Qəlblərə yaxın səs
Sənət
dünyası
Zakirgilin ailəsində musiqiçi, müğənni olmayıb. Səkkiz qardaş-bacıdan bu sahəyə gəlmək yalnız onun payına düşüb. Odur ki, bu səsi, bu sənəti də respublikanın əməkdar artisti Zakir Əliyev tale qisməti, alın yazısı hesab edir.
...1968-ci
ilin may ayında Neftçala rayonunun Xolqarabucaq kəndində
anadan olub. 12-13 yaşına çatanda səsi
diqqəti cəlb edib. Özü də təkcə adi
musiqisevərlərin deyil, həm də böyük sənətkarların...
Ötən əsrin 80-ci illərində ulu öndər
Heydər Əliyev respublikanın bölgələrində
yaşayan istedadlı uşaqların və gənclərin
axtarılıb tapılmasına, onların üzə
çıxarılmasına, təhsil almasına dəstək
və qayğı göstərılməsi barədə ciddi
tapşırıqlar vermişdı. Belə bir xeyirxah məqsədi
gerçəkləşdirmək üçün görkəmli
sənətkarlar ayrı-ayrı rayonlara, ən ucqar kəndlərə
belə üz tutmuşdular. O vaxt Neftçala rayon mədəniyyət
şöbəsinin müdiri Əli Bağbanov Zakirin səsini,
ifasını dinləyib bəyənəndən sonra onu
istedadların sırasına daxil edir. Açıq-aşkar
qəlbində bu yeniyetmənin gələcəyinə
böyük ümid və inam olduğunu görür.
1983-cü ildə Zakir bölgələrdə seçim
nəticəsində toplanmış istedadlı
uşaqların III Respublika Baxış Müsabiqəsində
iştirak edir.
Burada "Samovar almışam, silənim
yoxdur" xalq mahnısını oxuyur. Maestro Niyazi,
Əbülfət Əliyev, İslam Rzayev, Şövkət
Ələkbərova, Habil Əliyev, Arif Babayev kimi görkəmli
sənətkarlardan ibarət münsiflər heyətinin yekdil
qərarı ilə müsabiqənin qaliblərindən
biri elan edilir. Hətta böyük sənətkar
Əbülfət Əliyev Zakirin ifasından o qədər
xoşlanır ki, münsiflərin stolundakı güllərdən
birini təşəkkür əlaməti olaraq ona verir.
Qısa
müddətdən sonra Bakıda yaşayan qardaşı Rafiq
Əliyev Zakirin Bülbül adına orta
ixtisas musiqi məktəbinə daxil olduğunu öyrənir və
bu sevincli xəbəri ailəyə ilk dəfə, o,
çatdırır.
Beləliklə,
Zakir Əliyev Bülbül adına orta
ixtisas musiqi məktəbinin tələbəsi olur. Burada xalq
artisti, professor Arif Babayevin muğam sinfində
təhsil alır, sənətin dərin sirlərinə yiyələnir.
Bakı mühiti, görkəmli sənətkarlardan
aldığı biliklər həm də onun istedadının
inkişafına böyük təsir göstərir. Məktəbi bitirdikdən sonra təhsilini davam
etdirmək arzusu ilə Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinə daxil olur. Birinci kursdan sonra ordu sıralarına
çağırılır. Hərbi xidmətini
o zaman Rusiyanın Çita vilayətində sovet ordusunda
keçir. Həmin illərdə Zakir hiss edir ki, nədənsə
səsi batır. Təbii ki, bu, yaş
dövrü ilə bağlı idi. Hətta
o, fikirləşir ki, səsi açılmasa,
ixtisasını dəyişib aktyorluq fakültəsinə
keçsin. Hərbi xidmətdən
qayıtdıqdan sonra birdən-birə səsi açılmağa
başlayır. Gecəli-gündüzlü
öz üzərində işləyir. Xalq
artisti Alim Qasımovun dərslərinə gedir. Görkəmli
sənətkar ona qulaq asdıqdan sonra deyir ki, səsin, səsinin
tembri, diapazonu əladır, amma qəzəlləri kassetdən
öyrənirsən, get onları kitablardan oxu. Bir
də qaval çalmağı öyrən. Bu məsləhət və tövsiyələr Zakir
Əliyevə yeni bir nəfəs verir. Öz
üzərində dayanmadan çalışır, xalq
musiqisinin incəliklərini öyrənir, muğamın
spesifik xüsusiyyətlərini mənimsəyir, müxtəlif
hissələrini, təsnifləri oxumağa başlayır, məzmunlu
lirik qəzəllər seçib əzbərləyir. Bu da onun xanəndəlik və ifaçılıq
üslubuna xeyli kömək edir.
