Azərbaycan Respublikasında informasiya
fəaliyyəti
və təhlükəsizliyi siyasəti
XXI əsrin əvvəllərindən dünyada cərəyan edən əsas geosiyasi proseslərin idarə edilməsi, beynəlxalq münasibətlərin tənzimlənməsi, ölkələrin milli təhlükəsizliyinin təmin olunması və s. məsələlərdə ənənəvi hərbi-geostrateji, coğrafi-ərazi, iqtisadi, siyasi, sosial və s. problemlərlə yanaşı, dövlətlərin informasiya fəaliyyəti və təhlükəsizliyi məsələsi də ciddi müzakirə olunur. Qloballaşmanın vüsət aldığı, virtual informasiya məkanının günü-gündən genişləndiyi, milli informasiya mühitinin pozulduğu, milli dəyərlərin meyarlarının və sədlərinin "universallaşdığı" müasir dünyada beynəlxalq və yerli ictimai rəyin idarə olunması, siyasi proseslərin məqsədli yönləndirilməsi gündən-günə aktuallaşır. Transmilli informasiya siyasəti və milli sərhədləri asanlıqla aşan beynəlxalq təbliğat fəaliyyəti ayrı-ayrı ölkələrin imicinə, daxili həyatına, milli cəmiyyətlərinin vəziyyətinə ciddi təsir göstərir.
Müstəqilliyinə nail olduqdan sonra Azərbaycanın milli təhlükəsizliyinin əsas problemlərindən biri ölkənin vahid informasiya siyasətinin formalaşdırılması və təhlükəsizliyinin təminatı, milli informasiya mühitinin yaradılması, qorunması və idarə edilməsi ilə bağlı olmuşdur. 1990-cı illərin əvvəllərində bəzi xarici qüvvələrin sistemli şəkildə həyata keçirdikləri informasiya müdaxiləsi, ideoloji təbliğat fəaliyyəti Azərbaycan ərazisində əhalinin bəzi sosial və millietnik təbəqələrində ciddi antimilli və antidövlət meyli formalaşdırmış, müstəqil dövlətin əsaslarına, vətəndaş həmrəyliyi və birliyinə təhlükə yaratmışdı. Xarici dairələr bununla kifayətlənməyərək Azərbaycanın ictimai rəyinə, daxili və xarici siyasətinə təsir göstərmək məqsədilə çoxsaylı dini, ideoloji, informasiya və təbliğat şaxələri yaratmış və öz məqsədləri üçün istifadə etmişlər.
Bundan başqa, həmin dövrdə Azərbaycanın daxili informasiya sistemləri, o cümlədən informasiya yaratma, ötürmə, ümumiləşdirmə və təhliletmə vasitələri, şəbəkə və xətləri ya iflic olmuş, ya da bütövlükdə xarici ölkələrin nəzarəti altına keçmişdi. Xüsusən nəzərə alınsa ki, o dövrün bütün informasiya texnologiyaları - telefon, peyk rabitəsi, internet, o cümlədən informasiya ötürmə sistemləri, milli təhlükəsizlik və müdafiə nazirliklərinin istifadə etdiyi digər informasiya vasitələri bütövlükdə xarici ölkələrin və beynəlxalq informasiya güclərinin nəzarəti altında idi, bu halda ölkənin informasiya təhlükəsizliyi sahəsindəki problemləri və boşluqları təsəvvür etmək o qədər də çətin olmazdı.
Bütün bunlar və digər proseslər 90-cı illərin birinci yarısında Azərbaycan hakimiyyəti qarşısında məxsusi informasiya fəaliyyəti və təhlükəsizliyi siyasətinin formalaşdırılması, milli informasiya fəaliyyətinin vahid strategiyasının hazırlanması və həyata keçirilməsi kimi təxirəsalınmaz vəzifələr qoyurdu. 1993-cü ildən başlayaraq Prezident Heydər Əliyevin rəhbərliyi altında özündə müstəqil dövlət maraqlarını və beynəlxalq dəyərləri, ümumi təhlükəsizlik normalarını və milli postulatları əks etdirən informasiya fəaliyyəti və təhlükəsizliyi siyasəti həyata keçirilməyə başlandı. Dövlətin informasiya siyasətinin əsas vəzifələri, istiqamətləri, prioritetləri və resursları müəyyən edildi, nəzəri və praktiki əsasları yaradıldı, sonrakı dövrdə müxtəlif inkişaf mərhələlərindən keçərək təkmilləşdirildi və dövlət həyatının bütün sahələrndə tətbiq olunmağa başlandı. Demokratik dövlət və vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunun əsas tələbi kimi söz və məlumat azadlığının təminatı, demokratik və siyasi plüralistik kütləvi informasiya vasitələrinin (KİV) yaradılması, iqtisadi və siyasi müstəqilliyinin təmin edilməsi, beynəlxalq rəqabətədavamlılığının artırılması, informasiya fəaliyyətinin hüquqi-normativ əsaslarının yenidən qurulması və s. bu siyasətin əsas prioritetlərinə çevrildi. Azərbaycan hakimiyyəti bu istiqamətdə bir çox beynəlxalq təşkilatlarla və inkişaf etmiş demokratik ölkələrlə əməkdaşlıq edərək respublikada azad informasiya mühiti formalaşdırdı, ölkənin informasiya təhlükəsizliyinin təminatı mexanizmlərini bərqərar etdi.
