Heydər Əliyev siyasətində
demokratiya və plüralizm
Dövlət müstəqilliyimizin bərpa olunduğu ilk illərdə ulu öndər Heydər Əliyev Azərbaycanın ümumi inkişaf strategiyasını müəyyən etdi. Demokratik, hüquqi dövlət quruculuğu həmin strategiyanın ayrılmaz tərkib hissəsi idi. O dövrdə cəmiyyət həyatının bütün sahələrində demokratik dəyər və prinsiplərin bərqərar olması ölkə qarşısında duran ən mühüm məsələlərdən biri idi.
1993-cü ilin prezident seçkiləri ərəfəsində Heydər Əliyev öz proqramında bəyan etdi ki, Azərbaycan demokratik inkişaf yolunu seçəcək, xalqımız sivil dünyanın yolu ilə gedəcək.
Demokratik inkişaf yolunu tutan hər hansı bir ölkə, ilk növbədə demokratiyanın vacib şərtlərindən olan iqtisadi inkişaf modelini müəyyən etməlidir. Ulu öndər Heydər Əliyev həmin dövrdə qətiyyətlə vurğulamışdır ki, Azərbaycan bazar münasibətləri yolu ilə gedəcəkdir. O çox yaxşı anlayırdı ki, hüquqi, demokratik dövləti yalnız bazar münasibətlərinə əsaslanan cəmiyyətdə qurmaq mümkündür. Ölkədə demokratik inkişaf və demokratik islahatlar yalnız möhkəm iqtisadi bazaya əsaslanmaqla mümkündür. Buna görə də ulu öndər Heydər Əliyev iqtisadiyyatın tamamilə yenidən qurulması və iqtisadi islahatların aparılmasını ön plana çəkdi. Eyni zamanda ölkədə iqtisadi islahatların demokratik inkişafla paralel aparılması çox vacib idi.
Aydındır ki, hüquqi, demokratik cəmiyyət quruculuğu prosesi son dərəcə çətin və mürəkkəb prosesdir. Demokratiyanın inkişaf etdiyi müasir Qərb ölkələrində də ideal demokratiya yoxdur. Böyük Britaniyanın keçmiş Baş naziri Uiniston Çörçill qeyd etmişdir ki, hazırkı demokratiyanın çatışan və çatışmayan cəhətləri var. Bəşəriyyət bundan yaxşısını yaratmayıb.
Ulu öndər Heydər
Əliyev eyni zamanda demokratiyanın inkişaf etdirilməsində
müasir Qərb dövlətlərinin demokratik dəyərlərindən
və təcrübəsindən istifadə olunmasını
vacib sayırdı. Lakin həmin demokratik dəyərləri və
təcrübəni mexaniki olaraq tətbiq etmək olmaz.
Demokratik dəyərlər və təcrübədən
istifadə edərkən xalqımızın milli-mənəvi
dəyərlərini və xüsusiyyətlərini hökmən
nəzərə almaq lazımdır. Heydər Əliyev qeyd edirdi ki, demokratiya
daim inkişafda olan
prosesdir. Bu bir mərhələdən
o birisinə qədər təkmilləşmə yolu ilə
getməlidir. Bu təkmilləşmə
inqilabi yolla yox, təkamül yolu ilə olmalıdır.
Çünki hər şeyə tezliklə nail olmaq çətindir.
1993-cü ilin prezident seçkiləri ərəfəsində
Heydər Əliyev həm Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
Sədri, həm də Azərbaycan Respublikası Prezidentinin səlahiyyətlərini
icra edirdi. Ulu
öndər o dövrdə özünün proqram xarakterli
çıxışında qeyd etmişdir: "Azərbaycan
Respublikasında demokratik hüquqi dövlət
qurulmalıdır. Azərbaycan Respublikası
demokratiya yolu ilə getməlidir, heç vaxt totalitar sistemə,
kommunist rejiminə qayıtmamalıdır. Azərbaycan Respublikasında siyasi plüralizm
hökm sürməlidir. İnsan, söz,
din, dil azadlığı - bunların hamısı bərqərar
olmalıdır. İnsan
hüquqlarının qorunması əsas məqsədlərimizdən
biri, dövlət və hüquq-mühafizə
orqanlarının əsas vəzifələrindən biri
olmalıdır. Dövlətin
hüquqları da qorunmalıdır. Biz
iqtisadiyyatda köklü islahatlar aparıb bazar
iqtisadiyyatına keçməliyik. Bizim
borcumuz Azərbaycanın simasını dəyişməkdir.
