Korrupsiyaya qarşı mübarizə bu
günün və sabahın prioritet məsələsidir
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin müdrik və uzaqgörən inkişaf strategiyası nəticəsində son 10 ildə dayanıqlı və davamlı iqtisadi inkişafa nail olan, dünyadakı nüfuzu durmadan artan, regionun siyasi, iqtisadi və mədəni mərkəzinə çevrilən ölkəmiz bu gün müəyyən edilmiş hədəflərə doğru inamla irəliləyir, ötən hər il bütün sahələrdə əldə olunan böyük uğurlarla tarixə düşür.
Prezident İlham Əliyevin dəfələrlə vurğuladığı kimi, ölkə iqtisadiyyatının dinamik inkişafında və uğurların qazanılmasında regionların sosial-iqtisadi inkişafının sürətləndirilməsi ilə bağlı dövlət proqramları mühüm rol oynamışdır. Məhz ötən illərdə aparılan məqsədyönlü və kompleks dövlət siyasəti nəticəsində ümumi daxili məhsul 3,4 dəfə, qeyri-neft sektoru 2,6 dəfə, investisiyalar 6,5 dəfə, əhalinin gəlirləri 6,5 dəfə artmış, yoxsulluğun səviyyəsi 8,4 dəfə azalaraq 5,3 faizə, işsizlik səviyyəsi 1,9 dəfə azalaraq 5 faizə enmiş, regionlarda 56 minə yaxın müəssisə fəaliyyətə başlamış və 1,2 milyondan çox yeni iş yeri yaradılmışdır ki, bunun 900 mini daimidir. On il ərzində regionlarda ümumi məhsul buraxılışı 3,2 dəfə, sənaye məhsulu 3,1 dəfə, rabitə xidmətləri 6,1 dəfə, əhalinin gəlirləri 6,3 dəfə, orta aylıq əməkhaqqı 7,3 dəfə, əhaliyə göstərilən pullu xidmətlər isə 6 dəfə artmışdır. Bu göstəricilərə görə Azərbaycan hətta inkişaf etmiş ölkələri qabaqlayır. Son on il ərzində ölkəmizə 160 milyard dollar investisiya cəlb edilmişdir. Sərmayənin həcmi keçən il rekord səviyyəyə çatmışdır - Azərbaycan iqtisadiyyatına 28 milyard dollar sərmayə qoyulmuşdur. Hazırda Cənubi Qafqazın ümumi iqtisadiyyatının dörddə üçü respublikamızın payına düşür. Regionların inkişafı, sahibkarlara verilən dəstək, qeyri-neft sektorunun inkişafı, idxaldan asılılığımızın azaldılması, ixrac potensialının yaradılması son illərin əlamətidir.
Dövlət başçısının çox dəqiq müşahidəsinə görə, "Bizim iqtisadi islahatlarımız dünyanın aparıcı iqtisadi və maliyyə qurumları tərəfindən də təqdirlə qarşılanır. Dünyanın bir nömrəli iqtisadi qurumu olan Davos Dünya İqtisadi Forumu Azərbaycan iqtisadiyyatını rəqabətqabiliyyətliliyinə görə 39-cu yerə layiq görmüşdür. Yəni, bunların təməlində düşünülmüş siyasət, Azərbaycanda 1990-cı illərin ortalarında başlamış islahatlar, ulu öndər Heydər Əliyevin siyasəti dayanır".
Regionların inkişafının sürətləndirilməsi dövlətin iqtisadi siyasətinin başlıca hədəflərindən biri olmaqla müstəsna əhəmiyyət kəsb edir. Regionlarda olan əmək ehtiyatlarından, təbii və iqtisadi potensialdan səmərəli istifadə etmək, aqrar sektorda islahatları dərinləşdirmək, əlverişli investisiya mühiti, müasir tipli müəssisələr yaratmaq və yeni iş yerləri açmaq məqsədi güdən regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramları iqtisadiyyatımızın qeyri-neft sektorunun inkişafının sürətləndirilməsində və əhalinin həyat səviyyəsinin yüksəldilməsində mühüm rol oynayır. Bu proqramların hazırlanmasına və icrasına böyük önəm verən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev onların reallaşmasına nəzarəti də daim diqqət mərkəzində saxlayır. Regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət proqramlarının icrasının yekunlarına həsr olunmuş ənənəvi konfranslar da bu məqsədi güdür.
Bu il fevralın 5-də Heydər Əliyev Mərkəzində keçirilmiş Azərbaycan Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət proqramlarının icrasına həsr olunan konfransda ölkə Prezidentinin giriş və yekun nitqi ictimaiyyət arasında böyük maraqla qarşılanmışdır. Müasir şəraitdə respublikamızın sosial-iqtisadi həyatına və gələcək perspektivlərə həsr olunmuş bu nitqdə bir sıra vacib problemlərə xüsusi diqqət ayrılmış və onların həlli yolları göstərilmişdir.
