İçərişəhər:
dünya mədəni irsinin nadir incisi
Abidələrimiz
Azərbaycan tarixinin qədim köklərə
bağlılığını, onun yüksək mədəniyyət
diyarı olmasını sübut edən xeyli abidələrimiz
var ki, onlar qorunaraq nəsillərdən-nəsillərə
ötürülmüşdür. Bunlardan biri də
tarixi yaddaşımızın canlı şahidi olan
İçərişəhərdir.
Bakının qoynunda, möhtəşəm qala
divarları əhatəsində yerləşən,
açıq səma altında muzey kimi fəaliyyət
göstərən İçərişəhər qədim və
orta əsrlər dövrünə aid zəngin maddi və mənəvi
mədəniyyət abidələrini əsrlərdən bəri
qoruyub saxlayır. Əslində iki yüz il bundan əvvəl
İçərişəhər - Bakı, İçərişəhərin
ətrafı - müasir Bakı isə Bayırşəhər
adlanırdı. Orta əsrlərdə
Bayırşəhər qala hasarından kənarda olan hissəyə
deyilirdi. Burada sənətkar məhəllələri
vardı. Bəzi sənətkarlar elə oradaca ev tikib yaşayırdılar.
Neft gəlirlərindən zənginləşən
Bakı milyonçuları XX əsrin əvvəllərində
bir-birinin bəhsinə qala divarlarından kənarda gözəl
binaların inşasına başlamışdılar. Bu tikinti
işləri Qala divarlarının birinci cərgəsinin
sökülməsi və daşların satılmasından
sonra daha böyük vüsət aldı. Bundan
sonra qədim Bakının görünüşü də dəyişdi.
XIX əsrin sonlarında və XX əsrin əvvəllərində
Bayırşəhərdə barokko, qotik, klassik, neoklassik
memarlıq üslublarını əks etdirən bir cox
avropasayağı gözəl binalar tikildi. Müasir Bakı böyüməyə
başladı.
Əlverişli iqlim şəraitinə, təbii
ehtiyatlara və güclü iqtisadiyyata malik olan Bakı
yüzillər ərzində ticarət və sənətkarlığını
inkişaf etdirərək genişləndi. İçərişəhər
isə onun qəlbində keçmişi əks etdirən mədəni
irsimizin yadigarı kimi qaldı.
İçərişəhər qədim tarixə və
zəngin mədəniyyətə malik olan Azərbaycan
xalqının milli sərvətidir. Onun ərazisinin hər
qarışında, abidələrinin hər daşında
xalqımızın canlı tarixi həkk olunmuşdur.
İçərişəhər və onun ərazisindəki
Qız qalası, Qala divarları, Şirvanşahlar Saray
Kompleksi, məscidlər, karvansaralar, hamamlar və digər
memarlıq abidələri öz orijinallığı və təkrarolunmaz
gözəlliyi ilə bəşər mədəniyyəti
inciləri sırasında xüsusi yer tutur.
Bu məkan bəşər sivilizasiyasının ən qədim
yaşayış məskənlərindən, ibadət ocaqlarından
biridir.
Qız qalası ətrafında aparılan arxeoloji
qazıntılar zamanı tapılan və mütəxəssislər
tərəfindən mezolit və neolit dövrünə,
eramızdan 12-8 min il əvvələ aid
edilən ərsin və bıçaq (çaxmaqdaşı
parçası) əcdadlarımızdan qalan piktoqrafik artefaktlardır.
Bakı Abşeron yarımadasında xüsusi mövqeyə
malik bir ərazidə yerləşdiyindən burada məskunlaşma
qədim zamanlardan - e.ə. II-I minilliklərdə
başlamışdır. Bir tərəfdən Bakı
buxtası ilə qonşuluqdakı Qobustan abidələri, digər
tərəfdən Abşeron yarımadasındakı türkmənşəli
tayfalara məxsus tunc, ilk dəmir dövrü
yaşayış yerləri, kurqanları, eləcə də
ilk orta əsr abidələri belə bir fikir doğurur ki,
İçərişəhərdə və ətraf ərazilərdə
də qədimdə - antik dövrdə yaşayış
olmuşdur.
Bakının qədim mənşəli olmasını
atəşpərəstlikdən öncəki arxaik dəlillər
də sübut edir. Həmin dəlillərdən biri 1898-ci
ildə Aleksandr Nevski kilsəsinin bünövrəsində
aparılan qazıntılar zamanı islamdanöncəki
dövrə aid olan qəbiristanlığın
aşkarlanmasıdır. Bu, əsrlərin
dərinliklərindən bizə çatmış, ibtidai icma
quruluşu dövrünə aid bir qəbilə qəbri idi.