Azərbaycanın dövlət informasiya siyasətinin əsasları: müstəqil kütləvi informasiya vasitələrinin formalaşdırılması siyasəti və informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının inkişafı
Azərbaycanda söz və informasiya azadlığının bərqərar olmasının, azad informasiya mühitinin və müstəqil kütləvi informasiya vasitələrinin yaradılması siyasətinin banisi ümummilli lider Heydər Əliyevdir. Məhz onun prezidentliyi dövründə ölkədə azad, müstəqil, beynəlxalq rəqabətədavamlı, demokratik milli kütləvi informasiya vasitələrinin formalaşması və hərtərəfli inkişafının təmin edilməsi istiqamətində məqsədyönlü fəaliyyət başlanmış, plüralizmi, söz və məlumat azadlığını məhdudlaşdıran bütün süni maneələr aradan qaldırılmış, kütləvi informasiya vasitələrinin fəaliyyətini tənzimləyən qanunvericilik bazası təkmilləşdirilərək beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılmışdır.
Azərbaycan Respublikasının 1995-ci ildə qəbul edilmiş yeni Konstitusiyasında söz, fikir və məlumat azadlığı, hər kəsin məlumat almaq və yaymaq hüququ, KİV üzərində hər hansı senzuranın yolverilməzliyi birmənalı formada təsbit edilmişdir.
Azərbaycan Prezidentinin 6 avqust 1998-ci il tarixli fərmanı ilə Nazirlər Kabineti nəzdində mətbuatda və digər KİV-də dövlət sirlərini mühafizə edən baş idarə ləğv edilmişdir. Senzuranın ləğvi demokratik cəmiyyət olaraq Azərbaycanın gələcək plüralistik informasiya siyasətinin həyata keçirlməsini şərtləndirmiş və sürətləndirmişdir.
1999-cu ilin dekabrında İnsan Haqları və Əsas Azadlıqları üzrə Avropa Konvensiyasının əsas tələblərinə uyğunlaşdırılmış "Kütləvi informasiya vasitələri haqqında" Azərbaycan Respublikasının yeni demokratik Qanunu qəbul olunmuşdur. Həmin qanun, mütəxəssislərin fikrinə görə, bütün demokratik tələblərə - söz və məlumat azadlığına, KİV-in və jurnalistlərin müstəqilliyinə və sərbəst fəaliyyətinə tam təminat verir. Bunun ardınca dövlət informasiya siyasətinin ardıcıllığını təmin etmək məqsədilə 2000-ci ildə Mətbuat və İnformasiya Nazirliyi ləğv olunmuş və dövlətin mətbuat üzərində nəzarət funksiyasından imtina edilmişdir. 2003-cü ildə Azərbaycan jurnalistlərinin I qurultayında mətbuatın özünütənzimləmə orqanı və dövlət qurumları ilə mətbuat arasında münasibətlərin nizamlanması funksiyalarını yerinə yetirən müstəqil Mətbuat Şurası yaradılmışdır. 2002-ci ildə Avropa Şurası ilə əməkdaşlıq şəraitində beynəlxalq standartlara tam cavab verən "Televiziya və radio yayımı haqqında" qanun işlənib hazırlanmış və qəbul edilmişdir. Bunun ardınca, 2003-cü ildə elektron KİV sahəsində fəaliyyətin demokratik normalara uyğun qurulmasını təmin edəcək, TV və radio sahəsində fəaliyyəti tənzimləyən müstəqil dövlət orqanı - Milli Televiziya və Radio Şurası yaradılmışdır. Şura öz fəaliyyətində yalnız qanuna tabedir. 2004-cü ildə "İctimai Televiziya və radio yayımı haqqında" yeni qanun layihəsi işlənib hazırlanmış və qəbul edilmişdir. Xüsusi qeyd olunmalıdır ki, qanunun hazırlanmasında Avropa Şurasının ekspertləri bilavasitə iştirak etmiş və əksər prinsipial müddəalar onlarla razılaşdırılmışdır.