Konfransdakı çıxışından bir daha məlum oldu ki, Prezident əvvəllər də bəyan etdiyi kimi, korrupsiyaya qarşı mübarizəni ən prioritet məsələ kimi dəyərləndirməkdə davam edir. Azərbaycanın korrupsiyadan azad olması və dünyanı bürümüş sosial bəla ilə mübarizədə ölkəmizin öncüllər sırasına çıxması mühüm vəzifə kimi qarşıda durur. Bu sahədə möhkəm siyasi iradə nümayiş etdirən Prezident dövlət quruculuğunda korrupsiya ilə mübarizənin daha qətiyyətlə aparılması zərurətini dəfələrlə, elə son konfransda da bir daha vurğulamışdır.
Qeyd etmək lazımdır ki, korrupsiyaya qarşı mübarizə və şəffaflığın artırılması İlham Əliyevin həmişə diqqət mərkəzində saxladığı problemlər sırasında öncül sıralarda olmuşdur. Korrupsiya və rüşvətxorluq hallarını aradan götürmək məqsədilə ölkəmizdə həyata keçirilən tədbirlər getdikcə daha böyük vüsət almaqdadır.
Bu məqsədlə son illərdə bir sıra tədbirlər həyata keçirilmiş, mübarizə metodlarının daha səmərəli olması üçün qanunvericilik bazası gücləndirilmişdir. Ötən dövrdə korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə 2004-2006-cı illəri əhatə edən Dövlət Proqramı qəbul olunub. 2007-ci ildə "Şəffaflığın artırılması və korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə Milli Strategiya" və onun həyata keçirilməsi ilə bağlı 2007-2011-ci illər üçün Fəaliyyət Planı təsdiq edilib. 2004-cü ildə "Korrupsiyaya qarşı mübarizə haqqında" qanun qəbul olunub. Bu dövrdə korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə ixtisaslaşmış qurumlar da fəaliyyətə başlayıb. Bunlar Korrupsiyaya Qarşı Mübarizə Üzrə Komissiya və Baş prokuror yayında Korrupsiyaya Qarşı Mübarizə İdarəsidir. Bundan əlavə, 2008-ci ildə qəbul olunan "Azərbaycan Respublikasında korrupsiyaya qarşı mübarizənin gücləndirilməsinə dair tədbirlər haqqında" Fərman dövlətin bu sahədə strateji kursunu müəyyən edib. Həmin kursa əsasən Azərbaycan Respublikası korrupsiyaya qarşı mübarizə ilə bağlı bir neçə beynəlxalq sənədə, o cümlədən Avropa Şurasının "Korrupsiya ilə əlaqədar cinayət məsuliyyəti haqqında", "Korrupsiya ilə əlaqədar mülki-hüquqi məsuliyyət haqqında" və Birləşmiş Millətlər Təşkilatının "Transmilli mütəşəkkil cinayətkarlığa qarşı" konsensiyalarına, həmçinin "Korrupsiyaya qarşı Birləşmiş Millətlər Təşkilatının Konvensiyası"na qoşulub.
Xüsusilə əlamətdardır ki, qabaqcıl dünya təcrübəsi nəzərə alınmaqla şəffaflığın artırılması, iqtisadi inkişaf üçün maneələr törədən, qanunun aliliyini və sosial ədalət prinsiplərini pozan korrupsiyaya qarşı mübarizə İlham Əliyevin çıxışlarında, imzaladığı fərman və sərəncamlarda öz əksini tapır və maliyyə vəsaitlərindən səmərəli istifadə edilməsi, təkmil nəzarət mexanizminin tətbiqi və bütövlükdə maliyyə intizamının möhkəmləndirilməsi ölkədə sosial-iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsinin mühüm istiqaməti kimi təsbit olunur. Bu mənada Prezidentin 2012-ci il 5 sentyabr tarixli sərəncamı ilə təsdiq edilmiş "Açıq Hökumətin təşviqinə dair 2012-2015-ci illər üçün Milli Fəaliyyət Planı"nda və "Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə dair 2012-2015-ci illər üçün Milli Fəaliyyət Planı"nda icrası nəzərdə tutulmuş problemlər mühüm əhəmiyyət kəsb edir və uğurla həyata keçirilməkdədir.
Şəffaflığın artırılması və korrupsiya ilə mübarizə sahəsində ölkəmizdə həyata keçirilən kompleks tədbirlər beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən getdikcə daha yüksək dəyərləndirilir və Azərbaycanın reytinqi stabil olaraq artmaqdadır.
Buna bariz nümunə kimi, İqtisadi İnkişaf və Əməkdaşlıq Təşkilatı (OECD) tərəfindən Üçüncü Dəyərləndirmə Raundu çərçivəsində Azərbaycanda korrupsiyaya qarşı mübarizə sahəsində 2010-2013-cü illərdə həyata keçirilmiş tədbirləri dəyərləndirən hesabatı göstərmək olar. Xatırladaq ki, hesabat bu il yanvarın 17-də həmin qurumun nümayəndələri tərəfindən ölkə ictimaiyyətinə təqdim olunmuşdur.
Hesabatda Azərbaycanda korrupsiyaya qarşı mübarizə sahəsində həyata keçirilən siyasət ümumən təqdirəlayiq hesab edilmiş və bu sahədə qazanılmış nailiyyətlər qeyd olunmuş, ölkəmizə təşkilatın əvvəlki hesabatlarında müəyyən edilmiş 19 tövsiyənin icrası üzrə tədbirlərin həyata keçirilməsi də müsbət hal kimi dəyərləndirilmişdir.