Şirvanşahlar sarayının yuxarı həyətində
1945-ci ildə B.N.Leviatovun başçılıq etdiyi
arxeoloji qazıntı zamanı boğazı Yaloylutəpə
mədəniyyətinə aid e.ə. III-I əsrlərə
aid edilən küpə aşkar olunmuşdu. Bu tip küpələr
2009-cu ildə İçərişəhərin cənub-qərb
hissəsində “Dörd mövsüm” hotelinin inşası ilə
əlaqədar torpaq-inşaat işləri aparılarkən
xilasedici arxeoloji kəşfiyyat zamanı da
tapılmışdır.
Məhəmməd
məscidində 1988-ci ildə təmir işlərinin
başlanması ilə əlaqədar birinci mərtəbənin
aşkar olunması və onun içərisində aparılan
arxeoloji qazıntılar zamanı qədim dövrə aid
saxsı məmulatı, Əhəmənilər dövrünə
aid sikkə vahidi (mütəxəssislərin təyinatına
görə, Seyda satraplığına aid bu mis sikkə
Xaşayar şah (I Daranın oğlu) dövründə I
İstraton və ya Filhelnin adından zərb olunmuşdur), ox
və cida ucluğu, həmçinin metal silah nümunələrinin
tapılması böyük maraq doğurur.
Şəhərin
qədim yaşayış yeri ilə bağlı arxeoloji
tapıntılardan biri də 1964-cü ildə Qız qalasının
yanından arxeoloji qazıntı zamanı 2,2
metr dərinlikdən tapılan və mütəxəssislər
tərəfindən bizim eramızdan əvvəl I əsrə
aid edilən tuncdan düzəldilmiş fantastik balıq
fiqurudur. İçərişəhərdə 1989-cu ildə
tikinti-bərpa işləri zamanı aşkar edilən gil qadın
heykəli (b.e. əvvəl I əsr) də xalqın qədim maddi və mənəvi
mədəniyyətinin öyrənilməsi baxımından
böyük əhəmiyyət daşıyır.
Ölkənin sosial-iqtisadi və siyasi həyatında
mühüm rol oynayan, karvan yollarının
qovşağında yerləşən Bakı Azərbaycanın
və qonşu ölkələrin şəhərləri ilə
sıx iqtisadi-ticarət əlaqələri saxlayırdı. Xəzər
sahilindəki buxtada yerləşən bu qədim şəhər
fırtınalı küləklərdən qorunan
yaxşı təchiz edilmiş liman tikililərinə malik idi
ki, bu da şəhərin bir sıra ölkələr
arasında tranzit ticarətə cəlb olunmasını təmin
edirdi. Ölkədə müxtəlif təsərrüfat,
sənaye və məişət sahələrinin intensiv
inkişafı nəticəsində Bakı şəhər
tipli yaşayış məskənindən Şimali Azərbaycan
ərazisində IX əsrdə yaranmış
Şirvanşahlar dövlətinin mühüm iqtisadi mədəni
və strateji mərkəzinə çevrilmişdi.
Yüksək təpə üzərində amfiteatr
formasında salınan şəhər aşağıdan dənizə
baxır, yuxarı hissədən isə Qafqaz dağları ilə
əhatə olunmuşdu. İkiqat qala divarları, Qız qalası
və digər fortifikasiya qurğuları ilə bərabər
şəhər sanki bütövlükdə möhtəşəm
müdafiə istehkamını xatırladırdı. Digər orta əsr şəhərləri kimi, Qala
divarı içində olan bütün binalar (şəhristan)
da taktiki və strateji baxımdan müdafiə xarakteri
daşıyırdı. Şəhərin
plan quruluşu hərbi üstünlük və
döyüş taktikası düşünülərək
sanki əsl labirinti xatırladırdı. İri
meydan və enli küçələrin şəhərin
içərilərinə doğru getdikcə geometrik planda
kiçilib sıxlaşması şəhər əhalisinin də
bütün gücü ilə müdafiə işinə cəlb
olunmasından xəbər verir.
Bakının müqəddəs odlar diyarı kimi tanınması
onun həyatında mühüm rol oynamışdır. Bəllidir ki,
ərəb istilasına qədər Azərbaycanın müxtəlif
vilayətlərində xristian, bütpərəstlik, atəşpərəstlik
dinləri yayılmış və onların dini ibadət yerləri
- mərkəzləri mövcud olmuşdur. Atəşpərəstlik dininin əsas
ocaqlarından biri də qədim Bakı idi.
