Dünya şöhrətli xanəndə
Seyid
Şuşinskinin -
Şuşalı Seyidin 125 yaşı tamam olur
Gözəl səs təmizlik və halallıq sevər. Hamının "Ağa" - deyə müraciət etdiyi Seyid Şuşinskiyə bu halallıq, təmizlik, kübarlıq kökdən, nəsildən gəlmişdi. Ona görə ömrünün sonuna kimi nə o halallığı itirdi, nə Allah vergisi olan o səsi. O səsin sahibi illərdir dünyasını dəyişsə də, şöhrətini və adını qoruyub saxlayan Azərbaycanın xalq artisti, "Şərəf nişanı" ordenli, əməkdar müəllim, dövrünün ən məşhur xanəndəsi Seyid Şuşinskidir.
Bir şəhərin möcüzəsi
XIX əsrin ikinci yarısında Azərbaycanın bir sıra şəhərlərində musiqi məclisləri, cəmiyyətləri, dərnəkləri təşkil olunurdu. Bakıda Məşədi Məlik Mənsurovun, Şamaxıda Mahmud Ağanın, Şuşada isə Xarrat Qulu Məhəmməd oğlunun və Mir Möhsün Nəvvabın yaratdıqları musiqi məclislərində milli musiqimizin inkişafında mühüm rolu oldu.
İlk dəfə Şuşada Şərq musiqisinin sərrafı Xarrat Qulu Yusifi (1823-1883) tərəfindən təşkil olunan bu məclisin Hacı Hüsü, Məşədi İsi, Əbdülbağı Zülalov, Dəli Ismayıl, Keştazlı Həşim, Keçəçi oğlu Məhəmməd, Cabbar Qaryağdıoğlu kimi üzüvləri Qarabağ vokal məktəbinin parlaq nümayəndələri idi. 80-ci illərdə Şuşada yaranan digər məclislərə - "Məclisi-Fərəmuşan" ("Unudulmuşların məclisi") və "Musiqiçilərin məclisi"nə məşhur alim, şair, musiqişünas, rəssam, tarixçi Mir Möhsün Nəvvab (1833-1918) rəhbərlik edirdi. Onun məclislərində musiqinin, ifaçılıq sənətinin müxtəlif problemləri müzkirə olunar, poeziya nümunələri dinlənilərdi. Dövrün məşhur xanəndə və sazəndələri - Məşədi Cəmil Əmirov, İslam Abdullayev, Seyid Şuşinski və başqaları belə məclislərdə fəal iştirak edərdilər. Bəzi musiqiçilər özlərinin ilk təhsilini məhz bu cəmiyyətdə alırdılar. Bütün bunlar M.M.Nəvvabın "Vüzuhül-ərqam" risaləsində də öz əksini tapıb. Onların arasında zəngin mədəniyyətə malik olan Şuşanın adını ecazkar səsi, nəfəsi, istedadı ilə bütün dünyaya tanıdan sənətkarlar az deyildi - Musa Şuşinski, Xan Şuşinski, Firudin Şuşinski və nəhayət, Seyid Şuşinski.
Onun əsl adı Mir Möhsün Ağa Seyid İbrahim oğludur. O, 1889-cu il aprelin 12-də Şuşa qəzasının Horadiz qəsəbəsində doğulub. Atasını erkən itirən Seyid Qarabağ toylarının qadın xanəndələrindən biri olan xalası Məşədi Hürzadın ümidinə qalır. O, ilk təhsilini Horadiz mədrəsəsində alır və ərəb, fars dillərini, klassik ədəbiyyatı mükəmməl öyrənir və xalasıyla toy məclislərinə getməyə başlayır. 1907-ci ildə belə toylardan birində onun səsini məşhur xanəndələrdən Keçəçioğlu Məhəmməd eşidib Seyidin əmisinə məsləhət görür ki, uşağın musiqi təhsili ilə ciddi məşğul olsun. Əmi də uşağı Şuşaya öz evinə aparır. Bu ev Cabbar Qaryağdıoğlugilin qonşuluğunda idi. Bu münvalla balaca Seyidə Cabbar əminin canlı səsini eşitmək nəsib olur.
