Qarabağ muğam məktəbinin
inkişafında musiqi məclislərinin rolu
Azərbaycan muğam tarixində və xanəndəlik sənətində muğam məktəblərinin böyük rolu vardır. Bu məktəblərin mövcudluğu milli muğam sənətinin və ifaçılığının çox qədim olduğunu sübut edir. Ustad ifaçıların və peşəkar sənətin mövcud olduğu mühitdə yaranan məktəblər bu sənətin təşəkkül tapmasında və formalaşmasında özünəməxsus xüsusiyyətləri ilə seçilirlər. Azərbaycanın Bakı, Şamaxı, Qarabağ, Təbriz, Tiflis, Naxçıvan, Dərbənd kimi muğam məktəbləri mövcuddur ki, bunlardan üçü - Bakı, Şamaxı və Qarabağ ifaçılıq məktəbləri daha çox tanınmışdır. Həmin məktəblərin nümayəndələri bir-biri ilə sıx yaradıcılıq ünsiyyəti saxlayırdılar.
XIX əsrin əvvəllərində Zaqafqaziyada mədəniyyət və incəsənət intibah dövrünü yaşamağa başladı. Zaqafqaziya xalqlarının mədəni əlaqələri bu işdə mühüm rol oynayırdı. Görkəmli musiqişünas-alim Ramiz Zöhrabov yazır: "Azərbaycanın bir sıra mərkəzi şəhərlərində (Şuşa, Şamaxı, Bakı, Naxçıvan) musiqi salonları və məclisləri öz fəallığını artırır, çalğıçılar dəstəsi, aşıqlar ansamblının iştirakı ilə musiqi gecələri, xalq şənlikləri və bayramlar təşkil edilir. Şifahi-professional musiqi nümunələri (muğam, təsnif, rəng) toy-düyünlərdə, ailə şənliklərində, bayramlarda səslənir və sənətsevərlər bu kimi məclislərə xüsusi dəvət olunmuş xalq-professional musiqiçilərinə xanəndələrə və onları müşayiət edən sazəndələr ansamblına böyük maraqla qulaq asırdılar. Muğamların məşhur ustalarının çıxışı, xüsusilə Novruz bayramlarında minlərlə dinləyicilərin diqqətini cəlb edirdi. Şuşa, Şamaxı, Şəki, Bakı poeziya və musiqi məclislərində də sazəndələr ansamblının və xanəndələrin rolu artırdı". Bu məclislərdə muğamlar tədricən təkmilləşərək, mahiyyəti etibarilə dəyişikliyə uğrayırdı. Bəzi muğamlar kiçik həcmli muğamlara çevrilirdi ki, bunlar ənənəvi professional musiqi irsimizi zənginləşdirirdi.
Hacı Hüsü, Məşədi İsi, Şəkili Ələsgər Abdullayev, Məcid Behbudov, Malıbəyli Həmid, Keçəçi oğlu Məhəmməd, Cabbar Qaryağdıoğlu, İslam Abdullayev, Seyid Şuşinski kimi xanəndələrimiz milli muğam mədəniyyətimizin dəyərli sərvətləridir. Onların sənətkarlığı sayəsində şifahi-professional musiqi incilərimiz müxtəlif xalqlar arasında da təbliğ edilirdi. Bu baxımdan Cabbar Qaryağdıoğlunun adını xüsusi çəkmək lazımdır.
Tarix boyu Azərbaycan incəsənətinə gözəl səsə malik xanəndələr, musiqi ifaçıları, bəstəkarlar, dirijorlar, teatr xadimləri, şair və yazıçılar bəxş etmiş Qarabağın musiqi mühiti zənginliklərlə doludur. Bu mədəni həyatda peşəkar ifaçılarla yanaşı, hətta həvəskar musiqiçilər də yaddaşlarda dolğun səsə malik xanəndə kimi qalmışlar. Bunlardan Məşədi Dadaş Məşədi oğlu Muradxanov, Ağdamlı Muxtar Məhəmməd Qaryağdıoğlu, Qarazərli Kəlbə Baba adlı xanəndələr Şuşanın İsa bulağının gözyaşı tək şəffaf suyu qədər təmiz səsləri ilə xalq arasında sevilirdilər.
