Azərbaycanlıların
soyqırımı: Şamaxıda mart
qırğınları
Azərbaycan torpaqlarında "böyük Ermənistan" dövləti yaratmaq istəyən erməni millətçilərinin 1918-ci ildə bütün ölkə hüdudlarında həyata keçirdikləri cinayətkar əməlləri sırasında öz miqyasına, qurbanların sayına və vurduğu maddi-mənəvi ziyanın ölçüsünə görə Şamaxı qırğınları ayrıca yer tutur. İndiki Şamaxı, Ağsu, İsmayıllı, Qobustan və Hacıqabul rayonlarının ərazilərini əhatə edən Şamaxı qəzasında 1917-ci ilin əvvəllərində, Şamaxı şəhəri də daxil olmaqla, 161552 nəfər əhali yaşayırdı. Onların 72,8 faizini müsəlmanlar, 13,8 faizini ermənilər, 12 faizini ruslar (o cümlədən, sektantlar-molokanlar), qalan əhalini isə dağ xalqlarının nümayəndələri və yəhudilər təşkil edirdi. Şamaxı şəhərinin özünün 27752 nəfər əhalisinin 21127 nəfəri müsəlman, 4534-ü erməni, 1737-si rus, 214-ü Qafqaz dağlıları, 136 nəfəri isə yəhudilərdən ibarət idi. Əhalinin bu etnik-dini nisbəti tam mənası ilə müsəlman əhalinin xeyrinə olsa da, qəzanın və şəhərin inzibati-idarəçilik sistemində rusların, eləcə də bütün idarə strukturlarında geniş təmsil olunan və mühüm postları tutan ermənilərin mövqeyi daha yüksək idi. Şamaxı şəhərinin şərti olaraq iki hissəyə bölünməsi, Aşağı, yaxud Müsəlman hissəsi adlanan məhəllələrdə yalnız azərbaycanlıların, özü də əsasən kasıb təbəqələrin yaşaması, Yuxarı və ya Erməni hissəsində isə erməni, rus və yəhudilərin, qismən də zəngin azərbaycanlıların məskunlaşması şəhərin etnik baxımdan özünəməxsusluğunu göstərirdi. Bu iki hissə arasında - mərkəzdə isə Piran-Şirvan adlanan və yalnız kübar və imkanlı təbəqələrə məxsus azərbaycanlıların mülklərindən ibarət ən abad yaşayış massivi yerləşirdi və Şamaxının idarəçiliyində təmsil olunan azərbaycanlı xadimlərin məhz burada yaşaması şəhərin iki hissəsi arasında olan fərqi sanki bir qədər tənzimləyirdi.
Rusiyada çarizmin devrilməsi, daha sonra bolşeviklər tərəfindən hakimiyyət çevrilişi nəticəsində bütün Cənubi Qafqaz regionunda olduğu kimi, Bakı quberniyasına daxil olan Şamaxı qəzasında da idarə-struktur dəyişiklikləri baş verir, nəticədə şəhər başçısı, Şamaxı Şəhər Duması, qəza komissarı kimi vəzifələri azərbaycanlılar tuturlar. Eyni zamanda, şəhərin və qəzanın ictimai-siyasi həyatı nəzərəçarpacaq dərəcədə canlanır, qəzanın, demək olar ki, bütün əsas xalqlarının nümayəndələri öz milli təşkilatlarını yaradırlar. Şamaxının müsəlman əhalisi ermənilərin müsəlmanlara qarşı rəftarının açıq-aydın dəyişməyə başladığını, saymazlıq, həqarət, təhqir kimi halların artdığını görsələr də, ilk vaxtlar bunun səbəbini anlamırlar. Şamaxıda fəaliyyət göstərən müsəlman, erməni milli şuraları və Rus Cəmiyyəti Komitəsi ölkədə baş verən qarışıqlıq və hərc-mərclik şəraitində əmin-amanlığı saxlamağa çalışır. Lakin 1918-ci ilin əvvəllərindən qəzada iqtisadi problemlərin güc toplaması, xüsusilə ərzaq məhsullarının qıtlığı və aclığın başlanması nəticəsində Şamaxı cəmiyyətində hökm sürən nisbi sakitlik narazılıq və gərginliklə əvəz olunur. Qəzanın ərzaqla təminatının pozulmasında Şamaxı Ərzaq Komitəsinin komissarı Atabekyanın əli olduğu faktı aşkar edildikdə bu gərginlik daha da artır. Müsəlman xadimləri, o cümlədən İcraiyyə Komitəsinin üzvü, tanınmış şair və müəllim Abbas Səhhət Atabekyanın hərəkətini açıq-aydın təxribat adlandırır. Atabekyanın tutduğu vəzifədən azad edilməsi qəzanın erməni əhalisinin müsəlmanlara qarşı artıq gizlətmək istəmədikləri düşmənçilik hisslərini gücləndirir. Erməni Milli Şurası və "Daşnaksütyun" partiyasının yerli təşkilatı azərbaycanlıların geniş təmsil olunduqları şəhər hakimiyyətinə yönəlmiş məqsədyönlü şantaj və böhtan kampaniyasını qızışdırır, müsəlmanların tezliklə qəzanın xristian əhalisinə qarşı çıxış edəcəkləri barədə şayiələr yaymaqla rus-molokan əhalisini də bu təxribatlara sövq edirlər. Müsəlman və xristian əhali arasında ilk açıq münaqişə artıq 1917-ci ilin sonlarında - Şamaxıda yerləşən rus hərbi qarnizonunun şəhəri tərk edərkən silah və sursat anbarını ermənilərə təhvil verməsi və ermənilərin milis dəstələri adı altında hərbi qarnizon yaratması ilə başlayır. İcraiyyə Komitəsinin azərbaycanlı üzvləri bu özbaşınalığa qarşı çıxdıqda ermənilər azərbaycanlıların müharibədə