Komissiya xüsusilə vurğulamışdır ki, Azərbaycan OECD-nin Üçüncü Dəyərləndirmə Raundunu müvəffəqiyyətlə keçən ilk ölkə olub.
OECD-nin
hesabatında Azərbaycan Respublikası Prezidentinin təsdiq
etdiyi Açıq Hökumətin təşviqinə dair və Korrupsiyaya qarşı mübarizə
üzrə Milli Fəaliyyət planları, xüsusilə
Prezident İlham Əliyevin təşəbbüsü ilə
yaradılan və vətəndaşlara uğurla xidmət
göstərən "ASAN xidmət" mərkəzlərinin
fəaliyyəti, elektron xidmətlərin əhatəsinin
genişlənməsi ilə bağlı imzalanmış fərman
və sərəncamlar bu sahədə
mövcud siyasi iradə kimi qeyd edilmişdir.
Bu baxımdan Prezidentin "ASAN xidmət" mərkəzləri Azərbaycanın brendidir" ifadəsi, əməli olaraq bu xidmət sahəsinin fəaliyyətində öz əksini tapıb. Yarandığı qısa müddət ərzində həyata keçirdiyi səmərəli fəaliyyət nəticəsində 1 milyondan artıq vətəndaşımıza xidmət göstərən "ASAN xidmət" mərkəzlərinin fəaliyyəti nəinki regionumuzda, hətta inkişaf etmiş Avropa ölkələrində maraqla izlənilir, onun bu sahədəki nailiyyətləri ilə yaxından tanış olurlar. "ASAN xidmət" mərkəzlərində həyata keçirilən xidmət növlərinin və elektron xidmətlərin genişləndirilməsi və "Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Vətəndaşlara Xidmət və Sosial İnnovasiyalar üzrə Dövlət Agentliyinin fəaliyyətinin təmin edilməsi haqqında" Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2012-ci il 5 sentyabr tarixli 706 nömrəli Fərmanında dəyişikliklər edilməsi barədə" 2014-cü il 11 fevral tarixli Fərmanında isə "ASAN xidmət" mərkəzlərinin coğrafiyasının genişləndirilməsi ilə bərabər, mərkəzlərdə göstərilən xidmət növlərinin artırılması, daha geniş sahələr üzrə əhaliyə keyfiyyətli və şəffaf xidmətlərin təqdim edilməsi haqda ciddi tapşırıqlar verilmişdir.
Əldə olunan uğurlar sırasına "Elektron hökumət" sisteminin yaradılması istiqamətində reallaşdırılan tədbirləri, o cümlədən vergi xidmətində qabaqcıl informasiya texnologiyalarının tətbiqini və elektron audit sisteminin yaradılmasını, "Elektron məhkəmə" informasiya sisteminin yaradılması haqqında" Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2014-cü il 13 fevral tarixli sərəncamında nəzərdə tutulan tədbirləri bariz nümunə kimi göstərmək olar. Sərəncamda qeyd olunduğu kimi, dövlət orqanlarında müasir informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqi nəticəsində insanların müxtəlif xidmətlərdən istifadə etmək imkanları asanlaşmış, həmin xidmətlərin keyfiyyət və səmərəliliyi artmış, informasiya cəmiyyətinin dayanıqlı və davamlı inkişafına etibarlı zəmin yaranmışdır. Müasir texnologiyaların məhkəmələrin fəaliyyətində tətbiqi məhkəməyə müraciət imkanlarının genişlənməsinə, ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsində süründürməçilik və sui-istifadə hallarının qarşısının alınmasına, aşkarlıq və operativliyin təmin edilməsinə, məhkəmə qərarlarının icrasına nəzarətin effektivliyinin artırılmasına, elektron kargüzarlığın və elektron sənəd dövriyyəsinin təmin edilməsinə xidmət edəcəkdir. Məhz bunu nəzərə alaraq, ədalət mühakiməsinin həyata keçirilməsi zamanı şəffaflığın, insan və vətəndaşların hüquq və azadlıqlarının səmərəli müdafiəsinin təmin edilməsi, müasir informasiya texnologiyalarının tətbiqi prosesinin sürətləndirilməsi məqsədilə Azərbaycan Respublikası məhkəmələrinin fəaliyyətində müasir informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqini təmin edən "Elektron məhkəmə" informasiya sistemi yaradılması zəruri hesab edilmişdir. "Elektron məhkəmə" informasiya sistemi: ərizə, şikayət və digər sənədlərin elektron formada qəbulunu; cinayət işləri, mülki, inzibati, iqtisadi mübahisələrə dair və inzibati xətalar haqqında işlər üzrə icraatın elektron qaydada aparılmasını və sənədlərin elektron dövriyyəsini; məhkəməyə daxil olan işlərin hakimlər arasında avtomatlaşdırılmış qaydada bölgüsünün aparılmasını; məhkəmədə işlərə baxılması vaxtlarına dair elektron cədvəlin tərtib edilməsini; məhkəmə prosesində iştirak edən şəxslərə məlumatların elektron qaydada (elektron poçt, SMS məlumatlandırma və s.) çatdırılmasını; məhkəmə proseslərinin audio, video və digər yazan texniki vasitələrdən istifadə etməklə qeydə alınmasını və onları onlayn rejimdə müşahidə etmək imkanının yaradılmasını; işlər üzrə prosessual müddətlərə riayət olunmasına nəzarət edilməsini və müddətlərin bitməsi ilə bağlı xəbərdaredici funksiyalara malik olmasını; qəbul edilən məhkəmə qərarlarının icraya yönəldilməsinin və icra prosesinin izlənilməsini; sistemdə proses iştirakçısının iştirak etdiyi iş üzrə prosesin gedişi, çıxarılan qərarlar, onların icra vəziyyəti, onlardan verilən şikayət və ya protestlər barədə məlumat almaq imkanlarına malik "şəxsi kabineti"nin yaradılmasını; "Elektron hökumət" portalı ilə və Azərbaycan Respublikasının Baş Prokurorluğunda tətbiq olunan informasiya sistemi ilə inteqrasiyanı; məhkəmə statistikasının elektron qaydada aparılmasını və nəhayət, məlumatların sistemləşdirilmiş şəkildə saxlanılmasını təmin etməlidir.
