Bəşəri dəyərlər toplusu
Novruz gəlir, yaz gəlir
Novruza - yeni günə, yeni astronomik ilə az qalıb. Yerin səma cismi olaraq növbəti astronomik yeni ili ümumdünya koordinasiya vaxtı (UT) ilə martın 20-si saat 16:57-də (Azərbaycanda təxminən 21:00 radələrində) başlayacaq. Planetimizə, yurdumuza bahar gələcək.
Şərqdə, xüsusilə türk xalqları arasında bahar bayramı kimi qəlbən sevilən və şövqlə qeyd edilən ən qədim bayramlardandır Novruz. Qan yaddaşımıza hopmuş və ruhən də çox bağlı olduğumuz bu bayramın hər elementində, atributunda, rəmzində gizli məna, hikmət var. Əsrlər deyil, minilliklərdən keçib gələn bayramın qaynağını, yaranışını, tarixçəsini açmağa cəhd göstərənlər onu milli-etnik, bəzən də dini təməllərə bağlamağa çalışsalar da, Novruzun sirri tamamilə açılmayıb. Bəzən isə bu bayramın, əslində, çox dərin məna daşıyan salnaməsi bəsitləşdirilir. Halbuki Novruz bütün atributları, elementləri ilə birlikdə təkcə insanların ta qədimdən bu günə kimi mənimsədikləri sosial həyat vərdişlərinin daşıyıcısı deyil. Novruz qədim sivilizasiyaların dünya, həyat, təbiət haqqında əxz etdikləri biliklərinin, elminin qan yaddaşında keçmişdən bizə ötürülən bir dərslik, kitabdır. Bayramın əsas elementlərini ayrılıqda təhlil edib bir araya topladıqda bir elmi-nəzəri model alınır və Novruzun elmi-tarixi salnamə olduğu çox aydın görünür...
Təbiətin və bütün
canlıların spiralvari dövrlə təkrarlanan
astrofiziki, həmçinin bioloji
proses ritmi, silsiləsi
mövcuddur. Bir
çıxış "nöqtə"sindən başlayan dairəvi (dövri)
hərəkətin sonu növbəti digər
dövrün başlanğıcı olur. Astronomiyada buna gecə-gündüz bərabərliyi deyilir. Tropik il - yəni fəsil başlanğıcı da bu bərabərlikdən
sonra start götürür. Bioloji həyat
da eynən beləcə yenilənir. Hər
il dövriliklə təkrarlanan bu astronomik an
min illərdir ki, əsasən
iki günə - martın 20-si və 21-nə
təsadüf edir.
Maraqlıdır, niyə əsrlər boyu insanlar Novruz bayramını məhz bu iki gün - martın 20 və 21 qeyd edir? Şübhəsiz, bu, təsadüf ola bilməz. Deməli, Novruzun yaranışında insanlar nəinki göydəki səma cisimlərinin necə düzülməsindən, həm də Yerin Günəş ətrafında hərəkət etməsindən, bu hərəkətin dövrlülüyündən, həmçinin gecə-gündüz bərabərliyindən xəbərdar olublar. Onlar bu zamanın dəqiq gününü və anını da bildiklərindəndir ki, bayram bərabərliyin dəyişkən olaraq tuş gəldiyi hər iki gündə keçirilib. Halbuki, bütün bunlar elmi olaraq cəmi bir neçə əsr bundan qabaq kəşf edilib. Bəzi elmi incəliklər isə yaxın keçmişdə üzə çıxıb.
Qeyd etdiyimiz
kimi, Yerdə (Şimal
yarımkürəsində) bərabərlik anı əsasən
martın iki gününə təsadüf
edir. Nadir hallarda bu hal
digər günlərdə baş verir. Məsələn, gələcək 100 il ərzində astronomik
gecə-gündüz bərabərliyi yalnız bir dəfə - 2096-cı ildə martın
19-na təsadüf edəcək. Qalan hallarda bu an martın
20-si və 21-i arasında
mütəmadi olaraq yer dəyişəcək.
