Unudulmaz Nəbi Xəzri
"İnsanın
yaratdığı aləmin özü ən gözəl
poeziyadır" (Belinski). Gözəl bir şeiri oxuyanda mən
həmişə o kəlamı xatırlayıram. Əlbəttə,
insanın yaratdığı o gözəl poeziyanı hər
şair öz dilində, öz ləhcəsində səsləndirir.
Bu
meyarla, bu düşüncə ilə baxanda Nəbi Xəzrinin Azərbaycan poeziyasında
tutduğu yer, şairlik mərtəbəsi çox aydın
görünür. Onun poeziyası haqqında nət,
münacat səviyyəsində tərif deyənlər az
olmayıb, yaxud N.Xəzrini bir şair kimi gizlində bəyənməyənlər,
qəbul etməyənlər də var. Görəsən, o
şıdırğı təriflər N.Xəzri şeirinə
nə verib?! Axı bu yazıların əksəriyyəti (əlbəttə,
bəzilərini istisna edirik) N.Xəzrinin şeir
dünyasını incələməkdən,
açıqlamaqdan çox-çox uzaqdır.
Kim
deyirsə yaxşı şeiri, zərif şeiri birnəfəsə
oxuyarlar, - inanmıram. Ən gözəl şeirlər, məncə,
misra-misra, səni düşündürə-düşündürə,
yandıra-yandıra oxunur, sən o şeirin içində, o
misraların axarında öz hisslərini,
duyğularını görə bilirsənsə, azca
dayanmalısan, susmalısan. Mənim yaddaşımda öncə
60-cı illərin Nəbi Xəzrisi canlanır.
Dəniz-Göy-Məhəbbət
şairi.. Əsrə, zəmanəyə, dünyaya Məhəbbət
pəncərəsindən boylanan bir şair. O pəncərədən
60-cı illərin təzadlı, son dərəcə dramatik,
indi bizim üçün xatirəyə
çevrilən mənzərələri apaydın görünürdü.
Amma Nəbi Xəzri şeiri
soyuq müharibənin yelləri əsdiyi, bəşəriyyətin
bir Domokl qılıncından asılı qaldığı,
ekologiya nizamının pozulmağa başladığı o
illərdə ən ali hissi - məhəbbəti tərənnüm
etdi.
Dənizi verdim ki, sənə hədiyyə,
Gəldiyin sahilə gələsən
bir də.
Məni görməyəndə, o,
mənəm deyə,
Mənimlə danışıb,
güləsən bir də.
Düşündüm
ayrılıq gələndən bəri
Sən mənim eşqimə
çıraq olasan.
Onunçün verdinmi mənə
göyləri,
Mənə göylər qədər
uzaq olasan?!
Zərif
duyğular, incə hisslər, aylı, günəşli,
ulduzlu düşüncələr, sevgililəri öz sahilinə səsləyən
mavi dəniz, üstündə mavi səma, bir sözlə, nə
varsa mavi. Rəngarəng hisslər, duyğular
dünyasında poeziyanın mavi rəngi. Doxsanıncı illərin
bu rəngləri qatışıq, bulaşıq səmasından
altmışıncı illərin
poeziya səmasına boylananda
o mavi rəngi apaydın görə bilirsən. Bu, məhəbbətin-işığın-dənizin
rəngi idi, ünvanı Nəbi Xəzri şeiriydi.
Lakin
gəlin xatirələrə dalmayaq. İndi yeni əsrdir. Görəsən, bu
illər ərzində o mavi
poeziyanın işığı tükənibmi? Bu otuz
ilin ictimai-siyasi-mənəvi-ruhi
burulğanlarından necə keçib Nəbi Xəzri
poeziyası? Axı bu illər çox-çox qələm əhlini
dəyişən zamanın ruhuna köklədi.
İctimai-siyasi iqlim dəyişdikcə
şairlər də dəyişdilər - unuduldu ki,
şairliyin ən ali mərtəbəsi zamanın axarınca
getmək yox, bəlkə Zamandan ucada durmaqdadır.
O məni ucaldıb qanadlarında,
Uçmuşam cahanın göy
qatlarında.
Torpaqdan toxumtək şeirim bitsə
də,
Qatlaşıb neçə yol qəbrə
mənimlə.
Hər yerə mənimlə
qoşa getsə də,
Fəqət getməyəcək qəbrə
mənimlə.
Qalacaq bir əsrin yaddaşı
kimi,
Duracaq mənimçün
başdaşı kimi.
Vaxtilə
ustad tənqidçi Məmməd Arif "Ucalıq,
genişlik.." adlı məqaləsində
bu sözləri yazmışdı: "Nəbi Xəzrinin
öz poetik aləmi, məcazlar, bənzətmələr, bədii
ifadələr aləmi vardır. Bu aləmi o özü
yaratmışdır və ona sadiqdir.
Bu
poetik aləm çox zəngin mənəvi aləmin -ideyalar,
fikirlər, hisslər aləminin gözəl bir inikas
formasıdır.
