Prezident İlham Əliyev tərəfindən
aparılan uğurlu siyasət 2014-cü ildə sosial təminat
sisteminin daha geniş əhali kateqoriyalarına yönəldilməsi
ilə müşayiət olunub
Müsahibimiz Azərbaycan
Respublikasının əmək və
əhalinin sosial müdafiəsi
naziri Səlim Müslümovdur
- Səlim müəllim, Azərbaycanda dinamik iqtisadi inkişaf prosesləri fonunda əhalinin rifah halının yüksəldilməsinə, insan inkişafına yönələn dövlət siyasətini necə xarakterizə edərdiniz?
- Azərbaycan gənc müstəqil respublika olmasına baxmayaraq, ötən 23 ildə ictimai-siyasi sabitliyin ilbəil möhkəmlənməsi zəminində dövlət müstəqilliyinin və ölkənin dünya birliyində mövqeyinin güclənməsinə xidmət edən mühüm tarixi nailiyyətlər qazanmış, ölkəmizin gələcək inkişaf perspektivləri üçün etibarlı əsas rolunu oynayan dolğun iqtisadi potensialın formalaşdırılması və onun dinamik artımı təmin edilmişdir.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin müəllifi olduğu müstəqil Azərbaycanın hərtərəfli inkişaf strategiyasının 2003-cü ildən etibarən Prezident cənab İlham Əliyev tərəfindən qlobal proseslərə və müasir çağırışlara adekvat şəkildə, praqmatik yanaşmalar əsasında daha da təkmilləşdirilməsi, respublikanın ümumi inkişafında milli resurslardan istifadə imkanlarının daha səmərəli və elmi əsaslar üzərində səfərbər edilməsi, siyasi və iqtisadi idarəetmə metodlarının müasirləşdirilməsi ölkəmizi dünyada maraqla qarşılanan və bir çox ölkələr üçün örnəyə çevrilən milli inkişaf modelinə sahib etmişdir. Əldə olunan möhtəşəm uğurlar cənab Prezidentin ilk növbədə ölkədə sosial ədalət prinsiplərinin yüksək səviyyədə təminatına yönələn siyasi kursunun, müasir yanaşmalara əsaslanan mükəmməl islahatlar konsepsiyasının Cənubi Qafqaz məkanında iqtisadi qüdrətinə görə öndə olan Azərbaycanın perspektiv strateji hədəflərinə nail olması və inkişaf etmiş güclü dövlətlər sırasında yer alması üçün də alternativsiz olduğunu təsdiq edir.
Son on ildə milli iqtisadiyyat 3,4 dəfə, əhalinin
gəlirləri 6,5 dəfə artmış, cari ilin
yanvar-oktyabr aylarında bu artımlar müvafiq olaraq 2,8 və
5,4 faiz təşkil etmişdir. Ümumi daxili məhsulun
adambaşına düşən həcmi bu dövrdə 8,4 dəfə
artaraq 7500 ABŞ dollarına yüksəlmiş və gələn
il bu məbləğin 8 min ABŞ dollarına, "Azərbaycan
2020: gələcəyə baxış" İnkişaf
Konsepsiyasına əsasən isə 2020-ci ilədək iki dəfə
artaraq 13000 ABŞ dollarına çatacağı gözlənilir.
Dünya Bankının adambaşına düşən
ümumi milli gəlir təsnifatına görə, Azərbaycan
artıq "yuxarı orta gəlirli" ölkələr
kateqoriyasına yüksəlib. Bu gün 53 milyard ABŞ
dollarından çox valyuta ehtiyatlarına malik Azərbaycanda
iqtisadiyyata yatırılan investisiyalar son on ildə 150 milyard
ABŞ dolları olmuş, bu ilin 9 ayında isə
investisiyaların məbləği 19 milyard ABŞ dollarına
çatmışdır və növbəti 4 ildə ölkə
iqtisadiyyatına daha 100 milyard ABŞ dollarından çox
investisiya yatırılacağı gözlənilir. Dünyanın mötəbər
"Fitch", "Moody's", "Standard & Poor's" kimi
reytinq agentlikləri ölkəmizin kredit reytinqini daim
artırırlar. Dünya İqtisadi Forumunun son hesabatına əsasən
isə, qlobal rəqabətqabiliyyətlik reytinqinə görə
144 ölkə arasında Azərbaycan 38-ci pilləyə
yüksəlmiş, bununla da ən yüksək rəqabətqabiliyyətli
iqtisadiyyata malik 40 ölkə sırasındadır.
Bu
müsbət proseslər uzunmüddətli inkişaf üçün
vacib amil olan iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi, yeni
neft strategiyası dividendlərinin qeyri-neft sektorunun və
regional inkişafın təmin olunmasına səfərbər
olunması ilə tamamlanır. Son on ildə bu sektorda 2,6 dəfə,
cari ilin 10 ayında isə 6,4 faiz artım olmuşdur və Azərbaycan
iqtisadiyyatında qeyri-neft bölməsinin payı 60 faizə
yaxınlaşmışdır. Bu müsbət tendensiya ixrac
prosesində də özünü göstərir və cari
ilin yanvar-oktyabr aylarında ixrac edilmiş qeyri-neft məhsulları
ötən ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə
0,7% artmışdır. Əsas hədəf, dövlət
başçısının bu günlərdə
"Rossiya-24" telekanalına müsahibəsində qeyd
etdiyi kimi, neft gəlirlərinin ümumi daxili məhsulda
payının təqribən 1/3-ə endirilməsi, bununla da
iqtisadiyyatda şaxələndirmə siyasətinin tam
reallaşmasıdır.