Dünya praktikasında dövlət məmurlarına mənfi imic gətirən "məmurların xalqdan aralı düşməsi" kimi yarıtmaz hala qarşı da Azərbaycanda Prezidentin göstərişləri əsasında yüksək vəzifəli şəxslərin regionlarda vətəndaşlarla təşkil edilən görüşləri də əhali tərəfindən razılıqla qarşılanır. Bununla yanaşı, dövlət orqanlarında aşkarlığa əməl olunması, ictimai nəzarətin reallaşmağa başlaması, mühüm sənədlərin açıq müzakirəyə çıxarılması da diqqət çəkir.
Bütün bu tədbirlərin qayəsi Azərbaycanda korrupsiyanın səviyyəsini azaltmaqdan və ölkəmizi bu bəladan xilas etməkdən, vətənimizin imicinə xələl gətirən, Prezidentin sözləri ilə ifadə etsək, "sosial ədaləti pozan, cəmiyyəti sarsıdan bir yaradan" qurtarmaqdan, "onun üçün meydanı daim daraltmaqdan" ibarətdir.
Korrupsiyaya qarşı mübarizədə gələcək konturlardan bəhs edərkən İlham Əliyev belə deyir: "Əminəm ki, gələcək illərdə bu sahədə daha da böyük uğurlar əldə ediləcəkdir. Bu bəla Azərbaycandan tamamilə silinməlidir.
O da həqiqətdir ki, hər bir ölkədə, hər bir cəmiyyətdə korrupsiya vardır. Ancaq əsas məsələ onun dərəcəsidir və onun əhatə dairəsidir. Biz korrupsiya üçün meydanı daim daraltmalıyıq. Burada müxtəlif üsullardan istifadə edirik və edəcəyik. İlk növbədə, əlbəttə ki, cəza tədbirləri daha da ciddi olmalıdır".
Sadə dildə korrupsiya dedikdə, əlbəttə ki, ilk növbədə, vəzifəli şəxsin mövcud qayda-qanunları pozmaqla ona etibar edilmiş hüquq və səlahiyyətlərdən özünün və ya yaxınlarının, üçüncü şəxslərin, yaxud da qrupların mənafeyi naminə istifadə etməsi başa düşülür. Təbii ki, bu fenomenin çoxsaylı çalarları, getdikcə artan forma və metodları mövcuddur. Əhatə dairəsinə gəldikdə isə o, dövlət sektorundan əlavə, özəl bölməni, beynəlxalq qurumları və xarici əlaqələri də öz ağuşuna almaq iqtidarındadır.
Korrupsiyanın tarixini tədqiq edən mütəxəssislərin qənaətinə görə, onun mövcudluğu və ona qarşı mübarizəyə hələ eramızdan xeyli əvvəl rast gəlinir. Məhz həmin dövrdə şəhər-dövlət olan Haqaşın Şumer hökmdarı Urikaqinanın korrupsiyaya qarşı sərt mübarizə aparması haqda mənbələr xəbər verir. Korrupsiyanı tənqid edən ilk tədqiqat hesab olunan "Artxaşastra"nı isə miladdan əvvəl IV əsrdə Bxaratanın (Hindistan) nazirlərindən biri Kautilya ləqəbi ilə çap etdirmişdir.
Müasir korrupsiyadan danışarkən XX əsrin ikinci yarısından başlayaraq onun beynəlxalq problemə çevrilməsi xüsusi vurğulanmalıdır. Bunun da ilk əlamətləri beynəlxalq korporasiyaların xarici ölkələrin vəzifəli şəxslərini ələ almasının kütləvi hal almasında özünü büruzə vermişdir. Artıq belə bir fikir şübhə doğurmur ki, son illərdə dünyanı bürümüş maliyyə-iqtisadi böhranı doğuran əsas səbəblərdən biri də korrupsiya və onun qloballaşmanın "məhsulu" olan beynəlxalq növüdür.