2004-cü ilin sentyabrından etibarən "Dövlət sirri haqqında" qanun qüvvəyə minmiş, bir müddət sonra isə Azərbaycan Prezidenti bu kateqoriyaya aid məlumatlar siyahısını təsdiq etmişdir. Bu, əsasən, hərbi sahəyə, dövlətin kəşfiyyat və əks-kəşfiyyat fəaliyyətinə dair məlumatlardır. Jurnalistlərin informasiya almaq azadlığının tam reallaşdırılması üçün 2005-ci il sentyabrın 30-da Azərbaycan Prezidentinin sərəncamı ilə "İnformasiya əldə etmək haqqında" yeni qanun təsdiq olunmuşdur. Qanun layihəsinin hazırlanmasına həm əsas jurnalist təşkilatları, həm də Avropa Şurasının ekspertləri cəlb olunmuşdur. Nəticədə qanun yerli və xarici ekspertlər tərəfindən yüksək qiymətləndirilmiş və hazırda Avropa məkanında ən mütərəqqi qanunvericilik aktlarından hesab olunur. "İnformasiya əldə etmək haqqında" qanun qəbul edildikdən sonra dövlət orqanlarında ictimaiyyətlə əlaqələr idarələrinin və mətbuat xidmətlərinin formalaşdırılmasına başlanmışdır. Qanunla müəyyən edilmiş bütün informasiya sahibləri, mərkəzi və yerli hakimiyyət qurumları onlara məxsus internet informasiya resursları yaradaraq jurnalistlərin xidmətinə təqdim etmişlər. Hazırda həmin resursların fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi məqsədilə ardıcıl tədbirlər həyata keçirilir.
Dövlət orqanlarının fəaliyyətində şəffaflığın artırılması, hesabatlılığın təmin edilməsi, qərarların qəbulu və idarəçilikdə ictimaiyyətin iştirakının genişləndirilməsi, yeni informasiya texnologiyalarının tətbiqi üçün Azərbaycan Prezidentinin 2012-ci il 5 sentyabr tarixli sərəncamı ilə "Açıq Hökumətin təşviqinə dair 2012-2015-ci illər üçün Milli Fəaliyyət Planı" təsdiq edilmişdir.
Müstəqillik illərində Azərbaycanda söz və məlumat azadlığının təmin edilməsi, KİV-in maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi, jurnalistlərin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi istiqamətində ardıcıl qərarlar qəbul edilmiş, müvafiq fərman və sərəncamlar imzalanmışdır. 1998-ci ilin sonunda KİV-in maddi-texniki bazasının yaxşılaşdırılması məqsədilə ölkə Prezdentinin sərəncamı ilə qəzet redaksiyaları əlavə dəyər vergisindən azad edilmişdir. Vergi Məcəlləsində KİV-in inkişafının stimullaşdırılması, onların maliyyə durumunun yaxşılaşdırılması və maddi-texniki bazasının gücləndirilməsi üçün sərfəli güzəştlər nəzərdə tutulmuşdur. Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2001-ci il iyulun 20-də imzaladığı "Azərbaycan Respublikasında kütləvi informasiya vasitələrinə dövlət qayğısının artırılması sahəsində əlavə tədbirlər haqqında" fərmanla ölkəyə gətirilən qəzet kağızına gömrük rüsumları ləğv olunmuş, qəzetlərə uzunmüddətli və güzəştli kreditlər verilməsi qərara alınmışdır.
Qeyd edilməlidir ki, 2000-ci ildən Azərbaycan milli mətbuatının yubileyləri dövlət səviyyəsində qeyd olunur. 2005 və 2010-cu illərdə yüzlərlə jurnalist fəxri adlar və dövlət mükafatları ilə təltif olunmuşlar. Hər il ölkənin aparıcı qəzet redaksiyaları və informasiya agentliklərinə dövlət tərəfindən birdəfəlik maliyyə yardımı ayrılır.
2008-ci il iyulun 30-da Azərbaycan Respublikası Prezidentinin sərəncamı ilə "Azərbaycan Respublikasında kütləvi informasiya vasitələrinin inkişafına dövlət dəstəyi Konsepsiyası" təsdiq edilmişdir. Kütləvi informasiya vasitələrinin inkişafına dövlət dəstəyinin əsas məqsədi vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu prosesində KİV-in rolunu nəzərə almaqla fikir, söz və məlumat azadlığını inkişaf etdirmək, kütləvi informasiya vasitələrinin müstəqilliyini dəstəkləmək, redaksiyalara yardım mexanizmini təkmilləşdirmək, informasiya sektorunda yeni informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqini stimullaşdırmaq, cəmiyyət və kütləvi informasiya vasitələri arasında səmərəli əməkdaşlığı gücləndirmək, jurnalistlərin peşəkarlığının və məsuliyyətinin artmasına şərait yaratmaq, sosial müdafiəsini gücləndirmək, dövlət və cəmiyyət üçün prioritet təşkil edən məsələlərin həllində kütləvi informasiya vasitələrinin potensialından səmərəli istifadə etməkdir.
2009-cu il aprelin 3-də Konsepsiyanın tələblərinə uyğun olaraq Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondu yaradılmışdır. Fondun əsas vəzifəsi söz və məlumat azadlığının, kütləvi informasiya vasitələrinin inkişaf etdirilməsi üçün Konsepsiyada nəzərdə tutulmuş müddəaların həyata keçirilməsini, habelə KİV-in proqram, layihə və digər tədbirlərini maliyyələşdirməkdir. Fond müstəqil orqandır, onun fəaliyyətinə vətəndaş cəmiyyəti institutlarının təmsil olunduğu Müşahidə Şurası nəzarət edir. 2009-cu ildən sonrakı dövrdə KİV layihələrinin maliyyələşdirilməsi üçün dövlət büdcəsindən fonda 15 milyon manatdan artıq vəsait ayrılmışdır.