Onu da qeyd
edim ki, parlamentdə gələn ilin dövlət büdcəsi
ilə bağlı müzakirələrdə də səsləndiyi
kimi, 2015-ci ildə dövlət büdcəsinin qeyri-neft
sektoru üzrə gəlirlərinin 2003, 2004, 2005-ci illərin
cəmi büdcəsindən 1,4 dəfə, qeyri-neft sektorundan
isə 4 dəfə çox olacağı
proqnozlaşdırılır. Qeyri-neft sektorunun inkişafı
sosial rifahın yüksəlməsi, yoxsulluğun
azaldılması üçün vacib olan yeni iş yerlərinin
açılmasında, məşğulluq imkanlarının
artmasında da xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
Cari ilin 1
noyabr vəziyyətinə muzdla işləyən 1507,5 min nəfərin
93,3 faizi məhz bu sektorda çalışır. 2004-cü
ildən bəri ardıcıl dövlət dəstəyi nəticəsində
qeyri-neft sektorunun canlanması hesabına respublikada əksəriyyəti
daimi və regionlarda olmaqla yeni yaradılan iş yerlərinin
sayı 1 milyon 300 mini ötüb. Dünyada, hətta
inkişaf etmiş ölkələrdə işsizlik problemi kəskinləşməkdə
olduğu dövrdə Azərbaycanda işsizlik səviyyəsi
sürətlə azalaraq 5%-ə enib. Çoxsaylı iş
yerlərinin 80 faizinin regionları əhatə etməsi də
respublikanın bölgələri üzrə əmək
bazarları arasında qeyri-bərabər vəziyyətin və
məşğulluq üzrə təmərküzləşmə
meyillərinin aradan qaldırılmasına imkan verib. Məsələn,
Beynəlxalq Əmək Təşkilatının məlumat
bazasındakı (ILOSTAT) göstəricilərə əsasən,
hələ 2010-cu ildə ölkəmizdə şəhər
və kənd yerləri üzrə işsizlik səviyyələri
müvafiq olaraq 5,8 və 5,4 faiz olub. Müqayisə olunan digər
ölkələrdə, məsələn, Rusiyada bu, 17,6 və
3,7 faiz, Türkiyədə 14,2 və 7,3 faiz, Fransada 9,8 və
7,2 faiz, Bolqarıstanda 8,6 və 12,3 faiz, Latviyada 20,3 və 17
faiz təşkil edib. Regional inkişaf siyasəti sonrakı
illərdə ölkəmizdə bu sahədə vəziyyətin
daha da yaxşılaşacağını deməyə əsas
verir.
Azərbaycan
Prezidentinin qlobal iqtisadi böhranın doğurduğu ən
çətin sınaqlardan uğurla çıxan sosial-iqtisadi
inkişaf strategiyasının prioritet istiqamətlərindən
biri vətəndaş firavanlığı amilinin və sosial
dövlət prinsiplərinin ön planda saxlanılması,
sosial siyasət kursunun ilbəil güclənməsi, ölkədə
yoxsulluğun aradan qaldırılmasıdır. Cənab
İlham Əliyev hələ 2003-cü ilin oktyabrında
respublikamıza rəhbərliyə başlayarkən ölkədə
yoxsulluğun aradan qaldırılacağını əsas məqsədlərindən
biri kimi bəyan etmişdir və ötən dövrdə bu
sahədə əldə olunan nailiyyətlər hazırda
mötəbər beynəlxalq iqtisadi institutlar tərəfindən
yüksək dəyərləndirilir.
Azərbaycan
2000-ci ildə BMT-nin Minilliyin İnkişaf Məqsədlərinə
qoşulmuş 147 ölkədən biridir. Bu sənəddən
irəli gələn öhdəliklərdən biri də
2015-ci ilə qədər yoxsulluğun yarıyadək
azaldılmasıdır. Ötən müddətdə ölkəmizdə
iqtisadi inkişaf və yoxsulluğun azaldılması üzrə
gerçəkləşdirilən dövlət proqramları,
konkret sahələr, eləcə də regional inkişaf
proqramları yoxsulluğun səviyyəsinin 2003-cü ildəki
49 faizdən 5 faizə, yəni qlobal yoxsulluq səviyyəsindən
3 dəfə aşağı enməsi ilə nəticələnmişdir.
Hazırda
dünyada yoxsulluq səviyyəsi Dünya Bankının təklif
etdiyi metodologiya üzrə ölçülür və
gündəlik gəliri 2 dollardan aşağı olanlar yoxsul,
həmçinin 1 dollardan aşağı gəliri olanlar ifrat
yoxsul hesab edilirlər. Əgər 2003-cü ildə dünyada
gündəlik gəliri 2 dollardan aşağı olan 2,6
milyard əhalinin müəyyən hissəsi ölkəmizdə
idisə, bu gün dünyada gündəlik gəliri 2 dollardan
az olan 2,5 milyard nəfər arasında Azərbaycan əhalisi
artıq yoxdur. Çünki ölkəmizdə
adambaşına ehtiyac meyarının məbləği
(hazırda 100 manat) ayda 128 ABŞ dolları səviyyəsindədir
və bundan aşağı gəlirlərlə həmin səviyyə
arasında yaranan fərq yardım şəklində dövlət
hesabına ödənilir.
Sosial
rifah halının yüksəlməsi sahəsində əldə
etdiyi nailiyyətlərə görə Azərbaycan, BMT-nin son
hesabatına əsasən, insan inkişafı indeksinə
görə 187 ölkə sırasında 76-cı yerdə qərarlaşıb
və yüksək inkişaf səviyyəsinə malik ölkələr
qrupuna daxil olub. Bu uğurların əldə olunmasında əhalinin
gəlir imkanlarının artırılması
üçün çoxsaylı və keyfiyyətli iş
yerlərinin açılması, sahibkarlığın dəstəklənməsinə
və iqtisadiyyatın müasirləşdirilməsinə
yönələn fəal siyasətin aparılması, əməkhaqlarının,
pensiya və digər sosial ödənişlərin mütəmadi
artırılması əsas rol oynayır. Məsələn,
minimum əməkhaqqının məbləği son 10 ildə
11,6 dəfə, bir nəfərə düşən orta
aylıq əməkhaqqı 5,5 dəfə, əmək
pensiyalarının orta aylıq məbləği 9,4 dəfə,
2006-cı ildən müəyyən edilən ehtiyac
meyarının məbləği isə ötən dövrdə
3,3 dəfədən çox artmışdır.