iştirak etmədiyini bəhanə edərək yalnız molokanları hərbi qarnizona buraxacaqlarını bildirirlər. Müsəlmanlar azərbaycanlıların da bu qarnizona daxil edilməyinə müvəffəq olsalar da, qarşıdurma nəinki səngiyir, əksinə, Bakıdan Şamaxının erməni kəndlərinə fasiləsiz olaraq silah-sursat göndərildiyi haqda məlumatlar nəticəsində getdikcə daha kəskin xarakter alır. Qəza komissarı Azad bəy Qocamanbəyov, şəhər başçısı Teymur bəy Xudaverdiyev, dini rəhbərlər - axund, müfti və digər nüfuzlu azərbaycanlıların müsəlman və erməni əhali arasında əvvəlki dinc qonşuluq və mehribanlıq əlaqələrini bərpa etmək sahəsində gördükləri tədbirlər, o cümlədən erməni xadimləri ilə birgə keçirilən müzakirə və yığıncaqlar bir nəticə vermir. Qəzada yaşayan xalqlar arasında sülhün qorunması üçün azərbaycanlıların təklifi ilə yaradılan və şəhərin hər üç icmasının nümayəndələrinin daxil olduğu Şamaxı Millətlərarası Şurasının fəaliyyəti tezliklə ermənilərin məkrli siyasəti sayəsində heçə endirilir. Ermənilərin açıq-aydın silahlandığı faktını gizlətmək artıq mümkün olmadıqda erməni xadimləri bunun müsəlmanlara qarşı yönəlmədiyini, yalnız qəzanın xristian əhalisinin təhlükəsizliyini təmin etmək məqsədi güddüyünü iddia edirlər.
1918-ci ilin əvvəllərində şəhərin müsəlman əhalisi Şamaxı ermənilərinin fəal surətdə öz evlərini və əmlaklarını sataraq başqa yerlərə, xüsusilə qəzanın erməni kəndlərinə köçdüklərini, Mədrəsə, Sagiyan və digər erməni kəndlərinin silahlı erməni əsgərlərlə və hərbi sursatla möhkəmləndirildiyini müşahidə edirlər. Böyük həyəcan və təşviş doğuran bu hallar Bakıdakı Azərbaycan Milli Şurasının və müxtəlif müsəlman təşkilatlarının üzvləri, Bakıda yaşayan şamaxılılardan gələn yeni-yeni məlumatlarla təsdiqlənir. 1918-ci ilin yanvar ayında tanınmış ictimai-siyasi xadim İsa bəy Aşurbəyov şamaxılı Məmməd Əli bəy Veysovu Bakıdan Şamaxıya erməni kəndliləri arasında paylanmaq üçün 12 furqondan ibarət müxtəlif silah-sursat karvanının göndərildiyi barədə xəbərdar edir. Şamaxı Millətlərarası Şurasının erməni üzvləri ilə həmin furqonlardan heç olmasa ikisinin silahlarını müsəlman kəndlilərə paylamaq barədə razılıq əldə etmiş azərbaycanlı xadimlər karvana hücum edərək silahları ələ keçirmək istəyən ətraf müsəlman kəndlərinin sakinlərini bu fikirdən daşındırsalar da, nəticədə silah dolu furqonların nə qarşısını, nə də bir hissəsini almaq mümkün olur. Silahlar öz ünvanlarına - erməni və molokan kəndlərinə çatdırılır.
Bu epizod 1917-ci ilin sonlarından başlayaraq Şamaxı qəzasının erməni və molokan kəndlərinin məqsədyönlü surətdə silahlandırıldığını göstərən onlarla faktdan biri idi. Silahların Bakıdan Erməni Milli Şurası tərəfindən, "Daşnaksütyun" partiyasının yaxından iştirakı ilə göndərildiyi də məlum idi. Qəzanın azərbaycanlı rəhbərləri bütün bu silahların gec-tez müsəlman əhaliyə qarşı yönələcəyini başa düşsələr də, bu məsələləri tənzimləmək iqtidarında deyildilər. Həmin dövr Azərbaycan milli qüvvələrinin nəinki qəzalardakı müsəlman əhalini silahlandırmaq, hətta yaratmaqda olduqları Azərbaycan Ordusunu lazımi silah-sursatla təmin etmək imkanları son dərəcə məhdud idi. 1917-ci ildə rus ordusu Qafqazdan çıxdıqdan sonra bu ordudan qalan bütün əmlak bölüşdürülərkən azərbaycanlıların rus ordusunda xidmət etmədiklərini bəhanə edən Zaqafqaziya hökumətinin gürcü və erməni nümayəndələri Azərbaycan əhalisinin silah payını verməkdən imtina etmişdilər. Hətta Bakı quberniyasının hökumət milisi üçün 500 tüfəng almaq xahişi də rədd olunmuşdu (Bakıdakı erməni təşkilatlarına silah müxtəlif adlar altında, həmçinin Petroqraddan, rus ordusunda xidmət edən yüksək rütbəli erməni hərbçiləri tərəfindən göndərilirdi). Zaqafqaziya Seyminin və hökumətinin azərbaycanlı nümayəndələrinin bu məsələ ilə bağlı israrlı tələbləri qarşısında onlara Türkiyə-Qafqaz cəbhəsindən qayıdan rus hərbi eşelonlarını tərksilah etmək təklif olunmuşdu. Bu tərksilah əməliyyatlarının biri 1918-ci il yanvarın 8-10-da Şamxor stansiyası yaxınlığında silahlı qarşıdurma və hər iki tərəfdən çoxsaylı itkilərlə nəticələnmiş, silahlarını vermək istəməyən rus hərbçilərinin Bakıda mart hadisələri zamanı azərbaycanlılara qarşı vuruşlarda iştirakını şərtləndirmişdi.
