Ömrün müdriklik zirvəsində
Adətən insan müəyyən yaş həddinə çatanda, deyirlər ki, o, ömrünün müdriklik çağını yaşayır. Lakin müdriklik heç də yaşla ölçülmür. Müdriklik insanın ən ali məziyyətlərindən biridir. O həm də inanılmış, sabit və etibarlı sərvətdir. Fəlsəfi düşüncə tarixində deyildiyi kimi, qüvvət, gözəllik və həqiqətə tapınma insanın bu ali məziyyətə sahib olması haqqı və səlahiyyəti ilə bağlıdır.
Azərbaycanın görkəmli hüquqşünas alimi, ölkənin hüquq ictimaiyyəti arasında tanınan və sayılıb-seçilən Firudin Yusif oğlu Səməndərovu biz çoxdandır müdrik bir insan kimi sevir, ona ehtiram, hörmət bəsləyirik. Bakı Dövlət Universitetinin Cinayət hüququ və kriminologiya kafedrasının müdiri, hüquq elmləri doktoru, professor, respublikanın əməkdar hüquqşünası F.Səməndərovun bu mötəbər ali təhsil ocağında tədrisin inkişafında böyük xidmətləri var. Mən Firudin Səməndərovu ümumiyyətlə Azərbaycanın elm tarixində öz sözü, imzası, dəst-xətti olan alimlərdən hesab edirəm. İkinci bir tərəfdən F.Səməndərov mənim müəllimim olub və bu gün fəxr edirəm ki, onunla bir yerdə işləyirəm.
Firudin müəllimin uşaqlığı İkinci Dünya müharibəsi illərinə və ondan sonrakı dövrə təsadüf edib. Həyata gözünü açanda ətrafındakı doğmalarını, əzizlərini, el-obanı çətinliklər içində görüb. Bəlkə elə o vaxtdan da qəlbində mərhəmət, insanlara əl tutmaq, kömək etmək hissi yaranıb.
Firudin müəllimin özü də az çətinlik görməyib. Müharibə illərinin uşağı olmaq nə deməkdir - bunu hamı bilir. O dövrün uşaqları çox əziyyətlə böyüyüblər, oxuyublar, bəzən məktəbdə təhsil ala-ala işləyiblər, ailəyə kömək ediblər. Təxminən belə bir həyatı Firudin Səməndərov da yaşayıb. Orta məktəbi bitirəndən sonra birinci il universitetə daxil ola bilməməsi də, üç illiyə keçmiş sovet ordusunun sıralarında qulluq etməyə getməsi (özünün dediyi kimi, üç il geri düşməsi) də onu ruhdan salmayıb. Öz məqsədinə doğru həmişə inamla addımlayıb və ona yetişib. Məqsəd aydınlığı isə həmişə uğura, nailiyyətə, qələbəyə gətirib çıxarır.
Arzusuna, amalına doğru getdiyi yol alimin tərcümeyi-halında öz əksini belə tapıb: Firudin Yusif oğlu Səməndərov 1939-cu il aprel ayının 12-də Saatlı rayonunun Molday kəndində kolxozçu ailəsində dünyaya gəlmişdir. Çətin zaman, çətin güzəran onun məktəbə bir qədər gec getməsinə səbəb olmuşdur. Beləliklə, 1948-1958-ci illərdə Səməd Vurğun adına Saatlı qəsəbə orta məktəbində təhsil almış və məktəbi gümüş medalla bitirmişdir. 1958-1961-ci illərdə keçmiş sovet ordusu sıralarında xidmət etmişdir. 1961-ci ildə, ordudan qayıdan kimi Azərbaycan Dövlət Universitetinin (indi BDU) Hüquq fakültəsinə qəbul olunmuşdur. Universiteti bitirdiyi 1966-cı ildə də Cinayət hüququ kafedrasında aspirant olmuş, 1969-cu ildə aspiranturanı bitirmişdir.
