Milli maraqlara söykənən
neft-qaz strategiyası
Son 20 ildə
xalqımızın nail olduğu ən böyük
uğurlardan biri ümummilli lider Heydər Əliyevin müəllifi
olduğu yeni neft strategiyasının Azərbaycan dövlətinə
verdiyi siyasi və iqtisadi dividendlərdir. 1993-cü
ilin ortalarına qədər bir-birini əvəzləmiş
iqtidarların neft-qaz siyasətindən kəskin fərqlənən
bu strategiyanın əsas mahiyyəti onun Azərbaycan dövlətinin
və xalqının milli maraqları ilə uzlaşması
idi. Məhz bu strategiyanın uğurla
reallaşmasının nəticəsi olaraq dünyanın
aparıcı neft şirkətləri Xəzərin Azərbaycan
sektorunda neft hasilatına cəlb olundular. Bunun
sayəsində indi Azərbaycan enerji təhlükəsizliyi məsələlərində
etibarlı və strateji tərəfdaş kimi tanınır.
Ulu öndər Heydər Əliyevin banisi olduğu Azərbaycanın
yeni neft strategiyasından danışarkən dövlət
müstəqilliyimizin bərpasından sonra neft sənayesində
gedən prosesləri xatırlamamaq olmur. 1990-cı illərin
əvvəllərində artıq hamıya aydın idi ki, ən
müasir texnologiyalar və güclü maliyyə resursları
olmadan Xəzərin Azərbaycan sektorunun dərin hissələrindəki
karbohidrogen ehtiyatlarının kəşfiyyatı və
işlənməsi mümkün deyil. Bu məqsədlə
1993-cü ilədək çoxsaylı xarici şirkətlərlə
görüşlər keçirildi, müxtəlif səviyyələrdə
danışıqlar aparıldı. Hətta
tenderlər keçirildi və onun qalibləri elan edildi.
Ancaq ortada heç bir nəticə yox idi.
Ona görə ki, o zamanlar iqtidarda olanlar maliyyə-kredit
sisteminin, beynəlxalq siyasətin və konkret olaraq təbii
ehtiyatların kəşfiyyatı və işlənməsində
xarici şirkətlərin cəlb edilməsinin qanunvericilik,
hüquqi, idarəetmə və s. əsaslarını bilmirdilər.
Onların arasında böyük siyasi təcrübəsi,
beynəlxalq dairələrdə nüfuzu olan, millətin
ehtiramına, inam və dəstəyinə arxalanıb neft-qaz
siyasətini və buna əsaslanaraq iqtisadiyyatın başqa
sahələrinin inkişaf strategiyasının işlənməsini
və həyata keçirilməsini təmin və idarə edə
bilən, bunlarla bağlı bütün məsuliyyəti
öz üzərinə götürən siyasi lider yox idi.
Elə buna görə də aparılan
danışıqların məzmunu və ortada olan
razılaşmaların müddəaları Azərbaycan
dövlətinin və xalqının milli iqtisadi maraqlarına
qətiyyən cavab vermirdi. Hakimiyyətlərini
qorumağa çalışan o dövrkü iqtidarlar dövlətin
perspektiv iqtisadi mənfəətlərini qurban verməklə
ayrı-ayrı dairələrin siyasi dəstəyini
qazanacaqlarını güman edirdilər. 1993-cü ilin təlatümlü
günlərində, Azərbaycan vətəndaş müharibəsinin
astanasında, dövlət kimi parçalanma ərəfəsində
olduğu, Ermənistanın hərbi təcavüzünün
genişləndiyi, ölkədə siyasi, iqtisadi və maliyyə
böhranının dərinləşdiyi vaxtlarda bəzi Qərb
dairələri və neft şirkətləri belə hesab
edirdilər ki, Azərbaycan iqtidarı istənilən
razılaşmaya gedəcək. Hətta
1993-cü ilin iyun ayında ulu öndər Heydər
Əliyevin Naxçıvandan Bakıya gəlişindən və
Azərbaycan Ali Sovetinə rəhbərliyə
başlamasından sonra da düşünürdülər ki,
Azərbaycan dövləti onların neft-qaz diktəsini qəbul
edəcək. Gözləyirdilər ki, bu
böhrandan çıxış kimi büdcəsi boş olan
və təcili maliyyə yardımına kəskin ehtiyac duyan
dövlətin yeni rəhbərliyi neft kontraktının
imzalanmasını məcburiyyət qarşısında tezləşdirəcək.