Azərbaycan Prezidentinin "Azərbaycan mətbuat işçilərinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi tədbirləri haqqında" 2010-cu il 22 iyul tarixli sərəncamı ilə jurnalistlər üçün yaşayış binasının tikilməsi mıəqsədilə xüsusi vəsait ayrılmışdır. 2013-cü il iyulun 22-də jurnalistlər üçün tikilmiş binanın açılış mərasimi keçirilmiş və 156 KİV əməkdaşına yeni mənzillər paylanmışdır. Elə həmin gün Azərbaycan Prezidenti "Azərbaycan mətbuat işçilərinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsinə dair əlavə tədbirlər haqqında" sərəncam imzalamış və jurnalistlər üçün yeni-240 mənzilli binanın tikintisinə vəsait ayırmışdır.
Bu gün Azərbaycanda dünya standartlarına uyğun
azad, plüralist media formalaşmışdır. Dövlət
KİV-in müstəqil və hərtərəfli
inkişafı üçün zəruri şərait
yaratmışdır. Ölkədə 40-a yaxın gündəlik, 200-dən
artıq həftəlik və aylıq qəzet nəşr
olunur. 80-dən artıq elmi-praktiki,
ictimai-siyasi, sosial-iqtisadi məsələləri, uşaq və
qadın problemlərini işıqlandıran və əyləncə
xarakterli jurnal çıxır. Azərbaycanda
20-yə yaxın informasiya agentliyi ölkədə və
dünyada baş verən hadisələrlə bağlı
müntəzəm və çeşidli məlumat yayır.
Bölgələrdə 100-ə yaxın qəzet
və jurnal nəşr olunur.
1998-ci ildən sonra Azərbaycanda yeni özəl
televiziya və radio kanalları açılmış, son illər
kabel televiziyasının miqyası genişlənmişdir. Hazırda Azərbaycanda 10
ümumrespublika, 1 peyk, 14 regional və 14 kabel televiziyası, 14
radio fəaliyyət göstərir. 2005-ci ildə
Azərbaycan Dövlət Televiziyasının bazasında
"Azərbaycan Televiziya və Radio Verilişləri"
Qapalı Səhmdar Cəmiyyəti yaradılmışdır.
Elə həmin il ikinci dövlət kanalının
bazasında İctimai Televiziya və Radio Yayımları Şirkəti təsis
edilmiş və fəaliyyətə başlamışdır.
İctimai Televiziyanın maddi-texniki təminatı və real olaraq fəaliyyətə
başlaması üçün bütün zəruri tədbirlər
görülmüşdür. Azərbaycan Respublikası Nazirlər
Kabinetinin 2001-ci il tarixli qərarına əsasən,
ölkə ərazisində rəqəmsal yayımın tətbiqinə
başlanmışdır. 2014-cü ildə Azərbaycanda
rəqəmsal yayıma keçidin başa
çatacağı gözlənilir.
Azərbaycanda
50-dən artıq jurnalist təşkilatı qeydiyyatdan
keçmiş, 30-a yaxın təşkilat söz və məlumat
azadlığının inkişaf etdirilməsi, mətbuatın
iqtisadi müstəqilliyinin gücləndirilməsi, jurnalistlərin
hüquqlarının müdafiəsi, KİV-in informasiya əldə
etmək imkanlarının genişləndirilməsi, cəmiyyətlə
KİV arasında münasibətlərin tənzimlənməsi
və digər məsələlərlə aktiv məşğul
olur. Ölkədə mətbuat yayımı həyata
keçirən müstəqil kommersiya şirkətlərinin
sayı artmışdır.
Qeyd etmək
lazımdır ki, Azərbaycanda söz və informasiya
azadlığının təmin olunması, müstəqil
KİV-in inkişafı və beynəlxalq rəqabətədavamlılığının
artırılması, medianın maddi-texniki bazasının
gücləndirilməsi, ölkə jurnalistlərinin peşəkarlığının
artırılması və s. sahələrdə həyata
keçirilən dövlət siyasəti az vaxtda öz
müsbət nəticələrini göstərmişdir. Belə ki, 2009-cu ildən bəri jurnalistlərin
insanları böhtan və təhqir etmə maddəsi ilə
və ümumən yaradıcılıq fəaliyyəti ilə
bağlı həbsə alınması faktı qeydə
alınmamışdır. Hazırkı şərait Azərbaycanda
"difamasiya haqqında" yeni qanun layihəsinin müzakirəyə
çıxarılması və qəbul olunmasını,
jurnalistlərin fəaliyyətinin daha da
asanlaşdırılması və təhlükəsizliyinin dolğun təmin
olunmasını gündəmə gətirmişdir. Ölkə
rəsmiləri və mətbuat ictimaiyyəti hazırda
inkişaf etmiş demokratik dövlətlərin bu sahədəki təcrübəsini
öyrənərək Azərbaycanda tətbiqi üzərində
birgə fəaliyyət göstərir.