1970-ci ildə “Qəsdən adamöldürmə əməllərini doğuran halların və cinayət motivinin cəza təyininə təsiri” mövzusunda namizədlik, 1995-ci ildə isə “Hüquqi şüur və cinayət hüquq yaradıcılığı” mövzusunda doktorluq dissertasiyalarını müdafiə etmişdir. 1996-cı ildən hüquq elmləri doktoru, 1997-ci ildən professordur.
Tanınmış alimin tədqiqatlarının nəticələrindən və verdiyi təkliflərdən cinayət qanunvericiliyinin müasir tələblərə və beynəlxalq standartlara uyğun işlənib hazırlanmasında və təkmilləşdirilməsində geniş istifadə edilir. 1999-cu ildə qəbul edilmiş yeni Cinayət Məcəlləsinin hazırlanmasında professor F.Səməndərovun əməyi ölkənin tanınmış hüquqşünasları tərəfindən xüsusi qiymətləndirilir.
Firudin müəllim 1995-ci ildən BDU-nun Cinayət hüququ və kriminologoya kafedrasının müdiridir. Ümumiyyətlə, onun bütün əmək fəaliyyəti doğma universitetlə bağlı olmuşdur. Müxtəlif illərdə burada məsul vəzifələrdə çalışmışdır. 1985-1989-cu illərdə hüquq fakültəsinin dekanı, 1992-1993-cü illərdə isə BDU-nun rektoru olmuşdur.
Firudin müəllimin təkcə
əmək fəaliyyəti deyil, bütün həyatı
universitetlə bağlıdır desək, səhv etmərik. 53 ildir buradadır,
universitetin sanki divarları da onun üçün artıq
doğmalaşıb. 21-22 yaşında, hələ əsgər
paltarını dəyişməmiş universitet tələbəliyinə qəbul
olunan Firudin Səməndərov bu gün həmin məkanda
ağsaqqal professor kimi ömrünün müdriklik
çağını şərəflə, ləyaqətlə
yaşayır.
Firudin Səməndərovun müəllimlik fəaliyyəti
haqqında ayrıca bəhs etmək lazım gəlir. Onun oxuduğu
mühazirələr bir qayda olaraq dərinliyi, nəzəri və
elmi fikirlərin zənginliyi, həyati faktlarla
dolğunluğu ilə fərqlənir. Ona
görə də tələbələrin bütün diqqəti
bu mühazirələrdə cəmləşir.
Firudin müəllim özünün bilik adlı sərvətini
tələbələri ilə səxavətlə
bölüşür. Böyük həvəs, tələbkarlıq
və ciddilik nümayiş etdirərək
çalışır ki, hər bir tələbəsi bilikli
və savadlı olsun, yaxşı hüquqşünas kimi yetişsin.
Biz dostumuzun bu xüsusiyyətini ilk növbədə
xeyirxahlıq, səxavət kimi dəyərləndiririk.
Dərindən düşündükdə isə
bu, eyni zamanda böyük bir vətəndaşlıq hünəri,
insansevərlik, vətənpərvərlik nümunəsidir.
Firudin müəllimin ən yaxşı xüsusiyyətlərindən
biri də yaratdığı müəllim-tələbə
münasibətləridir. O, tələbələrə təkcə
bildiklərini öyrətməklə kifayətlənmir. Hər an onların suallarını
cavablandırmağa, istənilən mövzunu onlarla birlikdə
müzakirə etməyə hazırdır. Tələbələri ilə elə münasibət
qurur ki, onlar müəllimə hörmət və ehtiram
göstərməklə bərabər, onu həm də
özlərinin yaxın dostu, arxa-dayağı, xeyirxahı
hesab edirlər.
Professor hər dəfə auditoriyaya daxil olub mühazirəyə
başlamazdan əvvəl tələbələrinə ədalət
və əxlaq həqiqətləri haqqında
danışır. İnsan səadəti və
azadlığı naminə fədakarlığı, mənəvi
məsuliyyəti müasir humanist bir ideya kimi açıb
göstərir. Gənclərə
yalnız qanunların fövqündə güclü və
qüvvətli olmağı dərk etdirir. Bir sözlə,
o, hər bir yetirməsinin fərdi və əməli səadəti,
xeyirli, zəkalı və işıqlı sabahı üçün
bütün qəlbi və varlığı ilə
çalışır.