Eramızdan
əvvəl 285-282-ci illərdə sərkərdə və dənizçi-səyyah
Patroklun öz gəmisi ilə Abşeron yarımadasına, qədim
Bakının sahillərinə qədər üzərək gəlməsi
və Xəzər dənizinin dünya okeanı ilə əlaqəsindən
bəhs etməsi, miladdan öncə Eratosfenin (e.ə. 276-194)
hazırladığı dünya xəritəsində Xəzər
dənizinin göstərilməsi qürur doğuran
faktlardır.
Bakı özünün yeraltı və yerüstü təbii
sərvətləri ilə xüsusilə şöhrət
tapmışdı. Abşeron torpağının dərinliklərindən
çıxarılan neft və göllərdən
yığılan duz ixracın əsas hissəsini təşkil
edirdi. Bunları almaq üçün
yaxın və uzaq ölkələrdən buraya ticarət
karvanları gəlirdi. IX-XIII əsr ərəb alim və
səyyahları burada neft istehsalı haqqında məlumat verərək
yazırdılar ki, “Bakıda ağ və
digər növ neft mənbələri var. Allah yaxşı
bilir ki, dünyada, buradan başqa, heç yerdə ağ neft
yoxdur, bura isə Şirvan şahlığının
sahilidir. Bu neftli yerlərdə fasiləsiz olaraq
daim özündən alov verən atəş
püskürür”.
İçərişəhərin memarlıq abidələri
içərisində xeyli orta əsr hamamı vardır. Bakı sakinləri
hamamda istirahət etməyi sevirdilər. Xalq
etimologiyasında bəzi hamamların “Şirin hamam” adı
alması burada çay ilə bərabər şirniyyatın
da verilməsi ilə əlaqədardır. Bunların
sırasına XV əsrə aid Qız qalasının yaxınlığında
yerləşən Hacı Bani hamamı, Kiçik qala
küçəsindəki XVI əsrə aid Hacı Mikayıl
hamamı və Salyan qapıları
yaxınlığındakı XVII əsrə aid Qasımbəy
hamamı daxildir.
İçərişəhərin mədəni həyatı
da zəngin idi. Sakinlər şeir məclislərinə və
muğam axşamlarına getməyi sevirdilər. Bakılılar kasıblara yardım etmək ənənəsini
heç zaman unutmurdular. Müsəlman dini
bayramları və matəmləri zamanı varlılar
kasıblar üçün ehsan və ya yemək süfrələri
təşkil edirdilər.
Bəşər mədəniyyətinin dəyərlərindən
biri olan qonaqpərvərlik içərişəhərlilərin
fəaliyyətini, eyni zamanda əldə etdiyi uğurları əbədiləşdirən
ədəb xəzinəsidir. Milli xarakter,
özünüdərk və digər mənəvi dəyərlərin
məcmusu bu ədəb xəzinəsində çox aydın
əks olunmuşdur.
Keçmişdən
bəri bakılılarda belə bir ənənə hökm
sürür ki, yoldan ötən, tamamilə yad bir adam belə qonaq olduğunu bildirsə, ev sahibi
ona canla-başla qulluq göstərməlidir. Ailə
üzvlərinin hamısı qəfil gələ biləcək
qonağın qarşılanmasına həmişə
hazır olurdu. Yüksək səviyyəli qonaqların
qarşılanması üçün atlı
dəstəsi göndərilirdi. Xüsusi diqqət
mərkəzində olan xarici müsafirləri qonaq
düşdükləri yerin bütün şan-şöhrət
sahibi olan adamları görməyə gələr və onu təkidlə
öz evlərinə dəvət etməyə
çalışardılar. Həyatı təhlükədə
olub imdad diləyən qonağın sağlığının
keşiyində durmaq üçün ev
yiyəsi gözətçi belə qoyurdu. Qonağı
evin bütün sakinləri yola salırdı. Ev sahibi hörmət əlaməti olaraq nəzərləri
ilə yola düşən qonağı gözdən itincəyədək
müşayiət edirdi.
Orta əsr səyahətçisi Əbdürrəşid
Bakuvinin Bakının şəhərətrafı təsərrüfatı,
əhalinin məşğuliyyəti, yaşayış tərzi
haqqında verdiyi məlumatlar bu baxımdan əvəzsizdir.
