəssisələrdə 95 mindən
çoxu daimi olmaqla 120 min yeni iş yeri
açılmışdır. Sənayedə
çalışan işçilərin böyük əksəriyyəti
- 86,7 faizi qeyri-neft sənayesində fəaliyyət
göstərir. Ölkədə fəaliyyət
göstərən sənaye müəssisələrinin 98
faizi qeyri-neft sənayesinin payına düşür.
Yalnız 2012-ci ildə regionlarda 44500 və ya əvvəlki
ildəkindən 17 faiz çox vergi ödəyicisi qeydiyyatdan
keçmiş, regionlar üzrə vergi daxilolmaları 4,8 faiz
artmış, o cümlədən 410-dan çox sənaye
müəssisəsi fəaliyyətə başlamış,
400-dən çox müəssisənin isə tikintisi davam
etdirilmişdir.
Azərbaycan
Respublikasının strateji valyuta ehtiyatları 22 dəfədən
çox artaraq 45 milyard ABŞ dolları səviyyəsinə
çatmışdır ki, bu da xarici dövlət borcunu təxminən
10 dəfə üstələyir. Dünyada
maliyyə - iqtisadi böhranın hökm sürdüyü
hazırkı dövrdə Azərbaycan iqtisadiyyatı,
xüsusən də sənaye sahələri uğurla
inkişaf edir.
Ötən
il 5417 yeni sahibkarlıq fəaliyyəti ilə
məşğul olan hüquqi şəxs qeydiyyata
alınmışdır. Ölkə ərazisində yeni
yaradılan müəssisələrin 60,0 faizi Bakıda, 12,7
faizi Aran, 7,2 faizi Abşeron və 5,7 faizi Gəncə-Qazax
iqtisadi rayonlarında, qalanları isə digər bölgələrdə
fəaliyyətə başlamışlar. Müəssisələrin
27,3 faizi ticarət və nəqliyyat vasitələrinin təmiri,
11,4 faizi kənd təsərrüfatı, meşə təsərrüfatı
və balıqçılıq, 11,3 faizi tikinti, 6,5 faizi emal sənayesi,
5,9 faizi peşə, elmi və texniki fəaliyyət və
qalanları isə iqtisadiyyatın digər sahələrində
fəaliyyət göstərmişdir.
Sənayedə
son on ildə işçi axını 18 faizdən 11,1 faizə
endiyi halda, bu göstərici qeyri-neft sənayesində 7,3 faiz
azalmaqla 10,1 faiz təşkil etmişdir. Həmçinin bu
dövr ərzində qeyri-neft sənayesində
çalışan işçilərin əməkhaqqı
orta hesabla 2,7 dəfə artmaqla 400 manatı keçmişdir.
İstehsalın
həcmi 2012-ci ildə sənaye məhsulunun 81 faizini təşkil
etmiş, ümumi istehsalın 91,8 faizi sənaye
mallarının, 8,2 faizi isə sənaye xarakterli xidmətlərin
istehsalı hesabına yaradılmışdır. Qeyri-neft sənayesində
2012-ci ildə 6510,4 milyon manatlıq məhsul
istehsal edilmişdir ki, bu da ölkə üzrə
bütün sənaye məhsullarının 19,2 faizini təşkil
etmişdir.
Sənaye sektorunda əsas kapitala yönəldilən
investisiyaların tərkibində qeyri-neft sənayesinin
xüsusi çəkisi 37 faizə çatmışdır. Sənayedə
əsas kapitala qoyulmuş vəsaitin 56 faizini daxili
investisiyalar, 44 faizini isə xarici investisiyalar təşkil
etmişdir.
Müxtəlif
mənbələr hesabına iqtisadiyyata, o cümlədən
qeyri-neft sənayesinə yönəldilən kreditlərin həcmi
son dövrlər ərzində ildə 8,8
dəfə artmaqla 12720,5 milyon manata çatmışdır.