1917-ci ilin sonlarından başlayaraq cəbhədən dönən erməni və rus, eləcə də molokan əsgərlərinin dinc həyata qayıtmayaraq Bakıda təşkil olunan erməni və Qırmızı ordu sıralarına cəlb olunması tam sürətlə gedirdi və bu hərbi birləşmələrin bir hissəsi regionlara, o cümlədən Şamaxı qəzasına göndərilirdi. 1918-ci il fevral ayının ortalarında Şamaxıdakı müsəlman və erməni milli şuraları Bakıdan keçmiş erməni əsgərlərindən ibarət dəstənin Şamaxıya göndərildiyi və onların təhlükəsizliyinin təmin edilməsi barədə teleqramlar alır. Müsəlmanlardan fərqli olaraq, erməni şurasına həmin dəstənin silahla dolu nəqliyyat vasitələrini müşayiət etdiyi və hansı yolla gəldiyi xəbər verilir. Dəstənin marşrutunu bilməyən Azərbaycan Milli Komitəsi Kürdəmir və Mərəzədəki bölmələrinə diqqətli olmağı və hər hansı münaqişəyə yol verməməyi tapşırır.
Nəticədə məlum olur ki, dəstə bu yolların heç biri ilə hərəkət etməyərək Kürdəmirə çatmamış Padar yarımstansiyasında qatardan enir və müşayiət etdiyi silah karvanları diqqəti cəlb etməsin deyə çöllüklə erməni dağ kəndinə yönəlir. Lakin dəstənin yolda təsadüfən rast gəldikləri iki çobanı - Qəşəd kənd sakinlərini öldürməsi xəbəri yaxınlıqdakı Bico kəndinə çatır. Bicolular İran tərəfdən köçəri şahsevən tayfalarının kəndə hücum etməyə hazırlaşdığını düşünərək kəndin girəcəyindəki səngərlərdə pusqu qurur və bir neçə ağsaqqalını danışıqlar aparmaq üçün dəstənin qabağına göndərirlər. Ağsaqqallar geri qayıtmır, erməni dəstəsi isə kəndə yaxınlaşır. Bu zaman səngərdəki kəndlilərin havaya atdığı bir neçə tüfəng atəşinə erməni dəstəsi topdan atəşlə cavab verir. On nəfərdən artıq bicolunun dərhal həlak olması kəndin bütün kişilərinin səngərlərə girməsinə və atışmanın başlanmasına səbəb olur. Hər iki tərəfdən itkilər verilsə də, erməni dəstəsi silahlarla birlikdə kənddən uzaqlaşmağa müvəffəq olur.
Bico hadisələri Şamaxının müsəlman və erməni əhalisi arasında ilk silahlı münaqişə sayıla bilər. Hətta 1905-1907-ci illərdə Cənubi Qafqazın bir çox şəhər və kəndlərində erməni-müsəlman qarşıdurması baş verəndə Şamaxının müsəlman əhalisi, say və güc sarıdan qat-qat üstün olmalarına baxmayaraq ermənilərə qarşı çıxış etməmişdilər və bu məqamı həmişə qeyd edirdilər. Təsadüfi deyil ki, Bico kəndlilərinin öldürülməsindən hiddətlənən qəzanın bütün azərbaycanlı cəmiyyəti öz nümayəndələrindən qətiyyətli addımlar görməyi tələb edir. Şamaxının erməni əhalisi üçün də bu cür münaqişələr arzuolunmaz idi, çünki azərbaycanlıları cavab tədbirləri görməyə vadar edir, ən başlıcası, "qəfildən hücum" amilini heçə endirirdi. Odur ki, hər iki icmanın rəhbərləri bu hadisəni ciddi müzakirə edərək bir də belə hallara yol verməmək barədə razılıq əldə edirlər. Azərbaycanlı rəhbərlər bu dəfə də müsəlman əhalini sakitləşdirə və hər hansı hücumlardan çəkindirə bilir.
Lakin istər azərbaycanlı, istər erməni cəmiyyətləri arasında gərginlik azalmırdı. Öz soydaşlarının niyyətlərindən az-çox məlumatı olan sadə ermənilər təsadüfən ağızdan qaçırmaqla, bəzən də açıq şəkildə tanış azərbaycanlılara qarşıda "böyük hadisələrin", "zəlzələdən də dəhşətli faciələrin", "görünməmiş yanğınların" baş verəcəyini bildirirdilər. Kolaxanı kəndinin erməni qocaları Şıxəlibəyov mülkədarlarını yaxınlaşmaqda olan təhlükə barədə xəbərdar edərək daha əmin-aman yerlərə getməyi məsləhət görürdülər.