Şairin
mənəvi dünyasını mən dörd kəlmə ilə ifadə edərdim: ucalıq,
genişlik, təmizlik, gözəllik.
Nəbi
şeirimizə dağların vüqarını, zirvələrin
ucalığını, dənizlərin genişliyini, baharın,
qarın, çiçəklərin təmizliyini, insan qəlbinin,
sevgisinin, insana inamın gözəlliyini gətirmişdir".
Məqsədim
ustadın hansı bir mülahizəsinə əlavə etmək
deyil, sadəcə onu bildirməkdir ki, üstündən
neçə illər keçməsinə baxmayaraq, o
ucalıq, o genişlik, o təmizlik və o gözəllik N.Xəzri
poeziyasını tərk etməmişdir.
Təsadüfən "Ədəbiyyat qəzeti"nin
1993-cü il nüsxələrini
vərəqləyirdim. N.Xəzrinin həmin ilin iyulunda
yazılmış kiçik bir şeiri diqqətimi cəlb
etdi:
Zaman əsəbləri çəkib
tarıma,
Qanın sıza-sıza dərd səni
udur,
Gülənin yanında sən gəl
oturma,
Sən gəl ağlayanın
yanında otur.
Nəbi
Xəzrinin şeirləri də
mənə məhz bu ovqatı aşıladı. Ancaq
şeirdəki "ağlayan"
sözünü mən
heç də ağlayan, sıtqayan, inildəyən, ovuc-ovuc
göz yaşları tökən bir fərd kimi səciyyələndirmək
istəməzdim. Onsuz da son illərdə şeirimizdə inildəyən,
sıtqayan misraların sayı çoxdur. N.Xəzri
şeirində bu sözün çalarları rəngarəngdir
və onların hamısı "müqəddəs kədər"
ifadəsi üstündə köklənir. Dəniz, Göy, Məhəbbət
şairi - Zamanı, Əsri məhəbbət
duyğularında səsləndirən N.Xəzri bu dəfə
birbaşa zamanla üzbəüz qalır.
Zaman titrədikcə öz məhvərindən,
Keçdim dərd
yükünü mən çəkə-çəkə.
Qədim əsrlərin
üfüqlərindən
Gəlib çatmamışam bu əsrə
bəlkə?
Geriyə dönürmü hər
il də, an da,
Ürək sabah üçün
intizarmıdır?
Dünya başdan-başa bazar
olanda
Şairin yaşamaq haqqı
varmıdır?
Aha,
mənim üçün - Nəbi Xəzri şeirlərini
müntəzəm izləyən bir oxucu-tənqidçi
üçün gözləmədiyim bir söz: BAZAR. Son illərdə
az qala mənəvi dünyamıza da hakim kəsilən, bəzən
ən zərif, ən incə hissləri belə özününküləşdirən
və hətta özəlləşdirən bu mənhus və
"doğma" söz şairlərin leksikonuna çox
asanlıqla yol tapdı. Və yol tapmağıyla da sanki ən
zərif, kəpənək qanadları kimi incə
çox-çox sözləri xırpaladı, əzdi, seyrəltdi.
Bir
daha qayıdıram ötən əsrin 60-cı illərinin
mavi poeziyasına:
Mən gərək
Nəğmətək səni dinləyəm,
Sən mənim eşqimlə,
ürəyimləsən.
Göylərtək yuxuma gəlmək
istəsən,
Sən aylı-ulduzlu göylər
kimi gəl.
Bəs indi?
Qocalan sifətdir, yoxsa ürəkdir?
Ani şimşək kimi çaxmaq
da gecdir!
Cavanlıq geriyə dönməyəcəkdir,
Büllur güzgülərə
baxmaq da gecdir!
Məhəbbət əzizdir, sevda
müqəddəs,
Duyğular oyatmaq ürəkdə
gecdir!
Artıq sevilməkdən söz
düşə bilməz,
Daha yer üzündə sevmək də
gecdir!
İnsanlar insandan var-dövlət
umur,
Sənə var-dövlət də
qazanmaq gecdir,
Şeirə, sənətə də
cahan göz yumur,
Şeirlə sərvət də
qazanmaq gecdir!
Bu
misralar bax yaşadığımız dövrün,
zamanın əhval-ruhiyyəsidir. "Ax, səni zəmanə!",
"Qəhr olsun dünyanın milyonlar üstündə
vücuda gələn səadəti" (C.Cabbarlı). Ey səni
lənətə gəlmiş bazar!
Mənim
bu ironik səslənən
iddialarımın konkret
halda nə Nəbi Xəzriyə, nə də eyni əhval-ruhiyyəni
şeirdən-şeirə, kitabdan-kitaba yaşadan digər
milli şairlərimizə aidiyyəti olmalıdır.
Mənim
fikrimcə, N.Xəzri poeziyası ən narahat, bəlkə də
ən qəmli bir mərhələsini yaşadı o illərdə.