Maraqlıdır ki, əvvəllər korrupsiyanın az yayıldığı iddia olunan bəzi regionlarda işlərin o qədər də ürəkaçan olmadığı üzə çıxır. Avropa İttifaqının daxili işlər üzrə komissarı Sesiliya Malmströmün hazırladığı hesabatda göstərilir ki, korrupsiya Aİ iqtisadiyyatına ildə 120 milyard avro ziyan vurur. Qeyd etmək lazımdır ki, korrupsiya halları Avropa İttifaqının 20 ölkəsinin hamısında bu və ya digər dərəcədə mövcuddur. Avropa Komissiyasının ictimai rəyin öyrənilməsi xidməti olan Avrobarometrin apardığı sorğunun nəticələrinə görə, avropalıların 76 faizi korrupsiyanın geniş yayıldığını düşünür. Respondentlərin əksəriyyəti son üç ildə korrupsiyanın miqyasının genişləndiyi qənaətindədirlər. İspaniya, Sloveniya, Litva, İtaliya, Çex Respublikası və Portuqaliyada rəyi soruşulanların 75 faizi, Yunanıstanda isə 99 faizi korrupsiyanın durmadan artdığını iddia edirlər. Hesabatda korrupsiyanın ən çox yayıldığı Avropa Birliyi ölkələrindən Yunanıstan, Rumıniya və Bolqarıstan olduğu göstərilir.
Hesabatda o da vurğulanır ki, korrupsiyaya uğrayan sahələr arasında "liderlik" tikintiyə aiddir. 20 avropalıdan biri korrupsiya faktının şəxsən iştirakçısı olduğunu etiraf edib. Avropadakı hər 10 iş adamından dördü hesab edir ki, rüşvət vermədən inkişaf etmək olmaz.
Qonşu Rusiyada isə bu sahədə vəziyyət daha pisdir. Həmin ölkənin mütəxəssislərinin hesablamalarına görə, Rusiyada iş adamlarının 50 faizi rüşvət verdiklərini (onlardan 20 faizi mütəmadi olaraq) etiraf etmişlər.
Məlumdur ki, hər il beynəlxalq Transparensy İnternational təşkilatı tərəfindən ölkələrin korrupsiya səviyyəsinə görə reytinqi müəyyənləşdirilərək çap olunur. 2013-cü ilin nəticələrinə görə, ən yaxşı nəticələr göstərən on ölkə sırasına Danimarka (100 xaldan 91 xal), Yeni Zelandiya (91), Finlandiya (89), İsveç (89), Norveç (86), Sinqapur (86), İsveçrə (85), Hollandiya (83), Avstraliya (81) və Kanada (81) daxil olmuşlar.
İnkişaf etmiş ölkələrdən Böyük Britaniya 14-cü yeri (76 xal), Yaponiya 18-ci yeri (74 xal), ABŞ 19-cu yeri (73 xal), Fransa 22-ci yeri (71 xal), Cənubi Koreya 46-cı yeri (55 xal) və s. tutmuşlar.
Baxmayaraq ki, ölkəmiz son dövrlərdə korrupsiya indeksinə görə müəyyən nailiyyətlər əldə etmiş və axırıncı üç ildə reytinq cədvəlində 20 pillə yüksəlmişdir, bu sahədə hələ də vəziyyət nə ölkəmizin müasir inkişaf səviyyəsinə, nə də ki, həyata keçirilən uğurlu islahatlara və ölkəmizin günbəgün yüksələn imicinə uyğun gəlmir.
Məhz bu vəziyyət ölkə başçısını narahat edən problemlərdən biri, bəlkə də birincisidir desək, yanılmarıq. Belə olmasaydı Prezident İlham Əliyev fevralın 5-də regionların sosial-iqtisadi inkişafı Dövlət Proqramlarının icrasına həsr olunan konfransdakı yekun çıxışında mövcud korrupsiya hallarından bəhs edərkən deməzdi: "Korrupsiya və rüşvətxorluğa qarşı mübarizə bundan sonra da ən ciddi şəkildə davam etdiriləcək".
Korrupsiya cəmiyyət üçün ciddi iqtisadi, siyasi və sosial təhlükə mənbəyi kimi çox qorxulu neqativ sosial hadisədir. Korrupsiyanın dağıdıcı təsiri hər şeydən əvvəl, hakimiyyətin bütün səviyyələrinin nüfuzunun aşağı düşməsinə və cəmiyyətin mənəvi əsaslarının korroziyasına gətirib çıxarır, "kölgə iqtisadiyyatı"nın, ondan törəyən mənfi halların geniş yayılmasına zəmin yaradır.
Bütün bunlar isə son nəticədə beynəlxalq arenada ölkələrin nüfuzuna mənfi təsir göstərir. Ən təhlükəlisi isə son illərdə bir sıra ölkələrdə müşahidə edildiyi kimi, siyasi situasiyanın nəzarətdən çıxmasına və demokratiyanın pozulmasına gətirib çıxarır.
Korrupsiyanın iqtisadi təhlükəsi, iqtisadi inkişafa vurduğu ziyan barədə bir qədər ətraflı dayanmaq istərdik. Rəqəmlərə müraciət edək. Ötən əsrin 90-cı illərində Amerika iqtisadçısı Paolo Mauro tərəfindən işlənib hazırlanmış model əsasında aparılmış hesablamalar göstərir ki, korrupsiya indeksinin 2,4 bal artması ölkənin iqtisadi inkişaf tempini 0,5 faiz azaldır (aşağı salır). Əksinə, korrupsiyanın 1 bal azaldılması ÜDM-in adambaşına düşən məbləğinin ildə təqribən 4600 ABŞ dolları artması ilə müşahidə olunur. Digər Amerika iqtisadçısı Şan-Çin Vayın hesablamalarına görə, ölkədə korrupsiya indeksinin bir bal kimi yüksəlməsi xarici investisiyaların 0,9 faiz azalması ilə müşahidə olunur.