Təbii ki, Şamaxının azərbaycanlı və erməni cəmiyyətləri Bakıdakı Azərbaycan və erməni milli şuraları ilə sıx əlaqə saxlayırdılar və həmin vaxt Bakıdakı mövcud vəziyyəti - müxtəlif siyasi qüvvələr arasındakı ziddiyyətlərin gündən-günə gücləndiyini yaxşı bilirdilər. Şamaxı qəzasında siyasi zəmində hər hansı qarşıdurma olmasa da, 1918-ci ilin əvvəllərindən Bakıda və Şamaxıda baş verən hadisələrin xronologiyası hər iki şəhərin və qəzanın azərbaycanlı əhalisinə və Azərbaycan milli qüvvələrinə dair vahid plan və ssenarinin bolşevik-daşnak qüvvələri tərəfindən məhz Bakıda hazırlandığı və məqsədyönlü şəkildə həyata keçirildiyini söyləməyə əsas verir. Aydındır ki, erməni-bolşevik cütlüyünün fəaliyyətini diqqətlə izləyən Azərbaycan xadimləri imkan dairəsində Şamaxı nümayəndələrini də gözlənilən təhlükələr barədə xəbərdar edirdilər. Bu xəbərdarlıqların isə artıq arası kəsilmirdi.
1918-ci il mart ayının ikinci yarısında bir neçə mənbədən Bakıdan Şamaxıya üç minədək erməni qoşununun 60 furqon top və pulemyotlarla dolu silah-sursatla hərəkət etdiyi barədə məlumatlar gəlir. Şamaxıdakı azərbaycanlı nümayəndələr bu məlumatları erməni nümayəndələrlə bölüşür, ermənilər bu məsələ ilə bağlı Bakıda Erməni Milli Şurasına verdikləri sorğuya müsbət cavab alırlar. Məlum olur ki, qoşun Bakı Soveti tərəfindən göndərilir. Belə olan halda azərbaycanlı və ermənilərdən ibarət bir heyət təşkil edilərək onu gələn qoşunun qabağına göndərmək, nə məqsəd güddüyünü müəyyənləşdirmək və şəhərdən yan keçərək bütün silahın Şamaxı qarnizonuna təhvil verilməsi təklifi qərara alınır. Şamaxı qəza komissarı Azad bəy Qocamanbəyov və erməni yepiskopu Baqrat, eləcə də nüfuzlu azərbaycanlı və erməni nümayəndələrdən ibarət heyət dəstənin dayandığı Mərəzə (molokan) kəndinə yollanır. Səhər saat 5-də Azad bəyin göndərdiyi çapar məlumat gözləyən azərbaycanlı nümayəndələrə 600 at, 8 top və 12 pulemyotla gələn hərbi dəstənin tam döyüş hazırlığında olduğunu, yol boyu rast gəldiyi müsəlmanları - 8 kişi, bir qadın və iki uşağı öldürdüyünü, Şamaxını təhlükə gözlədiyini və təcili tədbirlərin görülməsinin vacibliyi barədə xəbər gətirir. Şəhərin azərbaycanlı rəhbərləri Ağsuda qaçaq dəstələrini tərksilah edən milis rəisi Tərlan bəy Əliyarbəyovu dərhal geri çağırır, ətraf kəndlərin silahlı kəndliləri Şamaxıya axışmağa başlayır. Ertəsi gün nümayəndə heyəti Şamaxıya qayıdır və məlum olur ki, qoşun silahları təhvil verməkdən imtina edib, uzun və ağır danışıqlardan sonra yalnız şəhərə girməyərək birbaşa Mədrəsə kəndinə getməklə razılaşıb. Erməni yepiskopu Baqratın dəstənin evlərinə qayıdan 300 molokan və 900 nəfər ermənidən ibarət olduğunu və qəzada əmin-amanlığı bərpa etmək məqsədi güddüyü barədə sakitləşdirici şərhlərinə baxmayaraq, erməni komandirlərin nümayəndə heyətini çox aqressiv qarşıladığını, Azərbaycan nümayəndələrini girov götürmək istədiyini və Baqratın çətinliklə onları bu addımdan çəkindirdiyi barədə məlumatlar, nəhayət, "Bu torpağın sahibi siz yox, bizik və sizə hakimiyyətə necə tabe olmağı göstərərik", "On gündən sonra Bakıdan gələn iki zirehli maşın Kürdəmiri dağıdaraq müsəlmanları hər tərəfdən mühasirəyə alacaq", "Biz Şamaxını bütünlüklə təslim etmək və müsəlman əhalini qırmaq üçün gəlmişik" kimi açıq səsləndirilən bəyanatlar təhlükənin çox ciddi olduğunu göstərirdi. Yaranmış vəziyyəti müzakirə edən azərbaycanlılar hərbi dəstənin Şamaxıya girməmək haqqında vədinin inandırıcı olmadığını və qüvvələr nisbətini götür-qoy edərək ilk növbədə Tiflisə, Zaqafqaziya Komissarlığına müsəlman əhalinin müdafiəsi üçün kömək göndərilməsi barədə müraciət etməyi qərara alırlar. Lakin hadisələrin sürətli inkişafı Tiflisdən kömək barədə ümidlərin doğrulmasına vaxt qoymur.
Şamaxı qarnizonunun erməni və rus əsgərləri silah anbarını yararaq onları daşımağa başlayırlar. Bundan xəbər tutan müsəlmanlar - silahlı şəhər və kənd sakinləri əsgərlərə mane olmağa çalışırlar və atışma başlayır.
Hər
iki tərəfdən yaralananlar olur. Hadisə yerinə gələn
A.Qocamanbəyov və T.Əliyarbəyov çətinliklə
məsələni yoluna qoyurlar, lakin elə bu vaxt erməni
birləşmələrinin Qozlu-çay (Hilmilli) molokan kəndi
tərəfdən Şamaxı istiqamətində hərəkət
etdiyi barədə məlumat alınır. Çuxur-Yurdun
molokan qocaları da Şamaxıya ən yaxın Əngəxaran
kəndinin sakinlərini yaxınlaşmaqda olan hücum barədə
xəbərdar edərək onlara kənddən
çıxmağı məsləhət görürlər.