Fikrimi əsaslandırmaq üçün yenə V.Belinskiyə
üz tuturam: "Zahiri şərtlərin sərtliyinə
heç bir şey ürək qədər
tabe deyildir və heç bir şey ürək qədər
tam azadlıq tələb etmir. Hətta sevginin səadəti
zahiri şərtlərlə uzlaşmış olarsa, onun qiyməti
nə ola bilər? Bu, qızıl qəfəsdə
bülbülün və ya torağayın oxumasına bənzər...
Quş azadlıq sevir, ehtiras həyatın poeziyası və
çiçəyidir; ürək azad olmasa, ehtiras nə
ehtiras ola bilər?"
Bəli,
nə qədər ağır da olsa, etiraf olunmalıdır: əsrin
sonu əsrin şairləri
üçün gözlənilən azadlığı bəxş
etmədi. Şair üçün azadlıq geniş məfhumdur,
bir fərdin müstəqilliyindən tutmuş vətənin-məmləkətin
suverenliyinə qədər genişdir... N.Xəzrinin narahat
şair dünyasında bir millətin, bir xalqın dərdləri,
ağrıları hissolunacaq dərəcədə diqqətini
çəkir. Bunlar bir şairin dərdi olmaqdan daha çox
Ağlın, İdrakın, Ziyalılığın faciəsidir.
Yəni yaşadığımız bu gerçəkliyin, bu həyatın
üzdə görünən, amma bəzən mahiyyətinə
varmadığımız, varsaq da dəf edə bilmədiyimiz
problemləri bu faciələri doğurur. Doğrusu, indi məni
qəti heyrətə gətirmir neçə şairimizin
şeirlərində baş-başa verən ictimai hüzn, ələm..
Ay Allah, biz neçə illərə
vardıq,
Eşitsin səsimi mənim
dünyalar.
Dünən biz şəhərlər,
kəndlər satırdıq,
Bu günsə satırıq evlər,
binalar.
Dünən tər
tökürdük, zəhmət çəkirdik,
Duyan könüllərə söz
yaza-yaza.
Dünən saraylardan tarix tikirdik,
Tarix də satırıq göy əskinasa.
Dünən
və bu gün! Bəlkə zahirən rahat dünənimizə
həsrətdən doğan nostalgiyadır bu?
Yox!
Bu, günün həqiqətidir...EŞair ürəyi
kövrəkdir, incədir və əgər Zaman bu ürəklə
baş-başa vermirsə, deməli, dünya dəyişib, əbədi-əzəli
meyarlar itib. N.Xəzrinin
yazdığı şeirlər bizi İnsanla Zaman
arasındakı əzəli harmoniyaya səsləyir.
Nəbi
Xəzri vətənpərvər şair idi. Dünyanın
harasında olursa, Azərbaycanı, Bakını,
Qarabağı, Xəzəri yad edirdi. Doxsanıncı illərdə
onun poeziyasında qəzəbli notlar da göründü. O,
Qarabağın işğal olunmuş ərazilərinin mənfur
düşmən tapdağı olmasına dözə bilmirdi və
həmin illərdə Qarabağa aid ən ağrılı
şeirlərin bir çoxunu da o yazdı. "Çəkin
Qarabağdan qara əlləri".
Bu
yazıda mən xalq şairinin yalnız poeziyasından söz
açdım. SSRİ-nin və Azərbaycanın Dövlət
mükafatları lauratı Nəbi Xəzri çoxcəhətli
yaradıcılığa malik idi. O, gözəl pyeslərin,
nəsr əsərlərinin, publisistik məqalələrin,
bir sıra ədəbi-tənqidi yazıların da müəllifi
idi. Təkcə Azərbaycanda deyil, onun hüdudlarından kənarda
da yaxşı tanınırdı. Keçmiş SSRİ məkanında
Azərbaycan ədəbiyyatını layiqincə təmsil
edirdi. Həmişə yüksək vəzifələrdə
olmuşdu (Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının katibi, Azərbaycan Mədəniyyət
nazirinin müavini, Azərbaycanın Xarici Ölkələrlə Dostluq və Mədəni Əlaqələr
Cəmiyyəti rəyasət heyətinin sədri və
s.). Əsərləri
dünyanın bir çox dillərinə tərcümə
olunmuşdu. Müstəqillik dövründə
"Şöhrət" ordeninə layiq
görülmüşdü.
Bu il
Nəbi Xəzrinin 90 illiyi tamam olur. O indi haqq
dünyasındadır. Onun sənəti indi də insanlara mənəvi
dəstəkdir, əvəzsiz zövq mənbəyidir. Əsl
poeziya heç zaman solmur, şair ölür, amma bu, fiziki
ölümdür. O, bizim poeziya yaddaşımızda
yaşayır...
Vaqif YUSİFLİ,
filologiya elmləri doktoru
Azərbaycan. - 2014.- 10 avqust.- S. 6.