Korrupsiyadan törəyən haqsız rəqabət amili də real iqtisadiyyatın inkişafına ciddi mane olur. Məhz bunun nəticəsində sahibkarlıq fəaliyyətində əsassız müdaxilə və maneə halları mümkün olur, istehlakçıların hüquqları pozulur.
Rusiyada
aparılan hesablamalara görə, "otkat"lar
ucbatından bu ölkədə ÜDM-in 20 faizi "itir".
Korrupsiya dövlət vəsaitlərindən istifadənin
səmərəliliyini də nəzərəçarpacaq dərəcədə
aşağı salır.
Beynəlxalq
qurumların araşdırmaları daha maraqlı asılılığı da
üzə çıxarmışdır. 132
ölkənin timsalında korrupsiya səviyyəsi ilə onun
rəqabətqabiliyyəti arasında qarşılıqlı əlaqənin
olduğu təsdiqlənmişdir. Belə
ki, dünyada elə bir ölkə yoxdur ki, eyni zamanda həm
yüksək korrupsiya səviyyəsinə, həm də
yüksək rəqabətqabiliyyətliliyə malik olsun.
Eyni zamanda az korrupsiyaya uğramış və
rəqabətqabiliyyətliliyi aşağı olan ölkəyə
də rast gəlinməmişdir. Hesablamalara görə,
korrupsiyanın səviyyəsi ilə rəqabətqabiliyyətlilik
arasında qarşılıqlı əlaqə (korrelyasiya) əmsalı 0,87
təşkil edir ki, bu da öz növbəsində, belə əlaqənin
çox güclü olduğuna dəlalət edir. Başqa
sözlə,
korrupsiya rəqabətqabiliyyətliliyi (xüsusən
də müəssisələr səviyyəsində) boğur
və iqtisadi inkişafı onun səmt küləyindən məhrum edir. Təsadüfi
deyildir ki,
korrupsiya bütün dünyada iqtisadiyyatın
effektivliyinə təsir edən əsas amillərdən biri
kimi qəbul olunur. Əksinə, korrupsiyanın
azaldılması rəqabətqabiliyyətliliyi artırır,
kiçik, orta və iri biznesi inkişaf etdirir, inflyasiya səviyyəsini
aşağı salır, yoxsulluğu azaldır, xalqın
güzəranını yüksəldir ki, bu da yalnız iqtisadiyyatın
səmərəliliyinin yüksək olması şəraitində
mümkündür.
Korrupsiyaya
qarşı mübarizədən danışarkən
Prezidentin göstərdiyi kimi, bu sahədə aparılan
islahatların sistemli
xarakter daşımasının zərurəti nəzərə alınmalıdır. Dünya təcrübəsi
göstərir ki,
nə sərt inzibati tədbirlər, nə repressiv
qanunların qəbulu, nə də çoxsaylı
insanların məsuliyyətə cəlb olunmasının
heç biri
ayrı-ayrılıqda bu işin öhdəsindən gəlmək
iqtidarında deyildir. Real iqtisadi və sosial vəziyyət,
habelə cəmiyyətin mənəvi-psixoloji halı nəzərə
alınmadan bu sosial bəlaya qarşı mübarizədə uğur
qazanmaq qeyri-mümkündür. Təsadüfi deyildir ki,
ölkə Prezidenti korrupsiyaya qarşı mübarizədə
inzibati-profilaktik tədbirlərlə yanaşı, maarifləndirmə
və təbliğat
işinə də ciddi fikir verməyi zəruri hesab edir. Bu barədə dövlət
başçısı
regionların sosial-iqtisadi inkişafına həsr olunmuş son konfransda
demişdir: "Korrupsiyanın, rüşvətxorluğun
aradan qaldırılması üçün Azərbaycanda tədbirlər
görülür, islahatlar aparılır, inzibati metodlar, cəza
tədbirləri görülür. Ancaq hesab edirəm
ki, burada sistem xarakterli tədbirlər daha da böyük səmərə
verəcək".
Fikrimizcə,
korrupsiyanın çoxtərəfli bir sosial hadisə kimi
öyrənilməsi və dərindən kompleks tədqiq
edilməsi müasir şəraitdə mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Ötən il sentyabrın 23-25-də Parisdə
İnkişaf və Əməkdaşlıq Təşkilatı
(OECD) tərəfindən Üçüncü Dəyərləndirmə
Raundu çərçivəsində Azərbaycanda korrupsiyaya
qarşı mübarizə sahəsində 2010-2013-cü illərdə
həyata keçirilmiş tədbirləri dəyərləndirən
hesabatda korrupsiyaya qarşı mübarizə və idarəçilik
sahəsində həyata keçirilən tədbirlərin
davamlılığının təmin edilməsi, dövlət
orqanlarının fəaliyyətində şəffaflığın
artırılması, korrupsiyaya qarşı mübarizə ilə
bağlı dərin araşdırma, sorğuların
aparılması zəruri hesab edilmişdir.