2012-ci ildə uzunmüddətli kreditlərin həcmi 8835,3 milyon manat olmuşdur ki, bu da verilmiş
kreditlərin 69,5 faizini təşkil edir. Sahibkarlığa
Kömək Milli Fondu vasitəsilə 2012-ci ildə 88
investisiya layihələrinin maliyyələşdirilməsinə
188 milyon manat güzəştli kreditlər verilmiş və
bu sərmayələrin qoyulmasında müasir istehsal sahələrinin
təşkili, yeni məhsul istehsalı kimi fərqlənmişdir.
Bank və
maliyyə kredit təşkilatları tərəfindən son
on il ərzində sənaye və istehsal sektoruna verilmiş
kreditlərin həcmi 15,6 dəfə
artmaqla 1297,6 milyon manat təşkil etmişdir ki, bu da real
sektora ayrılan kreditlərin 10,6 faizinə bərabərdir.
Ölkəyə qoyulmuş xarici investisiyaların həcmi də
bu müddətdə iki dəfədən çox artmaqla 10314,2 milyon ABŞ dollarına bərabər
olmuşdur. Ölkədə fəaliyyət göstərən
birgə və xarici investisiyalı müəssisələr tərəfindən
əsas kapitala və istehsal prosesinə yönəldilən
investisiyaların həcmində də dörd dəfədən
çox artım meyli müşahidə edilməklə
onların həcmi 1094,5 milyon ABŞ
dollarına çatmışdır. Say tərkibinə
görə 80 faizdən çox belə müəssisələr
qeyri-neft sənayesində fəaliyyət göstərir.
Azərbaycan
Respublikasında son on il ərzində qeyri-neft sənayesində
məhsul istehsalının həcmi 2,5 dəfə
artaraq 9818 milyon manat olmuşdur. Eyni zamanda, bu dövrdə
yüklənmiş malların dəyəri 2,4
dəfə artmaqla 8895 milyon manat təşkil etmişdir.
Ümumilikdə 2012-ci ildə ölkədə sənaye
müəssisələri tərəfindən 34565 milyon
manatlıq məhsul istehsal olunmuşdur ki, bunun da 74,1 faizi mədənçıxarma,
20,4 faizi emal, 4,9 faizi elektrik enerjisi, qaz və buxar istehsalı
bölüşdürülməsi və təchizatı, 0,6
faizi su təchizatı, tullantıların təmizlənməsi
və emalı sahələrində istehsal edilmişdir.
Müvafiq dövrdə sənayenin ümumi
buraxılışında qeyri-neft sənayesinin xüsusi
çəkisi 19,2 faiz təşkil
etmişdir. Emal sənayesində məhsul
buraxılışının strukturunda ən yüksək
xüsusi çəkiyə qida və digər bu qəbildən
olan məhsulların istehsalı (39,4 faiz),
neft və kimya məhsullarının istehsalı (36,4 faiz),
metallurgiya sənayesi (4,9 faiz), tikinti məmulatlarının
istehsalı (4,6 faiz), kompyuter, elektron və elektrik
avadanlıqların istehsalı (3,6 faiz), maşın və digər
avadanlıqların istehsalı (4,8 faiz) sahələri malik
olmuş, digər sahələrin xüsusi çəkisi isə
6,3 faiz təşkil etmişdir.
Sənaye
məhsulunun ümumi buraxılışının 88,1 faizi Bakı şəhərində, 11,9 faizi
isə digər iqtisadi rayonlarda istehsal olunmuşdur. Ölkədə 2003-cü ildən indiyədək
2000-nə qədər istehsal təyinatlı obyekt istifadəyə
verilmişdir. Hazırda regionlarda 200-dən
çox müəssisə, o cümlədən 70-dən
çox sənaye müəssisəsinin tikintisi davam etdirilir.