Pensiyaların orta aylıq məbləği 2003-cü ildə
yoxsulluq həddindən 2 dəfə aşağı olduğu
halda, ötən dövrdə 9,4 dəfə artaraq 18,4 manatdan
173 manata çatmış və bu həddi 1,7 dəfə
üstələmişdir. Hazırda minimum pensiya məbləği
minimum əməkhaqqı məbləğinə nisbətdə
95,2 faiz təşkil edir ki, bu da MDB-də ən yüksək
göstəricidir. Bununla yanaşı, hazırda ehtiyac
meyarı məbləğinin (100 manat) yaşayış
minimumu məbləğinə (125 manat) nisbəti göstəricisi
də 80 faiz olmaqla, bir sıra inkişaf etmiş ölkələrin
müvafiq göstəriciləri ilə eyni səviyyədədir.
Ümumilikdə əhalinin gəlirləri 2003-cü ildəki
5,7 mlrd. manatdan 2014-cü ilin əvvəlinə 37,6 mlrd. manata
çatmışdır. Əhalinin gəlirlərinin
artımı müqabilində inflyasiya səviyyəsinin ilbəil
birrəqəmli saxlanılması bu gəlirlərin rifah
halının yüksəlməsinə təsirini
stimullaşdırır.
Davamlı
iqtisadi inkişaf şəraitində minimum əməkhaqqının
mütəmadi artımı onun yaxın illərdə orta əməkhaqqının
60 faizi səviyyəsinə çatacağını
proqnozlaşdırmağa imkan verir. Bu da qeyd olunan göstəricinin
"Dəyişdirilmiş Avropa Sosial Xartiyası"nda Avropa
üzrə müəyyən olunmuş normativ səviyyəsinə
çatması, minimum əməkhaqqı səviyyəsinin
yaşayış minimumunu üstələməsi, beləliklə,
Azərbaycanın bu göstərici üzrə artıq
yüksək inkişaf etmiş ölkələr
sırasına daxil olması, ölkədə mütləq
yoxsulluğun tam aradan qaldırılmaqla, sosial müdafiə tədbirlərinin
yalnız nisbi yoxsulluq səviyyəsində olanlara istiqamətlənməsi
demək olacaqdır.
Cari ilin
oktyabrında IV Beynəlxalq Humanitar Forumun
açılışında BMT-nin Baş katibi Pan Gi Munu təmsil
edən BMT İnkişaf Proqramının rəhbəri Helen
Klark öz çıxışında Azərbaycanın
yoxsulluğun azaldılmasında əldə edilmiş təcrübəsinin
başqa ölkələr üçün də örnək
ola biləcəyini qeyd etmiş, təbii ehtiyatın ölkə
sərvətinə və daha geniş insan inkişafına
çevrilməsi üçün
düşünülmüş və uzaqgörən dövlət
siyasəti tələb olunduğunu və Azərbaycanın bu
sahədə əhəmiyyətli qərarlar qəbul etdiyini
vurğulamışdır.
- Sosial
siyasətin mütəmadi olaraq güclənməsi daha
çox həssas əhali qruplarına yönələn
dövlət qayğısının artmasında da
özünü göstərməlidir. Bu baxımdan başa
vurmaqda olduğumuz 2014-cü ili necə qiymətləndirmək
olar?
- Möhtərəm
Prezident İlham Əliyev tərəfindən ölkədə
həyat səviyyəsinin yüksəldilməsi istiqamətində
aparılan uğurlu siyasət sosial cəhətdən həssas
əhali qruplarına dövlət qayğısının
mütəmadi şəkildə artırılması, sosial təminat
sisteminin daha geniş əhali kateqoriyalarına yönəldilməsi
ilə müşayiət olunub. Qeyd edim ki, son on ildə sosial
müdafiə və sosial təminat xərcləri 8 dəfə
artmışdır. Bu gün Azərbaycan kifayət qədər
geniş əhali kateqoriyalarını əhatə edən
sosial təminat sisteminə malik bir ölkə kimi seçilir
və həssas əhali qruplarına münasibətdə Azərbaycan
dövlətinin mövqeyi qlobal miqyasda ən humanist
yanaşmalara əsaslanması ilə diqqəti cəlb edir.
Cari ilin
ötən dövründə respublika əhalisinin 4,4 faizinə
və ya 421245 nəfərə aylıq və birdəfəlik
sosial müavinət təyin olunub ödənilmişdir. Sosial
müavinət alanların 333750 nəfəri və ya 79,2 faizi
aylıq, 87495 nəfəri və ya 20,8 faizi isə birdəfəlik
sosial müavinət alanlardır. Bundan əlavə, 50896 nəfərə
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin müxtəlif fərman
və sərəncamlarına əsasən Prezident təqaüdləri
təyin olunaraq ödənilir. Bununla bərabər, 2014-cü
ilin on bir ayı üzrə penitensiar müəssisələrdə
cəza çəkməkdən azad edilmiş, tibbi və
sosial yardıma ehtiyacı olan 3971 nəfərə birdəfəlik
pul müavinəti təyin edilib ödənilmişdir.
Son bir ildə
Azərbaycan Respublikası Prezidenti tərəfindən
yalnız sosial cəhətdən həssas qruplarla
bağlı 10-dan artıq fərman və sərəncam
imzalanıb ki, bu sənədlər sosial cəhətdən həssas
qrupların sosial müdafiəsinin gücləndirilməsinə
və sosial təminat sisteminin əhatə dairəsinin daha da
genişləndirilməsinə xidmət edib. Həmin sənədlərdən
sosial ödənişlər sahəsinə dair 4 fərman və
1 sərəncama əsasən, orta aylıq Prezident təqaüdü
müharibə əlilləri və onlara bərabər tutulan
şəxslər üçün 50%-ə yaxın,
Böyük Vətən müharibəsində iştirak
etmiş bəzi kateqoriyalardan olan şəxslər
üçün 81,8%, Qarabağ müharibəsi
veteranlarına aylıq sosial müavinətin məbləği
21,6% artırılıb.