Azərbaycanı inkişaf etmiş,
sivilizasiyalı, demokratik prinsiplərlə yaşayan dövlətə,
cəmiyyətə çevirməliyik. Azərbaycan
vətəndaşlarının gələcək həyatını
azadlıq, demokratiya yolu ilə təmin etməliyik. Biz bu yolun yolçusuyuq, bu yolla da gedəcəyik.
Bu yol xalq yoludur".
Hüquqi, demokratik dövlət qurmaq üçün
hüquq sisteminin yenidən qurulması və islahatların
aparılması, bazar münasibətlərini tənzimləyən
mükəmməl qanunların qəbul olunması demokratik cəmiyyət
quruculuğunun ən mühüm və vacib şərtlərindən
biridir.
Buna
görə də ulu öndər Heydər Əliyev müasir
tələblərə cavab verən Konstitusiyanın qəbul
olunmasına xüsusi önəm verirdi. Onun bilavasitə rəhbərliyi
ilə Konstitusiya layihəsi işlənib hazırlandı, uzun
sürən müzakirələrdən sonra, 1995-ci il noyabrın 12-də keçirilən
referendumda ölkənin əsas qanunu olan Konstitusiya xalq tərəfindən
qəbul olundu.
Prezident
Heydər Əliyev Konstitusiya layihəsini hazırlayan
komissiyanın ilk iclasında qəbul ediləcək Konstitusiyanın
əsas parametrlərini müəyyən edərək
demişdir: "Bizim yeni Konstitusiyamız, şübhəsiz
ki, birinci növbədə Azərbaycan
Respublikasının dövlət müstəqilliyini, bu
müstəqilliyin əbədi olduğunu və dövlət
müstəqilliyini qoruyub saxlamaq, yaşatmaq üçün
bütün prinsipləri əks etdirməlidir. Yeni
Konstitusiyamız demokratik prinsipləri özündə əks
etdirməlidir. Yeni dünya
demokratiyasının əldə etdiyi nailiyyətlərdən,
demokratiya sahəsində inkişaf etmiş dövlətlərin
Konstitusiya təcrübəsindən istifadə etmək və
Azərbaycan Respublikasının özünəməxsus
tarixi-milli ənənələrini əks etdirən prinsipləri
özündə cəmləşdirməlidir. Bir sözlə, biz elan etmişik və mən bir
daha bəyan edirəm ki, Azərbaycanda demokratik, hüquqi
sivilizasiyalı dünyəvi dövlət qururuq".
Heydər
Əliyev demokratik
cəmiyyət quruculuğunun vacib şərtlərindən
olan demokratik təsisatların - parlament və seçki
sisteminin formalaşmasına və inkişafına xüsusi əhəmiyyət
verirdi. Qeyd etmək lazımdır ki, müsəlman
Şərqində ilk cümhuriyyət parlamenti 1918-1920-ci illərdə
Azərbaycanda yaranmışdır. Bu mənada
Azərbaycan müəyyən parlament və parlamentarizm ənənələrinə
malik idi. Müasir Azərbaycan parlamentinin
yaranmasının banisi Heydər Əliyev bu sahədə
uğurlu işlərə imza atmışdır.
Konstitusiyaya görə Azərbaycan Respublikasının
Milli Məclisi hakimiyyətin bir qolu olub qanunvericilik səlahiyyətlərini
yerinə yetirir. Dünya praktikasında parlamentlər bir və
ya iki palatalı olurlar. Azərbaycan
Respublikasının yeni Konstitusiyasına görə Azərbaycan
unitar dövlətdir, onun parlamenti birpalatalıdır. Milli Məclis qanunvericilik səlahiyyətləri ilə
yanaşı, müəyyən nəzarət
funksiyasını da yerinə yetirir. Ölkə
Prezidentinin təqdimatı ilə Milli Məclis Baş naziri
öz postuna təsdiq edir. İldə bir dəfə
hökumət parlament qarşısında hesabat verir.
