Cizgidən animasiyayadək
Nə üçün multiplikasiya
yox, animasiya?
Kino sənətinin əsas növlərindən biri kimi tanınan animasiya, əsasən, uşaqlar üçün nəzərdə
tutulur. Kinonun bu növünə keçmiş
Sovetlər birliyi dövründə multiplikasiya,
bizdə isə cizgi filmi deyilirdi.
Əslində, animasiya- multiplikasiya
filmləri rəsmləri,
yaxud həcmli obyektləri müəyyən
fazalarla hərəkət
etdirib, ardıcıl lentə almaqla yaranan növdür. Animasiyada fantastika, bədii uydurma mühüm yer tutduğuna görə, mütəxəssislər
bəzən onu təsviri sənət növlərinə daha yaxın hesab edir və ya
kinematoqrafiya texnikasından
istifadə olunmaqla yaranan müstəqil sənət sahəsi sayırlar.
Elektronik və kibernetik maşınların yaratdıqları
filmlər də var ki, onlara
kompüter animasiyası
deyilir. Mütəxəssislərin fikrincə, bütün
dünyada multiplikasiya
(çoxalma) kimi kinematoqrafiya növü animasiya (canlandırma) adlandırılır. Animasiyanın əsas məramı hadisəni daha şux və məzəli formada çatdırmaqdır.
Respublikamızda cizgi filmlərinin yaranması, əsasən,
XX əsrin otuzuncu illərinin əvvəllərinə
təsadüf edir. Həmin
dövrdə ilk dəfə
olaraq C.Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm" kinostudiyasında
cizgi filmlərinin çəkilişi üçün
20 nəfərdən ibarət
rəssamlar qrupu yaradılıb. 1969-cu ildə xalq nağılı motivləri
əsasında "Cırtdan"
cizgi filmi çəkilib. Yəni "Cırtdan"
kinostudiyanın cizgi filmləri sexinin bərpasından sonra çəkilmiş ilk filmdir.
Uşaqların çox sevdiyi
bu film uzun müddət kinoteatrların
ekranlarında nümayiş
etdirilib.
Ötən əsrin yetmişinci illərində kinostudiyanın
cizgi filmləri şöbəsində 20-dən artıq film istehsal olunub. O zamanlar üç
film daha çox yaddaqalan hesab edilib. Bunlardan ikisi - "Ayı
və siçan" və "Şir və öküz" mikrofilmləridir (ikinci
film "Kaleydoskop-71" Ümumittifaq Kinoalmanaxına daxil edilib). Üçüncü - "Fitnə" isə rəngli aplikasiya filmidir. Onu da qeyd etməliyik ki, "Çaqqal oğlu çaqqal" ilk genişekranlı
Azərbaycan cizgi filmi hesab edilib.
XX əsrin 80-ci illərində kinostudiyada
daha 38 adda cizgi filmi istehsal
olunub. 1990-cı ilin
aprel ayında isə Azərbaycan
multiplikatorları təsərrüfatın
icarə formasına keçiblər. O zaman multiplikasiya sexinin adı dəyişdirilərək
"Azanfilm" Yaradıcılıq
İstehsalat Birliyi adlandırılıb.
Ötən əsrin 90-cı illərində
"Azanfilm"də 19 cizgi
filmi çəkilib. "Bir
dəfə haradasa...", "Oda",
"Göyçək Fatma",
"Karvan", "Güzgü",
"Dəniz gəzintisi",
"Ümid", "Söhbətül-əsmar",
"Şüəla"E kimi maraqlı və baxımlı ekran əsərləri məhz
həmin illərdə
lentə alınıb.
Əlbəttə, animasiyaların uşaq
psixologiyasının formalaşmasında
müsbət və mənfi təsirləri az deyil.
Uşaq psixoloqu Elnur Bayramovla görüşüb
bu barədə fikirlərini öyrəndik.
Psixoloq qeyd etdi ki, doğrudan
da cizgi filmlərinin uşaq psixologiyasına təsiri çoxdur: "Müsbət
təsirlər ondan ibarətdir ki, uşaqda dinamiklik, çeviklik yaradır. Məsələn, "Tom və
Ceri" cizgi filmi uşaqlarda yumor hissini gücləndirir".