Ölkə
Prezidenti bütün sahələrdə olduğu kimi,
korrupsiyaya qarşı mübarizə sahəsində də
xarici təcrübədən yaradıcılıqla bəhrələnməyi
vacib hesab edir: "Əlbəttə ki, Azərbaycanın
öz tarixi, öz xüsusiyyətləri vardır. Biz dünyada mövcud olan ən müsbət təcrübəni
Azərbaycanda tətbiq edirik və bundan sonra da edəcəyik.
Hesab edirəm ki, inkişaf etmiş ölkələrdə
korrupsiyaya qarşı mübarizədə doğrudan da
böyük uğurlar əldə edilibdir. Biz bu təcrübəni
Azərbaycanda tətbiq etməliyik".
Qeyd olunduğu
kimi, korrupsiya təkcə ayrıca bir ölkənin sosial-iqtisadi
inkişafına mane olan və onun milli təhlükəsizliyinə
ciddi xələl gətirən bəla deyildir, o həm də
beynəlxalq təhlükəsizlik üçün mənfi fəsadlar yaradır. Bunun da nəticəsidir ki, bir çox beynəlxalq və
regional qurumlar, qeyri-hökumət təşkilatları və
ictimai-siyasi xadimlər korrupsiyaya qarşı mübarizədə
səylərini cəmləşdirirlər. Korrupsiyanın səbəblərinin
öyrənilməsi, onun səviyyəsinin qiymətləndirilməsi,
bu ümumbəşəri bəlanın
qarşısının alınması və aradan qaldırılması istiqamətində,
habelə qabaqcıl təcrübənin yayılmasında beynəlxalq
əməkdaşlığın rolu çox
mühümdür. Bu baxımdan, Azərbaycan Respublikasının Vergilər Nazirliyi ilə Beynəlxalq
Antikorrupsiya Akademiyası arasında 2012-ci ilin fevral ayında
Anlaşma Memorandumunun imzalanması və həyata
keçirilməsi istiqamətində reallaşdırılan tədbirlər xüsusi qeyd olunmalıdır.
Vurğulamaq yerinə düşər ki, Azərbaycan Beynəlxalq
Antikorrupsiya Akademiyasının büro üzvü olan beş ölkədən biri
seçilmişdir.
Korrupsiyaya
qarşı mübarizədən danışarkən dövlət
başçısı belə əməllərə yol verənlərə
ciddi xəbərdarlıq etmişdir: "Hər bir vətəndaş
bilməlidir ki, onun korrupsiya ilə bağlı əməlləri
cəzasız qalmayacaqdır". Bu xəbərdarlıq
Prezidentin Dövlət proqramlarının icrasına həsr
olunmuş konfransdakı yekun çıxışında daha
kəskinliklə ifadə olunmuşdur: "Burada heç kimdə
immunitet yoxdur, olmayacaqdır. Dövlət məmuru xalqın xidmətçisidir.
Xalqın birinci xidmətçisi mənəm və
bütün dövlət məmurları belə işləməlidirlər.
Ona görə, mən bir daha bunu demək istəyirəm ki,
növbəti illərdə də rüşvətxorluğa
bulaşmış insanlar çox ciddi şəkildə cəzalandırılacaqlar.
Kimsə nəticə çıxarmayıbsa, nəticə
çıxarsın. Növbəti beş
il ərzində Azərbaycan korrupsiyaya və rüşvətxorluğa
qarşı mübarizədə də nümunəvi ölkə
olmalıdır". Bir qədər əvvəl isə
dövlət başçısı belə bir fikir səsləndirilmişdir:
"Şəffaflıq, təmizlik, dürüstlik həyat tərzi
olmalıdır".
Bununla əlaqədar
dövlət və bələdiyyə qulluqçuları arasında
bir tərəfdən iş adamları və ümumilikdə
vətəndaşlarda yeni mənəvi dəyərlərin
formalaşmasına xüsusi diqqət yetirilməlidir. Bu sahədə cənab
İlham
Əliyevin tələbi belədir:
"Bütün dövlət məmurları bunu eşitsinlər,
bilsinlər və elə eləsinlər ki, həmişə
dövlət və xalq arasında
alnıaçıq, üzüağ olsunlar. Hər bir dövlət məmuru öz məsuliyyətini
dərk etməlidir. Hər bir dövlət məmuru təmiz
işləməlidir, xalqla bir yerdə olmalıdır, təvazökar,
işgüzar və vətənpərvər olmalıdır,
rüşvət almamalıdır, özünü xalqdan
üstün tutmamalıdır, işlədiyi bölgələrdə,
sahələrdə hörmət qazanmalıdır və vətənə
sadiq, sədaqətli olmalıdır".
Bir məsələnin üstündə xüsusi dayanmaq
istərdik.
Xarici ölkələrin təcrübəsi də
sübut edir ki, yalnız dövlətin və rəhbərinin
gücü ilə korrupsiyaya qalib gəlmək olmaz. Bu
mübarizədə cəmiyyətin özü, vətəndaş
cəmiyyəti təsisatları yaxından iştirak etməlidir. Təbii ki,
dövlət bu sahədə tənzimləyici rolunu yerinə
yetirməli, vətəndaş cəmiyyəti təsisatlarını
dəstəkləməli,
korrupsiyaya qarşı mübarizədə dövlət
orqanları ilə ictimai nəzarətin əlaqəsinin
normativ bazasını yaratmalı, müvafiq
inzibati-hüquqi rejimi formalaşdırmalıdır.