Həmçinin
bu fərman və sərəncamlar ölkədə bir
sıra yeni təminat növlərinin formalaşmasına da səbəb
olmuşdur. Belə ki, 23 dekabr 2013-cü il tarixli sərəncamla
İkinci Dünya müharibəsində Leninqrad şəhərinin
mühasirəsi zamanı şəhərin müəssisələrində
işləmiş, müvafiq medal və döş
nişanı ilə təltif edilmiş şəxslərə
Prezident təqaüdlərinin ödənilməsinə
başlanılıb. 27 dekabr 2013-cü il tarixli 72 nömrəli
fərmanla ölkədə ilk dəfə olaraq bu ilin əvvəlindən
beşdən çox uşağı olan qadınların
uşaqlarının hər birinə görə ayda 30 manat
müavinət, 2014-cü il 17 mart tarixli 128 nömrəli fərmanla
I qrup əlilliyə görə sosial müavinət alan şəxslərə
ayda 67 manat sosial müavinətdən əlavə olaraq 60 manat
məbləğində Prezident təqaüdü təyin
olunaraq ödənilir. Eyni zamanda, Azərbaycan Prezidentinin 18
mart 2014-cü il tarixli sərəncamı ilə müharibə
əlilləri və şəhid ailələrinin ödənişli
ali və orta ixtisas təhsil müəssisələrində təhsil
alan övladlarının təhsil haqlarının 2014/2015-ci
tədris ilindən etibarən dövlət büdcəsi
hesabına ödənilməsinə
başlanmışdır. 11 avqust 2014-cü il tarixli fərmana
əsasən isə, gələn ilin əvvəlindən
Əfqanıstanda sovet qoşunlarının tərkibində
beynəlmiləl borcunu yerinə yetirərkən həlak olan,
itkin düşmüş və məhkəmə qaydasında
ölmüş elan edilən hərbi qulluqçuların ailələrinə
ayda 200 manat məbləğində Prezident təqaüdləri
təyin olunacaqdır.
2014-ci
ilin on bir ayı ərzində aylıq və birdəfəlik
sosial müavinət, təqaüd və kompensasiyaların
ödənilməsi üçün 268 milyon manat vəsait xərclənmişdir.
Bu da ötən ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə
48,3 milyon manat və ya 22 faiz çoxdur.
Son on ildə
sosial müavinətlərin orta aylıq məbləği 2,6
dəfə, o cümlədən əlilliyə görə
sosial müavinətlərin orta aylıq məbləği 8,1
dəfə, sağlamlıq imkanları məhdud uşaqlara
ödənilən sosial müavinətin aylıq məbləği
7,4 dəfə, Azərbaycan Prezidentinin fərdi təqaüdlərinin
məbləği 5 dəfə, 2007-ci ildən şəhid ailələrinə
verilən Prezident təqaüdlərinin məbləği
ötən müddətdə 2 dəfə
artırılıb. Müharibə əlillərinə 2008-ci
ildən ödənilən Prezident təqaüdlərinin məbləğinin
artımı ötən dövrdə I qrup əlillər
üçün 66,6 faiz, II qrup əlillər
üçün 85,7 faiz, III qrup əlillər
üçün 100 faiz təşkil edib.
Ölkədə
həyat səviyyəsinin mütəmadi
yaxşılaşması və bu yardımların təyinatında
ünvanlığın və şəffaflığın təminatı
sahəsində son vaxtlarda görülən işlər
ünvanlı yardım təyin olunan ailələrin
sayının azalmasına səbəb olmuşdur. Cari ilin
noyabr ayında respublika üzrə 96265 ailə (420663 nəfər
ailə üzvü) ünvanlı dövlət sosial
yardımı almışdır ki, bu da 2013-cü ilin
müvafiq dövrü ilə müqayisədə 47638 ailə
(209632 nəfər və ya 33,3 %) azdır.
Yardım
alan ailələrin sayının azalması digər tərəfdən
aztəminatlı ailələrə ödənilən
yardımların məbləğinin artması ilə
müşahidə olunur. Belə ki, ünvanlı dövlət
sosial yardımının bir ailəyə düşən orta
aylıq məbləği 2013-cü ilin müvafiq
dövrü ilə müqayisədə 10.40 manat (7,5%) artaraq
148.97 manata, bir ailə üzvünə düşən orta
aylıq məbləği isə 2.45 manat (7,7%) artaraq 34.09
manata çatmışdır. 2014-cü ilin 11 ayı ərzində
ünvanlı dövlət sosial yardımı işlərinin
maliyyələşməsinə ümumilikdə 184.3 milyon
manat vəsait xərclənmişdir ki, bu da 2013-cü ilin
müvafiq dövrü ilə müqayisədə 2.5 milyon
manat (1,4%) artım deməkdir.
Bu ilin
ötən dövründə ayrı-ayrı ildönümlərlə
əlaqədar, həmçinin sosial-məişət problemlərinin
həllinə kömək məqsədilə ümumilikdə
13173 nəfər əlilliyi olan şəxs və
sağlamlıq imkanları məhdud 18 yaşadək uşaq
birdəfəlik maddi yardımlarla təmin olunub.
Ümumilikdə
bu təminat növləri və sosial xidmətlərlə, həmçinin
pensiya ilə təmin edilənlər də nəzərə
alınmaqla sosial təminat sistemi respublika əhalisinin 23 faizdən
çoxunu əhatə edir. Bütün bunlar ölkəmizdə
əhaliyə Prezident qayğısının əməli ifadəsi
olmaqla, sosial təminat sisteminin getdikcə güclənməsinin
və daha geniş əhali kateqoriyalarını əhatə
etməsinin təzahürüdür.
- Son bir
ildə Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi
Nazirliyinin fəaliyyəti bir sıra mühüm islahatlarla
müşahidə olunub. Bu islahatların prioritet istiqamətlərini
necə ümumiləşdirərdiniz?