25 kadr deyilən anlamın mənası...
Əgər uşaq animasiya filminə baxır və orada döyüş
səhnələri görürsə,
onda mütləq şəkildə aqressiya yaranır. Həmin aqressiya 25 kadrda
uşağın şüuraltısına
daxil olur. Psixoloq E.Bayramov fikirlərinin davamında onu belə şərh
etdi: "Münbit şərait yarandıqda aqressiya daha kəskin şəkildə
ortaya çıxır.
Televiziya kanallarında
verilişdən öncə
yazılır: "7+" və
ya "13+". Görəsən, buna hansı ailə əməl edir? Təbii ki, çox az ailə.
Valideynlər elə düşünürlər
ki, uşaq onu anlamır. Əslində, o da öz düşündüyü
kimi anlayır və bəzən sual verir: "O niyə onu öldürdü?"
Biz isə cavabında
"O, pis adam
idi" deyirik. Deməli, buradan belə çıxır ki, guya, pis adamı
öldürmək lazımdır.
Həmin
uşağın şüuraltısına
bu söz həkk olunur və zaman-zaman "öz həqiqəti" uğrunda mübarizə aparanda o, kiməsə qarşı zorakılıq
edə bilər.
Təəssüf ki, belə hallar cizgi filmlərində
çoxdur.
Ümumiyyətlə, mütəxəssisin fikrincə,
uşaqlar üçün
nəzərdə tutulmuş
ssenarilərdə psixoloqla
məsləhətləşmək daha doğru yoldur. Uşaqlarda psixoloji gərginliyin
yaranmaması üçün
filmlər mütləq
hər yaş təbəqəsinə uyğun
çəkilməli və
milli-mənəvi və
mental dəyərlər nəzərə
alınmalıdır. Mənfi obraz elə şəkildə təqdim edilməlidir ki, onun cəzası
da aqressiyaya səbəb olmasın:
"Xaricdə istehsal
olan elə animasiyalar da var ki, (məsələn,
"Simson" serialı)
uşaqlar onlara baxa bilməzlər. Çəkilən filmlər arasında
çox zəif olanları da var. Silsilə formasında verilən "Çəhrayı
Pantera" olduqca mənasızdır. "Tom
və Ceri" macəralı olduğu üçün nisbətən
ondan maraqlıdır.
Uşaqlar üçün çəkilən filmlərdə
qəddarlıq, qan olmamalıdır. Təəssüf ki, bu cür
filmlər həddindən
artıq çoxdur.
Onlara baxandan sonra psixoloji gərginlik yaşayan uşaqlar da az deyil".
Yeri gəlmişkən,
bu gün çoxsaylı animasiyalar
var ki, onlar
həm məzmununa, həm texniki həllinə, həm də populyarlığına
görə bədii filmlərlə rəqabətə
girmək qabiliyyətinə
malikdir.
Peşəkarlıq
olan yerdə...
Moskva Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunun məzunu, "Azanfilm" cizgi filmlər studiyasının direktoru və bədii rəhbəri Fariz Əhmədov isə söhbət zamanı bildirdi ki, vaxtilə burada uşaqlar tərəfindən sevilən "Basat və Təpəgöz", "Qızıl", "Siçan və pişik" kimi cizgi filmləri çəkilib: "Dövlətimizin uşaqlara qayğısı daim diqqətçəkən olub. Bu sahənin inkişafı üçün Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinə təqdim edilən və çəkilişi məsləhət bilinən layihələr vaxtında maliyyələşdirilib. Lakin, əlbəttə, yaradıcılıq sahələrindəki problemlər heç də həmişə maliyyə vasitəsilə aradan qaldırılmır. Bu sahədə kadr boşluğu varsa, demək, problemlərdən qaçmaq mümkün deyil. Müstəqillik illərindən öncə bu sahədə on-on beş nəfər animator olub, sonralar onların sayı tamamilə azalıb. Həmçinin cizgi rəssamları da barmaqla sayılıb, demək olar ki, ötən əsrin 90-cı illərində yaranan böhrandan sonra həmin mütəxəssislər də seçdikləri peşədən uzaqlaşıblar".