Amma
yanılırdılar... Çünki Heydər Əliyev bu
danışıqların məzmunu ilə tanış
olandan sonra hadisələr tamamilə başqa istiqamətdə
inkişaf etdi. Xarici neft şirkətləri ilə
danışıqlar faktiki olaraq dayandırıldı. Bu addımın nə qədər müdrik və
uzaqgörən olduğunu sonrakı hadisələr göstərdi.
Çünki bundan bir il sonra xarici şirkətlərlə
aparılan danışıqlar və onun uğurlu nəticələri
Heydər Əliyevin müəllifi olduğu yeni neft-qaz
strategiyası Azərbaycan dövlətinin və
xalqının milli maraqları üzərində qurulmuşdu.
İndi Azərbaycan xalqı öz təbii sərvətlərinin
əsl sahibi kimi çıxış edirdi. Məhz bu strategiyanın uğurla
reallaşmasının nəticəsi olaraq dünyanın
aparıcı neft şirkətləri Xəzərin Azərbaycan
sektorunda neft hasilatına cəlb olundular. Ölkəmiz tədricən dünya
birliyində enerji təhlükəsizliyinin təmini
baxımından etibarlı və strateji tərəfdaş
kimi öz yerini möhkəmləndirdi.
Amma danışıqlar prosesi heç də rəvan
getmirdi. Xarici
şirkətlər tərəfindən bəzi tələblər
ortaya qoyulurdu ki, bu da yekun müqavilənin imzalanmasından
sonra işlərin ləngiməsinə səbəb ola bilərdi. Məsələn,
Xəzər dənizinin hüquqi statusunun müəyyənləşməməsinin
bir risk olduğu iddia edilirdi. Həmin
dövrdə Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft
Şirkətinin birinci vitse-prezidenti olan İlham Əliyev Vaşinqtonda
ABŞ-ın yüksək səviyyəli rəsmiləri ilə
görüşüb beynəlxalq hüquq normalarına,
müvafiq sazişlərə və təcrübəyə əsaslanaraq
xarici şirkətlərin tələblərinin əsassız
olduğunu sübut etdi. Prezident İlham Əliyev həmin
danışıqları belə xatırlayır:
"Danışıqların gedişi zamanı bəzən
böhran anları olurdu və Azərbaycan tərəfi
danışıqları dayandırmağa yaxın idi. Çünki biz bəzi şərtləri ölkənin
milli maraqları üçün qəbuledilməz hesab edərək
onlarla razılaşa bilmirdik. Biz xarici şirkətlərə
deyirdik: siz ayrı-ayrı şirkətlərin
maraqlarını müdafiə edirsiniz, biz isə ölkənin
və Azərbaycan xalqının maraqlarını ifadə
edirik. Əgər siz səhvə yol versəniz,
bu, sizin şirkətin yalnız bir layihəsində öz əksini
tapacaq, əgər biz səhv etsək, bu səhv bütün
Azərbaycan xalqının mənafeyinə xələl gətirəcəkdir.
Başqa sözlə, biz heç cür
heç bir səhvə yol verə bilmərik".