- Bu
gün ölkə rəhbərliyinin sosial-iqtisadi inkişaf
strategiyasının ən mühüm uğurları eyni
zamanda əhalinin sosial müdafiəsinin mütəmadi olaraq
güclənməsində, sosial cəhətdən həssas əhali
qruplarına qayğının davamlı olaraq
artırılmasında öz əməli təsdiqini
tapır. Bir dövlət orqanı olaraq Əmək və
Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin qarşısında
duran əsas vəzifə də Prezident
qayğısının aztəminatlı insanlara daha şəffaf
və ünvanlı şəkildə
çatdırılması sistemini layiqli səviyyədə,
ölkəmizdə gedən sürətli tərəqqi
prosesinə, müasir dövlət quruculuğuna uyğun səviyyədə
təşkil etməkdir. İqtisadi idarəetmə və xidmətin
yeni texnologiyalar əsasında müasirləşdiyi bir zamanda
əmək və sosial müdafiə sistemində neqativ hallara
şərait yaradan iş üsullarının qalması
mümkün deyil və nazirliyin fəaliyyətində yeni
yanaşmaların tətbiqi artıq günün tələbi
kimi ortaya çıxır. Bununla bağlı cənab
Prezidentin verdiyi tapşırıqlar, imzaladığı fərman
və sərəncamlar bizim islahatların prioritetlərini
müəyyən edir. Bu prioritetlər əmək, məşğulluq
və əhalinin sosial müdafiəsi sahəsində beynəlxalq
normalara və milli reallıqlara əsaslanaraq qanunvericilik
bazasının və praktik iş mexanizmlərinin təkmilləşdirilməsi,
bu sahələrdə müəyyənləşdirilmiş
strategiya və qəbul olunmuş dövlət proqramlarının
icrasının səmərəliliyinin artırılması,
nazirliyin institusional və idarəetmə potensialının
müasir çağırışlara adekvat olaraq yüksəldilməsidir.
Konkret fəaliyyət istiqamətləri əmək münasibətləri
sahəsində elektron qeydiyyat mexanizminin qurulmasına, əlillik
və sosial yardımların təyinatı
prosedurlarının avtomatlaşdırılmasına, beləliklə,
bu sahələrdə şəffaflığın təmin
olunmasına, əhalinin həssas kateqoriyalarının sosial
müdafiə sistemindən şəffaf müstəvidə və
daha rahat yararlanmaq imkanlarına malik olmasına yönəlmişdir.
Ölkəmizdə
məşğulluq imkanlarının getdikcə genişlənməsi,
digər tərəfdən əmək bazarında formal əmək
müqavilələrinin bağlanması hallarına tez-tez yol
verilməsi və belə halların nəticədə həm
işçi hüquqlarının təminatında, həm də
vergi və sosial sığorta haqlarının ödənişində
ciddi problemlərə yol açması bu sahəyə
dövlət nəzarətinin yeni informasiya
texnologiyalarının tətbiqi yolu ilə daha səmərəli
təşkili məsələsini
aktuallaşdırmışdı. Həmçinin əmək
bazarı ilə bağlı real və etibarlı məlumatları
əks etdirən informasiya bazasının olmaması bu sahə
ilə bağlı düzgün və obyektiv təhlillərin
aparılmasını xeyli çətinləşdirirdi. Azərbaycan
Prezidenti cənab İlham Əliyevin 2014-cü il 3 fevral tarixli
fərmanı bu aktual məsələnin həlli
üçün mühüm islahatın aparılmasına əsas
yaratdı. Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi
Nazirliyi tərəfindən qısa müddətdə mükəmməl
proqram təminatına malik əmək müqaviləsi
bildirişi üzrə elektron informasiya sisteminin hazırlanaraq
"Elektron hökumət" portalı üzərindən
istifadəyə verilməsi Azərbaycanda əmək
münasibətlərinin rəsmiləşdirilməsində
keyfiyyətcə yeni bir mərhələ açdı.
Bununla da əmək
hüquqlarının təminatına dövlət nəzarətinin
səmərəli təşkili, əmək müqavilələrinin
bağlanmasında formal yanaşmalardan irəli gələn,
işçinin hazırkı əmək və gələcək
sosial təminat hüquqlarını sual altında qoyan,
qeyri-leqal məşğulluq hallarının aradan
qalxmasına şərait yarandı. Sistemdən istifadə ilə
bağlı işəgötürənlər arasında
aparılan geniş məlumatlandırma tədbirlərinin, eləcə
də bu prosesdə işəgötürənlərin məsuliyyətlə
və işgüzarlıqla iştirak etməsinin müsbət
nəticəsi olaraq, bağlanmış əmək müqavilələrinin
90 faizdən çoxu artıq sistemdə yerləşdirilib.
Lakin etiraf edək ki, əmək müqavilələrini
elektron qeydiyyatdan keçirməkdən yayınanlar da
mövcuddur və dövlət nəzarəti zamanı
aşkar olunan belə hallara qarşı ciddi inzibati tədbirlər
həyata keçirilir.
Qeyd olunan
islahat tədbiri Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi
Nazirliyinin "Elektron hökumət" portalı üzərindən
əhaliyə göstərilən elektron xidmətləri
sırasına daha 3 yeni e-xidmət növünün
("Əmək müqaviləsi bildirişlərinin qeydiyyata
alınması və bu barədə işəgötürənə
məlumatın verilməsi", "Əmək müqaviləsi
bildirişləri barədə məlumatların
işçilər tərəfindən əldə edilməsi"
və "İş yerinə dair arayış") əlavə
olunmasına imkan vermişdir. Bununla da e-xidmətlər
hazırda ən yüksək istifadəçi sayı ilə
seçilir.
Əmək
potensialının keyfiyyətcə yüksəldilməsi
üçün Dünya Bankının "Sosial Müdafiənin
İnkişafı Layihəsi" çərçivəsində
beynəlxalq ekspertlərin və yerli mütəxəssislərin
iştirakı ilə iqtisadiyyatın müxtəlif sahələri
üzrə hazırlanmış 200 peşə standartı
cari ilin əvvəllərində işəgötürənlərin
istifadəsinə verilib. Bu il daha 70-ə yaxın yeni peşə
standartının layihələri hazırlanıb. Kadr
hazırlığının daim inkişaf edən əmək
bazarının tələblərinə uyğun təşkilinə
xidmət edən peşə standartlarının
hazırlnması işləri davam edir və
qarşıdakı dövrdə daha 5 minə qədər
peşə standartının hazırlanması nəzərdə
tutulur.