Həmsöhbətimiz adıçəkilən sahədə yeniliklərə imza atılacağını əminliklə bildirdi və əlavə etdi ki, müasir informasiya texnologiyalarının imkanları animasiyaçıların da işinə yarayır: "Əvvəllər cizgilər 2D formatında (rəsmlər əllə işlənirdi) çəkilirdisə, hazırda bu iş (3D formatına keçidlə bağlı) kompüter vasitəsilə görülür və daha keyfiyyətli film almaq olur. Kadr probleminin həlli üçün müəyyən tədbirlər görülür. Ötən il 2 nəfər animatorumuz Moskvaya ikiillik ixtisas kurslarına göndərilib".
12-15 dəqiqəlik
animasiya 12 aya və 150-200 min manata başa gəlir
"Nəzərə almaq lazımdır ki, 15-20 dəqiqəlik 3D formatlı
animasiyanın çəkilişi
üçün 150-200 min manat
vəsait tələb
olunur" deyən F.Əhmədov qeyd etdi ki, Cırtdan
obrazını müasir
formada indiki uşaqlara göstərsək,
çox maraqsız olar: "Kompüter, mobil rabitənin inkişaf etdiyi dövrdə mövzuların
aktuallığı da
nəzərə alınmalıdır,
çünki uşaqların
maraq dairəsi genişlənir və onu zənginləşdirmək
tələb olunur. Axı uşaqlar teleinformasiya məkanı vasitəsilə xarici
animasiyaları görürlər.
Lakin xaricdə çəkilən animasiya
filmləri arasında
efirə uyğun olmayanları da az deyil, uşaqların
sevə-sevə baxdıqları
da! Əlbəttə, milli-mənəvi dəyərlərimizin qorunub
saxlanması və uşaqlara təbliği baxımından xaricdə
istehsal edilən elə animasiyalar var ki, onları
yayımlamaq olmaz.
Təəssüf ki, bəzən
valideynlər özləri
bunun fərqinə varmır, "təki uşaq xoşlasın"
deyib onları alırlar. Animasiya filmləri bütün
yaş təbəqələri
üçündür. Belə filmlərin əhatə dairəsi çox genişdir".
Ramin Ələsgərovun ssenarisi
əsasında
çəkilən, ilk dəfə daha çox, yəni 20 personajın iştirak etdiyi "Ən güclü kimdir" filmini balaca tamaşaçılara hədiyyə
edən, həmçinin
ötən il beynəlxalq Kann festivalının iştirakçısı
olan "Azanfilm"in kollektivi Azərbaycan animasiyasının
80 illik yubileyinə də ciddi hazırlaşıb.
İlk dəfə olaraq səkkiz seriyadan ibarət animasiyanın çəkilməsi nəzərdə
tutulub ki, bu da ana
dilimizlə bağlı
layihədir. Bu əlamətdar
hadisəyə hazırlaşan
gənc animasiyaçılar
keçmiş sovetlər
dövründən bugünədək respublikamızda
çəkilmiş 100-dən artıq cizgi filminin sıradan çıxmasının qarşısını
alıblar ki, onların 20-dən çoxu bərpa edilib. Maraqlı faktlardan biri
də ilk cizgidən hələlik "sonuncu"
adlandırılan animasiyayadək
olan filmlərin elektron kataloqunun hazırlanmasıdır.
Adıçəkilən sahədə problemlər həllini gözləsə də, diqqətçəkən məqamlar
az deyil. "Azanfilm"in
istehsalı olan məhsullar bir çox beynəlxalq tədbirlərdə, müsabiqə
və festivallarda yüksək yerlərə
layiq görülüb.
"Fitnəkar milçək"lə
"Səmada şəkil"in
Rusiyanın Suzdal şəhərində keçirilən
MDB və Baltikyanı
ölkələrdə son beş
ildə çəkilmiş
ən yaxşı animasiya filmlərinin XVIII açıq festivalında
respublikamızı təmsil
etməsini də əldə
olunan uğurlardan saymaq olar.
Məhəmməd NƏRİMANOĞLU
Azərbaycan. - 2014.- 20 avqust.- S. 4.