Ulu öndər Heydər Əliyev seçki sisteminin təşəkkül
tapmasına da xüsusi əhəmiyyət verirdi. Dövlət
müstəqilliyini yenicə bərpa etmiş gənc Azərbaycan
dövləti üçün azad, demokratik seçkilərin
keçirilməsi və bunun üçün lazımi
qanunvericilik bazasının yaradılması, seçkilərin
keçirilməsi prosesləri və təşkilati məsələlərin
həll olunması böyük əhəmiyyət kəsb
edirdi. Seçkilərin keçirilməsi
hər şeydən əvvəl hüquqi sənədlərlə
- ölkənin Konstitusiyası, Seçki Məcəlləsi
və digər normativ hüquqi aktlarla tənzimlənir. Seçib-seçilmək hüququ hər bir vətəndaşın
konstitusion hüququ olduğundan, vətəndaş
bütün seçkilərdə səs verir. Yəni
seçki hüququ olan bütün vətəndaşlar
ölkənin ali rəhbərini seçməklə
yanaşı, qanunvericilik orqanına (parlamentə) öz
nümayəndələrini seçir. Digər tərəfdən
isə seçki istənilən sosial qrupun hakimiyyətə gəlməsinin
yeganə sivil qaydası rolunu oynayır. Seçki
mahiyyət etibarı ilə dövlət orqanlarının və
idarəetmənin müəyyən qaydalarla vətəndaşların
iradəsinin birləşməsi əsasında
formalaşdırılması üsulu kimi xarakterizə olunur.
Demokratiyanın atributu kimi ümumi seçki hüququ
formalaşmışdır. Ümumi seşki
hüququ ayrı-ayrı dövlətlərin siyasi
qurluşunun xarakterinə uyğun olaraq müəyyən
olunur.
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 56-cı maddəsində deyilir:
"Azərbaycan Respublikası vətəndaşlarının
dövlət orqanlarına seçmək və seçilmək,
habelə referendumda iştirak etmək hüququ vardır".
Vətəndaşların seçkidə iştirakına təzyiq
edilə bilməz və heç kəsin onun öz iradəsini
azad ifadə etməsinə mane ola bilməz.
Seçki sistemi müəyyən prinsiplərə əsaslanır. Həmin
prinsiplər seçkilərin mahiyyətini ifadə edir.
Azərbaycan Respublikasında seçki sisteminin
prinsipləri Konstitusiyanın 83-cü maddəsində və
101-ci maddəsinin I hissəsində əksini
tapmışdır. Seçki hüququnun
prinsiplərinə ümumilik, bərabərlik, seçkilərin
gizliliyi və birbaşa keçirilməsi daxildir.
Dünya praktikasında hazırda seçkilərin
keçirilməsinin əsasən üç forması
mövcuddur. Bunlar majoritar,
proporsional və qarışıq seçki sistemləridir.
Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə
seçkiləri Azərbaycan Respublıikasının
Prezidenti təyin edir. Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə
seçkilər hər 5 ildən bir noyabr ayının birinci
bazar günü keçirilir. Seçki
prosesi müəyyən olunmuş mərhələlərlə
həyata keçirilir.
Ulu öndər Heydər Əliyev Azərbaycan
Respublikasında demokratiyanın plüralist modelinin tətbiq
olunmasını bir çox çıxış və məruzələrində
xüsusi olaraq qeyd etmişdir. Ulu öndər qeyd
edirdi ki, bizim qurduğumuz hüquqi dövlət plüralist
demokratiyaya əsaslanmalıdır.
Müasir inkişaf etmiş Qərb ölkələrində
plüralist demokratiya modeli geniş yayılmışdır. Plüralist
demokratiya müxtəlif ideyaların, nəzəriyyə və
konsepsiyaların sintezindən yaranmış bir modeldir.
Plüralist demokratiya modelini xarakterizə edən əsas əlamətlərə
aşağıdakıları aid etmək olar:
1.
Demokratik siyasi sistemin əsas elementi maraq qruplarıdır;
2.
Ümumi iradə müxtəlif qrupların münaqişəli
əlaqələrinin və kompromislərinin nəticəsində
yaranır;
3. Qruplar
arasında rəqabət və tarazlığın təmin
olunması;
4. Qrup və
fərdi maraqlar siyasətin əsas aparıcı qüvvəsidir;
5.