Bütün bunlarla bahəm, Firudin müəllim öz
ciddiliyi ilə də fərqlənir. Tələbələrinə,
doktorant və dissertantlarına qarşı çox tələbkardır.
Onların biliyinə ədalətlə qiymət
verən, elmi işlərini və tədqiqatlarını dəyərləndirən,
düzgün məsləhət verən, düzgün yol
göstərəndir.
Bu gün Firudin müəllimin tələbələri
ölkənin hər tərəfində hüquq-mühafizə
orqanlarında çalışırlar. Görkəmli
alimin ölkəmizdə hüquq sahəsində elmi
kadrların hazırlanmasında xidmətləri təqdirəlayiqdir.
İndiyə qədər 60 doktoranta və
dissertanta rəhbərlik edib. İndi alimin
6 doktorant və dissertantı müdafiəyə
hazırlaşır.
Beləliklə, alimin yetirdiyi yüksək ixtisaslı
kadrlar həm hüquq elminin inkişafına, həm də
müstəqil Azərbaycanda hüquqi dövlət
quruculuğu prosesinə dəyərli töhfələr verməkdədir. Bu, alim və
pedaqoq üçün xoşbəxtlikdir. Mən Firudin müəllimi haqlı olaraq belə
xoşbəxtlərdən biri hesab edirəm.
“Xoşbəxt
insandır” ifadəsini Firudin müəllimi yaxından
tanıyanların çoxundan eşitmişəm. Çünki o, biliyini və təcrübəsini
öz daxilində mühafizə edib saxlamağı sevmir.
Bunları başqaları ilə bölməyi,
başqalarına öyrətməyi və başqalarına
ötürməyi bacarır.
Deyilənlər onun qəlbinin genişliyindən irəli
gəlir. Bunun özü də bir xoşbəxtlikdir. O nəinki
oxuyub öyrəndiklərini, görüb-götürdüklərini,
eləcə də özünün bir alim kimi əldə
etdiklərini gənc həmkarlarının istifadə etməsindən
məmnun qalır.
Firudin müəllimin ən yaxşı xüsusiyyətlərindən
biri də budur ki, heç vaxt nail olduğu nəticələrlə
kifayətlənmir, kənara çəkilib rahatca oturmur. Daim
qazandığı yüksək elmi nəticələrin dairəsini
genişləndirir, dərinləşdirir.
Firudin Səməndərov prinsipial alimdir. Elmi mübahisə
və müzakirələr zamanı onun bir dəfə də
mövqeyindən geri çəkildiyini görməmişik.
Həmişə öz fikirlərini, əldə
etdiyi nəticələri əsaslandırmağı, dəlil-sübutlarla
təsdiqləməyi bacarır. Bu inam və
qətiyyət isə ondan irəli gəlir ki, onun söylədikləri,
yazdıqları ötəri olmur, həqiqətən möhkəm
elmi əsaslara söykənir.
Məlumdur ki, cinayət hüququ hüquq sahəsinin
öz mürəkkəbliyi və çətinliyi ilə
seçilən bir qoludur. Bu sahə ilə
bağlı hər hansı yeni fikir söyləmək elə
də asan deyil. Bütün bunlara baxmayaraq, Firudin müəllimin
cinayət hüququ sahəsində yazdığı əsərlərdə
dərin tədqiqatların nəticəsi olaraq gəldiyi qənaətlər
hüquq elmi üçün böyük dəyər kəsb
edir. Onun elmi əsərlərində nəzəriyyə
və praktik fəaliyyət bir-biri ilə səmərəli
şəkildə uzlaşır. Cinayətin
yeni anlayışının verilməsini, milli hüququn bu
sahəsinin prinsiplərinin dəqiqləşdirilməsini,
dünya təcrübəsinin ümumiləşdirilərək
istifadə edilməsini, dini hüquq sistemlərinin əsas
müddəa və prinsiplərinin tədqiqini də Firudin Səməndərovun
nailiyyətləri sırasına daxil etmək olar.