Son
dövrdə ölkənin xarici ticarət dövriyyəsi əvvəlki
illərlə müqayisədə artaraq 33560,9
milyon ABŞ dolları təşkil etmişdir. Ölkənin
xarici ticarət dövriyyəsində müsbət saldo
yaranmışdır. İnnovasiya fəaliyyətinin
təşkili sənayenin, xüsusən də qeyri-neft sənayesinin
inkişafına yönəlmiş bir istiqamət olaraq Azərbaycan
Respublikasında dövlətin sosial-iqtisadi siyasətinin əsas
tərkib hissəsi kimi çıxış edir. "Azərbaycan Respublikasında 2009-2015-ci illərdə
Elmin inkişafı üzrə Milli Strategiya"da innovasiya fəaliyyəti
infrastrukturunun inkişaf etdirilməsi, o cümlədən
texnoparklar, texnoloji mərkəzlər, biznes inkubatorlar şəbəkəsinin
genişləndirilməsi bir vəzifə kimi qarşıya
qoyulmuşdur. Müasir dünya üçün beynəlxalq
innovasiya şəbəkələrinin formalaşması,
müxtəlif ölkə və korporasiyaların elmi-texniki tədqiqat
və innovasiyayönümlü birgə fəaliyyəti xarakterikdir. Azərbaycanın
ilk süni peykinin yerətrafı orbitə
çıxarılması ölkədə bu istiqamətdə
məhsul və avadanlıqların istehsalı, Azərbaycanın
yeni və müasir məhsul növləri ilə dünya
bazarına çıxma imkanlarını artırmaqdadır.
Ölkənin iqtisadi inkişafının sürətləndirilməsi,
yeni innovasiya və rəqabətyönümlü məhsul
istehsalının təmin edilməsi "Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış" İnkişaf Konsepsiyasında konkret şəkildə
əks edilmişdir.
Azərbaycan
son on il ərzində iqtisadi sahədə
misli görünməmiş inkişaf dövrünü
yaşayır. Bu
dövr ərzində sənaye istehsalı üç dəfə
artmış, ölkədə işsizlik kəskin şəkildə
azalmışdır. Hazırda işsizlik səviyyəsi
ölkədə beş faiz həddindədir.
Xarici dövlət borcu ümumi daxili məhsulun
cəmi 7 faizini təşkil edir. Bu həd
müasir böhran şəraitində dünya miqyasında ən
uğurlu nəticələrdən biri kimi qiymətləndirilir.
Ölkədə qeyri-neft sektorunun, əsasən də
qeyri-neft sənayesinin inkişafına təsir göstərən
amillər arasında iqtisadiyyatın bazar prinsipləri əsasında
formalaşması, iqtisadi islahatların düzgün həyata
keçirilməsi və yeni mülkiyyət münasibətlərinin
yaranması da mühüm rol oynamışdır. Son iki il ərzində Azərbaycan
Respublikası Dünya Bankı və Beynəlxalq Maliyyə
Korporasiyasının "Doing Business-2013" hesabatına əsasən
daşınmaz əmlak üzərində hüquqların
qeydiyyatı sahəsində 183 ölkə arasında 9-cu yerdə
qərarlaşmışdır.
Ötən
dövr ərzində özəl sektorun fəaliyyətini tənzimləyən
və qeyri-neft sənayesinin inkişafı üçün əhəmiyyətli
olan prosedur və qaydalar xeyli
liberallaşdırılmış, bu istiqamətdə dövlət
maliyyə yardımı mexanizmi işə salınmış,
idxalda rüsumların 15 faizlik maksimal həddi müəyyənləşdirilmiş,
mənfəət vergisinin dərəcəsi 20 faizə
endirilmiş, sahibkarların hüquqlarının müdafiəsinin
işlək mexanizmləri yaradılmış və təsərrüfat
subyektlərinin dövlət qeydiyyatına alınması
prosedurları sadələşdirilmişdir.
Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2006-cı il 30 mart tarixli sərəncamı
ilə iqtisadiyyatın qeyri-neft sahələrinin
inkişafına, bu sahələrdə mövcud müəssisələrin
maddi və texnoloji bazasının yeniləşdirilməsinə
investisiya qoyuluşunun təşviqi məqsədilə Azərbaycan
İnvestisiya Şirkəti yaradılmışdır. Biznes fəaliyyətinin inkişafına dəstək
məqsədilə Prezident yanında Sahibkarlıq
Şurası yaradılmışdır. Qeyri-neft sektoruna
maliyyə dəstəyini daha da yaxşılaşdırmaq məqsədilə
xarici investorların təsisçiliyi ilə mikrokredit
bankının yaradılması istiqamətində
görülən işlərin sürətləndirilməsi
və həmin bankların yaradılmasına nail olunması bu
sahədə fəaliyyətə başlayanların ilkin
kapital problemlərini həll etmək yolunda "yaşıl
işıq" yandırmışdır. Ölkədə
kreditlər üzrə formalaşmış illik faiz dərəcələrini
aşağı salmaq məqsədilə mərkəzləşdirilmiş
uçot dərəcələrinin azaldılması və Mərkəzi
Bank tərəfindən kreditlər üzrə uçot dərəcəsinin
10 faizdən 7 faizə endirilməsi işgüzar mühitin fəallığına
təsir göstərmişdir.
Ölkədə iqtisadiyyatın, sənayenin və
özəl sektorun inkişafına mane olan amillər
sırasında fəaliyyət sahələrinin
lisenziyalaşdırılması sisteminin qeyri-mükəmməlliyi
və bu səbəbdən də bürokratik əngəllərin
yaranması kimi mənfi halların qarşısının
alınması istiqamətində də əməli
addımlar atılmışdır. Lisenziyalaşdırılan
iqtisadi və sahibkarlıq fəaliyyəti sahələrinin
sayı azaldılmış və bu istiqamətdə
münbit mühitin yaradılması üzrə mühüm
qanunvericilik sənədləri qəbul edilmişdir.
Azərbaycan
Dünya Bankının adambaşına düşən
Ümumi Milli Gəlir təsnifatına görə
"yuxarı orta gəlirli" ölkələr qrupuna digər
MDB dövlətləri ilə müqayisədə daha tez daxil
olmuşdur. Ölkəmiz Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
İnkişaf Proqramının insan inkişafı ilə
bağlı 2010-cu il üzrə
hesabatına əsasən, "orta insan inkişafı"
ölkələri qrupunu tərk edərək "yüksək
insan inkişafı" ölkələri qrupuna yüksəlmişdir.
Makroiqtisadi sabitliyə görə Azərbaycan
dünya miqyasında 18-ci yerdədir.
Azərbaycanda qeyri-neft sektorunda, o cümlədən onun
aparıcı sahəsi olan qeyri-neft sənayesində son illər
müşahidə edilən davamlı inkişaf tendensiyası
beynəlxalq reytinq agentlikləri tərəfindən ölkənin
reytinqini yüksəltməsində də əsas kimi nəzərə
alınıb.
2012-ci ilin aprelində "Moody's İnvestors
Service" beynəlxalq reytinq agentliyi Azərbaycanın
müstəqil reytinqini "Ba1"-dən "Ba3" həddinə
qədər yüksəldib. Bu zaman Azərbaycanda
qeyri-neft sektorunun sürətli inkişafı da reytinqin
yüksəlməsinə səbəb olan amillərdən biri
kimi göstərilib. Həmçinin 2011-ci ilin dekabr ayında digər nüfuzlu beynəlxalq
reytinq agentliyi "Standart & Poor's" Azərbaycanın
xarici və daxili valyutada uzunmüddətli suveren kredit
reytinqini bir pillə artıraraq "BBB-" səviyyəsinədək
qaldırıb və bununla da Azərbaycana investisiya reytinqi verib.
Agentlik həmçinin Azərbaycanın xarici və daxili
valyutada qısamüddətli suveren kredit reytinqini də bir
pillə artıraraq "B" səviyyəsindən
"A-3" səviyyəsinə çatdırıb. Bu zaman əsas amillərdən biri kimi qeyri-neft
sektorunda davamlı inkişaf nəzərə alınıb.