Onun Şuşada ilk konserti 1908-ci ildə olur. Yay klubunda keçirilən konsertə
bütün məşhur Qarabağ xanəndələri
qatılıb. Deyilənə görə, Seyid
"Bayatı-Şiraz"ın "Xavərən"
şöbəsindən "Qatar" muğamına elə
keçir ki, hamını mat qoyur.
Məşhur xanəndə İslam Abdullayev həmin
konserti belə xatırlayır: "Biletlər bir həftə
qabaq satılıb qurtarmışdı. Axşam saat 9-da konsert
başlandı. Cabbar, Qasım, Məşədi
Məmməd, Həmid və Keçəçioğlu oxuduqdan
sonra Azad bəy Əmirov gənc Seyidin "Mani"
oxuyacağını elan etdi. Sonra Seyidə
"Bayatı-Şiraz" oxutdular. Seyid
"Bayatı-Şiraz"ın "Xavərən"
şöbəsindən "Qatar"a keçəndə nəinki
dinləyiciləri, hətta məşhur xanəndələri
belə heyran etdi. Çünki "Xavərən"dən
"Qatar"a keçmək xanəndədən zil səsdən
başqa, həm ustalıq, həm də cəsarət tələb
edir. Gənc Seyidin ustalıqla bir muğamdan
başqa muğama keçməsi, doğrusu, mənə
möcüzə kimi göründü. Seyid
tarın son pərdələrindən aşağı enərək,
təkrar zəngulələr vuranda, Cabbar əlindəki
qavalı kənara qoyub, böyük bir heyrət içərisində
Seyidə tamaşa edirdi".
Seyid dəstgahı qurtarıb ayağa qalxdıqda
salondakı tamaşaçılar uzun zaman gənc xanəndəni
alqışladılar. Camaat sakitləşmirdi. Nəhayət, xan sarayında xidmət etmiş,
şəhərdə hörmətli şəxslərdən
biri Xanlıq Muxtar iki dəfə göyə güllə
atdıqdan sonra tamaşaçılar sakit oldular.
Keçəçioğlu Məhəmməd əlini göyə
qaldırıb deyir: "İlahi, şükür
yaratdığına!.." Seyidə
üçüncü dəfə "Şəkər
oğulun şikəstəsi"ni
oxutdular.
Sonra
Cabbar Qaryağdıoğlu səhnəyə qalxıb Seyidi
bağrına basaraq gözləri yaşarmış halda dedi:
"Camaat! İndi mən ölsəm də, qəmim
yoxdur, çünki məndən sonra Seyid var".
Sonrakı çıxışlarının birində isə
Cabbar Seyidin oxumağından riqqətlənərək öz
qavalını ona bağışlamış və onu "Şərq musiqisinin
incisi" adlandırmışdı. Bəlkə
də "2-ci xanəndə" adlandırılması bundan
irəli gəlir. Məşhur musiqi
araşdırıcısı Firidun Şuşinskinin Seyid
Şuşinskini Cabbar Qaryağdıoğludan sonra "2-ci xanəndə"
adlandırması bu baxımdan təsadüfi deyil.
Şuşadan
Gəncəyə, ordan da Tiflisə
Seyid Şuşinski 1911-ci ilədək Şuşada
yaşayır.
Bir gün o, toy məclislərinin birində məşhur bəstəkar
Fikrət Əmirovun elə onun qədər də məşhur
atası Məşədi Cəmil Əmirovla tanış
olur. Məşədi Cəmil onu özü ilə
Gəncəyə aparır. İki sənətkar
arasında yaranan xoş münasibət sonralar Fikrət
Əmirovla münasibətlərdə davam edir. "Kürdi-Ovşarı" və
"Şur" simfonik muğamlarını yaradanda dahi bəstəkar
bu məşhur xanəndənin məsləhətlərindən
bəhrələnir və onu böyük məhəbbətlə
həmişə "xalq musiqimizin çırpınan ürəyi"
adlandırardı. Gəncədə "Tehran" otelində
yaşayan xanəndə o qədər məşhurlaşır
ki, onu o dövrdə Qafqazın mədəni həyatının
mərkəzlərindən biri olan Tiflisə dəvət edirlər
və o, bu dəvəti qəbul edir.