Bütün bunlar professor F.Səməndərovun alim qələmindən
çıxan əsərlərdə də öz əksini
tapır. Belə ki, o, onlarca dərsliyin, çoxsaylı dərs
vəsaitlərinin, monoqrafiyaların, elmi nəşrlərdə
işıq üzü görmüş 100-dən artıq elmi
məqalənin müəllifidir. O, vaxtaşırı
ölkə mətbuatında hüquq elminin və
günümüzün vacib probleminə həsr olunmuş məqalələrlə
də çıxış edir.
“Cinayətin subyektiv cəhəti”, “Cinayət hüququ. Cinayət və
cəza məsələləri”, “Cinayət hüququ.
Ümumi hissə” dərslikləri, “Şəxsiyyət əleyhinə
edilən cinayətlər” adlı dərs vəsaiti,
xüsusilə son illərdə çapdan
çıxmış “Cinayət
hüququnda cəza problemi: tarix və müasirlik”
monoqrafiyası (2009), “Kriminologiya” dərs vəsaiti (2012), “Azərbaycan
Respublikasının Cinayət Məcəlləsinin
Kommentariyası” şərikli müəllifliklə (2013),
“Cinayət hüququ. Ümumi hissə” (2013),
Moskvada 2011-2012-ci illərdə rus dilində nəşr edilən
“Uqolovnoe pravo Azerbaydjanskoy Respubliki. Obşaya çast (v
soavtorstve)”, “Uqolovnoe
pravo Azerbaydjanskoy Respubliki. Osobennaya çast (v
soavtorstve)” və bu qəbildən olan bir çox əsərləri
müəllifin gələcək hüquqşünaslara və
ümumiyyətlə ölkənin hüquq elminə dəyərli
töhfələridir.
Bunların arasında “Cinayət hüququ. Ümumi hissə”
dərsliyini xüsusilə qeyd etmək olar. Bu tədris vəsaiti hazırda Azərbaycanda cinayət
hüququ sahəsində mövcud olan ən yaxşı elmi əsərlərdən
sayılır. Dərslikdən hüquq fakültələrində
təhsil alan tələbələr
geniş istifadə edirlər. Ümumiyyətlə,
son illərdə Azərbaycanda cinayət hüququ, cəza-icra
hüququ sahəsində nəşr olunan və öz məzmunu
ilə diqqəti cəlb edən çoxsaylı elmi-nəzəri
vəsaitlər məhz Firudin müəllimin bilavasitə
köməyi və məsləhəti ilə həyata vəsiqə
almışdır.
Professorun
müxtəlif illərdə yazdığı məqalələrin
adına diqqət yetirmək kifayətdir: “Bir daha ölüm
cəzası haqqında”, “Həddi-buluğa
çatmamışlara təyin edilən cəzanın təsirliliyi
məsələlərinə dair”, “Dövlət əmlakının
və ictimai əmlakın oğurlanması cinayətlərinə
görə təyin edilən cəzanın təsirliliyi
haqqında” və s. F.Səməndərovun, eləcə də
jandarmeriya, zərərçəkən şəxs,
ziyançılıq, kriminologiya, ictimai təhlükə,
ictimai məzəmmət və digər mövzularda da
çoxsaylı məqalələri var.
Professor Firudin Səməndərovun elmi redaktəsi ilə
onlarca dərs vəsaiti, dərslik, monoqrafiya işıq
üzü görmüşdür.
Firudin müəllim böyük təşkilatçılıq
və idarəetmə qabiliyyətinə malik şəxsdir. O, hay-küysüz, heç
bir ajiotaj yaratmadan, sakit və təmkinlə rəhbərlik
etməyi bacarır. Hər hansı vəzifəni
tutmasından asılı olmayaraq, alimi həmişə
yüksək ziyalılıq keyfiyyətləri müşayiət
edir.