Həmçinin iqtisadiyyatın şaxələndirilməsinə,
qeyri-neft sektorunun inkişafına yönələn
strategiyanın nəticələri olaraq Davos İqtisadi
Forumunun reytinqində Azərbaycan iqtisadiyyatın rəqabətə
davamlılığına görə 55-ci, MDB-də isə
birinci yerdə göstərilib. Azərbaycan
özünün zəngin neft-qaz ehtiyatlarından uzunmüddətli
və davamlı iqtisadi inkişafa nail olmaq üçün
uğurla faydalanmaqdadır. "Qara qızıl"ın
qeyri-neft sektorunun inkişafı üçün
aparıcı qüvvə olan insan kapitalına çevrilməsi,
neft-qaz gəlirlərindən
istifadə etməklə gələcəkdə bu gəlirlərdən asılı olmayan güclü, rəqabətədavamlı
iqtisadiyyatın qurulması strategiyası öz nəticələrini
verməkdədir.
Dünya İqtisadi Forumunun dünya ölkələrinin
rəqabətqabiliyyətliliyi səviyyəsini xarakterizə
edən növbəti Qlobal Rəqabət Qabiliyyəti
İndeksi 2013-cü ilin hesabatına görə Azərbaycan
iqtisadiyyatı 148 ölkə arasında 39-cu yerdə qərarlaşıb. Beləliklə də, son
bir il ərzində Azərbaycanın rəqabət
qabiliyyəti indeksi 4.41-dən 4.51-ə qalxıb və ölkə
dünya sıralamasında 7 pillə irəliləyib. Azərbaycan iqtisadiyyatı rəqabət qabiliyyəti
indeksinə əsasən, MDB ölkələri arasında
birinci mövqeyini təmin etməkdədir.
Ölkə "makroiqtisadi vəziyyət" göstəricisi
üzrə dünyada 8-ci, "əmək bazarının səmərəliliyi"
göstəricisi üzrə isə 30-cu yeri tutur. Son il ərzində ölkə
"texnoloji səviyyə" göstəricisi üzrə 11
pillə, "makroiqtisadi sabitlik"
və "maliyyə bazarının inkişafı"
göstəriciləri üzrə 10 pilləyədək irəliləyib. Beynəlxalq
hesabatlarda Azərbaycan bəzi alt göstəricilər üzrə
ilk 20-liyə daxil olub. Azərbaycan "İnnovasiya
potensialı" göstəricisi üzrə 14 pillə,
"Texnoloji səviyyə" göstəricisi üzrə 13
pillə, institutların keyfiyyəti göstəricisi üzrə
isə 5 pillə irəliləmişdir. Rəqabətlilik
indeksinə görə Azərbaycan artıq 4 ildir ki, MDB məkanında
liderdir.
Azərbaycan Respublikasında son illərdə
iqtisadiyyatın rəqabətqabiliyyətinin
artırılması, müasir elmi və texnoloji nailiyyətlərə
əsaslanan informasiya və kommunikasiya texnologiyaları sahələrinin
genişləndirilməsi, elmi tədqiqatlar aparılması və
yeni informasiya texnologiyalarının işlənilməsi
üzrə müasir komplekslərin təməlinin
qoyulması məqsədilə Sumqayıt şəhərində
Yüksək Texnologiyalar Parkı yaradılmışdır. Sumqayıtdan
sonra Gəncədə və digər bölgələrdə
də sənaye texnoparkının yaradılması
üçün hazırlıqlara başlanmışdır.
Dövlətin özəl sektora müdaxilənin
qarşısının alınması ilə bağlı həyata
keçirilən metodlar, tətbiq olunan elektron xidmətlər,
biznesin idarə olunmasında ən son informasiya
texnologiyalarından istifadə, "Elektron hökumət"
layihəsi və digər kompleks tədbirlər də rəqabət
mühiti və onun inkişafı sahəsində nəzərəçarpacaq
irəliləyişlərə təsir edib.