Tərlan bəyin rəhbərliyi altında keşikçi və
milis, eyni zamanda şəhər və kənd sakinlərindən
təşkil olunan
könüllü dəstələr Şamaxıya gələn
yollarda səngərlərə girirlər. Dəstələrə
yalnız erməni birləşmələrinin Şamaxıya
girəcəyi halda atəş açmaq tapşırılır.
Şamaxı dini rəhbərləri - Müfti Mustafa Əfəndi,
Hacı Şıx-Həbib və Axund Cəfərqulu öz
çalmalarına and verərək kəndliləri hər
hansı təxribata uymamağa, dəstə Şamaxıdan
yan keçərsə, atəş açmamağa
çağırırlar. Ertəsi gün, martın 27-də
səhər saat 5-də erməni birləşmələrinin
Əngəxarandan sakitcə
keçdiyi və Meysarı yolu ilə Mədrəsəyə
getdiyi barədə xəbər gəlir. Lakin bir saatdan sonra
ermənilərin Şamaxıya hücuma keçəcəkləri
haqqında xəbər yenidən şəhərdə həyəcan
yaradır. Mədrəsə tərəfdən Şamaxıya
atılan bir neçə top atəşi şübhə yeri
qoymadığından səngərlərdə oturan müsəlmanlar
da cavab atəşi açırlar. Dörd saat davam edən
atışma zamanı hər iki tərəfdən itkilər
verilsə də, müsəlmanların öz mövqelərini
tərk etməməsi nəticəsində ermənilər həmin
gün şəhəri tuta bilmirlər və Mədrəsə
kəndinə çəkilirlər. Lakin qarşıdurma
bununla bitmir. Səngərlərdən çıxaraq şəhərə
qayıdan müsəlman sakinlər gözlənilmədən
erməni hissəsindəki evlərin damlarından və həyətlərindən
açılan atəşə məruz qalırlar. Cavab atəşi
veriləndə yenidən, artıq şəhərin müsəlman
və erməni əhalisi arasında silahlı
qarşıdurma başlayır. Atışma şəhərin
Yuxarı hissəsində baş verdiyindən azərbaycanlılar
tərəfindən rəhbərlik işə qarışana
və sakitlik yaradana qədər bir neçə ev
yandırılır. Bu münaqişə, xüsusilə hər
iki tərəfdən dinc əhalinin həlak olması - ölənlərin
arasında erməni lüteran keşişi Qəhrəmanyans
da var idi, - eləcə də müsəlmanların
böyük hörmət bəslədiyi rus həkim Sazonovun
evinin yandırılması bütün şəhər
camaatında ağır təəssürat yaradır.
Beləliklə,
bir çox obyektiv səbəblər üzündən
Şamaxının azərbaycanlı rəhbərlərinin nə
erməni birləşmələrini tərksilah edib zərərsizləşdirmək,
nə də Mədrəsə kəndində yerləşməsinin
qarşısını almaq cəhdləri baş tutur. Bununla
belə, həmin günlər şəhərdə bir
neçə yüz silahlı kəndlinin, döyüşə
hazır milis dəstələrinin olması, müsəlman
sakinlərin şəhəri əldə silah qorumaq qətiyyəti,
digər tərəfdən, açıq münaqişə nəticəsində
şəhərin erməni əhalisinin əsas qisas hədəfinə
çevriləcəyi ehtimalı erməniləri ən ciddi
surətdə düşünməyə vadar edir. Yəqin ki,
məhz bu səbəblərdən erməni-bolşevik
qoşunlarının həmin gün Şamaxı şəhərinə
hücumu baş vermir. Əksinə, elə həmin
axşam arxiyepiskop Baqrat şəhər
başçısı Teymur bəy Xudaverdiyevə məktub
yazaraq baş vermiş kədərli hadisələrdən təəssüfləndiyini
bildirir və barışıq yaratmaq təkliflərini irəli
sürür. Uzun müzakirələrdən sonra
Şamaxının azərbaycanlı, erməni və rus əhalisinin
nümayəndələri əvvəlki dostluq əlaqələrini
bərpa etmək qərarı verərək sülh aktı
imzalayırlar. Eyni zamanda, iki azərbaycanlı və bir nəfər
ermənidən ibarət heyət hərbi birləşmələrlə
münasibətləri tənzimləmək məqsədilə
Mədrəsəyə göndərilir.
Martın
28-də şəhərdə sülh bağlanması
münasibətilə musiqi və nitqlərlə müşayiət
olunan təntənəli gəzinti təşkil olunur. Baqrat
öz nitqində "Əgər ermənilər tərəfdən
müsəlmanlar əleyhinə hər hansı bir
çıxış olarsa, mən başımla cavab verəcəyəm",
- deyə bəyan edir. Müsəlman əhali sakitləşir,
silahlı kəndlilər şəhəri tərk etməyə başlayır. Martın 29-da şəhərin
bütün sakinləri iki gün əvvəl
öldürülmüş erməni keşiş Qəhrəmanyansın
dəfn mərasiminə yığışır. Yenə
nitqlər səslənir, ermənilər bir daha müsəlmanları
belə münaqişələrin baş verməyəcəyinə
arxayın edirlər. Lakin elə həmin günlər erməni
birləşmələri ilə danışıqlar
aparmalı olan heyətdən narahatlıq doğuran məlumatlar
gəlir. Azərbaycanlı xadimlər Baqratdan bu məsələni
aydınlaşdırmağı tələb etdikdə Baqrat
öz təəccüb və narazılığını
ifadə etməklə şəxsən Mədrəsəyə
gedəcəyini və erməni hərbçilərini
bağlanmış sülhü qəbul etməyə
inandıracağını və azərbaycanlılara xəbər
verəcəyini bildirir. Həmin gün axşam erməni
yepiskopu Baqrat Mədrəsəyə yollanır, lakin ondan daha
heç bir xəbər çıxmır.