Nəhayət, 1990-cı ildə Azərbaycan
televiziyasında gedən "Muğam saatı"
verilişində Zakir Əliyev "Çahargah"
muğamını dəstgah şəklində ifa edir. Muğam
üçlüyünün müşayiət etdiyi ifa ustad
xanəndələr tərəfindən bəyənilir.
Həmin konsert onun gənc muğam
ifaçısı kimi kamilliyinin təsdiqlənməsində
və özünün geniş tamaşaçı
auditoriyasına təqdim etməkdə gözəl bir məqam
olur.
Bu o demək idi ki, gənc müğənni peşəkarlıq
qazanıb və ona bəslənən ümidləri
doğrultmaqdadır. Sonralar o, "Zabul-Segah",
"Şur", "Mahur-Hindi" kimi mürəkkəb
muğamları da dəstgah şəklində oxuyaraq
ustalıqla tamaşaçı və dinləyicilərə
çatdırır. İfasındakı fərdilik,
özəllik istər muğam ifaçılarını, istərsə
də muğam üçlüklərini ciddi
düşündürür. Adil Bağırovun
"Xatirə", Ağasəlim Abdullayevin "Araz",
Möhlət Müslümovun rəhbərlik etdiyi Əhməd
Bakıxanov adına xalq çalğı alətləri
ansamblları Zakiri əməkdaşlığa dəvət
edir və bu tanınmış musiqi kollektivlərinin
müşayiəti ilə muğam və mahnıları lentə
aldırır, bununla da sənət bioqrafiyasında yeni səhifələr
açır. O, inkişaf edir, püxtələşir və
pərəstişkar sevgisi qazanır.
Biz Zakiri artıq xeyli vaxtdır dinləyirik. Konsert
salonlarında oxuduqlarına diqqət kəsilir, el şənliklərində
onu görür və ifasına məmnun qalırıq. Bir faktı da qeyd edək ki, harada, kimin müşayiəti
və hansı musiqini ifa etməsindən asılı olmayaraq
Zakir həmişə özünə qarşı tələbkar,
sənətinə məsuliyyətli,
tamaşaçısına isə diqqətlidir. Onu dinləyənlərə hörmət bəsləməyi
bacarır. Bu da sənətkara istedadla
yanaşı uğur və məhəbbət qazandıran
şərtdir.
Zakir deyir
ki, mahnının sözlərini tam dərk edib orada tərənnüm
olunan hissləri yaşamasa, musiqini bütün qəlbi və
varlığı ilə duymasa, oxuya bilməz: "Atam musiqiyə
bağlı insan olub. Həmişə evimizdə
Zülfü Adıgözəlovu dinləyərdik. Bəlkə də ona görədir ki, ifalarımda
Zülfü Adıgözəlov yolu daha çox nəzərə
çarpır. 1981-ci ildə atam
dünyasını dəyişdi. 1983-cü
ildə mən müsabiqənin qalibi oldum. O, mənim
uğurlarımı görə bilmədi, müğənni
kimi səsimi eşitmədi. Nüsrət Kəsəmənlinin
sözlərinə Namazəli Mehdiyevin bəstələdiyi
"Biri vardı, biri yox" mahnısını atamın
ruhuna ithafən oxuyuram. Mahnı
bütövlükdə həyatımı əks etdirir.
Birini tapanda, biri olmur..."
"Kimlər gəldi, kimlər getdi"
mahnısını da müğənni eyni kövrək
duyğularla oxuyur. Bu gəlimli-gedimli dünyada tapdıqları, itirdikləri
gözləri önündən keçir... "Bir
ağac var, sevgiyə bənzəyir o, gecə-gündüz
yol gözləyir, o ..." - Zakirin kövrəklik
aşılayan, sakit haraylı nəğmələrindəndir.