Belə olan təqdirdə, konkret olaraq bu günlərin bayram edilməsini sırf təbiətlə,
qədim insanların təkcə aqrar vərdişləri ilə
uzlaşdırmaq doğru
olmazdı.
Xatırladaq ki, Şimal yarımkürəsində mart bərabərliyi
olarkən, Cənub yarımkürəsində sentyabr
bərabərliyi baş
verir. Yəni Şimal yarımkürəsinə
yaz gələndə,
Cənub yarımkürəsi
payıza qədəm
qoyur. Beləcə, şimalda yay
ikən, cənubda qış olur. Eləcə də, əksinə - Cənub yarımkürəsinə
baharın gəlişi,
bioloji yeni siklə keçid şərti təqvimlə
sentyabrın 20-21-də baş
verir. Bu səbəbdən də Şimal yarımkürəsində
sentyabrın deyil, mart
bərabərliyinin astronomik
yeni ilin başlanğıcı kimi
qəbul edilməsinin
həm astronomik, həm də bioloji dövriliklə bağlılığı istisna
deyil. Orqanizmlərin bioloji saatı, proseslərin dövri xarakteri haqqında
fundamental bilgilərsə ötən
əsrdən bəşəriyyətə
bəlli olub. Özü də bu proseslərin
mahiyyəti tam deyil, qismən öyrənilib.
Novruz elementləri
üzərinə sanki
elmi informasiya yüklənilib və bu məlumat toplusu qan yaddaşı
vasitəsilə nəsildən-nəslə
ötürülmək üçün
nəzərdə tutulub. Diqqətlə
araşdırdıqda və
müasir elmi biliklərlə tutuşdurduqda
Novruz ənənələrində,
rəmzlərində həyatın
yaranma modelinin qurulduğu, şifrləndiyi
bəlli olur.
Su, Od, Yel və
Torpaq çərşənbələri
bilavasitə təbiətlə,
torpaqla, əkin-biçinlə
əlaqələndirilsə də, bu elementlərin
simvolik olaraq, eləcə də düzülüş ardıcıllığı
ilə həyatın yaranması və onun Yerdə formalaşma nəzəriyyəsini
xatırlatması çox
təəccüblüdür. Simvolların elmi məna yükü, ardıcıllığı elmin
ən son nailiyyətləri
əsasında qurulmuş Standart
model nəzəriyyəsinin bəndlərinə tamamilə
uyğundur.
Su - həyat daşıyıcısıdır. Yəni
hər növ canlı varlığın,
həmçinin insanın
yaranışının bütün
elementlərini və mexanizmini, həmçinin
bunu hərəkətə
gətirən, idarə
edən "proqram təminatının" nəql
vasitəsidir. Eləcə
də, su təməl "xammal"ıdır
- təsadüfi deyil ki, bütün canlılar, o cümlədən
bitkilər əsasən
sudan ibarətdir.
İnsan beyninin 90 faizdən çoxu sudur.
Bəs, Su çərşənbəsinin
birinci olması nə ilə əlaqədardır? Qarlar-buzlar heç də qışın qurtarmasına
bir ay qalmış ərimir, əkinə hazırlıq məqsədilə
də sudan
o dövrdə istifadə
olunmur. Deməli, bunun başqa
mənası var.
Əvvəla, bu, həyatın var olması üçün onun ilk şərt olmasına işarədir. Ən əsası isə
Yer yaranmadan əvvəl həyatın
var olmasına ciddi vurğudur. Diqqət edək: Kainat 13,830 milyard il qabaq
yaranıb. Bizim qalaktika (Süd yolu) bundan 630 milyon il sonra
formalaşmağa başlayıb
və 13,2 milyard il yaşındadır.
Amma Günəş sistemi xeyli gəncdir:
cəmi 4,7 milyard il əvvəl
qurulmağa başlanılıb.
Bir qədər sonra - 4,57 milyard
il qabaq isə Yer yaranıb.