Ertəsi
gün sübh tezdən yatmış şəhər toplardan
atılan atəş səslərinə oyanır. Məlum
olur ki, Şamaxı iki - erməni kəndi Mədrəsə və
molokan kəndi Çobanı tərəfdən mühasirəyə
alınıb. Şamaxının özündə şəhərin
Aşağı - müsəlman hissəsi Yuxarı - erməni
hissəsinin şiddətli atəşinə məruz
qalır. Ermənilər Mədrəsə tərəfdən
hücuma keçirlər. Azərbaycanlı sakinlər kəndlərinə
qayıtmağa macal tapmamış azsaylı kəndlilərlə
birlikdə silaha sarılırlar. Qəza komissarı,
keçmiş çar polkovniki Azad bəy Qocamanbəyovun rəhbərliyi
altında döyüşən dəstələr
Şamaxının girəcəyində erməni dəstələrinin
hücumunun qarşısını almağa və dinc əhalinin
şəhərdən çıxmasına imkan yaratmağa
çalışır. Bu hadisələrdən az əvvəl
yerli cavanları hərbi işə hazırlamaq məqsədilə
dəvət edilmiş iki türk zabit də
şamaxılıların kiçik dəstələri ilə
birlikdə Mədrəsə erməniləri ilə
döyüşə girir və bir neçə saat onların
qarşısını kəsir. Tərlan bəy Əliyarbəyovun
milis dəstələri müsəlman əhalinin müdafiəsini
təşkil edir. Müsəlmanlar günorta saat 12-dək
müqavimət göstərirlər. Lakin Çobanı kəndinin
molokanlarının top atəşləri ilə arxadan
hücuma keçməsi müsəlmanlar arasında
böyük çaşqınlıq yaradır. Bundan istifadə
edən şəhər erməniləri Yuxarı hissədən
Aşağı hissəyə enir və şəhəri
hücumla alırlar. Yanğınlar, talanlar və qarətlər
başlayır, qaçmağa, xilas olmağa cəhd edən
hər müsəlman yerindəcə güllələnir.
Şamaxının
iki tərəfdən - erməni və molokan kəndlərindən
top və pulemyotlardan atəşə tutulması axşama kimi
davam edir, nəticədə şəhərin ən abad hissəsi - zəngin müsəlmanlara
məxsus Piran-Şirvan yaşayış məhəlləsi
yanğınla tamamilə məhv edilir. Şəhərin
küçələri insan cəsədləri ilə
örtülür. Gecə müsəlman xadimləri şəhər
başçısı Teymur bəyin evində məsləhətə
yığışır, dinc əhalinin
qırılmasının qarşısını almaq məqsədilə
hər hansı şərt qoymadan təslim olmaq və ermənilərə
nümayəndə göndərmək qərara alınır.
Axund Cəfərqulu və həkim Sazonovdan ibarət nümayəndələr
qarşısında ermənilər əvvəl səhər
saat 9-a, sonra saat 2-yə qədər
müsəlmanların tərksilah olunması şərtini irəli
sürürlər. Ertəsi gün şəhərin azərbaycanlı
əhalisi əldə olan bütün silahlarını təhvil
verir, lakin qırğınlar, yanğınlar və qarətlər
nəinki kəsilmir, daha da qəddar, şiddətli hal
alır. Erməni və molokan əsgərlər müsəlmanların
evlərinə soxulur, qorxu içində olan insanlardan silah
gücünə bütün qiymətli əşyalarını,
zinət şeylərini, pullarını alır, sonra ailəni
bütünlüklə, yaxud bir neçə
üzvünü qətlə yetirirlər. Qarət olunmuş əmlak
araba və furqonlarda erməni və molokan kəndlərinə
daşınır. Qəzanın tanınmış azərbaycanlı
xadimlərinin axtarışı, həbsi və qətlləri
başlayanda onlar gizlənməyə və ya müxtəlif
yollarla şəhərdən çıxmağa məcbur
olurlar. Talanların üçüncü günü molokanlar
bir qədər sakitləşərək şəhərdə
qayda yaratmağa çalışsalar da, zorakılıq
dörd gün, Gəncədən Şamaxı müsəlmanlarının
köməyinə gələn azərbaycanlı
qoşunları şəhərə daxil olana qədər
davam edir.
Gəncə
qoşunlarına Azərbaycanın və Rusiyanın
tanınmış ictimai-siyasi xadimi, hüquqşünas, I
Dövlət Dumasının deputatı İsmayıl xan
Ziyadxanov şəxsən başçılıq edirdi. Bir
neçə yüz silahlı atlıdan ibarət olan dəstə
yandırılmış və dağıdılmış
Şamaxıya girəndə erməni və molokanlar artıq
şəhəri tələsik tərk etmişdilər. Şəhər
əhalisi ölülərini dəfn etməyə
başlayır. Şamaxıya qayıdan azərbaycanlı
xadimlərlə vəziyyəti müzakirə edən
İsmayıl xan öz dəstəsi ilə erməni-rus
qoşunlarının qərargahı olan Mədrəsəyə
hücum edir, döyüş başlayır və ermənilər
Qozlu-çay molokan kəndinə çəkilirlər. Gəncə
qoşunları Mədrəsəni dağıtsalar da,
yandırmırlar. İsmayıl xan molokanların nümayəndələrini
çağırtdıraraq erməniləri təhvil verməyi
və ya onları kənddən çıxarmağı təklif
edir. Fikirləşməyə vaxt istəyən molokanlar iki
gündən sonra erməniləri verməkdən imtina edirlər
və yolun açılması tələbini irəli
sürürlər. Bu tələblə razılaşmayan
İsmayıl xan Qozlu-çaya hücum edir və erməni-molokan
hissələri ilə vuruşa başlayır. Lakin az sonra
qüvvələr nisbətinin bir neçə dəfə erməni-molokan
dəstələrinin xeyrinə olduğu aydınlaşır.