Dövlər sosial əlaqələrin fəal təminatçısı
rolunda çıxış edir;
6. Dəyərlərin
konsensus yolu ilə əldə olunması;
7. Ən əsas
qrupların demokatik təşkili;
8. Hakimiyyətin
müxtəlif təsir mərkəzləri arasında
diffuziyası (bölünməsi).
Bir cox müsbət cəhətlərinə baxmayaraq
plüralist modelin də çatışmayan cəhətləri
var. Bu model həqiqəti ifrat dərəcədə
ideallaşdırır və bununla da reallıqadan kənar
düşmək təhlükəsi yaranır.
Müasir dünyada plüralizmin inkişaf etdirilməsində
siyasi partiyaların fəaliyyətinə böyük önəm
verilir. Azərbaycanda siyasi partiyaların yaranması XX əsrin
əvvəllərindən başlayır. 1918-1920-ci
illərdə fəaliyyət göstərən Azərbaycan
Xalq Cumhuriyyətinin parlamentində dörd siyasi partiya və
dörd fraksiya fəaliyyət göstərirdi.
Müasir Azərbaycanda siyasi partiyaların yaranması
ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərinə
təsadüf edir. Bir çox siyasi partiyalar həmin
dövrdə yaranmışdır. Hazırda
Azərbaycanda 50-dən çox siyasi partiya fəaliyyət
göstərir. 1992-ci ildə ümummilli
lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə Yeni Azərbaycan
Partiyası yarandı. Hazırda YAP ölkəmizin
hakim partiyasına çevirilmişdir. Yeni
Azərbaycan Partiyası sivilizasiyalı vətəndaş cəmiyyəti
qurmaq, sabit və sosial istiqamətli iqtisadiyyat, islahatlar
uğrunda mübarizə aparan parlament tipli siyasi partiyadır.
Azərbaycanda siyasi partiyaların fəaliyyəti "Azərbaycan
Respublikasının Siyasi partiyalar haqqında" qanunu ilə
tənzimlənir.
Ölkəmizdə demokratiya və plüralizmin
inkişaf etdirilməsində qeyri-hökumət təşkilatları
mühüm rol oynayırlar. Dövlət müstəqilliyi
bərpa olunduqdan sonra ölkəmizdə çoxsaylı
qeyri-hökumət təşkilatlarının yaranması vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşması prosesini sürətləndirdi.
QHT-lər cəmiyyət həyatının bir
çox sahələrinə dair layihələrlə
cıxış edirlər. Həmin layihələrə
dövlət tərəfindən yardım edilir.
2013-cü ildə Azərbaycan Respublikasında QHT-lər tərəfindən
təqdim olunmuş 900 layihədən 500-ü Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri Hökumət Təşkilatlarına
Yardım Fondu tərəfindən maliyyələşdirilmişdir.
Demokratiya ümumbəşəri sərvətdir. Onu hər
hansı əmr və sərəncamla həyata keçirmək
mümkün deyil. Bunun üçün zəruri
demokratik təsisatların yaranması ilə yanaşı,
xalqın siyasi, psixoloji və s. prinsipləri qəbul etməyə
şüurlu olaraq hazır olması lazımdır. Eyni zamanda
demokratiyanın təşəkkül tapması
üçün hər bir ölkədə zəruri şəraitin
olması, o cümlədən iqtisadiyyatın, elmin, təhsilin,
mədəniyyətin və səhiyyənin müəyyən
inkişaf səviyyəsinin olması çox vacibdir. Yoxsul ölkələrdən fərqli olaraq, iqtisadi
cəhətdən inkişaf etmiş ölkələrdə
demokratiyanı həyata keçirtmək daha asandır. Özünün iqtisadi inkişafına görə
Azərbaycan dünya ölkələri içərisində
39-cu yeri tutur, dünyada və regionda sürətlə
inkişaf edən ölkəyə çevrilmişdir. Demokratik inkişaf baxımından da Azərbaycan bir
çox uğurlara imza atmışdır.
Ziyafət
ƏSGƏROV,
Milli Məclis Sədrinin
birinci müavini, YAP Siyasi Şurasının üzvü
Azərbaycan.-2014.- 6 may.- S.4.