Yeni minilliyin başlanğıcından dünyanın
müxtəlif ölkələrində, xüsusən də
inkişaf etmiş dövlətlərdə İKT-nin
inkişafı, qabaqcıl inkişaf texnologiyaları və
innovativ iqtisadi münasibətlərə əsaslanan informasiya
cəmiyyətinin yaradılması istiqamətində transmilli
fəaliyyət bir qədər də güclənmişdir. Bu fəaliyyət
yeni minilliyin əsas inkişaf tələbləri və
çağırışları kimi BMT-nin müvafiq
sammitinin qərarlarında da öz əksini
tapmışdır. Son on ildə Azərbaycanda da ölkənin
sabit və dinamik inkişafı, cəmiyyətin sosial-iqtisadi
problemlərinin həlli, söz və mətbuat
azadlığının təmin edilməsi, milli KİV-in
maddi-texniki bazasının gücləndirilməsi və beynəlxalq
rəqabətədavamlılığının
artırılması məqsədilə İKT və rabitə sektorunun
inkişafına böyük əhəmiyyət verilir. İKT-nin inkişafı siyasəti hazırda Azərbaycan
dövlətinin fəalyyətində mühüm yer tutur. Cəmi
bir neçə ildə bu sahə üzrə həm milli
qanunvericilik, həm də praktiki fəaliyyət xeyli gücləndirilmiş
və ciddi nəticələr əldə edilmişdir. Ölkə
üzrə informasiya cəmiyyətinin, yeni texnoloji və innovativ
biliklərə əsaslanan iqtisadiyyatın
formalaşdırılması dövlət tərəfindən
dəstəklənir. Respublikada informasiya təhlükəsizliyinin
təmin olunması və informasiya texnologiyalarının
inkişafı ilə bağlı milli qanunvericilik bazası xeyli təkmilləşdirilmişdir.
"Kütləvi informasiya vasitələri haqqında",
"İnformasiya, informasiyalaşdırma və
informasiyanın mühafizəsi haqqında", "Məlumat
azadlığı haqqında",
"Elektron sənəd və elektron imza
haqqında", "İnformasiya əldə etmək haqqında", "Telekommunikasiya haqqında",
"Dövlət sirri haqqında" və s. qanunların qəbul
edilməsi bunun əyani sübutudur.
Bunlardan əlavə,
Azərbaycan Prezidenti tərəfindən "Azərbaycanın
inkişafı naminə informasiya və kommunikasiya
texnologiyaları üzrə Milli Strategiya (2003 - 2012-ci illər)",
"Azərbaycan Respublikasında rabitə və informasiya
texnologiyalarının inkişafı üzrə 2005-2008-ci illər
üçün Dövlət Proqramı", "Azərbaycan Respublikasında kosmik sənayenin
yaradılması və inkişafı üzrə Dövlət Proqramı" və s.
mühüm sənədlər də
təsdiq olunmuşdur. Strategiya çərçivəsində
"Elektron Azərbaycan-2005-2008-ci illər" və
"Elektron Azərbaycan-2010-2012-ci illər" dövlət proqramları qəbul
olunmuş və icra edilmişdir.
İKT-nin
inkişafı yönündə aparılan məqsədyönlü
dövlət siyasətinin nəticəsidir ki, 2008-ci ildə Davosda
keçirilən Ümumdünya İqtisadi Forumunun
hesabatında Azərbaycan
İKT sahəsindəki inkişaf səviyyəsinə
görə MDB ölkələri arasında birinci yeri
tutmuşdur. Ümumdünya İqtisadi Forumunun
hesabatına görə, hazırda ölkə üzrə
internet istifadəçilərinin sayı əhalinin 70 faizini
təşkil edir. Milli internet provayderinin
sayı 40-a çatmışdır. Son
illər genişzolaqlı sürətli internet istifadəçilərinin
sayı 50 faizə yaxınlaşmışdır ki, bu da
ümumdünya orta göstəricisindən 2 dəfə
yüksəkdir. 5 ildə
internet trafikinin giriş-çıxış həcmi 40 dəfə yüksəlmiş
və hazırda 200 GB-dən çoxdur. İnternet
xidmətlərindən istifadə haqları region ölkələrindəki
tariflərlə uyğunlaşdırılmışdır.
Bölgələrdə internet istifadəçilərinin
sayı 12-15 dəfə çoxalmışdır. Ucqar kəndləri də nəzərə almaqla Azərbaycanın
bütün bölgələrində internetdən istifadə
etmək üçün şərait
yaradılmışdır.