Eyni zamanda, Bakıdan böyük silah-sursatla təchiz
edilmiş yeni erməni hərbi birləşmələrinin gəldiyini
öyrənən İsmayıl xan Şamaxıya
qayıdır. Burada bütün sakinləri toplayaraq
Şamaxıya hücum başlanacağını və
heç kəsə rəhm olunmayacağını bildirir və
təcili surətdə şəhəri tərk etməyi məsləhət
görür. İsmayıl xan həmin gecə öz
qoşunları ilə Şamaxıdan çıxır.
Böyük təlaş və qorxu içində olan şəhər
əhalisinin böyük hissəsi yığışmağa
belə macal tapmayaraq onunla birlikdə şəhəri tərk
edir. Şamaxıda yalnız əhalinin getməyə yeri
olmayan kasıb hissəsi və ailələrini şəhərdən
çıxararaq ev və əmlakını qorumağa qərar
verən çoxlu sayda kişilər qalırlar. Azərbaycanlı
xadimlərin bir hissəsi də şəhərdən
çıxır və beləliklə, öz həyatlarını
xilas etmiş olurlar. Lakin sonrakı üç gün ərzində
heç bir hücum baş vermir. Yaranmış sakitlikdən
aldanan şəhər sakinlərinin, demək olar ki,
yarısı - 3 min nəfərə qədər əhali ətraf
kəndlərdən və Kürdəmirdən Şamaxıya
qayıdır və öz evlərində daha iki, sonradan məlum
olduğu kimi, son günlərini yaşayır. Aprelin 10-da
günorta saat 3-də Bakı qırğınlarında ağlasığmaz vəhşilikləri
ilə məşhur olan Stepan Lalayev və Tatevos Əmirovun
başçılıq etdiyi erməni və molokanlardan ibarət
qoşunlar qəfildən Şamaxını mühasirəyə
alır və az sonra dağıdıcı qasırğa kimi
şəhərin üstündən keçirlər.
İstisnasız olaraq müsəlmanlara məxsus bütün
evlər, ticarət və mülki obyektlər
yandırılır və dağıdılır.
Yanğına bürünmüş şəhər bir
neçə saatdan sonra xarabazarlığa çevrilir.
Şamaxıda qalmış müsəlman əhali - qadın,
uşaq və qocalar rəhm edilmədən, ucdantutma güllələnir,
doğranır və yandırılır. Erməni əsgərlər
Bakıda olduğu kimi, əllərində siyahılar şəhərin
tanınmış, fəal və zəngin müsəlmanlarının
evlərinə hücum edərək onları xüsusi nəşə
ilə qarət edib sonra yandırır, şəhərdən
çıxmamış ev sahiblərini isə əvvəlcə
təhqir, işgəncə və zorakılığa məruz
qoyaraq xüsusi qəddarlıqla öldürürlər. Bu
yolla şəhər başçısı Teymur bəy
Xudaverdiyev, Şamaxının fəxri vətəndaşı,
tanınmış dövlət və ictimai xadim, I Dövlət
Dumasının deputatı Məmməd Tağı Əliyev,
Şamaxının bütün məşhur kübar ailələrinin
- Veysov, Şıxəlibəyov, Ağalarov, Cəbrayılbəyov,
Məlikbəyov, Əzimbəyov, Əyyubbəyov, Hüseynbəyov,
Fəttahbəyov, Fətəlibəyov, Sadıqbəyov və b. zəngin tacirlər
zümrəsinin nümayəndələri bir çox hallarda
ailə üzvləri ilə birlikdə qətlə yetirilirlər.
Şamaxının ən nüfuzlu din xadimlərindən Axund
Cəfərqulunun qətli xüsusi qəddarlığı ilə
fərqlənir. Axundu olduğu Yuxarıqala məscidinin yerləşdiyi
məhəllə sakinlərinin xətrinə şəhəri
tərk etməyən bu din xadimi özünün sülhsevər
fəaliyyəti və barışdırıcı nitqləri
ilə məşhur idi və bir neçə dəfə
baş verə biləcək milli münaqişələrin
qarşısını almışdı. Yalnız öz
dindarları deyil, ermənilər arasında da olan hörmətinə
ümid edən axund evində, həyətində və məsciddə
bir neçə yüz qadın və uşağa
sığınacaq verərək bu yolla onları ölümdən
xilas edəcəyini düşünürdü. Ermənilər
axundun evinə və məscidə hücum edərək
onları içəridə olan insanlarla birlikdə
yandırırlar. Axundun özünü isə ağır
işgəncələrlə öldürürlər - dilini,
qulaqlarını, burnunu kəsir, gözlərini
çıxarır və saqqalqarışıq dərisini
soyurlar.