Ölkənin məcmu maliyyə ehtiyatlarının həcmi
ümumi daxili məhsulun 60 faizinə bərabərdir, bu isə
Avropada ən yaxşı sabitlik göstəricisi hesab olunur. Hazırkı
şəraitdə əksər ölkələrin xarici və
daxili borclarının əsas ağırlıq yükü
özəl sektora, o cümlədən sənaye sahəsinə
düşür. Azərbaycanın daxili
borc probleminin olmaması və xarici borcların səviyyəsinin
iqtisadi inkişafa təsirinin qeyri-yüksəkliyi ölkənin
digər sahələri kimi qeyri-neft sənayesində gözlənilən
nəticələrin əldə olunmasına şərait
yaratmışdır. Ümumiyyətlə,
Azərbaycan region ölkələri içərisində
xarici borc məsələsində çox əlverişli və
yaxşı mövqeyə malikdir. Ölkənin xarici
borcu 3,7 milyard dollar təşkil edir ki, bu
da ÜDM-in 8 faizdən aşağı göstəricisidir. Azərbaycanın xarici borcu strateji valyuta
ehtiyatlarından 9 dəfəyə yaxın azdır ki, bu da
iqtisadi və maliyyə sabitliyi, xüsusən də qeyri-neft sənayesinin
inkişafı üçün çox mühüm amillərdəndir.
Azərbaycanın
xarici ticarətində neft və mineral-xammal
resurslarının payı hələ ki yüksəkliyi (98,2 faiz) ilə fərqlənir. İdxalda ərzaq,
toxuculuq və
digər bu qəbildən olan ənənəvi, ölkədə
istehsalı mümkün olan mal və məhsulların 20 faizə
yaxın olması narahatlıq doğuran haldır. Ölkənin
xarici ticarətində innovasiya və rəqabətyönümlü
məhsulların həcmi öz yüksək səviyyəsi
ilə seçilmir (0,5 faiz), həmçinin
ölkənin ixrac etdiyi az qismli belə məhsullar inkişaf
etmiş ölkələrin patent məhsullarıdır.
1996-cı
ildən başlayaraq özəlləşdirilən subyektlərin
tərkibində qeyri-neft sənaye profilli müəssisələr
yüksək üstünlük təşkil etmir və belə
müəssisələrin özəlləşdirilməsindən
sonra təyinatı üzrə istifadəsində də ciddi
problemlər qalmaqdadır. Ölkədə özəlləşdirilən
obyektlərin 25 faizini məişət xidməti, 11 faizini
ticarət və iaşə obyektləri, 24 faizini icarəyə
verilmiş və istifadəsiz qeyri-yaşayış sahələri,
30 faizini nəqliyyat vasitələri, qalan hissəsini isə
digər sektorlara aid olan obyektlər təşkil etmişdir. Respublikada indiyədək 1500-dən artıq səhmdar
cəmiyyəti özəlləşdirilmişdir ki, bunun da
yalnız 22 faizi sənaye müəssisələridir.
Dövlət əmlakının özəlləşdirilməsindən
daxil olan vəsaitlərin həcmi 1996-cı illə (3 milyon
manat) müqayisədə 2012-ci ildə 20 dəfəyə
yaxın artsa da, əldə olunan vəsaitlər özəlləşdirilən
müəssisələrin müasir texniki bazasının və
idarəetmə sisteminin təkmilləşdirilməsinə əhəmiyyətli
təsir göstərməmişdir. Yeni yaradılan
kiçik, orta və iri müəssisələr əsasən
ənənəvi məhsul buraxılmasına
üstünlük verməklə innovasiya və rəqabətyönümlü
məhsul istehsalında fəallıq nümayiş etdirmirlər.