Bu musiqinin daxilində elə bir məlahət və
təsir gücü var ki, onu yanğısız, ürəksiz
dinləmək olmur.
Zakir bütün mahnıları - istər bəstəkar
əsəri olsun, istər xalq mahnısı, istər həzin,
lirik olsun, istərsə də şən, nikbin - ürəklə,
xüsusi incəliklə oxuyur. O, dinləyicisini nəinki heyran
qoyur, eyni zamanda təsiredici ifaçılıq məharəti
ilə onu fikrindən ayırır, kədərini də,
sevincini də unutdurur. Ona uğur qazandıran ən
başlıca şərtlərdən biri də məhz budur.
Xanəndəlik sənətinin inkişafı muğamlarımızla
sıx bağlıdır. Muğamat musiqinin təməl
daşı, onun bünövrəsi, dayaq sütunudur. Əsrlərdən bəri xalqımızın
yaratdığı mahnılar, təsniflər muğamat
üstündə qurulub. Bu gün Zakir
Əliyev muğam ifaçılığı sahəsində
inamla addımlayır. Bəmdə və
orta boyda sərbəst oxuyur, zilə çıxanda o qədər
də çətinlik çəkmir. Səs
imkanlarını cəlbedici xırdalıqlar, zəngulələr
vasitəsilə bacarıqla nümayiş etdirir. Bir də görürsən səsinə bir neçə
dinamik boyalar verməklə coşqun zəngulələr vurur.
Tanrının verdiyi səs payına qane olub ona
şirinlik, məlahət, incəlik qatır. "Mahur-Hindi"də aparıçı, əlaqələndirici
şöbə olan "Şikəsteyi-fars"ı, digər
keçidləri çox təbii şəkildə təqdim
edir. Müğənninin oxuduğu muğamlar həm də
dinləyici ilə dialoq kimi qəbul edilir, çünki onun səsindəki
tanış, doğma bir ovqat fərdi
olduğu qədər də sirayətedicidir. O, mətnləri
muğam içində deklomasiya səviyyəsində
aydın tələffüz edir. Bu da Zakirin
muğam ifasının təsirini artıran, dinləyici ilə
ünsiyyətini dərinləşdirən, onu
düşüncələrə dalmağa vadar edən amildir.
Ona görə ki, muğamda mətn mahnıdan fərqli
yer tutur, ovqatyaradıcı bir əlamətdir və xüsusi əhəmiyyət
daşıyır. Sevindirici haldır ki,
Z.Əliyev sənəti bu amilləri bilir, nəzərə
alır və səs imkanları ilə onlardan istifadə edir.
Öz sənətindən və sələflərindən danışmağı sevən müğənni ustad şəxsiyyətlər barədə söhbət açarkən qəlbi işıqlanır. O, Bülbülü, Seyid Şuşinskini, Zülfü Adıgözəlovu, Mütəllim Mütəllimovu, Yaqub Məmmədovu, Əbülfət Əliyevi, Arif Babayevi, Zeynəb Xanlarovanı, Sara Qədimovanı, Şövkət Ələkbərovanı, Əlibaba Məmmədovu, Hacıbaba Hüseynovu, Rübabə Muradovanı, Alim Qasımovu, Ağaxan Abdullayevi və başqa görkəmli sənətkarları muğam ifaçılığı zirvəsini fəth edənlərdən sayır: "Onların hər birinin ifaçılığı ayrıca məktəbdir. Bu insanlar "Bayatı-Şiraz"ı, "Zabul-seygah"ı, "Rast"ı, "Mirzə Hüseyn Segahı"nı, "Çahargah"ı və digər muğamları misilsiz məharət və böyük zövqlə oxuyurlar. Çox zil səs və coşqun zəngulələr tələb edən "Heyratı", "Mənsuriyyə", "Simayi-Şəms" kimi zərb muğamları ustalıqla ifa edirlər". Elə Zakir Əliyevin səsindəki xiffət və qüssə çalarları, həsrət və xatirə ovqatları həmin sənətkarların ifaları ilə həmahəngdir. Müğənninin ifasında "Kəsmə-şikəstə"ni, "Qarabağ şikəstəsi"ni dinləyəndə onun necə zəngin xəzinənin xələfi olduğunu görürük.