Aparılan
islahat tədbirlərindən biri də əlillik təyinatı
prosesinin tam avtomatlaşdırılmasıdır. Bu məqsədlə
yaradılan Tibbi-Sosial Ekspertiza və Əlillərin
Reabilitasiyası İnformasiya Sistemi əlillik müayinələrinin
aparılması üçün müvafiq qurumlar arasında
elektron məlumat mübadiləsinə şərait
yaradır. Artıq əlillik vəziyyətlərinin müəyyən
olunması üçün bütün məlumatların səhiyyə
müəssisələrindən tibbi-sosial ekspert
komissiyalarına (TSEK) və sonrakı mərhələdə əlillik
müayinəsinin nəticəsi barədə məlumatın
aidiyyəti qurumlara ötürülməsi elektron şəkildə
həyata keçiriləcək. Sistem vasitəsilə
yaradılmış elektron məlumat bazasına isə əlillik
qrupları almaq üçün müraciət edən vətəndaşların
xəstəlik vəziyyətləri, müayinələrinin nəticələri,
hər bir ilkin və təkrar əlillik təyinatı barədə
məlumatlar daxil edilir. Artıq bu bazaya 137 minə yaxın
şəxslə bağlı əlillik müayinəsinin nəticələrinə
dair məlumat daxil edilmişdir və ilin sonuna kimi bu prosesin
yekunlaşdırılması nəzərdə tutulur.
İnformasiya
bazası aidiyyəti təşkilatların informasiya
ehtiyatlarına inteqrasiya olunub və onlar vətəndaşlara
əlilliyə görə pensiya və ya müavinət təyin
olunması üçün müvafiq informasiyaları həmin
bazadan götürəcəklər. Bu sistem əlillik təyinatları
zamanı şəffaflığın təmin olunmasına,
neqativ hallara şərait yaradan məmur-vətəndaş
münasibətlərinin minimuma endirilməsinə yönəlib.
İslahatların
digər istiqaməti ünvanlı sosial yardımların təyinatı
ilə bağlıdır. Bildiyiniz kimi, ötən ilin
sonlarından etibarən ünvanlı sosial yardım təyinatında
şəffaflığın təmin olunması
üçün bu yardımları alanların
siyahıları həm nazirliyin saytında, həm də əhalinin
sosial müdafiəsi mərkəzlərinin inzibati
binalarındakı müvafiq lövhələrdə cəmiyyətə
açıqlanır. Bu siyahılarda adları olan, lakin əslində
ünvanlı yardım almaq hüququ olmayan ailələr barədə
nazirliyə daxil olan hər bir müraciət ciddi
araşdırılır və ünvanlılıq prinsipinə
əməl olunmadan yardım təyinatı həyata
keçirən əməkdaşlarla bağlı dərhal
inzibati tədbirlər görülür.
Eyni
zamanda, ünvanlı sosial yardım sisteminin tam
avtomatlaşdırılması işləri artıq
yekunlaşmaqdadır. Qabaqcıl dünya təcrübəsindən
yararlanmaqla bu sahədə Azərbaycana məxsus yeni bir sistem
yaradılıb və bu elektron sistem ünvanlı sosial
yardım üçün müraciətlərin elektron qəbulunu
və yardımların təyinatının avtomatik şəraitdə
həyata keçirilməsini nəzərdə tutur. Digər
tərəfdən, aztəminatlı ailələrin səmərəli
əmək fəaliyyəti ilə məşğul olmaqla
reabilitasiya edilməsi imkanlarının yaradılması, həmçinin
ailələrin sosial yardımlara ehtiyacının müəyyən
edilməsi qaydalarının təkmilləşdirilməsi nəzərdə
tutulur. Bununla əlaqədar "Ünvanlı dövlət
sosial yardımı haqqında" qanuna əlavə və dəyişikliklər
edilməsi barədə qanun layihəsi hazırlanaraq hökumətə
təqdim olunub.
- Bu il
müharibə əlillərinin avtomobillə təminatı
işi xeyli sürətləndi. Bununla yanaşı, əlil və
şəhid ailələrinin mənzillə təminatı ilə
bağlı da cənab Prezidentin sərəncamı oldu. Bu
kateqoriyadan olan şəxslərin mənzillə təminatında
hansı addımlar atılmaqdadır?
- Cənab
Prezidentin müharibə əlillərinə və onlara bərabər
tutulanlara diqqət və qayğısının daha bir təzahürü
olaraq imzaladığı 23 dekabr 2013-cü il tarixli və 30
aprel 2014-cü il tarixli sərəncamlarla 2014-cü ilin əvvəlinədək
növbədə olan 1453 nəfərin hamısı bir nəfər
kimi avtomobillə təmin olundu. Ümumən indiyədək
dövlət hesabına minik avtomobili ilə təmin edilən
əlilliyi olan şəxslərin sayı 5259 nəfərdir
ki, onlardan 3138-i, yəni təqribən 60 faizi məhz
Qarabağ müharibəsi əlilləridir. Əlilliyi olan
şəxslərin minik avtomobili ilə təminatı
nazirliyin rəsmi internet saytının (www.mlspp.gov.az) ictimaiyyətə
açıqlanan növbəlilik siyahıları əsasında,
tam şəffaflıq və ictimai nəzarət şəraitində
yerinə yetirilib. Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, saytda
dövlət hesabına minik avtomobilləri ilə təmin
olunmaq üçün tələb edilən sənədlərin
siyahısı, həmçinin dövlət hesabına minik
avtomobili ilə təmin olunmaq üçün hansı
hallarda tibbi göstərişin verildiyi barədə məlumat
da yerləşdirilib.
Bu ilin
ötən dövründə Əmək və Əhalinin
Sosial Müdafiəsi Nazirliyi tərəfindən 172 nəfər
müharibə əlili və şəhid ailəsinə mənzil
verilib. Dövlət başçısının 2014-cü il
20 iyun tarixli sərəncamına əsasən, bu sahədə
yaxın bir neçə ildə ciddi irəliləyişlərə
nail olunacaq. Belə ki, sərəncamla 2014-cü il yanvar
ayının 1-dək mənzil növbəsinə
dayanmış 5731 nəfər əlil və şəhid ailəsi
də 2014-2018-ci illərdə mərhələlərlə mənzil
və ya fərdi evlə təmin ediləcək. Hazırda bu
təbəqələrdən olanlar üçün Tərtər,
İmişli, Beyləqan rayonlarının hər birində 6
mərtəbəli 54 mənzilli, Şamaxı rayonunda 4 mərtəbəli
36 mənzilli, Bakı şəhərinin Nizami rayonunda 12 mərtəbəli
96 mənzilli yaşayış binaları inşa olunur. Eyni
zamanda, əlil və şəhid ailələri
üçün artıq bölgələrdə fərdi evlər
tikilir, ilkin mərhələdə ümumilikdə 52 rayonda
353 ədəd fərdi ev inşa edilərək əlil və
şəhid ailələrinə təqdim olunacaq. Bakı,
Xırdalan, Sumqayıt, Mingəçevir, Gəncə şəhərlərində
isə hazır mənzillərin bu kateqoriyadan olan şəxslərə
alınıb verilməsi nəzərdə tutulur. Hər bir Azərbaycan
ailəsində orta hesabla 5 nəfər ailə
üzvünün olduğunu nəzərə alsaq, cənab
Prezidentin qeyd olunan sərəncamı 5731 nəfər əlil
və şəhid ailəsi üzrə 30 min nəfərə
qədər insanın həyatına rahatlıq gətirəcək.