Regionların
sosial-iqtisadi inkişaf proqramlarına uyğun olaraq yeni iş
yerlərinin yaradılması məsələsinə diqqət
artırılsa da, hələ ki
yaradılan iş yerlərinin yalnız 50 faizdən çoxu
regionların payına düşür. Ölkədə
əsas kapitala investisiya qoyuluşlarının 64 faizi Bakı
şəhərinin payına düşür. Yerli və xarici investisiyalı müəssisələr
öz fəaliyyətinin təşkilində və
inkişafında daha çox məhz paytaxta və onun ətraf
rayonlarına üstünlük verirlər. Qeyri-neft sənayesi üzrə yaradılan yeni müəssisələrin
sayına görə paytaxt öz üstünlüyünü
saxlamaqdadır. Ötən il yeni müəssisələrin
60,0 faizi Bakıda, 12,7 faizi Aran, 7,2 faizi Abşeron və 5,7
faizi Gəncə-Qazax, qalanları isə digər bölgələrdə
fəaliyyətə başlamışdır.
Son on il ərzində
büdcə xərclərinin həcmi 20 dəfədən
çox artaraq
2012-ci ildə 17105,6 milyon manat təşkil
etmişdir. Dövlət büdcəsindən
iqtisadiyyata ayrılan vəsaitlərin qeyri-sənaye sahələrinin
inkişafına məqsədli proqramlar çərçivəsində
kifayət qədər ayrılmaması bu sahədə ciddi
problemlər yaradır.
Emal və digər qeyri-neft sənaye sahələrinin əsas
kapital qoyuluşuna yönəldilən vəsaitlərin
xüsusi çəkisi sənaye üzrə əsas kapitala
yönəldilən investisiyaların yalnız 16 faizini təşkil
edir. Ölkə müəssisələrinin əsas
kapitalına yönəldilən investisiyalar əsas
fondların, texnolojı qurğuların müasirləşdirilməsini,
təkmilləşdirilməsini təmin edəcək səviyyədə
deyildir.
Ölkədə bütün mənbələr üzrə
ayrılan kredit qoyuluşları sahəsində müsbət
irəliləyişlər baş versə də, bank və
kredit təşkilatlarının verdikləri kreditlərin
faiz dərəcələrinin yüksəkliyi qeyri-neft sənayesinin
bu resurslardan istifadəsinə geniş imkanlar yaratmır. Bank və maliyyə-kredit təşkilatları
tərəfindən ticarət və kommersiya sektoruna
ayrılan kreditlər ümumi kreditlərin 24 faizini, energetika,
kimya və təbii ehtiyatlar sektoruna ayrılan kreditlər 3
faizini, kənd təsərrüfatı və emal sahəsinə
ayrılan kreditlər 4,4 faizini, tikinti sektoruna ayrılan kreditlər
6,4 faizini, sənaye sahələrinə ayrılan kreditlər
6,8 faizini, nəqliyyat və rabitə sektoruna ayrılan kreditlər
4,6 faizini təşkil edir.
Azərbaycanın qeyri-neft sənayesi müəssisələrində istehsal olunan məhsullar yüksək əmək və material tutumluluğu ilə fərqlənir. İnnovasiya və elmtutumlu məhsulların həcmi olduqca aşağıdır.
Bir çox qeyri-neft sənayesi müəssisələrində, əsasən də kimya sənayesində məhsul istehsalının azalması, mövcud istehsal güclərindən aşağı səviyyədə istifadə olunması, avadanlıq və texnologiyaların fiziki və mənəvi cəhətdən köhnəlməsi, məhsul satışındakı problemlər texniki-iqtisadi, maliyyə və keyfiyyət göstəricilərinin azalmasına gətirib çıxarmışdır.
Ölkədə əsas sənaye-istehsal fondlarının müasirləşdirilməsi və təkmilləşdirilməsi problemi həll edilməlidir. Xüsusilə qeyri-neft sənayesində mövcud olan fondların yeniləşməsinə olan tələbat artmaqdadır.
(ardı var)
İsa ALIYEV,
iqtisad elmləri
doktoru, professor
Azərbaycan.-2014.- 10 aprel.- S.9.