Beləliklə, o, 1919-cu ilədək Tiflisdə
yaşayır.
22 yaşlı xanəndə Tiflisin mədəni həyatına
həvəslə qatılır: teatrlara gedir,
tamaşalararası fasilələrdə konsertlər verir,
buradakı soydaşlarına maddi yardımlar göstərir.
1912-ci ildə "Molla Nəsrəddin"in naşiri Mirzə
Cəlil və həmfikirlərinin təşəbbüsü
ilə Tiflisin azərbaycanlılar yaşayan məhəlləsində
- Şeytanbazarda "Auditoriya" adlı bir klub
açılır və onun nəzdində fəaliyyət
göstərən Müsəlman Dram Cəmiyyətinin
aktyorlarına Seyid Şuşinski daim yardım göstərir, özü də İbn-Salam,
Əsgər, Sərvər kimi bir-birindən maraqlı
obrazların ifaçısına çevrilir və buna
görə qonarar istəmir. O vaxtlar Bakının teatr
truppaları tez-tez Tiflisə qastrola gələrdi.
Belə səfərlərin
birində Seyid Azərbaycan səhnəsinin əfsanəsi
Hüseyn Ərəblinski ilə tanış
olur. Bu tanışlıq sonradan böyük
dostluğa çevrilir. Bununla Tiflisdə ənənəyə
çevrilən məşhur "Şərq konsertləri"nin əsası qoyulur. Seyid
Şuşinski bu konsertlərə xüsusi geyimdə
çıxırmış. Firudin Şuşinski
yazırdı ki,
"Seyid Şuşinski ilk dəfə əynində
frak kostyum, ağ ipək köynək, əllərində
ağ əlcək, cibində ağ ipək dəsmal,
döşündə qızıl medalyon, boynunda qara bant səhnəyə
çıxanda tamaşaçıları heyrət
bürümüşdü". Hüseyn Ərəblinskinin təşəbbüsü
ilə Seyid Şuşinski belə konsertlərdə ilk dəfə
fortepianonun müşayiətiylə ayaq üstündə
tarsız, kamansız
"Bayatı-İsfahan" oxuyub.
"Yaxşı
ki, Seyid Batumdan gəldi"
Seyid Şuşinski "Molla
Nəsrəddin"in nəşrinə daima maddi yardım
göstərərdi. Mirzə Cəlil 1913-cü ildə aktyor
Hacağa Abbasovla söhbətində demişdi:
"Hacağa, son 2 ayda jurnalımız
çıxmırdı. Yaxşı ki, Seyid Batumdan gəldi və
"Molla Nəsrəddin"in pulunu verdi...Dübarə,
mənə 200 manat da qızıl pul göndərdi".
Bundan başqa Bakı aktyorları da pulsuzlayanda Tiflisə gələr
və "Ağa"nın səxavətindən
yararlanardılar. O,
paltarı olmayana geyim alar, qarnını doyurar,
Bakıya qayıdanda da hər birinə hədiyyə və
yolxərci verərdi. Şahidlərin söylədiyinə
görə Tiflis məclislərində Seyidin başına
daş-qaş yağdırılarmış. Onun oxumağından bayılan gözəllər
brilyant üzüklərini, qızıllarını
çıxarıb Seyidin qavalına atarmışlar. Deyilənə görə, Seyidin Tiflisdə şəxsi
restoranı və oteli, hətta "Mersedes" markalı
avtomobili də varmış.
Seyid Şuşinski yaradıcılığında Hafiz,
Füzuli, Seyid Əzim Şirvani qəzəllərilə
yanaşı Cavidin və Sabirin şeirlərinə də
müraciət edərdi. Sabirin "Millət necə tarac olur-olsun,
nə işim var" şeirini "Müxalif"də
oxuyardı. Seyid Şuşinski siyasi-ictimai
mövzuda şeir və qəzəl oxuyan, xalqı mübarizəyə
səsləyən ilk xanəndələrdən idi. O dövrdə "Ayıl,
ey millət", "Mən bir türkəm", "Millət
istərsə" və s. mahnılar onun repertuarında
mühüm yer tutardı. Seyid Şuşinski
Mirzə Cəlil, Əbdülrəhimbəy Haqverdiyev,
Hüseyn Cavid kimi böyük ziyalılarla dostluq edərdi.