Şamaxı
məscidləri erməni talançılarının məqsədli
hədəfi olur. Müsəlmanların təhlükə
zamanı məscidlərə - Allahın evinə
sığınmaq adətini yaxşı bilən
şamaxılı S.Lalayevin əmri ilə erməni əsgərlər
şəhərin bütün məscidlərini mühasirəyə
alır, bir çox hallarda özləri şəhər sakinlərini
- qadın, uşaq və qocaları məscidlərə
yığır, sonra od vururlar. Məscidlərdən
çıxmağa və xilas olmağa
çalışanlar güllələnirlər.
S.Lalayev özü bu aksiyalarda şəxsən iştirak edir.
Nəticədə Şamaxının bütün 12 məhəllə
məscidləri və 800 illik tarixi olan Cümə məscidi yanğın
və dağıntılara məruz qalır. Bu məscidlərdə
2000-ə qədər Şamaxı sakini diri-diri
yandırılır.
Ümumilikdə
isə Şamaxıda iki dəfə törədilmiş azərbaycanlı
qırğınları zamanı şəhərin 21127 nəfər
müsəlman əhalisindən 8-10 min arasında insan qətlə
yetirilmişdir. Qalan əhali qaçqın halında Azərbaycanın
müxtəlif şəhər və qəzalarına
dağılmışdı. Yaşayış məhəllələri
və məscidlərlə yanaşı şəhərdə
bütün ictimai binalar, bazarlar, yüzlərlə dükan,
anbar, dəyirman, əyirici və boya fabrikləri,
tütün, kibrit zavodları və digər mülki obyektlər
yandırılmış və tamamilə məhv edilmişdi.
Şamaxı şəhərinin müsəlman əhalisinə
vurulan maddi zərərin həcmi, orta hesabla, bir milyard rubldan
artıq təşkil etmişdi.
Bakıda
olduğu kimi, Şamaxı qırğınlarında da şəhərin
və qəzanın 21 erməni kəndindən
hamısının əhalisi yaxından iştirak etmişdi.
Şamaxının erməni icmasının
başçıları həmin qırğınların
birbaşa təşkilatçıları və rəhbərləri
olmuşlar. Şamaxı ictimaiyyəti bu təşkilatçılar
arasında Şamaxı, sonradan Bakı erməni yepiskopu
olmuş Baqratın xüsusi
rolunu qeyd edirdi.
1918-ci il Şamaxı qırğınları yalnız şəhəri deyil, qəzanın kəndlərini də əhatə etmiş və 1918-ci ilin iyul ayının ortalarınadək, bu ərazilər türk-Azərbaycan qoşunları tərəfindən azad olunana qədər davam etmişdir. Həmin dövr ərzində ümumilikdə Şamaxı qəzasının 106 kəndi yandırılmış və dağıdılmış, 110 kəndin sakinləri isə erməni-molokan quldur dəstələrinin hücumundan zərər çəkmişdi. Həlak olmuş kənd sakinlərinin - yalnız hücumlar zamanı və əsirlikdə öldürülənlərin ümumi sayı 4359 nəfəri qadın və uşaq olmaqla 10341 nəfər təşkil etmişdi. Bir neçə ay ərzində dağlarda, meşələrdə, düzənliklərdə dolaşan, həmçinin digər qəzaların şəhər və kəndlərinə dağılışmış qaçqınlar arasında soyuqdan, aclıqdan və xəstəliklərdən ölənlərin sayı isə minlərlə ölçülürdü. Şamaxı qəzasının müsəlman kəndlərinin sakinlərinə vurulan maddi ziyanın ümumi həcmi yalnız təsbit edilən zərərlər üzrə 607.167.420 rubl təşkil etmişdi.
Şamaxı qəzasındakı azərbaycanlı qırğınlarını görünməmiş miqyası və nəticələrinə görə milli fəlakət adlandırmaq olar. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə hökumət idarələri qəzalarda fəaliyyətə başlayanda büsbütün dağıdılmış Şamaxı şəhərində bir salamat bina belə tapılmamış, ağır maliyyə çətinliklərinə baxmayaraq, hökumət şəhərin bərpası, qaçqınların öz evlərinə, xüsusilə kəndlərinə qayıtması sahəsində xeyli iş görmüşdü. Bununla belə, şəhərin əvvəlki mövqeyini, xüsusilə dərin tarixi ənənələri olan Şamaxı cəmiyyətinin əvvəlki statusunu bərpa etmək artıq mümkün olmamışdı. 1921-ci ildə Şamaxı şəhərinin əhalisinin 1700 nəfərdən ibarət olması buna sübutdur.
Şamaxı faciələrini Azərbaycanın digər bölgələrindəki qırğınlardan fərqləndirən daha bir cəhət qəzanın molokan-rus əhalisinin bu hadisələrdə ermənilər tərəfində fəal iştirakıdır. Ayrıca mövzu olan bu məsələ Azərbaycan hökumətinin Fövqəladə Təhqiqat Komissiyasının Şamaxıya dair araşdırmalarında xüsusi diqqət mərkəzində olsa da, ona dəqiq cavab tapılmamışdır. Şamaxı qırğınlarına dair komissiyanın sənədləri ümumilikdə 22 cild istintaq materialı və 63 fotoşəkil təşkil etmişdir. Bu sənədlər 1918-ci il Şamaxı faciəsinin tam mənzərəsini yaratmaqla onun miqyasını, nəticə və səbəblərini araşdırmağa imkan verir.
Solmaz
RÜSTƏMOVA-TOHİDİ,
AMEA-nın
akademik Z.M.Bünyadov adına
Şərqşünaslıq
İnstitutunun baş elmi işçisi, tarix elmləri doktoru,
professor
Azərbaycan.-2014.- 30 mart.- S.4;5.