Məsələn, onun kafedra rəhbəri olduğu illərdə
bir çox müsbət dəyişikliklər baş
vermişdir. Ali məktəblərdə təhsilin yenidən
qurulması ilə bağlı tədris planına uyğun
olaraq kafedrada bakalavr və magistr pillələri
üçün tədris proqramları və metodik vəsaitlər
hazırlanmışdır. Kafedranın əməkdaşları
“Şəxsiyyətin cinayət hüquqi mühafizəsi məsələləri”
mövzusu ətrafında elmi-tədqiqat işlərini
uğurla davam etdirmişlər. Cinayət
hüququ və kriminologiya kafedrasının müəllimləri
ölkədə və xaricdə keçirilən beynəlxalq
tədbirlərdə Azərbaycanın hüquq elmini layiqincə
təmsil edirlər.
F.Səməndərov 1995-ci ildən Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Hüquqi İslahatlar
Komissiyasının üzvüdür. Eyni zamanda, respublika Ali
Məhkəməsi yanında Elmi Məsləhət
Şurasının, respublika Prokurorluğu yanında Elmi
Metodiki Şuranın üzvüdür. O, uzun illər
BDU-da fəaliyyət göstərən Dissertasiya
Şurasının sədri olmuşdur. Hazırda
Təhsil Nazirliyinin vahid Elmi-Metodiki Şurasının
“Dövlət və hüquq” bölməsinin sədridir.
Alimin xeyir-duası ilə çoxlu sayda gənc
tədqiqatçı elmə vəsiqə almışdır.
F.Səməndərov “Təhsil haqqında” qanun
layihəsinin hazırlanmasında da fəal iştirak
etmişdir.
Professor Firudin Səməndərov dünyanın bir
çox tanınmış elm və mədəniyyət mərkəzlərində
beynəlxalq və regional təşkilatlarda Azərbaycan elmini
layiqincə təmsil etmişdir. Yeri gəldikdə
müzakirə olunan məsələlərlə bağlı
sanballı təkliflər vermişdir. Odur
ki, hüquq sahəsindəki xidmətləri və bilikləri
Azərbaycanın sərhədlərindən uzaqlarda da
yüksək qiymətləndirilir.
Firudin müəllim çox maraqlı insandır.
Bir tərəfdən
kövrək, son dərəcə həssas və
mülayimdir. Digər tərəfdən,
ciddi, təmkinli, səbirlidir, ağır davranışı
ilə seçilir. Onunla söhbət
etdikdə müdrik məsləhətlərinə, hikmətli
və ibrətli qənaətlərinə heyran qalmaya bilmirsən.
Əqli və əxlaqi zənginliyi həm
söhbətlərində, həm mühazirələrində,
həm də elmi diskussiyalarda aydın görünür.
Təsadüfi deyil ki, Firudin Səməndərov biliyin və
əqlin gücünü təmsil edən, həyatda
özünü şəxsiyyət kimi təsdiqləməyi
bacaran insanları xoşbəxt sayır.
Onunla tez-tez həmsöhbət oluruq. Mühakimələri,
fikirləri məndə həmişə xüsusi maraq
oyadır. Bir dəfə dedi ki, fəlsəfi-etik fikrin əsas
vəzifələrindən ən başlıcası insanlara
xoşbəxtliyin, ləyaqətlə yaşamağın və
sənətinin sirlərini öyrətməkdir. Əlbəttə, Firudin müəllimin bu fikri
sırf nəzəri səciyyə daşımır. O,
birinci növbədə milyonlarla insanın taleyini
qanunların hökmü ilə sərf-nəzər edən
hüquqşünas, ikincisi isə Cinayət Məcəlləsinin,
cinayət qanunvericiliyinin tələblərini öyrədən
müəllim və ziyalı olduğu üçün belə
deyir, belə düşünür, belə də hərəkət
edir. Bu problemlər onu həmişə
düşündürür.