Amma Yerin həyat üçün yararlı
hala düşməsi
də milyon illər sürüb.
Yəni Günəş sistemi (Yer) yaranana qədər
kainat kifayət qədər uzun müddət mövcud olub. Deməli, su da qat-qat daha əvvəl
yaranıb. Beləliklə,
suyun Yerə kənardan gəldiyi elmi olaraq da
isbatlandığından, Su çərşənbəsi həm
onun Yerdən əvvəl varlığına,
həm də həyatın materiyadan (Yerdən) öncə yaranışına işarədir.
Od - enerji: maddi və canlı
varlıqların yaranışının,
həmçinin yaşamasının
əsas şərtlərindən
biridir. Bütün fiziki, kimyəvi
və bioloji proseslərin başlaması,
inkişafı enerjisiz
mümkün deyil.
Əsas enerji mənbəyi isə - Günəşdir.
Əsasən helium və
hidrogendən ibarət
odlu qaz topalarından kainat boşluğunda Günəş
yarandıqdan sonra yerdə qalan "inşaat materialları"ndan
bu sistemə daxil digər səma cisimləri - planetlər, o cümlədən
Yer əmələ gəlib. Günəş bu sistemdəki
bütün materiyanın
(planetlər, onların
peykləri, asteroid və
kometaların) birgə
kütləsinin 99,866 faizini
təşkil edir.
Yer də ilk dövrlərdə odlu-alovlu olub. Tektonik proseslər, vulkanik aktivlik səngiyəndən sonra planetin həyat üçün münbit formaya salınmasının növbəti mərhələsi başlayıb. Günəş şüası olmadan Yerdə heç bir həyat növü nə yarana, nə də yaşaya bilərdi. Amma Günəşdən saçan digər şüa növləri də var ki, onların qarşısı alınmadan da həyat mövcud ola bilməzdi. Bu və digər mətləblərə işarə növbəti çərşənbədə ehtiva olunub.
Yel - külək çərşənbəsi məhz bu prosesin (Yerin əmələgəlmə mərhələlərinin) növbəti etapında alınan nəticəsinin simvoludur: beləcə, atmosfer, hava qatları yaranıb. Atmosfer və onun qatları olmadan Yerdə nə hava (hava axınları, külək), nə də bioloji həyat mümkün olardı.
Torpaq - Yer səthinin hər növ canlı üçün münbit elementlərlə zəngin qatı, əslində, çox məhdud təbəqədir və ən son yaranan qatdır. Formalaşması milyon illər sürüb. Yerə su, dəmir və digər maddələr endirildikdən sonra zənginləşib, münbitləşib və beləcə, həyat rüşeymi formalaşıb. Təsadüfi deyil ki, canlı varlıqların, həmçinin insanın maddi əsası ilə torpağın əsas elementləri eynidir. Bu "Quran" ayətlərində də söylənilir. Yeri gəlmişkən, kainatın, həyatın və Yer kürəsinin yaranışı nəzəriyyəsində elmin vardığı ən son nailiyyətlər "Quran"da, ümumiyyətlə, səmavi din nəzəriyyələrində bildirilənlərə çox uyğun gəlir. Bununla belə, Novruzun tarixi bütün səmavi dinlərdən, həmçinin zərdüştlükdən də qədimdir. Başlanğıcı bizim eradan da əvvələ gedib çıxır və heç bir vəchlə dini, yaxud etnik-milli əsaslar üzərində yaranmış bayram deyil. Ümumbəşəri dəyərlər daşıdığındandır ki, 2009-cu ildə UNESCO tərəfindən dünya xalqlarının qorunan qeyri-maddi mədəni irsi siyahısına daxil olunub, 2010-cu ildə isə BMT Baş Assambleyası mart ayının 21-ni Beynəlxalq Novruz Günü elan edib.
Elxan QƏNBƏRLİ,
Azərbaycan.-2014.- 19 mart.- S.4.