- Ölkədə
işsizliyin kəskin şəkildə azaldılması
fonunda gənclərin məşğulluğu aktual olaraq
qalırmı? Bu sahədə hansı aktiv tədbirlər həyata
keçirilir? Cari ildə ölkəmizdə ilk dəfə
iş axtaran ali təhsilli gənclərin subsidiyalı əsaslarla
işlə təminatı sahəsində layihə icra olundu.
Belə layihələrin davam etdirilməsi nəzərdə
tutulurmu?
- İlk
növbədə bildirim ki, Azərbaycanda işsizlik səviyyəsi
5 faiz olduğu halda, MDB məkanında, hətta bir çox
Avropa Birliyi ölkələrində bu göstərici xeyli
yüksəkdir. Hələ 2010-cu ildə Beynəlxalq Əmək
Təşkilatının (BƏT) məlumat bazasında əksini
tapan təhlillərin nəticələrinə əsasən,
həmin dövrdə işsizlik səviyyəsi Azərbaycanda
5,6 faiz idisə, deyək ki, Fransada 9,7, Latviyada 19,5,
Bolqarıstanda 10,3 faiz olmuşdu. Əgər sonrakı illərdə
iqtisadi böhranın nəticələrinin MDB və Avropa
Birliyi ölkələrində işsizlik səviyyəsinin
ciddi şəkildə yüksəlməsinə səbəb
olduğunu, Azərbaycanda isə sosial-iqtisadi inkişaf tempinin
davam etməsi şəraitində məşğulluğun
artmaqda davam etdiyini nəzərə alsaq, bu fərqin daha da
çoxaldığı aydın olar.
İşsizliyin
azaldılması istiqamətində ƏƏSMN yanında
Dövlət Məşğulluq Xidməti orqanları tərəfindən
də müvafiq işlər görülür. Bu ilin ötən
dövründə bu orqanlara iş üçün müraciət
edənlərin təxminən 62 faizi, yəni 27727 nəfər
münasib işlə təmin edilmişdir ki, bu da ötən
ilin müvafiq dövrünə nisbətən 1,7 faiz
çoxdur. Həmçinin 3573 nəfər müasir əmək
bazarının tələblərinə uyğun peşələr
üzrə peşə hazırlığına cəlb
olunmuşdur. Haqqı ödənilən ictimai işlərə
cəlb edilənlərin sayı 1587 nəfər, əmək
birjaları tərəfindən müvəqqəti xarakterli
işlərlə təmin edilənlərin sayı isə 3939
nəfər təşkil etmişdir. Bu aktiv məşğulluq
tədbirlərinin əhatə etdiyi vətəndaşların,
demək olar ki, böyük bir qismi məhz gənclərdən
ibarətdir. İl ərzində gənclərin əmək
bazarına inteqrasiyası məqsədilə ölkənin 10
ali təhsil müəssisəsində "Karyerada ilk
addım" devizi altında aktiv məşğulluq tədbirləri
keçirilib. 185 nəfərin işlə təmin olunduğu
bu tədbirlərin əsas əhəmiyyəti ondadır ki,
burada sabah əmək bazarına daxil olacaq ixtisaslı
işçi qüvvəsi indidən əmək bazarı,
onun yiyələndiyi ixtisasa, iş keyfiyyətlərinə əmək
bazarında mövcud olan tələbat barədə məlumat
əldə edir, işəgötürənlərlə
ünsiyyət imkanı qazanır.
Gənclərin
məşğulluğuna yeni dəstək növü kimi
BƏT-lə birgə icra olunan pilot layihə çərçivəsində
bu ilin ortalarında ilk dəfə iş axtaran 15 nəfər
gəncin subsidiyalı əsaslarla məşğulluğu təmin
olunub. Bu istiqamətdə işlər qarşıdakı
dövrdə daha da genişləndiriləcək. Digər tərəfdən,
orta ümumtəhsil məktəblərinin yuxarı siniflərində
təhsil alan 100 minə yaxın gəncə gələcək
peşə-ixtisas seçimində kömək edilməsi
üçün onlara peşəyönümü məsləhətləri
verilmişdir. ƏƏSMN və Dünya Bankının birgə
icra etdiyi "Sosial Müdafiənin İnkişafı Layihəsi"nin
alt-layihələrindən biri kimi "Virtual müəssisələrin
(təcrübə firmalarının) yaradılması və fəaliyyətə
başlaması" layihəsi üzrə bir sıra ali təhsil
müəssisələrində virtual təcrübə müəssisələri
yaradılıb. Burada məqsəd interaktiv tədrisin
yaxşılaşdırılması, tələbə və
məzunların öz ixtisasları ilə bağlı əmək
bazarında, xüsusən sahibkarlıq sahəsində
işgüzar bacarıqlar qazanması və onları
inkişaf etdirməsinin, bununla da bu şəxslərin gələcəkdə
əmək bazarına daxil olmasının xeyli
asanlaşdırılmasıdır.