Aparılan
danışıqların və Heydər Əliyevin gərgin əməyinin
nəticəsi olaraq 1994-cü il sentyabrın 20-də
Bakıda "Gülüstan" sarayında ARDNŞ və
dünyanın 11 aparıcı neft şirkəti arasında
"Xəzər dənizinin Azərbaycan sektorunda "Azəri",
"Çıraq" yataqlarının və "Günəşli"
yatağının dərinsulu hissəsinin birgə işlənilməsi
və hasilatın pay bölgüsü haqqında"
sazişin imzalanması regionda beynəlxalq enerji əməkdaşlığının
bünövrəsini qoydu. Zaman göstərdi ki, Heydər
Əliyevin müəllifi olduğu yeni neft
strategiyasının həyata keçməsində ilk
addım olan və "Əsrin müqaviləsi" adı alan bu əməkdaşlıq təkcə
respublikamız üçün deyil, Qərbin bir sıra
aparıcı dövlətləri, habelə Cənubi Qafqaz və
Orta Asiya regionu ölkələri üçün strateji əhəmiyyət
daşıyır. Bu saziş regionda digər
qlobal layihələrin gerçəkləşməsinə
yol açdı, Qərb dövlətlərinin Azərbaycanla
bütün sahələrdə genişmiqyaslı əməkdaşlığa
marağını artırdı, beynəlxalq maliyyə
qurumları ilə münasibətlərdə keyfiyyətcə
tamamilə yeni bir mərhələnin
başlanğıcını qoydu. Ən əsası,
bu saziş ötən əsrin 90-cı illərində hərbi
təcavüzə məruz qalmış, ciddi siyasi və
iqtisadi sınaqlarla qarşılaşmış gənc Azərbaycan
Respublikasının dövlət müstəqilliyinin
mühüm təminatına çevrilərək onun
dünya birliyinə sıx inteqrasiyasını təmin etdi.
Eyni zamanda, yeni neft strategiyasının reallaşması Azərbaycan
iqtisadiyyatının, xüsusən sənayenin və neft
sektorunun müasirləşməsi üçün təməl
oldu: genişmiqyaslı islahatlar aparıldı, sənayenin
şaxələndirilməsi həyata keçirildi.
"Əsrin müqaviləsi"nin imzalanmasından sonra qarşıda duran əsas məsələlərdən biri Xəzərin Azərbaycan sektorundan hasil olunacaq "qara qızıl"ın dünya bazarlarına hansı marşrutla çatdırılması idi. Yeni neft siyasətinin başlıca istiqamətlərindən birini müəyyənləşdirməli olan bu amil olduqca böyük əhəmiyyət daşıyırdı. İlk baxışdan bu, sadə bir məsələ kimi görünsə də, əslində, ən optimal neft marşrutunun seçilməsi onun tranzit ölkələrə gətirəcəyi dividenddən başqa Azərbaycanın milli maraqlarının təmin olunması baxımından müstəsna əhəmiyyət kəsb edirdi.
Bakı-Tbilisi-Ceyhan ideyasının ortaya çıxması da məhz neftin bir neçə kəmər vasitəsilə nəql olunması arzusundan doğmuşdu. Layihədə iştirak edən dövlətlərin bir çoxu bu məsələnin həllində Azərbaycana yaxından dəstək verdi. Çünki Xəzərin neft və qaz yataqlarının istismarı ilə bağlı layihələrin gerçəkləşməsində Azərbaycan nə qədər maraqlı idisə, iştirakçı dövlətlər də bir o qədər maraqlı idilər. Başqa cür desək, bu ölkələrin hər birini sözügedən prosesdə həyati əhəmiyyətli iqtisadi mənafelər birləşdirirdi. Həm də yalnız iqtisadi yox, eyni zamanda siyasi gözləntilər də var idi.
BTC-nin reallığa çevrilməsi həqiqətən də çox çətin mərhələlərdən keçməli oldu və nəhayət, bu məsələyə də Heydər Əliyev dühası son qoydu. Məhz Heydər Əliyevin qətiyyəti sayəsində 2002-ci il sentyabrın 18-də Azərbaycanın və Türkiyənin milli maraqlarına cavab verən, ermənipərəst siyasi dairələrin qərəzli cəhdlərinin əksinə olaraq Ermənistandan yan keçən BTC neft kəmərinin təməli qoyuldu. Hələ BTC-nin təməli qoyulmazdan əvvəl və sonralar həm Azərbaycanda, həm də xarici ölkələrdə bəziləri layihənin reallaşmayacağını və hətta kəmərin inşası başa çatdıqdan sonra rentabelli olacağına inanmır, Heydər Əliyevin Azərbaycan dövlətinin milli maraqlarına və ölkənin inkişafına yönəlik qətiyyətinə şübhə ilə yanaşırdılar. Onlar hər vəchlə BTC ilə bağlı ümidlərin heç vaxt doğrulmayacağını iddia edirdilər. Amma tezliklə proseslərin gedişatı sübut etdi ki, bütün bu iddialar heç bir real əsası olmayan və qərəzli məqsəd daşıyan mülahizələrdən, bir sözlə, su bulandırmaqdan başqa bir şey deyil.