Bu gün İçərişəhər təkcə
Azərbaycan üçün deyil, həm də bəşəri
dəyər kimi yüksək qiymətləndirilən tarixi
abidədir.
Bunu UNESCO-nun Dünya Maddi İrs Siyahısına İçərişəhərin
Qız qalası və Şirvanşahlar Saray Kompleksi ilə
birgə salınması da təsdiq edir. Azərbaycan
memarlığının, Azərbaycan tarixinin bir hissəsi,
Azərbaycan xalqının maddi-mədəniyyət irsinin qiymətli
nümunəsi olan bu abidələr UNESCO tərəfindən
ümumdünya irsi kimi qəbul olunub. Bu da
Azərbaycanın dünya mədəni irsinə çox
gözəl bir töhfəsidir.
İçərişəhərin Qoşa Qala
qapısı meydanında mövsümi olaraq hər bazar
günləri “Meydan bazarı” adlı mədəni-kütləvi
tədbir keçirilir. Tədbirin məqsədi Azərbaycan
xalqının qədim sənətkarlıq ənənələrinin
təbliği ilə yanaşı, Bakı sakinlərinin və
paytaxt qonaqlarının öz istirahət gününün
İçərişəhərdə keçirilməsinin
stimullaşdırılmasıdır. Bundan
başqa, mədəniyyətlərarası dialoq çərçivəsində
ildə bir dəfə “Qız qalası” Beynəlxalq incəsənət
festivalı təşkil olunur. Bu isə
sirlərlə dolu dünya əhəmiyyətli abidələrdən
olan Qız qalasının təbliği üçün
böyük önəm daşıyır.
İçərişəhər açıq səma
altında bir muzey olmaqla yanaşı, dunya sivilizasiya
ocaqlarındandır. Bu şəhər içində qala
divarları ilə əhatə olunmuş unikal bir abidədir və
özünün infrastrukturu və yaşayış massivləri
ilə canlı orqanizm təşkil edir. 4000-ə
(1300 ailə) yaxın əhalisi olan İçərişəhərdə
18 hotel, bir neçə muzey, 100-dən artıq ictimai iaşə
və ticarət obyektləri fəaliyyət göstərir.
Eyni zamanda, məqsəd İçərişəhərdə
olan abidələrin qorunub saxlanılması, burada yaşayan
insanların sosial vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması, fəaliyyət göstərən
turizm infrastrukturunun - hotellərin, restoranların, muzeylərin,
qalereyaların, digər elmi, mədəni mərkəzlərin
fəaliyyətini ən yüksək səviyyədə təşkil
etməkdir.
İçərişəhərin unikallığı,
dünyadakı digər bu cür abidələrdən fərqi
ondadır ki, o, səhər açılıb, axşam
bağlanan muzey deyil, canlı bir şəhərdir. Aydındır
ki, hər bir canlı şəhər inkişaf edir, dəyişir.
Buranın sakinləri hər zaman yeni arzularla
yaşayırlar. Hətta bəzən bu
insanlar unudurlar ki, tarixi məkandadırlar və hər gün
də XII, XV, XVII əsrlərin abidələri ilə
ünsiyyətdə olurlar.
İki əsr bundan öncə qədim Bakı olan, indi
İçərişəhər
adlandırdığımız tarixi məkan hazırda
müasir turizm mərkəzinə çevrilmişdir. Qoruq idarəsi
tərəfindən tədqiq olunmuş memarlıq abidələri
və tarixi yerlər konservasiya edilir, yeni görkəm alaraq
turist marşrutlarına salınır, məhz turizm məqsədləri
üçün istifadə edilir. Buna misal olaraq orta əsr
karvan ticarət yolu olan - indiki A.Zeynallı küçəsi
boyu yerləşən, orta əsr ab-havasına uyğun yeni
görkəm almış tarixi-memarlıq abidələrini, Məhəmməd
məscidini, məktəb-məscidi, Sıratağlı
dini-memarlıq kompleksini, o cümlədən Qədim bağ
kompleksini, Çin məscidini və digər rekreasiya
zonalarını qeyd etmək olar.
Dünyanın bir çox ölkəsində su
mühiti ilə əlaqəli turizm obyektləri vardır. Məsələn, dənizkənarı
bulvarlar, çimərliklər, turizm məqsədləri
üçün dəyərləndirilən kiçik adalar və
s. Bu baxımdan Xəzər dənizində, İçərişəhər
yaxınlığında kiçik bir adada yerləşmiş,
orta əsrlərdə Bayıl qəsri
adlandırılmış bir abidənin öyrənilməsi,
bərpa və konservasiya edilməsi, yaxın gələcəkdə
turizm məqsədləri üçün istifadəsi də böyük
əhəmiyyətə malikdir.