2011-ci il mayın 23-də "Dövlət
orqanlarının elektron xidmətlər göstərməsinin
təşkili sahəsində bəzi tədbirlər
haqqında" Azərbaycan Respublikası Prezidenti fərman
imzalamışdır. Fərmana əsasən,
dövlət orqanları öz fəaliyyət istiqamətlərinə
uyğun olaraq bütün sahələrdə elektron xidmətlər
təşkil etmişlər. Elektron xidmətlərin
"bir pəncərə" prinsipi əsasında təşkilinin
təmin edilməsi məqsədi ilə "www.e-gov.az"
vahid elektron hökumət portalı
yaradılmışdır. Nazirlər Kabinetinin 2012-ci il 22 oktyabr tarixli qərarı ilə dövlət
orqanlarının göstərdiyi elektron xidmətlərin
növləri hazırda 417-yə
çatdırılmışdır. Bununla
yanaşı, dövlət orqanları əhaliyə 300-ə yaxın
elektron xidməti göstərir.
Azərbaycanda
İKT sahəsi
son illərdə sürətlə inkişaf edir. Bu illər ərzində İKT-yə ümumi
investisiya qoyuluşunun həcmi təxminən 3 milyard ABŞ
dolları təşkil etmişdir. Ölkə
ərazisində uzunluğu 1161 kilometr olan Trans-Asiya-Avropa (TAE)
fiber-optik kabel magistralı çəkilmişdir. Bu şəbəkə daxili ehtiyatlar hesabına daha
da genişləndirilmiş, ölkənin digər bölgələri
magistral xəttə qoşulmuş və şimal sərhədinə
qədər optik xəttin tikintisi təmin edilmişdir.
Azərbaycanda
hazırda radio-televiziya proqramlarının peykdən
yayımını təmin edən (TV-UP-Link) peyk rabitə
stansiyaları ilə yanaşı, xarici ölkələrlə
rabitənin təşkili, məlumatların ötürülməsi
və qəbulu, internet şəbəkələrinin və
daxili korporativ şəbəkələrin yaradılması məqsədilə
müxtəlif peyklər üzərindən peyk rabitə
kanalları (daşıyıcılar) vasitəsilə bir
neçə peyklə işləyən
yerüstü stansiyalar qurulub
istifadə edilir. Əhaliyə, o cümlədən
ölkə xaricində yaşayan azərbaycanlılara
informasiya çatdırmaq üçün İKT-nin
imkanlarından geniş istifadə olunur. AzTV, İTV və
digər milli televiziya
kanalları, televiziya və radio
proqramları AZƏRSPACE-1 ilə yanaşı, iki digər
peyk üzərindən də Asiya, Avropa və bütün
dünya ölkələrinə yayımlanır.
Azərbaycan
dövlətinin 2013-cü ildə özünün
AZƏRSPACE-1 video-informasiya ötürücü peykini yeraltı orbitə
çıxarması və
regionda Rusiya, Türkiyə ilə birlikdə kosmik ölkəyə
çevrilməsi onun həm
informasiya fəaliyyəti və təhlükəsizliyinin təmin
olunmasında mühüm rol oynamış, həm də ölkəyə
İKT sahəsində yaxın gələcəkdə
böyük uğurlar qazandırmağa şərait
yaratmışdır.
İnformasiya
təhlükəsizliyi siyasəti
Azərbaycanda
informasiya təhlükəsizliyinin təmin olunması məsələləri
yuxarıda adıçəkilən bir çox qanunlarla
yanaşı, ümumi formada Milli Təhlükəsizlik
Konsepsiyasında və Azərbaycan Respublikasının
"Milli Təhlükəsizlik haqqında" qanununda da öz əksini
tapmışdır. Konsepsiyada qeyd olunur ki, Azərbaycan
Respublikasının informasiya təhlükəsizliyi siyasəti
dövlət, ictimai və fərdi informasiya
ehtiyatlarının qorunmasına, habelə informasiya sahəsində
milli maraqların müdafiəsinə yönəlmiş tədbirlər
kompleksinin həyata keçirilməsindən ibarətdir.
Konsepsiyada Azərbaycan Respublikasının informasiya sahəsində
milli təhlükəsizliyinin təmin olunması məqsədilə
ölkədə informasiyanın, həmçinin dövlət
informasiya ehtiyatlarının müdafiəsi sahəsində
milli sistem və informasiya infrastrukturunun inkişaf etdirilməsi
və möhkəmləndirilməsi zərurəti qeyd olunur.
Sənəddə
ümumi formada ölkənin kəşfiyyat və əks-kəşfiyyat
fəaliyyətinin uzlaşdırılması və səmərəliliyinin
artırılması zərurəti, habelə məxfi
informasiyanın mühafizə olunmasının
koordinasiyasının milli təhlükəsizlik sektorunun əsas
məsələlərdən biri olduğu vurğulanır və
qeyd edilir.
İnformasiya
təhlükəsizliyi siyasəti "Milli təhlükəsizlik
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanunda da
ümumi formada öz əksini tapmışdır.
Milli Təhlükəsizlik
Konsepsiyası və Milli Təhlükəsizlik haqqında qanunda informasiya təhlükəsizliyi
problemi əsas vəzifə kimi qoyulmur, yalnız ölkənin
ümumi milli təhlükəsizliyi fonunda təsnif olunur.