BTC 2006-cı il iyulun 13-də keçirilən açılış mərasimindən sonra həyata rəsmən vəsiqə aldı. Beləliklə, bu böyük enerji layihəsinin reallaşdırılması ilə ümummilli lider Heydər Əliyevin uzaqgörənliklə düşünülərək həyata keçirilən neft strategiyası özünün ən uca zirvəsinə çatdı. Bütün dünyada "əsrin layihəsi" kimi dəyərləndirilən və üç ölkəni birləşdirən BTC-nin əfsanədən reallığa çevrilməsinin müəllifi ümummilli lider olan Azərbaycanın neft strategiyasının, Heydər Əliyev qətiyyətinin təntənəsini və eləcə də ölkəmizin dünyanın və regionun söz sahibi olan ölkələrindən birinə çevrildiyini bariz şəkildə ortaya qoydu. Məhz Azərbaycanın təşəbbüsü ilə BTC və Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəmərlərinin işə düşməsindən sonra karbohidrogen ehtiyatlarının nəqli ilə bağlı regionda tamamilə yeni vəziyyət yarandı. Başqa sözlə, Xəzərin karbohidrogen ehtiyatları ilk dəfə olaraq alternativ yollarla dünya bazarlarına çıxarılmağa başlandı ki, bu da Azərbaycanın enerji siyasətinin həm də müstəqil olmasından xəbər verdi.
Ötən ilin sonlarında Azərbaycanın yeni tarixinə və enerji siyasətinə qızıl hərflərlə yazılan daha bir möhtəşəm hadisə baş verdi. Bakıda "Şahdəniz" yatağının işlənilməsinin ikinci mərhələsinə dair yekun investisiya qərarı imzalandı. "Şahdəniz-2" layihəsi Azərbaycan və Gürcüstan ərazisi boyunca Cənubi Qafqaz boru kəmərinin genişləndirilməsinə xidmət etməklə TANAP və TAP qaz boru kəmərlərinin tikintisi ilə bağlı planların reallaşmasına təkan verəcək, Avropaya yeni qaz dəhlizi açacaq. Layihə bugünə qədər kəşf edilmiş 3 trilyon kubmetrə yaxın Azərbaycan qazının ən az 100 il birbaşa satışı üçün Avropada vasitəçisiz bazar yaradır, bununla da Azərbaycan dünyada həm neft, həm də qlobal qaz ixracatçısına çevrilir. Bu isə uzun illər Azərbaycanın milli gəlirlərinin formalaşmasının diversifikasiyası deməkdir. "Əsrin müqaviləsi" ilə müqayisə olunan "Şahdəniz-2" üzrə yekun investisiya qərarı Azərbaycanın gələcək inkişafı üçün zəmin yaradan çox mühüm amillərdən biri olmaqla yanaşı, ölkəmizin dünyadakı mövqelərini, regional və qlobal miqyasda rolunu və yerini daha da gücləndirəcək.
Azərbaycanın son 20 ildə neft-qaz sahəsində qazandığı hər bir uğur ulu öndər Heydər Əliyevin yeni neft strategiyasının təntənəsi, Prezident İlham Əliyevin enerji siyasətinin məntiqi nəticəsidir. Bu uğurlar Heydər Əliyevin müdrik siyasətinin təntənəsi səviyyəsində ümumiləşən möhtəşəm hadisələr, müstəqil Azərbaycan dövlətinin taleyində xüsusi əhəmiyyət kəsb edən, ölkəmizin tarixində mühüm yeri olan misilsiz qələbələrdir.
Rəşad
CƏFƏRLİ
Azərbaycan. - 2014.- 24 avqust.- S. 3.