Firudin müəllim kövrək qəlbli bir
insandır. Bunu hamımız bilirik. İlk
növbədə bu kövrəkliyi ona uşaqlıqda,
müharibə və müharibədən sonrakı illərdə
yaşadığı acılar aşılayıbsa, digər
tərəfdən öz xalqının, vətəninin
düşmən əli ilə düçar olduğu problemlər
gətirib. Firudin müəllim eyni zamanda
böyük ürəkli insandır. O öz ürəyində
minlərin, milyonların vətəninin və xalqının
sevinc və qayğılarını yaşatmağı bacaran
insandır.
Bizim Firudin müəllimlə hüquq, pedaqogika, elmi mövzulardan kənar söhbətlərimiz də çox olur. Məsələn, ictimai-siyasi hadisələr, xalqımızın keçmişi, bugünü və sabahı, işğal olunmuş ərazilərimiz, bir milyondan artıq qaçqın və məcburi köçkünümüzün taleyi və s. barədə. Söhbət bu mövzuda düşəndə Firudin müəllimin sifəti ciddiləşir, qaşları çatılır, bəzən gözləri bir nöqtəyə zillənir. Uğurlarımız onu sevindirdiyi kimi, problemlərimiz də dərindən narahat edir.
Firudin müəllim gözəl, səmimi bir ailənin başçısıdır. Ömür-gün yoldaşı Lalə xanımı, oğlu Yusifi, qızı Aydanı da yaxşı tanıyırıq. Aydan ixtisasca psixoloqdur, psixologiya üzrə fəlsəfə doktorudur, dosentdir, BDU-da elmi-pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olur. Yusif isə praktiki sahədə fəaliyyət göstərir. Professor F.Səməndərov həm də gözəl və xeyirxah babadır. 7 yaşlı Firudin və 3 yaşlı Lalə baba və nənənin adlarını daşıyırlar.
Deyilişi sadə, lakin mənası çox dərin olan bir məsəl var: soruşurlar ki, qardaşını tanıyırsanmı? Deyir ki, onunla yoldaş olmamışam.
Biz Firudin müəllimi uzun illərin yoldaşlığı, dostluğu, əməkdaşlığı, həmkarlığı sayəsində dərindən tanıya bilmişik. Bununla belə, onunla hər dəfə həmsöhbət olanda, hər hansı bir məsələni müzakirə edəndə, birgə yol gedəndə nə isə təzə bir məziyyət kəşf edirsən. Bu da bizim dostumuzun nə qədər zəngin bir insan, mütəxəssis və alim olduğunu bir daha təsdiqləyir.
Firudin müəllim elə bir insandır ki, onu vəzifə, ad-san, şan-şöhrət heç vaxt dəyişdirmir. Vəzifə onun üçün məqsəd deyil, bir vasitədir. Elə bir vasitə ki, Firudin müəllim onun köməyi ilə elmə, insanlara, cəmiyyətə, xalqa xidmət edir. Biz Firudin müəllimi həmişə eyni cür görmüşük. Dekan, rektor, kafedra müdiri olanda da davranışında, ətrafındakı dostlarına münasibəti dəyişməyib. Həmişə insan, alim və müdrik olub. Professor F.Səməndərov 2009-cu il oktyabrın 30-da ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyevin sərəncamı ilə respublikanın əməkdar hüquqşünası fəxri adına layiq görülüb.
Hüquqşünas, alim, müəllim, vətəndaş... 75-ci yaşı tamam olan əziz müəllimimiz, dostumuz və ağsaqqalımız bu adların, taleyinin ona həvalə etdiyi bu vəzifələrin hamısının öhdəsindən layiqincə gəlir. Bundan sonra da qoy belə olsun! Həyat ona hər sahədə sevinc və uğur gətirsin, çəkdiyi zəhmətlər daha bol bəhrələr versin.
Alış
QASIMOV,
BDU-nun kafedra
müdiri,
hüquq elmləri
doktoru, professor
Azərbaycan.-2014.- 20 aprel.- S.6.