Qarabağ muğam məktəbinin adı gələndə ayrı-ayrı sənətkarların ustalığı ilə əlaqədar onların ifaçılıq üslubunu yaşadan, muğam ənənələrini, sənətkarlıq sirlərini nəsillərə ötürən məktəblər nəzərdə tutulur. Bu zəngin mədəniyyət ocağından çıxmış sənətkarların ömür yolu və yaradıcılığı əsasən Şuşa şəhəri ilə bağlı olmuşdur.
Həmin dövrdə Şuşanı haqlı olaraq "Qafqazın konservatoriyası" adlandırırdılar. Çünki sənətkarlıq məktəbini Şuşada keçmiş xanəndə və sazəndələr təkcə Azərbaycanda deyil, bütün Qafqazda fəaliyyət göstərirdilər. XIX əsrin ikinci yarısını Azərbaycanın, xüsusilə də Qarabağın musiqi mədəniyyəti tarixində unudulmaz mərhələ adlandırırlar. Bu illərdə Azərbaycanın milli ziyalı elitasının səyi ilə Azərbaycan dili elmi və ədəbi dil kimi inkişaf etməyə başladı. Şuşada 1882-ci ildən etibarən teatr tamaşaları geniş şəkildə göstərilir, fasilələrdə isə Qarabağın tanınmış xanəndələri, eyni zamanda ifaçıları dinləyiciləri feyziyab edirdilər. Məşhur xanəndələrin, sazəndə dəstəsinin səhnə mədəniyyətinə keçərək formalaşması da məhz bu dövrə təsadüf edir. Mirzə Yusif Qarabağı, Mirzə Camal oğlu Rzaqulubəy, Əhməd Cavanşir, Həsənəli bəy Qarabağı və başqa alim və yazıçılarımızın əsərlərindən məlum olur ki, o dövrdə Qarabağın musiqi mədəniyyətinin inkişafında muğam sənətinin inkişafı öndə gedirdi. Şeir və musiqi məclislərinin keçirilməsi isə bu sənətin tərəqqisində mühüm əhəmiyyət kəsb edirdi.
Şuşa muğam məktəbi üçün musiqi məclisləri bir növ dərnək, sənət yarışı, müsabiqə rolunu oynamışdır. Burada təkcə musiqiçilər deyil, eyni zamanda şairlər, rəssamlar, ədiblər toplaşardı. Belə yığıncaqlar incəsənətin və ədəbiyyatın inkişafını zirvələrə qaldırmışdı. Məclislərin mühüm tərkib hissəsini musiqi təşkil edirdi. Qarabağın ziyalıları, xeyriyyəçiləri muğamların inkişafı tarixində zəruri olan musiqi məclislərini təşkil etməklə bu sənətin formalaşmasında misilsiz xidmət göstərmişlər. Onların öz evlərində keçirdikləri musiqi məclisləri muğamın təbliği və təşəkkülünü təmin etmişdir. Məclislərdə iştirak edən musiqiçilər eyni zamanda İrana səfərlər də edərək bacarıqlarını və ən əsası Azərbaycan muğamını nümayiş etdirmək kimi vətəndaşlıq borclarını yerinə yetirirdilər. Hətta tarixdən bizə məlumdur ki, Azərbaycan-İran mədəniyyətlərinin geniş yaradıcılıq ənənəsi olmuşdur. Məhz hər iki müsəlman ölkəsinin sənətkarlarının fəaliyyəti sayəsində muğam digər Şərq ölkələrinə nisbətən Azərbaycan və İranda daha çox inkişaf etmişdir.
Məclislərin üzvləri olan şairlər - Firdovsi, Nizami, Xəyyam, Hafiz, Füzuli və Vaqifi özlərinə ustad qəbul edirdilər. Qədim klassik irsi öyrənib onların şeirlərinə nəzirələr, iqtibaslar yazırdılar. Bəzən məclis üzvləri bir-birlərinə şeir yazıb göndərir, digərləri isə həmin şeiri müzakirəyə qoyurdular. Beləliklə, şeir yarışına bənzər müsabiqə keçirilir və qiymətləndirmə aparılırdı. Ümumiyyətlə, bədahətən söz söyləmək bacarığı Şərq aləmində fəaliyyət göstərən sənətkarlara məxsus xüsusiyyətdir. Bu hünər sayəsində bir çox əsərlər yaradılırdı. Məsələn, musiqi məclislərində Xan qızı Xurşudbanu Natəvanın təqdim etdiyi misralara əsaslanaraq şeir deyişmələri həmin dövrdə çox dəbdə idi. Onun "Qərənfil", "Bənövşə", "Olaydı" və s. rədifli qəzəllərinə yüzlərlə nəzirə yazılmışdı.