Hüseyn Caviddən oxuduğu bu misralar o dövrdə dillər
əzbəri idi:
Rəqsi
təlim ediyor axsaqlar,
Əzəmət düşkünüdür
alçaqlar.
Yurdu
sarmış qabalıq, yaltaqlıq,
Yüksəliş
varsa, səbəb - alçaqlıq!..
Seyidin Bakıya gəlişi və ya o, "ağa kimi
doğuldu, ağa kimi yaşadı, ağa kimi də
öldü".
Seyid Şuşinski 1919-cu ildə Bakıya gəlir və
ömrünün sonuna - 1965-ci ilədək burada
yaşayır.
Bakıya ilk gəlişi 1916-cı ilə təsadüf
edir. Həmin il Tağıyev
Teatrında "Ölülər" tamaşası
gedirmiş. Fasilədə Seyid
"Qatar"ı elə ustalıqla oxuyub ki, hamını
heyran edib, hətta belə tədbirlərdə şuluqluq
salmağa vərdiş etmiş qoçular belə, deyilənə
görə, "quzuya dönüblər".
Firidun
Şuşinski yazır ki, o, kommunistlər dövründə
də qürurunu qoruyub saxladı: "Əynində indiqodan
tikilmiş paltar, qara ipək köynək, başında
gümüşü papaq ("heyvaçiçəyi"), əlində
ağ əlcək və fil sümüyündən
hazırlanmış əsa olub". O, tuta-tutun,
repressiyanın şıdırğı çağlarında
- 1933-38-ci illərdə Füzuli rayon Dövlət Dram
Teatrının bədii rəhbəri kimi
çalışıb. Sonra Filarmoniyada solistlik,
pedaqoji fəaliyyət və məsləhətçilik
dönəmi başlanıb. Həyatında
bir solğunluq, səssizlik duyulsa da, həm mənlik və
duruşunu, həm də sənətçi əzəmətini
son nəfəsinəcən qoruya bilib. Əməkdar artist Fikrət
Verdiyev Seyid Şuşinskinin xidmətlərindən
danışarkən qeyd edir: "Görkəmli bəstəkarımız
Əfrasiyab Bədəlbəyli muğamın elmi tərəfindən
bütün yazılarını yazıb, hamısını
çərçivəyə alıb. Amma, onun
ortaya çıxmasında Seyid Şuşinskinin böyük
zəhməti olubdur. Demək olar ki,
muğamlarımız bir az dağınıq idi, Seyid
Şuşinski bunları çərçivəyə
saldı".
Son ifa:
"Heyratı" - 74 yaşın heyrəti
O,
"Çahargah"dan başqa "Mahur", "Nəva",
"Məsnəvi", "Mani", "Arazbarı" kimi muğamların əvəzsiz
ifaçısı idi. Ömrünün
sonlarında - 74 yaşında bir daha "Heyratı" oxudu.
İndinin özündə də o səsə və
ondakı yanğıya biganə qalmaq mümkün deyil.
Bu, onu həmişə heyrətdə saxlayan
dünyaya vida nəğməsi idi. Elə
bizlərə də. Nə
yaxşı ki, bu ömür yolunda hər birimizin yanında
olacaq bir səs və bir söz var - iki Seyidin ruhundan
doğulub onlar: "Seyyida, ölmərəm, aləmdə səsim
var mənim..."
P.S. O vaxt
"Kommunist" qəzeti Seyid Şuşinski - bu korifey sənətkar
haqda nekroloqda belə yazırdı: "Qocaman xanəndəmiz,
qayğıkeş müəllim, son dərəcə təvazökar
bir insan - Seyid Şuşinski vəfat edib. O, ömrünün
60 ilini Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
inkişafına həsr edib, gözəl səsi ilə
xalqımızın sevimli müğənnisi olub, Yaxın və
Orta Şərqdə şöhrət tapıb".
Bəxtiyar QARACA,
Azərbaycan.-2014.- 12 aprel.- S.6.