Axır vaxtlar
İçərişəhərdə gedən torpaq-təmizlik
işləri zamanı çoxlu sayda su kəhriz quyuları
aşkar olunmuşdur. Bilavasitə su mühiti ilə
bağlı olan bu mühəndis texniki qurğuların əksəriyyəti
konservasiya olunur, tarixi araşdırılır, texniki pasportu
işlənilir,
içərisi işıqlandırılır,
üzəri orqanik şüşə ilə
örtülür və turizm məqsədləri
üçün istifadə edilir.
Son illərdə
İçərişəhərin konservasiyası üzrə
master plana uyğun olaraq bu qədim məkanda gedən yenidənqurma
və muzey konservasiyası işləri ilə bərabər qədim
bağ kompleksində arxeoparkın yaradılması turizm
infrastrukturunun təkmilləşməsi yolunda
atılmış daha bir addımdır. “Turizm
ili”ndə istifadəyə verilən arxeoloji turizmə töhfə
olan abadlaşdırılmış arxeoparkın
açılışı məhz bu sahənin
inkişafına zəmin yaradır.
İçərişəhər
kompleksinə daxil olan dünya əhəmiyyətli 3, ölkə
əhəmiyyətli 28 memarlıq, konservasiya olmuş 8
arxeoloji və 600-dən çox yerli əhəmiyyətli abidə
xalqımızın zəngin mədəniyyətindən xəbər
verir. Qoruq ərazisindəki XVIII-XIX əsrlər
memarlığına aid elmi, tarixi və mədəni cəhətdən
yüksək dəyərə malik onlarla bənzərsiz
yaşayış binası və orta əsrlərdə
tikilmiş memarlıq abidələri dövlət tərəfindən
qorunur.
İçərişəhərdə keçən əsrin
əvvəllərindən 60-cı illərə kimi
qısamüddətli, 1961-cı ildən etibarən isə
stasionar arxeoloji qazıntılar aparılaraq üç mədəni
təbəqənin olduğu müəyyən edilmişdir.
I mədəni
təbəqə antik dövrdən IX əsrədək olan
dövrü, II mədəni təbəqə IX-XIII əsrləri,
III mədəni təbəqə XIII-XVII əsrləri əhatə
edir. Arxeoloji kəşfiyyat və nəzarət işləri
nəticəsində aşkar olunan qədim Bakının
tarixini əks etdirən arxeoloji artefaktlar və son 30 il ərzində
arxeoloji qazıntılar nəticəsində aşkar
olunmuş antik dövr maddi-mədəniyyət nümunələri,
habelə İçərişəhərin sahilə yaxın
hissəsinin təhlili, analizi və təsnifatı belə bir
fikir söyləməyə əsas verir ki, şəhərin
qədim yaşayış yeri konkret olaraq sahilə yaxın, məhz
ən qədim yazılı memarlıq abidəsi olan Məhəmməd
məscidi və Qız qalası yerləşən ərazi və
Bakı buxtası olmuşdur. Xəzər dənizi
suyunun səviyyəsinin tarixən artıb-azalması ilə
bağlı elmi araşdırmalar və İçərişəhərdən
yeni aşkar olunmuş qədim şəhərimizin tarixini əks
etdirən maddi-mədəniyyət nümunələrinin təsnifatı
Bakının yaşının təyin olunmasında əvəzsiz
rol oynayır.
İçərişəhər bu gün dövlətin
yüksək qayğısı nəticəsində tarixi
simasını özünə qaytarır. Abidə-şəhərin ərazisində
tarixi araşdırmalar və mütəmadi olaraq aparılan
qazıntı işləri nəticəsində əldə
olunmuş arxeoloji materialların zənginliyi göstərir
ki, İçərişəhər Azərbaycan
xalqının tarixinin, o cümlədən onun milli dövlətçilik
tarixinin açılmamış səhifələri
haqqında, zəngin maddi və mənəvi sərvətlər
xəzinəsi barədə dəyərli, mötəbər məlumatlar
verən və tədqiqinə hələ də ehtiyac duyulan
tükənməz mənbədir.
Kamil
İBRAHİMOV,
tarix elmləri
doktoru, professor
Azərbaycan.-2014.- 20 aprel.- S.5.