Musiqi məclislərində eyni zamanda dini ədəbiyyat, mərsiyə, minacat, sinəzən, nohə, çarparə, saqinamələr də yazılırdı. Şuşada musiqi məclisləri və poeziya gecələri ilk dəfə olaraq, Xurşudbanu Natəvan və şair Mirzə Rəhim Fəna tərəfindən yaradıldı. "Məclisi-üns" (yəni dostluq, ülfət məclisi deməkdir) musiqi məclisi ədəbiyyat və musiqinin vəhdət təşkil etdiyi bir ocaq olaraq məşhurlaşmışdı.
Xurşudbanu Natəvan (1832-1897) Cavanşir nəslinin nümayəndəsi, şairə, rəssam, həm də xalq arasında misilsiz xidmətləri ilə dövrünün tanınan görkəmli ziyalısı idi. O, musiqi mədəniyyətimizin, xüsusilə də muğam sənətinin irəliləməsində çox böyük səylər göstərmişdir. "Məclisi-üns" şeir-musiqi məclisində böyük nüfuza malik olan bir çox alimlər, şairlər, rəssamlar, ümumiyyətlə Azərbaycan incəsənətinin və mədəniyyətinin inkişafında məhsuldar fəaliyyət göstərən ziyalılar toplaşardılar. Bunlardan Qasım bəy Zakir, Asi, Baki, Vəfa, Fəna, Şahin, Katib, Məxfi, Salar, Şəhid, Aşiq, Hadi, Asəf Lənbərani kimi Qarabağ şairlərinin adlarını çəkə bilərik.
Az sonra Şuşada daha bir məclis yarandı. Bu, "Məclisi-fəramuşan" və
ya "Məclisi-xamuşan"
adı ilə tanınan şeir, musiqi ocağı idi. Həmin məclisin yaradıcısı
dövrünün görkəmli
alimi, rəssamı, nəqqaşı, xəttatı,
şairi və musiqişünası Mir Möhsün
Nəvvab Qarabaği idi. Muğam tarixinin araşdırıcısı
musiqişünas R. Zöhrabovun
tədqiqat işində
Qarabağ muğam məclisinə də diqqət yetirilmişdir.
Bu barədə alim fikrini belə ifadə edir: "M. M. Nəvvab da ilk təhsilini məhz Şuşada almış və bütün ömrünü orada yaşamışdır. O, Şuşada
təşkil olunmuş
"Məclisi-fəramuşan" və ya "Məclisi-xamuşan" şeir-musiqi
məclisinin başçısı
idi. Bu məclisdə məşhur xanəndələrdən
Hacı Hüsü, Məşədi İsi, tarın atası sayılan Mirzə Sadıq Əsəd oğlu, sonralar Məşədi Cəmil Əmirov, İslam Abdullayev, Cabbar Qaryağdıoğlu, Seyid
Şuşinski və
b. iştirak etmişlər.
Nəvvab 100-ə qədər Qarabağ şairlərindən
bəhs edən "Təzkireyi-Nəvvab" əsərinin
müəllifidir".
Fars, ərəb, türk
dillərini mükəmməl
bilən Nəvvab fəlsəfə, hikmət,
məntiq, həmçinin
nücum elminə dərindən yiyələnmişdi. Musiqini təcrübi
və nəzəri cəhətdən yaxşı
bildiyi üçün
elmi müşahidələr,
tədqiqat işləri
ilə məşğul
olurdu. Onun xanəndə Hacı
Hüsü ilə birgə yaratdığı
məclisdə musiqinin
estetik problemləri, ifaçılıq, muğam
sənəti kimi mövzularda müzakirələr
aparılırdı. Xalq arasında
"Məclisi-xamuşan" çox məşhur olmuşdu. Bura Qarabağ incəsənətini
inkişaf etdirməsi
üçün musiqiçilər,
şairlər toplaşaraq
ziyalıların dünyagörüşünün
formalaşmasına səy
göstərirdilər. M.M.Nəvvab məclisin üzvlərini dünya və mədəniyyət
hadisələri ilə
tanış etmək məqsədilə Bakıdan
"Əkinçi", Tiflisdən
"Ziya" və
"Kəşkül" qəzetlərini,
Hindistandan isə fars dilində nəşr olunan "Həbl ül-mətn"
məcmuəsini gətirdirdi.