Ümumiyyətlə,
bu gün Azərbaycanda ümumi iqtisadi inkişaf prosesi,
çoxsaylı yeni iş yerlərinin açılması, eləcə
də gənclərlə bağlı aparılan davamlı və
fəal dövlət siyasəti bu təbəqədən olan
insanların səmərəli məşğulluğunda ciddi
irəliləyişlər yaradıb. Hazırda Azərbaycan gənclər
arasında ən aşağı işsizlik həddi olan
ölkələrdən biridir. Belə ki, ölkəmizdə
ümumi işsizlik səviyyəsi 5 faiz olduğu halda, 15-29
yaşlı gənclər arasında işsizlik səviyyəsi
9,9 faiz, 15-24 yaş arasında olanlar üzrə isə 13,5
faiz olmaqla dünyanın digər ölkələrindəki
göstəricilərdən aşağıdır.
Təsadüfi
deyil ki, Azərbaycan dünya miqyasında gənclərin məşğulluğu
üzrə BMT-nin elan etdiyi on lider ölkə sırasına,
habelə cari ildə Beynəlxalq Əmək Təşkilatının
rəsmi saytında gənclərin səmərəli məşğulluğunun
təmin olunması sahəsində dolğun hüquqi
bazası, praktik iş təcrübəsi olan 41 ölkə
sırasına daxil edilib.
- Səlim
müəllim, nazirliyin digər fəaliyyət sahələri
ilə bağlı hansı yeni layihələr var? Qarşıdakı
dövrdə nə kimi yeniliklər gözlənilir?
- Ölkəmizdə
sosial-iqtisadi tərəqqi prosesləri demoqrafiya və əhali
sakinliyinin inkişafına da öz müsbət təsirini
göstərir. Son 20 ildə Azərbaycan əhalisinin sayı
26% artaraq 9,6 milyon nəfərə çatıb. Hazırda ölkə
əhalisinin illik artım tempi 1,3% təşkil edir. Körpə
və uşaq ölümü halları müvafiq olaraq 2,3 dəfə
və 3,5 dəfə azalıb, doğulanda gözlənilən
ömür uzunluğu isə 4,6 il artaraq 74,2 yaşa
çatıb. Bu müsbət demoqrafik tendensiya nəzərə
alınmaqla nazirlik tərəfindən 2014-2025-ci illəri əhatə
edən növbəti "Azərbaycan Respublikasının
demoqrafiya və əhali sakinliyinin inkişafı sahəsində
Dövlət Proqramı"nın layihəsi hazırlanıb
və yaxın vaxtlarda hökumətə təqdim ediləcək.
Bu proqram ölkədə demoqrafiya və əhali sakinliyinin
inkişafını 2025-ci ilədək dövr
üçün stimullaşdıracaq.
Eyni zamanda "Ahıl vətəndaşların sosial müdafiəsinin gücləndirilməsinə dair Dövlət Proqramı"nın layihəsi hazırlanır. Layihənin hazırlanmasında ahılların layiqli həyat sürmələri ilə bağlı mütərəqqi beynəlxalq yanaşmalar əsas götürülür. "Azərbaycan Respublikasında əməyin təhlükəsizliyi və sağlamlaşdırılması üzrə Milli Strategiya" layihəsi də bu ilin oktyabrında artıq hökumətə təqdim edilib. Layihədə Əməyin Mühafizəsi üzrə Milli İnformasiya Mərkəzinin, Dövlət Əməyin Mühafizəsi Fondunun, əməyin mühafizəsi vasitələrini istehsal edən müəssisələrin yaradılması, əməyin mühafizəsi üzrə mütəxəssislərin hazırlanması üçün təhsil müəssisələrinə dövlət sifarişlərinin verilməsi və s. kimi mühüm yeniliklər nəzərdə tutulur. Strategiya qəbul edildikdən sonra onun icrası üçün dövlət proqramı hazırlanacaq. Sosial tərəfdaşların qarşılıqlı fəaliyyətinin sistemli şəkildə qurulması üçün yaradılacaq Sosial və İqtisadi Məsələlər üzrə Üçtərəfli Komissiyanın Əsasnaməsinin layihəsi isə daha təkmil variantda hökumətə təqdim olunub. "İstehsalatda baş verən bədbəxt hadisələrin təhqiqi və uçota alınması Qaydaları"nın təkmilləşdirilməsi üçün də müvafiq işlər aparılır. Digər tərəfdən, "Dəyişdirilmiş Avropa Sosial Xartiyası"nın qadın və kişilərə bərabər imkanlar prinsipinə uyğun olaraq, qadınların işləməsi qadağan edilən iş yerlərinin siyahısının ləğv olunması, yalnız hamilə və yaş yarımadək uşağı olan qadınların işləməsi qadağan edilən iş yerlərinin müəyyən olunması üçün əmək qanunvericiliyində dəyişiklik edilməsi gözlənilir.
Nazirliyin sifarişi ilə icra olunan layihələr çərçivəsində müxtəlif bölgələr üzrə 1500 nəfərdən çox uşaq sosial xidmətlərlə əhatə olunub. Bu xidmətlərin monitorinqi və qiymətləndirilməsi mexanizminin təkmilləşdirilməsi üçün qabaqcıl dünya təcrübəsi əsasında, beynəlxalq ekspertlərlə birgə sosial xidmətlərə dair minimum standartların hazırlanmasına başlanılıb. Qarşıdakı dövrdə yeni layihələrdən biri kimi Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi və Avropa İttifaqı ilə "Sosial xidmət sahəsinin inkişafı" üzrə Tvinninq layihəsinin reallaşdırılması da nəzərdə tutulur. Layihə üzrə keçirilən müsabiqə zamanı Avstriya təcrübəsinin daha mütərəqqi olması səbəbindən bu ölkə ilə sosial xidmətlər sahəsində əməkdaşlıq edilməsi qərara alınmışdır.
Son olaraq bildirim ki, yola salmağa hazırlaşdığımız 2014-cü il də möhtərəm Prezident İlham Əliyevin uğurlu sosial-iqtisadi inkişaf strategiyasının Azərbaycana bəxş etdiyi yeni mühüm nailiyyətlərlə zəngin bir il kimi tarixə yazılacaq. Biz növbəti 2015-ci ilə vətənimizin, dövlətimizin əldə etdiyi bu möhtəşəm uğurlarla gedirik və bu, gələcəyə daim nikbin duyğularla, inamla baxmağa əsas verir.
yap.org.az
Azərbaycan.-2014.- 24 dekabr.- S.5.