İnformasiya təhlükəsizliyi ilə bağlı təhdidlər
də bir qədər ümumi xarakter daşıyır və
ölkənin siyasi, iqtisadi, müdafiə, sosial-milli, elm,
texnika, mənəvi-əxlaqi və digər sahələr
üzrə konkret informasiya təhlükəsizliyi
tələblərinə toxunmur. İnkişaf etmiş
dünya ölkələrinin təcrübəsi göstərir
ki, Azərbaycanda da bu sahə üzrə ayrıca
İnformasiya Təhlükəsizliyi Konsepsiyasının
yaradılmasına ciddi ehtiyac var. Həmin konsepsiyada milli
informasiya fəaliyyəti və təhlükəsizliyi siyasətinin hüquqi əsasları müəyyənləşdirilməli,
dövlətin informasiya mühitinin təhlükəsizliyinə
təhdidlər sistemli formada öyrənilməli,
qruplaşdırılmalı və təhdidlərin doğura
biləcəyi konkret nəticələr
proqnozlaşdırılmalı, bu sahə üzrə dövlət
qurumlarının praktiki fəaliyyətin effektivliyi ciddi şəkildə
təmin edilməlidir.
Mütəxəssislərin fikrinə görə,
müasir dünyada hər bir ölkənin informasiya təhlükəsizliyinin
təmin olunması ilk növbədə bu istiqamətdə
yürüdülən dövlət siyasətinin prioritet
istiqamətlərinin dəqiq müəyyənləşdirilməsindən,
informasiya təhlükəsizliyi mühitinin dəqiq, obyektiv,
elmi baxımdan düzgün qiymətləndirilməsindən
və bu sahədə səmərəli fəaliyyətin təşkil
olunmasından asılıdır. Bu baxımdan hazırda Azərbaycanın informasiya
təhlükəsizliyi
mühitinə təsir edən əsas amillərin müəyyənləşdirilərək
sistemləşdirilməsi və onların ayrıca olaraq
İnformasiya Təhlükəsizliyi Konsepsiyasında öz əksini
tapması vacibdir.
Milli
İnformasiya Təhlükəsizliyi Konsepsiyasında həm də beynəlxalq aləmdə,
ölkə daxilində, ictimai-siyasi və sosial-iqtisadi həyatda baş
verən proseslərin dövlətin
informasiya təhlükəsizliyinə təsiri və bundan irəli
gələn vəzifələr öz əksini
tapmalıdır. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Nazirlər
Kabinetinin 2011-ci ilin yekunlarına həsr olunmuş illik
iclasında dünya ölkələrinin müasir
informasiya-kommunikasiya siyasətinin xarakterik xüsusiyyətlərini,
planetimizdə gündən-günə genişlənən internet resurslarının, transmilli
mətbuat-informasiya sistemlərinin beynəlxalq ictimai rəyin
formalaşmasındakı mühüm rolunu, dünyada virtual
informasiya əlaqələrin bütün milli sərhədləri
aşması tendensiyasını və s. məsələləri
nəzərə alaraq müasir dövrdə hər bir ölkənin milli təhlükəsizliyinin
əsas istiqamətlərindən biri kimi informasiya təhlükəsizliyinin
rolunu xüsusi qeyd etmiş, bu sahədə Azərbaycanda
görülməsi vacib olan işlər haqqında
danışmışdır. O
qeyd etmişdir ki, biz informasiya əsrində, internet və digər
informasiya texnologiyalarının inkişafı dövründə
yaşayırıq. Azərbaycanda siyasi plüralizm hökm
sürür, azad mətbuat, internet və informasiya
orqanları fəaliyyət göstərir, əhalinin 50 faizindən
çoxu internetdən istifadə edir. İndi hər
bir kəndə, hər bir yaşayış məntəqəsinə
genişzolaqlı internet şəbəkəsinin çəkilməsi
planlaşdırılır. Lakin təəssüf ki,
qlobal informasiya məkanında internetdən, informasiya vasitələrindən, transmilli mətbuatdan
bəzən insanların informasiya ehtiyacını ödəməklə
yanaşı, həm də
xüsusi təxribat vasitəsi kimi istifadə edirlər,
ayrı-ayrı xalqlara, dövlətlərə və insanlara
qarşı böhtan kampaniyası aparırlar. Bu təxribatlar,
məqsədyönlü kampaniyalar bəzi hallarda
açıq, bəzi hallarda gizli aparılır. Əlbəttə, belə şəraitdə ölkələrin
informasiya təhlükəsizliyi məsələləri
çox aktuallaşır.
Azərbaycanın informasiya təhlükəsizliyi siyasətinə
toxunan ölkə rəhbəri vurğulamışdır ki,
hazırda bizə qarşı dünyada sistemli informasiya
müharibəsi aparan qüvvələr mövcuddur. Elə ölkələr
var ki, orada nəinki hər həftə, hər gün Azərbaycanla
bağlı böhtan xarakterli yazılar dərc edirlər.