Qeyri-dövlət
nəzarətinin mühüm qollarından biri olan ictimai nəzarətin
inkişaf etdirilməsi ideyası və zərurəti də
Prezident İlham Əliyev tərəfindən ilk olaraq
vurğulanmışdır: "... Qəbul olunmuş
bütün qərarlar vaxtlı-vaxtında icra edilməli və ciddi ictimai nəzarət
olmalıdır. Biz
siyasi islahatları aparmaqla yanaşı, güclü ictimai nəzarətə
də diqqət göstəririk ki, dövlətin, hökumətin
bütün addımları xalq tərəfindən izlənilsin,
ona güclü təhlil verilsin. Lazım gələrsə,
müəyyən islahatlarda düzəlişlər də
edilməlidir. Geniş müzakirələr keçirilmədən
biz buna nail ola bilmərik".
Nəhayət,
ölkəmizdə korrupsiyaya qarşı mübarizənin əsas
leytmotivi olan möhkəm siyasi iradənin
mövcudluğudur. Dünya ölkələrində korrupsiyaya
qarşı mübarizə istiqamətində aparılan
işlər onu göstərir ki, bu mübarizə dövlət
siyasəti olaraq davamlı hal alırsa, hökmən müsbət
nəticələr əldə olunur. Bu
baxımdan, Azərbaycan dövləti tərəfindən də
belə bir siyasətin davamlı olması mühüm əhəmiyyət
daşıyır. Ən önəmlisi isə
bu mübarizədə ölkə
başçısının siyasi iradə nümayiş
etdirməsidir. Siyasi iradə olan yerdə
korrupsiyaya qarşı mübarizənin strategiyasını,
taktiki gedişlərini müəyyənləşdirmək
asandır. Prezidentin dediyi kimi, "Korrupsiyaya
qarşı uğurlu mübarizə üçün
güclü siyasi iradə olmalıdır və o da vardır".
Belə
hallar nəzərə alınaraq, Azərbaycanın bu istiqamətdəki
fəaliyyəti, qanunvericilik bazası beynəlxalq təşkilatlar,
dünya dövlətləri tərəfindən də
müsbət qarşılanır. Qalır qanunların
işləməsi və onların vətəndaşlar tərəfindən
dəstəklənməsi. Təəssüflər
olsun ki, bəzi hallarda bu məsələlərdə problemlər
yaşanır. Əsas problem kimi məmur
özbaşınalığı, qanunların icrasına məmur
laqeydliyi, vətəndaşların hüquqi
savadsızlığından irəli gələn müqavimət
zəifliyidir. Bunlar kompleks şəkildə öz həllini
tapmalıdır. Çünki siyasi iradə olan yerdə
ictimai iradə olmasa, korrupsiyaya qarşı mübarizənin səmərəliliyi
azalır, onun qarşısına maneələr
çıxır. Vətəndaşın korrupsiyaya
qarşı müqaviməti daha da yüksək
olmalıdır ki, cəmiyyət sözügedən xəstəlikdən
azad olunsun. Gələcəkdə korrupsiyaya
qarşı mübarizədə inzibati tədbirlər daha da
gücləndirilməli, maarifləndirilmə prosesləri
davam etdirilməli və ən əsası, "Elektron
hökumət" sistemi tamamilə inkişaf etdirilməli və
"ASAN xidmət" mərkəzləri bütün ölkəni
əhatə etməlidir.
"Azərbaycanda görülən işlər dünyanın ən inkişaf etmiş ölkələri səviyyəsində olmalıdır. Biz o səviyyəyə qalxmalıyıq. Biz ona yaxınlaşmışıq, bir çox hallarda lap yaxınlaşmışıq. Amma hələ böyük işlər görülməlidir. Ölkəmizdə bütün işlər - iqtisadiyyat, sosial siyasət və bütün başqa məsələlər müasir səviyyədə olmalıdır. İnsanlar rahat yaşamalıdır, sosial ədalət prinsipləri tam şəkildə bərqərar olmalıdır. Nöqsanlarla çox ciddi mübarizə aparılmalıdır və aparılır. Bu sahədəki fəaliyyətimizi daha da gücləndirməliyik... Azərbaycanda rüşvətxorluğa, korrupsiyaya qarşı daha da ciddi mübarizə aparılmalıdır. Bu barədə kifayət qədər qanunvericilik bazası mövcuddur, göstərişlər verilmişdir, sərəncamlar imzalanmışdır. Elə etməliyik ki, Azərbaycanda bu xoşagəlməz halları aradan götürək. Bunu etmək üçün isə gərək biz hamımız - həm iqtidar, həm vətəndaşlar bir hədəfə vurmalıyıq" - ölkə başçısının bu sözləri sübut edir ki, korrupsiyaya qarşı mübarizə bu gün və sabah üçün də dövlət siyasətinin prioritet məsələsi olaraq qalacaqdır.
Vahid NOVRUZOV,
Azərbaycan Respublikası Auditorlar
Palatasının sədri, iqtisad elmləri
doktoru, professor
Azərbaycan.-2014.-
19 fevral.- S.6.