"Məclisi-fəramuşan"
"Məclisi-üns" və
Şamaxıdakı "Beyt-üs
Səfa" məclisi
ilə də sıx əlaqə saxlayırdı.
Musiqi məclislərində
ədəbiyyata, rəssamlığa
və musiqi sənətinə dair maraqlı söhbətlər
aparılır, bəzən
bu söhbətlər
diskussiyalara çevrilirdi. Həmin məclislər
ziyafətlərdən və
toy şənliklərindən fərqlənirdi. Burada musiqi
sənətinin estetik
problemlərinə daha
çox diqqət yetirilirdi. Muğam dəstgahları təkmilləşir, müxtəlif
şöbə və
guşələrlə zənginləşdirilir,
yeni-yeni təsnif və rənglər yaradılırdı. Musiqi biliciləri
xanəndələrin düzgün
oxuma tərzinə və ustalığına
xüsusi diqqət yetirirdilər. Muğam-dəstgahlar musiqi məclislərinin bəzəyi sayılırdı.
Onların ifası bəzən
2-3 saat vaxt aparardı. Sanki dərs prosesinə çevrilərdi. Bir muğamı
bir neçə xanəndə oxuyar, sonra həmin ifalar müzakirə edilərdi. Hətta məclislərdə müsabiqələr də
təşkil olunardı.
Buna görə də hər bir xanəndə öz sənətini dərindən öyrənməyə
və təkmilləşdirməyə
çalışırdı. Bir sözlə, musiqi məclisləri muğam sənətinin inkişafı
üçün mühüm
mərhələ idi.
Eyni zamanda muğam ifaçıları üçün
əsl sənətkarlıq
məktəbi idi.
Məclislərdəki şeir deyişmələri
hərənin əruz
vəzni əsasında
bir misranı bədahətən deməsi
ilə başlayırdı,
sonra isə həmin misralara uyğun ardıcıllıq
qurulurdu. Şeir deyişmələri özü də böyük diqqət tələb edirdi. Təqdim olunan misralar həm şeirin ümumi məzmununa, həm də vəznə uyğun olmalı idi. Canlı yaradıcılıq prosesinin
şahidi olan xanəndə bu qanunauyğunluqları öz
yaradıcılığına da şamil edirdi.
Şairlər qeyri-ixtiyari olaraq
ətraflarına musiqiçiləri
də dəvət etmiş olurdular.
Musiqi məclislərinin
bəzəyi olan xanəndələr rəqabət
nəticəsində daha
böyük irəliləyişlər
əldə edir, daha geniş auditoriyaya meyil göstərirdilər. Yaxşı mənada
rəqabətin olması
ifaçıları öz
sənəti üzərində
çalışmağa, yəni
yaradıcılıq uğurları
qazanmağa sövq edirdi. Xanəndənin ustalığı yalnız onun ifaçılıq tərzi
və təfəkküründə
deyil, özünəməxsus
ifa üslubu, zəngulələri, uzun nəfəsi, improvizə bacarığında görünür.
Muğamın bütün qanunauyğunluqlarını
dərindən mənimsəyən,
özündən əvvəlki
sənətkarların yaradıcılığından
bəhrələnən ifaçılar
muğam bilicisi kimi ad qazanırdılar, fərdi ifa tərzi isə əvvəlkinin bir növ dialektik davamına çevrilirdi.
Azərbaycanın əksər guşələrində
böyük əks-səda
doğuran musiqi məclislərinin sorağı
hər yana
səs salır. Onların yaradılması ənənəsi
təbii ki, sırf Qarabağ mədəniyyətinə xas
deyil. Qarabağ sənətkarlarının yaradıcılıq potensialı
isə Azərbaycandakı
nüfuzunu sübut edərək, digər muğam məktəbləri
üçün də
örnək olur.
Beləliklə, XIX əsrin ikinci
yarısında Qarabağda
keçirilən musiqi
məclisləri bütünlükdə
Azərbaycanda ictimai şüurun, mədəni
inkişafın yüksəlməsinə
müsbət təsir
göstərmişdir. Bu məclislərin təşkili dövrün
ictimai-siyasi vəziyyətinin
formalaşmasında və
xüsusilə muğam
sənətinin tərəqqisində
mühüm hadisə
kimi qiymətlidir.
Mənsum
İBRAHİMOV,
xalq artisti, professor
Azərbaycan. - 2014.- 26 avqust.- S. 8.