Təbii ki, bu, əlaqələndirilmiş bir
antiazərbaycan siyasətidir. Bu işdə ilk növbədə, erməni
lobbisinin fəallığını qeyd etmək
lazımdır, onlar mütəmadi
olaraq Azərbaycanın milli-mədəni dəyərlərini,
real inkişafını və həqiqətlərini inkar edərək
onu geridə qalmış, antidemokratik, antixristian ölkə
kimi dünyaya təqdim etməyə
çalışırlar.
Ölkə
rəhbərinin fikirlərindən göründüyü
kimi, informasiya təhlükəsizliyi Konsepsiyasında Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə
bağlı həyata keçiriləcək informasiya siyasətinin əsas istiqamətləri
və bu sahədə qarşıda duran vəzifələr
ayrıca əks etdirilməlidir. Azərbaycan
Prezidentinin qeyd etdiyi kimi, hazırda Azərbaycana qarşı həyata
keçirilən informasiya müharibəsində Ermənistan
xüsusi canfəşanlıq göstərir. Erməni diasporu müxtəlif ölkələrin
informasiya vasitələrində Azərbaycanın dünyada
gündən-günə artan nüfuzuna, siyasi, iqtisadi, mədəni
sahələrdə əldə etdiyi uğurlarına kölgə
salmağa çalışır. Bu məsələdə
ermənipərəst xarici və daxili siyasi dairələr xüsusi
aktivlik nümayiş etdirirlər. Ermənilərin
və onlara himayədarlıq edən siyasi dairələrin əsas
məqsədi nəyin bahasına olursa-olsun beynəlxalq ictimai
rəydə Azərbaycanla bağlı mənfi fikir
formalaşdırmaqdır.
Azərbaycan Respublikasında informasiya təhlükəsizliyi sahəsindəki əsas vəzifələrin yerinə yetirilməsi, milli informasiya resurslarının qorunması və təhdidlərin qarşısının alınması, bu sahədə effektli tədbirlərin gücləndirilməsi məqsədilə son zamanlar dövlət səviyyəsində ciddi fəaliyyət başlanmışdır. Bu tədbirlər sırasında Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Rabitə və Yüksək Texnologiyalar Nazirliyi yanında Elektron Təhlükəsizlik Mərkəzinin yaradılması haqqında 26 sentyabr 2012-ci il tarixli və "İnformasiya təhlükəsizliyi sahəsində fəaliyyətin təkmilləşdirilməsi tədbirləri haqqında" 5 mart 2013-cü il tarixli fərmanlarını qeyd etmək olar.
"İnformasiya təhlükəsizliyi sahəsində fəaliyyətin təkmilləşdirilməsi tədbirləri haqqında" fərmanla dövlət başçısı Azərbaycanda informasiya proseslərinin mühafizəsi, sabitliyi və fasiləsizliyi, dövlət orqanlarının informasiya ehtiyatlarının qorunması, bu sahədə təhdidlərin qarşısının alınması, təhlili və qabaqlanması üçün dövlət və qeyri-dövlət informasiya infrastrukturu subyektlərinin, onların istifadəçilərinin fəaliyyətinin əlaqələndirilməsi, kibertəhlükəsizlik sahəsində risklərin qiymətləndirilməsi və idarə olunması, ümummilli hazırlığın və maarifləndirmənin təmin edilməsi məqsədilə Azərbaycan Respublikasının Xüsusi Dövlət Mühafizə Xidmətinin bazasında Xüsusi Rabitə və İnformasiya Təhlükəsizliyi Dövlət Agentliyi yaratmış və onun əsas fəaliyyət prinsiplərini təsdiq etmişdir. Rabitə və Yüksək Texnologiyalar Nazirliyi yanında Elektron Təhlükəsizlik Mərkəzinin yaradılması haqqında fərmanda isə kibertəhlükəsizlik sahəsində informasiya infrastrukturu subyektlərinin fəaliyyətinin koordinasiyasını, mövcud və yarana biləcək elektron təhlükələr barədə ölkə səviyyəsində məlumatlandırmanı, əhalinin, özəl və digər qurumların kibertəhlükəsizlik sahəsində maarifləndirilməsini və onlara metodiki kömək göstərilməsini təmin edən əlaqələndirici mərkəzin yaradılması təmin edilmişdir.
Bundan başqa, 10 fevral 2014-cü ildə respublika Prezidentinin sərəncamı ilə "Azərbaycanda 2014-2018-ci illərdə dövlət sirrinin qorunması sisteminin inkişafı Dövlət Proqramı" təsdiq edilmişdir. Sərəncamda informasiya sahəsində dövlət sirlərinin və informasiya resurslarının qorunmasının koordinasiyası Milli Təhlükəsizlik Nazirliyinə həvalə edilmişdir.
Əli
HƏSƏNOV,
Azərbaycan
Respublikası Prezidenti Administrasiyasının İctimai-siyasi
məsələlər şöbəsinin müdiri, YAP
İdarə Heyətinin üzvü
Azərbaycan.-2014.- 8 may.- S.5.