Z.Əliyevin repertuarında xalq mahnıları ilə yanaşı, Azərbaycanın görkəmli, eləcə də gənc bəstəkarlarının mahnıları da özünə yer alır. Hər mahnının ruhunu tutaraq onu özünəməxsus tərzdə oxuyur.
Zakir ulu öndər Heydər Əliyevin xatirəsini hər an ehtiramla yad edir. Deyir ki, ümummilli liderin qayğısı olmasaydı, mən, eləcə də bir dəstə mənimlə eyni yaşda olan, bu gün adlı-sanlı müğənnilərlə böyük səhnəni bölüşən həmkarlarım xalq tərəfindən tanınmaz və sevilməzdi.
İndi Zakirin səsi təkcə efirlərdə, el şənliklərində səslənmir. O, nəğmələri ilə bütün Azərbaycanı gəzib-dolaşır. Müğənninin ölkənin bütün şəhər və rayonlarında qastrolları uğurla keçir.
Bu səs hətta Azərbaycanın sərhədlərini də aşıb. Hələ 1985-ci ildə tələbə və gənclərin Moskvada keçirilən XII Ümumdünya Festivalının laureatı olub. Həmin il Bakıda dahi Üzeyir Hacıbəylinin 100 illiyi keçirilirdi. Zakir Əliyev dövlət tədbirində ustadı Arif Babayevin rəhbərliyi ilə "Leyli və Məcnun" operasından ilk pərdədə Məcnun rolundan bir parçanı ifa edib. Daha sonra bu çıxış Moskvada, "Böyük Teatr"da təkrar olunub.
Müğənninin xarici ölkələrdəki konsert "turu" isə hələ 1984-cü ildən Özbəkistanın paytaxtı Daşkənd şəhərindən başlanıb. Sonra o, Vilnüs və Kaunas şəhərlərində qastrol səfərlərində olub. Daha sonra isə Zakir Əliyevin ifası Türkiyədə, İranda dinlənilib. 2009-cu ildə TÜRKSOY-un xətti ilə İstanbulda və Türkiyənin digər şəhərlərində olan "Türk xalqlarının mahnı müsabiqəsi"ndə iştirak edib. 2012-ci ilin əvvəlində Özbəkistanda qastrolları böyük müvəffəqiyyətlə keçib. Müğənninin orada məşhur "İstiqlal" sarayında verdiyi solo konsertini tamaşaçılar və mətbuat yüksək dəyərləndirib. Müğənnini Almaniyanın Berlin şəhərində də alqışlayıblar.
Prezident İlham Əliyevin 10 dekabr 2013-cü il tarixli sərəncamı ilə Zakir Əliyev Azərbaycan Respublikasının əməkdar artisti adına layiq görülüb. Bunu dövlətin və xalqın məhəbbətinin, etimadının yüksək ifadəsi kimi qəbul edib.
Zakir Əliyev səbirli və təmkinli müəllimdir. Vaxtilə ustadlarından gördüyü qayğını indi öz növbəsində gənclərə göstərir. 2005-ci ildən Bülbül adına orta ixtisas musiqi məktəbində, 2009-cu ildən isə Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində çalışır.10 il Sumqayıtdakı S.Rüstəmov adına 3 saylı musiqi məktəbində dərs deyib, gənclərə xanəndəlik sənətinin sirlərini öyrədib.
Zakir Əliyev işgüzar, sadə və təvazökardır. O, qayğıkeş ailə başçısı və atadır. Bildiklərini tələbələri ilə səxavətlə bölüşən müğənninin özünün iki övladı - Aygün və Aqşin də musiqiyə çox bağlıdır. Qızı pianoda, oğlu isə tarda çalır. Aygün artıq Azərbaycan Tibb Universitetinin tələbəsidir.
Beləcə, Azərbaycan Respublikasının əməkdar artisti, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin Muğam kafedrasının müəllimi Zakir Əliyev özü üçün çətin, insanlar üçün isə gərəkli bir sənətkar ömrü yaşayır.
İradə
ƏLİYEVA,
Azərbaycan.-2014.- 7 iyun.- S.6.